Hiusten värjäysväli

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
Magia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4169
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 18:05

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Magia »

Värjään noin 3-4 kuukauden välein.
wendy
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Elo 2007, 14:31

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja wendy »

Emi-lyn kirjoitti:
wendy kirjoitti: Värjään tyvikasvun n. joka kolmas viikko.. joskus jokatoisella viikolla ::)
Alkaa olemaan jo terveysriski kyllä, kun niin usein värjäät. Allergia ja ärsytysreaktioiden riski kasvaa. Sitten, kun sellaisen kerran saa, ei pysty värjäämään välttämättä enää koskaan. Lisäksi päänahan kautta imeytyy kemikaaleja verenkiertoon.

Suositeltu minimi värjäysväli on 4-6 viikkoa.
Joo tiedetään,tiedetään... Mun hiukset vaan kasvaa ihan julmetun nopeasti, 2cm kuussa, eli 2 viikossa jo se 1cm ja kolmessa n.1,5cm jolloin mun on pakko värjätä, vihaan jos näkyy juurikasvua... (Joo siis mä oon aika turhamainen ehkä..) Ja kun en viihdy omanvärisissä hiuksissa. Noh toivottavasti en allergisoidu,,, Värjäysväliä en aio ainakaan vielä harventaa, näin on menty pari vuotta. Noh ilmankos musta tämmöin hajamielinen hömppä on tullutkin, luulin et johtuu varhais-iän dementiasta, mut ehkä syynä onkin tämä. ::)
Maailma on niinkun peili niin se heijastaa
Takasin sun oma asenteesi aina vastaan
Niinkun huutaa, niin se metsä vastaa
Hyvä hyvää ja paha pahaa vastaan
Valentine

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Valentine »

wendy kirjoitti:
Emi-lyn kirjoitti:
wendy kirjoitti: Värjään tyvikasvun n. joka kolmas viikko.. joskus jokatoisella viikolla ::)
Alkaa olemaan jo terveysriski kyllä, kun niin usein värjäät. Allergia ja ärsytysreaktioiden riski kasvaa. Sitten, kun sellaisen kerran saa, ei pysty värjäämään välttämättä enää koskaan. Lisäksi päänahan kautta imeytyy kemikaaleja verenkiertoon.

Suositeltu minimi värjäysväli on 4-6 viikkoa.
Joo tiedetään,tiedetään... Mun hiukset vaan kasvaa ihan julmetun nopeasti, 2cm kuussa, eli 2 viikossa jo se 1cm ja kolmessa n.1,5cm jolloin mun on pakko värjätä, vihaan jos näkyy juurikasvua... (Joo siis mä oon aika turhamainen ehkä..) Ja kun en viihdy omanvärisissä hiuksissa. Noh toivottavasti en allergisoidu,,, Värjäysväliä en aio ainakaan vielä harventaa, näin on menty pari vuotta. Noh ilmankos musta tämmöin hajamielinen hömppä on tullutkin, luulin et johtuu varhais-iän dementiasta, mut ehkä syynä onkin tämä. ::)
Itse värjäsin juuri samalla tavalla n. 4 vuotta. Hiukset eivät tuntuneet kärsivän ollenkaan, kunnes yhtä äkkiä ennen todella paksuihin ja kihariin hiuksiini ilmestyi kaksihaaraisia (joita ei koskaan ennen ollut), hiukset tuntuivat puolet ohuemmilta ja kiharuus katosi lähes kokonaan. Tilannetta ei parantanut kun leikkasin hiukset lyhyemmiksi ja heitin sekaan vielä todellakin liian vahvan värinpoiston, vain kahden-kolmen viikon jälkeen edellisestä värjäyksestä. Onnistuin sis pilaamaan hiukseni totaalisesti, nyt vihdoin tajusin antaa husteni olla n.vuoden rauhassa, ja kasvaa takaisin pitkiksi. Ensiviikolla kampaaja, jossa laitan oman värini takaisin ja luultavimmin ostan kaiken näköisiä mössöjä näihin hiuksiin. Seuraavan kerran värjään sitten vasta kun hiukset ovat pitkät. Toivottavasti saan vielä takaisin omat kauniit hiukseni. Näiden kanssa on kamalampaa elää, kun mitä vitsailin kamalista hiuksista aina silloin kun värjäilin turhan useaan tahtiin... Tämä ei siis ollut saarna vaan  valitettavan todellinen kokemus, miten voi käydä  :'(. Hiukset ovat kuitenkin yllättävän tärkeä asia itsetunnolle ym:ten...
wendy
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Elo 2007, 14:31

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja wendy »

^Joo no itse värjäilen vain tyven... Tai poikaystävä levittää, saa paremmin ja tarkemmin laitettua. Päänahalle tuo toki on turhan suuri rasitus. Eli hiusten kärsimisestä en ole niinkään huolissani, mutta tiedän kyllä, ettei päänahka tykkää hyvää, onneksi ei ole vielä kutissut tai muutenkaan ollut mitään ongelmaa :) .
Maailma on niinkun peili niin se heijastaa
Takasin sun oma asenteesi aina vastaan
Niinkun huutaa, niin se metsä vastaa
Hyvä hyvää ja paha pahaa vastaan
Valentine

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Valentine »

Ok  :). Mulla on tapana heittää koko purkki / purkit päähän kaikkialle ja aloittaa juuresta, sieltä latvoihin ( joissa värihaalisunut) ja sitten vasta keskiosa. Tekee "todella hyvää" hiuksille ::)
Amilo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1386
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 18:49

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Amilo »

^Kyllä munkin on melkein noin kolmen viikon välein tyvi värjättävä, kun hius myös kasvaa nopeasti. Toisaalta onko kolmessa tai neljässä viikkossa nyt edes niin paljon eroa? Kampaajana tiedän, että ei ole varmaankaan terveellistä, mutta tuskin sen epäterveellisempää jos värjäisi neljän viikon välein.
Kuusi viikkoa on varmasti se oikeasti turvallinen väri, mutta silti voi altistua. Vaikka värjäisi vain kaksi kertaa vuodessa voi altistua allergialle. Eli nämä nyt on vähän tällaisia.

Koko tukkaa nyt tuskin kannattaa kestovärillä laittaa noin usein, jos mielii hyväkuntoisia hiuksia.
Margot
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1383
Liittynyt: 23 Heinä 2007, 23:34

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Margot »

Mun on pakko värjätä neljän viikon välein, koska väriero on niin iso (oma väri 7-8 ja purkista 4). :-\ Vähän kyllä hirvittää, mitä se tekee tukan kunnolle ja myös terveydelle. Aina välillä harkitsenkin paluuta omaan väriin, joka on ihan ok vaikkakin vähän maantie, mutta kun tumma tukka on niin "mun juttu".
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Hue »

Amilo kirjoitti: ^Kyllä munkin on melkein noin kolmen viikon välein tyvi värjättävä, kun hius myös kasvaa nopeasti. Toisaalta onko kolmessa tai neljässä viikkossa nyt edes niin paljon eroa? Kampaajana tiedän, että ei ole varmaankaan terveellistä, mutta tuskin sen epäterveellisempää jos värjäisi neljän viikon välein.
Kuusi viikkoa on varmasti se oikeasti turvallinen väri, mutta silti voi altistua. Vaikka värjäisi vain kaksi kertaa vuodessa voi altistua allergialle. Eli nämä nyt on vähän tällaisia.
Mutta etenkin ärsytysreaktioiden riski kasvaa, mitä useammin ärsyttävää ainetta laitetaan iholle. Ärsytysreaktioon ei siis liity allergiaa, vaan kemikaalit ärsyttävät ihoa muodostaen siihen tulehduksen.

Sekä allergian että ärsytysreaktion saadessaan tulee välttää ärsyttävää ainetta loppu elämänsä.

Luna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1946
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 00:04

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Luna »

Onko sulla Emi-lyn heittää mitään tilastoa, mistä käy ilmi kuinka yleisiä tuollaiset reaktiot ovat värjääjien keskuudessa? Uskon tottakai että reaktioita tulee, mutta olisi kiva tietää kuinka suuri "riski" on.

Olen just itse suunnittelemassa paluuta tummahiuksiseksi, ja se kyllä tietäisi värjäysvälin pienentymistä kuukauteen nykyisestä kahdesta-kolmesta...Oma väri kasi, näyttää tummaa vasten ihan hirveän harmaalle ja vaalealle.
Viimeksi muokannut Luna, 13 Marras 2007, 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Hue »

^ Valitettavasti ei ole. Lähteenä olen käyttänyt Aija Luoman Ja Raija Karan juuri julkaistua (uusi, päivitetty painos) Turvalliset Työtavat kirjaa.

OT: Tiesittekö, että yksi kampaajien yleisimmistä syövistä on virtsarakon (+munuaissyöpä) syöpä? Tämä johtuu siitä, että värjäys -ja permanenttiaineita pääsee ihon läpi imeytymään jatkuvasti verenkiertoon. Verenkierrosta kemikaalit poistuvat munuaisen kautta virtsarakkoon. Usein kampaajien työ on vielä niin kiireistä, että vessassa ei keretä käymään riittävän usein, vaan kemikaalia sisältävä virtsa muhii virtsarakossa liian pitkään.

Latex suojakäsineet suojaavat värjäys -ja permanenttiaineilta vain n. 15 minuuttia, jonka jälkeen värjäysaineet ovat imeytyneet suojakäsineiden läpi ja pääsevät ihon kanssa kosketuksiin. Periaatteessa siis kampaajan pitäisi vaihtaa suojakäsineita n. 15 minuutin välein värjäyksiä tms. tehtäessä.
Viimeksi muokannut Hue, 13 Marras 2007, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1946
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 00:04

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Luna »

^Tuossa oli hyvää informaatiota, mitä ei varmaan monikaan tiedä. Esim tuo hankskojen läpi imeytyminen ei ole käynyt mulla edes mielessä, vaikka olenkin ihmetellyt miksi minun kädet haisee väriaineelle värjäyksen jälkeen.
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Triina »

Emi-lyn kirjoitti:
OT: Tiesittekö, että yksi kampaajien yleisimmistä syövistä on virtsarakon (+haimasyöpä) syöpä? Tämä johtuu siitä, että värjäys -ja permanenttiaineita pääsee ihon läpi imeytymään jatkuvasti verenkiertoon. Verenkierrosta kemikaalit poistuvat haiman kautta virtsarakkoon. Usein kampaajien työ on vielä niin kiireistä, että vessassa ei keretä käymään riittävän usein, vaan kemikaalia sisältävä virtsa muhii virtsarakossa liian pitkään.
Varmasti muuten ihan oikeaa tietoa, mutta sisäinen pikkusieluni laittaa takertumaan tähän vähintäänkin vänkään anatomiseen yksityiskohtaan. Haiman kautta kun ei mitään highwayta tai edes kinttupolkua ole virtsarakkoon, vaan kyllä aineet kertyvät sinne muita reittejä pitkin. Haima kuuluu ruoansulatuselimistöön ja sillä on endokriinisiä ja eksokriinisiä tehtäviä, mutta virtsanerityksen hoitavat ihan muut elimet. Kyseisen faktan esittäjä tuskin on lääketieteen ammattilainen, mutta jonkinlaista perehtymistä soisi löytyvän.

Joten jos kyseiset syöpälajit ovat kampaajien keskuudessa yleistyneet, se johtuu ennemmin kummankin elimen kudosten herkkyydestä käytetyille kemikaaleille eikä niiden keskinäisestä toiminnasta.

Käsineiden käyttö on ehdottoman suositeltavaa kaikkien aineiden käsittelyssä.

Sori tämä OT-triviaisku tähän väliin.
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Hue »

Triina kirjoitti: Varmasti muuten ihan oikeaa tietoa, mutta sisäinen pikkusieluni laittaa takertumaan tähän vähintäänkin vänkään anatomiseen yksityiskohtaan. Haiman kautta kun ei mitään highwayta tai edes kinttupolkua ole virtsarakkoon, vaan kyllä aineet kertyvät sinne muita reittejä pitkin. Haima kuuluu ruoansulatuselimistöön ja sillä on endokriinisiä ja eksokriinisiä tehtäviä, mutta virtsanerityksen hoitavat ihan muut elimet. Kyseisen faktan esittäjä tuskin on lääketieteen ammattilainen, mutta jonkinlaista perehtymistä soisi löytyvän.
Hups! Tarkoitin siis munuaista, en haimaa. :-[ Oli siis ihan oma virheeni! Olen taas ihan omissa ajatuksissani kirjoittanut. ;D Btw, aika paha virhe.

Korjasin tiedon tuonne alkuperäiseen viestiin.
Viimeksi muokannut Hue, 13 Marras 2007, 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Triina »

No hyvä :) Sisäinen rauha taas kohdillaan.
Bembo
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 420
Liittynyt: 13 Helmi 2006, 17:22

Vs: Hiusten värjäysväli

Viesti Kirjoittaja Bembo »

Täällä yksi hiusväriallergian tai ärsytysreaktion puhkeamisen saanut. En värjännyt noin usein, mutta värjäilyä n. 2-3 kk välein kesti 15 vuotta! Eli voi vaatia pitkän ajan tuo allergian kehittyminen, mutta sitten kun se tulee, on tosi kurjaa. Ei voi enää värjätä ollenkaan. Mä en kyllä mennyt niin pitkälle että olisin jonkun pään turpoamisen kokenut, mutta kammottavan kihinäkohtauksen useaan kertaan ennen kuin uskoin. . Nyt pitää olla tylsä maantie-pää, tai lotrata hennalla tai suoravärillä. Kampaaja kyllä raitoja monet kerrat ehdottanut, mutta en ole vielä niille lämmennyt. Hiusväriallergian ei välttämättä tarvi puhjeta pelkästään itse aineesta, monet muut yhtä aikaa elimistöä kuormittavat asiat voivat lisätä allergia tai ärsytysreaktion riskiä, niin ainakin uskon omalla kohdallani.
Vastaa Viestiin