CWC-pesu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja ellen »

Ajattelin tämän aiheen kaipaavan ihan oman ketjunsa, koska CWC eli condition-wash-condition -menetelmä (hoitoaine-pesu-hoitoaine) on monen juureksen käytössä, sillä se säästää varsinkin pitkähiuksisten latvoja kuivumiselta pesun aikana. CWC-tarkoitukseen käy oikeastaan mikä tahansa halpishoitis, ja se tosiaan kannattaa olla halpaa, sillä ainakin mie lutraan hiuksiin hoitista paljon ennen päänahan ja hiusjuurten pesua sampoolla. Tuo hoitiksella lutraaminen auttaa myös pitämään hiukset pesun aikana takuttomimpina, joten takkutukille tämä on hyvä tapa selvitä pesuista ilman turhaa kärsimystä ja hiusten raastoa selviksi.

Mie oon käyttänyt silikonitonta hoitista, mutta miksei myös silikoninenkin käy, jos tarvitsee erityistä suojaa hiuksilleen. Mun latvat selvästi tykkää tuosta ylimääräisestä hoitoainelevityksestä, vaikka hoitis ei mikään superhyvä olekaan, BioRichin värjättyjen hiusten hoitis, 300 ml alle 3 eurolla.

En ole kokeillut onko sillä mitään eroa hiuksiin, että kasteleeko hiukset ennen hoitiksen levitystä vai ei. Mie oon lutrannut hoitista kuiviin hiuksiin. Sillä tavalla ainetta tietysti kuluu enemmän, mutta oman järjen mukaan se on parempi tapa, koska kyllästytän hiukset ensin hoitiksella, en hiussuomuja avaavalla vedellä. Liekö tuo sitten parempi tapa, asiantuntijat voivat ottaa kantaa ;).

En osaa sanoa kuinka tämä pesumenetelmä vaikuttaa värjättyihin hiuksiin: poistaako ylimääräinen hoitiskerta väriä hiuksista vielä lisää vai ei. Mie en oo sellaista ilmiötä huomannut, mutta mulle nyt ei olekaan niin väliä, vaikka vanha väri haalenisikin. Asian laita saattaa olla ihan eri esim. punapäillä.
sonj
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Elo 2006, 17:57

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja sonj »

Mä taas kastelen ensin hiukset, puristelen latvoista enimmät vedet pois ja sen jälkeen levitän reilusti hoitoainetta korvista alaspäin. En tiedä, onko tuolla oikeasti mitään eroa, kasteleeko hiukset vai ei, musta vaan on tuntunut, että hoitis huuhtoutuu liialti pois, jos tukkaa huuhtoo sen laittamisen jälkeen, kun shampoota varten sen joka tapauksessa joutuu kastelemaan. En ole huomannut tavan vievän väriä.

Paras tapa varmaan olisi, jos ensin kyllästäisi hiukset hoitoaineella, kastelisi nopeasti ja lisäisi vielä latvoihin hoitoainetta, tuota varmaan pitää kokeilla jossain vaiheessa.

Mä käytän silikonitonta X-tra-hoitista tähän, ajaa mainiosti asian ja hinta on erittäin sopiva, euron 500 ml. En ole huomannut tässä pesutavassa oikein mitään eroa sillä, mitä hoitista käyttää, esimerkiksi CO-pesussa ero on huomattavasti isompi. Silikonittomuus ja halpa hinta ovat mulla ainakin olleet ainoat kriteerit hoitiksen valinnassa, ja tuo X-tra on mielestäni ollut mainiota. Tässä tosiaan hoitista kuluu erittäin paljon.

Varsinkin peseviä shampoita käytettäessä tämä on musta ollut mainio ja paljon hiuksia säästävä tapa. Pesutulosta tuo ei huononna hellävaraisemmallakaan shampoolla.

Latvat ovat oikein onnellisia tästä pesutavasta  :-* LHC:ssahan tämä on ollut aika paljon esillä.
on satua, että morsiamet punastelevat
tosiasiassa he hehkuvat voitonriemusta
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Neriana »

Eli siis miten tämä eroaa CO-pesusta? siinäkin hiukset pestään hoitoaineella? Ja lisätään vielä kerran pikahoitista.. Eikö tässä sitten tuolla toisella kerralla pikahoitista huuhdella ollenkaan pois vai miten..? Olisi ihan kiva kokeilla..
Mistä tuota X-tra hoitista voi ostaa?
sonj
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Elo 2006, 17:57

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja sonj »

Tää eroaa siis paljonkin CO-pesusta, eli kun siinä pestään hiukset hoitiksella, tässä vaan suojataan latvat ennen shampoopesua. Eli siis käytännössä tukkaan levitetään (halpaa) hoitista, sen jälkeen pestään ja sitten hoidetaan normaalisti. Shampoopesua edeltävää hoitista ei siis huuhdella, vaan se jätetään suojaamaan tukkaa, se kyllä huuhtoutuu pois shampoota huuhdeltaessa.

X-tra-hoitista saa S-ryhmän kaupoista eli ainakin S-marketista sekä Alepasta :)
on satua, että morsiamet punastelevat
tosiasiassa he hehkuvat voitonriemusta
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Neriana »

Okei, nyt alkoi koliseen tuolla korvien välissä  ;D taitaa olla se aika päivästä kun mikään ei mene jakeluun :)
Eli siis, kerrataas, ennen pesemistä hoitoainetta levitetään kaikkialle +  pestään normaalisti shampoolla ja vielä sen huuhtelun jälkeen laitetaan pikahoitis + huuhdellaan..?

Eli hoitoaine tulee ikäänkuin miedontamaan shampoota?
sonj
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Elo 2006, 17:57

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja sonj »

^

Joo, juuri noin, tosin itse levitän ensimmäistä hoitista vain korvista alaspäin. Eli hoitis on estämässä shampoota kuivattamasta latvoja.

Tuosta värin kuluttamisesta, luulisin melkein, että tämä tapa säästää väriä, jos on pesemässä jollain pesevämmällä shampoolla.
on satua, että morsiamet punastelevat
tosiasiassa he hehkuvat voitonriemusta
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Neriana »

Okei, tänään täytyy sitten hakea iso putilo jotain halpishoitista :)
Sanguine
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1283
Liittynyt: 16 Huhti 2006, 15:54

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Sanguine »

Minä olen kokeillut tätä menetelmää kerran. Käyttämäni hoitis oli Glissin color protect-hoitoaine, joka hoiti hommansa hyvin. Hiukset eivät siis takkuuntuneet pesun aikana juuri ollenkaan, eivätkä ole pesunkaan jälkeen olleet niin takkuuntuvat kuin yleensä.  :-* Meinaan seuraavaksi kokeilla jotain silikonitonta hoitista.
Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä. 
Magia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4169
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 18:05

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Magia »

Minä käytän takkutukan takia tätä menetelmää oikeastaan joka pesussa, ihan selvästi vaikuttaa positiivisesti latvojen kuntoon muutenkin. Muuten kun käytän kuitenkin suhteellisen peseviä shampoita, niin minimoin kuitenkin kulutuksen latvoissa. Korvista alaspäin olen levittänyt pyyhekuiviin hiuksiin. Olen käyttänyt lähinnä XZ:n ja Nivean silikonittomia hoitiksia, tähän käy ihan mikä tahansa, laatua tässä ei juuri vaadita. Minusta kannattaa kyllä käyttää ehdottomasti silikonitonta.
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja deko »

Tämä on myös vallan hieno tapa kuluttaa ne sunsilkit sun muut fruktikset pois kaapista, myös heikot hutiostos-latvahoidot saa käytettyä mainiosti esilatvasuojina - shampoo pesee kyllä enimmät silikoniyhdisteet pois.
this too shall pass.
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Neriana »

Heh kokeilin tätä eilen :) Tosin S-Markettia ei ollut mailla halmeilla joten tyydyin ostamaan pirkan värjätyille hiuksille olevan hoitoaineen. Yllätyksekseni tuo pirkka oli tosi paksua ja hyvin levittyvää.. Voisi jopa jäädä vaki käyttöön pikahoitiksena.. noh enivei, hyvin toimi :) Hiukset ei olleet läheskään niin takkuiset ja latvat eivät menneet pörröön.
Jää tämä käytäntö varmasti vakkariksi :)
Anissa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2364
Liittynyt: 06 Joulu 2006, 16:34

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Anissa »

Eikös periaatteessa latvojen suojaamiseen kävisi joku öljykin ennen hiustenpesua? (kyselee tyhmiä...)
2bMii BSL tummanruskea luonnonkihartuva hiuksisto omalla värillä. Sekaiho. Iholle luomujuttuja, Dermoa, öljyjä ja mineraalimeikkejä. Nudemeikin ystävä, tuoksu- ja ihonhoitofriikki.
Magia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4169
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 18:05

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Magia »

^ Miksikäs ei, olen minäkin öljyä siihen kokeillut, kun muuten öljyillä saan aina rasvaisen ja likaisen tukan, vaikka laitan miten vähän. Öljy ei kuitenkaan sama tavalla pidä takkuja kurissa, mutta kyllähän se siellä latvoissa kosteuttaa kumminkin. Öljy on sen verran juoksevampaa ja ohuempaa (ainakin yleensä), ettei se minulla kuitenkaan yhtä hyvin pitänyt latvoja kuosissa kuin joku halpa silikoniton hoitis.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja ellen »

Kyllähän se öljykin suojaa hiuksia ennen pesua levitettynä, mutta hiukset eivät tosiaan pysy niin takuttomina kuin hoitiksella. Mie oon lätrännyt varsinkin karitevoilla ennen pesua ja jotenkin tuntuu, että latvoista tulee kamalan kovat ja rutisevan kuivat sen jälkeen.

Eilen ostin ensimmäistä kertaa EHS:n hunajahoitista ja länttäsin sitä hiuksiin ennen pesua. Hoitis oli juuri sopivan juoksevaa, että sen sai kuiviin hiuksiin hyvin. Tuoksukin oli hauskan mummomainen.

Eron CWC-pesun ja tavallisen pesun välillä huomaa kyllä ensimmäisellä käyttökerralla, sillä latvat tuntuvat jo pestessä paljon pehmeämmiltä ja sileämmiltä. Harmi, etten huomannut tätä menetelmää jo aikoja sitten.
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: CWC-pesu

Viesti Kirjoittaja Neriana »

Itse en voi kuiviin hiuksiin hoitoainetta levittää sillä tätä tukkaa on niin paljon että saisi olla litran pönikkä yhtä kertaa varten.. Ja muutenkin kun luonnonkihara, kuiva ja hamppu niin hoitoaineen levitys tyssää heti alkuunsa etusuortuviin..

Mutta pyyhekuiviin hiuksiin levitys onnistui ihan passelisti.
Vastaa Viestiin