Olen uudehko jäsen ja vasta nyt huomasin, että FAQ-osiossa kehoitetaan aloittaminen kirjoittaminen täältä... No, parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan...
Onpa teillä kaikilla muuten kauniita hiuksia!
Mulla on ollut aina luonnonkiharat, paitsi joskus 6-10-vuotiaana oli kausi, jolloin hiukset olivat melkein suorat. Muutenkin kiharoiden määrä ja muoto on vaihdellut iän ja hoitotottumusten mukaan melkoisesti. Oon kärsinyt kiharoistani tosi paljon, inhonnut niiden pörröisyyttä, suoristanut niitä raudoilla jossain vaiheessa päivittäin ja tietty tunkenut päähän jos jonkinlaista kampaajien tyrkyttämää kallista tököttiä, jonka luvattiin siloittavan tai antavan hallittavuutta, mutta joka on lopulta vain kuivattanut tai tehnyt rasvaisen näköiseksi tai korppuiseksi tai kaikkea edellä mainittua samanaikaisesti. 2007-8 mulla oli chi-suoristuskin päässä, mutta se oli täysi katastofi ja tulin onneksi järkiini ja päätin kasvattaa kiharat takaisin. Viime syksynä latvoista lähti viimeiset rippeet suoristuksen rääkkäämää hiusta ja olen nyt pikku hiljaa alkanut hyväksyä kiharani. Samalla olen viimeisen puolen vuoden aikana olen alkanut tämän foorumin, LHC:n ja Naturallycurlyn avulla löytää itselleni ihan oikeasti sopivia hiustenhoitotapoja ja -tuotteita, joiden myötä olen alkanut saada tätä kiharapehkoa haltuun ekaa kertaa elämässäni. Oon ihan ihmeissäni, ehkä musta ja mun hiuksista onkin tulossa ystävät vihdoin ja viimein
Kiharoiden lisäksi hiustenhoitoa kuitenkin vaikeuttaa herkkä päänahka ja atooppinen iho sekä allergiat, joiden vuoksi on varottava tuotteita, jotka saattavat ärsyttää päänahkaa. Luulin itse asiassa pitkään, että mulla on hilsettä ja pesin siksi aina hilseshampoolla (viimeiset vuodet apteekin System4 käsitellyille hiuksille), kunnes ihan tässä hiljattain tajusin, että kyse olikin siitä, että liian voimakkaat aineethan ne ärsyttivät vain päänahan ihoa. Onneksi SLS ja muut rajut kemikaalit ovat nyt taaksejäänyttä elämää!
Viimeisen vuoden aikana olen siirtynyt asteittain kohti yhä luomumpia aineita. Shampoon vaihdoin ensin Lushin CurlyWurlyyn, sitten Kevin.Murphyn Hydrate.Me-sarjaan ja viime syksynä olin Uuden Mustan ekoshampootestissä, jossa testailtiin kuuden viikon ajan kuutta eri luomushampoota. Testin myötä ihastuin intialaisiin yrtteihin hiustenhoidossa (Eliah Shahil -shampoojauhe) ja päätin, että jatkossa käytän vain luomua heti kun saan nykyiset semiluomut tuotteet käytettyä loppuun. Vaikka toivoisinkin, shampoopalat eivät kuitenkaan ikävä kyllä taida sopia hiuksilleni: niiden emäksisyys avaa hiussuomuja liiaksi ja pahentaa entisestään jo tarpeeksi pahaa pörröongelmaa... Harmi, koska ekologisuutensa puolesta ne olisivat ihan HG-osastoa. Onneksi olen kuitenkin löytänyt aloe vera -geelin, kookosöljyn, kissanminttuhiushuuhteiden ja monien muiden luonnontuotteiden salat, ja kokeiltavaa riittää... Lempituotteita ei vielä ole, mutta uskon että kyllä ne vielä löytyvät.
Olin joskus nuorempana hiusmallina ja sain tarpeekseni värjäilyistä, kun kerran mulle tehtiin kirkuvanpunaiset raidat, vaikka olin nimenomaan pyytänyt mitä tahansa muuta väriä paitsi punaista. Nyt en ole värjännyt noin 10 vuoteen ja olen omaan väriini (erittäin tumma suklaanruskea) todella tyytyväinen. Viime aikoina on kuitenkin vähän tehnyt mieli kokeilla pieniä määriä hennaa hoitoaineen joukossa, eli erittäin mietoja henna glosseja, siinä toivossa että ne hieman suoristaisivat kiharoitani. Ei edes haittaisi, jos hiuksiin tulisi aavistus punaista hehkua, mutta vielä en ole kuitenkaan uskaltautunut kokeilemaan.
Mulla on myös kasvatus käynnissä. Mielestäni hiusten pitää olla joko tosi lyhyet tai tosi pitkät, mutta koska tosi lyhyiden kasvattaminen tosi pitkiksi kestää niin tuskallisen kauan, en raaski leikata, vaan aion nyt yrittää kasvattaa nämä niin pitkiksi kuin ne kasvavat. Pitkissä hiuksissa on sekin hyvä puoli, että hiusten saadessa lisää painoa kihara vähän suoristuu...
Laittaisin tähän vielä kuvan jos osaisin... (Eikö ole mahdollista ladata kuvaa omalta koneelta, täytyykö sen olla netissä?)
Kuva löytyy ainakin Uuden Mustan shampootestin kuvagalleriasta:
http://www.uusimusta.fi/galleria/shampootesti/
2b/c-3a/b olosuhteista, muotoilusta ym riippuen, M ii, medium/high porosity, värjäämätön
- kuiva, kuriton, pörröisyyteen taipuvainen luonnonkihara
- tavoitteena kosteutetut, silkkiset, sileät, pehmeät, raskaasti laskeutuvat ja hoidetut hiukset, vähemmän volyymia
ensitilaajan iHerb-koodi: OTE827