Hiustenhoitofilosofiasi

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Margot
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1383
Liittynyt: 23 Heinä 2007, 23:34

Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Margot »

Tähän ketjuun jokainen voi koota oman hiustenhoitofilosofiansa. Yksi viesti per käyttäjä.

Kerro siis, millaisia periaatteita omaan hiustenhoitoosi sisältyy. Esimerkkejä: Käytätkö hellää vai pesevää shampoota? Vältteletkö jotain aineita (silikonit, mineraaliöljyt, kuivattava alkoholi)? Käytätkö vain kampaamo- tai markettituotteita vai molempia? Mistä tuotteista olet valmis maksamaan paljon ja mistä et?

Yllä olevat kysymykset ovat vain esimerkkejä. Kokoa viestiisi kaikki, mitä tulee mieleen ja minkä koet tarpeelliseksi kertoa. Ketjun tarkoituksena on, että jokainen voisi bongata samoin ajattelevat juurekset ja sitten seurata näiden suosituksia tarkemmin.
Helen
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 78
Liittynyt: 15 Heinä 2007, 18:54

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Helen »

Kiva aihe! :)

Jotkut tuotteet pyrin ostamaan täysin silikonittomina. Shampoo jää lähestulkoon aina ostamatta jos sisältää silikonia, samoin tehohoito. Pikahoitiksessa ja jätettävässä saa olla silikonia jonkin verran, mutta plussaa on, jos tuote ei sisällä ollenkaan silikonia. Mulla silarit lätsäyttää tukan niin totaalisesti, että mieluiten välttelen niitä kokonaan. Jätettävissä lätsäytysongelmaa ei ilmene koska jätettävät levitän tukkaan lähinnä niskasta alaspäin. Mineraaliöljyjä en välttele, koska niistä ei mulle ole tullut oireita.

Olen marketti- & kampaamotuotteiden sekakäyttäjä. Ostan marketista kaikki shampooni ja suosin hellästi peseviä shampoita, koska pesen päivittäin. Ehkä n. kerran viikossa pesen hiukan voimakkaammalla shampoolla ja pari kertaa kuukaudessa syväputsarilla. Pikahoitikset ja jätettävät hankin marketista, mutta lähes kaikki tehikset tulee ostettua kampaamosta. Lempitehikseni ovat Tigin O&H ja Joicon rekku ja niistä olen valmis maksamaan täyden hinnan. Ostan kampaamosta tuotteita erittäin harkiten ja jos noiden lisäksi olen jotain ostamassa, tutkin inciä pitkään ja hartaasti.

Muotoilutuotteet ostan pääosin kampaamosta. Suosin pehmentäviä, mutta tuuheuttavia alkoholittomia muotoiluvoiteita. Tavoittelen pehmeää, mutta luonnollisen tuuheaa kampausta, joka ei makaa päätä pitkin. En tykkää alkoholisten vaahtojen/suihkeiden jättämästä "kovasta" tunnusta.

Tietyistä ainesosista välttelen denaroitua alkoholia, cyclopentasiloxanea ja amodimethiconea. Lemppariainesosia on mm. panthenol, keratiini, glyseriini ja rasva-alkoholit.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja ellen »

Hiustenhoitofilosofiani voisi tiivistää siihen, että se on hellävaraista, luonnonmukaista ja yksinkertaista hiustenhoitoa kiiltävien ja luonnollisten kutrien aikaansaamiseksi.

Oon luomuilija, joka on vasta nyt herännyt luomutuotteiden käyttöön käytettyäni pitkään selektiivisiä kampaamomerkkejä, kuten MOPia, Joicoa, L'anzaa ja Nexxusta. Marketista tiensä putelikokoelmaani ovat löytäneet vain harvat ja valitut tuotteet, kuten LV:n teho- ja pikahoitis, jotka ovat todella yksinkertaisia, mutta tehokkaita kosteuttajia. INCI:t tulee syynättyä tarkkaan, että pystyn välttämään hutiostokset, joita en voisi kuitenkaan käyttää herkän päänahan takia.

Välttelen tietysti kuivattavaa alkoholia, mutta myös kovia, peseviä sulfaatteja, silikoneja ja mineraaliöljyjä, ja vastikään oon alkanut myös karttaa parabeeneja. Osittain myös herkistyneen päänahan takia siirryin kokonaan shikakain, hellävaraisen luomusampoon ja ihanien luomuhoitiksien maailmaan, sillä tujut, synteettiset, paljon hajusteita sisältävät hiustenhoitotuotteet aiheuttavat kovaa kutinaa. En silti pääse pakoon synteettisiä aineita aivan kokonaan, sillä käytössä on mm. LV:n hoitikset (sisältävät mineraaliöljyä), mutta yritän etsiä mahdollisimman luonnonmukaisia tuotteita.

CO-pesut ovat taas alkaneet sujua, joten hiukset tulee pestyä hoitoaineella useammin kuin sampoolla. Tämä pitää päänahankin hyvässä, kosteutetussa kunnossa.

Muotoilutuotteita tulee käytettyä todella harvoin, ehkä kerran kahdessa kuussa. Pörröt saan kuriin öljyillä ja voilla, eikä vahoille sun muille ole tarvetta kuin juhlapäivinä, jos silloinkaan.

En halua maksaa tuotteistani maltaita, mutta en edes yritä pihistellä tuotteiden suhteen. Yritän aina löytää mahdollisimman edullisen nettikaupan, josta saan sitä tiettyä merkkiä, mitä haluan. Voin maksaa kunnon hoitavista tuotteista enemmän, mutta pelkkään silikoniin en rahojani sijoita, vaan hankin silikonit marketista, jos sellaiselle on tarvetta. Varsinkin hoitikset saavat olla hinnakkaita, sampoista en ole välttämättä valmis maksamaan niin suuria summia kuin hoitiksista.

Annan hiusten kuivua itsestään pesun jälkeen, vain hyvin harvoin föönään ne kuiviksi. Suoristusrautakin on osittain pannassa, bileiltoina saatan tehdä sillä kiharat hiuksiin, mutta en enää suorista hiuksia joka päivä niin kuin tein ennen juurikasvua.

En enää nauti kampaajalla käymisestä niin kuin ennen, sillä olen tullut kovin neuroottiseksi hiuksistani :P. Yritän kuitenkin käydä siistityttämässä latvojani pari kertaa vuodessa, silloin tällöin myös teetän tyviraitoja päälaelle. Muuten en värjää kestoväreillä, enkä vaalenna noita muutamia raitoja enempää. Suoraväreillä saan aikaan haluamani tuhkaisen värisävyn.
Viimeksi muokannut ellen, 18 Helmi 2009, 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kivi

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja kivi »

Mä pyrinm hiustenhoidossani pärjäämään mahdollisimman vähällä. Hiuksia en värjää tai muuten käsittele lainkaan, koska pidän omasta vaalean kullanruskeasta väristäni enkä viitsi ylläpitää värjäystä. Hiukset pesen muutaman kerran viikossa markettisampoolla, yleensä XZ:n kosteuttavalla tai Xylitol-shampoolla. Hoitoaineena käytän milloin mitäkin, aina kuitenkin markettihoitoainetta. Tehohoitoa käytän noin kerran viikossa saunassa. Jätettävää hoitoainetta suihkin silloin kun siltä tuntuu. Muotoilutuotteita en käytä kuin ehkä muutaman kerran vuodessa. Shamppot ja hoitoaineet ovat aina silikonittomia. Hajusteista en myöskään liiemmin pidä. Kampaajalla käyn niin harvoin kuin mahdollista, sillä yritän kasvattaa. Hiuksiin liittyvä paheeni on niiden räplääminen.

Aikomuksena on perehtyä tarkemmin ns. luonnonmukaiseen hiustenhoitoon, esimerkiksi öljyjen käyttö kiinnostaa kovasti.
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Triina »

Hyvä ketju!

Oman filosofiani voisi kai tiivistää tähän: pitää olla puhdasta ja tuuheaa. Väri mieluiten kuparinpunainen tai mahonkiin vivahtava.

Pesen hiukset joka päivä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ja pysin saamaan niihin föönaamalla ja muotoilemalla massaa ja rakennetta, myös rautaa käytän paljon, luonnontilaan näitä ei voi jättää. Aineita vaihtelen jatkuvasti, mikä sattuu hyvältä tuntumaan ja käteen osuu. En juuri muhittele ja pesen pääasiassa hiukset aamuisin lavuaarissa tiukalla aikataululla. Lyhyt ja liukas tukka pysyy riittävän hyvässä kunnossa ilman latistavia hoitoja kunhan säännöllisesti käy kampaajalla leikkauttamassa. Suurin päänvaiva on hiusten ohuus ja mitättömyys.

En välttele erityisesti mitään, kunhan silikonia ei ihan joka purkissa ole (latistaa). Voimakas pesevyys ja alkoholi ovat okei, kun välillä käyttää hellempiä. Merkilläkään ei ole väliä, olen utelias ja ennakkoluuloton kokeilija. Törkyhintoja en maksa, mutta hyvästä tuotteesta pulitan kyllä enemmänkin.

Tällä hetkellä suosikkeja ovat mm. Nexxus (etenkin Headress), TBS Mustikkasuihke, MOP Clean, LUSHin palashampoot, Tigi Moisture Maniac -hoitoaine, Tigin muotoilut, Fudge Pump Up ja Kerastase Bain Satin 3.

petomaani

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja petomaani »

Käytän pääasiassa kampaamotuotteita, mutta myös markettitavaraa kaapista löytyy. Tigi, Bonacure, SIM, siinä kolme ylivoimaisinta ykköstä. Kesäisin käytän kosteuttavia tuotteita niin shampoissa kuin hoidoissakin ja aina jätettäviä, ensin kosteisiin voidemaista jätettävää ja sitten kuiviin suihkemaista hoitoa.
Toinen vaihtoehto on käyttää rakennepaikkaavia tuotteita kuiville ja käsitellyille hiuksille (kuten Tigin dumb blonde shampoo ja reconstructor- hoitoaine). Tätä pakettia käytän, jos olen värjäillyt hiuksiani.

Syväpuhdistavaa shampoota käytän kerran kuussa, tehohoitoa parisen kertaa kuussa.

Mielelläni törsään hiustuotteisiin ja ostan niitä - ihan liikaakin..  :-[ aina ei edes tiedä, mitä kaikkea mulla on ja mitä ei.

Markettituotteista hyllyiltä löytyy Andrew Collingea, Sunsilkkia, Herbinaa, EHS:ta ja XZ:ia sekä Loreal Elvitalia.

Pyrin pesemään hiukset noin 3 kertaa viikossa. Joskus on tosin pakko tihentää väliä, kun on a) hikistä duunissa tai b) liian hikistä salilla.
Saunassa suojaan hiukset pyyhkeellä aina, kun lauteille menen istumaan.

Muotoilutuotteita käytän kerran kuussa, arviolta (eli aina kun olen menossa viihteelle). Muutoin tukka saa olla miten on :) Hiustenkuivaajaakin käytän ehkä kerran kuussa eli sinä iltana, kun olen viihteelle menossa ja pitää saunan jälkeen tukka kuivata tavallista nopeammin. :)

Hieron säännöllisesti päänahkaani, jotakuinkin päivittäin, jotta pintaverenkierto pysyis hyvänä. Syön lisävitskuja ja biotiinia (biotiinia kuureina, nyt on kuuri menossa). Juon paljon vettä ja syön terveellisesti ja monipuolisesti.

Tukka on paksu ja hyvässä kunnossa, kun värjäyksen jäljiltä sai siistittyä kampaajalla latvat. Ennen juurikasvua (ja hairstoren keskustelupalstaa, mistä eksyin sitten tänne), en juurikaan ajatellut tukkaani sen kummemmin. Nykyisin hoidan ja hellin kasvustoa erityisellä hellyydellä.
Viimeksi muokannut petomaani, 30 Kesä 2008, 08:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valentine

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Valentine »

Aloitetaan vakka shampoosta: Pidän hellästi pesevistä, kosteuttavista shampoista, niinä välipäivinä kun en käytä hopea shampoota, jota kuluu siis kyllä kaikista eniten. Mitä voimakkaammin keltaisuutta neutralisoiva, sitä parempi, harmaat hiukset eivät ole ollenkaan pahasta. Välttelen shampoissa silikonia, niin hyvin kun vain mahdolista. En pidä, jos shampoo on kovin voimakkaasti hajustettu, ihoni kärsii ja arvastelen niiden jälkeen monta tuntia. Tigit eivät siis ole kovin suuressa suosiossa, vaan eniten pidän MOP:ista, Joicosta ja nyt on vielä hakusessa lisää merkkejä.  Kampaamo tuotteitahan olen käyttänyt vasta joulukuusta lähtien, joten en ole vielä kovin montaa merkkiä siis edes kokeillut.

Hoitoaineessa on välttelen myös silikonia, niin jätettävissä kuin myös ns. "normaaleissa". Normaali hoitoaineet ovat minulla suhteellisen vähässä käytössä, sillä käytän paljon tehohoitoja. Silloin kun kuitenkin käytän normaaleja hoitoaineita, ovat ne joko rakennepaikkaavia tai kosteuttavia, myös hopeahoito aine on satunnaisessa käytössä, varsinkin saunassa, muuten en yleensä käytä, kun tykkään että hoitoaine on hoitavampi. Samat toiveet ja odotukset minulla on myös tehohoidoissa. Merkkein näissä käytössä samoja kuin shampoissa ja lisäksi esim. BC ja Lanza.

Kirjoittelen lisää jätettävistä kun jaksan, tässä kuitenkin oli ne tärkeimmät.
Tiitunen
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 342
Liittynyt: 02 Touko 2007, 01:08

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Tiitunen »

Hoidan hiuksiani hyvin ja hartaasti.  :D Pesen hiukset mieluiten hellävaraisella sampoolla, mutta co-pesuja teen myös. Pesevämpiä sampoita käytän tarpeen mukaan. Muhittelen tehiksiä miltei joka pesun jälkeen, ja jos joskus tingin hoitavuudesta, syynä on pikemminkin se, että haluan saada hiukseni näyttämään tuuheilta kuin se, etten viitsisi muhittaa.  :P Hiustenhoito (ja laajemmin kauneudenhoito) on mulle jonkinlaista terapiaa.

Voin käyttää sekä kampaamo- tai markettituotteita, kunhan tuote on vain toimiva, merkistä en sinänsä ole kiinnostunut. Ainakin minulle parhaiten sopivat tehikset ovat kuitenkin olleet ns. selektiivisiltä merkeiltä. Hiustenhoito on minulle sen verran tärkeää, että hyästä tuotteesta olen valmis maksamaan, mutta yritän toki ostaa sampooni ja hoitikseni mahdollisimman edullisesti.

Ainakin yhtä jätettävää hoitista käytän joka pesun jälkeen, sekä lisäksi latvasuojaa. Jotain muotoiluvoidetta käytän aina välillä, jos haluan hiukan lisää tuuheutta tai pörröt sileiksi, juhliin lähtiessä saatan muotoilla enemmänkin ja kuluttaa hiuksia myös kuivaajalla ja kihartimella. Arkisin välttelen föönejä ja rautoja sekä ehdottomasti kaikkia hiusta kuivattavia alkoholeja sisältäviä tuotteita. Kiharoita saatan puristella esiin kosteuttavan suihkeen avulla.

Kuivattavien alkoholejen lisäksi en oikeastaan välttele mitään aineosia. Tosin liian hajustetuista tuotteista en pidä. Sampoo saisi mielellään olla silikoniton, mutta vähäsilikonista saatan käyttää, jos tuote muuten on hyvä. Niin poishuuhdeltavissa kuin jätettävissäkin hoitoaineissa saa olla silareita, mutta pyrin käyttämään säännöllisesti myös täysin silikonittomia tuotteita. Haluan, että hiukseni ovat oikeasti hoidetut, eivät vain meikatut. Lisäksi monet silikoniset aineet liiskaavat hiukseni. Pidän itselläni pitkistä, tuuheista ja laineikkaista hiuksista, mutta kunnon vuoksi tingin tuiuheudesta tarvittaessa.

Oman hiustenvärin kasvattaminen kiehtoo ajatuksena, mutta toistaiseksi olen aina jossain vaiheessa sortunut värjäilemään. Haluan saada hiukseni oikeasti hyvään kuntoon ja siksi olen päättänyt pysyä erossa vaalennuksista jatkossa. Minusta hiuksissa on tärkeintä, että ne ovat kantajansa mieleen ja istuvat hänen tyyliinsä. Itse ihailen pitkiä, melko klassisia, tuuheita ja kiiltäviä hiuksia.

Hauska ketju!
2a F ii, hiusten pituus noin puoleen selkään, tavoitemitta vyötäröllä, hapetevärjäyslakossa kesästä 2009
Beatrix
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 777
Liittynyt: 03 Marras 2006, 19:27

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Beatrix »

Minä pyrin hiustenhoidossa ennenkaikkea pehmeisiin ja kiiltäviin hiuksiin. En silti halua päätä myöten valuvaa tukkaa, vaan hiusten tulee olla ilmavat. Tässä auttaa onneksi kihara/taipuisa hiuslaatu.

Minulla on melkein aina ollut pitkät hiukset, mutta suunnittelen ehkä jonkin puolipitkän mallin leikkautamista. Taidan kuitenkin olla identiteetiltäni pitkähiuksinen, joten puolipituus voi jäädä vain kokeiluksi. Kasvatan takaisin omaa hiusväriäni, joka on 9-asteinen tuhkainen vaalea. Sitä aion tulevaisuudessa katsella vaalein raidoin koristeltuna.

Hiustenhoidossa välttelen silikonia. Muotoilutuotteissa se ei haittaa (paitsi jos latistaa hiukset), mutta muissa kyllä. Paljon käytettynä silikoni aiheuttaa minulle päänahkaan kutinaa ja näppylää. Ihan vähän silikonia sisältäviä shampoita voin käyttää silloin tällöin. Hoitoaineissa en juuri myöskään silaria suvaitse, sillä haluan oikeasti hoitavia tuotteita.

Välttelen myös kuivattavaa alkoholia. Puristelen kiharoitani esiin muotoiluvoiteilla, mutta en käytä lähes koskaan hiuslakkaa. Minulta löytyy Tigin Headrush-kiiltosuihke, mutta käytän sitä vain juhlatilaisuuksissa sen sisältämän alkoholin takia. En myöskään käytä fööniä, suoristusrautaa ym.

Shampoissa minulla löytyy sekä selektiivisiä että markettituotteita. Shampoolta vaadin hellävaraisuutta ja kuivattamattomuutta, mutta sen täytyisi silti pestä päänahka kunnolla ja jättää hiukset ilmaviksi. Syväputsaria käytän korkeintaan kerran kuukaudessa.

Muhittelen jokaisen pesukerran jälkeen tehohoitoa. Minulta taitaa löytyä vain selektiivisiä hoitoaineita, mutta suunnitelmissa on ostaa esimerkiksi LV:n tehohoito. Suosikkejani on Tigin O&H, Joicon IH, MOP Hydrating ja hopeahoitikset. Hoitoaineilta vaadin tosiaan kunnollista kosteuttavuutta, enkä halua käyttää silikonilitkuja. Ajattelin hankkia myös rakennepaikkaavan hoidon, koska aion kuitenkin pitää vaaleat raitani.

Olen valmis maksamaan melko paljonkin hyvistä hiustenhoitotuotteista ja varsinkin hoitoaineista. En silti halua maksaa ylihintaa, vaan tilaan lähes kaikki tuotteeni netistä.

En ole mitenkään äärettömän tarkka hiusteni hoidon suhteen eli en esimerkiksi kesällä suojaa latvoja huivin alle tai talvella pipon alle. Hoidankin hiuksiani myös siksi, että ne kestäisivät tavallista elämää pahemmin kärsimättä. Tykkään pitää hiukseni vapaana hulmuamassa, joten sillä tavalla ne useimmiten myös ovat. :)
2c F ii
Lauretta

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Lauretta »

Minä käytän shampoita sen mukaan, mitä "ongelmia" mulla on hiuksissani/päänahassani. Jos mulla esiintyy hilsettä, käytän hilseshampoota, jos hiukset rasvoittuu nopeasti, yritän pestä sellaisella shampoolla, jolla tukka pysyisi puhtaana pidempään.
Syväputsaria käytän kerran kuussa.

Ostan hiustenhoitotuotteeni marketeista, enkä ole valmis maksamaan niistä kauhean paljon. Tai no, eihän siellä mitään superkallista olekaan. Käytän silikonittomia shampoita, XZ on suosikkini. Hoitoaineessa saa olla silikonia, sillä laitan sitä vain latvoihini. Kun saan nuo vanhat silikoniset hoitoaineet käytettyä, tilalle tulee kyllä XZ:n silikonittomat hoitoaineet. Mulla on kyllä sellainen tapa, että jos latvat ovat kokeneet päivän aikana rääkkiä, niihin laitetaan silikonista hoitoainetta. Se nyt vaan on jonkinlainen minun oma hiustenhoitokuvitelma. :D Myöskin hoitosuihketta käytän samaan tarkoitukseen joskus.

Mulle tärkeintä hiustenpesussa on hyvä vaahdotus, huuhtelu ja lopuksi huuhtelu kylmällä vedellä. Myöskin hellävarainen kampaus pesun jälkeen on hyvin tärkeää minulle. Aluksi harjaan pääalaspäin, sitten ihan tavallisesti. Nykyään käytän märkien hiusten käsittelyyn vain kampaa, mutta rannalla ollessani harjaa. Pitäisi kai muuttaa tapojani.

Minä en suojaa hiuksiani juuri ollenkaan esim. auringolta, paitsi rannalla ollessani. Auringonvalohan kasvattaa hiuksia, joten ne saavat nauttia sitä kohtuudella. Latvani eivät kärsi kuivuudesta tai kaksihaaraisista, joten mitään latvojen hätävarjelua en harrasta. Talvisin kyllä käytän pipoa, mutta en hiusteni takia, vaan lämpimyyden takia. Ensi talvena kyllä aion laittaa hiustenlatvanikin hyvin pipon/takin suojaan, koska tajusin, että pakkanen on huonoksi tukalle. Aurinko hot, pakkanen not. :D

En värjää hiuksiani, sillä en halua rasittaa niitä ja pidän omasta väristäni. Myöskin harva hiustenleikkuu väli sopii tukalleni, sillä tämä on helppo käsiteltävä eikä kärsi esim. kuivista tai haaroittuvista latvoista.

Syön myöskin vitamiineja hiusteni hyvinvoinnin takia. Tällä hetkellä popsin Biotiini Fortea, sen jälkeen aloitan taas Piimax C+Biotiinin. Hieron myöskin päänahkaani ja venytän niskojani, jotta verenkierto vilkastuisi.
Viimeksi muokannut Lauretta, 30 Kesä 2008, 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teresa_82
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 65
Liittynyt: 15 Joulu 2007, 17:54

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Teresa_82 »

Tavoitteenani on puhtaat, kiiltävät ja pehmeät hiukset, tuuheuden olen suosiolla tiputtanut toivevalikosta. Filosofiassani ideaalina on helppous ja nopeus, en ole mikään hoitoaineiden muhittelija, vaan suosin nopeasti vaikuttavia ja hiuksiin jätettäviä aineita. En myöskään tunne mitään mielenkiintoa erikoisempia hiustenhoitotekniikoita kohtaan (CO-pesu, yrttipesut...), luotan shampoon ja hoitoaineiden voimaan.

Karsastan myös hiusten rajua käsittelyä, kuten vaalennuksia ja liian usein toistuvia värjäyksiä. Permanentin ja värinpoiston ajattelu herättää suorastan kauhunväristyksiä!
Margot
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1383
Liittynyt: 23 Heinä 2007, 23:34

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Margot »

Tahdon hyväkuntoiset, pehmeät ja sileät hiukset. Hiustenhoito on mulle tosi tärkeää ja olen ehkä jopa vähän neuroottinen tukastani. Rajan vedän kuitenkin siihen, että hiuksista on oltava myös esteettistä iloa mulle. En siis suostu kulkemaan tukka pesemättömänä, lopettamaan värjäämistä tai suojaamaan tukkaa aina ja kaikkialla huivilla, hatulla tai pipolla. Haluan nauttia kivasta pitkästä tukastani vapaana. Pidänkin sitä lähes aina auki.

Shampoon on oltava hellävaraista, koska haluan hillitä rasvoittumista ja ylläpitää väriä (suosikki on MOP Hydrating). Myös co-pesuja harrastan (suosikki on XZ Xylitol). Hoitoaineilta odotan kosteutusta ja rakennepaikkausta sekä selvittävyyttä (suosikit on Joico K-pak rekku, Tigi O&H, KC Professional Moisture Mist -suihke). Muotoilutuotteilta haluan silottavuutta eikä ne saa tahmata tai korputtaa (suosikki on Tigi Smooth & Shine).

Välttelen kuivattavaa alkoholia. Silikonia välttelen myös, mutten yhtä ehdottomasti. Jos tuotteessa on kokonaisuutena hyvä inci, silikonia saa vähän olla. Supersilikonisista tuotteista en tykkää edes muotoilussa. Latvasuojanakin on karitevoi. Koska en käytä paljoa silikonia enkä muotoile hirveästi, en ole kokenut syväputsausta kovinkaan tarpeelliseksi.

Olen melko inci-friikki eli haluan tutkia ainesosat tarkkaan ennen ostoa. Jos inci on huono, ei kiinnosta edes kokeilla. En ole mikään suuri asiantuntija, mutta perustaitojen ja juuresten avulla löytyy hyviä tuotteita hyvillä sisällöillä. Käytän sekä kampaamo- että markettituotteita, koska inci tosiaan on tärkein. Enemmän mulla kuitenkin on käytössä kampaamojuttuja. Olen valmis maksamaan oikeastaan mistä vaan, kunhan tuote on oikeasti hyvä. Raja mullakin silti on eli ihan älyttömiä summia en maksa. Tilaan yleensä ulkomailta.

Harjat ja kammat eivät saa vahingoittaa tukkaa. En myöskään käytä metalliosaisia ponnareita tai muuta tukkaa vahingoittavaa. Föönaan satunnaisesti, mutta koetan pitää sen minimissä. Suoristusrautaa käytän tosi harvoin. Värjäämisestä en halua luopua, vaikkei se hyväksi tukalle varmasti olekaan. Tällä hetkellä käytän kestoväriä, mutta harkitsen siirtyväni ainakin osittain kevytväriin. Värjääminen harmittaa, koska muuten olen aika tarkka tukkani hoitamisen suhteen. Mutta haluan niin ehdottomasti olla tummatukka, että en suostu luopumaan hiusväristä.
Viimeksi muokannut Margot, 13 Heinä 2008, 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lalla
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1589
Liittynyt: 25 Helmi 2008, 21:44

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Lalla »

Minulla on normaalikuntoiset hiukset, jotka harvemmin tarvitsevat mitään erikoista hoitoa. Kalliita merkkejä olen kokeillut, mutta en ole juurikaan kalliilla shampoilla tms olevan mitään erityistä vaikutusta hiusteni kuntoon, joten shampoot ja hoitoaineet ostan yleensä marketista. Silikonit saavat hiuspohjani kutisemaan ja hiukseni littaan, joten shampoiden INCIt syynään tarkkaan, hoitoaineissa ei niin väliä koska laitan vain latvoihin. 

Ainoa, mistä olen valmis maksamaan enemmän on muotovaahto/muotoilutuotteet, koska haluan muotoilutuloksen ilman koppuraisuutta. Pidemmän päälle ei myoskään kustanna paljoa, silla yleensä ovat olleet kovinkin riittoisia. Myös säännollinen leikkaus on tärkeää, muuten hiukset alkavat roikkua tyhmän näköisesti eikä niita pysty kunnolla muotoilemaan.
Magda
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 663
Liittynyt: 25 Loka 2006, 23:11

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Magda »

Minulle hiustenhoito sekä ihonhoito on omaa aikaa ja itsensä hemmottelua. Ärsyynnyn, jos joudun tekemään nämä rutiinit kovassa kiireessä, koska minulle ne merkitsevät myös rentoutumista. Tuoksu on minulle tärkeä tekijä hoitavuuden ja tunnun ohella, koska se tuo luksusta arkeen. Suihkussa on paljon kivempi käydä, kun saa arpoa mitä tänään tekee mieli käyttää, eikä tarvitse hampaat irvessä väkisin käyttää tuotteita, jotka ei houkuta. Harvoin käytän samaa tuotetta kahtena päivänä peräkkäin. Suurin osa omistamistani tuotteista on kampaamosarjoista. Markettituotteita ostan satunnaisesti kokeiluun mutta harvoin ostan samaa tuotetta kahta kertaa.

Shampoissa pidän suhteellisen pesevästä shampoosta, joka pesee puhtaaksi yhdellä vaahdotuksella kuitenkin ilman purkkaefektiä. Suosikki shampooni ovat Joicon tuotteita mutta käytän niitä harvakseltaan, koska Tigejä on kertynyt nurkkiin yli 7litraa ja haluan niistä ensin eroon. Syväpuhdistavaa käytän ehkä kerran kahdessa viikossa - vuorotellen manipulatorin ja cutrinin syväpuhdistavan kanssa, koska manipulator on huomattavasti hellävaraisempi. Syväpuhdistavan jälkeen laitan aina tehiksen muhimaan.

Hoitoaineessa suosin tuotteita, jotka eivät sisällä silikonia aivan alkupäässä mutta selvittävät hyvin nopealla vaikutusajalla. Silikonittomuus on plussaa mutta ei välttämättömyys. Haluan selvitä yhdellä huuhdeltavalla hoitoaineella suihkukertaa kohden ja hiusten pitää tuntua helpoilta selvittää eikä yhtään karheilta. Laitan hoitoainetta niin paljon ettei takkuja ja karheutta tunnu, vaikka sitten joutuisin lisäämään reilusti silikonipitoista hoitoainetta lopuksi. Hiuksissani onkin takkuja hyvin harvoin. Tehohoitoja käytän ehkä kerran viikossa. Laitan tehiksen muhimaan yövuoron jälkeen päähän unien ajaksi ja välillä sekoittelen öljyjä tehiksen sekaan. Käytän ainoastaan yhtä jätettävää kerrallaan ja suosin voidemaisia tuotteita. Toisinaan saatan laittaa myös öljyä latvoihin. Aikaisemmin käytin erillistä latvasuojaa mutta en ole huomannut sen poisjäännillä olleen mitään vaikutusta latvojen kuntoon.

Muotoilutuotteita käytän päivittäin, koska muuten hiukset ovat liian liukkaat, ilmavat ja hallitsemattomat. Muotoilutuotteelta haluan killtoa sekä kampauksen mukaan raskautta, karheutta tai silottavuutta.

Yritän suhtautua hiuksiini järkevästi. Minulle hiukset on enemmän käyttöä varten kuin koriste-esine mutta yritän "käyttää" niitä säästäväisesti. Haluan hiuksieni olevan terveet, kiiltävät ja kosteutetut ja uskoisin niiden myös olevan sitä. Värjään hiuksiani kerran kolmessa kuukaudessa mutta se johtuu kampaamopalveluiden hinnasta, ei siitä että säästelisin hiuksiani.  En pahemmin suojaa hiuksiani huiveilla, hatuilla tms. Fööniä käytän päivittäin mutta jätän hiukset hieman kosteiksi. Pahin rasite hiuksilleni on kuitenkin töissä käytettävä kypärä, joka hankaa ja katkoo hiuksia sekä hiostaa päänahkaa.
Una libra de cadera, no es cadera<br />Dos libras de cadera, no es cadera<br />Tres libras de cadera, no es cadera<br />Tu la tienes gorda, por eso te ves buena
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: Hiustenhoitofilosofiasi

Viesti Kirjoittaja Lila »

Olen ollut hiustenhoidossa melko simppelillä polulla jo jonkin aikaa. Filosofiani on jonkinlainen nautinnollinen low maintenance, hiuslookissa haen luonnollisuutta, naisellisuutta ja hauskuutta. Oikeastaan pyrin mukailemaan lookilla vain hiusteni luonnollista luonnetta, ne ovat pehmeät, yksittäinen hius on ohut, mutta tukkaa on runsaasti ja hius on loivasti luonnonkihartuvaa. Graafinen linja näissä hiuksissa olisi jatkuvaa taistelua hiusten perusluonnetta vastaan. Hiusten peruskunto on ok, käsittelynä on vain yksi kerros väriä latvoissa n. 10-15 cm matkalla, ja pikku hiljaa olen matkalla kohti täysin käsittelemätöntä kuontaloa.

Pesussa on käytössä tällä hetkellä afrikkalainen musta saippua ja Lushin New (uudempi SLS:tön versio) voimakkaampaan pesuun. Kosteutta hiuksille ja päänahalle annan luonnonöljyistä, tamanusta tuntuu tukka tykkäävän erityisesti, mutta muitakin on käytössä. Satunnaisiin hoitoainepesuihin ja melko vähäiseen hoitoainekäyttöön olen käytellyt Freemanin ja XZ:n tuotteita - ja varmaan joku halpismerkki tässä käytössä pysyykin. Jos hiuksissa ei ole muotoiluaineita ja muutenkaan eivät ole erityisen likaiset pelkkä vesipesu riittää. Amlapaketti odottaa laatikossa korkkausta.

Muotoiluun en ole löytänyt mitään toimivia luomutuotteita. Jatkuvassa käytössä on joku pehmeä vaha, jota käytän sekä silottamiseen että rakenteen korostamiseen (esim. loivan luonnonkiharan kevyeen rutisteluun) ja aerosoliton hiuslakka, tällä hetkellä Tigin Superstar.

Vähäisemmällä käytöllä on Tigin silikoninen ja silottava uudelleenmuotoilija ja Control Freak -vaahto suoran föönauksen pohjalle. Kokeiluun tulee jossain vaiheessa KMS:n suihkutettava vaha pörröttämiseen. Muotoiluaineiden käyttö on varsin vähäistä, sillä tykkään hiusten pehmeästä tunnusta - ja muotoilutuotteet kestävätkin minulla ikuisuuksia. Afrikkalainen saippua vähentää käyttötarvetta entisestään, sillä se ei jätä tukkaa yhtään sähköiseksi. Pieni vahamäärä on ollut yleensä tarpeen lentelevien haiventen taltuttamiseksi.

Vasta noin vuosi sitten heräsin siihen, että myös hiusvälineiltä ja -asusteilta pitää vaatia laatua. Pidän hiuksia melko paljon kiinni ja kampaajalla huomasin, että ponnarilenkin kohdalla on katkeilleiden hiuksien huntu. Vaihdoin kaikki ponnarilenkit metallittomiin, hankin yökäyttöön samettisen hiudonitsin (tukka auki on vaikea nukkua), vaihdoin hiusharjan ja kamman. Tykkään kampausten teosta, toki arkikampaukset ovat usein poninhäntäkampauksia, nopeita nutturoita tai kiharoiden kokoamista päälaelle sotkuiseksi linnunpesäksi pinnien avulla jos tukka on ollut erityisen kihartuvalla tuulella. Sidon hiuksiin mielelläni huiveja, hiuskorujakin käyttäisin, mutta todella kivoja on mielestäni vaikea löytää.
Viimeksi muokannut Lila, 02 Heinä 2008, 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Vastaa Viestiin