Permanentti

Keskustelua muun muassa permanentista, rastoista, pidennyksistä
Kuririn
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Heinä 2007, 14:48

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Kuririn »

^Miten permanentti onnistui?

Minulle on taas iskenyt ihan hirveä permishimo. Laitoin pari vuotta sitten ekan permikseni vyötäröpituisiin hiuksiini ja siitä tuli silloin ihan kiva luonnollinen kihara. Nyt tukka taas valuu piikkisuorana pitkin päätä niin surkeasti että kiharat tuntuisivat mukavan helpolta ratkaisulta. Ongelmana on kuitenkin se, että hiukseni eivät ole nyt yhtä hyvässä kunnossa kuin viimeksi. Enkä todellakaan haluaisi riskeerata hiusten menetystä kun häätkin on tulossa...   ::)

Edit. Täällä keskustelussa ei todellakaan ole mitään kuhinaa... Noh, nyt on permis laitettu ja olen kamalan tyytyväinen! Tukan kunto olikin (kuulemma) paljon parempi kuin luulin, tehohoitaminen on siis tuottanut tulosta. Kiharoista tuli tosi luonnolliset ja napakat. Hiukset leikattiin samalla rintsikkapituisiksi ja kerrostettiin. Olen tyytyväinen!  :-*
Viimeksi muokannut Kuririn, 12 Marras 2008, 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joanna
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 20:18

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Mun pahatukkapäivä sitten kulminoitui ajan varaamisella kampaajalle permanenttiin/pehmennykseen.
Saa nähdä mitä tulee.  ::)

Omat hiukset ovat liukkaat ja lirut päätä myöten menevät, syväputsarilla pesun jälkeen ne pysyy ehkä päivän suht inhimillisen kuohkeina. Pituutta on tuonne lapaluihin saakka, latvoissa on vielä vaalennuksen jämiä, mutta ne saa joka tapauksessa leikata pois, ja muuten hiukset on värjätty ainoastaan Elumenin punaisella. Värihän tuossa varmasti kulahtaa ja pituus lyhenee, mutta jotain muutosta täytyy saada.
babylissa
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1110
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:35

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja babylissa »

Minulla on ollut permanentti nyt joku parisen kk ja tyytyväinen olen. Laitettiin isoja ja pieniä rullia sekaisin, pituus polkkatukan luokkaa. Tukka näyttää hämmästyttävän paksulta verrattuna siihen kuinka ohut se oikeasti on :P
Tarvitsen vain kunnon hoitavan suihkittavan aamuksi, Tigin Foxy-suihke toimii parhaiten pestyyn tukkaan, olisikohan Fast-Fixxistä apua aamuun? Veisi pois tuota sähköisyyttäkin. Minulla on Superstar-jätettävää mutten oikein tykkää hajusta.
Mitä kiharapää-juurekset käyttää permikseen, neuvoja kaivataan!
Iiris
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1260
Liittynyt: 21 Maalis 2006, 19:25

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Iiris »

Kuririn kirjoitti: ^Miten permanentti onnistui?
Kauhean nopeasti huomasin kysymyksesi. ;D
Mun on pitänyt tulla kertomaan permanentistani, mutta kun en ole osannut päättää, mitä siitä sanoisin!
Ekat viikot oli aika työläitä, koska se oli niin käkkärää, että aamuinen käsitteleminen vei enemmän aikaa kuin suoralla tukalla. Toimenpiteestä on kaksi kuukautta, mutta vieläkin kihara on niin tiivistä, etten voisi kuvitellakaan lähteväni töihin ilman sen käsittelemistä - joka nyt on toki helpompaa.

Mukava puoli on se, että kotipäivinä verkkareissa se näyttää paremmalta vaikkei tekisi mitään (edellispäivän jäljiltä) sekä se, että laitettu kampaus ei juuri lötsähdä, vaan pysyy kuohkeampana, vaikka sataisi.

Luulen, että voisin ottaa uudestaan, vaikken siis ole ihan 100% tyytyväinen. Kestävyys on toki hyvä, kun kiharat ovat vieläkin näin terhakat. Omaan makuuni olisivat voineet kyllä olla nimenomaan sellaisia suuria, mutta ilmeisesti niin isoilla rullilla ei ole tapana tehdä.

Ekalla viikolla tukka tuntui tosi kuivalta ja olen hoitanut uutterasti ja tuntuukin paljon paremmalta nyt.

# 1a F i #
Ohuet ja suorat, hyvin "pohjoismaiset" hiukset.
Lempimuotoilutuote: Label.m:n Texturizing Volume Spray + hiuspuuteri (Redken).
Joanna
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 20:18

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Otin reilu viikko sitten permanentin. Kaikki hiukset eivät kihartuneet ihan niin nätisti kuin toivoin, mutta kampaaja kyllä varoittelikin. Hiukseni ovat luonnostaan todella lasimaiset ja vaikeasti laitettavat, eivät taivu kuin hetkeksi. Permanentin jäljiltä hiukset ovat toki kuivat, mutta myös ihanan karheat. :D Pystyn käyttämään hiuspinnejä ja -solkia ja ponnareita, ilman että ne valuvat niskaan päivän aikana. Kiharoita joutuu toki laittamaan enemmän, mutta olen tyytyväinen siihen että pehko on nyt helpommin käsiteltävä.
Kuririn
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Heinä 2007, 14:48

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Kuririn »

babylissa kirjoitti: Mitä kiharapää-juurekset käyttää permikseen, neuvoja kaivataan!

Minulla iski heti permiksen jälkeen hirveä paniikki muotoilutuotteiden kanssa, kun mitkään vanhat tuotteet eivät tietenkään enää toimineet. Nyt parin kuukauden jälkeen suosikkituotteet ovat kuitenkin löytyneet. Ihan ehdoton suosikkini on Tigin Curls Rock Amplifier. Tätä kun laitan pesun jälkeen, niin kiharat ovat kimmoisat ja "ponnahtelevat" vielä seuraavana aamunakin. Millään muulla tuotteella/keinolla en ole saanut vastaavaa tulosta aikaiseksi. Aamuisin korjailen kiharoita laittamalla jätettäväksi (lisää) Tigin O&H:ta tai Brunette Goddessia ja perään Curls Rock Boosteria ja tulos on oikein mainio.

Esim. seuraavat tuotteet eivät taas toimineet tämän permiksen kanssa yhtään:

-Tigi Small Talk: kiharat lässähtivät
-Sebastian Potion 9: Sama juttu, lisäksi hiukset tuntuivat korppuisilta
-Tigi Curls Rock jätettävä: Ei tuntunut tekevän yhtään mitään
-XZ vanilja--suklaa -suihke: Tahmasi ja jopa takutti. 

Minusta tuntuu myös, että kohtuullisesti silikonia sisältävät tuotteet (kuten Brunette Goddess) toimivat nyt parhaiten, sillä kiharat tuppaavat takkuuntumaan aika helposti. Liika silikoni taas tuntuu suoristavan kiharoita.

Millä keinoilla muut permistelijät ovat saaneet kiharat pysymään nätteinä?
Iiris
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1260
Liittynyt: 21 Maalis 2006, 19:25

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Iiris »

No mähän siis en pidä tätä kiharalla, vaan permis on vain tukea antamassa, minkä vuoksi en ole hankkinut mitään kiharoita buustaavia tuotteita. Muotoilutuotteista tein sen havainnon, että monet pöyhöttivät ja tuuhensivat liikaa, tuli omituinen hamppukasa lopputulokseksi. Siispä olen pitäytynyt vanhassa kunnon Superstarissa (TIGI). Viimeistellyt Manipulatorilla (TIGI) tai L'Anzan Molding Pastella. Aluksi käytin myös paljon kiiltosuihketta, kun oli niin koppuraisessa kunnossa. Ostin myös TIGIn Girls Toysin silottamaan latvoja, mutta siihen en ole ollut yhtään tyytyväinen. :-\


Huomenna pitkästä aikaa kampaajalle: luvassa uusi väri ja leikkaus. Ihanaa saada nuo permiksen kuivattamat latvat pois. Itse kihara on yhä tosi elinvoimainen, vaikka laitettiin siis lokakuussa.
# 1a F i #
Ohuet ja suorat, hyvin "pohjoismaiset" hiukset.
Lempimuotoilutuote: Label.m:n Texturizing Volume Spray + hiuspuuteri (Redken).
Elmo

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Elmo »

No niin. En oikein tiennyt minne threadiin nämä tsiljoonat kysymykseni ja ihmettelyni osoittaa, mutta aloitetaan nyt täältä. Elikkä kiharat on kovasti mielessä, kun tukkaa on tullut pidettyä pitkään suorana. Hius on liukas, hennohko ja ohut, mutta niitä on aika paljon ja leikkaus on vahvasti kerrostettu. Periaatteessa suora, mutta kuitenkin hieman taipuisa. Viime syksyyn asti en ole suonut tukanhoidolle ajatustakaan, se on aina vain ollut päässä ja kasvanut ja sitten on leikattu ja värjäilty ja unohdettu. Hiuksissa siis vaaleahko kuparinen kestoväri ja raidoitusta, jota käyn kampaajalla kohentamassa/muuttelemassa n. 3 kertaa vuodessa. Minulla on vahva punainen pigmentti, ja on oikeastaan ihan sama minkä värin siihen pistää, kun se on parin viikon päästä kuitenkin punertava. Viime kesänä kirmailin pitkin päiväntasaajaa lähes kolme kuukautta ja totesin, että hius ei tykkääkään auringosta yhtä paljon kuin minä. Kampaajan läksytyksen jälkeen lähti reilusti pituutta ja alkoi meikäläisesen hiuksista huolehtiminen. Nyt pituus on yli olkapäiden, yläselän puoleen väliin, ja kasvatus on vaiheessa.

Kiharat mulla on ollut kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla n. rintsikkapituiseen hiukseen mahtava seksikäs pörröpää-meiningillä, jonka kasvatin pois ja parin vuoden suoruuden jälkeen otin eri kampaajalla olkapääpituuteen uudestaan. Tukka hieman kärähti eikä muutenkaan ollut sellainen kuin olisin halunnut, liian tiukkaa kiharaa joka kuitenkin nopeasti lässähti tylsähköksi mummolaineeksi. Tästä on nyt n. 3 vuotta. Ekalla permiskerralla kampaaja ohjeisti käyttämään mahdollisimman mietoa shampoota kerran pari viikkoon, jättämään hoitoaineet kokonaan pois, piilottamaan kammat sekä föönin, ja niin ihmeelliseltä kuin se nyt tuntuukin, kihara voi paksusti ja tukka kiilsi eikä kuivuudesta ollut tietoakaan. Sitä oli niin helppo hoitaa ja laittaa, todellinen pese, unohda ja näytä aina mahtavalta -tukka.

Toisella kerralla olikin ihan päinvastainen tilanne. Tukka oli rutikuiva, haiskahti alussa palaneelta, eikä asettunut hyvin mitenkään. Se oli pakko föönata jolloin kihara lenteli minne sattuu ja oli sekaisen harakanpesän näköinen. Käytin Tigin Curls Rock shampoota ja hoitista, jätettävistä en vielä tuolloin tiennyt mitään. Tuntui, ettei ainakaan tuosta hoitoaineesta ollut mihinkään, kihara oli takussa vaikka kampasin sen hoitiksen kera suihkussa. Tukan joutui myös pesemään lähes joka toinen päivä, sillä rasvoittui ihan yhtä nopeasti kuin ilman kiharaa (vrt. edellinen permis, jonka pesin n. kerran viikkoon).

Sitten pohjustuksen jälkeen itse asiaan. Kävin viimeeksi joulukuussa pari vuotta sitten löytämälläni ihanalla luottokampaajallani ja satuin selailemaan Elleä, ja sieltä tuli vastaan Nicole Kidmanin päässä "the kiharat". Siis ne täydellisyyttä hipovat kikkurat, jollaiset olen aina salaa halunnut. En sanonut mitään, mutta kampaajani vilkaisi kuvaa ja sanoi, että no tuollaisethan sun olis saatava ja vakuutti, että se olisi hyvinkin mahdollista, vaikka olin aina ajatellut, ettei sellaisia olisi mahdollista tehdä. Siitä lähti armoton hiusten hoitaminen, jossa olen kyllä vielä täysi noviisi, sillä haluan, että tukka hieman vielä kasvaa ja voimistuu jotta kiharan voisi ottaa mahdollisimman hyvinvoivaan hiukseen.

Vaikka luotankin mahtavaan kampaajaani 100% olen silti hieman epäileväinen, ja ajattelin kysyä foorumin tukkagurujen mielipidettä. Kiharainspiraation aiheuttamat kuvat löytyy täältä: http://www.dlisted.com/node/28602/image ... icole6.jpg Onko tuollaiset kiharat mahdollista saavutta permanentilla vai haaveilenko turhasta?

Suurin huoleni nyt ehkä on kuitenkin, että miten tätä auringon porottamaa, latvoista kuivahkoa ja hapsoittuvaa tukkaa tulisi hoitaa kiharoita pedaten? Pesen hiukset n. joka toinen päivä. Joskus joutuu pesemään joka päivä ja toisinaan kärsin likaista tukkaa sen kolmannenkin päivän. Riippuu joutuuko olemaan edustavassa kunnossa:) Urheilen päivittäin, jolloin tukka on pakko pitää tiukasti kiinni, muuten viiletän kutrit hulmuten.

Olen Tigi-addikti ja käytän vaihtelevasti Brunette Goddessia ja Dumb Blondea shampoona ja hoitiksena, viimeisten parin kuukauden ajan olen hoitanut BC:n Repair Rescue -tehohoidolla pari kertaa viikkoon. Kuivatan ensin löysässä pyyheturbaanissa, jonka jälkeen hieron BC:n Repair Rescue -latvasuojaa lähes koko pituuteen ja suihkin päälle Tigin Superficial-silotus/kiiltosuihketta (en tiedä tämän tehoista, mutta tuoksuu niin ihkulta) ja annan kuivahtaa vapaasti kunnes tukka on enää hieman kostea. Muotoilen Tigin Queen For a Day -suihkeella (ja Superstarilla jos föönaan), Creative Genius -tahnalla ja latvoihin sipaisen Girl Toysia (tuntuu auttavan sähköisyyteen). Ennen föönasin aina ja usein myös suoristin latvoja tai kiharsin suoristusraudalla, mutta nykyään annan yleensä kuivua vapaasti, kun koetan säästää tukkaa mahd. paljon. Kuivuttuaan lähmään ihan latvoihin vielä tipan Repair Rescue -latvasuojaa ja suihkin päälle Masterpiece-lakkaa.

Lähinnä tuntuu, että tukka tarvitsisi enemmän kosteutta ja vahvuutta, olisiko ehdottaa jotain hyvää jätettävää? Onko tuo BC:n latvasuoja mielestänne ok vai olisiko joku muu tehokkaampi/parempi? Latvat mulla tosissaan hapsottuu ja haarottuu huomattavasti helpommin nykyään ja tuntuu, ettei tukka oikein jaksa kasvaa. Mitenkäs shampoo ja hoitis/tehohoito, ehdotuksia tähän nimenomaiseen tilanteeseen? O&H shampoo&hoitis ovatkin tosin jo postissa matkalla, ajattelin testata kun täällä tunnutaan siitä niin tykkäävän:) CO-pesua aion testata myös jahka saan hankittua asianmukaiset mömmöt. Myös Priorinin nappailua olen harkinnut.

Sitten kiharaketjussa voisin kysyä vielä, että mitä mieltä olette Tigin Foxy Curls-sarjasta? Nappasin koko uutuussarjan (5 tuotetta) mukaani jenkkilästä viime kesänä, kun lähti mukaan säälittävällä $30. Ajattelin, että jos ei itse tule käytettyä, voi ainakin myydä hyvällä voitolla eteenpän (eh eh). Toimiiko siis permikseen?

Toivottavasti joku jaksoi lukea romaanin loppuun asti ja osaisi vähän auttaa tällaista noviisia ::)
Kuririn
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Heinä 2007, 14:48

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Kuririn »

^En nyt ole mikään oikea permisasiantuntija, mutta mielestäni postaamassasi kuvassa olevat kiharat ovat ihan mahdolliset. Edellinen (vaaleisiin hiuksiin tehty) permikseni oli aika pitkälti juuri tuon kuvan näköinen.  ;)

Minulla on muuten vähän samankaltainen tilanne, sillä hiukseni kuivahtivat viime vuonna Uudessa-Seelannissa aika pahasti. Nykyinen permikseni on todella ihku, mutta latvat kuivuivat sen jäljiltä vielä reilusti lisää ja tällä viikolla järkytyin kaksihaaraisten invaasiosta. (Ja kaiken lisäksi olen lähdössä parin viikon päästä Tyynellemerelle 6 viikoksi... ::)) Kannattaa siis tosiaan varautua siihen, että permis voi kuivattaa latvoja rutkasti.

Tehokosteutukseen suositellaan täällä yleensä pitkiä vaikutusaikoja erilaisilla tehis--öljy -sekoituksilla. Kannattaa tsekata ainakin nämä ketjut:

http://juurikasvu.org/smf/http://localhost/\/viewtopic.php?t=5

http://juurikasvu.org/smf/http://localhost/\/viewtopic.php?t=4

http://juurikasvu.org/smf/http://localhost/\/viewtopic.php?t=0

Minulla tuntuu toimivan kuivissa latvoissa tällä hetkellä parhaiten LV-tehiksen ja kookosöljyn sekoitus n. 30 min vaikutusajalla ja siihen Brunette Goddess perään.
Elmo

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Elmo »

Kiitos vinkeistä! En ollut noihin viestiketjuihin vielä tömännytkään, joten tutkinkin ne läpi huolella. Pitänee varmaan huomenna käydä öljyjä ostelemassa:) Ja kiitti myös vahvistuksesta, että tuollainen kihara on mahdollista saavuttaa. Pistetään yksi sellainen sitten, kunhan tässä ensin hellii ja kasvattelee tukkaa vielä hieman.
Kuririn
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 450
Liittynyt: 02 Heinä 2007, 14:48

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Kuririn »

Pakko mainostaa täällä aivan taivaallista HG-hoitoainetta permanentatuille hiuksille. Kyseessä on Wella SP 3.9 Curl Saver Emulsion. :-* Sain putilon käsiini perjantaina ja vaikutus oli dramaattinen! Kiharat korostuivat ja hiukset ovat silkkisen pehmeät ja kiiltävät. En ole saanut millään hoitiksella/tehiksellä (enkä edes millään siloitustuotteella) läheskään yhtä silkoista tulosta...
Ryövärintytär
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 540
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 06:30

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Ryövärintytär »

Onko kellään kokemuksia ekokampaamoiden permiksistä? Kolmea eri permisainetta tuo tai myy ainakin Finkat http://www.finkat.fi/kihara . Kokemuksia?  :)
Hiuksistoni on metrinen, suht paksu ja punainen. Toisin sanoen värjätty, melko karkea ja kuiva, onnekseni kuitenkin kiiltävä. :) Luokitelma jotakin tähän suuntaan: 1c C iii.
Rory
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1731
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:17

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Rory »

Mulle tuli joku ihmeellinen pakkomielle, että haluan kokeilla kiharoita. Halusin suht isot kiharat, en mitään pientä säkkärää kuten -80 ja -90-luvuilla mulle lapsena laitettiin. Mullahan on otsatukka, joten sen kanssa permiksen onnistuminen hieman mietitytti.

Nooh, päätin uskaltautua vaikka hieman hirvitti. Laitatin jopa valmistuvalla opiskelijalla nuo kiharat, kun täysi hinta ei mun tuloilla oikein nyt ole hyvä yhdistelmä. Kampaaja näytti ja opetti kyllä hyvin tekniikat sun muut hänelle. Aikaahan siinä meni runsaasti mutta ei haittaa. Pyysin isoja rullia, mutta kampaaja sanoi, että kannattaa laittaa pienempiä ja isompia sekaisin spiraalityyliin pyöriteltynä. Ei ne taida suostua laittamaan isoja rullia, vähän kumma kun olishan niilläkin varmaan kihartunut mun toiveiden mukaisesti ihan tarpeeksi.

Tulos olikin sitten liian pientä kiharaa mitä olisin halunnut, toivottavasti tämä tästä loiventuu ajan mittaan, varmaan ekat viikot/kuukausi on odoteltava että tämä tästä asettuu ja loiventuu. Toisaalta ihan hauska mutta toivon, että ei näin käkkäräksi jää...Hiustenlaittoon menee jatkossa varmasti triplasti enemmän aikaa, kun mitä ennen (kun vaan suoristin ja käänsin latvat nopeesti raudalla).
Liisi
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 449
Liittynyt: 20 Touko 2006, 16:48

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Liisi »

^ Miten otsis asettuu nyt permiksen jälkeen? Mulle kampaaja ei missään nimessä suositellut rullia etuhiuksiin, ja uskoin häntä, mutta kärsin melko pitkään siitä, että otsatukka ei ole samaa sarjaa kuin muut hiukset. Ensi kerralla pyydän ne rullat otsatukkaankin.

Miten muuten aiot laittaa hiuksia nyt kun ne on kiharat? Itselläni nimittäin meni ennen permanenttia paljon enemmän aikaa hiustenlaittoon kuin nykyisin, kun hiuksissa on permanentti.

Laitan jätettävät hoitoaineet ja muotovaahtoa (Paul Mitchellin Sculpting Foam) ja annan kuivua. Sen jälkeen puristelen hiuksia niin että kiharat vähän aukeavat, ja tarvittaessa asettelen kiharoita jollain (kiharien hiusten) muotoiluvoiteella.

Minä myös olin ajatellut permiksen tekemistä isommilla rullilla, mutta melko pientä kiharasta tuli. Mulla on melko kevyet ja helposti kihartuvat hiukset, joten uskoisin isommillakin rullilla onnistuvan. Nyt kihara tosin on oikein sopivan kokoista, kun permanentistani on jo viisi kuukautta.
2c M i
Rory
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1731
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:17

Vs: Permanentti

Viesti Kirjoittaja Rory »

^En ole vielä pessyt tätä kun vasta eilen laitettiin, mutta kyllä tuo otsis ihan samanlainen on kuin ennenkin ja hyvin asettuu. Otsatukkaan rullia en olisi missään nimessä halunnut, kun ei siihen olisi käynyt kiharat, ihan kasikytfiilis olis tullut.

Ajattelin laittaa näitä niin, että jätettäviä muotoiluvoiteita paljon ja suihkeita, käytän Tigin tuotteita ja just sain Foxy curls-muotoiluvoiteen (sellaisen palleron) joka tuntuu olevan tosi hyvä näihin. Pitää kosteuttaa näitä pesujen yhteydessä kunnon aineilla, jotta pysyisivät hyvinä.

Minäkin ajattelin, että isot rullat olisivat hyvät, kun mulla kihartuu hyvin tukka(on luonnon taipuisa). Ei ne kampaajat vaan suostu pitkään tukkaan laittamaan isoja rullia näköjään...vaikkei mulla mikään kamalan pitkä tukka olekaan.
Viimeksi muokannut Rory, 14 Touko 2009, 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin