Sivu 1/1

Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 13:24
Kirjoittaja Holly Tyler
Hei!

Ajattelin kysäistä sellaista hieman tyhmältä kuulostavaa asiaa, josta olen kuullut hyvin paljon erilaista infoa, eli jos kasvattaa hiuksia, tarviiko latvoja tasoittaa esim. kerran kuussa?

Jostain kuulin kerran että hius muka keskittyisi kasvun sijasta keskittämään energiansa kuolleen latvan paikkaukseen. Miten kuollutta ainetta muka enää voisi paikata? Mietin tätä nyt vain kun itse kasvatan, ja viimeksi olen tasoittanut viime kesänä...

Ja anteeksi jos tästä on joskus ollut puhetta jossain  :-\

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 14:08
Kirjoittaja Neo
Jaa'a, mä väittäsin ettei hius itsessään latvoja paikkaa. Kukistahan leikataan huonot pois että ne kasvais paremmin mutta hiuksista en ole tällaista kuullut.. korjatkaa toki jos olen väärässä!

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 14:56
Kirjoittaja Holly Tyler
Niin, oudolta se kyllä kuulostikin... Mistäs ne hiukset sen edes tietäis että latvat on huonot. ???

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 15:41
Kirjoittaja Ishamael
Tuommoinen on ihan puppua,  hiuksen ulkona olevalla osalla, eli hiusvarrella ei ole mitään "energiaa" eikä minkään sortin "elintoimintoja" saati sitten ainoatakaan elävää solua, sillä se on kokonaan kuollutta materiaalia.

Tästä saatiinkin joskus hyvä väittely aikaan erään toisen kampaajan kanssa joka oli ollut alalla kuitenkin jo yli 20-vuotta.
Hän väitti minulle kiven kovaan että sisin kerron, eli medulla on kokonaan elävä ja siksi hiukset reagoivat niin voimakkaasti sairauksiin, koska ravinnin vitaus medullakanavassa loppuu..  ::)

Jos hiuksia kasvattaa, niin kuukausittainen leikkaaminen ei liene kovin hyvä idea, jos ei ole aivan pakko.
Hiukset kasvavat sen reilun sentin kuussa, ja se sama määrä lähtee nopeasti latvojen tasauksessa.

Latvoja kannattaa leikata sen mukaan, mikä on tarve. Miten nopeasti latvat kuivivat ja haaroittuvat.
Yleisesti ottaen kasvattajat tasailevat 3-6kk välein, riippuu ihmisestä.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 17:00
Kirjoittaja andel
Mulle on kanssa yksi kampaaja kerran sanonut, että jos ei käy leikkauttamassa latvoja tarpeeksi usein, hiukset lakkaavat kokonaan kasvamasta  ???  Ehkä *näyttää* siltä, että hiukset eivät kasva jos vanhat, huonokuntoiset latvat katkeilevat pois, mutta aika outoa, että hius tietäisi mitä siellä latvassa tapahtuu ja lopettaisi kasvamisen juuresta  ::)

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 19:50
Kirjoittaja Todia
nämä on taas näitä ihania hiusmyyttejä... ;D ihme juttu, että tuo "paikkausteoria" on niin yleinen. siitä kyllä lukee vähän väliä jostakin lehdestä.. :-\

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 03 Helmi 2006, 19:59
Kirjoittaja Metku
andel kirjoitti: Mulle on kanssa yksi kampaaja kerran sanonut, että jos ei käy leikkauttamassa latvoja tarpeeksi usein, hiukset lakkaavat kokonaan kasvamasta  ???  Ehkä *näyttää* siltä, että hiukset eivät kasva jos vanhat, huonokuntoiset latvat katkeilevat pois, mutta aika outoa, että hius tietäisi mitä siellä latvassa tapahtuu ja lopettaisi kasvamisen juuresta  ::)
"Ihana" suhtautuminen markkinointiin tuolla kampaajalla.  ;D

Asiaan, jos joka kuukausi leikkaisi hiuksista vaikkapa sentin pois niin eihän ne keskivertoihmisellä ehtisi kasvaa pituutta yhtään.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 04 Helmi 2006, 07:54
Kirjoittaja Lilly Missy
Siis ihan tyhmä väite. Muistan kyllä, että minullekkin on tälläistä väitetty, joskin joskus yli kymmenen vuotta sitten viimmeksi.. Mutta eikö jo maalaisjärkikin sano, että latvalla ja juurella ei ole oikeastaan tekemisiä keskenään. Ja mitä hiusten kasvuun tulee, niin eikös mittaan paremminkin vaikuta tämä "kasvukausi-lepovaihe"-juttu. En muista miten tuo tarkasti ottaen meni, mutta kasvukauden pituus jotenkin määrittäisi sen kuinka pitkäksi kyseisen ihmisen hiukset kasvat, ennen kuin irtoavat.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 04 Helmi 2006, 11:31
Kirjoittaja Siru
Ja eikös se ole niin, ettei hiusten kasvunopeuteen voi oikeastaan vaikuttaa?

Tilasin joskus vuosia sitten Kuponkiuutisten jotain ihmeainetta, jonka piti mukaa vauhdittaa hiustenkasvua (ensimmäisen kuukauden aikana 4 cm, neljäntenä ilmeisesti peräti 12 cm). Puppua. Enkä edes kokeillut sitä minimiaikaa, vaan vähän kauemmin, kun halusin nähdä, että toimiiko aine oikeasti. Ei toiminut. Noin vuoden kuluttua sorruin kokeilemaan toista vastaavanlaista tuotetta. P*skaa sekin. Ilmeisesti hiukset vain ovat sen verran itsepäiset, että kasvavat ihan omaan tahtiin.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 04 Helmi 2006, 11:45
Kirjoittaja Lilly Missy
Mun käsittääkseni hiukset/karva/kynnet on tavallaan elimistön käyttämättä jääneistä ravintoaineista muodostunutta "jätettä". Proteiinin syönti ainakin vaikuttaa hiusten laatuun, mitä enemmän sitä parempi. Tosin ei pidä mennä taas äärimmäisyyksiin, liika proteiini kuormittaa jotain sisäelimiä, en muista mitä, oisko ollut munuaisia? Tasapuolinen ruokavalio ja korvaavat ravintolisät auttavat varmasti tässäkin.

Kasvunopeuteen ei varmaan voi vaikuttaa. Mä oon muuten kans joskus epätoivoisina hetkinä miettinyt että oisko niistä kasvua nopeuttavista aineista mihinkään. Mut kun kyseessä on kuponkiuutiset niin en sit sortunu. Jos joku oikeasti toimis, sitä ei varmaan myytäisi kuponkiuutisissa...

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 04 Helmi 2006, 12:10
Kirjoittaja Siru
Lilly Missy kirjoitti: Mut kun kyseessä on kuponkiuutiset niin en sit sortunu. Jos joku oikeasti toimis, sitä ei varmaan myytäisi kuponkiuutisissa...
Eivätkä välttämättä luontaistuotekaupan tuotteet ole yhtään sen parempia. Esimerkiksi sitä aikoinaan paljon puhuttua HairPro:ta myydään myös apteekeissa, mutta yhtä peetä se aina oli kuin nuo Kuponkiuutisten ihmeaineet.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 04 Helmi 2006, 12:14
Kirjoittaja ~vail~
Ishamael kirjoitti: Tuommoinen on ihan puppua,  hiuksen ulkona olevalla osalla, eli hiusvarrella ei ole mitään "energiaa" eikä minkään sortin "elintoimintoja" saati sitten ainoatakaan elävää solua, sillä se on kokonaan kuollutta materiaalia.

Tästä saatiinkin joskus hyvä väittely aikaan erään toisen kampaajan kanssa joka oli ollut alalla kuitenkin jo yli 20-vuotta.
Hän väitti minulle kiven kovaan että sisin kerron, eli medulla on kokonaan elävä ja siksi hiukset reagoivat niin voimakkaasti sairauksiin, koska ravinnin vitaus medullakanavassa loppuu..  ::)
Mikä tuohon on sitten selityksenä että vakavasti sairailla on jotenkin erilainen hius? Tai että raskaanaoleville ei niin helposti onnistu kemialliset käsittelyt? Vai onko se vain harhaa...?

Mun kampaaja sanooi, että hän tuntee hiuksesta milloin asiakas on raskaana tai vakavasti sairas. Itsekin oon ollut huomaavinani muutosta, mutta en ole myöskään valmis uskomaan että hius eläisi pituuksistaan... ???

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 04 Helmi 2006, 12:20
Kirjoittaja Todia
Lilly Missy kirjoitti: Mun käsittääkseni hiukset/karva/kynnet on tavallaan elimistön käyttämättä jääneistä ravintoaineista muodostunutta "jätettä". Proteiinin syönti ainakin vaikuttaa hiusten laatuun, mitä enemmän sitä parempi. Tosin ei pidä mennä taas äärimmäisyyksiin, liika proteiini kuormittaa jotain sisäelimiä, en muista mitä, oisko ollut munuaisia? Tasapuolinen ruokavalio ja korvaavat ravintolisät auttavat varmasti tässäkin.

Kasvunopeuteen ei varmaan voi vaikuttaa. Mä oon muuten kans joskus epätoivoisina hetkinä miettinyt että oisko niistä kasvua nopeuttavista aineista mihinkään. Mut kun kyseessä on kuponkiuutiset niin en sit sortunu. Jos joku oikeasti toimis, sitä ei varmaan myytäisi kuponkiuutisissa...
proteiiniahan ihmisen tulisi saada noin 1-1,5g/painokilo, jos ei ole mikään kehonrakentaja. käsitykseni mukaan useimmat syövät liian vähän proteiinia, esim. itse tarvisin noin 65-80g päivässä. ongelmahan on aika pitkälle siinä, että nykyään ihmiset syövät "terveellisesti", eli paljon hiilihydraatipitoista ruokaa, ja liha, kala ja muut jäävät helposti pois. energynetissä olen laskeskellut, että päivittäinen proteiiniannos jää helposti vajaaksi.
mutta asiaan, itse olen pitänyt välillä "proteiiniviikkoja", esim. raejuustopurkki päivässä tuo paljon proteiinia lisää. ja uskon kyllä, että proteiinin puute aiheuttaa hiustenlähtöä ja ohentumista.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 04 Helmi 2006, 12:22
Kirjoittaja Twinkley
~vail~ kirjoitti: Mun kampaaja sanooi, että hän tuntee hiuksesta milloin asiakas on raskaana tai vakavasti sairas. Itsekin oon ollut huomaavinani muutosta, mutta en ole myöskään valmis uskomaan että hius eläisi pituuksistaan... ???
Tuo tunteminen voi olla myös ihan lähtöisin asiakkaan energioista ja tunnelmasta jonka asiakas välittää - ei hän välttämättä niistä hiuksista sitä ihmisen tilaa "aisti". Veikkaan, että tämä kampaaja on vain voimakkaasti empaattinen ihminen, joka pystyy aistimaan ihmisistä tällaisia asioita. En usko, että niistä hiuksista mitään kuitenkaan voi aistia erityisemmin.  ::) 

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 18 Helmi 2006, 19:15
Kirjoittaja marenki
Minä uskon siihen, että hiusten kasvu ei tule yksin ;) Monestihan henkilöillä, joilla on todella paksut hiukset, on myös hillittömät ihokarvat. Jos oletetaan, että joku lisäravinne saisi hiukset kasvamaan, niin silloinhan myös esim. säärikarvojen pitäisi rehottaa samassa suhteessa. Olenkin miettinyt nyt muutaman viikon hitaasti kasvavaa sänkeä säärissäni, kesällä sänki ilmestyy nopeasti, nyt hitaasti, siispä hiustenkin täytyy kasvaa hitaammin. Teoriani mukaan paha sänki säärissä, on hyvä kasvu hiuksissa. ;)

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 18 Helmi 2006, 20:10
Kirjoittaja kinuski
Teoriani mukaan paha sänki säärissä, on hyvä kasvu hiuksissa. ;)
Plääh. Musta tuntuu, että hiusten kasvu jumittaa ympäri vuoden, mutta sänki rehottaa silti  >:( ;D

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 06:01
Kirjoittaja Lyx
Juu, minullekin on kampaaja joskus väittänyt että jos latvoja leikkaa usein, hiukset kasvavat nopeammin ja niistä tulee paksummat... Toki latvat voivat tasuksen jälkeen näyttää paksummilta,  mutta eihän se leikkaus hiusten laatuun vaikuta; jos yksittäinen hius on ohut siitä ei saa paksua edes laikkaamalla! ;D
Vähän samaan luokkaan kuuluu mummin vanha neuvo: sata harjanvetoa päivässä niin hiuksista tulee paksummat.
Kyllähän se harjaaminen hieroo päänahkaa, mutta ei se hiusten rakennetta muuta.

Minäkin olen muuten sortunut siihen kuponkiuutisten ihmeaineeseen joitakin vuosia sitten. Se kuva siinä mainoksessa oli niin photoshopattu kuin olla voi, mutta halusin todella uskoa siihen aineeseen. Täyttä puppuahan se on, ei siitä ollut mihinkään. Hairprotakin on tullut kokeiltua eikä siitäkään mitään hyötyä ollut.
Nyt vaan syön biotiinia ja hoidan hiuksia mahdollisimman hyvin ja koetan olla sen puoli vuotta leikkaamatta, uskoisin että näillä eväillä pitenee... ;)

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 13:19
Kirjoittaja Lilly Missy
Mä muuten luin jostain kirjasta, että kun hiuksia huuhtelee oluella johon on lisätty rosmariiniuutetta, se voi nopeuttaa hiusten kasvua. Molemmilla on jotenkin aktivoiva vaikutus hiuspohjaan, tai jotain...

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 13:36
Kirjoittaja ~vail~
kinuski kirjoitti:
marenki kirjoitti: Minä uskon siihen, että hiusten kasvu ei tule yksin ;) Monestihan henkilöillä, joilla on todella paksut hiukset, on myös hillittömät ihokarvat. Jos oletetaan, että joku lisäravinne saisi hiukset kasvamaan, niin silloinhan myös esim. säärikarvojen pitäisi rehottaa samassa suhteessa. Olenkin miettinyt nyt muutaman viikon hitaasti kasvavaa sänkeä säärissäni, kesällä sänki ilmestyy nopeasti, nyt hitaasti, siispä hiustenkin täytyy kasvaa hitaammin. Teoriani mukaan paha sänki säärissä, on hyvä kasvu hiuksissa. ;)
Plääh. Musta tuntuu, että hiusten kasvu jumittaa ympäri vuoden, mutta sänki rehottaa silti  >:( ;D
Mulla sama! Kulmakarvatkin pysyvät hädin tuskin vuorokauden poissa näkyvistä, vaikka pinseteillä nyppäisee ja ponnarin ohutuisuus on silti mitä on...

Mun teoriani onkin, että kaikki mun elimistön kasvuvoimat menee sängen puskemiseen eri puolille kehoa -  ja hiusjuureen ei sitten energiaa riitäkään :D

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 13:36
Kirjoittaja Elisa
Lilly Missy kirjoitti: Mä muuten luin jostain kirjasta, että kun hiuksia huuhtelee oluella johon on lisätty rosmariiniuutetta, se voi nopeuttaa hiusten kasvua. Molemmilla on jotenkin aktivoiva vaikutus hiuspohjaan, tai jotain...
Olut kuivattaa tukkaa.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 13:38
Kirjoittaja Ananas
Elisa kirjoitti:
Lilly Missy kirjoitti: Mä muuten luin jostain kirjasta, että kun hiuksia huuhtelee oluella johon on lisätty rosmariiniuutetta, se voi nopeuttaa hiusten kasvua. Molemmilla on jotenkin aktivoiva vaikutus hiuspohjaan, tai jotain...
Olut kuivattaa tukkaa.
Alkoholin takiako? Vai muista syistä?

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 13:52
Kirjoittaja Lara
Kaikkee epätoivottuu karvotusta kyllä tuntuu pukkaavan sitä enempi mitä enempi niitä koittaa poistella. Jos se onkin niin, että pätkiminen kiihdyttää kasvua...

Taidan lopettaa noitten muitten karvojen ajelemisen, jos sitte riittäs tohon päähänki sitä kasvuvoimaa.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 16:39
Kirjoittaja Ice
minä pyrin syömään paljon proteiinia, mutta en siltikään saa sitä läheskään riittävästi. Osaisitteko tähän väliin asiaankin liittyen neuvoa, mitä kaikkea runsasproteiinista voisi päivässä syödä?

se on helppo ajatella että kiskoo kilon kinkkua, mutta käytännössä se ei vörki ;)

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 16:48
Kirjoittaja Ginia
Ainakin pari kananmunaa päivittäin vois olla hyvä idea.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 16:55
Kirjoittaja Zessa
Ice kirjoitti: minä pyrin syömään paljon proteiinia, mutta en siltikään saa sitä läheskään riittävästi. Osaisitteko tähän väliin asiaankin liittyen neuvoa, mitä kaikkea runsasproteiinista voisi päivässä syödä?

se on helppo ajatella että kiskoo kilon kinkkua, mutta käytännössä se ei vörki ;)
Proteiiniahan saa seuraavista: liha, kala, kana, maitotuotteet ja kananmuna. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei proteiiniakaan saa liikaa syödä, hyvä laskumalli on 0,8-1,0 grammaa proteiinia painokiloa kohti. Periaatteessa suht normaalisti ja ravinteikkaasti syövä ihminen saa riittävästi proteiinia ravinnostaan.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 16:56
Kirjoittaja Ananas
Ice kirjoitti: minä pyrin syömään paljon proteiinia, mutta en siltikään saa sitä läheskään riittävästi. Osaisitteko tähän väliin asiaankin liittyen neuvoa, mitä kaikkea runsasproteiinista voisi päivässä syödä?

se on helppo ajatella että kiskoo kilon kinkkua, mutta käytännössä se ei vörki ;)
Rahka, raejuusto, soija, tonnikala, seiti, lihatuotteet, proteiinijauhot (herasta, soijasta, maidosta ym.) ja kananmunat. Noissa ainakin on todella paljon proteiinia.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 16:58
Kirjoittaja ~vail~
Ice kirjoitti: minä pyrin syömään paljon proteiinia, mutta en siltikään saa sitä läheskään riittävästi. Osaisitteko tähän väliin asiaankin liittyen neuvoa, mitä kaikkea runsasproteiinista voisi päivässä syödä?
Tuolla oli hyvänlainen taulukko http://www.kutri.net/ruokavalio.html Harmillisesti ei ollut kuvana niin ei voi pastettaa, mutta siitä 3. otsikko on proteiineja koskeva :)

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 17:15
Kirjoittaja Penny
~vail~ kirjoitti: Mun kampaaja sanooi, että hän tuntee hiuksesta milloin asiakas on raskaana tai vakavasti sairas. Itsekin oon ollut huomaavinani muutosta, mutta en ole myöskään valmis uskomaan että hius eläisi pituuksistaan... ???
Eikös jossain sanota, että hiuksista näkisi elintavat ja sairaudetkin? Tosin tuskin kuitenkaan sormituntumalla, eiköhän siihen vaadita mikroskooppeja tms.

Mutta kyllä mullakin kipeänä ollessa (luojan kiitos ei vakavasti sairaana sentään) hiuksetkin voi osittain huonosti, iho taas voi hyvin... Siis hiukset yleensä kuivuvat ja karhenevat kovastikin normaaliin verrattuna, ovat ihan erituntuiset kuin yleensä ja jossain vaiheessa sairastelua ylirasvoittuvat. En nyt muista tarkalleen miten päin se meni, oliko kovasti kuumeisena rasvaiset vai kuivantuntuiset hiukset, kun en ole piiiitkään aikaan kuumeessa/kipeänä ollut... Jokatapauksessa ero normaaliin tukkaan on huomattava, eikä johdu siitä ettei kävisi suihkussa tms. Taisi olla niin, että kuumeisena mulla hiuskin kuivahtaa ja karhenee, ja kuumeen jälkipuoliskolla alkaa rasvoittua - mutta kai se voi johtua päänahastakin, johon kuume varmasti vaikuttaa jotenkin. Ihokin tuntuu aivan loistavalta kuumeisena jostain syystä, on ihan silkinpehmeä ja sileä.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 19 Helmi 2006, 18:26
Kirjoittaja Kaplan
Minäkin olen koittanut kuponkiuutisten hiusten kasvua lisäävää litkua :-[  Yllätys ettei toiminut.  En ole ihan varma onko kananmunan ansiota, että hiukset voivat nyt paremmin. Useamman kuukauden olen aamupalalla yhden syönyt. Toivottavasti vaikuttaisi kasvuvauhtiinkin.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 20 Helmi 2006, 09:38
Kirjoittaja Lilly Missy
Ananas kirjoitti:
Elisa kirjoitti:
Lilly Missy kirjoitti: Mä muuten luin jostain kirjasta, että kun hiuksia huuhtelee oluella johon on lisätty rosmariiniuutetta, se voi nopeuttaa hiusten kasvua. Molemmilla on jotenkin aktivoiva vaikutus hiuspohjaan, tai jotain...
Olut kuivattaa tukkaa.
Alkoholin takiako? Vai muista syistä?
Jos johtuu alkoholista, niin alkoholitonhan on halvempaakin...

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 20 Helmi 2006, 09:48
Kirjoittaja Nuppu
Mulla on sellainen teoria, että jos ääreisverenkierto on huono, myös hius kasvaa hitaasti. Mitäs siihen sanotte?  :) Mulla on huono ääreisverenkierto (ja ruumiinlämpökin n. 36 sen tavallisen 36,6:n sijaan), helposti tulee kylmä ja etenkin sormet ja varpaat muuttuu äkkiä valkoisiksi, kun saavat vähänkin kylmää. Lisäksi monestiolen saanut kuulla, miten kylmät kädet mulla on. Johon olen sanonut, että se vähän kompensoi sitä, kun muuten olen niin lämmin ihminen  ;) Mutta, hiuksetkin kasvaa melko hitaasti, vajaan sentin kuussa. En sille oikein mitään muutakaan selitystä keksi, kun muuten kumminkin voin hyvin, olen energinen, syön monipuolisesti jne. Kun jos se veri kiertää huonosti muissakin "ääreisosissa", niin miksei päänahassakin. Mikä siis vaikuttanee hiusten kasvuun.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 20 Helmi 2006, 10:49
Kirjoittaja Lilly Missy
Nuppu kirjoitti: Mulla on sellainen teoria, että jos ääreisverenkierto on huono, myös hius kasvaa hitaasti. Mitäs siihen sanotte?  :) Mulla on huono ääreisverenkierto (ja ruumiinlämpökin n. 36 sen tavallisen 36,6:n sijaan), helposti tulee kylmä ja etenkin sormet ja varpaat muuttuu äkkiä valkoisiksi, kun saavat vähänkin kylmää. Lisäksi monestiolen saanut kuulla, miten kylmät kädet mulla on. Johon olen sanonut, että se vähän kompensoi sitä, kun muuten olen niin lämmin ihminen  ;) Mutta, hiuksetkin kasvaa melko hitaasti, vajaan sentin kuussa. En sille oikein mitään muutakaan selitystä keksi, kun muuten kumminkin voin hyvin, olen energinen, syön monipuolisesti jne. Kun jos se veri kiertää huonosti muissakin "ääreisosissa", niin miksei päänahassakin. Mikä siis vaikuttanee hiusten kasvuun.
Mulla on ehkä maailman huonoin ääreisverenkierto, mutta siti mun hiukset kasvaa aina tosi nopeesti. Mä en ees oo huomannut että talvella kasvais hitaampaa, vaan juurikasvu on kuukaudessa yli sentti, ehkä puolitoista. Mulla on kyllä tosi mahtavat kynnetkin, paksut ja kestävät, kasvavat ihan huomaamatta ylipitkiksi, ihmiset kyselevät jatkuvasti että ovatko nuo ihan tosissaan mun omat kynnet. Mutta esim. kainalokarvoja mulla ei oo oikestaan ollekkaan, mikä ei kyllä haittaa yhtään, kerran viikossa sheivaan ne muutamat karvat jotka on pienen sängen kasvattanut. Säärikarvatkin on tosi ohuita, käsikarvoista puhumattakaan.

Käytän kesälläkin monesti kotona villasukkia, heh.. Ja tuo Johon olen sanonut, että se vähän kompensoi sitä, kun muuten olen niin lämmin ihminen  ;) on kyllä hyvä, voisin lainata tuota kun kaikki aina päivittelee mun jääsormia.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 20 Helmi 2006, 10:55
Kirjoittaja Metku
Lilly Missy kirjoitti: Käytän kesälläkin monesti kotona villasukkia, heh.. Ja tuo Johon olen sanonut, että se vähän kompensoi sitä, kun muuten olen niin lämmin ihminen  ;) on kyllä hyvä, voisin lainata tuota kun kaikki aina päivittelee mun jääsormia.
Eikös tämä kaikki johda takaisin vanhaan sanontaa, että "kylmät kädet ovat merkki lämpimästä sydämestä".  :D
Mun ääreisverenkiertoni parani kertahujauksella, kun lopetin e-pillerit. Uskomatonta miten ne ovatkin vaikuttaneet mun kohdallani niin moneen asiaan elimistön toiminnassa!

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 21 Helmi 2006, 21:40
Kirjoittaja Sanna
Tuosta verenkierrosta: kysyin ihotautilääkäriltä, voivatko jumissa olevat hartiat ja niska heikentää päänahan verenkiertoa ja sitä kautta lisätä hiustenlähetöä. Lääkäri tyrmäsi tämän teorian täysin. Ihmettelen tuota, sillä eräälle kaverilleni taas toinen ihotautilääkäri oli sanonut, että hiustenlähdöstä kärsivän kannattaa pitää niska-hartiaseutu vetreänä, jotta päänahassa kiertää veri kunnolla. En tiedä mitä nyt sitten uskoisin, mutta kyllä minusta tuntuu ihan loogiselta, että jos päänahassa kiertää veri huonosti, tukkakin kasvaa huonommin. Itse päädyin tuohon ajatukseen viime kesänä, kun pitkään jatkunut runsas hiustenlähtö väheni huomattavasti kun loma alkoi ja sen myötä jatkuva hartiajumitus hellitti. Toisaalta, hiustenlähtö on sen jälkeenkin pysynytkin ihan normaalitasolla, vaikka olen ollut töissä ja nytkin hartiat ovat pitkään olleet tosi jumissa.

Vs: Hiusten kasvusta

Lähetetty: 22 Helmi 2006, 02:33
Kirjoittaja Ice
ihmettelen minäkin, koska sen voi ajatella ihan maalaisjärjelläkin että jollei veri kierrä pintasuonissa kuten pitäisi, ei se kierrä niistä ylöspäinkään kuten pitäisi

hiustenlähtöhän ei ala heti kun verenkierto heikkenee, vaan hius pikkuhiljaa näivettyy omaan oloonsa ja putoaa pois

mutta tunnetusti lääkärit ovat mitä mieltä tahtoovat, asia mikä asia. Eihän hiivasyndroomaakaan ole olemassa, vaikka joka neljännellä on hiivavaivoja joita yritetään sillä yleisnimellä kutsua

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 12 Loka 2007, 19:28
Kirjoittaja Lettunen
Tää on aika tyhmä kysymys ja aika harva luultavasti tietää tähän vastauksen,mutta kysyn nyt kuitenkin.Elikkä miten hiukset kasvaisivat nopeammin?Kaverini kuuli jostain,että jos hiukset hoitaa "oikein" niin ne kasvaisivat 2-3 cm kuukaudessa,kun normaalisti ne kasvaa 1 cm.Jos joku tietää tähän vastauksen niin kirjoittakaa! :D

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 12 Loka 2007, 19:37
Kirjoittaja deko
^ Hiuksella on oma yksilällinen kasvutahtinsa (geeneissä) ja oma yksilöllinen elinikänsä (myös geeneissä) joihin ei pysty millään maailman keinolla vaikuttamaan. Mutta jos hiuksen kasvunopeus on paljon hidastunut ulkoisten tai sisäisten rasitusten takia niin epätasapainoa korjaamalla myös tukka yltää taas siihen omaan yksilölliseen kasvuvauhtiinsa. Oikotietä onneen ei ole.

M.O.T
Tasapainoinen ja monipuolinen ravinto, tukan suojaaminen ääriolosuhteilta, järki kemiallisissa käsittelyissä, hellä huolenpito ja päänahan hieronta ylläpitävät hiuksen hyvää kasvuvauhtia.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 12 Loka 2007, 20:13
Kirjoittaja Ice
Ja pitää muistaa se, ettei tukka kasva pituutta jos latva hapertuu ja tippuu pois samaa tahtia kun uutta pukkaa ulos päästä.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 14 Loka 2007, 13:11
Kirjoittaja nomB


voisin sanoa tuhon verenkierto asiaan, että hiustuppi saa ravinnon verenkierron (veren) mukana -> verenkierto vaikuttaa oleellisesti kaljuuntumiseen. On tutkittu että kaljuuntuneilla miehillä päänkamarankalvo on erittäin tiukka (ei "ammattisanastolla" hiuspohja on kiinni kallossa) jolloin verikään ei pääse kiertämään. Tosin kaljuuntumiseen on paljon muitakin syitä, se täytyy muistaa näissä "kotikampaaja" pohdinnoissa . :D Ja sitten tämä "hiukset keskittyvät parantamaan latvoja" tai "hiukset eivät kasva jos niitä ei leikkaa" ovat molemmat alun perin lähötisiä siitä, kun kampaajat ovat uskotelleet kiukkuisille haluttomille pienille lapsille, (joille hiusten leikkaus on kauhistus) että hiuksia on syytä leikata. että näin. :)

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 14 Loka 2007, 14:01
Kirjoittaja Tiizku
^Ja meillä taas sanotaan toisinpäin ja niin on sanonut kaikki kouluttajatkin.

Ja näin on yhdellä opettajalla ja luokkakaverilla. Päänahka ei liiku ja tukka ohenee selvästi.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 14 Loka 2007, 14:35
Kirjoittaja Hue
Arrakki kirjoitti: Mulla on viimeisen kymmenen vuoden aikan lähtenyt noin puolet jo valmiiksi ohuesta tukastani.  Mulla on hiuksia vain noin pikkurillin paksuinen määrä :'(. Syytä en ymmärrä. Ruokavalio on monipuolinen, käsittelyjen suhteen olen ylivarovainen. Aina ei varmaan voi syytä edes osoittaa, itse epäilen jotain hormonaalista juttua. Kilpirauhakokeissa olen suunnitellut käyväni.
Kannattaa ehdottomasti tutkituttaa kilpirauhasarvot. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa runsastakin hiusten lähtöä, samoin kuin hormonaaliset syyt. Tupakointikin aiheuttaa hiustenlähtöä (en tosin tiedä tupakoitko).

Onko sulla mitään pysyvää lääkitystä?

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 14 Loka 2007, 14:45
Kirjoittaja Avena
En tupakoi, eikä ole lääkitystä. Siksi se hiusten lähtö niin kummallista onkin. Enää ne eivät pariin vuoteen ole ohentuneet (jossain vaiheessa olin varma, että kaljuunnun), mutta toisaalta eivät ole enää paksuuntuneet takaisinkaan alkuperäiseen paksuuteensa. Ja kun lähtötilannekin oli jo luonnostaan ohuet hiukset, niistä ei todellakaan olisi ollut varaa menettää yhtään.

Mä olen ollut kerran kilpirauhaskokeessa ja silloin ei ollut mitään, mutta se oli ennen tuota hiustenlähdön alkamista. Mä olen usein myös tosi väsynyt, että siinä mielessä voisi hyvinkin olla kilpirauhasongelmaa. Kunhan mä nyt saan aikaiseksi mennä sinne lääkäriin.

Diane Novaa syön kyllä, mutta sen pitäisi päin vastoin auttaa hiustenlähtöön. Olen kuullut, että sen lopettaneilla putoaa lopettamisen jälkeen tosi paljon hiuksia päästä eli silloin varmaan menetän loputkin hiukset  ::). Ei kun peruukkikauppaan sitten vaan.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 14 Loka 2007, 16:46
Kirjoittaja Triina
Arrakki, pyydä lääkäriltä lähete verikokeisiin testosteroniarvojen mittaamista varten (sekä varsinainen testosteroni että vapaa, plasman proteiineihin sitoutumaton testosteroni). Saa sen ainakin suljettua pois jos ei muuta.

Minulla on suunnilleen sormenpaksuinen ponnari ja syynä juurikin tuo aivan liian korkea vapaan testosteronin määrä veressä, mikä taas johtuu viallisista munasarjoistani. Hedelmöityshoitojen kanssa sitä nyt korjataan. En tiedä kasvaako tukka koskaan takaisin, paksuja näistä nyt ei saa ikinä, mutta jos edes sellaiset, ettei tarvitse peruukkiin turvautua. Tällä hetkellä tilanne on vielä siedettävä.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 14 Loka 2007, 16:56
Kirjoittaja Avena
Ai tälläinenkin ongelma on olemassa. Tuo mulla voisi hyvinkin olla siinä mielessä, että mulla on ollut paha akne ja siinähän syynä varsinkin naisilla on juuri korkea testosteronipitoisuus. Hmm... mielenkiintoista. Mutta toisaalta syön Diane Novaa ja senhän pitäisi kai juuri noita hormoniarvoja tasoittaa, sitä kauttahan se tehoaa myös akneen.

Mä olen pitkään ollut menossa työterveyslääkärin tarkastukseen, jonne sain kutsun joskus puolitoista vuotta sitten  ::), kyselen näistä testeistä siellä sitten. Kiitos vihjeistä.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 14 Loka 2007, 19:21
Kirjoittaja Amilo
^Vielä lisään,että hemoglobiini ja raudan imeytyminen kannattaa myös tarkistaa. Raudan puutos myös hyvin yleinen tukan ohentaja.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 15 Loka 2007, 18:39
Kirjoittaja Vivi
Emi-lyn kirjoitti:
lynx kirjoitti: Oonpa muuten pistänyt merkille, että ihan hiton moni suomalainen mies kaljuuntuu. Siis tossa vähän alta kolmen kympin alkaa tukka harveta ja siitä sitten vaan pahenee ::) Tosi yleinen ilmiö.
Testosteroni aiheuttaa usein kaljuuntumista miehillä.
Miestyypin kaljuuntuminen on perinnöllistä. Miesten hormonitilanne (testosteroni) aiheuttaa sen, että tuo geeni ilmenee. Eli siis syy on geeneissä, ei testosteronissa. Ja toi alkaa käsittääkseni yleensä 30-ikävuoteen mennessä. Ei enää setänä. :)

Tietysti epätasapainot hormoneissa saattaa kanssa aiheutta hiustenlähtöä, mutta se on eri asia kuin toi perinnöllinen kaljuuntuminen, jolle ei käytännössä voi mitään.

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 15 Loka 2007, 19:13
Kirjoittaja Hue
Vivi kirjoitti:
Emi-lyn kirjoitti:
lynx kirjoitti: Oonpa muuten pistänyt merkille, että ihan hiton moni suomalainen mies kaljuuntuu. Siis tossa vähän alta kolmen kympin alkaa tukka harveta ja siitä sitten vaan pahenee ::) Tosi yleinen ilmiö.
Testosteroni aiheuttaa usein kaljuuntumista miehillä.
Miestyypin kaljuuntuminen on perinnöllistä. Miesten hormonitilanne (testosteroni) aiheuttaa sen, että tuo geeni ilmenee. Eli siis syy on geeneissä, ei testosteronissa. Ja toi alkaa käsittääkseni yleensä 30-ikävuoteen mennessä. Ei enää setänä. :)
Mutta testosteronin vaikutuksestahan sitä esiintyy miehillä eli syyhän on myös korkeassa testosteroni pitoisuudessakin. Jos naisella esiintyy androgeenistä kaljuuntumista yleensä syy löytyy kohonneesta testosteroni tasosta. Testosteroni on kyllä pääroolissa miestyyppisessä kaljuuntumisessa. :)

Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 15 Loka 2007, 19:38
Kirjoittaja Vivi
Emi-lyn kirjoitti:
Vivi kirjoitti: Miestyypin kaljuuntuminen on perinnöllistä. Miesten hormonitilanne (testosteroni) aiheuttaa sen, että tuo geeni ilmenee. Eli siis syy on geeneissä, ei testosteronissa.
Mutta testosteronin vaikutuksestahan sitä esiintyy miehillä eli syyhän on myös korkeassa testosteroni pitoisuudessakin.
Joo, miehen normaali testosteronipitoisuus saa aikaan geenin ilmenemisen. Eli siis se, mikä on "vialla" on tuo geeni, vaikka testosteroniakin vaaditaan. Naisella jos tuota miestyypin kaljuuntumista esiintyy kannattaa testauttaa hormonit, jos on häikkää.

Eli siis oikeastaan silkkaa pilkunviilausta.:)


Vs: Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Lähetetty: 15 Loka 2007, 19:47
Kirjoittaja Hue
Vivi kirjoitti:
Emi-lyn kirjoitti:
Vivi kirjoitti: Miestyypin kaljuuntuminen on perinnöllistä. Miesten hormonitilanne (testosteroni) aiheuttaa sen, että tuo geeni ilmenee. Eli siis syy on geeneissä, ei testosteronissa.
Mutta testosteronin vaikutuksestahan sitä esiintyy miehillä eli syyhän on myös korkeassa testosteroni pitoisuudessakin.
Joo, miehen normaali testosteronipitoisuus saa aikaan geenin ilmenemisen. Eli siis se, mikä on "vialla" on tuo geeni, vaikka testosteroniakin vaaditaan. Naisella jos tuota miestyypin kaljuuntumista esiintyy kannattaa testauttaa hormonit, jos on häikkää.
Koulussa ainakin puhuttiin, että sitä esiintyy enemmän miehillä, joilla on normaalia korkeampi testosteroni pitoisuus.

Tiedä sitten, ehkä mielipiteitä ja tutkimuksia ja sun muita on yhtämonta, kuin ihmisiäkin. :D

Tässähän tämä:
"Miestyyppinen kaljuuntuminen riippuu perintötekijöistä (-> geeni) ja dihydrotestosteroni (=DHT)-nimisen hormonin vaikutuksesta hiustupissa. DHT-hormonia syntyy hiuspohjassa testosteroni-nimisestä miessukuhormonista, jota esiintyy sekä naisilla että miehillä. Miestyyppisessä kaljuuntumisessa on DHT-pitoisuudet kohonneet hiuspohjan alueilla, mistä hiukset lähtevät. Perintötekijöiden ohjaamana DHT:lle herkät hiukset ja hiustupet alkavat surkastua ja hiusten määrä alkaa vähetä."