WO-pesu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Radish
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 217
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 16:18

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Radish »

Mä en ole käyttänyt shampoota enää miesmuistiin. Pesen hiukseni kerran viikossa laimealla ruokasooda-vesi -seoksella (about ½ teelusikallista ruokasoodaa + 0,75 litraa vettä) ja pari kertaa viikossa teen CO -pesun (käytössä mun ikuinen luottotuote, Erittäin Hieno Suomalainen Hiushoito <3). Samaa hoitsikkaa käytän soodapesun jälkeen sulkevana, ellen jaksa sekoittaa omenaviinietikka-vesi-hunajaseosta. Jätettävänä käytän kookos- tai oliiviöljyä. Tämä combo toimii mun hiuksissa hienosti; etenkin soodapesujen jälkeen hiukset kihartuu itsekseen tosi näteille korkkiruuveille ja tuntuvat muutenkin tosi puhtailta monta päivää. Kerta viikossa on kuitenkin ehdoton maksimi soodapesulle (minun kohdallani), muuten hiukset kuivuvat liikaa. Mikäli vähentäisin muotoilutuotteiden käyttöä niin soodapesu kerran tai kaksi kuussa olisi varmasti parasta. Ja tätä kautta päästääkin siihen, että miksi huutelen tässä ketjussa; aion nyt testata jonkun aikaa WO-pesua ja sitä kautta pystyn toivottavasti vähentää muotoilutuotteiden käyttöä. Mulla on luonnostaan kiharat hiukset, joten toivon luonnonharjasharjalla harjaamisen & omilla luontaisilla päänahan öljyillä hölväämisen tuovan sitä jämäkkyyttä ja "vahamaisuutta" kiharoilleni mitä muutkin täällä ovat kokeneet, sillä silloin en tosiaan tarvitsisi mitään turhia muotoilutuotteita. Jotta tilanne ei olisi täydellinen, niin mullahan toki on otsis, joka on suoristettava joka aamu ja siihen kyllä joudun tököttejä työntämään. Mutta ei olla siitä&nbsp; 8) Eli tästä lähtee, katsotaan kuin käy!

*EDIT* Pitänee ehkä myös muistaa ostaa se luonnonharjasharja, jotta tästä proggiksesta tulisi jotakin..

*EDIT2* Olen tässä nyt 1½ viikon aikana tehnyt yhden ruokasoodapesun ja muuten mennyt pelkällä WO:lla. Soodapesun jälkeen tein myös omenaviinietikka-huuhtelun, johon pöljänä lisäsin kookosöljyä (halusin varmuuden vuoksi vähän hoitavuutta kehiin). Kookosöljyä tulikin sitten annosteltua liikaa ja tuloksena armoton limaletti. Siitä kun selvittiin niin kaikki on muuten mennyt aivan loistavasti; hiukset ovat jämäkämmät ja paksummant kuin aiemmin eivätkä näytä mitenkään "likaisilta". Ja etuhiuksia on paljon helpompi muotoilla (olen siis kaikesta huolimatta jättänyt niistäkin turhat pesuaineet pois, mitä nyt tuon mainitsemani öljykatastrofin jälkeen oli pakko käyttää kuivashampoota..), ne asettuvat helpommin haluttuun muotoon eivätkä pörrötä. Kokeilu tuntuu siis tähän asti hyvältä, tällä jatketaan!
Viimeksi muokannut Radish, 03 Marras 2012, 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2c M ii luonnonkiharat, asteittainen siirtyminen omaan väriin käynnissä.The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie about your age.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Huutelen minäkin tässä ketjussa, koska WO:ta tuli kokeiltua jonkin aikaa kesällä. Tarkemmin sanoen heinäkuun lopusta elokuun puolelle 3 viikon ajan. Siirtymän olisi pitänyt olla sinänsä helppo, että olin ollut sulfaatiton jo viime vuoden lopusta asti ja silikonitonkin hetken.

Lopputulos olikin sitten aika mielenkiintoinen. Pidin siitä miltä hiukset näyttivät heti kuivuttuaan sikäli, että ne eivät pörröttäneet yhtään kuten kaikenlaisten muiden pesujen (sulfaatillinen tai sulfaatiton shampoo, mikä tahansa shampoopala tai yrttipesu) jälleen. Siitä en pitänyt, että hiukset olivat aina pesun jälkeisinä päivinä kaikkein kauheimmat. Päänahka tuntui puhtaalta ja se voi paremmin kuin pestessäni sitä "aineilla". Hiuspohjan tali sen sijaan jämähti hiuksiin mikä tuntui tahmaisuutena. Käytin jo silloin luonnonharjasharjaa päivittäin ja siihen sitä melko valkoista tahmaa jäikin parina ensimmäisenä pesua seuranneena päivänä todella paljon. Harrastin WO:ta alussa useammin kuin mitä normaalisti pesin hiukseni. Hiustenpesun väli oli normaalisti shampoopaloilla viikko tai vähän yli, WO:lla 2-4 päivää.

Kun huomasin että hiukset olivat paremmat vasta useamman päivän kuluttua WO-pesusta, aloin pidentää väliä. Miksi pilata tulos pesemällä taas, kun sitten sai harjailla monta päivää että hiukset eivät olleet enää niin tahmaiset? Harja siis todella puhdisti hiuksia paljon. Pesin sitä päivittäin shampoolla toisin kuin hiuksiani &nbsp;;).

Taidan tehdä oman ketjunsa sille kokeilulle, mitä olen harrastanut WO-pesujen välin pidennyttä aika reippaasti ja lopulta lopetettuani koko WO:n. Kokeilu on The Long Hair Communityn mukaan NW/SO (no water, sebum only). Jep, kuulostaa ehkä hiukan ällöltä, mutta ei välttämättä ole ihan niin ällöä kuin luulisi. WO siis ei ollut minun juttuni pitkän päälle. Päänahka kiitti siitä, mutta en pystyisi elämään sellaisten hiusten kanssa kovin pitkään.

Viimeksi muokannut pitkätukka, 04 Marras 2012, 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Jennyh

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Jennyh »

Heh, tänään näin äitiä ja mainitsin, että yritän (taas) päästä shampoosta eroon. Äiti oli ihan huolissaan, että onko sulla rahat loppu? Ostanko sulle shampoota? Samaa se on kaikilla aiemmillakin kerroilla kuvitellut :D

Shamppoottomuutta on takana n. 6 viikkoa, ja nyt oon monta päivää sinnitellyt ylänutturoiden avulla tosi rasvasella letillä. Vesipesun tein viimeksi tiistaina eikä sillä ollut kauhean suurta vaikutusta tohon hiusten ulkonäköön - latvat kuivahti vähän, mutta yläosa jäi aika rasvaiseksi. Viime viikon torstaina muistaakseni pesin viimeksi kananmunalla. Oon nyt ajatellut, että mun taktiikka tässä olis, että sillon tällön pesisin sillä kananmunalla, ja koittaisin pidentää kokoajan sitä väliä kunnes sitä ei enää tarvitsis...
Nemilie
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Loka 2012, 16:04

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Nemilie »

Lapsena innostuin noiden no poo -keskustelujen takia, mutta innostuksen asteelle se jäi. Nyt tiputin sulfaatit pois shampoostani ja harrastan paljon CO-pesuja, joten "parempaan" suuntaan ollaan menossa. En aiemmin ajatellutkaan WO-pesuihin siirtymistä, mitä nyt jaksaessani muhittelin välillä yön ilman että olin pessyt tukkaa aikaisemmin ja aamulla vain huuhtelin. (Saako näin tehdä? ;D Tai tekeekö joku näin vai olenko ymmärtänyt kaiken väärin?). Tein sitä pesujen välissä ilman mitään ajatusta tukan puhdistumisesta, halusin vain hoitaa hiuksia. Mitään puhdistumista en silloin huomannutkaan, mutta nyt hiukseni ovat alkaneet käyttäytyä oudosti. Pelkkä vesi tekee niistä todella karheat. :o Huuhtelen tooodella huolellisesti ennen CO-pesuja, varsinkin jos on vähän öljyä tukassa, koska WO-ajattelu on luikerrellut aivoihini sen verran että ajattelen huuhdella ne oikein hyvin varmuuden vuoksi, jotta en saa liimalettiä. Huuhdellessa hieron päänahkaa, ja tuo karheus liittyy nimenomaan siihen hieromiseen. Sillä hius menee karheaksi melkein heti ja kaikki lähmäinen fiilis katoaa. Jos en hiero päänahkaa, karheus hiipii hiukseen pikkuhiljaa, liian pitkään huuhtelemalla se tulee silti. Aluksi luulin tuon johtuvan öljyistä, mutta ihan pelkkä likainen hius tekee saman. En osaa syyttää uusia jätettäviänikään, koska en suihkuta niitä juureen. Voisiko johtua silikonien poisjättämisestä? Olen kyllä ollut ilman ennenkin, mutta en muista tällaista. Pesin joulukuun alussa syväpuhdistavalla ja koko tukka hulahti ihan järkyttävän karheaksi, silloin olin ihan tarkoituksella kerryttänyt silikoneja, halusin käyttää hyviä mutta silikonia sisältäviä tuotteita "kun vielä voi". :D

Varsinaisesti minut sai WO:ta harkitsemaan kuitenkin joululoma, jonka aikana päätin venyttää hiustenpesuväliäni viikkoon. Neljän tai viiden päivän päästä CO-pesusta tein tuon yömuhituksen ja huuhtelun, hieroin päänahkaa saadakseni sitä vähän puhtaammaksi, jotta saisin sinniteltyä viikon. Märkänä meni ihan päätä myöten ja näytti tosi rasvaiselta, kun vedin kammalla juuresta tasoittaakseni, tuntui tukka vahamaiselta. Muttamutta, kun tukka kuivui, se olikin vain lievästi likainen (kuinka dramaattista :D ). Sellainen, jota en vielä normaalistikaan pesisi, mutten myöskään välttämättä pitäisi auki. Ja siihen se jämähti päiväkausiksi, kunnes viiden päivän päästä tein taas saman yöpipoilun. Tällä kertaa tukasta ei tullut niin puhdas mutta ehkä vähän puhtaampi, pärjäsin viikon loppuun koska oli loma. En siis pessyt tukkaani kahteen viikkoon, jos pipoiluja ei lasketa. Ja tykkäsin hiuksistani likaisina! ;D Paljon nätimmät kuin vastapesty kiilloton pörrötukka ja meni alun hangoittelun jälkeen mielettömän sileästi ponnarille, ja tuo pieni vahamaisuus jonka tosin tunsin lähinnä huuhtelun jälkeen oli ihanaa! Viimeisenä päivänä ennen pesua tein sivujakauksen ja toinen puoli meinasi tulla koko ajan silmille, mutta kun vedin sen kammalla paikalleen niin siellä se pysyi kuin olisin lotrannut muotoilutuotteilla! :l Nyt kun tukka on pesty se on silmillä KOKO ajan. >:(

En kyllä pidä hoitoaineista luopumisen ajatuksesta, mutta olisiko siitä suurta haittaa, jos käyttäisi hoitoainetta WO-pesun jälkeen? Tai laittaisi ennen pesua pituuksiin niin että se tavallaan vain huuhdeltaisiin hyvin pois? Ajattelin, että jos hiukseni eivät vielä selviäkään viikkoa koulukelpoisina niin teen välissä muhittelun jonka huuhtelen, ja kun pesuväli on asettunut katson pärjäänkö pelkillä CO-pesuilla, ja jos pärjään, niin pärjäisinkö vähemmällä hoitoainemäärällä, ja sen jälkeen kokeilisin ehkä joka toinen pesukerta CO ja joka toinen WO -systeemillä... Tai sitten teen liian hätäisiä johtopäätöksiä kahden viikon perusteella ja tukkani pamahtaa vanhan pesupäivän kohdalla likaiseksi. ;D Tuli sekava ja ylipitkä jaaritus josta ei taatusti ole mitään hyötyä kenellekään, mutta... En keksinytkään puolustusta :-[
Jennyh

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Jennyh »

Jennyh kirjoitti: Heh, tänään näin äitiä ja mainitsin, että yritän (taas) päästä shampoosta eroon. Äiti oli ihan huolissaan, että onko sulla rahat loppu? Ostanko sulle shampoota? Samaa se on kaikilla aiemmillakin kerroilla kuvitellut :D

Shamppoottomuutta on takana n. 6 viikkoa, ja nyt oon monta päivää sinnitellyt ylänutturoiden avulla tosi rasvasella letillä. Vesipesun tein viimeksi tiistaina eikä sillä ollut kauhean suurta vaikutusta tohon hiusten ulkonäköön - latvat kuivahti vähän, mutta yläosa jäi aika rasvaiseksi. Viime viikon torstaina muistaakseni pesin viimeksi kananmunalla. Oon nyt ajatellut, että mun taktiikka tässä olis, että sillon tällön pesisin sillä kananmunalla, ja koittaisin pidentää kokoajan sitä väliä kunnes sitä ei enää tarvitsis...
Tuosta asti olen shamppoottomana ollut, mutta water-only -kokeilut jumahtivat siihen että rakasuin kookosöljyyn ja päänahkahierontoihin, eikä se öljy pelkällä vedellä lähde. Eli aloin taas pestä ruokasoodalla ja etikalla.
Taistelukonna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 97
Liittynyt: 01 Joulu 2012, 16:29

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Taistelukonna »

Uusi WO-kokeilija ilmoittautuu.

Lähdin äskettäin palashampoo-topicista sen tehon vaihtelevuuden takia. Kerkesin kokeilla niitä kahden kuukauden ajan. Siirryin sitten takas Head&Shouldersiin, tosin jatkoin etikalla huuhtelua hoitoaineen sijaan. H&S:n kanssa tartti kyllä jätettävää hoitoainetta jonkin verran.

Palashampoista odotin pesuvälin pitenemistä, rasvoittumisen vähentymistä sekä apua kutinaan ja talvisaikaiseen hilseilyyn. Eipä tapahtunut mitään näistä, tosin hyvinä päivinä tukka oli tuuheampi ja paremman näköinen kuin aikoihin.

Tietoisesti olen jättänyt pesukertoja väliin näytti tukka miltä tahansa, kun aiemmin pesin joka päivä. Tämä jäi varhuusteiniajoista, kun en jaksanut pestä hiuksia ja sain liimaletistäni jonkin verran ilkeitä kommentteja.

Kasvojen iho on myös jonkin verran herkkä, taipuvainen epäpuhtauksille ja lievää atopiaa esiintyy. Lisäksi olen saanut jonkinasteisen kemikaalikammon, mitä pesuvälineisiin tulee. Tässä nyt suurimmat syyt kokeilulleni, ja tänä aamuna jätin ensimmäisen kerran shampoon pois, välissä kaksi pesutonta päivää. Hieroin ensin todella lämpimällä vedellä muutaman minuutin päänahkaa ja pituuksia. Tässä vaiheessa jo huomasi miten liukkaisuutta hieman lähti hiuksista. Sitten kaadoin etikkahuuhteen, jonka annoin vaikuttaa muutaman minuutin. Käytän väkiviinaetikkaa ja laitan sitä n. 1-2 ruokalusikallista viittä desiä vettä kohti. Laimennettuna etikka ei haise paljon ollenkaan ja kuivista hiuksista haju on jo kadonnut.

Koska minulla oli aikaa, annoin hiusten kuivua itsekseen. Melkein kuivina ne näyttivät todellakin puhtailta, mutta koulun anteeksiantamattoman vessavalon edessä hiukset näyttivät likaisilta. Efekti saattoi tosin osin johtua siitäkin, että kasvatan omaa väriä takas ja pituudet ovat kusenkeltaiset vaalennuksista.

Hiustenmuotoilutuotteita en käytä. Aiemmin käytin lakkaa, mutta olen niin laiska ja osaamaton hiusten muotoilussa etten jaksanut ostaa uutta edellisen loppuessa.

Löysin kaapista ruokasoodaa vuosimallia '07... Eli huomenna kauppaan! Ajattelin soodaa kokeilla aluksi kerran jotta shampoojämät saa pois, ja sen jälkeen mahd.tarpeen mukaan. Katsotaan miten kokeilut etenee. Ehkä jopa kokeilen CO-pesuja välissä. Jos tarve niin ostan jotain mietoa vauvashampoota, jolla voisi pestä pään sitten harvoin. Pitäisi myös ostaa tuo luonnonharjasharja.
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.
Fethenwen

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Fethenwen »

Moi vaan, en usein kirjoittele tänne, eniten käytän hakutoimintoa ja etsin infoa jostain tietystä topicista. Mutta nyt kun tähän keskusteluun taas törmäsin niin voisin vähän laitella omia kokemuksia tänne.

Eli siis minusta tämä WO pesu on mitä mahtavin keino saada hiukset pisteeseen nolla, eli siis antaa niille kunnon tauko kaikesta hiushömpästä. Vesipesu, harjaaminen ja omenaviini etikka huuhtelu toimii hyvin ainakin noin viikon kaksi. Kunnes ne menee vähän turhan töhnäiseksi. Tai sillei että näyttää niinkuin olisin öljyä laittanut, siinä vaiheessa pesen hiukset jollain shampoolla tai jos en viitsi sittenkään pestä niin laitan huivin päähän ja hiukset letille.
Mitään hajuja ei minun hiuksiin tule vaikka jatkaisin WO pesua kauankin, ja hiuspohja voi todella hyvin. Tämä on minusta mahtava tapa myös saada hiuspohja ongelmat kuntoon, hiuksia lähtee myös todella vähän.

Olen myös kokeillut sitruuna happo huuhtelua, ja omenaviinietikka huhtelua jossa on myös ruusuvettä = ihana tuoksu :)

Mutta tänään taidan nyt sitten taas pestä hiukset muulla kuin vedellä pitkän tauon jälkeen, taidan kokeilla tuota Flow shampoopalaa jonka just ostin.
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja piste »

Vanhat löpinät pois ->

Eli pesin hiukset vauvasaippualla 6. heinäkuuta, siitä lähtien oon ollu WO-linjalla. Kesällä oli helppoa olla rasvaletti, kun&nbsp; olin lähinnä kotona. Jos olin ihmisten ilmoilla, laitoin esim. pannan (pahimmat lähmät on sivuotsiksessa).

No, nyt kun koulu alkoi, ei olekaan enää niin helppoa. Mun tukka ei ole vieläkään tottunut vaan joudun pesemään sitä aina välillä vedellä. Jos loma jatkuis, en pesisi ollenkaan. Mutta nyt on vähän pakko. Ja sekään ei riitä, äitin mielestä pitäis joka päivä pestä, vaikka ei tukka ees olis rasvanen - no, hitusen vaan. Nyt se on melko rasvanen, mutta kyllä mä silti tällä olisin jos ei olis koulua. Ärsyttää. Nytkin äiti muistuttaa siitä suihkusta. Ei, en ole hygieniakammoinen, mutta kun se on ihan turhaa pestä tukkaa... jos se vaan sais rauhassa tottua siihen, niin ei se enää rasvottuis.

Eli taitaa jäädä tämä projekti tähän, jatkan sitten vaikka ensi kesänä tai jotain (aloitan jo ajoissa, niin ehkä se sitten ehtii tottua ennen syksyä). En tiedä jatkanko vielä WO-pesulla vai siirrynkö takaisin palashampoihin tms.

Ja sitten kaikista ärsyttävintä on se, että tukka ei vielä yllä kampauksiin. En siis voi tehdä ponnaria tai nutturaa silloin kun hiukset on tosi rasvaset. Panta on ainoo keino, mutta sekin pidemmän päälle alkaa painamaan päätä eli en viitsi pitää sitä kauaa. Sivuotsista oon laittanut pinnillä sivuun (ne menee "kasaan" joten rasvasuus ei näy niin paljon) ja myös joskus taakse pinnillä. Mutta silloin kun koko tukka on rasvainen, ei voi oikein tehdä mitään muuta kuin pestä.
Viimeksi muokannut piste, 20 Elo 2013, 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
janniina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Joulu 2012, 20:41

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja janniina »

Ihan btw, eikö päänahkanne kärsi tuosta rasvaisuudesta? Olin joskus kolme päivää pesemättä hiuksiani ja sain päähäni todella kipeitä paukamia, ilmeisesti rasvaisuudesta kun rasvassa päänahka ui koko ajan... Kuvitella sitten viikkoa tai kahta pesemättä, sattuu ajatuskin :D
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B
piste
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 10:53

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja piste »

^ En enää oo WO-pesussa mukana (koska päänahka ei lopettanu rasvottumista ja koulu alkoi nii en voinu enää olla kotona rasvatukkani kanssa) mutta ei mun päänahka ainakaan kärsinyt. Ei mitään ongelmia muuta kuin rasva itse :s
Taistelukonna
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 97
Liittynyt: 01 Joulu 2012, 16:29

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Taistelukonna »

Woopwoop, täällä taas ! Olen nykyään suuri WO-pesun käyttäjä. Viime vuonna kokeilu jäi lyhyeen, mutta kohta olen jo neljä kuukautta käyttänyt sekä WO-pesua että palashampoota (siitä lisää palashampoo-topicissa). Pesen hiukset kerran viikossa palashampoolla ja omenaviinietikalla, muina päivinä pelkästään vedellä (ainakin näin kesällä on pakko pestä lähes joka päivä kun hikoilee niin perkuleesti). Hieron sormenpäillä hellästi päänahkaa lämpimän veden alla muutaman minuutin, jonka jälkeen ikään kuin suin käsillä päänahan rasvaa pituuksiin. Lopuksi huuhtelu kylmällä tai viileällä vedellä jotta hiussuomut sulkeutuu. Annan hiusten kuivua aina itsestään, joka tapahtuukin tätä nykyä melko nopeasti, ja kampaan kuivana selviksi. Hiukset on tuuheat ja puhtaat&nbsp; ;) Ja hiuspohja kiittää! Tein välillä aluksi hieronnan hieman liian innokkaasti, jonka tuloksena tuli hieman hilsettä, mutta nyt on sekin ongelma hävinnyt.

En käytä muotoilutuotteita tai fööniä ollenkaan, hiukset ovat kohta melkein BSL-pituiset. Jostain syystä luulen, että luomuhiuksen kasvaminen takaisin on vaikuttanut WO-pesun tuloksiin positiivisesti, sillä ainakin palashampoon kanssa tapahtui niin. Mene ja tiedä&nbsp; ::) Mutta hyvillä mielin jatkan tätä.
Oman värin ja pituuden kasvattaminen aloitettu 11/12. Tällä hetkellä BSL-pituus ja vaalennetut latvat.
ÄiskäVärjääTaas

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja ÄiskäVärjääTaas »

Pelkän veden ystäväksi päädyin puoliksi vahingossa, shampoot merkistä/laadusta riippumatta tekivät hiuksista semmoisen pörröisen hamppukasan ettei pitkät hoitoaine muhittelutkaan tuntuneet riittävän pörrön siloittamiseen. Kaikki jääräpäiset ja väärään suuntaan sojottavat pyörteet ja laineet astettuvat helpommin aloilleen kun tukassa on pientä lähmää jo valmiina, semmoinen luonnon oma brylcreemi&nbsp; ;D Eikä syksyn sateetkaan ja kostea ilma saa niin helposti tukkaa pörrölle.

Eli useimmiten pelkkä vedellä pesu, silloin tällöin hoitoaine muhittelu ja ehkä kerran parissa viikossa pesu shampoolla. Tämä rutiini tuntuu tällä hetkellä toimivimmalta.
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Puf »

Olen kokeillut muutaman viikon ajan WO-pesuja tavallisten palashampoopesujen välillä. Päänahan rasva on tuntunut vielä vähän hankalalta saada levitettyä tyvestä pituuksiin, vaikka hieron päänahkaa lämpimän veden alla aika kauan. Kevyt lähmäisyys jatkuu myös hiusten kuivuttua, mutta yleisilme paranee yleensä iltaan mennessä. Seuraavaksi alan kokeilla pelkkiä WO-pesuja, tavoitteena on vähentää lopulta pelkästään WO-pesuun tai sitten pestä hiuksia satunnaisesti myös palashampoolla.
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Puf »

Noniin kuukausi WO-pesuja takana. Kuukauden aikana olen pessyt hiukset kahdesti kananmunalla ja kerran kahvinpuruilla, mutta muuten on menty vain vedellä ja etikkahuuhteluilla. Hiukset ovat edelleen hiukan lähmäiset, mutta tyvi näyttää tosi puhtaalta pesun jälkeen ja hiukset vaikuttavat ylipäätään hyvin normaalilta kun ne pitää kiinni. Viimeinenkin lähmäisyys varmaan katoaa ajan myötä (lisäksi olen ollut tosi laiska harjaamaan hiuksia perusteellisesti), mutta eniten hiuksissa häiritsee niiden pölyisyys, joka ei ole vähentynyt yhtään alun jälkeen. Harja on pakko pestä pölystä noin 1-2 perusteellisen harjauskerran jälkeen, mikä tarkoittaisi että sitä pitää olla pesemässä joka toinen päivä. Lisäksi hiukset eivät varmasti tuoksu niin raikkaalle kuin ennen, enkä ole varma helpottaako se pitemmän ajan jälkeen. Onko kellään kokemusta pidempiaikaisesta WO-pesusta? Tuleeko hiusten pölyisyys olemaan jatkossakin samanlaista pitkissä hiuksissa? Eilen alkoi ensimmäistä kertaa tuntua vahvasti siltä, että vaikka siirtymä vesipesuihin onkin mennyt ihan hyvin, voisin kuitenkin harkita siirtymistä takaisin palashampooseen.

edit. Vaihdoin takaisin palashampoopesuihin. WO-kokemuksesta jäi kuitenkin käyttöön erilaisia luonnollisempia pesumenetelmiä, joten palashampoopesujen välillä olen pessyt hiukset kananmunalla, kahvinpuruilla, hunajalla jne. enkä ole palannut perinteiseen shampooseen. :) Hiukset eivät enää ole pölyiset ja tuoksuvat raikkaalta. Tämä nykyinen menetelmä luultavasti sopii minulle paremmin kuin pelkkä WO-pesu.
Viimeksi muokannut Puf, 29 Maalis 2015, 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: WO-pesu

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Mulla on päällä taas WO-kausi. Tähän asti hyvin siedetty Flown Terva & eukalyptus shampoopala aiheuttaakin yhtäkkiä hilseilyä, kutinaa ja rasvoittumista. Lääkkeenä ei tunnu taas toimivan mikään muu kuin "rehti" vesipesu.

Olen keksinyt alkaa tekemään pesun vadissa, koska se vähentää ainakin omalla kohdalla vedellä läträämistä huomattavasti. Ja lisäksi vatiin voi mukavasti tiputella hyväntuoksuisia eteerisiä öljyjä, etikkaa ja lisätä joukkoon vaikka vahvaa teetä. Pesun jälkeen käyn vielä suihkussa ja huuhtelen tukan, mutta tuoksut tuntuvat jäävän kivasti hiuksiin silti. Nyt on takana vasta yksi WO-pesu, kokeilin jo aiemmin mutta jouduin palaamaan paloihin kun piti saada tukka äkkiä siistiksi eräänä päivänä. WO kun tuntuu nykyään alkuun vähän lähmäävän, mitä se ei aiemmin olekaan tehnyt.
Ostin taannoin luonnonharjaksisen harjankin ihan vaan WO-pesuja ajatellen ja nyt ajattelin opetella harjailemaan tukkaa, jos se tekisi jotain eroa alun lähmätilanteeseenkin.

En nyt tiedä pitäisikö omaa pesurituaalia edes kutsua WO:ksi kun käytän kuitenkin noita lisukkeita, mutta koska kuvioon ei kuulu saippuaa tai shampoota, niin oletan että se sallitaan. ;D
Viimeksi muokannut Hallonnikas, 21 Touko 2015, 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Vastaa Viestiin