Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Piti lukea tämä ketju antaumuksella. Olen käyttänyt enemmän taas kosteuttavia tuotteita ja huomasin tuossa pari viikkoa sitten, että hiukset taas takuttuu ja venyy kummallisella tavalla. Luonnonkihara myös tuntui omituiselta, kun otti kiharan käteensä, se jäi vaakasuoraan, eikä taipunut alas kuten normaalisti.
Hetken ihmettelin mistä tämä johtui ja sitten tajusin kaivaa rekun esiin. Olen myös ennen sh-pesua muhittanut kananmunaa hiuksissani. Nyt vaiva on korjattu.
Jännä oli myös, kun täällä oli että liikaa paikattu hius on karhea, minulla taas jos hius on liikaa kosteutettu, se muuttu karheaksi, ei taivu kiharoille ja jää paikoilleen. Rakennepaikattu hius taas pomppii ja liikkuu oman pään mukaisesti. Niin tai näin, olen ylpeä siitä että olen oppinut lukemaan hiuksiani.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
nysimum
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2011, 11:05

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja nysimum »

Kuten niin moni muu, olen tämän ketjun luettuani kahta pahemmin ymmälläni ;D

Pari kuukautta sitten vielä täysin mihinkään hiusasioihin perehtymättömänä tilasin Ouidadin 12-minute deep treatmentin, jonka luvattiin suunnilleen herättävän henkiin kuolleimmatkin hiukset. Olin ihan kauhuissani, kun hiukseni olivatkin sen jälkeen kahta takkuisemmat ja karheat, mutta kaverini rauhoitteli minua toteamalla, että tuote luultavasti oli rakennepaikkaava ja hiukseni todennäköisesti tarvitsevat kosteutta.

Nyt olen ottanut asioista vähän selvää ja pistänyt tukkani sellaiselle kosteutuskuurille, ettei se ole koskaan sellaista kokenut: CWC-pesut, sulfaatitonta shampoota, silikonitonta hoitoainetta, muhitteluja, öljyä jätettävänä ja muhituksissa, latvojen föönaus pannaan... Ja tulosta alkaa jo näkyä!

Viimeisen viikon aikana hiuksistani on kuitenkin tullut ihmeen "lötköt", jotenkin ihan ylipehmeät ja hennot ??? Tämä kai on aika normaali oire siitä, että rekkua tarttisi. Voiko hiuksia kosteuttaa liikaa ja voiko siitä seurata rakennepaikkauksen tarve? Tai priorisoivatko hiukset rakennepaikkausta/kosteutusta sen mukaan mitä ne tarvitsevat kipeämmin? Eli jos hiukset tarvitsevat sekä kosteutusta että rakennepaikkausta, mutta kosteutusta paljon enemmän, hylkiikö hius rakennepaikkausta ennen kuin kosteutus on saatu kuntoon? Ja jos nyt yritän uudestaan rakennepaikkausta, mutta se onkin huti, otanko sillä paljonkin takapakkia kosteutusprojektissa?

Tulipas hurja liuta kysymyksiä :) Toivottavasti joku jaksaisi vastata edes osaan.

Niin joo ja laitan tähän vielä tuon Ouidadin 12-minute deep treatmentin INCIn, jos joku viitsisi vilkaista ja vahvistaa/kumota epäilykseni siitä, että se tosiaan on rakennepaikkaava, olisin kiitollinen. Keratiinia siinä ei näytä olevan, mutta muita proteiineja kyllä?

Water, Cetyl Alcohol, Sorbitol, Stearalkonium Chloride, Lactamide MEA, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Cetearyl Ethylhexanoate, Tocopheryl Acetate, Ribes Nigrum (Black Currant) Seed Oil, Panthenol (Provitamin B5), Hydrolyzed Wheat Protein, Hydrolyzed Soy Protein, Cystine Bis-pg-propyl Silantriol, Sodium PCA, Betaine, Glycine, Alanine, Proline, Serine, Threonine, Arginine, Lycine, Glutamic Acid, Myristamine Oxide, Polyquaternium-11, Butylene Glycol, Polyquaternium-59, Fragrance, Disodium EDTA, Diazolidinyl Urea, Iodopropynyl Butylcarbamate.
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
– Daniil Harms: Uusi anatomia
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja Hue »

ellen kirjoitti: Jos haluat kokeilla rekkua, joka on oikeasti hyvä ja vieläpä edullinenkin, ja jossa ei ole silikonia, niin Mill Creekin rekku on ehdottomasti tilauksen arvoinen. Toimii niin hyvin kuin kalliimmat Joicon ja L'anzan rekut, on vain luonnonmukaisempi ja todella paljon halvempi.
Mun täytyy kyllä sanoa, että toi Mill Creekin rekku ei toimi mun päässä yhtään. Mun hiukset ei vaan tunnu yhtään sellaisilta jämäköiltä ja rakennepaikatuilta Mill Creekin jälkeen, kuten Joicon tai Lanzan rekun jälkeen. Se ei tunnu tekevän mun hiuksille oikeastaan mitään, tuntuu kuin tyhjää lätkisi päähän.

Ja jos jotain, niin rakennepaikkausta mun tukka tarvitsee (blondattu) ja sen kyllä huomaa, kun hiukset on saatu tupattua rakennepaikkaavia ainesosia täyteen.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja ellen »

Toinenkin rekku iHerbistä mitä voi kokeilla, jos Mill Creek ei ole tehnyt tarpeeksi rakennepaikatun oloista pehkoa, on EO:n keratiinihoitis. Mill Creek jättää mun hiukset todella pehmeiksi ja sileiksi, mistä mie tykkään paljon, kun monet rekut jättivät hiukset liian karheiksi, kun taas EO:n hoitis tekee hiuksista selvästi karheammat ja kuohkeammat. EO:n koostumus on paksumpi kuin Mill Creekin ja muutenkin EO:n hoitis ihan mainio rekku INCI-listaltaankin (luonnonmukaisempi koostumus verrattuna Mill Creekin INCI:in), mutta mua ällöttää se lääkemäisen kookoksen tuoksu ihan hirveästi. Jos pääsee yli siitä hajusta, niin EO:n rekku olla kokeilemisen arvoinen.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

nysimum kirjoitti: Kuten niin moni muu, olen tämän ketjun luettuani kahta pahemmin ymmälläni ;D

Pari kuukautta sitten vielä täysin mihinkään hiusasioihin perehtymättömänä tilasin Ouidadin 12-minute deep treatmentin, jonka luvattiin suunnilleen herättävän henkiin kuolleimmatkin hiukset. Olin ihan kauhuissani, kun hiukseni olivatkin sen jälkeen kahta takkuisemmat ja karheat, mutta kaverini rauhoitteli minua toteamalla, että tuote luultavasti oli rakennepaikkaava ja hiukseni todennäköisesti tarvitsevat kosteutta.

Nyt olen ottanut asioista vähän selvää ja pistänyt tukkani sellaiselle kosteutuskuurille, ettei se ole koskaan sellaista kokenut: CWC-pesut, sulfaatitonta shampoota, silikonitonta hoitoainetta, muhitteluja, öljyä jätettävänä ja muhituksissa, latvojen föönaus pannaan... Ja tulosta alkaa jo näkyä!

Viimeisen viikon aikana hiuksistani on kuitenkin tullut ihmeen "lötköt", jotenkin ihan ylipehmeät ja hennot ??? Tämä kai on aika normaali oire siitä, että rekkua tarttisi. Voiko hiuksia kosteuttaa liikaa ja voiko siitä seurata rakennepaikkauksen tarve? Tai priorisoivatko hiukset rakennepaikkausta/kosteutusta sen mukaan mitä ne tarvitsevat kipeämmin? Eli jos hiukset tarvitsevat sekä kosteutusta että rakennepaikkausta, mutta kosteutusta paljon enemmän, hylkiikö hius rakennepaikkausta ennen kuin kosteutus on saatu kuntoon? Ja jos nyt yritän uudestaan rakennepaikkausta, mutta se onkin huti, otanko sillä paljonkin takapakkia kosteutusprojektissa?

Tulipas hurja liuta kysymyksiä :) Toivottavasti joku jaksaisi vastata edes osaan.

Niin joo ja laitan tähän vielä tuon Ouidadin 12-minute deep treatmentin INCIn, jos joku viitsisi vilkaista ja vahvistaa/kumota epäilykseni siitä, että se tosiaan on rakennepaikkaava, olisin kiitollinen. Keratiinia siinä ei näytä olevan, mutta muita proteiineja kyllä?

Water, Cetyl Alcohol, Sorbitol, Stearalkonium Chloride, Lactamide MEA, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Cetearyl Ethylhexanoate, Tocopheryl Acetate, Ribes Nigrum (Black Currant) Seed Oil, Panthenol (Provitamin B5), Hydrolyzed Wheat Protein, Hydrolyzed Soy Protein, Cystine Bis-pg-propyl Silantriol, Sodium PCA, Betaine, Glycine, Alanine, Proline, Serine, Threonine, Arginine, Lycine, Glutamic Acid, Myristamine Oxide, Polyquaternium-11, Butylene Glycol, Polyquaternium-59, Fragrance, Disodium EDTA, Diazolidinyl Urea, Iodopropynyl Butylcarbamate.
Vastaus pohjautuu omalle luonnonkiharalle, joka tykkää rakennepaikkauksesta.

Hiusta voi kosteuttaa liikaa. Silloin hiuksista tulee ylipehmeät, lötköt kuten kuvailit. Hius ei hylji rakennepaikkausta mikäli sitä tarvitsee. Koeta ihmeessä rakennepaikata, ei siitä varmaan pahempia seuraa, etenkin tuolla hoidolla minkä incin laitoit, enemmän kosteuttava kuin paikkaava.

Polyquaterniumit voi muuten kasaantua hiuksiin ja niitä on aika vaikea putsata pois. Suosittelisin siis syväpuhdistusta.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
elämänkevät
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 13:22

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja elämänkevät »

Tajusin tänään miksi hiukset on menny kauheeseen kuntoon (pakkasten lisäksi)..Oltiin kaverin luona ja lainasin suoristusrautaa missä ei oo tehonsäätöä (omassa riittää toiseksi pienin teho ja tosi harvakseltaan käytän) kuulu hirveetä rätinää ku sillä suoristi ja kaveri vaa sano et iha normaalia et se lämpösuoja rätisee..taisipa palaa mun hiukset eikä mikään lämpösuoja  :# ei mun raudalla moista rätinää oo kuulunu koskaan.

Kumpaa tämä hius tarvii enemmän, kun jotkut hiukset menee sellaselle sykkyrälle, osassa on solmuja, osa vetää ihan siksak kiharaa, latvat haarottuu ja hiuksissa on niitä valkosia pisteitä mistä napsahtelee poikki...rekku? Näytin koko latvustolle (varsinkin kerrostuksille) saksia tänään, eli nyt on ainakin pahimmat kakshaaraset poissa. Millähän saisin pelastettua nuo jäljelle jääneet pituudet edes puoleksi vuodeksi, niin voin leikata kun terve hius on edes suht siedettävässä pituudessa?
Että osaaki harmittaa ku syksyllä nää oli vielä hyvässä kunnossa :-\
Oman värin ja pituuden kasvattelua. Hennot hiukset, herkkä päänahka ja hiusväriallergia rajoitteina.
Mindela
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1225
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 00:55

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja Mindela »

^^ Se on ihan lämpösuojasta kiinni. Suuri osa lämpösuojatuotteista rätisee raudan alla... En usko, että tää yksi kerta on tuhonnut sun hiuksesi tai että se on mitenkään hiuksiasi kärtsännyt, sen kyllä haistaisi heti.
elämänkevät
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 13:22

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja elämänkevät »

kyllä ne vähän kärähtäneelle haisikin. Jotain mä teen kyllä nyt väärin näiden hiusten kanssa, kun reilu kuukausi sitten olivat vielä kunnossa ja nyt koko värjätty osuus yhtä söheröä...ja tuntuu ettei mikään hoitokeino auta...huoh.
Oman värin ja pituuden kasvattelua. Hennot hiukset, herkkä päänahka ja hiusväriallergia rajoitteina.
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

^Värjätty osuus voi mun käsittääkseni ruveta räjähtelemään aika pitkänkin ajan jälkeen. Eli ei välttämättä ole mikään ihmeellinen ilmiö, että latvat harottaa, mullakin edelleen ihan latvoissa useasti mustalla värjättyä + vaalennettua ja välillä on kyllä semmoisessa kunnossa ettei auta kuin leikkaus :/ välillä taas pysyy pitkään hyvänä. Talvi tekee myös omat temppunsa etenkin värjätylle tukalle.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja SC »

Olen tässä etsiskellyt rakennepaikkaavaa hiuksilleni, mutta vähän mietityttää että kuinka peseviä nuo shampoot on (oma tukka kuivahtaa helposti) vai että auttaako jo pelkän rakennepaikkaavan hoitoaineen käyttö? Vai kuulusiko niitä käyttää molempia (sekä rakennepaikkaavaa shampoota että hoitoainetta).

Värinpoistoja on tehty 2 ja luultavasti on tulossa vielä 1 jos ei toinenkin. Listaan tähän jotain omiin silmiin osuneita niin jos voisitte kertoa mikä minun olisi hyvä hankkia. Hiuksia pestessä käytän siis tällä hetkellä hopeashampoota ja erilaisia (käyttelen hyllyä tyhjemmäksi) hoitoaineita hunajalla terästettynä, oliiviöljyä ja aloe vera geeliä olen myös hankkimassa (sekä glyseriiniä kun apteekkiin eksyn).

Joico K-Pak Liquid Reconstructor
ApHogee Intensive Two Minute Keratin Reconstructor
Mill Creek, Keratin Conditioner
Organix Brazilian Keratin Therapy Conditioner
Global Keratin After Brazilian Keratin Straightening Treatment Moisturizing Conditioner

Tuntuu siltä että tällä kertaa näistä blondauksista selvitään kyllä ihan tukan nykypituudella  :)
1aFMii, kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
Milly
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Tammi 2012, 11:43

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja Milly »

Joicoa ja Mill Creekiä kokeilleena suosittelisin enemmin EO:n rekkua (iherb). Mill Creek on melkoista lirua ja juurikin tuo EO pesee tehoissa mennen tullen. Joicosta pidin, mutta kun EO mielestäni yhtä hyvää, tilaan hinnan takia sitä. Muista listassasi olevista ei tosin kokemusta/vertailupohjaa.
http://goo.gl/R0olmw Vitacost 30$+ tilauksesta 10$ alennus.
herb -5usd ekasta tilauksesta: WAX635
SC
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 483
Liittynyt: 24 Kesä 2009, 11:06

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja SC »

^EO:n rekku kuulostaa hyvältä, mutta riittääkö toimivaan käyttöön pelkkä keratiinihoitoaine vai onko shampoo ehdoton näkyvien tulosten aikaansaamiseksi?

edit. Selvä juttu Melly, nyt on sitten 2 EO rekkua laitettu tilaukseen iHerbin kautta (yhdessä glyseriinin, aloe vera geelin yms kanssa) :)
Viimeksi muokannut SC, 20 Helmi 2012, 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1aFMii,&nbsp;kasvatus käynnissä
<3 TT, vauvashampoo, kookosöljy
Milly
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Tammi 2012, 11:43

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja Milly »

Itse pesen vain satunnaisesti keratiinishampoolla ja perään keratiinihoitis. En ole huomannut sen suurempaa jämäköittävää/paikkaavaa tehoa kun saisin pelkällä rekulla. Omalta osaltani siis haen kyllä niitä rakennepaikkaavia tehoja sieltä hoitoaineesta. En tosin ole kokeillut kuin Mill Creekin keratiinishampoota, että varmaan niistä shampoistakin löytyy hyviä/huonoja. Pitääkin pistää seuraavassa tilauksessa kotiin EO:n keratiinishampoo hoitiksen kaveriksi&nbsp; ;D
http://goo.gl/R0olmw Vitacost 30$+ tilauksesta 10$ alennus.
herb -5usd ekasta tilauksesta: WAX635
Varjotar

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Mä oon todennut, että tämä pää pärjää runsaasti kosteuttavilla tuotteilla jo pitkälle, mutta joskus on hyvästä laittaa suojaava jätettävä lisäks päälle ja hiukset jaksaa taas :D
Heiku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 19:01

Vs: Rakennepaikkausta vai kosteutusta?

Viesti Kirjoittaja Heiku »

Oma tukkani on luonnonkihara ja paksu eli valmiiksi jo paljon kosteutusta kaipaava. Olen tässä nyt pari vuotta muutellut hiusväriäni aika tiuhaan ja nyt lopulta päätin jälleen palata lähelle omaa väriäni ja vaalensin sen vaaleaksi. Monta värinpoistoa ja kestoväriä myöhemmin (jotka tietysti tehtiin lyhyen ajan sisällä) muistuttaa hiuksistoni ihan kuivaa heinää, mutta ei kuitenkaan ole purkkainen tai katkeileva. Olen yrittänyt kosteuttaa tukkaani mutta korvista alaspäin tukka on edelleen kuivaa heinää, olen yrittänyt rakennepaikata mutta se ei tee tukalleni yhtään mitään tai siis tukkani tuntuu ihan samalta, ei yhtään kuivemmalta kuin ennen rakennepaikkausta mutta ei paremmaltakaan. Olen myös sekä rakennepaikannut että perään kosteuttantut ja päin vastoin, ei vaikutusta. Muhitusten perään pidän tukassa vielä hetken jotain todella silikonista sulkevaa hoitista sekä syväputsaan tukkani säännöllisesti. Olen lisännyt muhitussekotuksiin öljyä, hunajaa, aloe veraa ja karitevoitakin mutta ei auta. Huomasin mielenkiintoisen seikan kun lähdin vapun tienoilla viideksi päiväksi reissuun ja otin mukaan vain Tigin punaiset Urban Antitodesit..tukka tuntui ihanan hoideltulta ja pehmoiselta eikä hamppulatvoista ollut tietoakaan. Sitten innoissani tietysti muhittelin heti kotiin palattuani ja hampputukka tuli takaisin.

Kannattaako minun siis edes yrittää hoitaa tätä tukkaa nuita Tigejä (ja silikoneja) kummemmin vai mitä tälle voisi tehdä? Kumpaa tämä reuhka nyt kaipaa kun kummastakaan ei näytä olevan mitään hyötyä? Leikata aion kyllä jossain vaiheessa kunhan tukka tästä vähän kasvaa, olen juuri saavuttanut sen pituuden, että tukkaa ei tarvitse suoristaa kuin etuhiuksista (jätin suoristamisen pari kuukautta sitten pois kokonaan pituuksien osalta), joten vielä en raskiksi leikata.
Vastaa Viestiin