Hiusten katkeilu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

Mulla on nyt lähiaikoina alkanut kauhea hiusten katkeilu :( Tukkaa alettiin vaalentaa raidoittamalla kesällä 2009 n. 5 asteisesta ruskeasta. Tähän mennessä tukka on vaalea, ja raidoitettu on kolme kertaa, viimeksi raidoitettiin marraskuun alussa. Hiusten kunto pysyi hyvänä joulukuun loppuun, jolloin huomasin massiivisen katkeilun alkaneen. Eli harjatessa ratisee, ja kun hiuksia katsoo tarkkaan, huomaa valkoisia palloja, josta kohdasta hius helposti katkeaa. Noita valkoisia palloja on tullut vain lisää, vaikka olen yrittänyt kaikkeni. Latvat ja päällihiukset katkeilevat eniten.

Onko tähän olemassa mitään muuta apua kuin sakset? Haluiaisin kasvattaa hiuksia pidemmiksi. Tuntuu, että olen käyttänyt kaikkia mahdollisia pelastuskeinoja, mutta silti tukka tekee pahojaan. Käytän siis Joicon rekkua ja kosteuttavia vuorotellen, pesen hiukset 2-3 kertaa viikossa ja yleensä muhitan tehiksiä 2 kertaa viikossa. Käytän myös öljyjä hiusten hoidossa. Laadukkaita jätettäviä ja latvasuojaa käytän aina, en selvitä tukkaa märkänä, vältän mekaanista rasitusta, suojaan hiukset saunassa ja pakkasessa, jne.... Kuvittelen tekeväni kaiken mahdollisen, mutta onko vielä jotain keinoa? Vai johtuisiko vain niistä vaalennuksista? Olen kuullut, että hius voi "räjähtää" kuukausia vaalennuksen jälkeenkin...
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
MoonDream

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja MoonDream »

Olen miettinyt kun itselläni löytyy sieltä aivan latvoista taittuneita hiuksia paljon useammin kuin kaksihaaraisia. Pitäisikö nämä leikata vain pois aina kun löytyy, vain suoristuvatko ne itsestään?
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

^Enpä tiedä onko tuohon mitään "virallista" ratkaisua, mutta itse leikkaan ainakin sellaiset pahasti taittuneet hiuksen latvat pois. Olen ajatellut, että jos hius on latvasta pahasti taittunut (esim. monesta kohdasta) niin se on muutenkin hauras, ja saattaa katketa ja/tai alkaa haaroittumaan jos sitä ei leikkaa. Oikaiskaa jos olen väärässä, itse olen päätellyt näin  :)
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja kleio »

BlueBerry kirjoitti: Tuntuu, että olen käyttänyt kaikkia mahdollisia pelastuskeinoja, mutta silti tukka tekee pahojaan. Käytän siis Joicon rekkua ja kosteuttavia vuorotellen, pesen hiukset 2-3 kertaa viikossa ja yleensä muhitan tehiksiä 2 kertaa viikossa. Käytän myös öljyjä hiusten hoidossa. Laadukkaita jätettäviä ja latvasuojaa käytän aina, en selvitä tukkaa märkänä, vältän mekaanista rasitusta, suojaan hiukset saunassa ja pakkasessa, jne....
Toki voisit kokeilla jätettävien jättämistä pois. Minun tukkaan ne eivät sopineet ja aiheuttivat vaurioita, kokeilin kai kolmea merkkiä, laadukkaitakin. Piti sen kuukauden jälkeen leikata pois viisi senttiä. :( Latvasuojankin olen jättänyt, ja hiukset ovat tosi hyväkuntoiset, ei ole juuri ollenkaan valkoisia pisteitä, mitä oli vielä kesällä paljon. Itselläni Tigin Headshot -hoitis teki ihmeitä. Vuorottelen sitä ja O&H:ta, ja katkeilu on loppunut käytännössä kokonaan.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

^Oo, kiitos vinkistä! Ei ole tullut mieleen tuo. Tuntuu tosin vähän vaikealta luopua jätettävistä, kun on tottunut laittamaan niitä, sitä alkaa luulla, ettei pärjää ilman niitä :) Mutta voisin kokeilla tuota ainakin viikon tai pari, ja katsoa miltä näyttää.
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
Paka-08

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Paka-08 »

Aika outo reaktio jos jätettävä hoitoaine aiheuttaa katkeilua. Todennäköisesti syynä voi olla alkoholi mitä on monissa suihkutettavissa hoitoaineissa (aiheuttaa kuivumista, mikä voi olla syynä latvojen katkeiluun) Hyvin silikonipitoiset hoitoaineet voivat alkaa kertyä latvoihin (latvasuojat on yleensä suurimmaksi osaksi silikonia) ja tämä näkyy valkoisina kerrostumina. Se voi estää kosteutuksen jolloin hius kuivuu silikonikilven sisällä. Valkoiset latvojen päät voivat johtua myös huonoista (tylsistä) saksista jotka ovat leikkauksessa tehneet vauriota. Tämä on muuten sellainen asia mistä voi kampaajalle huomauttaa jos tuntuu, että aina leikkauksen yhteydessä tulee valkoisia latvojen päitä. Hänen tulisi silloin vaihtaa sakset uusiin. Tosin kesällä jos jättää hiukset ilman suojaa niin toki se aurinkokin tekee tehtävänsä, mutta eipä sitä jaksa hattu päässä koko kesää tallustella. Muotoilutuotteet kannattaa myös tsekata, kun niissäkin on paljon kalvonmuodostajia, joko silikonia tai jotain muuta ja tietenkin monissa on alkoholia.

Itse en voisi luopua jätettävistä hoitoaineista. Muuten olisi pehko ihan kamalan näköinen. Käytän kylläkin vahvasti silikonipitoisia tuotteita, mutta pesen syväpuhdistavalla kerran kuukaudessa. En ole huomannut kuitenkaan vaurioitumista, vaikka olen alkoholipitoisiakin tuotteita käyttänyt paljon.
BlueBerry kirjoitti: Käytän siis Joicon rekkua ja kosteuttavia vuorotellen, pesen hiukset 2-3 kertaa viikossa ja yleensä muhitan tehiksiä 2 kertaa viikossa. ....Vai johtuisiko vain niistä vaalennuksista? Olen kuullut, että hius voi "räjähtää" kuukausia vaalennuksen jälkeenkin...
Pitäisiköhän se rekku jättää pois hetkeksi, vaikka käytätkin kosteuttavaa hoitoa myös, sillä joillakin tulee voimakkaasta rakennepaikkauksesta karheammat hiukset.  Pidennyshiuksiinkaan ei saisi käyttää rakennepaikkaavia ollenkaan, koska ne voi pilata hiukset (takuttaa kamalasti).Ja valitettavasti se vaalennuskin on tehtävänsä tehnyt ja hiuksia ei välttämättä saa oikein millään enää tuntumaan hyviltä. Voi olla, että siinä kosteuttavassa ei riitä tehot, jonka vuoksi hius ei saa rakennepaikkauksen jälkeen tarpeeksi kosteutusta. Jätettävää hoitoainetta en jättäisi pois ( tai vaihto silikonittomiin), mutta ehkä latvasuoja mielummin pois. Silti vaalennettu hius kaipaa kuitenkin suojaa, mitä jätettävistä hoitoaineistakin tulee.
Viimeksi muokannut Paka-08, 01 Helmi 2010, 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

^Kiitos tietoiskusta :) Voisin ehkä koittaa vähentää tuota rekun käyttöä ja keskittyä vähän enemmän noihin kosteuttaviin. Kosteuttavana käytän yleensä O&H:ta sekoitettuna öljyihin/kaakaovoihin, Joicon IH:ta ja erilaisia sekoituksia. Silloin tällöin myös MOP:n C-system kosteuttava hoitis on mukana muhitteluissa, mutta myös pikahoitiksena. Silikoneja välttelen, tosin en kokonaan. Minua ei haittaa vaikka INCI:n loppupäässä olisikin silikonia. Kuivattavaa alkoholia sisältäviä tuotteita välttelen myös. Muotoilutuotteita en käytä joka päivä, yleisin on muutama suihkaus Tigin spoil me :ta silottamaan pörröjä. Tukkaa pidän usein nutturapuikolla, joskus myös tavallisella ponnarilla, toisinaan myös auki.

En usko, että ne valkoiset pisteet voisivat olla silikoneista, sillä käytössä on kuitenkin syväputsari (1-2 kertaa / kk) ja muotoilutuotteiden ja kovin silikonisten tuotteiden käyttö minulla on niin vähäistä. Käytän kyllä yleensä aika paljon jätettäviä, joihin kuuluu Joicon K-pak vaahto ja L'anzan leave-in protector, KC professionalin moisture mist ja latvasuojaksi kookosöljy ja joskus BC:n silikoni latvasuoja. En toki laita noita kaikkia kerralla, yleensä laitan yhtä voidemaista tai vaahtomaista, jonka jälkeen selvitän varovasti sormin jätettävän suihkeen avulla, ja joskus sipaisen lopuksi vähän latvasuojaa tai kookosöljyä aivan latvoihin. Voiko nuo edellämainitut jätettävät kerrostua pahasti? Vai voisiko ne pisteet johtua hiusten kuivuudesta? Jos ottaisinkin kunnon kosteutuskuurin... Jos sekään ei auta, olen valmis uhraamaan pituudesta enintään 5cm, koska yritän kuitenkin kasvattaa.. Olisi kuitenkin kiva jos tukka pysyisi hyväkuntoisennäköisenä, pitkä tukka ei ole nätti jos se kulunut  :-\
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
nelma
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 941
Liittynyt: 09 Marras 2008, 15:36

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja nelma »

^
Mun latvoihin on auttanut kaikista parhaiten Fox's Shea Conditioning Cream. Latvoista tulee säännöllisen käytön myötä ihanan sileän ja vahvan oloiset.  :l Pesee silikonilatvasuojat mennen tullen. Ja sehän siis perustuu kookosöljyyn, karitevoihin ja hoitoaineeseen. Helppo tehdä itse. On vähentänyt mun latvojen katkeilua huomattavasti.
Pidemmän päälle sekin voi ruveta tietty kerrostumaan - ei imeydy enää niin hyvin. Sen takia pistän välillä vaikka vaan kaakaovoita (huomattavasti FSCC:tä kevyempää) ja syväputsaan. Ja silarillisten hoitisten jälkeen ei tunnu myöskään imeytyvän aina kunnolla.
1bMii  BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

^ hyvä vinkki, voisin kokeilla tehdä jonkun oman sekoituksen öljyistä ja hoitoaineesta ja kokeilla sitä latvasuojana, Kuulostaa kivalta :) Mikähän hoitoaine tuohon sekoitukseen olisi sopiva? Laitan varmaan O&H:ta tai MOP:ia kun saan aikaiseksi aloittaa tuon sekoittelun.
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja kleio »

^^ Ainiin BlueBerry, piti vielä sanoa että myöskään öljyt eivät käy hiuksilleni. Kannattaisi aloittaa kokeilu ehkäpä vaikka jättämällä jätettävät ja öljyt pois, ja keskittyä kosteutukseen ja vaikka sitä rekkua sitten kerran kahdessa viikossa. Sitten voi ruveta taas testailemaan että mikäs nyt toimiikaan ja mikä ei.

Kaikkien hiuksethan toki ovat yksilöllisiä, pitää vain keksiä se oma juttu. Itse innostuin juurikasvun myötä noista öljyistä ja jätettävistä, ja niiden myötä hiukset menivät vain huonompaan kuntoon (syväputsari käytössä 1 kertaa kk, ei muotoilutuotteita tai muita koskaan). Ainoastaan kevyet suihkeet ovat olleet ok. Nyt käytän sulfaatittoman shampoon ja co-hoitiksen kanssa vain kolmea hoitoainetta: Headshottia, O&H:ta ja EHS:n mustikkahoitista (anteeksi toisto, tuntuu että mainostan näitä joka viestissä. Mut ne on mulle niin sopivat!!) . Nämä tuotteet riittävät mainiosti, ja kaikki katkeilu, pilkuttuminen ja muu on loppunut. Esimerkiksi kookosöljy jotenkin kuivatti minun latvat, niistä tuli hauraat ja korppuiset. Sante-hoitoaine on tehnyt myös hyvää: se jämäköittää ja tavallaan paksuntaa hiuksiani. Käytänkin sitä enemmän nykyisin hoitona kuin väriaineena: ei haittaa vaikka väri ei aina pysyisikään niin kauaa.

edit. Saatpas sinä nyt erilaisia neuvoja! Valitse nyt siitä sitten... :D
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
nelma
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 941
Liittynyt: 09 Marras 2008, 15:36

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja nelma »

BlueBerry kirjoitti: ^ hyvä vinkki, voisin kokeilla tehdä jonkun oman sekoituksen öljyistä ja hoitoaineesta ja kokeilla sitä latvasuojana, Kuulostaa kivalta :) Mikähän hoitoaine tuohon sekoitukseen olisi sopiva? Laitan varmaan O&H:ta tai MOP:ia kun saan aikaiseksi aloittaa tuon sekoittelun.
Itse olen parissa viime satsissa käyttänyt vanhan mallista Nivean Color Protect-hoitoainetta, se ainakin toimii hyvin. :)
Täältä löytyy teko-ohjeet ja miten minä olen saanut homman toimimaan:&nbsp; http://paivat.blogspot.com/2010/02/foxs ... cream.html

Neuvoissa tosiaan riittää nyt hajontaa&nbsp; ;D Minä en ole mikään asiantuntija, voi olla että muut ovat fiksumpia. Tämä vaan on tehnyt minulla ihmeitä.&nbsp; ;)
1bMii&nbsp; BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt
Paka-08

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja Paka-08 »

;D No tulikin vinkkejä urakalla. Tuo Fox's shea butter kuulostaa hyvältä joten sitä varmaan kannattaa kokeilla. Mulla on noita öljyjä lojumassa jossain laatikossa muuton jäljiltä, jos sitä niistä kehittelis jotain. Blondiaikoina käytin karitevoita ja kookosöljyä. Nyt olen sipaissut body shopin coconut oil hair shinea latvoihin ja pidennykset tykkää. Tossa on nimestä huolimatta muitakin öljyjä kuin kookosöljyä. Goldwell Kerasilkin instant silk fluid on ainoa vakkarijätettävänä mulla kun mikään ei ole onnistunut sitä lyömään. Silikonipommihan se on, mutta niin tehokas.
BlueBerry
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 913
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 19:59

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja BlueBerry »

Kiitos vinkeistä :) Aloitan nyt vaikkapa sillä, että keskityn enemmän tuohon hiusten kosteuttamiseen, ja koitan tehdä oman jätettävän. Kun olen jonkin aikaa testaillut, voin tulla kertomaan miten tehosi &nbsp;;)

Edit. Tein tuota latvasuojaa nelman ohjeen mukaan, mutta karitea minulla ei tähän hätään ollut, joten korvasin sen kaakaovoilla. Kosteisiin hiuksiin en sitä vielä ole kokeillut, mutta kuiviin latvoihin sipaisin vähän. Vaikuttaa kivalta&nbsp; :)
Viimeksi muokannut BlueBerry, 03 Helmi 2010, 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

BlueBerry kirjoitti: Kiitos vinkeistä :) Aloitan nyt vaikkapa sillä, että keskityn enemmän tuohon hiusten kosteuttamiseen, ja koitan tehdä oman jätettävän. Kun olen jonkin aikaa testaillut, voin tulla kertomaan miten tehosi &nbsp;;)

Edit. Tein tuota latvasuojaa nelman ohjeen mukaan, mutta karitea minulla ei tähän hätään ollut, joten korvasin sen kaakaovoilla. Kosteisiin hiuksiin en sitä vielä ole kokeillut, mutta kuiviin latvoihin sipaisin vähän. Vaikuttaa kivalta&nbsp; :)
Mulla just tää latvahoito lopetti mun hiusten katkeilemisen. Todella hyvää kamaa, kokeiltu on Joicon IH.lla ja O&H.lla. Mielestäni IH toi paremman lopputuloksen, mutta pelittää O&H.kin.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
nelma
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 941
Liittynyt: 09 Marras 2008, 15:36

Vs: Hiusten katkeilu

Viesti Kirjoittaja nelma »

Hyvä jos siitä oli jollekin apua. :) Mulle se oli kanssa ihmeidentekijä.
1bMii&nbsp; BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt
Vastaa Viestiin