Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Holly Tyler

Hiusten kasvatus, kasvu, rakenne

Viesti Kirjoittaja Holly Tyler »

Hei!

Ajattelin kysäistä sellaista hieman tyhmältä kuulostavaa asiaa, josta olen kuullut hyvin paljon erilaista infoa, eli jos kasvattaa hiuksia, tarviiko latvoja tasoittaa esim. kerran kuussa?

Jostain kuulin kerran että hius muka keskittyisi kasvun sijasta keskittämään energiansa kuolleen latvan paikkaukseen. Miten kuollutta ainetta muka enää voisi paikata? Mietin tätä nyt vain kun itse kasvatan, ja viimeksi olen tasoittanut viime kesänä...

Ja anteeksi jos tästä on joskus ollut puhetta jossain  :-\
Viimeksi muokannut Holly Tyler, 04 Tammi 2007, 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Neo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1104
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:01

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Neo »

Jaa'a, mä väittäsin ettei hius itsessään latvoja paikkaa. Kukistahan leikataan huonot pois että ne kasvais paremmin mutta hiuksista en ole tällaista kuullut.. korjatkaa toki jos olen väärässä!
Holly Tyler

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Holly Tyler »

Niin, oudolta se kyllä kuulostikin... Mistäs ne hiukset sen edes tietäis että latvat on huonot. ???
Ishamael
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 538
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 12:37

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Ishamael »

Tuommoinen on ihan puppua,  hiuksen ulkona olevalla osalla, eli hiusvarrella ei ole mitään "energiaa" eikä minkään sortin "elintoimintoja" saati sitten ainoatakaan elävää solua, sillä se on kokonaan kuollutta materiaalia.

Tästä saatiinkin joskus hyvä väittely aikaan erään toisen kampaajan kanssa joka oli ollut alalla kuitenkin jo yli 20-vuotta.
Hän väitti minulle kiven kovaan että sisin kerron, eli medulla on kokonaan elävä ja siksi hiukset reagoivat niin voimakkaasti sairauksiin, koska ravinnin vitaus medullakanavassa loppuu..  ::)

Jos hiuksia kasvattaa, niin kuukausittainen leikkaaminen ei liene kovin hyvä idea, jos ei ole aivan pakko.
Hiukset kasvavat sen reilun sentin kuussa, ja se sama määrä lähtee nopeasti latvojen tasauksessa.

Latvoja kannattaa leikata sen mukaan, mikä on tarve. Miten nopeasti latvat kuivivat ja haaroittuvat.
Yleisesti ottaen kasvattajat tasailevat 3-6kk välein, riippuu ihmisestä.
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-
andel
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 181
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 21:21

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja andel »

Mulle on kanssa yksi kampaaja kerran sanonut, että jos ei käy leikkauttamassa latvoja tarpeeksi usein, hiukset lakkaavat kokonaan kasvamasta  ???  Ehkä *näyttää* siltä, että hiukset eivät kasva jos vanhat, huonokuntoiset latvat katkeilevat pois, mutta aika outoa, että hius tietäisi mitä siellä latvassa tapahtuu ja lopettaisi kasvamisen juuresta  ::)
Jonakin aikaisena aamuna Nuuskamuikkunen heräsi teltassaan Muumilaaksossa ja huomasi että ilmassa oli syksyn ja lähtemisen tuntu.
Todia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 521
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 19:38

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Todia »

nämä on taas näitä ihania hiusmyyttejä... ;D ihme juttu, että tuo "paikkausteoria" on niin yleinen. siitä kyllä lukee vähän väliä jostakin lehdestä.. :-\
hiukset huijausmitalla 79 cm,  laineikkaat ja helposti kuivuvat, mutta suht hyväkuntoiset. Kasvatus käynnissä- tavoitteena hip/classic. 2c M ii
Iherb alennuskoodi VEG903
Metku
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 466
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 14:11

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Metku »

andel kirjoitti: Mulle on kanssa yksi kampaaja kerran sanonut, että jos ei käy leikkauttamassa latvoja tarpeeksi usein, hiukset lakkaavat kokonaan kasvamasta  ???  Ehkä *näyttää* siltä, että hiukset eivät kasva jos vanhat, huonokuntoiset latvat katkeilevat pois, mutta aika outoa, että hius tietäisi mitä siellä latvassa tapahtuu ja lopettaisi kasvamisen juuresta  ::)
"Ihana" suhtautuminen markkinointiin tuolla kampaajalla.  ;D

Asiaan, jos joka kuukausi leikkaisi hiuksista vaikkapa sentin pois niin eihän ne keskivertoihmisellä ehtisi kasvaa pituutta yhtään.
1b F ii
Väri 3.0
Pituus n. 74 cm
Hiuskuvia löytyy Hiuslaatuketjusta (s. 2)
Lilly Missy

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Lilly Missy »

Siis ihan tyhmä väite. Muistan kyllä, että minullekkin on tälläistä väitetty, joskin joskus yli kymmenen vuotta sitten viimmeksi.. Mutta eikö jo maalaisjärkikin sano, että latvalla ja juurella ei ole oikeastaan tekemisiä keskenään. Ja mitä hiusten kasvuun tulee, niin eikös mittaan paremminkin vaikuta tämä "kasvukausi-lepovaihe"-juttu. En muista miten tuo tarkasti ottaen meni, mutta kasvukauden pituus jotenkin määrittäisi sen kuinka pitkäksi kyseisen ihmisen hiukset kasvat, ennen kuin irtoavat.
Siru

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Siru »

Ja eikös se ole niin, ettei hiusten kasvunopeuteen voi oikeastaan vaikuttaa?

Tilasin joskus vuosia sitten Kuponkiuutisten jotain ihmeainetta, jonka piti mukaa vauhdittaa hiustenkasvua (ensimmäisen kuukauden aikana 4 cm, neljäntenä ilmeisesti peräti 12 cm). Puppua. Enkä edes kokeillut sitä minimiaikaa, vaan vähän kauemmin, kun halusin nähdä, että toimiiko aine oikeasti. Ei toiminut. Noin vuoden kuluttua sorruin kokeilemaan toista vastaavanlaista tuotetta. P*skaa sekin. Ilmeisesti hiukset vain ovat sen verran itsepäiset, että kasvavat ihan omaan tahtiin.
Lilly Missy

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Lilly Missy »

Mun käsittääkseni hiukset/karva/kynnet on tavallaan elimistön käyttämättä jääneistä ravintoaineista muodostunutta "jätettä". Proteiinin syönti ainakin vaikuttaa hiusten laatuun, mitä enemmän sitä parempi. Tosin ei pidä mennä taas äärimmäisyyksiin, liika proteiini kuormittaa jotain sisäelimiä, en muista mitä, oisko ollut munuaisia? Tasapuolinen ruokavalio ja korvaavat ravintolisät auttavat varmasti tässäkin.

Kasvunopeuteen ei varmaan voi vaikuttaa. Mä oon muuten kans joskus epätoivoisina hetkinä miettinyt että oisko niistä kasvua nopeuttavista aineista mihinkään. Mut kun kyseessä on kuponkiuutiset niin en sit sortunu. Jos joku oikeasti toimis, sitä ei varmaan myytäisi kuponkiuutisissa...
Siru

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Siru »

Lilly Missy kirjoitti: Mut kun kyseessä on kuponkiuutiset niin en sit sortunu. Jos joku oikeasti toimis, sitä ei varmaan myytäisi kuponkiuutisissa...
Eivätkä välttämättä luontaistuotekaupan tuotteet ole yhtään sen parempia. Esimerkiksi sitä aikoinaan paljon puhuttua HairPro:ta myydään myös apteekeissa, mutta yhtä peetä se aina oli kuin nuo Kuponkiuutisten ihmeaineet.
~vail~

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja ~vail~ »

Ishamael kirjoitti: Tuommoinen on ihan puppua,  hiuksen ulkona olevalla osalla, eli hiusvarrella ei ole mitään "energiaa" eikä minkään sortin "elintoimintoja" saati sitten ainoatakaan elävää solua, sillä se on kokonaan kuollutta materiaalia.

Tästä saatiinkin joskus hyvä väittely aikaan erään toisen kampaajan kanssa joka oli ollut alalla kuitenkin jo yli 20-vuotta.
Hän väitti minulle kiven kovaan että sisin kerron, eli medulla on kokonaan elävä ja siksi hiukset reagoivat niin voimakkaasti sairauksiin, koska ravinnin vitaus medullakanavassa loppuu..  ::)
Mikä tuohon on sitten selityksenä että vakavasti sairailla on jotenkin erilainen hius? Tai että raskaanaoleville ei niin helposti onnistu kemialliset käsittelyt? Vai onko se vain harhaa...?

Mun kampaaja sanooi, että hän tuntee hiuksesta milloin asiakas on raskaana tai vakavasti sairas. Itsekin oon ollut huomaavinani muutosta, mutta en ole myöskään valmis uskomaan että hius eläisi pituuksistaan... ???
Todia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 521
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 19:38

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Todia »

Lilly Missy kirjoitti: Mun käsittääkseni hiukset/karva/kynnet on tavallaan elimistön käyttämättä jääneistä ravintoaineista muodostunutta "jätettä". Proteiinin syönti ainakin vaikuttaa hiusten laatuun, mitä enemmän sitä parempi. Tosin ei pidä mennä taas äärimmäisyyksiin, liika proteiini kuormittaa jotain sisäelimiä, en muista mitä, oisko ollut munuaisia? Tasapuolinen ruokavalio ja korvaavat ravintolisät auttavat varmasti tässäkin.

Kasvunopeuteen ei varmaan voi vaikuttaa. Mä oon muuten kans joskus epätoivoisina hetkinä miettinyt että oisko niistä kasvua nopeuttavista aineista mihinkään. Mut kun kyseessä on kuponkiuutiset niin en sit sortunu. Jos joku oikeasti toimis, sitä ei varmaan myytäisi kuponkiuutisissa...
proteiiniahan ihmisen tulisi saada noin 1-1,5g/painokilo, jos ei ole mikään kehonrakentaja. käsitykseni mukaan useimmat syövät liian vähän proteiinia, esim. itse tarvisin noin 65-80g päivässä. ongelmahan on aika pitkälle siinä, että nykyään ihmiset syövät "terveellisesti", eli paljon hiilihydraatipitoista ruokaa, ja liha, kala ja muut jäävät helposti pois. energynetissä olen laskeskellut, että päivittäinen proteiiniannos jää helposti vajaaksi.
mutta asiaan, itse olen pitänyt välillä "proteiiniviikkoja", esim. raejuustopurkki päivässä tuo paljon proteiinia lisää. ja uskon kyllä, että proteiinin puute aiheuttaa hiustenlähtöä ja ohentumista.
hiukset huijausmitalla 79 cm,  laineikkaat ja helposti kuivuvat, mutta suht hyväkuntoiset. Kasvatus käynnissä- tavoitteena hip/classic. 2c M ii
Iherb alennuskoodi VEG903
Twinkley
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4590
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 20:23

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja Twinkley »

~vail~ kirjoitti: Mun kampaaja sanooi, että hän tuntee hiuksesta milloin asiakas on raskaana tai vakavasti sairas. Itsekin oon ollut huomaavinani muutosta, mutta en ole myöskään valmis uskomaan että hius eläisi pituuksistaan... ???
Tuo tunteminen voi olla myös ihan lähtöisin asiakkaan energioista ja tunnelmasta jonka asiakas välittää - ei hän välttämättä niistä hiuksista sitä ihmisen tilaa "aisti". Veikkaan, että tämä kampaaja on vain voimakkaasti empaattinen ihminen, joka pystyy aistimaan ihmisistä tällaisia asioita. En usko, että niistä hiuksista mitään kuitenkaan voi aistia erityisemmin.  ::) 
Käy kurkkaamassa vegaanista ruokablogiani joka sopii ihan kaikille: www.satnamnam.com
marenki
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1837
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 02:00

Vs: Hiusten kasvusta

Viesti Kirjoittaja marenki »

Minä uskon siihen, että hiusten kasvu ei tule yksin ;) Monestihan henkilöillä, joilla on todella paksut hiukset, on myös hillittömät ihokarvat. Jos oletetaan, että joku lisäravinne saisi hiukset kasvamaan, niin silloinhan myös esim. säärikarvojen pitäisi rehottaa samassa suhteessa. Olenkin miettinyt nyt muutaman viikon hitaasti kasvavaa sänkeä säärissäni, kesällä sänki ilmestyy nopeasti, nyt hitaasti, siispä hiustenkin täytyy kasvaa hitaammin. Teoriani mukaan paha sänki säärissä, on hyvä kasvu hiuksissa. ;)
Vastaa Viestiin