WO-pesu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Avatar
NarnianQueen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4895
Liittynyt: 16 Marras 2006, 16:23

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja NarnianQueen »

Kuulostaa dramaattisuudestaan huolimatta hyvältä idealta ainakin ajoittain toteutettuna. Pesin tänään hiukset pelkällä vedellä ja huuhtelin etikkaliukoksella, ja tulos on iahan tuuhea ja kiiltävä! Päänahkakin rauhoittui hirveästä joicon IH:n aheuttamasta kutinastaan  :-\ 
Saatan siirtyä lähinnä vesupesun harrastajaksi ja käyttää shampoota vain silloin tällöin. Väheneepä ainakin tarve hamstrata aineita...  ;D
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back
Vivi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1110
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 12:09

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Vivi »

Marrriiia kirjoitti: Vivi,
Sun kannattaa ehdottomasti pestä hiuksesi ensin muutaman kerran ruokasoodalla.
Joo aionkin näin tehdä. En ehkä joka pesussa, mutta tarvittaessa. Tänään teen ekaa kertaa tuolla sooda+etikka-pesulla. Mulla on nyt 2 päivää tuosta vesipesusta ja tukka tuntuu tosi rasvaiselta, mutta ei ihme kyllä näytä. (Yleensä oon pessyt joka toinen päivä shampoolla.) Mitään kamalia jäämiä mulla ei pitäisi tällä hetkellä tukassa olla, en käytä silikonia kuin latvoissa toisinaan ja muotoilutuotteita en käytä ikinä. Lisäksi viimeinen pesu ennen tätä kokeilua oli syväputsari. Tosin silikonista latvasuojaa silloin laitoin, mutta se tuskin haittaa.

Lueskelin eilen muutamia shampoottomuutta koskevias sivuja ja sieltä sain sen tiedon, että soodapesu poistaa myös muotoilutuotteet. Tuskin se kaikilla tavoin kuitenkaan syväputsarin tavoin toimii. Luulisi, ettei ainakaan metalleja pysty poistamaan.

Tässä on sivu missä on aika hyvin koottu tietoa tästä aiheesta. http://babyslime.livejournal.com/174054.html#why


Edit. Pesin eilen tuolla sooda/etikka-menetelmällä. Latvat on aika normaalin tuntuiset, juurissa tuntee, että niissä jotain (rasvaa). Tukkaan saa aika hyvin pöyhittyä tuuheutta. Päänahka tuli kuitenkin puhtaaksi, eikä kutise tai muuta inhottavaa. Luulen että huuhtelin liian kauan etikan laiton jälkeen. Nimittäin aluksi se teki hiukset ihan älyttömän liukkaiksi, mutta huuhtelun aikana ne muuttuivat suunnilleen sen tuntuisiksi kuin normaalin perushoitiksen. Ihan hyvin hiukset kuitenkin selvisivät. Tuskin sitä etikkaa niin huolellisesti tarvitsee huuhdella. Jatkan kokeiluja. :) Soodaliuksen tein vanhaan shampoopuloon ja sitä oli tosi helppo levittää päänahkaan. Etikalle mulla ei ollut omaa pulloa ja laitoin sen sellaiseen kannuun, mistä sitä oli taas hankala kaataa päähän. Sillekin pitää saada joku pullo.
Viimeksi muokannut Vivi, 11 Huhti 2008, 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oma väri takaisin.
keijukainen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1010
Liittynyt: 13 Joulu 2007, 13:26

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja keijukainen »

Vivi kirjoitti: Lueskelin eilen muutamia shampoottomuutta koskevias sivuja ja sieltä sain sen tiedon, että soodapesu poistaa myös muotoilutuotteet. Tuskin se kaikilla tavoin kuitenkaan syväputsarin tavoin toimii. Luulisi, ettei ainakaan metalleja pysty poistamaan.
Ruokasoodan pitäisi poistaa kuparijäämät hiuksista, en tiedä muista.
Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva
palekastro
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 571
Liittynyt: 15 Marras 2006, 01:37

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja palekastro »

Oon viimeiset kaks pesua tehnyt pelkällä juoksevalla vedellä. Hiukset tuntuu vähän ihnasilta ja voisin seuraavan pesun suorittaa ihan normaalisti shampoolla ja hoitoaineella. Vois kuitenkin ottaa tavaks pestä "turhat" (saman/seuraavan päivän) pesut ilman mömmöjä pelkkinä huuhteluina. Hiukset (värinpoistetut) tuntuvat paljon paremmilta ja vähemmän lentäviltä näin, olkoonkin vähän likaiset. Taidan muutenkin pestä liian usein ja raskaalla kädellä eikä se sovi nyt kun tukka on vastikään raiskattu.
Jouana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2200
Liittynyt: 14 Touko 2007, 13:14

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Jouana »

Yritin etsiä, mutten löytänyt ohjeita, joten kysyn täältä:

Tuo WO-pesu alkoi nimittäin kovasti kiinnostaa. Olen vastikään hurahtanut juuresteluun, ja ehdin juurikin hankkia monenlaista putelia - onneksi edullisia :)  Tilasin myös öljyjä ja kaakao- sekä karitevoita tuoksukaupasta (entisten kookosrasvan, manteli- ja oliiviöljyjen lisäksi).

Kiinnostaisi kuitenkin kokeilla noita soodapesuja ja etikkahuuhteluja. Käytän nimittäin jatkuvasti, joskin kohtuullisesti muotoilutuotteita. Voisiko joku ystävällisesti valaista miten tuo tapahtuu, eli mitä aineita ja missä suhteessa. Siis ylipäätään miten tuo koko operaatio suoritetaan...  ::)  Tai vinkkiä/linkkiä mistä saisin nuo abc-ohjeet  :)


Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.
juuriska
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 510
Liittynyt: 08 Loka 2008, 15:36

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja juuriska »

Nostetaanpas tätä.

Aloitin tällä viikolla shampooton elämä -kokeiluni. Olen lopen kyllästynyt pesemään ja laittamaan hiuksiani monta kertaa viikossa. Hiukset rasvoittuvat melko nopeasti ja hiuslaadun (ohut, veltto) vuoksi joudun käyttämään paljon muotoilutuotteita. Nämä pitää sitten pestä vähintään joka toinen päivä pois.

Olen siis aivan alkutaipaleella, mutta tämä on jo nyt oikein mielenkiintoista.&nbsp; :o&nbsp; Hiukset käyttäytyvät eri lailla kuin shampoopesujen jälkeen. Kun takaraivo näyttää rasvaiselta, olen harjannut hiukset luonnonharjasharjalla oikein kunnolla. Muutaman tunnin päästä on tukka ollut aivan puhtaan näköinen ja ilmava. Käytän toistaiseksi vain kuumaa vettä pesuun ja sen jälkeen tuntuvat hiukset aika klähmäisiltä. Jonkun hetken päästä pesusta on hiuksisto taas kuitenkin ihan kuin juuri pestyn oloinen! Olin tänä aamuna ajatellut, että pesen hiukset tänään vedellä (illalla tulee vieraita) ja laitoin sen vuoksi pipon korville, kun lähdin pojan kanssa pulkkamäkeen. Kotiin tultua paljastui pipon alta rasvalättänän sijaan täydellisen kuohkea ja puhtaannäköinen kuontalo.&nbsp; ??? ;D Hiusten pituudet ilmeisesti imevät päänahan rasvaa ihan kiitettävästi.

Toinen tärkeä syy kokeiluun on se, että minulta on viimeisen puolen vuoden aikana lähtenyt valehtelematta n. puolet hiuksista. Voin vain arvailla syitä, mutta ajattelin kokeilla shampoottomuutta, kun moni on siitä saanut avun hiustenlähtöönsä. Toiset kertovat vielä, kuinka hiusrajan ns. vauvahiukset ovat shampoottomuuden myötä ruvenneet kasvamaan täysimittaisiksi ja miten yksittäisen hiuksen läpimitta on kasvanut.&nbsp; :o

Jos alkaa tuntua, etteivät WO-pesut enää riitä, aion kokeilla joko sooda-etikkapesuja tai sitten luonnonjugurtti-keltuais-etikkapesua.
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.
Lynnei

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Lynnei »

^ Siis vautsi, kuulostaa ihan ihmeelliseltä! Omaan rasvalettiini ei tulisi mieleenkään tätä shampootonta elämää kokeilla, mutta hienoa, että jollain näyttää toimivan. Nyt ei siis lainkaan muotoilutuotteita käytössä?
juuriska
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 510
Liittynyt: 08 Loka 2008, 15:36

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja juuriska »

^Käytän kyllä muotoilutuotteita ainakin toistaiseksi. Pesin tänään kokeeksi tuolla jugurtti-keltuais-etikkamössöllä ja tuli tosi puhdasta.&nbsp; :)&nbsp; Itse asiassa hiukset tuntuivat vähän kuivilta&nbsp; ja olivat ensin lätässä. Nyt muutaman harjauskerran ja pöyhinnän jälkeen alkaa tukka olla taas ihan mukavan kuohkea.&nbsp; :D&nbsp; En osaa selittää tätä hiusteni reaktiota, mutta olen toistaiseksi tosi tyytyväinen tähän kokeiluun. Ilman muotoilutuotteita ( Osiksen hiuspuuteri, Paul Mitchellin Extra-Body Daily Boost-suihke ja Cutrinin Multispray) ja muotoilurautaa olisi tukka varmaan kyllä ihan päätä myöten... ::)

Uskon ja toivon, että kokeilun jatkuessa voin pidentää pesuväliä ja pärjätä pelkällä kuumalla vedellä ja mahdollisimman vähillä muotoilutuotteilla. Ihmeesti nuo hiukset kyllä puhdistuivat ihan vedelläkin tuossa alkuviikosta ja olivat tosi pöyheät ja tuuhean tuntuiset, joten tavoite on uskoakseni ihan realistinen. Olen kuitenkin tässä ihan alussa ja kaikenlaisia vaiheita on kuulemma tulossa.&nbsp; ;D
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.
Aleese
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 127
Liittynyt: 23 Heinä 2008, 09:57

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Aleese »

Kylläpä kuulosta mielenkiintoiselta, juuriska. Toivottavasti jaksat raportoida kokeilustasi jatkossakin, sillä kokemuksiasi on tosi kiinnostava lukea! Minunkin tekisi mieleni joskus kokeilla WO:ta, mutta en jotenkin uskalla ruveta kokeiluun, enkä varmaan edes haluaisi lopullisesti eroon tukkapurkeistani. Olen kuitenkin miettinyt, että esimerkiksi kesäloma voisi olla ihan hyvä ajankohta olla ilman hiustuotteita ja katsoa mitä tapahtuu, ehkä ensi kesänä. :)
juuriska
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 510
Liittynyt: 08 Loka 2008, 15:36

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja juuriska »

Aleese: Kirjoittelin tuonne saippuaketjuun, kuinka kokeilin CV:n shampoopalaa WO-pesujen perään. Tulokset ovat niin ihania ja hiuksia ei tarvitse hangata niin kovasti (minullahan on se hiustenlähtöongelma) kuin vesipesussa, että taidan jättää tämän kokeilun vähin äänin&nbsp; :-[&nbsp; ja pysytellä ainakin toistaiseksi palashampoissa.&nbsp; Oli kuitenkin tosi kiva huomata, että pelkällä vedelläkin pärjää pitkälle. Jos shampoopaloja ei olisi keksitty, niin jatkaisin varmasti kokeilua.&nbsp; ;D
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.
476
Haiven
Haiven
Viestit: 20
Liittynyt: 01 Tammi 2009, 18:20

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja 476 »

Mä en ainakaan voi pelkällä vedellä pestä kun on niin kuivat hiukset niin on pakko käyttää hoitoaineita, huuhdeltavia ja jätettäviä, mutta shamppoon pois jättämisessä ei ole ollut mitään ongelmia kun muutenkin niin harvoin olen sillä pessyt. minulla on normaalisti hiukset latvoista ihan kiharalla ja nyt taupuu vain vähän ne latvat ulos päin, joka on hyvä asia..&nbsp; ;D
Liimaletti

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Liimaletti »

Onko teillä kellään lapsia? Minulla on ja olen huomannut etteivät lasten hiukset rasvoitu.

Kyllä meilläkin pestään välillä shampoolla, mutta vain silloin jos tukassa on purkkaa/hiekkaa/muuta sellaista.

Pitäisi nyt kokeilla tuota soodajuttua itselle, jos pääsisi itsekin eroon shampoista. Pelkkä vesipesu ei minulla oikein tunnu auttavan, CO-pesuja olen harrastanut kyllä paljon mutta joskus on pakko pestä shampoolla kun muotoilutuotteiden jäämät alkaa kertyä.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja bast »

Mä olen ollut nyt jonkin aikaa ilman shampoota (n.1kk?). Korvasin sen saippualla, pesee päänahan ja juuret raikkaaksi, mutta pituudet jäävät jostakin syystä rasvaisiksi. Soodan koin hankalaksi käyttää. Mitä muita mahdollisuuksia on? Tänään kokeilin huuhtoa suolavedellä ja sitten kuumaa ja lopuksi kylmää vettä. Tuloksesta en osaa vielä sanoa kun tukka on märkä.
Saippuan olen todennut kyllä hurjasti hellemmäksi kuin shampoon ja vaikka tukka jää rasvaiseksi, se ei haise pahalle. Shampooseen en ainakaan enää palaa! Hiukset ovat kiiltävämmät, pehmeämmät ja pöyheämmät, eivätkä takkuunnu tai kaipaa hoitoainetta. Ennen olivat pesun jälkeen aina kamalassa takussa ja vaativat kourallisen tai pari hoitoainetta, että sai selvitettyä.
Viimeksi muokannut bast, 18 Helmi 2009, 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Magia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4169
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 18:05

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Magia »

^ Mites CO-pesu? Pesupähkinäjauhe, shikakai tai Curl harmonyn Cleansing clay? Itse olen myös sekoitellut CO-hoitikseen pesupähkinää, shikakaita ja soodaa, toimii ihan ok. Oletko kokeillut shampoopaloja? Jos et, niin ehkä kannattaa koklata. Mikä saippua sinulla on käytössäsi?
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja bast »

Magia kirjoitti: ^ Mites CO-pesu? Pesupähkinäjauhe, shikakai tai Curl harmonyn Cleansing clay? Itse olen myös sekoitellut CO-hoitikseen pesupähkinää, shikakaita ja soodaa, toimii ihan ok. Oletko kokeillut shampoopaloja? Jos et, niin ehkä kannattaa koklata. Mikä saippua sinulla on käytössäsi?


Olen käyttänyt mustaa saippua ja marseillesaippuaa. Shikakaita en saanut toimimaan, vaan silläkin tukka jäi rasvaiseksi. CO-pesuun ei oikein kärsivällisyys riitä, sen pitäisi antaa olla päässä niin kauan ja lätsäyttää tukan. Pitää testata soodan kanssa. Pesupähkinää harkitsin, mutta luin siitä jostakin kauhukokemuksia, kuinka se kertyisi hiuksiin ja värjää... Ehkä kuitenkin kokeilen, kun tyytyväisiä käyttäjiä löytyy myös. Curl harmonyn Cleansing claysta en ole ennen kuullutkaan. Shampoopaloja kokeilin jotakin, mutta kuivatti liikaa.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Vastaa Viestiin