Päivitetty 21.4.2012. Täällä oli joku vuosia sitten kirjoittamani epäselvä selonteko. Poistin sen ja kirjoitin uudestaan, kun käsitykseni omista hiuksistani on vähitellen jäsentynyt.
Minulla on käsittelemättömät, APL-mittaiset, tasapitkät ja taipuisat hiukset. Otsatukkaa ei ole. Kasvatin sen pois 2010-2011. LHC-foorumilta omaksumani hiustyyppimäärittelyn mukaan hiukseni ovat F/M/ii (ponnari 8,5 cm paksu).
Väri taitaa olla vaaleanruskea. Näyttää tosin usein hyvinkin tummalta keinovalossa. Auringonpaisteessa se näyttää yllättäen melkein vaalealta. En tiedä mikä väri tämä olisi numeroina. Olen nähnyt LHC-foorumilla Blonette-termin, jolla tarkoitetaan hiuksia jotka ovat jossain blondin ja brunetin välimaastossa. Omistan juuri sellaiset hiukset.
En osaa sanoa varmaksi mikä olisi niiden taipuisuusmääritelmä (1c? 2a? Jotain muuta?). Hiuksissani on aika paljon taipuisuutta, mutta kiharat nämä eivät ole. Hiuslaatu on tuntunut ja näyttänyt, erityisesti taipuisuutensa puolesta, hyvinkin erilaisilta eri aikoina sen mukaan, miten olen hoitanut niitä ja mitä käsittelyjä niissä on ollut. [Edit: tutkailin LHC:n kuvallista hiustyypin määrittelyopasta ja ilmeisesti hiukseni ovat 1c/2a, kevyesti laineikkaat. Se on hämännyt minua ennen tuossa määrittelyssä, että hiuksistani tulee lähes suorat kun pituus lisääntyy tarpeeksi. Painovoima vaikuttaa, luonnollisestikin. Ehkä lyhyempänä tehty määrittely on todenmukaisin?]
Minulla oli ennen helmikuuta 2011 metrikarvasto, jonka kanssa ryhdyin kasvattamaan omaa hiusväriäni takaisin. Olin kestovärjännyt hiuksiani, enimmän ajasta tummemmiksi, noin 15 vuoden ajan. Värjäsin loppuajasta hennan ja indigon yhdistelmällä, minkä tuloksena pituudet olivat ensin lukemattomia kertoja kestovärillä ja sen päälle lopuksi muutaman kerran kasvivärillä värjätyt. Väriraja oli ehtinyt viime helmikuuhun mennessä niskaan ja silloin meni hermot värirajan kanssa kasvattamiseen, joten annoin lopultakin äitini pätkäistä letin poikki. Sain noin kahdessa minuutissa kokonaan oman väriset hiukset ja pitkän irtoletin. :P
Pesen ja pidän. En käytä muotoilutuotteita tai muotoiluvälineita, en edes hiustenkuivaajaa. Lopetin loppuvuodesta 2011 tavallisten markettishampoiden käytön. Siirryin siitä muutaman kuukauden sulfaatittomien shampoiden käytön jälkeen Chagrin Valleyn shampoopaloihin. Tykkään.
Muutama kuva, joista muodostuu samalla suppea hiushistoriani:
Hiukseni nyt (21.4.2012, kirkkaassa luonnonvalossa). Tukka oli ennen kuvaa kiinni, mistä tuli tuo niskavänkkyrä:
Hiukseni helmikuussa 2011, heti leikkauksen jälkeen. Tämä on kuulemma lähinnä sitä, miltä väri näyttää todellisuudessa:
...minkä jälkeen (tässä varmaan 1-2 kk leikkauksen jälkeen) siitä sai vain tällaisen säälittävän töpöhännän:
Leikattaessa lähti pois tällainen häntä, joka on toki yhä tallessa muistona:
Metrikarvasto loppuvuodesta 2010. Minulla on tuossa äitiysvaatteet ja odotan Juliaa jo aika loppuvaiheessa. Tyylini ei ole normaalisti lähellekään tuollainen:
Hiustenväri värjäysaikoinani:
Ennen tummia hiuksia oli pakollinen blondivaihe:
Hiukseni olivat 13-14-vuotiaana yllättäen kiharat. Saattoi tosin johtua niiden kuivuudesta. En käyttänyt hoitoainetta. Tuossa kuitenkin vielä oma värini, ennen kuin aloitin noin 15 vuoden värjäyskierteeni:
Vieläkin vanhempi kuva, mikä kertoo mielestäni parhaiten hiusteni laadusta. Se on otettu noin 10-vuotiaana. Minulla oli jossain vaiheessa aikuisenakin lyhyet hiukset ja ne käyttäytyivät taipuisuutensa osalta aika samalla tavalla kuin tuossa kuvassa näkyy:

1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.