Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Leikkaukset sekä kampaukset
Tunturikarpalo
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 254
Liittynyt: 13 Marras 2008, 22:13

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Tunturikarpalo »

Minulla on suunnilleen BSL-mittainen tasapitkä tukka, johon kaipaisin vähän vaihtelua. Mainittakoon kuitenkin, että kasvatan hiuksiani koko ajan, tähtäimessä joku vyötärö-/lantiomitta. Ajattelin käydä tuossa maaliskuun alussa leikkaamassa latvojani rikotusti/kerrostetusti. Ehkäpä rikottu on parempi sana. En kuitenkaan haluaisi ottaa pituudesta kuin enintään kaksi senttiä pois, onkohan tuo nyt sitten mahdollista? Mitään superrikottua latvaa en halua, vähän vain, että ei ole niin tasapitkä vaikutelma ja muutenkin vähän sellainen vivahteikkaampi, ei niin tylsä. :)
1a F ii
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja -j- »

^
Kai pituuden säilyminen onnistuu, jos hiuksia kerrostetaan, jättää vain ne pisimmät niin pitkiksi, kuin ovat.
En oikein tiedä, mitä toi rikkominen sitten tarkoittaa...

Mun hiuksista tuli itse kerrostamalla ihan ok. Tosin eipä kerrostus vielä paljon näy, kun on vielä suorat latvat ja hiukset usein ponnarilla. Oli muuten vaikea kerrostaa pitkiä hiuksia, kun ei yletä kunnolla leikkaamaan sieltä latvasta, mutta ratkaisin ongelman käyttämällä kylmää suoristusrautaa: otin levyjen väliin hiustukon ja vedin raudalla latvaa kohti, sitten vain leikkasin latvasta pois samalla tiukasti kiinni pitämällä, ettei hiukset karkaa rautojen välistä  ;D
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Tunturikarpalo
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 254
Liittynyt: 13 Marras 2008, 22:13

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Tunturikarpalo »

^ Itse asiassa en halua kerrostaa, vain vaan rikkoa. Sehän on siis sitä, että latvoja rikotaan saksilla tai veitsellä, että ne ei olisi niin tasaiset. ;D
1a F ii
redhead

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja redhead »

Minkälaisia eri kerrostustekniikoita on kaikenkaikkiaan olemassa ja mitä sanotte niiden soveltuvuudesta suoralle pitkälle lasihiukselle?

Viimeksi käyttämäni kampaaja tekee kerrostukset ottamalla sellaisen nipun käteen ja leikkaamalla ohennussaksilla joku 10 cm latvan yläpuolelta. Lopputulos on kyllä tosi karvainen eikä mielestäni imartele ollenkaan vaaleaa tukkaa vaan tekee sen jotenkin värittömäksi ikäänkuin tukka olisi katkeillut.
Toimisiko veitsi paremmin, vai liittyykö sen käyttöön myös jotain ongelmaa?
Muistan että joskus muinoin eräs kampaaja teki tukkaani kerrostuksia ihan normisaksilla leikkaamalla silleen viistoon muutamia pienempiä nippuja, ja että lopputulos olisi ollut jotenkin hallitumpi eikä tällainen kuin nyt... Kokemuksia siis pitkän suoran tukan kerrostamistekniikoista toivoisin.
Ulrika
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 997
Liittynyt: 06 Marras 2007, 16:54

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Ulrika »

^ Mulle teki kampaaja kerran myös noin ja mun mielestä toi ei ole kerrostamista vaan vain ohentamista. Eihän siinä tule varsinaisia kerroksia, vain ohennettu latvasta. En ole toiste mennyt samalle kampaajalle. Juttelin tästä viime kerralla kampaajani kanssa ja myös hän oli sitä mieltä ettei kerroksia tuolleen ohentamalla leikata.
Tänään on nimenomaan tekemispäivä!
Kunis

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Kunis »

Hmh, kävin kampaajalla ja pysin takaa aika jyrkkää kerrostusta ja siitä loivenevaa linjaa siten, että edessä olisi kaikki hiukset pitkiä pikkumatkalta. No, hän teki - n. 2cm kerrostuksen takaa. "Kun sinulla on niin klassinen pää, että tällanen sopii." Juu, niin kai sopii, mutta haluisin välillä vaihtelua silläkin uhalla, ettei vahva kerrostus sovi. Sen saa sitten kasvatettua pois.

No. Olen tässä pari päivää stailaillut tahtomaani mallia ja aina välillä käynyt saksimassa. Aina välillä kylppäristä kuuluu hätääntynyt huuto, että taas täällä lojuu hiuksia, vieläkö sinä niitä leikkelet ;) Malli alkaa tuntua hyvältä. Luulenpa vaan etten ihan takaa saa ite hyvin enkä oikein osaa kysyä keltään apua kun en tunne näppäräkätisiä. Enkä viitsis uudestaan maksaa kampaajaa siitä, että tasoittaisi pari hassua suortuvaa.
Mut muutoin ekaa kertaa elämässäni olen tyytyväinen kerroksiin - vieläpä omatekemiini.
RedHair

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja RedHair »

Aivan, näitä luettuani päÄtin kommentoida. Helposti hiusten kerrostusta pyydettäessä tulee kampaajalle mieleen kerrostaa pelkät latvat. Itsellänikin on moisesta kokemusta! Suosittelen korostamaan, että haluaa säilyttää paksut hiuksensa. Liian reipas kerrostus tosiaan ohentaa tukkaa hurjasti. Hiusten pituudesta välittämättä voi silti kuka tahansa kerroksittain leikata hiuksiaan. Kunhan muistaa tämän: jos leikkaat latvoja, kerrostuskin lyhentää hiuksiasi. Mielummin vähemmän latvoista, kuin kerrostuksesta. Ja kannattaa leikata  varovasti aluksi, aina voi leikkauttaa lisää :D ;)

Fiksu, hiusmuodin tietävä kampaaja kyllä tietää mitä asiakas haluaa,
mutta näin ei todellakaan ole aina.. Suosittelen kuvaa mukaan!
Luscious
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1227
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:05

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Luscious »

Mulla on avattaressakin näkyvät, melkein vyötärölle asti olevat ja taipuisat hiukset.
Olen harkinnut kerrosten leikkaamista jo pitkään mutta en meinaa saada tehtyä asialle mitään.. Niin paljon oon täältäkin lukenut kuinka kampaajat kynivät liikaa ja massaa lähtee yms negatiivista.
Ja onhan minulla itselläkin takana karmein kampaamokeikkani ikinä, liittyen juurikin siihen että kampaaja kerrosti minulle lähes mulletin ja sabotoi kasvatukseni.
Siitä viisastuneena (?) ajattelin että koittaisin leikata kerrokset itse. En halua mitään kovin radiaalia, mutta päälikerrokseen kuitenkin kerroksia. Ajattelin tehdä kolmessa osassa kerrokset.. Vähän kyllä jännittää jo nyt!
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Ice »

Kerrostaa voi miljoonalla tavalla. Pitkään tukkaan kannattaa kokeilla vaikka sitä että nappaa edestä molemmilta sivuilta n. 1cm kaistaleen kerrallaan ja vetää ne suoraan eteen sormien välissä joko otsan, nenän, leuan tai vaikka kaulan eteen halutusta voimakkuudesta riippuen, sormet pystyssä, sitten leikkaa toivotun kerrostuksen rajuudesta ja suunnasta riippuen joko suoraan poikki tai kulmassa, noin \ tai noin /

Saman pystyy tekemään suoraan taakse vetämällä, mutta tällöin kerrostus "menee eri suuntaan".

Yksi yleinen on vetää hiukset kohtisuoraan ylös ja leikata siellä sormet joko korvienmyötäisesti tai otsa-takaraivo -linjassa. Tällä tekniikalla saa tosi hienot kerrokset kun käy koko pään läpi ja on tosi helppo toteuttaa itse.

Ei näitä oikein pysty älykkäämmin selittämään, ei niitä parturikoulussakaan heti ekana päivänä opita ja jotkut ei opi edes leipätyössään ikinä,  jolloin tulee näitä hulluja ohentajia, joten en voi vannoa ymmärtääkö tarinoinnistani mitään.

Aina pitää hahmottaa miltä hius näyttää ylös vedettynä ja mihin kohtaan se laskeutuu, ja mihin kohtaan se sitten laskee kun se on 5cm lyhyempi, ja miten kerrokset asettuu kun ne leikataan vasten normaalia suuntaa ja pudotetaan paikalleen. Samoin tulee huomioida miten esimerkiksi pyörteiden aiheuttamat kasvusuunnan erikoisuudet vaikuttaa, niiden huomioimatta jättäminen saa aikamoisia lovia muunmuassa etutukkaan. Niitä suuntia ja pudotuksia voi vaikka piirtää paperille.

Kehotan kyllä miettimään sitäkin, kannattaako väen vängällä pitää tasapaksua pehkoa jossa päänahkakin hautuu, kun vaihtoehtona on kevyt, helposti muotoiltava, kasvonpiirteitä korostava/peittävä, itsekseen nahasta kohoava, helposti pestävä, nopeasti kuivuva ja nykyaikainenkin mahdollisuus ;D Itse juuri puolisabotoin kasvatusprojektini kun päätin että se on ihan tyhmää ja leikkasin tuollaisen emotukan käyttäen kaikkia mahdollisia kevennys- ja tukihiustyylejä joita keksin. Muunmuassa niinsanottua palmukevennystä, jossa hiusosio kierretään tiukasti itsensä ympäri "rastamaisesti" ja napataan perus ohennussaksilla ainakin kolmesta kohdasta läpi. Tämä on mielestäni ainoita älykkäitä tapoja käyttää noita saksia ja ennenkaikkea paras tapaamani oikeiden tukihiusten teon tyyli. Toimii myös veitsillä tehtynä. Nyt kun kosautan sormet takaraivolle, ne nousee, vähän tupeerausta alle niin pysyvät ja jos haluaa tahmeuttaa niin jotain mattavahaa sipaus. Ei föönejä, aineita, hikeä ja tylsyyttä vaan hitunen harkintaa, tietoa ja malttia.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Ellamari
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 193
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 14:01

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Ellamari »

Ice,luin tuon sinun kerrostusohjeen.
Minun ongelma on myös paksut hiukset ja kerrostaminen.Kampaajalle saa aina vääntää rautalangasta ettei leikkaa vaan kerrostuksia,vaan myös latvoja pitää ohentaa.Viimeisin kampaajani ymmärsi mitä haluan,mutta jätti latvojen ohentamisen liian vähälle,joten ajattelin itse tehdä asialle jotain.
Eli miten neuvoisitohentamaan jo kerrostettuja hiuksia?
Haen sitä,että hiukset siis olisivat "sulkamaiset" latvoista ja laskeutuisivat kivasti,ettei kerrokset jäisivät paksuiksi.
Hiukseni ovat lähes lapaluihin saakka,joten leikkaaminen itse varmaankin onnistuisi,mutta kannattaako tuohon käyttää "vuolemistekniikkaa" vai saako saksilla itse toteutettua?
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Ice »

Vastaus tuleekin koreasti reilu puoli vuotta myöhässä, josta pahoitteluni, mutta asiaan. Suosittelisin toteuttamaan tuon n. 1cm paksuisissa pystyosioissa hiusosio suoraan sivulle vedettynä, näyttäen tuolta->  --- josta leikataan hiusta pois linjassa tuo -> / kerrostuksen voimakkuudesta riippuen. Siinä kun hetken hahmottelee mielessään mihin ne hiukset tulee putoamaan kun ne mistäkin leikkaa niin kyllä se siitä selkenee. Osiota voi helposti ohentaa sivusta veitsellä vuollen samalla vetosuunnalla.

Helpoin työväline olisi kunnollinen terävä veitsi ja toisena vaihtoehtona vuolutekniikkaan soveltuvat sakset, jollain Fiskarsseilla vedettynä jäljestä ei tule putoava ja lentävä vaan tökkö ja lässähtävä. Jos hiusta on paljon ja osiot ovat vuoltunakin liian painavia, niitä voi vuolla sulkamaiseksi (veitsi/vuolusakset) ihan sillä että huimii sieltä vetosuuntaansa vedetyn osion välistä tyvestä latvaan päin (varovasti toki alkuunsa, ettei tee vahingossa koloja).

Vähän tämä on tämmöistä yksipuolista neuvontaa sen puoleen etten voi olettaa ihmisillä olevan kotonaan tai tutuillaan niitä teräviä veitsiä ja vuolusaksia, mutta kunnei niitä voi oikein millään korvatakaan. Tosin pitäisi kokeilla joskus joku huippuunsa teroitettu puukko, josko sellaisella voisi asiallisesti vuolla 8)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Luscious
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1227
Liittynyt: 06 Marras 2006, 15:05

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Luscious »

Kävin äsken toista kertaa (viimeksi vuosi sitten) leikkauttamassa kerroksia ja äh!! Se on ilmeisesti YLIVOIMAISEN vaikeaa. Viimeks kampaaja ohensi ja ohensi ja ohensi hiuksia ohennussaksilla saamatta yhtään kunnon kerrosta aikaiseksi.
Tänään kävin kampaajalla ja pyysin selkeitä kerroksia ja kampaajakin oli että joo "olisko lyhin kerron tähän asti" ja leikkasi puolet tukasta sen pituiseksi paksuna nippuna naps! ja vähän häivytteli sitten sitä.. Tulos on että mulla on ikäänkuin kaks eri pituutta hiuksissa. Voi jes.. Kyseessä oli sentään häntäluuta hipova pituus joten kyseessä on monen vuoden kasvatus.
Oon ihan tyytyväinen et huonot latvat lähti ja tukka keveni ihan hirveesti, mutta siis korjata tätä pitää..
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...
nukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 711
Liittynyt: 21 Loka 2006, 09:41

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja nukka »

Viimeksi kun kasvatin kerrostukset pois niin päätin että en enää koskaan leikkauta kerrostuksia, mutta kuinkas kävikään kun nyt taas tekisi mieli..

Mulla on bsl-mittaiset hennot ja ohuehkot hiukset niin minkälaisia kerrostuksia kannattaisi pyytää, että ne näyttäisivät hyvältä tässä? Vai onko kerrostaminen edes hyvä vaihtoehto? Haluaisin latvaan vähän eloa kun se nyt on ihan tasamittaiseksi leikattu.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Triina »

^Mulla on tosi ohuet ja hennot hiukset ja ne ovat myös luonnonkiharat ja hyvin helposti vaurioituvat. Pidin pitkään BSL/midback-mittaisia hiuksia ja siinä pituudessa kerrostettu latva oli jo tosi huono vaihtoehto, se vaurioitui kahta nopeammin ja näytti kapiselta hiirenhännältä ja oikeasti inhosin sitä ohuuden tuntua sormiin. Nykyisin hiukseni ovat polkkamitassa ja tässäkin tasapitkä latva on paljon parempi, näyttää ja tuntuu niin paljon tuuheammalta. Malli on eteen pitenevä, joka tuo sopivasti elävyyttä. Jos hiuksissa kuitenkin on vähän enemmän massaa ja ne ovat terveemmät, niin kerrostus voi sopia paljon paremmin, kuhan se ei ole liian raskaalla kädellä rouhittu, vaan jättää sinne latvaankin jotain. Toinen vaihtoehto on leikata epäsymmetrinen tai muuten muotoiltu linja (U, V tms.) tuomaan vähän jujua.
nukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 711
Liittynyt: 21 Loka 2006, 09:41

Vs: Hiusten kerroksittain leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja nukka »

^jotain tuollaista vastausta toivoinkin hillitsemään tätä leikkausvimmaa ;D Totuushan on se että jos kerroksia leikkaisin niin kohta jo harmittelisin sitä täällä.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234
Vastaa Viestiin