WO-pesu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
sadetta

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja sadetta »


hei!

Miten menee muilla kokeilun aloittaneilla?  Minulla hiukset ja päänahka voivat hyvin enkä aio luopua tästä pesumenetelmästä ennen talvipakkasia. Pesen hiukset nyt 2 kertaa viikossa, joka toinen kerta pelkällä vedellä ja toisella kerralla käytän soodaa, etikkaa ja huuhtelen vielä kamomillateellä, tai mitä nyt keksinkään kokeilla  ;D En olisi uskonut, että tämä tulee onnistumaan näin hyvin. Hiukan tekisi mieleni värjätä hiuksia ja olenkin lueskellut juurikasvun pitkää hennavärjäysketjua.
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Ice »

Mitenköhän värjäys muuten onnistuu tämän metodin pitkällisen käytön kanssa? Tuleeko tuloksesta epätasaisempi hennaamalla? Hapetevärit toki puskevat itsensä aina läpi.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
jean

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja jean »

sadetta kirjoitti:
hei!

Miten menee muilla kokeilun aloittaneilla?  Minulla hiukset ja päänahka voivat hyvin enkä aio luopua tästä pesumenetelmästä ennen talvipakkasia. Pesen hiukset nyt 2 kertaa viikossa, joka toinen kerta pelkällä vedellä ja toisella kerralla käytän soodaa, etikkaa ja huuhtelen vielä kamomillateellä, tai mitä nyt keksinkään kokeilla  ;D En olisi uskonut, että tämä tulee onnistumaan näin hyvin. Hiukan tekisi mieleni värjätä hiuksia ja olenkin lueskellut juurikasvun pitkää hennavärjäysketjua.
Ite olen tätä wo:ta kokeillut jonkun aikaa, mutta se on ollut sellasta pätkäkokeilua, kun värjäyksen jälkeen pesen shampoolla. En kyllä tiedä miten oikeaoppista tää on, kun käytän niin usein hoitsikkaa kuitenkin  ;D Siis ihan pikana, en emulgoi enkä mitään. Pelkän vesipesun jäljiltä hiukset on niin kuivat. Mutta kyllä mun mielestä ei tukka enää rasvotu niin nopeesti. Ei ole hirveesti shampoota ikävä.
Keltainen
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 07 Maalis 2007, 14:48

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Keltainen »

Minä aion alkaa testailemaan WO-menetelmää tämän päivän innostuksen pohjalta. Olen koko päivän lukenut erilaisia sivustoja aiheesta. Eilen olisi ollut normaalisti hiusten pesupäivä. Pesuväli on onneton 1 päivä. Hiukset on nyt 2 päivää pesemättömänä olleena aika likaiset. Hieroin äsken päänahkaa pitkään ja harjasin luonnonharjasharjalla. Sain päänahan öljyjä leviämään hyvin latvoihin, jotka kuivuudesta kärsineenä nauttivat aikalailla. :)

Ajattelin pestä hiukset huomen aamuna ruokasooda-vesi seoksella ja huuhdella omenaviinietikkavedellä. Lopuksi käytän varmaankin piparminttu- tai kamomillateetä. Voisin vaikka kehitellä jonkinlaista blogia aiheesta, jos kerkeän.
sadetta

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja sadetta »


Mukavaa kun tulee uusia WO-laisia :) Soneran Ellien keskustelupalstalla on myös käynnissä vilkas keskustelu shamppoottomuudesta.  Kannattaa kurkata vinkkejä siis myös sieltä.

Itse olen jo niin tottunut tähän, etten ikävöi shampoita enää lainkaan. Hiushörhöily jatkuu vain niin, että kehittelen omia sekoituksiani, vedestä, soodasta, merisuolasta, etikasta,eteerisistä öljyistä, muista öljyistä, teelajeista jne. Eli purnukoista en ole ollenkaan päässyt eroon  ;D Mukavaa vaihtelua ja hiukset sekä päänahka vaikuttavat tykkäävän. Ainoa ongelma on värjäys. Haluaisin vaihtelua ilman kestovärjäystä, ja hennaamista en ole vielä uskaltanut kokeilla. En missään nimessä halua oranssinpunaista sävyä, se ei sovi ihooni ja indigon kanssa pelaaminen tuntuu muiden juttujen perusteella olevan lähinnä tuuripeliä :(
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Ice »

Vieläkö olette jatkaneet WOlla, miten on sujunut ja kuinkas päänahka jaksaa? :)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
jean

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja jean »

Realicer kirjoitti: Vieläkö olette jatkaneet WOlla, miten on sujunut ja kuinkas päänahka jaksaa? :)
En ole enää jatkanut. Kokeilin siis viime kesällä joitakin viikkoja, mutta kun koulut alko oli pakko käyttää shampoota kiltisti. Ehkä joskus vielä kokeilen, koska en oikein kerennyt pääsemään selvyyteen tuosta jutusta, mutta vielä ei ole sille aikaa näkyvissä.  :)

muoks. Nyt vasta luin ton oman viestin tuossa ylhäällä. Siis että hiukset ei enää rasvottunut niin nopeesti. Pääsi näköjään unohtumaan tuo. Pitäsköhän alottaa uudelleen. Joku siinä kyllä kiikasti jos aloitin sen shampoon käytön. En muista itsekään.  ??? :-[
Viimeksi muokannut jean, 02 Helmi 2008, 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Ice »

Löytyi blogi aiheesta, http://shampooton.blogspot.com/
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Keltainen
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 07 Maalis 2007, 14:48

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Keltainen »

Mulla vieläkin käytössä ja toimii hienosti! Pari kertaa erehdyin pesemään hiukset shampoolla, hellävaraisella sellaisella, mutta päänahka ei siitä tykännyt ja alkoi rasvoittumaan iha hirveästi. Hiukset pysyy puhtaana viikon. Pesen kahden päivän välein hiukset vedellä ja huuhtelen etikalla. Siirryin nyt etikkaan, koska omenaviinietikka teki hiuksiin ihan kummallisen hajun, vaikka huuhtelin sen aina huolella pois. Pesua seuraavana päivänä päänahka haisi ihan järkyttävän kitkerälle.  :( Etikkaa olen käyttänyt nyt vasta yhdessä pesussa ja sen haju on kyllä siedettävämpi. Välillä olen käyttänyt myös Urtekramin Aloe Vera hoitoainetta. Hiusten kunto on hyvä, hiukset kiiltää ja päänahka kiittää.  :) Hiukset on ilmavat, eikä lässähdä päänahkaa myöten. Pysyvät monta päivää tuuheina ja ilmavina, toisin kuin shampoilla, joita käyttäessä hiukset oli usein jo seuraavana päivänä päätä myöten. Epäilin kyllä, että hiukset menettäisivät ilmavuuden, mutta hyvin ne pomppii päässä.  ;D
Lila
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4933
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 11:07

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Lila »

Olen jo melko pitkään (yli vuoden?) käyttänyt sellaista systeemiä hiustenhoidossa, että pääasiassa pesut ovat WO. Huutelen ensiksi melko pitkään kuumalla vedellä päänahkaa hieroen ja loppuun aina kylmä huuhtelu. Tilanteesta riippuen joka kolmas - joka viides pesu CO - pesu, käytän yleensä ihan vaan XZ hoitoja. Kerran-pari kuussa teen öljyhoidon päänahkaan ja hiuspituuksiin, se ei vedellä eikä hoitoaineella lähde, eli shampoota tarvitaan. Suola/soodakäsittelyjä silloin tällöin päänahan kuorintaan, joskus lisään suolan öljyhoidon lopussa ja kuorin päänahan samalla.

Olen saanut tällä systeemillä todella kuivan ja herkän päänahan melko hyvään kondikseen. Ihon kuivuudesta huolimatta tukalla on ollut taipumusta rasvoittua, nyt menee pakkotilanteessa kolmekin päivää, ettei letti näytä ihan törkeältä. Minulla on liukas ja lasimainen hius, jossa on taipuvuutta luonnonkiharuuteen. Hiuksen saa helposti suoraksi, mutta esim. kostea ilma saa tukan pörröttymään tosi helposti. Olen kasvattamassa kestovärejä pois päästä, latvoissa on vielä jokunen kerros, mutta reilu kymmenen senttiä taitaa jo olla näkyvissä ihan tuota omaa maantieväriä  :P. Hiusten pituus on olkapäille ja kasvattelen (saatan kyllä pätkäistä värilliset latvat pois tai kerrostaa tukkaa samasta syystä - jos raaskin). Muotoiluaineiden käyttöä on kyllä tullut vähennettyä paljon, käytän jonkin verran poisharjattavaa hiuslakkaa, kasvipohjaista vahaa, juhlakampaukseen ehkä Tigin kiiltoa, toisinaan rypistelen kiharoita tai poistan pörröisyyttä sillä Tigin vihreällä uudelleenmuotoilijalla.

Tukka on jämäkimmillään silloin, kun vesipesua voi käyttää mahdollisimman paljon. Aika kamala juttu kai tavallaan, mutta kyllä se oma ihotali on oiva muotoiluaine - kun vaan päänahka ei tuota sitä ylenmääräisesti.

Hajuasioista sen verran, että minusta nuo ajoittaiset CO-pesut ovat tarpeen, jos ei halua semmoista mietoa märän koiran aromia ympärilleen päänahan kostuessa. Haju on kaukana "kerta viikossa saunassa riittää" -tyyppien hikipäänahkalemusta, mutta on kuitenkin selvän eläimellinen. Mutta CO-pesuväli voi olla yllättävän pitkäkin ajoittain eikä hajuhaitoista tarvitse silti kärsiä.
Viimeksi muokannut Lila, 07 Huhti 2008, 00:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.
Marrriiia

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Marrriiia »

Onpa kiva kuulla, että tältä foorumilta löytyy muitakin shampoottomia =)

Itse olen ollut kohta vuoden ilman shampoota, enkä ole kertaakaan katunut päätöstä. Hiukseni ovat todella kuohkeat. Kaikenlaiset päänahan kutinat jne ovat loppuneet. Shampooton elämä on ekologista, edullista ja terveellistä.

Vivi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1110
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 12:09

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Vivi »

Mä ajattelin kokeilla tätä. Muutama viimeinen viesti sao tämän kuulostamaan kivalta.  :D Tietää sitten ainakin, ettei turhaan ostele shampoita jos tämä ei toimikaan. Aloitin eilen ja pesin tukan pelkällä vedellä Lilan kuvaamaan tyyliin (hieroin muutaman minuutin lämpimällä ja huuhtelin kylmällä). Latvoin laitoin vähän PM Awapuhi-suihketta. Toistaiseksi vaikuttaa ihan kelvolliselta, tukka on kyllä hyvin eri tuntuinen kuin yleensä. Juuresta se on nimittäin aika kuohkea ja tuntuu kuin siinä olisi jotain muotoilutuotetta. Yleensä mulla on melko lattea tukka (pitkä, suora, sileä). Latvat on pehmeät, mutta laitoin edellisessä pesussa tehohoitoa ja silikonista latvasuojaa, eli ne on sen varran kuorrutetut, että tämä vesipesu ei niihin luulisikaan pariin pesuun mitään tekevän.

Harmi kun tuo Long hair communityn sivu ei toimi tällä hetkellä.
Oma väri takaisin.
Marrriiia

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Marrriiia »

Vivi,
Sun kannattaa ehdottomasti pestä hiuksesi ensin muutaman kerran ruokasoodalla. Näin saat hiuksistasi kaikki mahdolliset muotoilutuote ja silikoni jäämät pois. Pesun jälkeen huuhtelet ne laimennetulla omenaviinietikalla. Lopuksi hierot öljyä latvoihin. Tällä tekniikalla minä aloitin shampoottoman elämän. Nykyisin pesen kerran kahdessa viikossa merisuolalla ja muuten huuhtelen vedellä.
keijukainen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1010
Liittynyt: 13 Joulu 2007, 13:26

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja keijukainen »


^Poistaako tuo ruokasooda tosiaan jäämiä hiuksista syväputsarin tavoin?

Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva
Marrriiia

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Marrriiia »

Minun kokemuksen mukaan poistaa.  Voihan sitä tietenkin ottaa viimeisen shampoopesun syväpuhdistavalla varmuuden vuoksi  :)
Vastaa Viestiin