Hiusväriallergia

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
Elinaelina
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Loka 2009, 23:35

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Elinaelina »

Mulla tuntuu ärtyvän päänahka myös suoraväreistä, ja tuosta KC colormaskistakin. Kutittaa pesun jälkeen seuraavaan pesuun asti, eli DIY hopeashamppoo ja muut ystävät poistuivat käytöstä.
Sandra11

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Sandra11 »

Henkilöiden, joilla on fenylenidiamide –herkistyminen, kannattaa välttää kaikkia sen sukulaisaineita, eli kaikkia Phenylenediamineja ja Toluylenediamineja.



Wellan valikoimassa käytettäviä värivaihtoehtoja ovat seuraavat (eli eivät sisällä kumpaakaan):



Kaikki Magmat

Blondor

Kaikki Color Freshit

Kolestonista:

8/45

8/46

77/43

88/43

66/44

77/44

77/46

55/65

44/66

55/66

0/33

0/43

0/45

0/65

Tollasta infoa on saanut wellalta ja olen pystynyt värjäilemään näillä! punapää olenki nyt ollut yli vuoden :)
beachbunny
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 647
Liittynyt: 31 Heinä 2006, 23:15

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja beachbunny »

Kiitos infosta - Onko noi Koleston sävyt 55 + jotain siis todellakin ilman PPD:tä ? Eli keskitumma sävy, onko ne ruskeita vai punasia - Miten se väripigmentti saadaan sitten tarttumaan, onks ne suoravärejä ?
Mjau

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Mjau »

Ermilda, mie oon huomannut saman ittelläni. Oon yrittänyt käyttää pois blondiajoilta jäänyttä KC colormaskia (sävyssä silver), mutta päänahka ja varsinkin niskanahka (:D) ei tykkää yhtään! Eilen testasin pitkästä aikaa, pystyisinkö käyttämään sitä, mutta heti alkoi tuntua niskassa kirvelyä, vaikka miten varovaisesti yritin latvoihin laittaa. Nyt on sitten niska täynnä pientä näppyä... :#
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

Mielenkiintoinen tuo Sandra11:n laittama lista; miksiköhän juuri punavärit sitten ovat PPD:ttömiä? Punainen kun on ainoita värejä joka on muutenkin mahdollista saada PPD:ttömin keinoin (eli hennalla) ;)
* 1b F ii *
WilloTheWisp
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 312
Liittynyt: 05 Tammi 2010, 18:16

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja WilloTheWisp »

Onko kellekään tullut suoraväreistä allergiaoireita? Tai onko kukaan löytänyt mistään mitään tutkimuksia tai virallisempia julkaisuja aiheesta? Muista kuin KC:n colormaskista tai Biozellista. Itse olen käyttänyt Crazy Coloria, Fantasy colorsseja (merkkiä en muista), Directionseja, Stargazeria ja kohta kokeilen ensimmäistä kertaa Spacial effectsiä, mutta näillä väreillä jo 4 vuotta putkeen läträtessäni alkaa mietityttää onkohan nämäkään loppupeleissä ihan terveellisiä  :D kun näitä tulee muhitettua päässä monta tuntia, niin kai siitä nyt jotain voi mennä päänahan kautta verenkiertoonkin? Ja ehkäpä keräytyä elimistöön? ???
On vaan viime aikoina alkanut nämäkin turvalliseksi vaihtoehdoksi sanotut suoravärit epäilyttää toistuvasti mediassa ilmestyvien hiusväriallergiatapausten takia...
Helena

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Helena »

 
  Hei !

Jaanpa kokemuksia hiusväriallergiasta minäkin. Noin 15 vuotta olen värjännyt kaupan väreillä, kunnes viime värjäyskerralla tapahtui jotakin. Päänahkaa alkoi kirvellä ja poltella, kasvot menivät ihan punaisiksi. Huuhtelin värin heti pois, jonkin ajan kuluttua polttelu helpotti, mutta kasvot olivat punaiset monta tuntia. Epäilen, että olen allergisoitunut marketväreille.

Nyt olen aika epätoivoisessa tilanteessa, pää on ihan hirveän näköinen. Juurikasvua ja harmaata pukkaa. Kertokaa hyvät kanssasisaret, millä aineilla te värjäätte hiuksianne ? Nyt tarvitaan pikaista apua.

Ystävällisin terveisin  Helena
Elluli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1584
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 15:36

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Elluli »

^En osaa kovin hyvin vastata kun en asiasta paljon tiedä mutta itse lähtisin vastaavassa tilanteessa kokeilemaan hennaa. Hennaväreillä saa myös ruskeaa ja mustaa aikaiseksi. Katselin luontaistuotekaupassa jokin aika sitten Santen hiusvärejä ja sieltä löytyi ainakin yksin (lämmin) ruskea, jonka kelpuuttaisin kokeiluun omaan päähän.
Hiusten kasvattelua ja parasta mahdollista hoitoa. Hiuslaatu hento pohjoismainen. Pidennyshiukset kiinnostaa myös
calypso
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2457
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 11:49

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja calypso »

Kuuku kirjoitti: ^Caudealis, mä kokeilin värjäämistä pelkällä vetyperoksidilla ja hyvin toimi :) http://www.juurikasvu.org/smf/http://lo ... 26#p825726 vois tulla juuri sun haluama lopputulos. Mä löysin siitä nyt itselleni keinon lopettaa kestovärjäys. Tyvi vaan "karheutetaan" ja kirkastetaan vetyperoksidilla ja Elumenia päälle. Mullakaan ei ole allergiaa, mutta mä olen värjännyt hiuksia jatkuvasti kestoväreillä 11-vuotiaasta saakka. Mielummin lopetan nyt ennenkuin tulee mitään reaktiota väreihin.

Mä en kyllä sanoisi vielä että se jos hiusväri kirvelee levitettäessä olisi mikään merkki allergiasta, todennäköisemmin päänahka on vaan kuiva ja rikki. Jostain syystä mulle tuo pelkkä vetyperoksidi aiheuttaa kutittelua päähän, kestoväri kirveli vahvuudesta riippuen voimakkaammin sellaisissa kohtaa missä iho oli rikki. Kaikkein kuumottavimman tunteen päähän aiheuttaa Elumen, koska sehän koostuu suurimmalta osin alkoholista. Tulee sellainen kunnon viina-kuumotus... Hennakin aiheuttaa mulle kutituksen ja kuumotuksen tunteita päähän, mutta luulen että se on ennemmin taas siihen sotkotukseen laitettu sitruuna/etikka. Jos en yhtään tietäisi että mikä väri on myrkyllisintä niin mun mielestä haitallisimmalta tuntuisi Elumen. Ylipäätään aineet joissa on riittävän iso ph ero ihoon nähden (oli sitten hapanta tai emäksistä) tai iso alkoholipitoisuus voivat aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia (etenkin jos iho on yhtään rikki/kuiva), eikä kyse ole silloin allergiasta.
Tässäpä toivottavasti vastaus minun ongelmaani. En ole allergisoitunut millekään hiusvärien ainesosille, mutta en ehdoin tahdoin halua myöskään kerryttää PPD:n kaltaisia myrkkyjä elimistööni, kun haluamani tulos on mahdollista saavuttaa ilmankin. Eli tyven vaalennuksesta kirkkaanpunaisen alle on kyse, minullakin värinpoisto eli vaalennusaine vetää aivan liian vaaleaksi. Ja senhän nyt tietää miltä Elumenin RR@all joka ei itsessään tummenna, näyttää liian vaalean pohjan päällä, ei ainakaan siltä mitä minä haluan.  :D Vaalennusväreissä taas on kuitenkin jossain määrin mukana tuota PPD:tä ja muita allergisoivia aineita, joita mielellään välttäisin.

Toinen ongelma onkin siinä kohtaa, että haluaisin päästä eroon mustalla värjätystä hiusten alaosasta. Olen vuosia värjännyt sen osion tyven kestovärillä mustaksi, mutta harkinnut mustan poistamista jo pitkään. Puoli vuotta sitten laitoin kokeeksi tuonne alaosan tyveen muistaakseni jotain 3-asteista tummaa ruskeaa, eikä se näyttänyt punaista vasten ollenkaan pahalta (ja tuollainen sävyhän on suhteellisen helppo saada aikaan halutessaan Ellulla tai kasviväreillä). Mietinkin että mitähän tuollainen vetyperoksidivaalennus tekisi tuolle mustalle, vai pitäisiköhän tehdä oikein vaalennuspesu? Toisaalta sekään ei ole täysin poissuljettu juttu ettenkö värjäisi tuon alaosankin jatkossa punaiseksi, jos vain saan tuon mustan pois kohtuullisella vaivalla ja hiusten rasituksella. Hiusten kunto menee kuitenkin tässä tapauksessa värin edelle, sillä hiukseni ovat pitkät ja sellaisina haluan ne pitää.  :)
Catariina

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Catariina »

Jep jep. Allerginen ilmottautuu.

Viimeks kun värjäsin juurikasvua (tais olla Elean musta) niin päänahkaa alkoi kirvellä jo heti alkuvaiheessa - todella pahasti. Pesin samantien värin pois ja huuhtelin todella pitkään. Sen jälkeen päänahkaa kuumotti ihan älyttömästi ja parin tunnin päästä alkoi turvotus. Sen jälkeen kutina jonka jälkeen iho meni rikki.

Se oli helvettiä. Päänahka märki, kiristi, kutitti ja poltteli. Ihan kamalaa. Kävin lääkärissä joka mutisi vaan "mikäköhän tohon..hmm...allergiaa vai..hmm..mikäköhän auttais...hmmm".

Mulle kävi siis luojan kiitos hyvin eikä naama turvonnut tms. Ainoostaan iho siitä kohin mihin väriä olin lykännyt eli oikeestaan vaan korvasta päälaen kautta korvaan. Tajusin ajoissa et nyt huuhtelemaan ja äkkiä!

Pitkän aikaa (pari vkoa-kk) iho kyllä oireili ja se märkiminen oli kamalaa. Öisin oli pidettävä lääkerasvalla kyllästettyjä pumpulilappuja (kankaisen hiusnauhan alla) pahimmissa kohdissa hillitsemässä kutinaa. Niinä öinä kun laiskuuttani en jaksanut kikkailla, olin öisin raapinut ohimot todella pahaan jamaan :(

Jotain nappeja ja rasvaa se lääkäri siis määräs ja mä kuljin pari viikkoa ihmisten ilmoilla huivi päässä. Tästä on jo hetki aikaa ja jäljellä 2cm hiukset ja kaks kaljuhkoa kohtaa (sen öisen raapimisen tuloksena) ohimoilla.
Onneks tukka oli muutenkin lyhyt joten ei tuntunut pahalta yhtään ajaa ite sentin tallalla tukka pois.

Ja kappas, tää luuli olevansa vaaleetukkanen kuten pentuna ja päästä puskeekin upeeta tummanruskeeta hiusta - onni onnettomuudessa siis :)
Viimeksi muokannut Catariina, 12 Heinä 2012, 01:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varjotar

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Tekis mieli kyllä tehdä jotain kivaa tälle hiuksistolle, mutta pelottaa...
Käsittelemätön hius ei ota vastaan suoravärejä ja kestosävytteet sisältää nekin PPD:tä..  :-\
Sinisellä haluaisin sävytellä päätäni..
ang

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja ang »

Tehdäänkö allergiatestauksia tavallisessa terveyskeskuksessa vai mihin tulisi ottaa yhteyttä, jos haluaa tietää, mille hiusvärien ainesosalle on allerginen?

Sain edellisellä värjäyskerralla hiusväristä (L'Oreal Casting Créme Gloss 535 Chocolate) pienen allergisen reaktion. Värjäyksen jälkeen ihmettelin outoa kihelmöintiä korvassa ja peiliin katsoessani huomasin korvanlehden punoittavan aika rajusti. Lisäksi korvaan oli noussut kova paukama.

Säikähdin jonkin verran, mutta itse reaktio rauhoittui Hydrocortison-voiteella eikä muita oireita ilmeisesti ollut. Enää en aio tavallisiin hiusväreihin koskea, mutta mieli tekisi kokeilla esim. Santen värejä.
ang

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja ang »

Kiitos vastauksesta! Ihan mielenkiinnosta kysyin tuota testausasiaa, koska itsekin olen tietoinen terveyskeskusten vähistä resursseista erityisesti suuremmilla paikkakunnilla.

Selkeästihän nuo oireet tulivat hiusväristä, joten paras keino välttää reaktioita jatkossa on jättää hiusvärit kaupan hyllylle. Suhtautuisin myös skeptisesti noihin ennen värjäystä tehtäviin "yliherkkyystesteihin", sillä ennen reaktion saamista tein testin ohjeiden mukaisesti eikä oireita tullut.
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

ang kirjoitti: Suhtautuisin myös skeptisesti noihin ennen värjäystä tehtäviin "yliherkkyystesteihin", sillä ennen reaktion saamista tein testin ohjeiden mukaisesti eikä oireita tullut.
Samoin suhtaudun minäkin, varsinkin kun 48 tunniksi iholle jätettävä aine mielestäni aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin 20-30 min. päässä vaikuttava...  :-\ (Monissa ohjeissa se aine tosiaan kehotetaan jättämään iholle 48 tunniksi, vaikka toisissa taas pestään pois.)
* 1b F ii *
Noramaria

Vs: Hiusväriallergia

Viesti Kirjoittaja Noramaria »

http://www.iltalehti.fi/terveys/2012111516320023_tr.shtml

Joku on saanut kovat allergiaoireet Schwarzkopfin Red Passion väristä. Lehtijutun mukaan mm. päänahka vuotaa kudosnestettä niin, ettei saa nukutuksi ja hengenlähtökin oli lähellä.

Pistää miettimään hiusväriteollisuuden tulevaisuutta. Jos näitä tapauksia tulee tätä tahtia, niin missä vaiheessa jotkut tuotteet on vedettävä markkinoilta ja/tai milloin ihmiset lopettavat noilla myrkyillä värjäämisen?
Vastaa Viestiin