WO-pesu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Fethenwen

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Fethenwen »

Mullakin WO pesut menevät joskus ihan päin *** Olen huomannut että se riippuu aika paljon vedestä, esim. Turussa tämä homma jostain syystä ei millään toimi. Hiukset ovat niin ohuen tuntuiset ja likaiset. Joten tänään jouduin pesemään hiukseni munilla, siis ihan oikeasti. Toimi tosi hyvin.
usagi

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja usagi »

Jaksoin  pari viikkoa, sitten oli pakko pestä tukka. Hiukset alkoivat haista jotenkin eltaantuneelle, en kyllä usko että se johtui vesipesusta vaan jostain mitä olin tunkenut hiuksiini. Käytin kyllä palasaippuaa muutenkin pari kertaa niin ei toi tainnut olla ihan WO. Aattelin kokeilla joskus kesällä kunnolla ja  ilman hoitoaineita. Voisi toimia paremmin silleen.
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

Vesipesut mun kokemuksen mukaan toimii aina täydellisesti, hiukset ja hiuspohja parhaimmassa kunnossa wo-pesujen jälkeen. Kesällä tietysti helpointa, nyt täytyy mennä co-pesuilla kun on tullu värjäiltyä niin paljon, että jotain veden lisäksi pakko olla. Sitä vähän ihmettelen, kun ihmiset jotenkin tuntuu pelkäävän sitä shampoon pois jättämistä kokeilumielessäkin. Itsekin olen ihan hiusfriikki, just sentakia varmaan tulee tällästäkin kokeiltua, eikä ainakaan mitään ylimääräistä tule päähän tungettua vesipesuissa  8)
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
Linnee-
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 222
Liittynyt: 24 Tammi 2011, 23:24

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Linnee- »

Voisin nyt kertoa itsekkin tänne kokemuksiani WO:sta. Olin siis maaliskuusta (2010) lokakuun loppuun (2010) käyttämättä mitään muita hiustuotteita kuin kookosöljyä latvoihin. Se oli aika iso muutos entiselle hiustuotehamstraajalle. Siirtymäaika oli melko helppo, pesin ensimmäisen kuukauden aikana hiukseni n. kerran viikossa ruokasoodalla ja huuhtelin etikkavedellä ja muina päivinä tein pelkän vesipesun. Aloin myös harjaamaan hiuksiani luonnonharjasharjalla useita kertoja päivässä ja se tuntui puhdistavan hiuksia tehokkaasti. (harjalla hiuksista lähti paljon pölyä)

Tuona aikana hiukseni olivat parhaimmassa kunnossa ikinä, helposti muotoiltavat ja aina tuuheat. Pesin ne vedellä joka toinen päivä ja jos latvat tuntuivat kuivilta sivelin niihin öljyä. Pari kertaa kuussa pesin hiukseni kananmunalla ja kerran parissa kuukaudessa soodalla. Joskus kokeilin puhdistuksessa myös mm. suolaa. Elokuussa aloin käyttää hiuskiinnettä ja se sitten olikin loppujenlopuksi kompastuskivi tässä hommassa. Lokakuun loppupuolella ostin shampoon, sitten hoitoaineen, jätettävän jne. kunnes homma riistäytyi taas käsistä ja kaiken lisäksi löysin tieni tänne juurikasvuun ja nyt laatikot taas pullistelevat kaikenmaailman hiustököttejä.

Shampoottomus oli kuitenkin erittäin positiivinen kokemus, voin suositella kaikille. Vain lähimmät ystäväni tiesivät tästä ja hiukseni saivat enemmän kehuja kuin koskaan eivätkä kuulema näyttäneet likaisilta. Ainoa haittapuoli oli päänahan haju, ja se että kosketettaessa hiukset tuntuivat rasvaisilta.
Hiuslaatu 1b M/C ii. Pituus n.mid back
Avatar
Fishbones
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 140
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 20:24

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Fishbones »

Pakko oli tulla tännekkin nyt selostamaan. Eli nyt oon reilun kolme kuukautta ollu ilman shampoota ja hoitoainetta, eli oikeestaan pelkällä vedellä menty(muut saippuat jätin jo varmaan puoli vuotta sitten atooppisen ihon takia). En käyttänyt alussa lainkaan soodaa, piti kyllä mutta laiskuus iski. Enkä etikkaakaan, ennen kuin pari päivää sitten tein uteliasuudesta ekan kerran etikkahuuhtelun reilusti laimennetulla etikalla, enkä kadu lainkaan(lykkäsin laimennettua etikkaa kainaloihinkin ja se vähäinen haju minkä sieltä saattoi erottaa katosi sen siliän tien). Hiukset ja ennen kaikkea päänahka on mielettömän hyvässä kunnossa(oli ennen eilistä etikkaakin, se huuhtelu on tuonnu entiseen hyvään vaan plussaa). Ei kutise, taipuu miten lystään(pituutta on n. 10 cm, ja fauxhawk pysyy pystyssä ilman muotoilutököttejä) ja rasvottuu niin pirun hitaasti. Oikeesti mun ei kai tarttis pestä nää kun kerran viikossa, jos silloinkaan, mutta tykkään käydä suihkussa. Vähän on ongelmana natisevat latvat(dislike), mutta siihen hain hoitoa just tuolla etikkahuuhtelulla joka siis sulkee hiussuomut. Ostin aikasemmin kanssa jojoba-äljyä hiuksiin laitettavaks, mut lutraan sitä mieluummin ihoon :')

Niin, ja päänahka tahi hiukset eivät viime tietojen mukaan haise oikeestaan millekkään, ehkä vähän jojoba-öljylle jos sitä oon laittanu latvoihin. Pitäis ehkä pyytää jotain tuttua haistelemaan...
maiskuli

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja maiskuli »

jep, jonkin aikaa jo olisiko jo reilun vuoden kun oon tätä noudattanu.
Oon yrittäny samalla päästä muistakin hiuskemikaaleista pois ja oonki päässy kaikista muista paitsi hiusväreistä. Olin ennen hennalinjalla mutta allergiaoireiden takia en sillä enää värjää.
Nyt oon värjänny casting creme gloss värillä vaaleaksi.
Ajatuksena olisi ihan kiva luopua värjäyksestäki mutta se ei ole suunnitelmista pidemmälle edenny.
Ajattelin olla ottamatta stressiä tästä vaan katton jos joskus osuu sellainen väri päähän missä ei juurikasvu häiritse enkä näytä rumalta niin antaa mennä vaan  :)
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

^Mielenkiintoista. Miltä sun tukka tuntuu ja näyttää? Haiseeko?

WO:ta voisi kyllä kokeilla, josko sillä saisi rasvoittumisen kuriin. Hirvittää vaan miten pahalle tukka haisee ja kuinka likaiseksi se jää. Näin talvella pipo kyllä pelastaa aika paljon ja töissä oon aina hattara päässä (keittiöhommia teen), niin ei kovin moni edes näkisi mun tukkaa.

Miten pitkään teillä on kestänyt, että hiusten rasvoittuminen on hidastunut? Jos pesee esim kerran viikossa shampoolla, niin "häiritseekö" se tuota kokeilua kuinka paljon? Mietin vaan kun oon töissä keittiössä, niin olisi kiva välillä pestä ne "paistorasvat" pois...
nukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 711
Liittynyt: 21 Loka 2006, 09:41

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja nukka »

Onko kukaan kokeillut sellaista osittaista WO -pesemistä? Eli välillä pelkällä vedellä, mutta sitten normaalisti hoitoaineiden käyttöä ja välillä ehkä shampootakin?

Olen niin kyllästynyt tähän omaan hiustenpesurituaaliini, joka toinen päivä pesu shampoon ja hoitoaineen kanssa ja joka toisena päivänä on pakko ainakin otsikseen käyttää kuivashampoota.

Ihan kokonaan en tuohon pelkkään vesipesuun halua ryhtyä. Tulee kuitenkin käytettyä niin paljon muotoilutuotteita ja muutenkin haluan läträtä kaikkien hoitoaineiden kanssa :D

Tarkoitus olisi saada tätä hiusten rasvoittumista vähän hillittyä ja pesuväliä pidennettyä. Ajattelinkin että jos vaikka kerran viikossa pesisi shampoolla ja muuten vesipesuja.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja deko »

^eikös tuossa WO-pesussa ideana ollut että kunhan päänahan saa tottumaan vesipesuun niin mitään muuta ei välillä käytetä sekoittamaan rytmiä? Ja tukka pitäisi tuntua tanakammalta ajan myötä eli pärjäisi ilman muotoilutuotteita? Siirtymävaihe hirvittää ja pidän liikaa tuotteistani, muuten kokeilisin itsekin ;D

Sinun tapauksessasi suosittelisin oikeastaan CO-pesuja, voidepesuja (Humektan on mainio, apteekista) ja sitten siihen samaan nippuun satunnaista shampoopesua. Ehkäpä sulfaatittomalla shampoolla ellet käytä paljon muotoilutuotteita? Pesuväliä toki voi yrittää pikkuhiljaa pidentää jos päänahkasi sen kestää. Ja kaikkia pesutekniikoita saa ja voi sekoitella. Tuskin vain saat täydet WO-pesun hyödyt jos välillä kuitenkin käytät pesutuotteita.
this too shall pass.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

En ole nyt ihan varma mitä on tapahtumassa mun tukanhoitorituaaleissani, mutta koska päänahan surkea kunto sanelee tällä hetkellä ihan kaiken mitä voin kuontalolleni tehdä, niin olen valmis testaamaan vähän kaikkea.

Olen pessyt useamman kuukauden tukkani lähinnä perusvoiteella. Alkuun käytin paljon CO-pesua, mutta se sai hyvin nopeasti päänahkani kiristelemään aika tuskallisesti. Shampoohan teki aikaisemmin ihan saman, mutta paljon pahempana, ts. tukka lähti ohimoilta. Ilmeisesti mulla oli joku kaamea joulustressi, koska olen tässä joulunalusajoista asti kärsinyt hillittömästä hilseilystä ja kutinasta. ::) En siis muuttanut pesurutiineja mitenkään, joten stressi voisi olla syypää.

Tänään päätin testata hieman erilaista "WO"-pesua... Laitoin yöksi tukkaan sekoitusta mikä sisälsi vettä, mustaa teetä, hunajaa, manteliöljyä ja eteeristä appelsiiniöljyä. Yön aikana möhmö oli kivettänyt tukkani tönköiksi piikeiksi. Pesuvaiheessa kastelin tukkani uudestaan seoksella, hieroin kunnolla, huuhtelin ja hieroin vielä todella huolellisesti lämpimän veden alla.

Jouduin kuivaamaan föönillä kiireen iskiessä, ja ei voi kun sanoa että ihan mieletön efekti! ;D Näyttää ja tuntuu kuin mulla olisi kolme kertaa enemmän tukkaa kuin normaalisti, ja normaalistikin sitä tuntuu olevan aika lailla. Tukka tuntuu jämäkältä, ja hieman vahamaisen tapaiselta.. Ei mitenkään huonolla tavalla kuitenkaan, koska tukka ei näytä likaiselta, ehkä hieman mattaisemmalta kuin aiemmin. Toisaalta myös oman värin kasvatus on saanut tukan näyttämään mattaisemmalta...

Olen aika yllättynyt tuloksesta. Odotin hirveää limalettiä, koska kaikkialla on siitä puhuttu että siirtymävaihe voi olla aika mielenkiintoinen. Onkohan tuo pitkään jatkunut voidepesu toiminut mulla jonain siirtymävaiheena? Mun järkeni mukaan asia voisi olla juuri näin.
Ajattelin jatkaa kokeilua lutraten vielä noitten erilaisten yrtti yms. hauteiden kanssa, lähinnä siksi että niitä on kiva tehdä, ja toisaalta ne voivat jollain tasolla estää mahdollista omituista hajua...  ::)
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
nukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 711
Liittynyt: 21 Loka 2006, 09:41

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja nukka »

^^ CO-pesuja tulee aika usein tehtyäkin ;)

Olen nyt pessyt hiuksia vähän miten sattuun ja kiva huomata että pelkällä vedelläkin saa kyllä hiukset puhtaaksi, ainakin hetkeksi.

Arkena olen nyt pessyt joko pelkällä vedellä tai sitten jos muhittelen jotain niin co-pesulla. Shampoolla pesen jos tarvitsee jotain kampausta vääntää, esim baari-iltoina. Niin ja shampookin on sulfaatitonta.

Ihan mielenkiintoista nähdä, että onko tällä mitään vaikutusta hiusten kuntoon. Sen ainakin huomaa että pelkän vesipesun jälkeen hiukset ovat ihan eri tuntoiset kuin normaalisti.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234
yvi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 53
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:07

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja yvi »

Mä olen kokenut nyt jonkinlaisen herätyksen. Muutettiin tuossa kaksi viikkoa sitten, ja kaiken muuttokiireen keskellä hiusten peseminen jotenkin jäi, eikä uuteen kotiin muistettu heti ostaa shampoota. Sitten ajattelin, että ehkä ei tarvitsekaan ostaa! Aloitin shampoottoman kokeilun. En ole käyttänyt tässä kahden viikon aikana mitään muuta kuin vettä pesemisessä, ja vesi meillä tulee nykyään omasta kaivosta. Pesun jälkeen hiukset näyttävät aivan puhtailta, eroa ei juuri huomaa shampoolla pestyihin, paitsi päänahan kunnossa kyllä huomaa. Mulla on ollut ongelmana kuiva ja hilseilevä päänahka jonka on kyllä saanut oikeanlaisella ruokavaliolla jotenkin kuriin, mutta nyt huomaa, että on vielä parempi kun ei ollekaan kuivata sitä shampoolla vaikka käyttämäni shampoot olivatkin hellävaraisia. Tuntuu järjettömältä nyt ajatellen, että ensin pesisi hiukset ja päänahan shampoolla, ja sitten jälkikäteen lisäilisi sekä päänahkaan että hiuksiin erilaisia hoitoaineita ja tehohoitoja jotteivat olisi niin kuivat... :D

Ennen pesua harjaan hiukset luonnonharjaksisella harjalla perusteellisesti juuresta latvaan, ja tällöin tukka näyttää aika likaiselta kun rasva leviää. Mutta omat rasvat toimivat hoitoaineen tavoin ja ennen superhelposti takkuuntunut vyötärömittainen tukkani on pysynyt oikein hyvässä kunnossa nyt tällä menetelmällä. :)
PoohBear
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 193
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 19:17

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja PoohBear »

Olisipa kyllä kiva, jos vesipesu alkaisi toimimaan täälläkin :) Tulee aina tosi rasvainen tukka sillä.

Kananmunapesu on muuten aivan loistava, päänahka tykkää ja hiukset kiiltää takkuttomina. Mutta se kylmällä vedellä huuhtelu ennen ja jälkeen kanamunan lisäämisen on talvipakkasilla ei niin mukavan tuntuista. Ja pitää perusteellisesti huudella, ettei munaa jää hiuksiin.

Voisinkin joku kerta kokeilla vesipesua tuolla tekniikalla, että harjaan ensin rasvat latvoihin luonnonharjaksella.

Oletteko käyttäneet vesipesussa jotain muita jippoja?
Itse olen lukenut joko täältä tai toiselta foorumilta, tekniikan jossa ensin huuhdellaan kuumalla vedellä ja hierotaan päänahkaa minuutin-kaksi. Sitten huuhdellaan lämpimällä vedellä ja lopuksi viileällä.
Hiukset: 1c M iii. Hajusteettomat luomu tuotteet käytössä.
Avatar
Fishbones
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 140
Liittynyt: 08 Maalis 2010, 20:24

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Fishbones »

Osaisko kukaan jelppiä vähän? Oon reilun vuoden ollu nyt pääosin shampoottomana ja suostunu palashampoota käyttämään vaan jos oon tehny öljy- tai hunajahoidon, ja niitäkin tene harvoin kun päänahka tykkää kyttyrää siitä palashampoostakin. Mulla ois nyt sellanen ongelma, että takaraivon hiukset on jo pitemmän aikaa olleet KUIVAT, kun taas otsis on usein jopa liian öljyinen. Oisko mitään keinoa jolla saada noi takahiukset vähän parempaan kuntoon ilman mitään shampoopesua vaativia tököttejä?
Jennyh

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Jennyh »

Mä oon pari kertaa yrittänyt päästä eroon shampoosta, aika huonoilla tuloksilla. Ekalla kerralla yritin ruokasoodan ja viinietikan kanssa läträtä - alku sujui hyvin, mutta sitten rupes olemaan aika vaihtelevaa tulosta sen kanssa, välillä ei mikään määrä soodaa saanut sitä mähmää pois hiuksista, kun latvat taas oli ihan pörrösähköset. Muistaakseni ainakin puoli vuotta jaksoin yrittää, ennen kuin luovutin. Tokalla kerralla taas yritin SO/NW (Sebum Only/No Water) pesua, eli hiuksia ei pesty ollenkaan, harjattiin vain luonnonharjasharjalla sitä sebumia hiusten pituuteen. Muistaakseni se toimi ihan ok:sti, siis aluksi oli tottakai pitkä aika kun pää oli lehmännuoleman näköinen, mutta se kai rupesi vähän helpottamaan. Sitten aloin seurustelemaan nykyisen poikaystäväni kanssa, ja tottakai kun vasta oltiin tavattu niin en tahtonut olla ällöpää, ja palasin shampooseen.

No, nyt ollaan asuttu yhdessäkin jo puolitoista vuotta, ja vieraskoreus on karissut hyvin ja päätin aloittaa uuden yrityksen. Sopivasti opiskelutkin sain juuri päätökseen ja työttömänä istun kotona kaiket päivät, eli hyvä hetki olla liimaletti :P Tällä kertaa päädyin yrittämään enemmän tai vähemmän WO-menetelmää. Tai se olisi se lopullinen unelma, mutta toistaiseksi olen vielä kikkaillut tee-viinietikka-hunajahoidoilla ja kananmunalla. Ruokasoodaa en kyllä tahtoisi päähäni enää ikinä pistää, sen pH-arvokin on niin väärä päänahalle ja hiuksista tulee kuivat ja sähköiset.
Vastaa Viestiin