WO-pesu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
juuriska
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 510
Liittynyt: 08 Loka 2008, 15:36

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja juuriska »

^Oletko kokeillut CO-pesua ilman "haudutusta"? ;D Pesen itse hoitoaineella kuten nestemäisellä shampoolla: levitän, hinkkaan, huuhdon ja puhdasta tulee.
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.
kiwi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1320
Liittynyt: 21 Marras 2007, 11:51

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja kiwi »

^ Laitatko perään vielä toista hoitoainetta hetkeksi/tai muhimaan?
juuriska
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 510
Liittynyt: 08 Loka 2008, 15:36

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja juuriska »

^Laitan joko poishuuhdottavaa hoitista perään TAI sitten L´Anzan jätettävää. Aina on tullut puhdasta. Minun hiuksistoni ei tosin valitettavasti ole sieltä paksuimmasta päästä... ::)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja bast »

Olen kokeillut myös pikaista hoitoainepesua, mutta ei tehonnut.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Kunis

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Kunis »

On jotenkin uskomatonta että täällä itseään hiuksia ymmärtäviksi tituleeraavat ihmiset tyrmäävät tämän pesutavan perusteluna kertomuksia shampoolla pesuvälin pidemmäksi jättämisen -> liimalettisyyden. Wo-pesussa on kuitenkin kyse ihan eri jutusta ja tottakai päänahka reagoi alkujaankin erilailla kun ei sh tai muu keholle vieras aine pääse siihen vaikuttamaan.

Nyt kun on aikaa, eikä tarvitse päivittäin olla puhtaassa tukassa liikenteessä, voisin kokeilla osittaista wo:ta, koska nykyäänkin pesen päätä niin paljon pelkällä yrttiuutevedellä. Tykkään laittaa tukkaa ja kieritellä sitä sormissa, mutta en nauti kun nykyisellään saa olla aika kokoajan pesemässä, se rajoittaa elämää ja vie niin paljon aikaa.

edit - typo ja lauserakenne korjattu
Viimeksi muokannut Kunis, 12 Huhti 2009, 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Mun mielestä tätä pesutapaa ois kiva kokeilla joskus.. joskus sitten kun vietän pitemmän tovin mökillä piilossa sivistyneeltä maailmalta.
Mietin vaan että mitähän mun päänahkani mahtais tykätä kun kärsin helposti riehaantuvasta taliköhnä-ihottumasta ja hilseilystä. Lääkäriltä saatujen hoito-ohjeiden mukaan mun pitäis pestä pääni joka päivä shampoolla ja heti perään rasvata päänahka. Koen noiden ohjeiden noudattamisen äärimmäisen hankalaksi, etenkin ton rasvaamisen, joten olen edelleen pessyt vaan joka toinen päivä ja unohtanut koko rasvaamisen. Tällä hoidolla ongelma tulee raivostuttavan kutiavana välillä ja häipyy salaperäisesti, hyökätäkseen kohta taas uudestaan.. ::)
Kuvittelisin kumminkin että tommonen hierominen ja hellillä aineksilla hoitaminen vois ehkä jopa tehdä hyvää..
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja bast »

Pelkkää vettä kokeilin 3-4 viikkoa. Tukka oli ihan hyvän näköinen, mutta mies valitti päänahan haisevan. Itse en sitä ylettänyt nuuhkimaan, pituudet tuoksuivat vain hiuksille, ei pahalle. Palasin kuitenkin saippuaan. Täydellistä pesutapaa etsin edelleen.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
Lemmy
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 13:01

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Joskus ajat sitten subilta tuli dokumentti naisesta, joka kokeili olla monta viikkoa ilman suihkua, siis ei koskenut veteen lainkaan, ei pessyt edes hampaita, no enivei, en nyt muista kuinka kauan tuo pesemättömyys kesti, taisi olla ainakin yli kuukauden. Naisella oli sellaset lyhyet, just ehkä olkapäille olevat hiukset ja kyllä ne ainakin heti alusta alkaen näytti ihan karmeilta, no tässä ei kyllä pesty edes vedellä hiuksia. Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka rasvaset hiuksista todella tulivat, nainen piti tukkaa ponnarilla, että se olisi näyttänyt edes vähän inhimillisemmältä ja avasi hiukset yhdessä vaiheessa, jolloin voitte arvata, tukka pysyi just siinä ponnariasennossa, aika jähmeetä  ;D. Muistaakseni siinä dokkarissa haastateltiin sitten yhtä miestä, joka hehkutti, ettei ole vuosiin pessyt hiuksiaan, tukka oli kyllä tosi lyhyt, mutta se näytti jopa ihan ok:lta. Naisen letti ainakin haisi tosi pahalle, mutta tämän miehen ei.

Itse en kyllä missään nimessä usko tähän vesipesuun ainakaan pitkässä tukassa, koska kyllä kaikki ilmansaasteet sun muut jo tekee tehtävänsä.
Vaalennetut/raidoitetut, puoleen selkään olevat hiukset. Tukkamaniaa jo muutama vuosi, eikä loppua näy!
Roksane
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 722
Liittynyt: 14 Kesä 2006, 21:35

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Roksane »

Laitan tänne nyt kokemuksia omasta WO-kokeilustani, jota on nyt siis kaksi kuukautta takana. Aloitin kokeilun ilman sen kummempia tavoitteita - tarkoituksena oli vaan kokeilla, mitä tämä homma tekee hiuksille, taustalla ei ole mitään erityistä shampoon vastaista filosofiaa. Kokeiluun motivoi poikaystävän hiuksisto, se kun näytti ja tuntui niin paljon paremmalta usean viikon vesipesun jäljiltä. Hänellä on luonnonkiharat lyhyet hiukset, shampoon jättäminen sai hänen ennen kuivankarheat ja pörröiset hiuksensa tuntumaan todella pehmeiltä. Myös pörröisyys katosi, kiharasta tuli hallittavampaa (ei enää sojota joka suuntaan) ja hiusten muotoilusta ylipäänsä mahdollista. Tällaista tilaa ei hänen hiuksissaan saanut aikaan sen enempää hoitoaineiden kuin muotoilutuotteidenkaan käytöllä, todella oikukkaasta hiuksesta siis kyse.

Omat hiukseni ovat siis vähän reilu hartiamittaiset, suorat, yksittäinen hius on ohut. Hiukset ovat latvoistaan todella kuivat blondausten jäljiltä, mutta nyt n. 10 cm juurikasvun matkalta suhteellisen hyväkuntoista (juureen käytetty vain kevytväriä kaksi kertaa).

Pesen hiukset noin kolmen päivän välein normaalisti shampoolla ja samaa tahtia olen pitänyt koko vesipesukokeilunkin ajan. Aloitin kokeilun suoraan pelkällä vesipesulla, ei ollut intoa alkaa leikkiä ruokasoodan ja etikan kanssa. Hiuksia pestessä hieron päänahkaa voimakkaasti. Varsinkin alussa hiusten pesuun kului shampoopesua enemmän aikaa, koska päänahkaa piti hieroa melko kauan. Nyttemmin riittää jo lyhytaikaisempikin hinkkaaminen. Kun päänahkaa on hieronut tarpeeksi, huomaa, kuinka päänahka ei tunnu enää samalla tavalla rasvaiselta kuin pesun alussa ja yleensä silloin tietää hinkanneensa tarpeeksi. Missään vaiheessa hiukset eivät onneksi tapauksessani näyttäneet rasvaisilta eikä likaisilta, eli siinä mielessä ei ollut mitään kovin tuskallista siirtymäkautta. Hiukset eivät nyttemmin kuitenkaan enää rasvoitu yhtä paljon kuin ensimmäisten viikkojen aikana, eli jotenkin hiukset ovat kuitenkin nyt tottuneet tähän vesipesuun.

Ensimmäisten viikkojen aikana hiukset tuntuivat pesun jäljiltä märkinä rasvaisilta, mutta kuivuttuaan ne eivät näyttäneet siltä tippaakaan. Hiusten tuntu oli kuitenkin aivan täydellisen erilainen, jämäkämpi, paksumpi ja muotoiltavampi. Esimerkiksi sivuotsiksen kun kampasi illalla kosteana muotoonsa, se todella pysyi asennossaan yön yli ja seuraavan päivän EIKÄ kuitenkaan näyttänyt rasvaiselta. Vannon, ettei kukaan missään vaiheessa olisi voinut ihmetellä minulla likaisen näköistä hiuksistoa. Todella hämärää. Nyt viimeisimpien viikkojen aikana tuo alkuajan ihana jämäkkyys on kadonnut hiuksista ja ne tuntuvat ihan tavallisilta. Eli mitään mullistavaa ei ole näille loppujen lopuksi tapahtunut, tietysti parhaillaan kasvava uusi hius tästä mahdollisesti tykkää.

Koko kokeiluajan olen joutunut käyttämään selvityssuihkeita pesun jälkeen, koska hiukseni ovat olleet yhtä isoa takkumöykkyä. Varmaan johtuu siitä, että hiusten pH on liian neutraali vesipesun jäljiltä. Nyt päänahan rasvoittumisen tasaannuttua olenkin alkanut käyttää hoitoainetta vesipesun jälkeen. Pari kertaa olen tässä kahden kuukauden aikana käyttänyt hiuslakkaakin.

Ajattelin jatkaa vesipesulinjalla niin kauan, kuin hyvältä tuntuu. Shampoopesua voisi harkita esim. parin kuukauden välein tms., jos joutuu muotoilutuotteita käyttämään. Ja varmaan pitää pidemmällä aikavälillä keksiä joku silikoniton ja muutenkin kevyt hoitoaine, joka ei keräänny hiuksiin. Nyt olen käyttänyt ihan huoletta silikonisia hoitoaineita ja -suihkeita sekä välillä jätettäviäkin eikä vielä ainakaan ole tuntunut olevan mitään ongelmaa niiden käytössä.
Fethenwen

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Fethenwen »

Roksane kirjoitti: Laitan tänne nyt kokemuksia omasta WO-kokeilustani, jota on nyt siis kaksi kuukautta takana. Aloitin kokeilun ilman sen kummempia tavoitteita - tarkoituksena oli vaan kokeilla, mitä tämä homma tekee hiuksille, taustalla ei ole mitään erityistä shampoon vastaista filosofiaa. Kokeiluun motivoi poikaystävän hiuksisto, se kun näytti ja tuntui niin paljon paremmalta usean viikon vesipesun jäljiltä. Hänellä on luonnonkiharat lyhyet hiukset, shampoon jättäminen sai hänen ennen kuivankarheat ja pörröiset hiuksensa tuntumaan todella pehmeiltä. Myös pörröisyys katosi, kiharasta tuli hallittavampaa (ei enää sojota joka suuntaan) ja hiusten muotoilusta ylipäänsä mahdollista. Tällaista tilaa ei hänen hiuksissaan saanut aikaan sen enempää hoitoaineiden kuin muotoilutuotteidenkaan käytöllä, todella oikukkaasta hiuksesta siis kyse.

Omat hiukseni ovat siis vähän reilu hartiamittaiset, suorat, yksittäinen hius on ohut. Hiukset ovat latvoistaan todella kuivat blondausten jäljiltä, mutta nyt n. 10 cm juurikasvun matkalta suhteellisen hyväkuntoista (juureen käytetty vain kevytväriä kaksi kertaa).

Pesen hiukset noin kolmen päivän välein normaalisti shampoolla ja samaa tahtia olen pitänyt koko vesipesukokeilunkin ajan. Aloitin kokeilun suoraan pelkällä vesipesulla, ei ollut intoa alkaa leikkiä ruokasoodan ja etikan kanssa. Hiuksia pestessä hieron päänahkaa voimakkaasti. Varsinkin alussa hiusten pesuun kului shampoopesua enemmän aikaa, koska päänahkaa piti hieroa melko kauan. Nyttemmin riittää jo lyhytaikaisempikin hinkkaaminen. Kun päänahkaa on hieronut tarpeeksi, huomaa, kuinka päänahka ei tunnu enää samalla tavalla rasvaiselta kuin pesun alussa ja yleensä silloin tietää hinkanneensa tarpeeksi. Missään vaiheessa hiukset eivät onneksi tapauksessani näyttäneet rasvaisilta eikä likaisilta, eli siinä mielessä ei ollut mitään kovin tuskallista siirtymäkautta. Hiukset eivät nyttemmin kuitenkaan enää rasvoitu yhtä paljon kuin ensimmäisten viikkojen aikana, eli jotenkin hiukset ovat kuitenkin nyt tottuneet tähän vesipesuun.

Ensimmäisten viikkojen aikana hiukset tuntuivat pesun jäljiltä märkinä rasvaisilta, mutta kuivuttuaan ne eivät näyttäneet siltä tippaakaan. Hiusten tuntu oli kuitenkin aivan täydellisen erilainen, jämäkämpi, paksumpi ja muotoiltavampi. Esimerkiksi sivuotsiksen kun kampasi illalla kosteana muotoonsa, se todella pysyi asennossaan yön yli ja seuraavan päivän EIKÄ kuitenkaan näyttänyt rasvaiselta. Vannon, ettei kukaan missään vaiheessa olisi voinut ihmetellä minulla likaisen näköistä hiuksistoa. Todella hämärää. Nyt viimeisimpien viikkojen aikana tuo alkuajan ihana jämäkkyys on kadonnut hiuksista ja ne tuntuvat ihan tavallisilta. Eli mitään mullistavaa ei ole näille loppujen lopuksi tapahtunut, tietysti parhaillaan kasvava uusi hius tästä mahdollisesti tykkää.

Koko kokeiluajan olen joutunut käyttämään selvityssuihkeita pesun jälkeen, koska hiukseni ovat olleet yhtä isoa takkumöykkyä. Varmaan johtuu siitä, että hiusten pH on liian neutraali vesipesun jäljiltä. Nyt päänahan rasvoittumisen tasaannuttua olenkin alkanut käyttää hoitoainetta vesipesun jälkeen. Pari kertaa olen tässä kahden kuukauden aikana käyttänyt hiuslakkaakin.

Ajattelin jatkaa vesipesulinjalla niin kauan, kuin hyvältä tuntuu. Shampoopesua voisi harkita esim. parin kuukauden välein tms., jos joutuu muotoilutuotteita käyttämään. Ja varmaan pitää pidemmällä aikavälillä keksiä joku silikoniton ja muutenkin kevyt hoitoaine, joka ei keräänny hiuksiin. Nyt olen käyttänyt ihan huoletta silikonisia hoitoaineita ja -suihkeita sekä välillä jätettäviäkin eikä vielä ainakaan ole tuntunut olevan mitään ongelmaa niiden käytössä.
Hienoa kuulla että joillakin tää tosiaan toimii niin hyvin!  :ts

Mulla taas tämä toimii silloin ja tällöin, mun pitäis yrittää kyl kokeilla tätä pidemmän aikaa ennenkun toteaan että se ei mulla toimi. Joskus joudun vaan peseen hiukseni joka päivä vedellä jotta onnistuisi, mutta mä sitt en oo jatkanut tätä hommaa pidempään kun noin kaks viikkoa. Pidän WO taukoja kun tuntuu että mikään muu ei auta, annan siis hiukseni olla rauhassa vähäks aikaa.

Kuullostaa todella tutulta kuinka hiukset käyttäytyvät WO:n aikana, ne ovat vaan niin uskomattoman helposti käsiteltävät! Ja pehmoiset :)

Tuota, voi olla että sinulla nyt on sitä mineraali kertymää hiuksissasi jos ne noin pörröiset ovat, suosittelen lämpimästi omena viini etikan käyttöä. Se tekee hiuksista paljon siliämmät. Mä käytän sitä melko säännöllisesti vesi pesu jaksojeni aikana, kotona on aika kova vesi.
---
Löysin kerran muuten todella kattavan kirjotuksen WO:sta, elikkä tässä:

http://www.fabulouslybroke.com/2009/04/ ... ater-only/
usagi

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja usagi »

Kokeilin joskus WO-pesua etikan ja ruokasoodan kanssa viikon,ja muistaakseni se teki hiuksista kuohkeat mutta kuivahkot.
En käyttänyt mitään hoitoaineita silloin paitsi jätettävää. Lopetin kun luin kemikaalicocktailista että se tekisi hallaa päänahan ph-tasapainolle pidemmällä ajalla.
Ajattelin kokeilla pelkkää vedellä lotrausta ilman mitään ruokasoodahommeleita pari viikkoa. Käytän kyllä suht. paljon muotoilutuotteita, mutta periaatteessa niiden kaikkien pitäisi olla vesiliukoisia. Päänahka saattaa kuivahtaa, mutta jos tekisi yhden-kaksi co:ta viikko niin ehkä toi toimisi.
Fethenwen

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Fethenwen »

Juu, en kyllä suosittelis ruoka soodaa kenellekkään. Jos ei oo ihan pakko käyttää esim. syväpuhdistukseen. Sooda nimittäin on aivain liian alkaalista, joten se vaurioittaa ja kuivattaa hiuksia liikaa. Mutta joillekkin sooda ei tee yhtä paljon tuhoa, jos hiuslaatu on kestävä.
WilloTheWisp
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 312
Liittynyt: 05 Tammi 2010, 18:16

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja WilloTheWisp »

^ Entäs etikan käyttö, voiko se olla päänahalle tai hiuksille jotenkin kuivattava tai haitallinen? Etikkahuuhdetta tässä lähinnä ajattelen.
Fethenwen

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Fethenwen »

Niin, etikka sen sijaan ei tietääkseni vahingoita hiuksia lainkaan. Itselläni siitä vain hyviä kokemuksia (paitsi ne kerrat kun oon laittannu vahingossa liikaa etikkaa, saattaa hiukset näyttää sitten melko likaisilta). Haittaa siitä ei varmaan ole siis.

Etikka nimittäin tekee juuri päinvastoin mitä sooda, siis se sulkee hiuksen ja tekee ne kiiltäviksi ja neutralisoi ph:n.
Frida
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 308
Liittynyt: 25 Tammi 2010, 13:49

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Frida »

Olen itse kokeillut pelkkää vesipesua hiuksiin ja kituutellut sillä linjalla useammankin kuukauden. Nykyään olen kuitenkin siirtynyt takaisin tavallisiin shampoopesuihin (CO-pesu lässäyttää) ja sekä päänahka että hiukset voivat kumma kyllä paremmin. Pelkkä vesi ei itselläni ainakaan riittänyt pesemaan kaikkea talia pois ja päänahkaan jäi ihmeellistä nöytää joka sitten kutitti ja aiheutti ihottumaa. Myöskään pituudet eivät voineet paremmin, vaikka päänahan omaa rasvaa niihin harjata ahkerasti. Hiukset tuntuivat lähinnä vain kuluvan tuostakin touhusta.
Kainalopituiset, hennatut hiukset. Punatukka-shampoopala, öljyt ja iHerb<3
Vastaa Viestiin