Hiusten katkeilu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

RockQueen kirjoitti:
calypso kirjoitti: Mulla on päällimmäiset hiukset pahimmassa kunnossa, varsinkin takaraivon kohdalta. Ei riitä että muutenkin fyysisen rasituksen alla on päälitukka kun ilmeisesti vielä unissaan hankaan päätä tyynyyn.
Talvisin niskaan tulee suuria takkupalloja mutta muuten on ihan hyvässä kunnossa niskahiukset.
Mulla kanssa sama, takaraivolla se raivon kohde sijaitsee (ehe ehe). Ne hiukset sieltä ei edes kasva reilun sormen mittaa pidemmäksi ja ovat jo ihan juuresta karheita ja huonokuntoisia. Ei voi ymmärtää. Juu ja meikälläkin tulee talvella takkuja niskaan, ei siihen auta oikeen muu kun kampailee vähän ahkerammin ettei ehdi kovin isoja takkuja tulemaan. Kai jotku kaulaliinat hankaa ja takuttaa niin paljon, emt.
Siis mulla on ihan sama juttu. Takaraivon kohdalla on noin 5-15cm pitkiä katkeilleita "tupsuja" kun taas muu tukka on 46cm pitkä. Olen jo pitkään miettinyt mistä se johtuu. Ilmiö alkoi vasta noin kolme vuotta sitten jolloin muutin Ahvenanmaalle. Paikallinen kampaaja ehdotti että se voisi johtua veden laadusta, että täällä on kovempaa vettä kuin mantereella. Tiedä sitten voiko se olla todellinen syy? Jos taas syynä on esim. hiusten hankautuminen tyynyliinaan, miksei katkeilua ole ilmennyt aiemmin? En ole koskaan käyttänyt mitään silkkityynyliinoja. Jos keksitte jotain apua näiden "raivohiusten" :) katkeiluun niin pliis kertokaa! Katkenneet hiusosiot erottuu niin selvästi että jotkut on jopa kysyneet miksi olen leikannut lyhyitä tupsuja keskelle päätä!!

Tein oman ketjun tästä hiusten katkeilusta. -Luomo-
Viimeksi muokannut Supervixen, 10 Tammi 2007, 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

-j- kirjoitti: Sanoisin, että pitkillä hiuksilla huomaa helpommin laadukkaiden tuotteiden paremmuuden ajan saatossa. Kun käyttää laadukkaita ja hoitavia tuotteita, hiukset eivät rispaannu niin helposti, eikä tarvi olla joka kuukausi leikkauttamassa latvoja.
Näin minäkin kuvittelisin, mutta..... olen nyt viimeisen vuoden käyttänyt ainoastaan laatutuotteita mutta hiukseni ovat etenkin viimeisen kahden kuukauden aikana katkeilleet NIIN paljon että nyt alkaa jo olla vitsit vähissä.  :(

Näin kirjoitin toukokuussa tähän samaiseen ketjuun:
Takaraivon kohdalla on noin 5-15cm pitkiä katkeilleita "tupsuja" kun taas muu tukka on 46cm pitkä. Olen jo pitkään miettinyt mistä se johtuu. Ilmiö alkoi vasta noin kolme vuotta sitten jolloin muutin Ahvenanmaalle. Paikallinen kampaaja ehdotti että se voisi johtua veden laadusta, että täällä on kovempaa vettä kuin mantereella. Tiedä sitten voiko se olla todellinen syy? Jos taas syynä on esim. hiusten hankautuminen tyynyliinaan, miksei katkeilua ole ilmennyt aiemmin? En ole koskaan käyttänyt mitään silkkityynyliinoja. Jos keksitte jotain apua näiden "raivohiusten"  katkeiluun niin pliis kertokaa! Katkenneet hiusosiot erottuu niin selvästi että jotkut on jopa kysyneet miksi olen leikannut lyhyitä tupsuja keskelle päätä!!


Nyt tilanne on vielä pahentunut. Hiuksia on katkeillut takaa niin paljon että keskelle on muodostunut tyhjä "lovi". Takaraivon kohdalta kasvavat hiukset ovat nyt pahimmillaan puolet lyhyemmäksi rispaantuneet kuin sivuilla olevat hiukset. Siskoni kysyi joululomalla onko mulle tullut päähän joku "kapi". Ei naurattanut.

En voi käsittää mistä tämä voi johtua. Yritän syyttää puolitoista vuotta sitten otettua permanenttia yhdistettynä tyynyliinaan hankaamista, mutta miksi sitten hiukseni eivät ole katkeilleet koskaan aiemmin tällä lailla vaikka olen koko pienen elämäni ottanut permanentteja ja käyttänyt tavallisia puuvillatyynyliinoja?
sininen kissa
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 287
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 09:52

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja sininen kissa »

^ Supervixen, pidätkö hiuksia ponnarilla? Mulla oli joitakin vuosia sitten pitkässä tukassa paljon katkeilleita tuppoja siinä kohdassa, jossa hiuslenkki oli puristanut hiuksia (sellainen, jossa on metalliosa). Enää ikinä en metallia sisältäviä systeemejä tukkaani laita.
1a Mii. Liukkaat ja lasimaiset, vaalennetut solisluumittaiset hiukset. Kasvatusta BSL:ään. Lempisarjat XZ ja Joico.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

^ Sepäs siinä onkin kun en lähestulkoon koskaan pidä hiuksiani kiinni, ainoastaan kasvojen ja meikkien pesun yhteydessä. Sellaisia päiviä että hiukseni olisivat useamman tunnin kireällä ponnarilla on ehkä pari kuukaudessa. Ja ne ponnarilenksut mitä mulla on ei sisällä metalliosia.

Pitääköhän mun hakeutua jonnekin hiusklinikalle... tilanne alkaa tosiaan olla huolestuttava.  :(
Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

^Ne hiukset ei kuitenkaan irtoa juurineen?
j
Mulle tulee hiusten mieleen vaan niiden hiusten räjähtäminen. Vaikka edellisestä permanentista on jo pitkään aikaa, ja käytäykin hyviä tuotteita, on juuri kyseisessä kohdassa sulla jotenikin heikommat hiukset/ vahingossa mennyt vaaleaa(voimakasta) väriä useampaan otteeseen/jotenkin vahvemmin permanentti aineet. Mun kokemusten mukaan hiukset saattavat selvitä rajustakin käsittelystä joskus näennäisen hyvin, mutta vaikutukset tapahtuukin sitten jotenkim myöhemmin, yhtäkkiä tukka katkeilee, haurastuu, takkuuntuu jne.
Katselin tässä vanhoija valokuvia, joissa olin juuri palannut tummanruskeasta vähiten vaalentaen oranssiin hiusten väriin (v2002), ja tukka oli siinä todella paksun, sileän ja kiiltävän näköinen, pidempikin oli kuin koskaan muulloin ollut mulla, vyötärölle saakka. Vuosi sen jälkeen otetuissa kuvissa hiukset ovat vain vähän rintsikka pituutta pidemmät, ja latvoista selkeästi ohennee n näköiset - vaikka olin käyttänyt vuoden vain suoravärejä, enkä ollut muuta kuin tasoittanut tukkaa silloin tällöin. Pituutta ja volyymiä oli huvennut ihan itsestään, ja syytän siitä vanhoja piileviä käsittelyjä :/ Toivottavasti saan joksus nuo kuvat tänne skannattua...ovat hyvä esimerkki.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

Kuukunen kirjoitti: ^Ne hiukset ei kuitenkaan irtoa juurineen?
Eip. Katkeilleet kohdat näyttää juuri siltä että hius on vaan rispaantunut rikki. Mitään "kaljuja" kohtia päässä siis ei ole.
Vaikka edellisestä permanentista on jo pitkään aikaa, ja käytäykin hyviä tuotteita, on juuri kyseisessä kohdassa sulla jotenikin heikommat hiukset/ vahingossa mennyt vaaleaa(voimakasta) väriä useampaan otteeseen/jotenkin vahvemmin permanentti aineet. Mun kokemusten mukaan hiukset saattavat selvitä rajustakin käsittelystä joskus näennäisen hyvin, mutta vaikutukset tapahtuukin sitten jotenkim myöhemmin, yhtäkkiä tukka katkeilee, haurastuu, takkuuntuu jne.
Tätä vaihtoehtoa olen minäkin päässä pyöritellyt. Hiukset kokivat kovia edellisessä permanentissa (joka oli aikaisempia voimakkaampi koska satuin valitsemaan väärän kampaajan, asiasta vanhaa tilitystä Permanentti-ketjussa...), mutta katkeilua ei kuitenkaan tapahtunut välittömästi. Pituuksilla on kuitenkin ollut 1,5 vuotta aikaa altistua kammalle, harjalle, tuulelle sun muulle ja kun pohjalla on ollut permanentin aiheuttama vakava kemiallinen vaurio niin nyt sitten hius ei enää kestä vaan murtuu. Mutta miksi vain siitä takaraivon kohdalta? Se on se suurin mysteeri tässä. Samalla laillahan ne ympäröivätkin hiukset on rasitteille altistuneet.
Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

^Mulla on aina hiuksissa joku osa joka on jostain kumman syystä muuta kuontaloa huonokuntoisempi. Joskus ne olivat alimmat niskahiukset jota olivat aina ihan haaraiset ja takkuuntuivat palloksi, joskus korvantaushiukset, tällähetkellä nopeiten haaroittuvimmalta tuntuu ihan päälimmäiset hiukset takaa. Tutkimattomia ovat hiusten tiet...  ::)

Onko tuo rispaantunut kohta siinä missä hiusten juuri oli 1,5 vuotta sitten? Permanenttiaineethan vaikuttavat kai enemmän lämmössä, joten päänahan vieressä on altistuneempia hiuksia. Jos se on siinä tai rullan alussa niin voisi melkein syyttää sitä permistä.
Penny
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3636
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:30

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Penny »

Supervixen kirjoitti: Viime yönä hiuksissani muhi O&H:n ja Body Shopin parapähkinänaamion sekoitus, ja tänään hiukset ovat tuntuneet jäykiltä ja jotenkin omituisilta. Saavatko hiukseni kuitenkin aineista hyötyä, sillä kyllähän niihin on yön aikana tunnusta riippumatta imeytynyt paljon aminohappoja, hedelmäuutteita ja proteiineja?
Eikös hiuksellakin ole joku raja, mitä siihen ylipäänsä imeytyy? Eli vaikka pitäisi jotain tuotetta päässä viikon, siitä imeytyy hiukseen vain se tietty määrä. Ja eikös sama ole noiden "minuuttihoitsikoiden" (pikahoitisten) kanssa, eli siinä muutamassa minuutissa periaatteessa pitäisi imeytyä kaikki mitä imeytyäkseen on?

Ettei vaan ne katkeilleet tupsut ole uutta kasvavaa hiusta? Nimittäin mullakin alkoi yhtäkkiä joku vuosi sitten olla pitkässä tukassa reilusti eripituista hiusta, takana ja päälaella, mutta ainakin parin kampaajan mukaan (niin no.. ;) ), ovat uutta kasvavaa hiusta. Toisaalta ei kyllä oikein kuulosta siltä, mutta lähteehän hiuksia tietysti pois uusien tieltä.
Viimeksi muokannut Penny, 09 Tammi 2007, 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

Kuukunen kirjoitti: Onko tuo rispaantunut kohta siinä missä hiusten juuri oli 1,5 vuotta sitten?
Jep, siinä se suurinpiirtein on. Runsas 20 cm juuresta on ihan hyväkuntoista ja eheää hiusta.
Penny kirjoitti: Ettei vaan ne katkeilleet tupsut ole uutta kasvavaa hiusta?
Sitä en uskoisi sillä perusteella että katkeillut osio sijoittuu vain yhteen kohtaan ja hius on niin kulunutta. Uuden (siis permanentin jälkeen kasvaneen) hiuksenhan olettaisi olevan vailla vaurioita kun hoito on kuitenkin ollut asianmukaista.

Mulla on tästä hiusongelmasta kuvakin joka oli tarkoitus postata tänne mutta se jäi poikkiksen koneelle... pitää pyytää häntä meilaamaan se mulle niin voin esitellä teille tän tapauksen.
Opossumi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 150
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 20:52

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Opossumi »

Mulla on kanssa viime aikoina esiintynyt inhottavan paljon hiusten katkeilua. Ja tiedän varmasti ,että kyse on katkeamisesta eikä uudesta kasvusta, sillä tummissa hiuksissa on valkosia pisteitä, joista kevyesti vetämällä hius napsahtaa poikki.( Uudet hiukset näkyvät "villakoira"-pörrönä päälaella, ovat itsepäisiä ja spiraalin muotoisia.) Yleensä nämä pisteet sijaistevat n. sentin-kaksi latvoista, harmittavan iso määrä on myös ylempänä pisimmissä hiuksissa, usein löydän myös jo valmiiksi katkenneita hiuksia ,jossa on valkoinen latva.

Ikinä elämässäni en ole näin massiivisessa muodossa kärsinyt hiusten katkeilusta, vaikka haaroittuminen onkin ollut ja tulee aina olemaan tämän kuivan pehkon ongelmana. En ole koskaan aikaisemmin kaksihaaraisia etsiessä edes törmännyt katkeilun merkkeihin, nyt niitä ei tarvitse etsiä, näkyy olevan paljon varsinkin etuhiuksissa ja sivuilla. Aluksi ihmettelin syytä, mutta sitten keksin syyllisen: suoristusrauta. Hankin sen viime kesänä ja oon tähän mennessä käyttänyt sitä n. 5 kertaa ( suojaavia aineita käytetty joka kerta) hiustenkuivaajaakin käytän pari kertaa kuussa. Nuorempana kävin monta kertaa viikossa uimahallissa, käytin pahimpia markettituotteita, hoitoainetta,jos muistin, jätettävistä ja lämpösuojista en ollut kuullutkaan. Ja joka uintikerran jälkeen föönasin ihan surutta vyötärön alle yltävät hiukset kuiviksi. Kaksihaarasia löysin silloin tällöin, mutta katkeilua ei ollut. Nykyään vaikka tekis mitä, niin tukka on kuiva ku Sahara. Ja entiseen tilanteeseen verrattuna tuntuu aika "kiittämättömältä".

Jeps, siis lyhyesti ilmaistuna onko joku muukin huomannut, että lämpömuotoilulaitteet, varsinkin suoristusrauta on suurimpia syyllisiä hiusten katkeiluun?
Tukka: Karhea ja melko kuiva luonnonkihara, värjäämätön, vyötäröpituus saavutettu, kasvatus jatkuu.
Luokitus: 2cCii, kuvia hiuksista hiuslaatuketjussa s.10.
Nuppu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1175
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 12:31

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Nuppu »

^ Mulla ainakin huomaa jakauksen kohdasta ihan selvästi, että kiharrinta käytettyäni katkenneita hiuksia törröttää entistä enemmän. Tämä näkyy seuraavan pesun jälkeen. Se on siis tavallaan aina se hinta, minkä maksan, jos haluan saada laitettua hiukseni nätisti  :-\
Minni
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 777
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 14:39

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Minni »

Mulla on ollut niin kauan kun jaksan muistaa lyhyempiä hiustukkoja päällishiuksissa. Ne ei ole siitä muuksi muuttuneet vaikka olenkin panostanut hiustenhoitoon viime vuosina paljon. Olen vain huomannut, ja kampaajani on huomannut, että ajan myötä rispaantuneet kohdat ovat vaihdelleet esimerkiksi päälaen vasemmalta puolelta oikealle puolelle.

Nämä lyhyemmät hiukset ylettyvät suurinpiirtein korvan yläosaan, eivätkä siitä paljon pidemmäksi kasva. Lyhyemmän kohdan alapuolella on ihan normaaleja pitkiä ja vahvan tuntuisia hiuksia. Fööniä tms käytän melko vähän, enkä tupeeraa juuri koskaan. Mahdollista kestoväriäkään en laita kuin ihan tyveen. Joskus on pakko laittaa kestosävytettä muutamaksi minuutiksi pituuksiin, vaikka se ei noille rispaantuneille kohdille varmastikaan tee hyvää.

En sitten tiedä mistä johtuvat, mutta tuskin niistä pääsen koskaan eroon, ellen täysin lopeta hiustenvärjäystä. Ei edes parin vuoden elumen-käsittelyt tuoneet apua tähän asiaan. Viime kesänä en muistanut niin hyvin suojailla hiuksiani auringolta, joten nuo lyhyemmät latvat meni ihan kauheaan kuntoon. Täytyy ensi kesänä olla tarkempi.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

Minni kirjoitti: En sitten tiedä mistä johtuvat, mutta tuskin niistä pääsen koskaan eroon, ellen täysin lopeta hiustenvärjäystä.
Eihän se välttämättä johdu hiustenvärjäyksestä..? Mä olen ymmärtänyt ettei hiusten värjäys ole niin kuluttavaa kuin permanentit tai vaikka hiusten jatkuva föönaus ja tupeeraus, ja sä vielä värjäät noin "lempeästi".
sipe
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 977
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 08:38

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja sipe »

^Vixen, miten nukut ja millainen tyynyliina sinulla on käytössä? Jos nukut selälläsi, mutta liikutat päätäsi paljon, niin takaraivo on hyvinkin kovemmalla koetuksella kuin muu tukka.
Hiukset: 3b iii. Luonnonkihara, paksu, värjätty ja älyttömän kuiva.
Suosikkituotteet: MOP Hydrating shampoo, Joico K-Pak-sarja kokonaisuudessaan, Joico Moisturizer, Nexxuksen Therappe, Humectress, Luxxtress ja Keraphix; Redken ASHC, sekä Tigin O&H -hoitis CO-pesuun.
Minni
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 777
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 14:39

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Minni »

Supervixen kirjoitti:
Minni kirjoitti: En sitten tiedä mistä johtuvat, mutta tuskin niistä pääsen koskaan eroon, ellen täysin lopeta hiustenvärjäystä.
Eihän se välttämättä johdu hiustenvärjäyksestä..? Mä olen ymmärtänyt ettei hiusten värjäys ole niin kuluttavaa kuin permanentit tai vaikka hiusten jatkuva föönaus ja tupeeraus, ja sä vielä värjäät noin "lempeästi".
No ennen hiusten värjäämisen aloittamista (eli joskus 12 vuotiaana) ei niitä lyhyitä tupsuja ollut, vaan mulla oli pitkät ja vahvat hiukset. Enkä keksi muutakaan. ??? Käytän lähes pelkästään satiinityynyliinaa ja mahdollisimman pehmeitä pompuloita, jos laitan hiukset kiinni. Uskoisin että kemiallisesta käsittelystä ne johtuvat pääosin, mutta se ei varmaan ole ainut syy. :-\ Pintahiuksia kuluttavat kuitenkin kaikki hiertyminen, harjaaminen ja aurinkokin, että varmaan sen vuoksi nuo katkenneet tupsut on pinnalla, ei alempana.

Edit. Muokkasin vähän tekstiä mietittyäni enemmän. :)
Viimeksi muokannut Minni, 09 Tammi 2007, 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin