Hiusväriallergia

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja bast »

^ Liukuvärjäys ei nyt ole ihan sitä mitä haluaisin, mutta olisi tietysti vähän järkevämpi vaihtoehto.
Oikeastaan ihan turhaan täällä kitisen kun eihän sitä oikein tiedä kuin kokeilemalla. Miks mä en nyt vaan osaa olla järkevä ja tyytyä omaan väriin  :-[
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Veeraws

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Veeraws »

Mulla on oikeastaan ollut aina jonkinlaista reaktiota hiuksia värjätessäni, ja hiuksiahan on tullut värjäiltyä jo ainakin sen 7 vuotta. Alussa ei ollut minkäänlaisia reaktioita, mutta muistan ikuisesti sen kerran kun värjäsin recital preferencellä hiuksiani kirkkaanpunaisella värillä ja kamalat reaktiothan siitä tuli :( päänahkaa kirveli sietämättömän paljon ja jouduin keskeyttämään värjäyksen. En kuitenkaan ole vieläkään oppinut siitä kerrasta vaan olen jatkanut värjäämistä useita vuosia, vaikka kirvelyä, kutinaa ja päänahan rikkoutumistakin on esiintynyt. Nyt on ollut niskassa ihottumaa jo muutama vuosi ja olen yrittänyt hoitaa sitä hydrocortisonilla, mutta ihottuma tulee aina takaisin. Epäilen syynä olevan juurikin nuo hiusvärit.. hiukset on tällä hetkellä värjätty kauttaaltaan 3/0-väriseksi ja parin sentin juurikasvu. mietinkin, jos jättäisin tuon tyven värjäämättä ja laittaisin vaan raitoja, ja jatkaisin hiusteni värjäämistä ainoastaan raidoittamalla samalla omaa väriä kasvattaen ? ihan naturellia väriä en tukkaani halua, olen tyyliltäni sen verran "feikki" ettei se minulle sopisi :D ja tosiaan oma väri on tummuusastetta 6. ajattelin että raidoittaessa vaalennusainehan ei koske päänahkaan, joten olisiko se hyvä vaihtoehto mahdollisesti allergisoituneelle?
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Louna »

^ On raidoittaminen ainakin parempi vaihtoehto kuin se, että väriä joutuisi hieromaan päänahkaan  :) Vaalennuksen ei pitäisi edes herkistää samalla tavalla kuin värjäämisen, vaikka sekin saattaa ärsyttää ihoa. Suoraväri saattaisi sopia myös. Esimerkiksi täältä löytyy aika kattavasti tietoa hiusvärien herkistävistä ainesosista ym.: http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2011 ... iopas.html

2c F ii
Veeraws

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Veeraws »

^kiitos tosi paljon! tuo linkki ainakin vahvisti päätökseni jättää hiusvärit kokonaan pois :D raidoitusta siis vain kehiin ja voihan sitä tukan väriä vähän sitten freesata hoito-/suoravärillä!
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Mulle Elumen-suoraväri on täydellinen ratkasu. Saatan jossain vaiheessa haluta taas ryhtyä blondiks, ja siinäkin tapauksessa aion laittaa vaalennetun/raidoitetun tukan päälle jotain Elumen -sävyä.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja bast »

En olekaan kertonut täällä miten värjäyksen kanssa kävi. Värinpoiston jälkeen päänahka oli vähän arka, mutta se nyt oli odotettavissa kun on niin tujua ainetta. Ei varmastikaan mikään allerginen oire se. Suoraväristä ei ole vielä tullut mitään oireita. Toivotaan, että nyt jonkin aikaa voin olla pinkkitukkainen. Jos vanhat oireet palaavat niin lopetan värjäilyn sitten heti.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Punatulkku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Syys 2012, 22:28

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Punatulkku »

Minuakin on jonkinverran alkanut kuumottaa värjääminen, kun aiheuttaa jokaisella kerralla varsin voimakasta kirvelyä päänahassa. Tai tarkemmin sanoen nykyisin vaalentaminen, samankaltaista ärsytystä muistan ilmenneen silloin kun värjäsin kestovärillä. Hiustenhoidosta tiedän yhtä sun toista, mutta värjäilyjen ym. käsittelyjen suhteen olen aika noviisi  ;D siispä kampaajalla aina tyvikasvuni värjään tietämättä sen tarkemmin aineista. Minulla alkaa tuo kirvely aina väriä levittäeässä, jolloin tuntuu kohtalaisen voimakkaana. Värin oltua päässä hetken kirvely helpottaa ja päänahka saattaa tuntua hieman kutiavalta. Mun päänahka on muutenkin kuiva, eli kemikaalit eivät tosiaan helpota asiaa  :-\ parasta olisi tietysti lopettaa, mutta en kestäisi luopua vaaleasta väristäni ja muutenkin se, että värit ja vaalennusaineet on aina kirvelleet aiheuttamatta sen kummempaa ongelmaa jotenkin lievittää huolta. Mutta pyrin pitämään vaalennukset mahdollisimman harvassa.
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Puf »

Taisin ehkä juuri kokea allergisen reaktion... Kuten Punatulkulla, myös mulla on ollut aiemmin vaalennuksen yhteydessä niskan seudulla pientä kutinaa väriä levitettäessä, mutta se on laantunut yleensä kymmenisen minuuttia värin levityksen jälkeen. Muuten väreistä ei ikinä oo tullu mitään oireita. Nyt sitten ironisesti päätin lopettaa hiusten värjäämisen ja kasvattaa esiin oman värini, joten laitoin päähän Colour B4 tyyppisen pelkistävän värinpoiston jonka ostin USAsta. Lähes heti värjäämisen aloittamisen jälkeen huomasin miten voimakkaalle aine haisee ja hengittäminen alkoi tuntua vaikealta. Kävin aina välillä kylppärin ulkopuolella hengittelemässä kun kemikaalihöyryt pakkautuivat yhteen pieneen huoneeseen. Kurkussa tuntui vähän karhealta ja yskin muutaman kerran, mutta jatkoin sinnikkäästi loppuun asti kun enempää oireita ei tullut. Värin vaikuttaessa kurkku tuntui vielä karhealta ja yskin pari kertaa, mutta hengitysongelmia ei ollut. Ja värin poispesun aikana tai jälkeen ei ole enää ollut mitään omituista. Olen käyttänyt värjäyshistoriani aikana lisäksi kahta eri pelkistävää värinpoistoa, mutta niiden haju ei ole koskaan ottanut henkeen vaikka viemäriltä ovatkin haisseet. Koska käytin tämänkertaista Color Oooops -ainetta ensimmäistä kertaa, en tiedä onko kyseessä varsinaisesti allerginen reaktio vai vain todella voimakkaan hajuinen aine. Joka tapauksessa nyt vähän epäilyttää kun tarvitsisin ehkä vielä toisen pelkistävän värinpoiston (tällä kertaa eri merkkiä) hiuksiin jotta pääsisin paremmin etenemään oman värin kasvatuksessa :-X
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

^ Tosi ikävä reaktio, mutta eihän siinä varsinaisesta hiusväriallergiasta sinänsä ole kyse, koska kyseessä on hiusvärin poistaja, ei hiusväri, niiden ainesosathan ovat aivan erilaiset...
* 1b F ii *
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Puf »

^ Okei no mutta sehän on hyvä :D Uskallan nyt ehkä tilata toisen merkkisen pelkistävän värinpoiston että pääsen hiusväriprojektissa eteenpäin.
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

^ Niin, parempi varmaan pysytellä niissä merkeissä joista ei ole aiemmin tullut oireita :)
* 1b F ii *
Punatulkku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Syys 2012, 22:28

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Punatulkku »

Apua, nyt se sitten tapahtui  0_0 povailinkin jo jotain allergiantapaista aiemmassa viestissäni, mutta tänään kun kävin tyven värjäyttämässö niin homma meni aika huonoon suuntaan. Kirvely oli tällä kertaa todella pahaa ja mietin jo pitäisikö vaalennus keskeyttää kokonaan. Mitään muita oireita ei onneksi tullut, joten annoin olla. Kun väri oli pesty pois päänahka punoitti selvästi(ei ole tapahtunut ennen), tuntuu vähän kiristävältä ja harjatessa tuolta paljastui ainakin kaksi haavaumaa, jotka eivät siellä takuulla ennen väriä olleet. Soitin peloissani lääkiksessä opiskelevalle kaverille, joka onneksi rauhoitteli että tuskin mitään ihoärsytystä pahempaa kumminkaan tulee.

Nyt seurailen tilannetta, en jaksa uskoa mitään hirveää tapahtuvan mutta ehdottomasti pitää miettiä värjäysrutiineja. Värjääminen ei nyt tule kysymykseen ainakaan moneen, moneen kuukauteen ja silloinkin lienee syytä perehtyä hellävaraisempiin värivaihtoehtoihin tai hoitaa homma raidoittamalla päänahan suojelemiseksi. Voi itku  :-[

Ed. Löytyi jo kolmaskin haava...
Viimeksi muokannut Punatulkku, 26 Maalis 2014, 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Onko sulla nyt kyseessä vaalennusväri vai pelkkä vaalennusaine, siis peroksidin ja jauheen yhdistelmä ? Vaalennusväreissähän on mukana sitä PPD:tä, eli se voi niissäkin aiheuttaa allergisen reaktion.

Vaalennusaine harvemmin aiheuttaa mitään jälkireaktioita vaikka käsittelyn yhteydessä kirvelis ihan hirveesti niinku mulla on ollu joskus. Tosin voihan se joillekin kuitenkin aiheuttaa mut periaatteessa vaalennusta - mikäli ei ole kyseessä vaalennusväri - ei pidetä erikoisen riskaabelina toimenpiteenä nykyään.
Punatulkku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Syys 2012, 22:28

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Punatulkku »

beachbunny, mun tietämys väreistä on todella rajoittunut, sillä olen viimeiset 4 vuotta värjäyttänyt tukkani kampaajalla sen tarkemmin asiaan perehtymättä. Tuossa päähäni laitetussa aineessa oli kyllä tuhkainen sävy mukana, joten kaiketi vaalennusväri sitten? Oma hiustenväri on jotakin seiskaa tai kasia ja värjättynä tulos tuon kuvani mukainen, eli useampi aste kyllä vaalennetaan.
Christa

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Christa »

Mulla siis viimeinen vuosi tehty raitahupulla värinpoistoaineella koko päähän raidat, koska hiusvärit aiheuttaneet oireita (jopa elumen). Mieli tekisi kokeilla värjätä tällä kertaa tyvi kokonaan, eli ihoon asti, mutta googlettamallakaan en oikein tietoa löytänyt onko siinä värinpoistoaineessa nyt mitään mahdollisesti allergisoivaa ainetta?
Jos tietoa löytyy niin kertokaahan, kiitos  :)
Vastaa Viestiin