Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Triina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 5448
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 20:56

Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Triina »

Olen kärsinyt jonkin aikaa hiustenhoidon aiheuttamasta iho-ongelmasta. Jos täällä on kohtalotovereita, niin kerrottehan apukonstinne tännekin?

Homman nimi on siis se, että hiusraja niskasta, korvien takaa ja ohimoilta sekä etenkin otsa kärsivät hiustenhoitoon käytettävistä aineista ja pesuista. Shampoopesut kuivattavat niin, että otsani on punaläikällinen,  kuiva ja näppyläinen käytännössä aina. Muualla hiusrajassa on pientä näppyä ja ajoittain kutinaa. Itse päänahka voi kuitenkin hyvin ja hiukset samoin. Ongelma on tullut viimeisen puolen vuoden aikana ja osasyy lienee ihotyypin muuttuminen kauttaaltaan kuivempaan ja herkempään suuntaan.

Pesen hiukset joka päivä satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta ja tätä on vaikea muuttaa. Hiukseni eivät yllä kiinni ja rasvoittuvat nopeasti, töissä pitää olla siisti. Pesen hiukset yleensä aamuisin lavuaarissa pää alaspäin, mikä lisää otsan ihon rasitusta. Iho on pahimmillaan pesun jälkeen ja rauhoittuu siitä hiljalleen.

Olen käyttänyt paljon eri sarjoja ja tuotteita, hajustettuja ja hajustamattomia ilman kummempia eroja. Vain muutamasta on tullut selvästi pahemmat oireet: nämä olen jättänyt pois.

En haluaisi tinkiä hiustenhoidosta, pystyn kyllä elämään kärsineen nahkani kanssa, mutta jos voin jollain keinoin ihoani säästää, niin se olisi todella hieno juttu. Tähän asti olen vain koettanut rasvata hyvin, mutta paksut yövoiteet ovat ainoat, joista tuntuu olevan mitään kunnon apua ja niitä on hankala päiväksi laittaa.
Piu
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 341
Liittynyt: 04 Helmi 2007, 13:18

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Piu »

^Mulle tulisi mieleen semmonen keino, että laittaisit pesua ennen siihen otsalle suojaksi esim. bebanthenia, se on sen verta tönkköä, että pysyy siinä jos ei siihen erikseen koske. Sitten pesun jälkeen tietysti pyyhkäiset sen pois. Bebanthenissa on B-vitamiinin esiastetta, joka auttaa ihoa uusiutumaan eli kun sitä kuitenkin sen pyyhkäisyn jälkeen hieman siihen iholle jää niin se kuntouttaa vähän sitä ihoa.
Valentine

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Valentine »

Itsellä atooppinen, hajuste ja väriaineherkkä iho ei oikein tykkää hiusten hoidosta, mutta tässä omat vinkkini:
-hiusten pesu harvemmalle
-hoitoaineiden ja shampoiden laitto, niin että hiukset , joihin ainetta laitan ovat pään päällä, jolloin ainetta ei joudu vahingossakaan esim selkään.
- huuhtelu pää alaspäin, suihkua pitäen siis kädessä, näin edes suihkutettava vaahto ei ärsytä ihoa.

ja tämän kaiken jälkeen iho silti ärsyyntyy, mutta eipä voi mitää. Rasvaa vaan paljon iholle ja yrittää pestä hiukset silloin, kun ei tarvitse lähteä minnekkään. :)
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Neriana »

En keksinyt muutakaan ketjua joten rökittäkää mikäli pieleen meni mutta:

Miehellä on erittäin nopeasti rasvoittuva iho + päänahka. Hän on ulkomaalainen, mustat hiukset ja sitä rataa. Kuitenkin, vähän aikaa sitten mieheltä lähti TODELLA paljon hiuksia ja selkeästi muutamasta kohtaa hiukset ovat harventuneet. Leikkasimme hiukset lyhyiksi ja hiustenlähtö on saatu kuriin, lähtee tosin vieläkin. Myös miehellä tulee finnejä päänahkaan.. Mitään tyypillistä perinnöllistä hiustenlähtöä tämä tuskin on sillä kenelläkään hänen suvussaan ei ole hiustenlähtöä ja hiuksia lähtee tasaisesti joka puolelta..

Jotenkin outoa että finnejä tulee päänahkaan? ja niitä on kaiken lisäksi paljon. Ei ole mitenkään muuten hilsettä yms. Ollaan vaihdettu shampoota jne. Mikään ei tunnu auttavan..

Mitä tämä voisi olla? Luon seborreasta (siihen täällä oma ketjukin) mutta en sinne laittanut viestiä sillä ei oireet siihen tunnu täsmäävän..
petomaani

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja petomaani »

^tässä Nerianalle toisaalta poimittuna..

"Mulla oli aivan sama juttu noin 5 vuotta sitten. Menin ihotautilääkärille ja päänahastani otettiin koepala. Finnien syyksi päänahassa paljastui karvatupen tulehdus. Siis aivan samoja finnejä mitä yleensa kasvoihin tulee mulle tuli päänahkaan. Nämä finnit puolestaan veivät runsaasti hiuksia mukanaan. Sain ihotautilääkäriltä ensin puolen vuoden antibiottikuurin (tetrasykliinivalmiste). Toimi hyvin niin kauan kun kuuria jatkui. Sitten aloitin Roaccutan kuurin. Sitä kesti puoli vuotta. Sen jälkeen ei oo tullu enää finnejä päänahkaan. Sulla on varmaan kans perinnöllistä hiustenlähtöä tän finnitaudin lisäksi, joten kannattaa jatkaa Gefinan käyttöä. Ite oon käyttäny finasteridilääkitystä jo 7 vuotta ja hyvin on toiminu. "

Eli suosittelisin käymään tuola ihotautilääkärillä hakemassa apua vaivaan! :)
Neriana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2417
Liittynyt: 28 Maalis 2008, 13:48

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Neriana »

Kiitos! Tuollaista en huomannutkaan :) Tarpeeksi kun selailee niin omat silmät menee jo ihan ristiin :D
aibu

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja aibu »

Nostetaanpas ikivanhaa ketjua!

Mulla on e-pillereiden lopettamisen jälkeen ollut päänvaivana lisääntyvät finnit kaikesta huollosta huolimatta. Varsinkin hiusrajaan/päänahkaan ja selkään tulee ikävän paljon näppylöitä ja epäilenkin aiheuttajaksi mun viikottaiset hoitoainemuhittelut. Ihotautilääkärin määräämä Differin-geeli on vähän auttanut varsinkin otsaan, mutta selkä on vähän ongelmallisempi. Varsinkin kun vähän väkisin hiuksia huuhdellessä hoitoainevedet valuu selkää pitkin :-\
enna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1030
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 20:16

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja enna »

^Yksi vaihtoehto on alkaa pestä hiuksia pää alaspäin. Tietenkin se on helpompaa tai vaikeampaa hiusten pituudesta riippuen, mutta kun shamppoota ja hoitoainetta käyttää pää alaspäin, kumpikaan ei osu juurikaan sitten muualle ihoon - myöskään huuhdellessa. :)
aibu

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja aibu »

enna, kovasti aina yritän, mut jostain aina valahtaa sitä shampoo/hoitoainepesuvettä selkään ja otsalle :( Voisipa vaan aina käydä kampaajalla pesemässä hiukset!
Unnu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1303
Liittynyt: 03 Maalis 2010, 23:18

Vs: Kun iho kärsii hiustenhoidosta -- neuvoja ja ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Unnu »

^ Onko sulla silikonia sisältävät tuotteet käytössä? Silikonittomat voisivat olla parempia. Itse olen kärsinyt samasta vaivasta, mutten oikeen osaa neuvoa, kun en tiedä mikä sen lopulta paransi... Tosi hyviä hygienia taisi olla loppupeleissä se suurin pelastaja.
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.
Vastaa Viestiin