Hiusväriallergia

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

beachbunny kirjoitti: Most permanent hair coloring technology, however, is based on a 150-year-old approach that uses p-phenylenediamine (PPD), a chemical that produces darker, browner shades when exposed to air.
Tuo on aina hämännyt minua, tuota PPD:tä kun on ihan kaikissa sävyissä (kesto- ja kevytväreissä), aivan vaaleimmissakin...

Ja tuosta artikkelista saa kuvan kuin harmaantuminen olisi ainut syy hiusten värjäämiselle, huoh ::)
Viimeksi muokannut Suvivilja, 25 Tammi 2013, 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 1b F ii *
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

No toi nyt oli vaan tollanen yks lyhyt artikkeli eikä todellakaan anna alkuunkaan koko kuvaa hiustenvärjäyksen merkityksestä ja suosiosta esim Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Mutta artikkelissa mainitaan että kun väestö ikääntyy niin harmaahapseja tulee yhä enemmän ja halutaan vaan olla nuorekkaan näkösiä, siis olettamus, että sitten hiusväreille on lähitulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää.
Hiuksiahan ei oikeastaan värjätty tummemmiksi kovinkaan paljon ennen 1980-luvun puoliväliä, punasia hiuksia näky jonkun verran mut oli harvinaista et joku ois värjänny esim mustaks tai hyvin tummaks ja sitten tää nykyinen suuntaus alko.
Sitä ennen otettiin etupäässä vaan permis, raitoja, vaalennus tai kevytsävytystä, jotkut hennas.

Euroopan ulkopuolelle jos mennään niin hiuksia värjäillään huomattavasti vähemmän, hyvä jos pari prosenttia ihmisistä Aasiassa, Et-Amerikassa tai Afrikassa tummentaa hiuksiaan jotka on esim luonnostaan keskiruskeet, tuskin niinkään paljon, lähinnä hiuksia vaalennetaan ja vanhemmat ihmiset, esim Intiassa, myös muualla, tosiaan värjää aika paljon hiuksiaan tummemmiksi siinä vaiheessa kun tukka on reilusti harmaantunu, varsinkin Intiassa henna/indigo on suosittua.

annetta

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja annetta »

Mielestäni hiusväriallergioista puhutaan aivan liian vähän. Luin suomalaislääkärin kertomuksen eräästä sairaalasta, jossa kuukausittain hoidetaan hiusväreistä oireilevia lisäksi hengenvaarallisia äkillisiä reaktioita esiintyy.

Nyt kuulun tuohon kerhoon. Hiuksiani on värjätty vuosikymmeniä tummin sävyin vaikka brunette olen ollut. Nyt vanhempana peitetty harmaita.
Ensimmäinen herkistymä oli polte päänahassa, jota jollakin aineella kamapaajani neutralisoi. Polte ja kutina loppuivat kampaamossa, mutta illalla alkoi uudeleen, niin että uni ei tullut. Pesin pariin kertaan kuontalon ja helpotti. Vaan ei pelästyttänyt - vielä.

Seuraavalla kampaamo käynnillä, vaikka päänahkani oli suojattu jollakin aineella, sain jo pahemman reaktion. Kutina, polte, jotain rakkulankaltaisia paukamia päässä ja osa ihoa rikki.
Siihen loppui kemikaalien käyttö ja alkoi tiedon hankinta kasvisväreistä.

Henna on nyt pohjana, vielä kun löytäisi oikean coctailin, jolla saisin lämpimän/oranssinpunaisen, niin avot.
kaunotar

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja kaunotar »

Hei! Olen värjäyttänyt hiuksiani kampaamossa useita vuosia lähes mustiksi. Päänahka on kutissut viime käsittelyjen jälkeen, mutta vasta nyt tajusin, että minulla on hiusväriallergia. Haluan värjätä hiukseni edelleen tummiksi. Luin tästä ketjusta Santen väreistä ja kiinnostuin. Miten minun tulee menetellä siirtyessäni pois allergisoivista väreistä? Värinpoisto ja sitten värjäys esim. Santen väreillä?  Vai miten?

Ihanaa, että löysin heti näin hyvän ketjun ja toivon teiltä apua pulmaani. Etsiskelin vastausta kysymykseeni täältä, mutten löytänyt. Toivottavasti voitte auttaa.  :)
helka

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja helka »

^ Jos haluat värjätä samanvärisiksi kuin millaiset hiukset sinulla jo on tai tummemmaksi, ei alle tarvita värinpoistoa vaan voit suoraan värjätä haluamallasi värillä. :)
kaunotar

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja kaunotar »

Voi kiitos! Onko siirtyminen ei-allergisoivaan väriin noin helppoa? Kampaajalle on mennyt pitkä penni, joten säästöäkin syntyy. Kiitos vielä miljoonasti! :)
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Jos siirryt joihinki kasviväreihin joissa on vaikka mitä sekotuksia eri kasveista kuivattuina - en hirveesti tunne niitä, tai jos siirryt värjäämään hennalla tai henna/indigo-sekotuksella, niin tee niilläkin allergiatesti.

Se 48 h ei oikein riitä - kannattaa tehdä niin että laittaa siihen käsivarren sisäosaan sitä mönjää vaikuttamaan yhtä pitkäks aikaa ku mitä se ois päässä, sen jälkeen huuhtelee ja pyyhkii pois ja odottaa ainakin 5 päivää tulee reaktiota: punotus, kutina, turvotus, mitä - Saman voi toistaa vielä korvantaustaan.

Ja mikä ettei niinkin että laittaa väriä pienehkön läntin ihan sinne päänahkaan ja kattoo että alkaako kutisemaan ja tuleeko jälkioireita - jos sen on laittanu sopivaan kohtaan niin se väri peittyy muiden hiusten alle.

Hennalle harva on allerginen mutta jotkut on, ja vaikka monet käyttää indigoa ilman mitään ongelmia niin se aiheuttaa kyllä vielä useammalle kutinaa esim.
Indigon avullahan saa nimenomaan värista esim kastanjanruskean tai jopa mustan.

Noista Santen väreistä on ollu vähän huonoja kokemuksia, eli että varsinkin ne kastanjanruskeat sävyt ei juurikaan tartu hyväkuntosiin terveisiin hiuksiin. Ja siitä mustasta tulee kyllä vihertävä sävy jos pohjalla ei hennausta punasella hennalla.

Itse harrastelin Lushin hennapaloilla hennaamista ja niillä saa kyllä jo ihan kivoja sävyjä hiuksiin.
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja SC »

Tänään pistin päähän sen kuuluisan viimeisen värinpoiston ja heti tuli kamala kutina. Ennen samaa tuotetta käyttäessä siis mitään tällaista ei ole ollut ja nyt oli tuskaista pitää aine päässä määrätyn ajan verran. Päänahka punoittaa ja kihelmöi vielä värin pesemisen jälkeen, mutta toivottavasti rauhoittuu kun muhittelen nyt hoitoainetta. Onneksi päätin jättää värjäilyt tämän blondauksen myötä pois, ensi kerralla olisi voinut meinaan käydä vielä pahemmin.

edit. Kyseessä oli tuo Preference värinpoisto ja sen jälkeen olen onnistuneesti blondannut Elealla samaan vanhaan tapaan. Toisaalta se hiusväriallergia olisi toivottu ettei tulisi aina ajauduttua tähän värjäyskierteeseen.
Viimeksi muokannut SC, 28 Loka 2013, 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1aFMii, kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
versicolori
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 277
Liittynyt: 17 Loka 2011, 15:07

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja versicolori »

Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^ No huhhuh!

Ja vielä Livellä värjännyt, au. Mä eilen värjäsin Livellä, sävyllä Midnight Red tyvikasvuni (tuloksena ihan punamusta, kaunis sävy) ja laimensin vedellä paljonkin, mutta silti mun päänahka kutittaa ja kirvelee koko aika edelleen. Ja takaraivossa on muutama paukama, jotka todella kipeitä, niihin ei voi koskea. Päänahka muutenkin kipeä ja arka. Vedän tässä muutaman päivän allergialääkettä ja mietin, että mitäs sitten jatkossa. Tosin en tiedä onko kyse allergiasta vai vaan herkästä ja kuivasta päänahasta ja kun talvikin tekee tuloaan.
Viimeksi muokannut Chaos, 27 Loka 2013, 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Jenje
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1146
Liittynyt: 21 Syys 2011, 17:55

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Jenje »

^^ Mua kans vähän kauhistutti tuo, kun värjään tosiaan juuri tuolla kyseisellä värillä.

Mä en ole koskaan tehnyt tuota paketissa neuvottua allergiatestiä, koska siinähän aine jätetään iholle huomattavasti pidemmäksi aikaa kuin itse värjäyksessä, joten varmasti myös herkistymisen mahdollisuus on suurempi. Meinasin taas ensi viikolla iskeä tuon Liven sinimustan päähäni, saas nähdä miten käy.

Btw, täytyy Chaos varmaan sitten perua ne hiusvärikaupat, jos mustakin tulee tuollainen rupikonna. ;D
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^ En mä sulle Liveä olekaan tarjoamassa ;) Niin ja pitää muistaa, että väristä kuin väristä voi saada oireita ja ei silti jokainen niitä saa, harvinaistahan se on loppupeleissä.
Viimeksi muokannut Chaos, 27 Loka 2013, 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Jenje
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1146
Liittynyt: 21 Syys 2011, 17:55

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Jenje »

^ Enpä tiedä viittiskö sitä tuollaisen reaktion jälkeen mitään väriä päähänsä pistää, mutta elän toivossa ettei mulle nyt ihan noin käy. :D
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja bast »

Mä olen nyt ihan tyhmä, mutta olen jo pidemmän aikaa himoinnut shokkivärisiä hiuksia. Olen ollut värjäämättä jo monta vuotta kun värjäyksen jälkeen päänahkaa aina kuumotti ja kutitti. Mietin nyt kuitenkin, että uskaltaisikohan tehdä värinpoiston ja laittaa Directionsin suoraväriä. Niissä ei pitäisi olla kummassakaan PPDtä, mutta en tiedä johtuiko mun oireet siitä, vai jostakin muusta ainesosasta. Ja onko kyse edes allergiasta vai muuten vaan helposti ärtyvästä päänahasta? Uskaltaiskohan sitä kokeilla?
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Puf »

^ Shokkiväreissä itsessään ei oo tosiaan kovin montaa herkästi allergisoivaa ainesosaa, mutta väri harvoin tarttuu neitsythiukseen eli ylläpito vaatisi kuitenkin kertavärjäyksen sijaan kuukausittaista tyven vaalentamista. Jossain on puhuttu värinpoistojen olevan yleisesti vähemmän allergisoivia kuin tavallisten kestovärien, mutta koska oireiden syytä ei tiedä niin onhan tuossa kuukausittaisessa vaalentamisessa aina riski. Ja mikäli oireita tulee niin omaa väriä pitäisi alkaa kasvattaa blondatun hiuksen päälle :/ Ootko harkinnu liukuvärjäystä, siinähän väriä ei tarvitsisi laittaa päänahan lähelle?
Vastaa Viestiin