Sivu 1/1

Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 27 Tammi 2006, 18:50
Kirjoittaja Huuhkaja
Jos ottaa hiustenpidennyksen aitohiusta käyttäen, onko mahdollista saada tietää mistä se hius on peräisin? On jotenkin  outo ajatus että omaan päähän tulisi jonkun toisen hiuksia. :o

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 27 Tammi 2006, 19:04
Kirjoittaja Ishamael
suurin piirtein on mahdollista selvittää onkinlainen alue, josta hius on peräisin, mutta sekin tukkuja ja maahantuojaa pitkin, joka ei ole kovin helppoa.
Toisekseen en kyllä tiedä, miten mielellään näitä tietoja sitten jaetaan kuluttajille, ja harvoin edes itse myyjällä on enää tietoa tarkasta alkuperästä useiden väliäkäsien jälkeen.
Mutta jotain tiettyä ihmistä on jo mahdotonta jäljittää jolta hiukset ovat, sillä samassa hiusnauhassa voi olla useiden eri henkilöiden hiuksia.
Pääsääntöisesti kaikki suomessa käytettävät hiukset ovat aasialaisia jonka vuoksi ne ovat usein myös voimakkaasti käsitellyt vaaleammissa sävyissä koska lähtöväri on hyvin tumma.
Aasialainen hius on myös hyvin erilaista kuin suomalainen, se on huomattavsti paksumpaa ja jäykempää mikä saattaa tulla yllätyksenä kun hiuksen pinnalla oleva hoitoaine kerros on peseytynyt pois.

Maailmalla käytetään myös huippukallista ns virgin hiusta, joka on peräisin venäjältä.
Tämän hiuksen ominaisuudet ja hinta ovat jo niin korkeaa luokkaa, että sitä käytettään pääasissa filmitähtien, laulajien ja muiden julkkisten hustenpidennyksissä joilla on varaa panostaa laatuun.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 27 Tammi 2006, 19:15
Kirjoittaja Huuhkaja
Muistan lukeneeni pari vuotta sitten jostain hiuslehdestä Victoria Beckhamin selitystä siitä, että hänen pidennyksensä ovat peräisin venäläisiltä vangeilta. Hyvin outo ajatus. :-\

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 27 Tammi 2006, 21:08
Kirjoittaja mangomeloni
Luin jostakin että Victoria Beckhamin päähän on myös laitettu hänen miehensä hiuksia, jokin "always together" -ajatus on varmaan ollut takana.

Pidennyshiukset ovat jokaisella valmistajalla omaa reittiä tulleita, ja jokaisella on omat välikätensä. Pitkien hiusten kasvattajia ei  voi yksilöllisesti selvittää, se seikka hämärtyy varmasti jo alkumatkasta. Mutta onneksi ajatellaan eettisesti eli kuolleilta ne eivät ole, tätä kysytään usein. Ainakin suurimmat firmat ovat näin vastanneet.

Esimerkiksi Great Lenghtsien alkuperä on tällainen: Intiassa naisilla on tapana naimisiin mennessään leikkauttaa pitkät kutrinsa (olisiko jokin uuden alun symboli?), jotka he sitten lahjoittavat paikalliselle temppelille. Temppeli myy ne eteenpäin rahoittaakseen toimintaansa, josta ne lähtevät Italiaan tehtaalle käsiteltäväksi.

Kyllähän myyjän pitäisi kutakuinkin hiusten alkuperä tietää, koska alkuperän ja käsittelytavan tietäen tietää myös laadun, mutta esimerkiksi Hairiumin omistaja ei tiennyt hiustensa alkuperää ja myöskään sitä millä ne on värjätty...

Maailmallahan on pula pidennyshiuksista niiden jatkuvasti lisääntyneen suosion vuoksi, joten pidennyshius ei varmasti tule halpenemaan. Näinollen voisi päätellä sitä että jos pidennyshius on halpaa, se ei varmastikaan ole parhainta laatua.
Eriasia sitten on, millä kaikilla keinoilla sitten tulevaisuudessa ruvetaan hiusta hankkimaan...

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 28 Tammi 2006, 18:04
Kirjoittaja petomaani
Voi olla, että seuraava aihe on käpistelty juurta jaksain vanhemmalla foorumilla, mutta kysyn nyt kuitenkin: voiko aitohiustenpidennystä värjätä? Siis jos pitää sen hyvällä hoidolla ja noin sen max 6 kk ??

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 28 Tammi 2006, 18:27
Kirjoittaja Eläimellisyys
petomaani kirjoitti: Voi olla, että seuraava aihe on käpistelty juurta jaksain vanhemmalla foorumilla, mutta kysyn nyt kuitenkin: voiko aitohiustenpidennystä värjätä? Siis jos pitää sen hyvällä hoidolla ja noin sen max 6 kk ??
Voi värjätä ihan kuten omaakin tukkaa... Tosin saattaa vaan luonnollisesti saattaa mennä siitä huonompaan kuntoon...

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 28 Tammi 2006, 18:55
Kirjoittaja Ananas
Huuhkaja kirjoitti: Muistan lukeneeni pari vuotta sitten jostain hiuslehdestä Victoria Beckhamin selitystä siitä, että hänen pidennyksensä ovat peräisin venäläisiltä vangeilta. Hyvin outo ajatus. :-\
Tästä puhuttiin aikoinaan meidän englannin yo-kuuntelussa. Silloin olin tyytyväinen, kun olin viettänyt aikaa hiuslehtien parissa.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 28 Tammi 2006, 20:52
Kirjoittaja Huuhkaja
Ananas kirjoitti:
Huuhkaja kirjoitti: Muistan lukeneeni pari vuotta sitten jostain hiuslehdestä Victoria Beckhamin selitystä siitä, että hänen pidennyksensä ovat peräisin venäläisiltä vangeilta. Hyvin outo ajatus. :-\
Tästä puhuttiin aikoinaan meidän englannin yo-kuuntelussa. Silloin olin tyytyväinen, kun olin viettänyt aikaa hiuslehtien parissa.
Tämä on nyt täysin OT, anteeksi kovasti, mutta tuosta tuli mieleen, että silloin joskus aikoinaan meidän saksan yo-kuuntelussa oli Claudia Schifferin haastattelu ja oli myös tullut luettua hänestä niin paljon että tiesi vastaukset melkein kaikkeen ilman että tarvi mitään kuunnellakaan! Kiitos siis Claudialle saksan ällästä! :D

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 06 Helmi 2006, 18:33
Kirjoittaja Eiffe
En viitsinyt aloittaa uutta aihetta, joten laitetaanpas tähän ketjuun  :) Katselin taas vaihteeksi Afrocaren sivuilta eri aitohiusnauhoja, ja kaipailisin tietoa mikä näistä olisi mahdollisesti laadukkain: euro remi, european silky vai yaki remi? Harmittaa kun en muista mitä laatua nämä tällä hetkellä päässä olevat haituvat ovat. Olettaisin, että tuota yaki remiä.

Mitä merkkiä Hairiumin aitohiusnauhat mahtavat olla?

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 06 Helmi 2006, 19:07
Kirjoittaja Illusia
Ainakin afrocaren halvin euro silk hair oli melkosen huonoa.Takkuuntui helposti ja latvat haaroittuivat tosi nopeasti,usein jopa kuusi haaraisia mukana.Tosin en pitänyt pidennystä kuin kaksi kuukautta joten ei haitannut että olikin hieman huonompaa.Kampaaja kyllä kehui sitä hyväksi.Ja mulla oli kolmea väriä josta vaalein oli kaikista huonointa,sen kampaajakin huomasi.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 06 Helmi 2006, 19:40
Kirjoittaja Eläimellisyys
Siis mua ällöttäis jos mun päähän laitettais jonkun ihmisen vanhoja hiuksia! Kun ei tiedä miten ovat tukkaansa rääkänneet. Tai juuri tuo, että ovat sitten huonokuntoisempaa kuin oma hius, haaroittuvat ja niin pois päin. En voisi kuvitella pidennystä/tuuhennosta itselleni.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 06 Helmi 2006, 20:43
Kirjoittaja Eulaalia
Niin ja luulis että ne jutut millä pidennyshiukset on kiinni omassa tukassa, olis jotenkin tiellä.... esim. kun sormilla haroo hiuksia niin aina tulis joku köntsä vastaan, kun oma hius kasvaa kuitenkin. Huom. vain arvelua, mulla ei ole ikinä ollut pidennyksiä eikä varmaan tulekaan.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 09 Helmi 2006, 14:30
Kirjoittaja Jadele
Kuukunen kirjoitti: Siis mua ällöttäis jos mun päähän laitettais jonkun ihmisen vanhoja hiuksia! Kun ei tiedä miten ovat tukkaansa rääkänneet. Tai juuri tuo, että ovat sitten huonokuntoisempaa kuin oma hius, haaroittuvat ja niin pois päin. En voisi kuvitella pidennystä/tuuhennosta itselleni.
Noin mäkin ensin ajattelin mutta ostin kaksi lyhyttä aitohiusnauhaa klipseillä laitettaviksi ja ovat kiiltävää ja hyväkuntoista hiusta. Jotenkin siihen ajatukseen tottui eikä sitä ajattele silloin kun nuo ovat hiuksissa että on ihan aitoa hiusta ja ollut joskus jonkun toisen päässä :)
Tietenkin ällöttäisi jos se hius olisi huonokuntoista ja täynnä kaksihaaraisia yök :-\ mutta kun on hyväkuntoista ja kiiltävää niin ei sitä ajattelekkaan.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 13 Maalis 2006, 21:02
Kirjoittaja Hanzku
Tieteen Kuvalehdessä 4/2006 oli juttua hinduista, jotka käy pyhiinvaelluksellaan uhraamassa hiuksensa Tirumala Tirupathi Devasthanam-temppelissä (tai sinnepäin). Joka päivä siellä käy leikkuuttamassa päänsä kaljuksi 25000 - 50000. 650 parturia päivittäin leikkaa niitä hiuksia. Uhratut hiukset myydään huutokaupoissa, vuosittain myydään n. 45 000 kiloa hiuksia. Yritin skannailla juttua, mutta photobucket pienenti ne lukukelvottomiksi. (hiuslaatuketjussa se taas yritti väenvängällä tehdä mun takaraivosta koko ruudun kokosen) Tieteen Kuvalehden sivutkaan ei jostain syystä toimi.

Mutta sen temppelin sivut mä löysin! http://www.tirumala.org/ Siellä ei kyllä puhuttu mitään hiuksista, äkkiä kun selasin.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 17:28
Kirjoittaja Stationery
Hanzku, olipas todella mielenkiintoinen juttu, tiedä sitten vaikika omassa päässä olisi hindujen hiuksia. :)

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 17:47
Kirjoittaja Emiliana
mangomeloni kirjoitti: Esimerkiksi Great Lenghtsien alkuperä on tällainen: Intiassa naisilla on tapana naimisiin mennessään leikkauttaa pitkät kutrinsa (olisiko jokin uuden alun symboli?), jotka he sitten lahjoittavat paikalliselle temppelille. Temppeli myy ne eteenpäin rahoittaakseen toimintaansa, josta ne lähtevät Italiaan tehtaalle käsiteltäväksi.
Mä kuulin tuota samaa juttua Intian naisten hiustenleikkausperinteestä kun kyselin kampaajalta, että tietääkö hän mistä joissakin hiustuotteissa oleva "ihmiskeratiini" on peräisin. Käsitin hänen puheestaan niin, että ainakin Intiasta tulisi sekä hiustuote- että hiuspidennysmateriaalia.

Tosin tuosta temppelin organisoimasta keräyksestä ei tosin ollut puhetta - kampaaja meinasi, että hiusten leikkaus on naisille kunnia-asia, ja leikkaamisen jälkeen hiukset myydään ja niistä saadut rahat naiset antavat miehensä suvulle lahjana.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 14 Maalis 2006, 19:26
Kirjoittaja Hanzku
No tänään pääsi Tieteen Kuvalehden sivuille. http://www.tieteenkuvalehti.com/Crossli ... 19&id=9302

Oli kyl ihan mielenkiintoinen artikkeli, harmi etten saanut skannausprojektin tuloksia näkymään...

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 21 Touko 2006, 16:41
Kirjoittaja marenki
Siirtäkää tämä jonnekin jos keksitte paremman paikan!

Eli sain päähäni ihan "huippu" idean! (taas...)
Mitäpä jos se aitohius olisikin kotoisin omasta päästä? Jos leikkaisi pitkän tukkansa ihan lyhyeksi, niin voisiko ne leikatut hiukset laittaa pidennyskäyttöön? Säästäisi oman tukkansa myöhempää käyttöä varten, jos vaikka haluaisikin kohta taas pitkän tukan... Tai kasvattaisi taas pitkäksi ja laittaisi tuuhennukseksi, olisi ihan super-tukka!

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 21 Touko 2006, 16:56
Kirjoittaja rolla
Mikä ettei, mutta ainakaan mun kuntoiset hiukset ei varmana kestäis  :D Ja ne pitäis jotenki siististi saada sellaiseen hiusnauhaan.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 22 Touko 2006, 22:43
Kirjoittaja Ishamael
Tottakai niitä voi käyttää!  ;D
MInkä ihmeen takia ne pitäisi ommelluttaa nauhaan?  ???

JOs ihan liimasineteillä laitetaan, niin senkus otetaan vain sopivia tupsuja ja liimataan omiin kiinni.
Mulla on ollut pikkusiskon entinen letti raitoina omien seassa kun hän pätkäisi pitkän ja luonnostaan platinanvaalean ja vielä käsittelemättömän lettinsä pois, otin sen talteen. (Mähän sen leikkasin, yllätys yllätys  ;D)

Eli jos itseltä/kavereilta jää pidempiä pononhänti,niin oitis ne talteen.
On nimittäin sanoinkuvaamattoman paremman tuntuista ja laatuista kuin karhea ja jäykähkä aasialainen pidennyshius.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 22 Touko 2006, 22:54
Kirjoittaja mangomeloni
Ja tietenkin erimieltä  ;D

Mä en taasen käyttäisi ollenkaan, koska eivät kestä hyväkuntoisena verrattuna pidennyshiukseen, sekä kiinnityskohta on hankalampi saada kestäväksi (liimasinetti nyt yleensäkään ole kestävä). Toisekseen omasta hiuksesta ei saa tasapitkää osiota, eli hapsottaa aikalailla.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 23 Touko 2006, 01:26
Kirjoittaja marenki
Miksei kestäisi hyväkuntoisena? Kuitenkin ovat käsittelemättömät ja varsinaista tarvetta ei siis olisi pätkäistä koko tukkaa, vaan jos innostuisi, niin voisi leikata ihan lyhyen. ;D

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 24 Touko 2006, 15:38
Kirjoittaja Ishamael
Siis nyt en ymmärrä minäkään.
Miksi ei pysyisi hyvässä kunnossa?
Satakertaa paremmassa kunnossahan se pysyy, kuin puhkikäsitelty ja kuivan karhea aasialainen hius, joka on happokäsitelty ja keitetty ja luoja ties vaikka mitä.
Sitä ei ole valkaistu/suoristettu/ permanentattu eikä suomukerrosta ole kuorittu pois.

Silloin kun mulla oli nuo raidat, tuntui aika jännältä kun laitettu hius oli pehemeää ja silkkistä, ja oma kuivaa ja kärähtänyttä.
Kummasti se pehmitti koko yleisfiilistä kun sinne laittoin sekaan parempikuntoista karvaa kuin oma.

Ei saa tasapitkää osiota? En nyt ymmärtänyt.
Tarkoitatko että lisätty hiustupsu ei ole tasapitkä?
Sehän niin tasapitkä, kuin se leikattaessa on ollut.
Eikä sitä tarvitse sitten rikkoa/vuolla niinkuin liian tasapitkää lisäkeosiota jotta se sekoittuu paremmin omaan massaan.

Eihän omatkaan suortuvat tasapitkiä ole, eivätkä siltikkään pahemmin hapsota ;)

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 25 Touko 2006, 21:04
Kirjoittaja Amilo
tuntuu kyllä uskomattomalta, että toisen päästä omaan vaan, eikö niitä hiuksia pitäisi jotenkin kuitenkin esikäsitellä tms. Se nyt on eri asia, jos hiukset ovat jonkun tutun puhtaasta päästä, mutta jos nyt mitä tahansa toisen hiuksia käyttäisiä, voisihan niistä saada jotain bakteeri- tai täitartuntoja? ja myös epäilyttää, miten hiukset pysyvät hyväkuntoisina. Hmm Hmm olen tällainen epäilijä ;)

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 02 Elo 2006, 11:29
Kirjoittaja maxfactor
So capin hiukset ovat ainakin peräisin itäisestä euroopasta.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 04 Elo 2006, 16:16
Kirjoittaja sandy
Kuinka pitkä pätkä pitää olla hiuksia että ne kelpaa jatkokäyttöön?
Kun mä leikkasin joitain vuosia sitten paksusta tasapitkästä ja hyväkuntoisesta tukastani ainakin 40cm pois (älkää kysykö miksi leikkasin, koska se on harmittanut siitä alkaen :'( ), niin kun kysyin kampaajalta et voisko sitä käyttää vaikka peruukkien tekoon niin sanoi että on liian lynyt pätkä. Roskiin meni..


Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 06 Elo 2006, 15:32
Kirjoittaja Amilo
Mikä Afrocaren hiusnauhoista on parhaan laatuista??  Ja onko noita Englantilaisia nettikauppoja muita, joista saisi hyvää hiusta.Olisin laittanut tämän tuonne ostamis ketjuun, mutta ei sinne saanut kirjoitettua

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 19 Kesä 2008, 22:38
Kirjoittaja Riia
Mä olen tässä katsellut omaa n. puolen metrin mittaista irtolettiä. Hiukset on leikattu päästäni varmaan n. 20 vuotta sitten ja säilytetty ilmatiiviissä metallirasiassa. Voiskohan niitä vielä käyttää? Kyseessä on tumma luonnonkihara käsittelemätön karvakasa. Laitatanko omaan päähäni vai heitänkö roskiin? Turhaa kai tuota on jemmailla kymmeniä vuosia...

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 05 Heinä 2008, 21:39
Kirjoittaja Luscious
Jos ne sun hiukset on pompulalla kiinni nipussa ja "oikein päin" niin voithan pestä, hoitaa ja kuivata (+silikonia olis hyvä) ja katsoa millaset ne on kunnoltaan.
Saahan ne sit poiskin.

Edit. On kyl OT tää mun viestini.. saa siirtää.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 27 Heinä 2008, 22:13
Kirjoittaja kerrrmit
Kuukumina kirjoitti: Siis mua ällöttäis jos mun päähän laitettais jonkun ihmisen vanhoja hiuksia! Kun ei tiedä miten ovat tukkaansa rääkänneet. Tai juuri tuo, että ovat sitten huonokuntoisempaa kuin oma hius, haaroittuvat ja niin pois päin. En voisi kuvitella pidennystä/tuuhennosta itselleni.
itse en myöskään voisi kuvitellakkaan ottavani.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 18 Elo 2008, 12:44
Kirjoittaja ihana
http://www.dailymail.co.uk/femail/artic ... melia.html

Ihan mielenkiintoinen tuo väite, että kuolleiltakin leikattaisiin tukkaa länsimaille lisäkkeiksi  ??? Itse ehkä pitäydyn mieluimmin oman tukan kasvatuksessa. Toisaalta, hiuksensa myymällä moni köyhä nainen tai tyttö saa rahaa. Ja tukkahan on uudistuva luonnonvara.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 18 Elo 2008, 19:38
Kirjoittaja Roksane
Harvinaisen huono ja suorastaan typerä artikkeli. On se hienoa, kun länsimaalaiset t i e d o s t a v a t. Ymmärrän kyllä, että hiuslisäkkeisiin saattaa liittyä moraalisia ongelmia, mutta tässä artikkelissa niitä oli käsitelty uskomattoman pinnallisesti ja hysteerisesti. Jamelia - hyvän tahdon hiuslähettiläs. Jee.

Artikkelin uusin lukijakommentti oli aika osuva: "Pop star turns moral crusader - it's a very familiar theme. All this hand wringing nonsense."

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 19 Elo 2008, 21:27
Kirjoittaja ihana
Jep, artikkeli ei ole maata mullistava, mutta toisaalta ajatus "reilun kaupan lisäkkeistä" on miellyttävä. Jos minä voin kananmunasta nähdä, että mistä se on pöytääni tullut niin miksei samaa voitaisi toiminnallistaa tässäkin bisneksessä. Samalla alkuperäiset "tuottajat" saisivat enemmän voittoa.

Reilussa kaupassahan on vaan se ikävä puoli, että lopputuote maksaa sitten enemmän. Mutta toisaalta, kuka haluaisi niitä kuollut/viemäri/harjahiuksiakaan ostaa? Vai eikö silläkään ole mitään väliä? Onhan ne toki puhdistettu, ehkä asiassa ei ole mitään kammottavaa.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 22 Elo 2008, 23:53
Kirjoittaja Riia
Luscious kirjoitti: Jos ne sun hiukset on pompulalla kiinni nipussa ja "oikein päin" niin voithan pestä, hoitaa ja kuivata (+silikonia olis hyvä) ja katsoa millaset ne on kunnoltaan.
Saahan ne sit poiskin.

Edit. On kyl OT tää mun viestini.. saa siirtää.
Jatkanpa vanhaa OT:a. Hiukset on letillä ja pompulalla kiinni, mutta mitä meinaa toi oikein päin? Kunnoltaan ne on varmaan paremmassa kuosissa kuin mitä nykyään roikkuu päässä ::)

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 23 Elo 2008, 11:41
Kirjoittaja Amilo
^Oikein päin tarkoittaa sitä, että hius tulisi kiinniittää hiukseen samoin päin kuin se on siitä leikattu. Eli että hiussuomut tulevat oikein päin. Muutenhan ne aukevat eri suuntaan ja alkavat hapsottaa. Jos hiukset on sinulta pätkäisty ponnarilla ja pompula on laitettu oikeaan päähän, niin todennäköisesti ne ovat ihan oikein päin.

Tajuskohan tästä sepustuksesta taas kukaan mitään  ::)

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 23 Elo 2008, 22:46
Kirjoittaja Riia
jeps, tajusin ja juuri noin ne on leikattukin, joten hiukset ovat ns. oikein päin. Kiitos kun valaisit asiaa :)

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 29 Marras 2008, 17:09
Kirjoittaja Iida
Kaveri pidensi omia rastojaan omista hiuksistaan tekemillä pidennyksillä. Ihmisiltä on tullut uskomattomia reaktioita näihin pidennyksiin. Järjestään kaikkien mielestä ajatus omien hiusten käyttämisestä pidennyksenä on todella vastenmielinen ja ällöttävä. Itse satuin olemaan paikalla, kun joku kakoi, että kuinka ällöttävää on käyttää vanhoja hiuksia. Kysyin, että mitä mieltä tuo oli ulkomailta tuoduista pidennyshiuksista, niin ne on tosi hienoja ja kivoja ja ihan eri asia..  ::)

Nuo pidennysosiot noista rastoista ei erotu ollenkaan, eli rasta jakuu luonnollisena ja tasapaksuna, että huono laatu ei tuota ällötystä voi aiheuttaa.. Minusta nuo ovat hienot rastat, vaikken yleisesti rastoista pidä.

Viime kesänä samainen tyttö leikkasi rastansa lyhyeksi, mutta katui jo seuraavana päivänä ja kiinnitti rastat tukkaan takaisin. Uudelleenkiinnityksen kohtaa ei todellakaan huomaa mitenkään muuten, kuin pyörittämällä sitä rastaa sormien välissä, silloin tuntee hiukan paksumman kohdan.

Rastoihin noita omia hiuksiaan kannattaa siis ainakin hyödyntää. Tosin täällä ei varmaankaan kamalan monella ole rastoja.. Tietty pitää olla myös aika näppärä käsistään, että saa ihmismäisesti ne jatkeet päähän sopimaan.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 28 Helmi 2009, 14:13
Kirjoittaja ree
Ykköseltä tuli just dokumentti "Hiusten matka" jossa köyhä intialaisperhe meni temppeliin uhraamaan hiuksensa. Hiukset viedään temppelistä Italiaan jalostettavaksi (Great Lenghts), josta ne palaavat rikkaiden hiuslisäkkeiksi mm. takaisin Intiaan. Ohjelman mukaan hiusten arvo on matkalla moninkertaistunut, mutta kenen hyväksi? Köyhä perhe ei tienannut penniäkään, mutta hiusfirmat rikastui. Aikamoista riistoa mun mielestä. Tuon dokumentin jälkeen tekee vielä vähemmän mieli aitohiuspidennystä. Onneksi tukkaa on riittävästi omasta takaa.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 28 Helmi 2009, 18:34
Kirjoittaja Luscious
Ne intialaiset uhraa hiuksensa uskonnollisista syistä, ei myydäkseen hiuksensa.
Mun mielestä on ihan ok että Intia on alkanut myymään niitä hiuksia kun että ne  menis vaan hukkaan.
Toki tuo kuka ne rahat käärii on vääryys.. mut niinhän se menee jokaisen tuotteen kohdalla kun alkuperämaa on joku köyhä maa :( Mut yhtälailla se riisto koskee timantteja, mausteita, vaatteita jne.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 02 Maalis 2009, 10:33
Kirjoittaja ZaparoZanna
Paikalliset tosiaan uhrasivat ne hiuksensa jollekin jumalalleen. Temppeli sai hiuksista ihan hyvän hinnan ne ostaneelta tehtaalta. Toki tehdas saa vielä suuremman voiton kun myy eteenpäin mutta ei temppeli jäänyt näppejään nuolemaan.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 10 Maalis 2009, 12:50
Kirjoittaja pitkätukka
Tänään oli YLEn uutissivulla myös artikkeli tuosta intialaisten harjoittamasta hiusten uhraamisesta. Kirjoittaja pohtii samalla, että olisi oikeudenmukaista jos intialaiset saisivat korvausta hiuksistaan. Hehän uhraavat ne jumalilleen, ja ne päätyvät sieltä kuitenkin kauppatavaraksi:

Intialainen ei saa maksua hiustensa uhraamisesta

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 11 Maalis 2009, 15:45
Kirjoittaja Penny
Luscious kirjoitti: Ne intialaiset uhraa hiuksensa uskonnollisista syistä, ei myydäkseen hiuksensa. Mun mielestä on ihan ok että Intia on alkanut myymään niitä hiuksia kun että ne  menis vaan hukkaan. Toki tuo kuka ne rahat käärii on vääryys.. mut niinhän se menee jokaisen tuotteen kohdalla kun alkuperämaa on joku köyhä maa :( Mut yhtälailla se riisto koskee timantteja, mausteita, vaatteita jne.
Lusciouksen kanssa samaa mieltä. Jos hiukset kerittäisiin pakolla ihmisten päästä tahtoi tai ei, ja myytäisiin hyvällä hinnalla eteenpäin maksamatta penniäkään keritylle, silloin vasta mielestäni voitaisiin puhua riistosta. Kyseessä oli kuitenkin uskonnollinen riitti, josta ylijääneet hiukset on aiemmin hävitetty. Hiukset uhrataan temppelille ja temppeli saa niistä korvauksen, joten jos tässä jotain pitäisi pakosta syyllistää, niin itse syyllistäisin temppelin, joka muutti nämä pyhät hiukset alunperin kauppatavaraksi. Toisaalta temppelikin käyttänee (ainakin toivottavasti) saamansa rahat jollain tapaa ihmisten hyväksi.

Hiustenpidennysten ottajaa sensijaan en osaa tässä syyllistää mitenkään, koska hiukset joka tapauksessa hävitettäisiin ellei niille ole muuta käyttöä. Ellei sitten Intiassa kirjaimellisesti painosteta/pakoteta ihmisiä luovuttamaan lisää hiuksia, koska hiusten tarve lisääntyy pidennysinnostuksen myötä.

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 12 Maalis 2009, 00:15
Kirjoittaja Riia
Mun ystävä, joka on syntyperältään vietnamilainen ja uskonnoltaan budhalainen, matkusti kotiinsa Vietnamiin kuullessaan isänsä olevan kuolemaisillaan. Isän kuoltua ystäväni oli leikkauttanut päänsä kaljuksi paikallisessa temppelissä (ystävälläni oli alaselkään asti pitkä musta tukka). Tämä oli kuulemma paikallinen tapa vanhemman kuoltua, mutta jotenkin vähän ihmetyttää. Ystäväni ei myönnä saaneensa rahaa hiuksista, mutta temppeli taitaa saada...

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 16 Maalis 2009, 17:27
Kirjoittaja Iida
En usko, että ihmisiä siellä haittaa se, että temppeli myy hiukset. Olisiko uhraaminen uhraamista, jos hiuksista saisi korvauksen? Mun käsityksen mukaan se olisi myymistä siinä vaiheessa.. Eettistä ei ole tietenkään se, että niistä hiuksista rahaa sitten repivät länsimaalaiset hiuskeisarit. Hienoa olisi, jos temppeli saisi oikeasti hyvän korvauksen hiuksista ja näillä rahoilla pystyttäisiin parantamaan alueen ihmisten oloja..

Vs: Mistä aitohius peräisin?

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 03:50
Kirjoittaja Hali
Minä sinänsä ymmärrän tuon että temppeli myy hiuksia eteenpäin, koska olisihan se tavallaan tuhlausta jos hiukset heitettäisiin pois, siitähän menisi monia satoja tai jopa tuhansia kiloja hiusta hukkaan joka vuosi. Outoa tuossa on se, että hiusten uhraaja ei saa siitä maksua, mutta eihän se olisi silloin hiusten urhaamista vaan pois leikkaamista rahan toivossa. Ja tuo on totta mitä joku mainitsi että jokaisessa köyhässä maassa se menee niin, että se alkuperäinen tuottaja, eli se köyhä ihminen saa siinä kaikista vähiten sitä rahaa, vaikka hän teki suurimman työn. Eli en kuitenkaan syyllistä tässä pidennysten ottajia, kun itselläkin sellaiset on haaveissa, enkä ketään muutakaan, koska loppujen lopuksihan tuo on kuitenkin ihmisen oma valinta uhrata hiukset. Toisaalta temppelissä kyllä voitaisiin valistaa tästä hiusten myymisestä eteenpäinkin. Tulipas epäselvää tekstiä :/.

Mun on pakko myöntää että mua rupes jotenkin kiinnostamaan toi omien hiusten leikkaaminen pois ja sitten niiden pistäminen omaan päähän lisäkkeinä x). Katsoo nyt jos omat hiukset pysyy hyvässä kunnossa niin voisihan sitä kokeilla kun nää on pitkät ja sitten kasvattaa takas samaan pituuteen niin olis sellaset kivan tuuheat hiukset. Tosin kärsivällisyys ei kyllä taitaisi riittää.