Värjäyskokemuksia

Keskustelua hiusväreistä, värjäämistekniikoista, kaikesta asiaan kuuluvasta
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Hue »

Kyllä 12% hapetteeseen sekoitettua vaalennusväriä/kestoväriä voi laittaa myös lähelle hiuspohjaa eli hiusten tyveen asti. Ei ole mitenkään erikoista, että (voimakkaasti) vaalentavien kestovärien tai vaalennusvärien kanssa käytetään 12% hapetetta. Vaalennusvärillä vaalentaessa hius yksinkertaisesti vaatii voimakkaan hapetteen vaalentuakseen. Kampaajat käyttävät jatkuvasti 12% hapetetta tehdessään vaalennusvärjäyksiä. 9% hapete riittää mikäli lähtötilanne (eli luonnollinen hiustenväri) on tarpeeksi vaalea, mutta hyvin usein joudutaan turvautumaan 12% hapetteeseen.

Mun oma luonnollinen hiusväri on niin sitkeässä, että sitä ei edes saada vaalennettua värisarjojen erikoisvaalennussarjoilla eli vaalennusväreillä, vaikka hapete olisi 12%. Kokeiltiin koulussa vaalentaa tyveä aikoinaan kolmen eri värisarjan vaalennusväreillä (SIM, Topchic ja Igora + BlondMe). Kyllä niillä tavallinen maantienharmaa tyvi vaalenee ihan kohtuullisesti, mutta ei vaan mun punertava kuparikultainen tyvi ja tyvihän on huiman tumma ;) eli 8-9 asteinen. Vähän se haalistui ja muuttui kirkkaammaksi, mutta siinä se... ::)

Sen sijaan 12% hapetteeseen tehtyä jauhevaalennusta ei suositella levittämään hiuspohjaan asti.
Suvivilja
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 429
Liittynyt: 08 Marras 2011, 19:37

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Suvivilja »

^ Ahaa, tuohan selittääkin sen; olin vain nähnyt monessa paikkaa tuon '12% ei päänahkaan' -kiellon. Mutta mikä ratkaiseva ero sitten on 12%-jauhevaalennuksessa ja vastaavan prosenttisessa kesto/vaalennusväriseoksessa (ja tietääkö päänahka sen eron ;))..?
* 1b F ii *
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Hue »

Jokainen jonka iholla on ollut 12% hapetteeseen tehtyä jauhevaalennusta sekä 12% tehtyä vaalennusväriä tietää (ja tuntee) kyllä eron.  ;D

Vaalennusjauheessa on huomattavasti enemmän vaalentavia (hapettavia ja emäksisiä) ainesosia kuin vaalennusvärissä. Vaalennusväri on siis miedompaa tavaraa, jonka lisäksi siinä on yleensä taitto mukana.
Kristiina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1234
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 12:53

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Recital Preference vaaleanruskea sävy 5: Tätä en ollut ennen käyttänyt, mutta saman sarjan Toscane sävyä joskus aikoinaan kyllä. Tämä vaaleanruskea sävy 5, nimeltään Lisbon, antoi juuri sopivan vaaleanruskean värin. Luonnollinen, pehmeä ja neutraali on tulos. Laitoin tämän oranssinkeltaiseen pohjaan, takana 1 värinpoisto. Värin ohjeessa luki, että vaikutusaika 30min, mutta pidin vain 15min. Jos olisin pitänyt kauemmin, tai ohjeen mukaan, tulos olisi ollut varmaan tummanruskea? Hiusten huokoisuus vaikuttaa toki.

Pidän Recital Preferencesta, koska tulos on jotenkin pehmeämpi kuin esm. Garnierilla. Geelikoostumus on hyvä, mutta aine sotkee..
SabbraCadabra

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja SabbraCadabra »

Kirjotin oman värin kasvattajiin mut kirjotan nyt tännekin...

Minähän haaveilin tuolla aikasemmin oransseista latvoista...Nooo, viime lauantaina (eli 8.2 siis) mietin että ei hitto, katselenpa inspiraatiokuvia pinterestistä. Ja eksyin shokkiväriosastoon ja hullaannuin. Totesin että nyt koko pää siniseks, se on nyt tai ei koskaan! Ja muistelin että sininenhän ei nappaa omaan juureen niin antaa mennä, olis mukavaa olla sinitukkanen jonkun aikaa. No sen illan heiluin sitten sinitukkasena eikä ollu mitään hätää, mutta auta armias kun pääsin sunnuntaina kaupunkiin takasin kunnon peilien ääreen niin että näkee takaraivon; siellä oli iso värjääntymätön vaalea läiskä eikä mulla tietysti ollut siniväriä  :-\ Eikä se muuten olis haitannu mutta seuraavana päivänä eka koulupäivä ja työhaastattelu ni oli pakko tehä jotain. No sit lähetin miehen kauppaan ohjeistuksena että värinpoisto. Mies tuli kaupasta ja sekotteli mulle aineen valmiiks kun ite siivoilin kauheessa kiireessä kissan kakkatuhruja saunasta öljymuhitukset päässä ::) Laitoin värin päähäni....

Hauska juttu, mies oliki ostanu vaalennusvoidetta. Hahahaha. Haha. Helvetti  :# Lopputulos oli hyvästit juurikasvulle, josta tuli ihan valkoinen ja sivuilta hiukset oli vauvansinisinä suortuvina. Eli tiättekö sellanen kalju mies limainen sivutukka -ilmiö? Tihrustin siinä itkua kylppärin lattialla kun mies muistutti että Valintatalo on vielä vähän aikaa auki! Ei muuta ku pulsuvaatteet niskaan ja jumalatonta kyytiä kauppaan. Värinpoisto kassan kautta kotio, päähän ja kohta oli tilanne parempi. Paitsi että platinavalkoinen tukka on mulle kuolema 0_0 mut ONNEKS oli kullan ruskea lähellä omaa väriä oleva Olia-väri kaapissa ni ei muuta ku se päähän ja hyvä tuli. Eli alan kasvatella nyt sitten omaa tukkaa iiihan alusta. Enkä taatusti koske enää!!
Jouana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2200
Liittynyt: 14 Touko 2007, 13:14

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jouana »

Avaudun tähän ketjuun…. Mä värjäsin pitkään, useita vuosia itse eri kaupan merkeillä. 2012 keväällä värjäsin kampaajalla, kun oli vähän sidettävämäpi taloustilanne sillä hetkellä. Sen jälkeen en ole palannut kotivärjäilyyn (vaikka taloustilanne tiukka edelleen). Tosin mun motivaatio värjäämisessä ja ylipäätään hiusten leikkuussa on saada mahdollisimman pitkää kasvuväliä kestävä väri ja kampaus. Värjään hiukset kampaajalla nyt 5-6kk välein: sen verran lähellä omaa väriä, että haalistuessaan ei tule silmiinpistävää juurikasvua ja siksi otan jokusen raidankin hämäämään :-) Kampaajan käyttämät värit on niin paljon laadukkaampia, että kestää kulumista helposti: edelleenkin on kiiltoa, vaikka viime värjäyksestä on jo kuukausia! Itse värjäillessä oli pakko viimeistään 6vkoon kuluttua edellisestä värjätä, koska väri haalistui ja kiilto himmeni - en myöskään löytänyt niin täydellistä sävyä kuin tämä kampaamon väri. Nuukana lisäksi laskeskelin tässä joku aika sitten, että tällä tavalla säästän kukkaroanikin, niskasta ja hermoista puhumattakaan ::)
Ja tykkään myös siitä, ettei joudu ylipäätään läträämään hiusvärin kanssa kuin harvakseltaan se kun mitään herkkua ole ihollekaan.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.
Kristiina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1234
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 12:53

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

^Mulla taas kampaamon väreistä on päinvastainen kokemus kestävyydessä; mun hiuksessa kaupan värin tuntuu kestävän paljon kauemmin :)
Jouana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2200
Liittynyt: 14 Touko 2007, 13:14

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jouana »

^ Okei! Tässä taas tulee esiin miten valtavan yksilöllisiä nää hommat on ;D Millä merkillä/merkeillä sä olet värjännyt? Hiuslaadulla ja sävylläkin kai vaikutusta? Mä en ainakaan löytänyt mitään tummanruskeaa sävyä, joka olisi kestänyt mun hiuksissa niin hyvin kuin tuo kampaajani käyttämä. Vaikka enhän mä joka ikistä markkinoilla olevaa ole kokeillut tietty.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.
Kristiina
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1234
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 12:53

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Jep ;D. Oon aika "sekakäyttäjä" ollut värien merkkien suhteen, mutta nyt oon päätynyt Poly Colorin keskiruskeaan sävy 16. Sillä tulee aluksi tosi tumma tulos, mutta se haalenee oikean väriseksi. Poly Color on kestänyt kyllä parhaiten kaupan väreistä. Casting Creme Gloss on myös ihan hyvä, mutta kesto ei ole mun hiuksessa samaa luokkaa kuin PC. Garnier tummat värit eivät kestä mulla ollenkaan, saati vaalennuksen jälkeiseen tummennukseen ei todellakaan käy.. Natural & Easya en ole käyttänyt pidempään, tuju hapete siinä ja kallis. Paras on Poly Color.Siinä taisi olla kaikista miedoin hapete tummissa väreissä, jopa miedompi kuin CCG:ssa.
Jouana
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2200
Liittynyt: 14 Touko 2007, 13:14

Vs: Värjäyskokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jouana »

^&nbsp; Okei, tänks! Mulla toimi kanssa parhaiten Poly Color ja sitä ennen CCG'tä käytin pitkään vakkarina, myös Natural&Easy'sta tykkäsin. Jos joskus päädyn taas värjäämään itse, niin varmaan Poly Colorin puoleen käännyn, mutta mulla onneksi (toistaiseksi ainakin) toimii paremmin tämä, että käyn harvakseltaan kampaajalla.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.
Vastaa Viestiin