Hiustenhoitofilosofiasi

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Katjes
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Kesä 2008, 18:25

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Katjes »

Olen niin aloittelija näissä hiusjutuissa, että tätä viestiä tulen varmasti muokkaamaan tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ajatuksena on hoitaa hiuksia mahdollisimman hyvin ja hellästi. Olen kallistumassa luonnonmukaisempaan suuntaan heti näin alkuvaiheessa. Öljyt ovat tulleet jäädäkseen ja kunhan tässä haalin lisää tietoa muista luonnonmukaisista tuotteista, niin varmasti tulen niitä käyttämään pääasiassa.

Markettituotteista käytän silikonittomia ja juurestenkin keskuudessa hyviksi havaittuja lähinnä XZ- ja LV-tehiksiä sekä XZ-hoitiksia co-pesuissa. Silloin kun tuntuu, että haluan holvata pehkotukkaan kilokaupalla mömmöjä muhimaan, niin noista löytyy apu tehostettuna öljyllä tai kalliimmilla tököteillä.

Tällä hetkellä käyn sisäistä kamppailua hoitamisen ja värin pysymisen välillä. Kumpi on tärkeämpää, kunnon öljymuhitukset ja tehokkaat hoidot vai punasävyn pysyminen? Kallistun hoidon puoleen, ja yritän olla itkemättä värin perään, saahan sitä purkista lisää, vaikkei sekään hyvää tietysti tee. Lyhyen filosofisen sisäisen keskustelun kävin myös oman värin takaisin kasvattamisesta, koska se olisi hiustenhoidollisesti paras ratkaisu. Päädyin kuitenkin siihen, että vaikka hyväkuntoiset hiukset ovat kauniit, niin kohtuullisen hyväkuntoiset ja värjätyt hiukset tekevät minusta vielä kauniimman (olen kuitenkin aika väritön luonnostaan). Paksussa ja wannabe-pitkässä (bsl-pituus tällä hetkellä) tukassa on ainesta näyttäväksi pehkoksi, mutta ei sitä ilman väriä kukaan huomaa. Nyt sitten yritän etsiä jotain kultaista keskitietä värin ja hoidon välillä, kuitenkin kallistuen hiukan enemmän hoidon puoleen.

Tällä hetkellä filosofiani voisi kiteyttää: mahdollisimman paljon tehoa ja mahdollisimman luonnonmukaista. Haaveenani on löytää tuote, joka on niin hoitava, että latistaa tukkani ainakin hetkellisesti veltoksi. Jää ehkä haaveeksi, ja onneksi alan vähitellen oppia tykkäämään hiuslaadustani. Eipähän tarvitse ainakaan etsiä volyymia pullosta. Litteän tukan haaveen taidan haudata *askan suoristusraudan kanssa samaan hautaan ja ottaa uudeksi tavoitteeksi tuuheuden ja näyttävyyden.

Nyt searchimään niitä luonnonmukaisia tukkatuotteita. Sanonpa vielä, että juurikasvu on nobelin arvoinen tuotos! Kiitos teille kaikille  :-*
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Neriana »

En ole koskaan ajatellut että minulla olisi jotain "filosofiaa," mutta hyvin olette minut aivopesseet! Yritin yksi päivä ostaa Pantenen Ice Shine hoitoainetta, tarkoitus levittää pituuksiin ja saada extra kiiltoa, MUTTA kun otin putelin käteeni, niin hyvä etten heittäytynyt hyllyjen väliin sillä nolotti tosi paljon.. Ja kun yritin lähteä se Pantene kädessä niin minulla kirjaimellisesti kulki kylmät väreet selässä ja tuli tosi huono olo.. Sellainen "oksettaa" olo.. Myös kaikki kauhukuvat vilisivät silmissä kuinka kuukauden päästä minulla ei ole hiuksia ;D Ja yrittäesssäni laittaa putiloa koriin, käsi ei vain suostunut taipumaan.. Noh, 10min taiston jälkeen länttäsi pullon takaisin hyllyyn ja lähdin pikaisesti pois :D

Se oli aika mielenkiintoista.. Halusin laittaa sen koriin mutta käsi vain stoppasi eikä antanut minun tehdä sitä.

Eli kai on pakko myöntää että jonkin lainen filosofia minultakin löytyy.. Sillä en enää pysty käyttämään pantenea, fructista, sunsilkkiä yms.
Jouana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2200
Liittynyt: 14 Touko 2007, 13:14

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Jouana »

Olen jo aiemmin täällä jossain hehkuttanut hiljattain kokemaani juurikasvu-herätystäi  ;D Mullakin alkaa hahmottua oma hiustenhoitofilosofia, who knew! Kiitos ja kunnia juureksille!

Pääsääntöisesti hiusten pesu joka 2.päivä. Nyt olen löytänyt itselleni sopivan tavan tehdä co-pesu, shampoolla pesen noin joka 3. pesukerta. Tuntemuksen ja tilanteen mukaan lisään tai vähennän co-pesun käyttöä.
Shampoon haluan ehdottomasti silikonittomana ja mietona. Syväputsari tarpeen mukaan 2-3vkon välein sekä ennen väriä. Hiustenpesuja ennen laitan kookosöljyä latvoihin ja lyhyelti pituuksiin, noin vartiksi. Kaikkien pesujen jälkeen aina jätettävä, mieluiten silikoniton ja alkoton. Tehohoitoa harvakseltaan. Öljyjen käyttöä lisään kaiken aikaa sekä hiusten- että ihonhoitoon.
Muotoilutuotteiden on oltava ehdottomasti alkoholittomia, ainakin peruskäytössä olevat. Special-tilaisuuksiin alkollisetkin käyvät jos tarvitsen extra-pitoa. Silikonia saa muotoilutuotteissa olla. Fööniä käytän kevyesti, tekniikka on onneksi kehittynyt.

Hiusvärini on luonnostaan tummahkon ruskea. Värjäsin hiukseni 1.kerran vasta muutama vuosi sitten, ja olen "jäänyt koukkuun". Kukkaro itki kampaamossa värjäystä ja hermot rääkyi itse kotona tehtyä värjäystä. Mutta kiitos juurikasvun, olen nyt löytänyt itselleni loistavasti sopivan värjäysmetodin! Sopiva siis erityisesti kukkarolle, hermoille ja hiuksille. Nimittäin suoravärit: väreistä edullisimpia, todella todella helppo laittaa itse ja ovat väreistä hellävaraisimpia hiuksille (korjatkaa jos olen väärässä!). Sellainen hyvä puoli bonuksena että tuntuvat pysyvän tässä päässä vieläpä ihan mukavan pitkään. Värinä käytän lähellä omaa olevia ruskeita ja punertavaan meneviä ruskeita, kuitenkin omaa väriä tummempia. Luultavasti juuri siksi nämä värit toimivat minulla niin pitkään. Aiemmin tein värikäsittelyn 1-2kk välein, nyt ryhdyn lisäilemään 1-2vkon välein tai tarpeen mukaan hoitiksen sekaan suoraväriä. Harkitsen myös jonkin sävyteshampoon kokeilua jossain vaiheessa.

Lisäksi syön purkista tehopii-kalkki-D:tä, sekä monivitskua, B:tä ja omegoita. Mutta siis näitä ihan yleisen terveyden takia (ruokavamma velvoittaa etc), mutta pitkälti myös ihon ja hiusten takia.

Hiustenhoitotuotteiden valinnassa olen kokenut ehkä suurimman valaistukseni: markettisarjojen helmet avasi silmäni oikeanlaisille tuotteille. Mulle POP: suomalaisuus, silikonittomuus, hellävaraisuus, helppo saatavuus, edullisuus, monipuolisuus.

Listaan tähän nyt vielä tällä hetkellä käytössäni olevat tuotteet:

shampoo: dermosilin 8T, gliss liquid silk

syväputsari: herbina

hoitoaine: XZ xylitol, dermosilin aloevera (jota käytän enää satunnaisesti, enkä vahingossakaan hiero päänahkaan!)

CO-pesu: freeman shine (paras!), XZ xylitol

tehohoito: LV

hiuksiin jätettävä: KC color save spray (päivitt. käytössä), tigin fast-fixx (satunn. käytössä)

muotoilutuotteet: freeman swell, cutrin multispray, wella shockwave boost-it! -spraygel sekä moulding wax, tigin bead head creative genius. Lakoissa olen suosinut yleensä märkälakkoja, ja menossa varmaan 5.puteli cutrinin oyster suihke käsitellyille hiuksille. Tuotteen valmistus kuulemma lopetettu, sääli.

hiusväri: wellan viva mousse
Viimeksi muokannut Jouana, 25 Heinä 2008, 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.
Hermione
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1140
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 22:24

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Hiustenhoitofilosofiani on aika vapaamuotoinen. Hiusten kunnosta päätellen olisi syytä olla tiukempikin, mutta toistaiseksi se on jäänyt kausittaiseksi.

Hiukset ovat keskiruskeat, BSL-pituiset ja luonnontaipuisat. Kaksihaaraisia on vaikka millä mitalla, eikä niitä tunnu saavan pois edes leikkamalla. Kampaamokäynnin jälkeen pysyvät valkoiset kärjet näkymättömissä ehkä sen päivän, korkeintaan seuraavaan pesuun asti. Hiuksisto on siis kuiva ja vaurioinen. Päänahkakin on lievästi ongelmainen, kuiva ja kutiseva.

Ainoa ehdoton nounou on silikoni shampoossa. En kertakaikkiaan pistä päänahan lähellekään mitään, missä on silikonia. Silareita löytyy jätettävistä sekä joistain tehohoidoista, mutta erityisesti poispestävissä hoidoissa suosin silarittomia. Muotoilutuotteissa silari on myöskin jees, sillä ilman sitä ei tästä pehkosta saa siedettävää.

Kuivattavia alkoholeja seurailen purkkien kyljistä sen verran, ettei nyt ihan ensimmäisten aineiden joukosta löydy (poikkeuksena harvoin käyttämäni lakka). Alkoholia saa olla, jos sillä on tuotteessa jokin selvä tarkoitus (esim. luomummissa tuotteissa emulgaattorina tmv.). "Hoitavat" suihkeet, joiden ominaisuutena nopea kuivumisaika saavat jäädä kaupan hyllylle.

Suosikkituotteitani löytyy sekä kampaamoista että marketista. Käytän hyväksi havaitsemiani tuotteita, ostopaikalla, eikä hinnalla ole niin väliä. Kallein käytössä oleva tuote on Tigin O&H -hoitis, tätä kalliimpiin ei ole ollut tarvetta siirtyä.

Harvat värjäykseni teen kotona, useimmiten sävytteellä, mutta toisinaan myös kevyvärillä. Kestoväreihin en ole koskenut vuosiin, enkä vastaisuudessakaan aio.

Muhittelut ja CO-pesut eivät varsinaisesti ole arkipäivää, vaan teen kun on inspiraatiota. Kummastakin olisi kyllä varmasti hyötyä hiusteni kunnolle! Samoin öljyjä löytyy varastosta, mutta niiden käyttö on jäänyt vähemmälle.

Hiustenhoitoni kaipaisi siis kunnon inspiraatiota, koska olen löytänyt itselleni toimivat tuotteet, joilla kuntoa saisi kohennettua!
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.
Memmuuh
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2670
Liittynyt: 25 Kesä 2007, 00:11

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Memmuuh »

Hiukset on luonnontaipuisat/-kiharat, hieman kuivuuteen taipuvaiset ja noin BSL pituiset. Hiukset on aika käsitellyt; niitä on kestovärjäilty jonkin verran ja noin puoli vuotta sitten niihin laitettiin vaaleampia raitojakin. Raidoista ei hiukset ilmeisesti tykänneet ja hiuksia onkin katkeillut jonkin verran raitakohdista. Haluan pitää hiukset suorana joten suoristusrautaa tulee käytettyä muutaman kerran viikossa. Hiuksia tulee siis jonkin verran rääkättyä. ;D

Shampoon tulee ehdottomasti olla hellästi pesevää!
Ensinnäkin, liian pesevä shampoo kuivattaa mun päänahkaa tosi helposti, ja toisekseen shampoot vetää hirmu herkästi mun hiukset kamalaksi takkupalloksi.  ::)
Suosin myös silikonittomia ja mahdollisimman vähän hajusteita sisältäviä shampota, sillä silikonista ja hajusteista ei tunnu mun päänahka myöskään pitävän.
Shampoiden kuivattavuuden vuoksi suosin myös välillä CO-pesuja.

Pikahoitoaine saa mun puolesta olla aika silikoninenkin, mutta en ehkä silti ainakaan incin perusteella ostaisi hoitoainetta jossa silikonia on tyyliin heti veden jälkeen. Ihan incin alussa oleva silikoni ei mua kyllä siinä tapauksessa niin kamalasti haittaa, jos se jää ainoaksi incissä ja sen jälkeen on ihan oikeasti hoitaviakin aineita.
Pikahoitoaineita käytänkin juuri sillon kun pitää saada hiukset nopeasti näyttämään hyvältä, ja sillon ei kyllä silikonista paikoin pörröiselle ja hieman kuivalle luonnontaipuisalle/-kiharalle tukalle ole mitään haittaa.

Tehohoidolta vaadinkin sitten ihan oikeita hoitotehoja, eikä niissä saa olla juurikaan silikonia. Niiden tulee ihan oikeasti hoitaa hiusta, eikä meikata niitä silikonilla terveen näköisiksi.

Jätettävän hoitoaineen haluan myös olevan ihan oikeasti hoitavaa, eikä pelkkää silikonia. Usein käytänkin vielä jätettävän hoitoaineen lisäksi jotain silottavaa, ja mulla kun on tapana suoristaa hiukset aina pesun jälkeen, niin sitä silikonia tarvitaan myös suojaamaan hiusta kuumuudelta. Oon tosin miettinyt että voisi alkaa käyttää ihan jotain öljyäkin tähän tarkotukseen, ainakin etummaisiin hiuksiin jotka on aika kuivat ja huonommassa kunnossa kun muu hiuksisto. Muualle en oikeastaan uskalla öljyjä kamalasti  laittaa lähmääntymisen pelossa.

Niinkun tuonne ylemmäs jo kirjotinkin, niin mun päänahka menee aika helposti huonoon kuntoon. Saan sen kuitenkin pysymään suht terveenä laittamalla siihen joskus ennen shampoopesua oliiviöljyä tai apteekin perusvoiteita. Tehismuhitteluiden ajaksi laitan usein myös päänahkaan LV:n tehohoitoa joka saa sen voimaan heti huomattavasti paremmin. :)
Viimeksi muokannut Memmuuh, 15 Heinä 2008, 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
3b F ii
Avatar
NarnianQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4895
Liittynyt: 16 Marras 2006, 16:23

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja NarnianQueen »

Oma hoitofilosofiani on melko pelkistetty ja simppeli. Monien kokeilujen ja kalliiden merkkituotteiden jälkeen olen löytänyt muutamat, hinta-laatusuhteeltaan laadukkaat ja toimivat tuotteet, joihin olen tyytyväinen. Olen valmis kokeilemaan jotain uutta, mutta en enää niin herkästi innostuva muiden hehkutuksista.

Hiuskeni ovat luonnontilaiset, käsittelemättömät, miltei vyötäröön asti ja suhteellisen hyväkuntoiset. Kiiltoa niissä on mukavasti ja kampaajat kehuvat niitä terveiksi latvojen tasoituksen yhteydessä...
Viimeinen permanentti on ollut uyli 10 vuotta sitten, sen jäljiltä toivuttuani olen silloin tällöin vaihtanut hiusten väriä ja päätynyt siihen, että oma väri on kaikkein sopivin ja luontevin. Ja myrkyttömin.

Koen yhä pienoista kahtiajakautumista hiustenhoitoideologian suhteen. Toisaalta, haluaisin olla mahdollisimman luonnollinen, pelkistetty ja luonnonmukainen - toisaalta taas yhä joskus ajatus suuresta pullomerestä houkuttelee... Lempituotteita on nyt löytynyt muutama, joten pitäydyn toistaiseksi niissä. Kovin suuria muutoksia tuskin aion ryhtyä toteuttamaan.
Käytän hiuksiini yleensä jotain halpaa hoitista ennen shampoota suojaamaan latvoja, sitten pesen miedolla, mutta puhdistavalla shampoolla. Tehomuhituksia pidän ehkä pari kertaa viikossa, aivan joka pesukerta en viitsi.

Paras löytö on ollut LV tehis, siihen on helppo yhdistää myös erilaisia öljyjä. Käytän päänahkaan ja hiuksiin oliivi-, seesam-, aprikoosinkivi- tai uusinta uutta löytöä, baobab-öljyä. Viineitikkahuuhtelua käytän niillä pesukerroilla, kun muistan sen valmistaa...
SIlloin tällöin saatan käyttää sävyttävää / väriä syventävää hoitista, Avedaa tai Goldwellia, yleensä muuhun hoitikseen yhdistettynä.

Mitään suoristus- tai kiharrusvempaimia en käytä, kampaaminen riittää. Selvitykseen käytän joko Nexxuksen Luxxtressia (joka on alkanut toimia hiuksissani paremmin kuin vuosi sitten!) tai kotoista VO5.
Näistä kumpikin on todella aarre, hoitotehoja löytyy pelkän silikonin sijaan.

Muotoilutuotteista olen luopunut kokonaan, ah mikä ihana vapaus!
Viimeksi muokannut NarnianQueen, 15 Heinä 2008, 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back
Hentoinen
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 210
Liittynyt: 10 Heinä 2007, 10:55

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Hentoinen »

Mä elän aika pitkälle "pese ja pidä" filosofian mukaan. Voi tietysti olla, että mä olen todella käsi muotoilun suhteen, mutta mä olen huomannut että mitä vähemmän mä väkrään ja läträän tukkaaani, sitä paremmalta se näyttää.

Musta tärkeää on hiusten puhtaus. Kunnon shampoo ja hoitis ovat hiustenhoidon kulmakivet. Muuta ei tiukassa paikassa tarttekaan. HG tehis auttaa elämää myöskin ja kunnon jätettävä pitää olla. Sitten ei tarvikaan muuta kuin pehmeän tuloksen antavan volyymituotteen ja kaikki on hyvin.

Mä värjään kyllä hiuksiani kampaajalla, ihan syystä että mun oikea hiustenväri on todella ruma: kylmä kiiltävä harmaanmusta. Olis edes maantienharmaa, muttei ole. Siis huomautan, että mulla ei ole _harmaita_ hiuksia, vaan yleissävy on kylmän harmaankiiltävä. Mun uus kampaajani (ollut alalla 25 v) sanoi ettei ole koskaan nähnyt moista perusväriä.&nbsp; 8) Kiitti. Mun luonnollinen väri vaatis sitten ihan virheettömän posliini-ihon, jollainen mulla on vain hyvinä päivinä ja se ei anna minkäänlaista punoitusta anteeksi. Mä näytän ihan keitetyltä possulta niissä valokuvissa, joissa mulla on vielä värjäämättömät hiukset.

Mä kiinnitän aika paljon huomiota härpättimien inceihin. Jos mahdollista, käytän sulfaatitonta ja silikonitonta, mutta koska on olemassa loistavia sulfaatillisia ja/tai silikonillisia tuotteita, en mä välttele niitä pelkän periaatteen vuoksi. Jos tavara toimii, se on hyvä.

Lisäksi mä yritän painottaa ekologisuutta käyttämissäni tuotteissa. Hiusvärille mä en paljon voi mitään, koska mun tukassa pysyy vain tietynlaiset värit. Ja sitten tietyy se, että mtä on saatavilla täällä meillä. Ei ole järkeä körötellä tuinnin matkaa edestakaisin Hesaan vain että sais "saasteettomamman" hiusvärin. Matkan päästöt nollaa tehokkaasti itse aineen säästöt. Shampoissa ja hoitiksissa suosin organic-tuotteita aina kun voin. Harmittaa vaan, että valtaosa niistä pitää tilata ulkomailta, eli tulee kuljetussaastetta.
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)
Luna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1946
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 00:04

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Luna »

Hiustenhoito on minulle ennen kaikkea tapa rentoutua ja keskittyä muuhun kuin arjen harmaisiin askareihin. On ihana lähteä suihkuun ja miettiä, mitä shampoo-hoitissekoitus-jätettävä -yhdistelmää tänään kokeilisi, ja operaation jälkeen voi illalla hypistellä hiuksia ja samalla lukea vaikka kirjaa. Käytän vain selektiivisiä tuotteita sekä öljyjä ym luonnontuotteita. Hiustenhoito ei ole minulle "pakko" vaan arjen pieni ilo, joten haluan pisteenä iin päälle käyttää itseäni miellyttäviä brändejä.

On kivaa, kun tulokset todellakin tuntuvat tukassa. Parin vuoden takaisista Sunsilkillä "hoidetuista" kauhuhiuksista ei ole jäljellä kuin muisto, vaikka sen aikaista kasvustoa onkin runsaasti jäljellä. Minulla on vakiotuotteet joita on löydyttävä aina kaapista, lisäksi ostan tuotteita kokeiluun joista osa jää yhteen purkkiin ja toiset siirtyvät vakiotuotteiksi. Pyrin pitämään tuotteideni kiertonopeuden vuodessa: jos tuntuu että jotain ei tule käytettyä, myyn tai lahjoitan sen eteenpäin. Ainostaan harvemmin käyttämäni muotoilutuotteet ovat minulla korkeintaan kaksi vuotta.

Shampoolta vaadin ennen kaikkea sitä, että päänahkani ei ala kutista. Lisäksi haluan tuotteen olevan hellävaraista mutta puhdistavaa, joten pesevimmät ja vahvasti tuoksuvat, silikoniset shampoot eivät ole kokoelmassani. Vaihtelen noin viiden shampoon välillä ja valitsen tilanteen mukaan.

Hoitoaineelta vaadin silikonittomuutta tai hyvin vähäistä silikonin määrää. En enää yksinkertaisesti pidä silikonin tuomasta yliliukkaudesta hiuksissani. Hoitoaineissa suosikkejani ovat erilaiset sekoitukset ja pääpaino on kosteutuksessa. Lähes aina tulee käytettyä tehohoitoja.

Jätettävinä minulla on joukko hyvin erilaisia tuotteita: kosteuttavia, paikkaavia, silottavia, kiillottavia eri vahvuisina tuotteina. Ne viimeistelevät hoidon ja valinta tahtuu usein sen mukaan, mitä hiuksilleni aion tehdä.

Värjään hiuksiani, nykyään matalalla hapetteella ja kampaamotuotteilla. Aion myös laittaa "luonnonlaineikkuuskäsittelyn" eli Soft Waven, joten todelliseksi HC hiustenhoitajaksi minua ei voi sanoa. Pidän kuitenkin muuttuvasta tyylistä ja erilaisista kokeiluista, joten tietyllä tavalla hiustenhoitoni voi määritellä olevan säännöllisten tuhotöideni korjailua&nbsp; ;D Räjähtänyttä hampputukkaa en kuitenkaan katselisi viikkoa pidempään, jos hiukseni menisivät sellaiseen kuntoon etten saa niitä pehmeiksi niin leikkaus reilusta BSL-pituudesta hartiamittaiseksi olisi varma.

Filosofiaa tästä ei nyt ihan saa, mutta näillä mennään&nbsp; :)
nelma
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 941
Liittynyt: 09 Marras 2008, 15:36

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja nelma »

Olen vielä aivan noviisijuures, joten joudun ehkä päivittelemään tänne muutoksia ajan mittaan...
Hiukseni ovat minulle kaiketi tärkein osa ulkonäössäni. Olen lapsuudesta asti saanut aina kehuja ja huomiota&nbsp; paksuista hiuksistani ja olen siten itsekin ruvennut asettamaan ne kalleimmakseni.
Tärkeimmät ominaisuudet ovat kunto, kiilto ja tuuheus. Pintakähärät, ratisevan kuivat lattanahiukset ovat siis pahin painajainen. Onnistuin saamaan hiukseni todella huonoon kuntoon lähes päivittäisellä föönaamisella ja pesemisellä, huonolla ruokavaliolla ja hoitoaineen puutteella pari vuotta sitten ja siitä heräämiseni alkoi.

Havahduin kasvotuotteiden mineraaliöljyihin muutama vuosi sitten. Nyt vasta viime aikoina olen ruvennut kiinnittämään niihin ja silikoneihin huomiota. Järkytys oli suuri kun aina niin hilseetön pääni rupesi hileilemään ja pian sain kummastella kun kestoväri ei tarttunut päähän. Nykyisen ideologiani mukaan shampoiden silikonittomuus on tärkeää, hoitoaineessa saa olla vähän, mielellään ei ollenkaan silikonia, alkoholia en niinkään vielä pelkää. Säännön mukaisesti en jätettäviä ole käyttänyt, mutta kuivempiin latvoihin ja&nbsp; pintahiuksiin koitan nykyään sipaista aina jotain. Syväpuhdistavia en käytä.
Koitan myös vaihdella tuotteita. Periaatteeni on että käytän ostetut loppuun (mikäli ne eivät ole aivan kauheita), mutta niiden jälkeen en kyllä osta heti samaa. Uskon että hiukset voivat kyllästyä tiettyihin aineisiin/kemikaaleihin mikäli käytössä on aina samat tuotteet.
Ennen pesua pistän usein latvoihin jotain öljyä tai jämähoitiksia ja kaipa sitä voi jonkin sortin CWC-pesuksi kutsua. Välttelen turhia pesuja - pesukertoja tulee 2-3 viikossa. Saunassa koitan välillä pitää jotain pyyhettä hiusten suojana. Välttelen nykyään myös ponnareita ja suosin sellaisia isoja klipsejä/hainhampaita, mutta en kyllä tiedä ovatko ne yhtään hiusystävällisempiä...
Käytän siis hiustenhoidossa lähinnä markettituotteita.

Muotoilussa keskityn lähinnä tuuheuteen (maltilla) ja otsiksen asettamiseen. Fööni on ainoa laite jonka omistan.&nbsp; Vältän "turhaa" muotoilua, lakkaa saatan suihkauttaa silloin tällöin, fööniä käytän vain erikoistapauksissa.
En myöskään harjaa hiuksiani hirveästi. Ei ne kyllä toisaalta mene takkuunkaan...

Hiuksia värjään yleensä kotona, tärkein periaatteeni on etten poikkea luonnollisesta tummuusasteestani juurikaan.

Alan tuntea itseni hieman kahjoksi sillä nautin jo hiusostosten suunnittelusta etukäteen. Tykkään tonkia inci-listoja ja tehdä lopulta ratkaisuja. Koitan välttää hamstraamista, vaikka välillä sormeni syyhyäisivätkin ja haluaisin haalia kasoittain samaan tarkoitettuja tuotteita. Mutta kuitenkin: rakastan hiuksiani, haluan hoitaa niitä hyvin (että ne myös näyttäisivät hyviltä) ja perehdyn asiaan suorastaan intohimoisesti.&nbsp; :D
Viimeksi muokannut nelma, 01 Tammi 2009, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bMii&nbsp; BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt
Kiivi

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Kiivi »

Tämän reilun vuoden aikana, mitä täällä olen ollut, olen kokeillut erilaisia hiustenhoitorutiineja. Jostain syystä parhaiten näyttää sopivan se tavallisin (sh + ha eikä mitään muuta), jota käytin ennen tänne liittymistäni. Ensimmäisenä aloitin käyttämään kampaamotuotteita, jätettäviä sekä tehohoitoja. Tukka oli kyllä kivassa kunnossa, mutta niin lättänä ja liukas, ettei ponnarikaan pysynyt päässä.

Viime kesänä yksinkertaistin hiustenhoitoja ja siirryin ensin shampoopaloihin ja myöhemmin yrtteihin. Hiukset (ja minä) tykkäisivät yrteistä eniten, mutta päänahka ei.&nbsp; :'( Päänahka on niin rasvoittuvaa sorttia, että mitä pidempään yrttejä käytin, sitä nopeammin hiukset rasvoittuivat. Olin juuri pisteessä, jossa pesin hiukset aamulla ja illalla ne olivat niin likaiset että olisi pitänyt pestä uudestaan.

Nyt käytössä on vain XZ shampoo ja hoitoaine. Ennen shampoopesua laitan latvoihin kookosöljyä suojaamaan hiusta. Pesun jälkeen en laita mitään jätettäviä. Tukka tuntuu tykkäävän tästä setistä, tuntuu pehmeältä ja tuuheuttakin meinaa löytyä jonkin verran.&nbsp; ;D

Muotoilutuotteita en käytä ollenkaan. En pidä siitä miltä ne tuntuvat hiuksissa, enkä ole koskaan oppinut niitä edes käyttämään. Pärjään oikein hyvin ilman. Hiukset värjään hennalla ja indigolla, eikä normaalisti värjäyksestä kuivuneesta tukasta ole tietoakaan.&nbsp; :)
Tunturikarpalo
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 254
Liittynyt: 13 Marras 2008, 22:13

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Tunturikarpalo »

Minun hiukseni ovat aina olleet hyväkuntoiset, ja ovat saaneet paljon kehuja. Hiukseni eivät tarvitse paljon hoitoa, shampoo ja hoitoaine riittävät. Sen lisäksi käytän myös hoitovoidetta latvoihin.

Shampooni hankin marketista, ja vakiomerkkini on XZ. Nyt on myös kokeilussa Niveaa, josta en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta XZ:tiä se ei voita. Myöskin Herbinan syväputsari on vakiokäytössä. Joskus aiemmin käytin Linnaa, Elvitalia ja Fructista, mutta nyt viisaampana olen huomannut, että silikonittomat tuotteet ovat hiuksilleni paljon parempia. Tukkani pysyy puhtaana pidempään, paremmin päässä ja hyväkuntoisempana. Tuollaiset silikonipommit ovat olleet oikeastaan pelkkiä kokeiluja, joten olen jo pienenä tyttönä käyttänyt XZ:tiä ja muita silikonittomia tuotteita hiustenhotoon. Kampaamotuotteisiin olen ehtinyt perehtymään 4-SYSTEMin shampoon verran, mutta ehkä joskus vielä ostan jotain muutakin.

Hoitoaineenikin hankin marketeista. Tällä hetkellä kaapista löytyy XZ:n ja Nivean hoitsikat. Myöskin Fructiksen ja Sunsilkin jäämät tuolla kaapin perällä on, mutta niitä en enää käytä. Hoitoaineostoksille en pääse vielä vähään aikaan, mutta seuraavaksi hankin XZ:n xylitolin. Sen jälkeen voisin kokeilla jotain, jossa on ehkä jopa pikkiriikkisen sitä silikonia - jos siis jokin kiinnostava löytyy. Silikoni ei siis ole esteenä hoitsikassa, mutta millekään Sunsilkin tielle en kyllä lähde.

Jätettävänä hoitoaineena käytän Nivean Intense repair hoitovoidetta, ja sitäkin oikeastaan vain latvoihin.


Olen myöskin luonnollisella tiellä sen kannalla, että en käytä muotoilutuotteita tai fööniä tukkaani juuri ollenkaan.

Pidän hiuksiani aina siististi, ja niiden laittamiseen kuluu aamulla ainaa noin 15 minuuttia. Käytän harjaa/kampaa ja vettä. Muuten tukastani ei saa sileää ja siistiä. Pidän hiuksia aika usein auki, mutta nyt olen alkanut pitämään niissä erilaisia kampauksia ja jopa kiharoita. Kivaa vaihtelua.

Näin tiivistykseksi voisin sanoa, että aika luonnollisella linjalla siis mennään, ja hiustenhoito on minulle harrastus/elämäntapa. :) Ei mitään pakkopullaa siis, päinvastoin!
Viimeksi muokannut Tunturikarpalo, 03 Maalis 2009, 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1a F ii
sininen kissa
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 287
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 09:52

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja sininen kissa »

Avainsanat: Rakkaus, Kunnioitus, Hellyys, Armollisuus, Kärsivällisyys.

Kohtelen hiuksiani hellästi. Selvitän pesun jälkeen "puolikuivana" jätettävien hoitoaineiden avustamana harvapiikkisellä muovikammalla. Harjaan niitä ainoastaan luonnonharjasharjalla. Ei repimistä eikä raastamista, vaan rauhallista ja kärsivällistä selvittelyä. Hiuspidikkeiksi kelpuutan ainoastaan pehmeät, muoviset versiot, jotka eivät katko tukkaa.

Opiskelijabudjetista johtuen käytössä ovat markettituotteet. Niistä olen löytänyt todellisia helmiä, joilla tukka pysyy kunnossa. Rahatilanteen parantuessa tulevaisuudessa hankin hyviä kampaamotuotteita (kuten Joicon tehikset) uudestaan käyttöön.

Pesen joka toinen päivä XZ suklaa-vanilja -shampoolla. Pesuteholtaan sopiva, rauhoittaa päänahkaa, ei takuta, ja tuoksuu hyvälle. Shampoissa en hyväksy silikonia.

Jokaista pesua seuraa kunnon muhitus tehohoidolla. Niiden suhteen olen kokeilunhaluinen, ja ostan mielelläni uusia markettitehiksiä kokeiltaviksi. Hyvin toimivia tukassani ovat esim. XZ xylitol, Nivean tehis kuiville hiuksille sekä Loreal Elvital NutriGloss sekä Re-Nutrition -naamiot. Tehiksessä saa olla silikonia, mutta ei INCI:n alkupäässä.

Erittäin harvoin, kun on kiire, käytän vain pikahoitista. VO5 Perfect Lengths toimii tässä parhaiten.

Kasvatan takaisin omaa luonnollista väriäni, johon laitan myöhemmin vaaleita raitoja.

En käy kampaajalla, koska he yleensä leikkaavat liikaa sekä käsittelevät hiuksia liian väkivaltaisesti. Leikkaan itse latvoista muutaman sentin 1-2 kertaa vuodessa.
1a Mii. Liukkaat ja lasimaiset, vaalennetut solisluumittaiset hiukset. Kasvatusta BSL:ään. Lempisarjat XZ ja Joico.
kultanen

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja kultanen »

Siitä ei ole kauaakaan, kun eräällä toisella foorumilla kuulin ensimmäistä kertaa shampoopaloista ja sitä kautta eksyin myös tänne. Ennen pesin hiukset markettishampoolla tai kampaamoshampoolla ja käytin hoitista. En muuten huomannut hiuksissa mitään eroa marketti- ja kampaamoshampoitten välillä. Pitkät hiukset oli ihan ok kunnossa. Sen jälkeen, kun lopetin pillerit n. 1,5 vuotta sitten hiukse alkoivat mennä huonompaan kuntoon ja niistä tuli ns. moppitukka, eli eloton ja outo. En kuitenkaan kiinnitänyt kummempaa huomiota hiusten kuntoon.

Nyt olen kokeillut kahta erilaista shampoopalaa ja täytyy sanoa, että ne ovat paras keksintö ikinä! Muutenkin arvoni ovat siirtyneet luonnonmukaisempaan suuntaan, joten luomuhiustenhoito on minulle tärkeää. Shampoopalat puhdistavat hiukseni hyvin ja hiukseni kiiltävät entistä enemmän ja ovat kuitenkin kuohkeat ja pehmeät ja helposti muotoiltavat. Päänahkanikin tykkää, eikä päänahan onelmia enää ole. Olen tyytyväinen, että löysin shampoopalat, joiden kanssa en tarvitse enää hoitoainetta, enkä muotoilutuotteita.
Nukkumatti
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Huhti 2008, 17:28

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Nukkumatti »

Käytän vain luonnonmukaisia, luomuja tai eläintestaamattomia hiustuotteita. Olen hyvin kokeilunhaluinen ja kaikki kiinnostaa. Shampoopala on loistava keksintö ja se onkin nyt vakkarikäytössä. En tosin jaksa käyttää samaa tuotetta kovinkaan kauaa, vaan ostan yleensä uuden herkun ennenkuin vanha on kulunut edes puoleen väliin saakka. Huomenna matka käykin paikalliseen luomukauppaan tutustumaan uusiin turhakkeisiin. Rakastan hiustenhoitoa ja se on hyvin tärkeä osa elämääni. En tajua ihmisiä jotka eivät pidä rakkaista hiuksistaan huolta.

Pesen hiuksen joka toinen päivä, föönaan aina, suoristan joka aamu. Hoitoainetta käytän melko harvoin, hyvässä lykyssä kerran kahdessa viikossa. Hemmottelen sillointällöin kuontaloani omatekemin sörsselein.

Hennaan säännöllisesti, muuta hiusväriä en ole vuosiin käyttänyt. Muotoiluun käytän mattavahaa mutta vain joskus.

Hiukseni ovat hyväkuntoiset, melko paksut, kiiltävät ja sileät. Eli jatkuva föönaaminen ja suoristelu ei ole ainakaan vielä vaikuttanut niiden kuntoon.

20 vuotta hiukset päässä!
kiwi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1320
Liittynyt: 21 Marras 2007, 11:51

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja kiwi »

Pyrin käyttämään hellävaraisia ja luonnonmukaisia tuotteita tällä hetkellä. Toivoisin, että hiukseni olisivat tuuheat ja sileät. Hiukseni ovat suhteellisen pörröiset ja takkuiset, haluaisin niiden vähentyvän.

Välttelen kuivattavaa alkoholia ja silikoneja.

Käytän tällä hetkellä luonnonmukaista Laveran Mango Milk Shampoota, mikä tuntuu hyvältä. Kyseinen shampoo ei myöskään sisällä niitä pesevimpiä sulfaatteja, joita koitan hieman välttää.

Hoitoaineissa mulla on aika laaja valikoima. Käytän kuitenkin kosteuttavia hoitoaineita kuten Tigin O&H, Nexxus humectin, Giovannin hoitoaine (en muista nyt tarkkaa nimeä) ja joitain enemmän luomuhoitoaineita.

Hiuksiini laitan aina jotain jätettävää. Tällä hetkellä se on Lanzan leave-in protector tai Nexxus -jätettävää.

Käytän myös rakennepaikkaava hoitoainetta, Joicon rekkua. Tekee hiuksilleni hyvää.

Muotoilutuotteita en kovinkaan usein käytä, mutta jos käytän, niin käytän Tigin control freak serumia tai Silky smoothia.

Melkein aina kuivaan hiukseni hiustenkuivaajalla, mutta sille pitäisi tehdä jotain. Suoristusrautaa en ole kovin usein käyttänyt, koska mulla oli aika surkea sellainen, mutta nyt mulla on ghd, joten alan käyttämään sitä varmaan aika usein. Käytän lämpösuojana Nexxus Canopya.

Pyrin käsittelemään hiuksiani hellästi. Onneksi tuli hankittua Tangle Teezer, joten ei tarvitse enää repiä märkiä hiuksia.

Hiukseni värjään ja leikkaan aina kampaajalla. En ole koskaan värjännyt tai leikannut hiuksiani itse, enkä niin tee.






Viimeksi muokannut kiwi, 14 Huhti 2010, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin