Kokemuksia opetuskampaamoista?

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Emily D.
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 678
Liittynyt: 30 Tammi 2008, 16:38

Vs: Kokemuksia opetuskampaamoista?

Viesti Kirjoittaja Emily D. »

Helsingin Profissa koulutetaan sekä uusia että jo valmistuneita kampaajia. Olin tällä viikolla leikkausmallina yhdellä valmiiden kampaajien kurssilla.

Se, kenen tuoliin istuu, on yleensä sattumaa. Minun kampaajakseni osui omien sanojensa mukaan 10 vuotta kampaajan hommia tehnyt tyttö, jonka toiminnasta mulle jäi vähän paha maku suuhun. Tämän jälkeen todellakin valitsen kampaajani tarkkaan, koska pitkä työhistoria ei selvästikään ole mikään tae ammattitaidosta...

Tyttö oli koko ajan hermostunut. Kun toiveeni eivät kohdanneet kampaajan visiota, yritti tämä kuitenkin puhua minulle lyhyen otsatukan (ehdoton no-no) ja pituuden polkkamittaiseksi (olen kasvattaja). Onneksi kouluttaja oli ammattilainen eikä sivuuttanut toiveitani, vaan muokkasi niistä toimivan kokonaisuuden. Ilman kouluttajan väliintuloa lopputulos olisi voinut saada allekirjoittaneen nieleskelemään kyyneliä.

Hiukset pestiin tietysti ensin, mikä on yleensä kampaajakäynnin mukavin osuus. No eipä ollut tällä kertaa: tyttö laittoi ihan hirveän paljon shampoota, roiski sitä mm. silmääni, ja vaahdottaminen tuntui kestävän ikuisuuden. Huuhteluvaiheessa sentään käski sanoa, jos vesi on liian kuumaa tai kylmää. Ja olihan se, polttavan kuumaa. Hoitoaineen levitys ja poispesu onnistui vähän paremmin.

Pesun jälkeen kohdattiinkin tiheäpiikkisen kamman ongelma. Tyttö ei käyttänyt ollenkaan jätettävää hoitoainetta, ja minä Tangle Teezerin vannoutuneena kannattajana järkytyin suuresti, kun hän alkoi repiä tukkaa auki sillä tavan kammalla. Suomalaisena en mä kehtaa -ihmisenä en sitten kuitenkaan viitsinyt huomauttaa asiasta, vaan kuuntelin naama peruslukemilla hiusteni sydäntäsärkevää katkeilemista. Tyhmä mikä tyhmä.

Leikkausvaiheessa tyttö sai uudenlaista itsevarmuutta, enkä huomannut hänen toimineen mitenkään erityisen hutiloivasti. Mutta kesken viimeistelyvaiheen tajusin yhtäkkiä, että neiti oli föönannut JA suoristanut tukkani ilman lämpösuojaa, vaikka kouluttaja oli käskenyt sitä laittaa. Tässäkin vaiheessa rauhoittelin vielä itseäni, ettei tukka yhdestä suoristuskerrasta kuole.

Seuraavana päivänä tuttavani vaalennuspesi ja värjäsi hiukseni. Näin peilin kautta, kuinka tuttava kävi takaraivon kerrostuksia yhä uudelleen ja uudelleen kamman kanssa läpi, ja totesi, että siellä oli jokin kohta, joka oli joko leikattu väärin tai unohdettu leikata. Myöhemmin kotona huomasin myös, että osa otsatukastani oli jäänyt kokonaan leikkaamatta. Joo, ilmainen leikkaus, mutta ei sen nyt silti ihan ala-arvoinen olisi tarvinnut olla.

Ehkä oli osin omaa syytäni, kun en kommunikoinut enemmän kampaajani kanssa, mutta tämä käynti söi kyllä uskoani kampaajiin ammattikuntana. Se on harmi, koska varmasti alalla on myös niitä, joille kampaajana oleminen on intohimo ja kunnia-asia, mutta jos jokainen kulmakunnan pikkuputiikki on täynnä tällaisia vähän sinne päin tekeviä tyttöjä, ei ole ihme, että vain harva asiakas on kampaajakäyntien jälkeen täysin tyytyväinen tukkaansa.
I had actively participated in every moment of the creation of this life. So why didn't I see myself in any of it?
The only thing more impossible than staying was leaving.
I didn't wanna hurt anybody. I wanted to slip quietly out the back door and not stop running until I reached Greenland.
Tiizku
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 16:55

Vs: Kokemuksia opetuskampaamoista?

Viesti Kirjoittaja Tiizku »

^Oliko valmis kampaaja Proffista vai jostain muualta?

Itse olen töissä Porin Proffissa ja käyn Helsingissä koulutuksissa. Meillä on töissä ainakin todella tarkkaa ja vaikka minäkin olen kuitenkin kaksi vuotta ollut alalla niin en saanut tehdä asiakkaita ennen kolmipäivästä intensiivistä koulutusta jossa pilkun tarkkaa käytiin läpi leikkaustekniikat jne.
Emily D.
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 678
Liittynyt: 30 Tammi 2008, 16:38

Vs: Kokemuksia opetuskampaamoista?

Viesti Kirjoittaja Emily D. »

^ En tiedä mistä kampaamosta oli. Kyseessä taisi olla kaksipäiväinen koulutus, jos oikein ymmärsin. Huomasin kyllä, että kouluttajat olivat erittäin ammattitaitoisia ja tarkkoja, mutta eivät ehtineet tarkistaa jokaisen työtä kovin perusteellisesti, iso ryhmä kun oli. Ja kuten sanottu, kampaaja vaikutti hermostuneelta ja epävarmalta, joten saattoi olla vain huonoa tsäkää koko homma.
I had actively participated in every moment of the creation of this life. So why didn't I see myself in any of it?
The only thing more impossible than staying was leaving.
I didn't wanna hurt anybody. I wanted to slip quietly out the back door and not stop running until I reached Greenland.
Punatulkku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 69
Liittynyt: 09 Syys 2012, 22:28

Vs: Kokemuksia opetuskampaamoista?

Viesti Kirjoittaja Punatulkku »

Pari kertaa on tullut hiljattain käytyä muuan yksityisessä kampaajakoulussa. Ekalla kerralla juurikasvun värjäys, tokalla vain hieman latvojen siistimistä. Ekalla käynnilläni oli ihan mukava tyttö, joka kysyi opettajaa useampaan kertaan tarkastamaan juttuja ja kyseli myös minulta, jotta saatiin oikeanlainen väri päähän. Lopputulos oli ihan siisti ja hyvä, ei valittamista - märkien hiusten raastaminen kyllä hieman ärsytti kuin myös se, ettei ennen fööniä käytetty lämpösuojaa  >:( mutta olin tyytyväinen etenkin hintaan nähden.

Tokalla kerralla oli oikein mukava tyttö joka kyseli yksityiskohtaisemmin mitä haluan, mutta joka jotenkin tunnuttiin jättävän vähän oman onnensa nojaan. Ohjaaja käväisi vain pikaisesti kysymässä minulta  jotakin mallista, jonka jälkeen opiskelija jätettiin saksimaan...leikkaamiseen meni aikaa, mutta lopputulos näytti ihan ok:lta. Ohjaaja ei tarkastanut leikkausta sen tarkemmin, harjasi vain hiuksia ja kysyi sitten onko tulos minusta ok. Sen verran kun nopeasti olin peilistä takaraivoani nähnyt niin oli, ja eipä sen enempää kyseltykään. Kotona sitten tutkiessani löysin tukasta 2cm loven... :-\ ei onneksi ole kovin näkyvä ja opiskelijalle mennessä ei täydellistä tulosta välttämättä voi odottakaan, enemmän ketuttaa ohjaajan välinpitämättömyys - mietin että miten nuo tuolla koulussa oppivat kun ohjaaja ei sano juuta eikä jaata lopputuloksesta. Tai no, miten voisikaan kun ei leikkauksen jälkeä tarkastanut  ;D

Summa summarum menisin kyllä tyvikasvun värjäykseen uudestaankin ainakin saman likan käsittelyyn, mutta leikkaamiset taidan jatkossa jättää vakkarikampaajalleni. Kaikkea pitää kokeilla  :D
Avatar
Mena
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3453
Liittynyt: 03 Syys 2006, 10:35

Vs: Kokemuksia opetuskampaamoista?

Viesti Kirjoittaja Mena »

Mä uskaltauduin viime kesänä kokeilemaan uudelleen opetuskampaamoa. Kävin Unikassa tasoittamassa latvoja ja sain kampaajakseni oikein ihanan tytön jolla oli itsellään myös luonnonkihara tukka. Teki hyvää jälkeä ja opettaja kävi vain alussa ja lopussa piipahtamassa. Hiusta käsiteltiin hyvin hellävaraisesti ja ennen pesun jälkeistä kampaamista laitettiin kahta eri jätettävää. Sain vieläpä föönauksen niin että tukasta tuli ihanan kihara kun lähdin sieltä. Tuosta opetuspaikasta mulle jäi tosi hyvä fiilis, asiakkaat huomioitiin ihan eri tavalla ja hiusta käsiteltiin hellästi. Opettaja kävi muiden kohdalla usein piipahtamassa (mulla oli niin simppeli homma ettei tarvinnut) ja antamassa vielä neuvojakin. Opettaja myös kysyi multa lopussa että olenko tyytyväinen ja kirjasi jonkun arvosanan opiskelijalle. Tuonne menen ehdottomasti uudelleenkin. :)
Heiku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 19:01

Vs: Kokemuksia opetuskampaamoista?

Viesti Kirjoittaja Heiku »

Mulla on ollu tosi hyviä kokemuksia opetuskampaamoista. Olen varmaan nelisen kertaa käynyt ja joka kerta lähtenyt tyytyväisenä. Mulle on tehty mallinmuutosleikkaus ja värjäys kahteen kertaa, toisella kerralla opiskelijatyttö värjäs värin vaikuttaessa multa myös ripset ja kulmat "kaupanpäälliseksi". Lisäksi mulle on laitettu yhdet pidennykset ja tehty silkkisuoristus. Oon kyllä tykännyt tosi paljon jokaisesta opiskelijasta joka mun hiuksia on käsitellyt, joka kerta työskentely on ollut huolellista ja asiakkaan toiveet huomioon ottavaa. Jos vielä asuisin kyseisellä paikkakunnalla, menisin varmasti vielä uudelleen :)
Vastaa Viestiin