Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Kävin kirjastossa myllertämässä kauneudenhoitohyllyn läpi, ja löysin kaksi aiheeseen liittyvää kirjasta. Olisi niitä varmaan ollut enemmänkin, mutta kun mukaan tarttui muitakin opuksia niin ei kädet riittäneet. ;D Selasin kirjat läpi, ja totesin molemmat ihan kelvollisiksi.
Mari Kiistalan Ruusuvettä ja koivunlehtiä sisältää reseptejä hela hipiän hoitamiseen, hiuksien puleeraukseen ja värjäämiseenkin. Kirjassa on aika herkullisen kuuloisia reseptejä kokeiltavaksi, vai mitä pidätte esim. Roomalaisesta vaalennuksesta, mikä tehdään kamomillauutteella ja valkosavella?
Anu Rannan Porkkanaa iholle, nokkosta hiuksiin- kirjassa on vähän tarkemmin kerrottu käytetyistä yrteistä (mm. missä kasvaa, mitä osia käytetään ja miten vaikuttaa..) ja muutenkin kirja vaikuttaa piirun verran perehtyneemmältä. En kerennyt tätä vielä niin hyvin selailemaan, kun piti jo päästä tänne ilmoittamaan löydöistä. Tosin kirja alkoi pikkaisen ärsyttää kun hiustenvärjäysosastolla maininta hennasta on luokkaa: "Viime aikoina on ollut lehdissä kirjoituksia hennan vaarallisuudesta. Sitä ei enää suositella hiusten värjäykseen. Hennan käytön on todettu olevan terveysriski." ::)

Mun tekisi kovasti mieli kokeilla Muna-brandy"shampoota":
1dl lämmintä vettä
1dl brandyä
2 munankeltuaista
Yhdistä nesteet, vispaa keltuaiset joukkoon. Hiero hiuksiin heti ja anna vaikuttaa 10 minuuttia. Huuhtele huolellisesti lämpimällä vedellä.
Ei kannata ilmeisesti käyttää liian lämmintä vettä kun monesti olen kuullut varoituksia kananmunan kokkeloitumisesta lämmössä. ;D
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Horros »

Kertoisitko lisää tuosta Roomalaisesta vaalennuksesta? Itseäni kiinnostaisi paljon ihan himpun verran vaaleammat hiukset, millään teollisella en uskalla enkä halua ryhtyä läträämään (valmiiksi jo kuivat ja oikukkaat hiukset), hunajakanelijuttua olen miettinyt.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
WilloTheWisp
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 312
Liittynyt: 05 Tammi 2010, 18:16

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja WilloTheWisp »

Muna-brandy shampoo kuulostaa sangen erikoiselta, kertokaahan toki tuloksista jos joku päätyy kokeilemaan  :D
Löytyykö noista kirjoistasi Hallonnikas mitään hoitoainereseptiä, mihin tulisi kananmunaa? Jostain luin, että kananmunan käyttö hoitoaine- tai hiusnaamiosekoituksessa olisi hiuksille erittäin hyvä juttu. En kuitenkaan muista oliko vaikutus enemmän rakennepaikkaava vai kosteuttava, mutta hyvä kuitenkin! :)

Tuosta käyttämästäsi vihreän teen ja omenaviinietikan sekoituksesta, oletko kokeillut tuota myös tavallisella mustalla teellä? Minulta löytyisi paljonkin pahaa mustaa teetä, mitä on kylläkin maustettu. Mutta ei kai se voi olla pahaksi hiuksille?  ::) mitään ylimääräistä väriä en tosin haluaisi, vasta värjättiin hiukset suoraväreillä. Ehkäpä uskaltaudun kokeilemaan tätä muutaman viikon päästä kun värikin on selvästi kulunut.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

^ Jo pelkästään toisessa kirjassa on nelisen erilaista hoitonaamiota mihin tulee kananmunaa.

1. Sekoita 1 muna ja 1½dl maustamatonta jogurttia. Tämän väitetään sopivan rasvaisille hiuksille.
2. Kosteuttavaan naamioon tulee 2rkl manteliöljyä, 1 tl hunajaa ja 1 keltuainen.
3. 1 rkl omenaviinietikkaa, 2 rkl kookosöljyä, 1 muna. Lämmitä kookosöljy, vatkaa viinietikka ja muna keskenään ja lisää lämpimän öljyn joukkoon reippaasti vispaten.
4. 2 munaa, 1 tl oliiviöljyä, 1 tl glyseriiniä, 1 tl etikkaa. Vispaa munat, sekoita joukkoon oliiviöljy ja glyseriini. Lisää lopuksi etikka.

Vaikutusajat ja määrät menee tietty oman kärsivällisyyden ja tarpeen mukaan. Edelleenkin suosittelen miettimään pariin kertaan ennenkuin menee munanaamio päässä saunaan... Ellei sitten tykkää nyppiä kokkeloitunutta kananmunaa päästään. En ole itse kokeillut, mutta isot tytöt on kertoneet. ;D

Tuskin musta tee tekee mitään pahaa hiuksille, mutta värjäytymisestä en voi sanoa mitään... En usko että se tahraa kuitenkaan kovin helposti, ellei tukka ole sitten ihan huokoiseksi vaalennettua. Enkä tiedä onko muutenkaan kauhean viisasta pistää ihan vaaleaan tukkaan teetä tai muita yrttejä, jos haluaa hiuksistonsa olevan jatkossakin puhtaannäköinen vaalea.
Tein eilen omalle tukalleni ruusunmarja-omenateehuuhtelun hoitoainemuhituksen jälkeen. Tuoksui ihan jumalaiselta, ja oli kauniin punaista. Harmi ettei haju jäänyt hiuksiin kumminkaan. Unohdin laittaa tuohon omenaviinietikkaa, niin kiilto ja jäntevyys jäivät saavuttamati tällä kertaa.

Horros, kirjoitan Roomalaisesta vaalennuksesta vaikka tuonne hiusväriosion kasvivärjäyskeskusteluun. Siellä on muuten myös mun mielenkiintoisia kokemuksia hunaja-kanelivaalennuksesta... ::)
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

En oikein tiennyt, mihin ketjuun kuuluisi tällainen kysymys, mutta nyt kun sain ostettua sitä glyseriiniä, niin tuli vain mieleen, että minkähän verran sitä yhteen käyttökertaan (esimerkiksi hoitoaineeseen sekoitettuna) kannattaisi kuluttaa? Ihan muutama tippa?
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

^ Miltei täyteen XZ hoitoainepulloon olen yleensä sekoittanut vajaan ruokalusikallisen glyseriiniä ja n. puolikkaan ruokalusikallisen öljyä. Eli eiköhän se glyseriini per käyttökerta ole juuri parin tipan luokkaa, riippuu tietty meneekö hoitista kourakaupalla.. :)

Edit.
Kokeilin äsken aiemmin mainitsemaani muna-brandy "shampoota", tosin laitoin brandyn sijaan kaapissa kummitellutta pahanmakuista tummaa halpisrommia. Kokemus oli modernin tukanhoidon aikaan syntyneelle ihmiselle aika mielenkiintoinen. Ensinnäkin rommin tuoksu oli mun mielestäni ihan kiva, mutta ne alkoholihuurut oli sen verran voimakkaat, että jo pelkästään hengittäminen tuntui raskaalta, ja mua alkoi naurattaa koko touhu niin paljon että aloin epäillä olevani kännissä jo haistelusta. Urheasti kuitenkin hieroskelin seosta päänahkaan ja puristelin tukkaan melkeinpä koko vaaditun vaikutusajan ja huuhtelin pois haalealla vedellä.
Tukka ei ollut huuhtelun jälkeen ollenkaan takussa, eikä tuntunut mitenkään erityisen kuivuneelta vaikka alkoholin kanssa lotrailinkin. Itseasiassa se alkoholi tuntui todella mukavalta mun herkässä ja kutisevassa päänahassa. Päätin jo aiemmin viedä tämänkertaisen pesun loppuun teemaa noudattaen, ja olin tehnyt valmiiksi "teen" koivunlehdistä, ja sekoittanut sinne tilkan omenaviinietikkaa. Kaadoin sen viimeisenä huuhteluna päänahkaan ja tukkaan.

Hiukset on vielä kosteat, mutta tuntuu ilmavalta ja pehmeältä, eikä ole ollenkaan takussa. Mun mielestä tukka tuoksuu kevyesti rommilta, mutta ei siltä että olisin kaatanut viinaa päähäni, vaan lähinnä... rommileivoksilta. On näissä myös sitä viinietikan ja koivunlehtienkin aromia hiukan. Avo luonnehti tuoksua vähemmän mairittelevasti: kuului mutisevan jotain pakasterasiaan pöydälle unohtuneista nakeista. ::) Miehet.
Annan näitten nyt kuivua yön yli rauhassa ja katsotaan miltä näyttää aamulla, taidan vasta sen jälkeen laittaa jätettävää jos on tarvis, nyt en halua pilata testiäni. :)

Edit 2.
Kuivuneina hiukset ovat todella kiiltävät ja tuuheat! Hieroin ilmeisesti kuitenkin vähän puolihuolimattomasti otsan ja ohimoitten alueen, joten se tuntuu hieman rasvaiselta jo, mutta muuten ei mitään valitettavaa. Latvoihin piti sipaista jätettävää kun tukka sähköistyi hieman harjatessa. Teen tämän pesun ehdottomasti joskus toistekin, etenkin jos kaipaan huikeaa kiiltoa. Pitää vaan ensi kerralla muistaa olla huolellinen kun hieroo "shampoota" päähän.
Viimeksi muokannut Hallonnikas, 14 Tammi 2011, 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
WilloTheWisp
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 312
Liittynyt: 05 Tammi 2010, 18:16

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja WilloTheWisp »

Hallonnikas kirjoitti: ^ Jo pelkästään toisessa kirjassa on nelisen erilaista hoitonaamiota mihin tulee kananmunaa.

1. Sekoita 1 muna ja 1½dl maustamatonta jogurttia. Tämän väitetään sopivan rasvaisille hiuksille.
2. Kosteuttavaan naamioon tulee 2rkl manteliöljyä, 1 tl hunajaa ja 1 keltuainen.
3. 1 rkl omenaviinietikkaa, 2 rkl kookosöljyä, 1 muna. Lämmitä kookosöljy, vatkaa viinietikka ja muna keskenään ja lisää lämpimän öljyn joukkoon reippaasti vispaten.
4. 2 munaa, 1 tl oliiviöljyä, 1 tl glyseriiniä, 1 tl etikkaa. Vispaa munat, sekoita joukkoon oliiviöljy ja glyseriini. Lisää lopuksi etikka.

Vaikutusajat ja määrät menee tietty oman kärsivällisyyden ja tarpeen mukaan. Edelleenkin suosittelen miettimään pariin kertaan ennenkuin menee munanaamio päässä saunaan... Ellei sitten tykkää nyppiä kokkeloitunutta kananmunaa päästään. En ole itse kokeillut, mutta isot tytöt on kertoneet. ;D

Tuskin musta tee tekee mitään pahaa hiuksille, mutta värjäytymisestä en voi sanoa mitään... En usko että se tahraa kuitenkaan kovin helposti, ellei tukka ole sitten ihan huokoiseksi vaalennettua. Enkä tiedä onko muutenkaan kauhean viisasta pistää ihan vaaleaan tukkaan teetä tai muita yrttejä, jos haluaa hiuksistonsa olevan jatkossakin puhtaannäköinen vaalea.
Tein eilen omalle tukalleni ruusunmarja-omenateehuuhtelun hoitoainemuhituksen jälkeen. Tuoksui ihan jumalaiselta, ja oli kauniin punaista. Harmi ettei haju jäänyt hiuksiin kumminkaan. Unohdin laittaa tuohon omenaviinietikkaa, niin kiilto ja jäntevyys jäivät saavuttamati tällä kertaa.

Horros, kirjoitan Roomalaisesta vaalennuksesta vaikka tuonne hiusväriosion kasvivärjäyskeskusteluun. Siellä on muuten myös mun mielenkiintoisia kokemuksia hunaja-kanelivaalennuksesta... ::)
Onko nuo naamiot 3 ja 4 kuiville hiuksille suositeltuja? Tukka on kaikkea muuta kun rasvainen: kuiva, katkeileva, huokoinen ja blondauksia on alla, sillä suoravärjään punaiseksi. Eli tuskimpa ihan heti tuota teetä olen päähäni pistämässä, jos se vetäiseekin liian tummaksi :P mutta pitää katsella, joskus pitää kokeilla toki!
Kiitokset resepteistä, pitää kokeilla joku kerta kun tiedän, etten varmasti ole menossa saunaan muhittelemaan :D
Viimeksi muokannut WilloTheWisp, 20 Tammi 2011, 02:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

No tiedän melko varmasti että 3. ja 4. vaikuttaisivat kosteuttavasti  mun tukkaan, ainakin aineksista päätellen. Viinietikkaahan ei ole pakko laittaa tuohon naamioon jos ei tahdo, sen voi laittaa tukkaan vaikka huuhteluveden seassa, koska mulla se tuntuu vaan tuovan kiiltoa ja siis sulkevan hiussuomuja.
Kokeilemaan vaan, ties vaikka löytäisit itsellesi HG-sekoituksen! :)
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja kleio »

hairwreck kirjoitti: En oikein tiennyt, mihin ketjuun kuuluisi tällainen kysymys, mutta nyt kun sain ostettua sitä glyseriiniä, niin tuli vain mieleen, että minkähän verran sitä yhteen käyttökertaan (esimerkiksi hoitoaineeseen sekoitettuna) kannattaisi kuluttaa? Ihan muutama tippa?
Toisin kuin Hallonnikas, minä lorotan ainetta ihan kunnolla. Teen hoitoainesekoituksen aina sellaiseen pikkuiseen matkapulloon, siitä riittää noin neljään pesukertaan. Laitan sinne ainakin ruokalusikallisen glyseriiniä, eli ilmeisesti ihan reilusti. Mutta ei ole hiukset valittanut, päinvastoin. Kerran en jaksanut laittaa sitä glyseriiniä ollenkaan, ja eron huomasi selvästi. Mulla onkin toisaalta vanhojen värjäysten kuivattamat latvat, ja ne imee kaiken mahdollisen kosteutuksen tuosta vaan. Ja hennauskin kuivattaa hieman, joten tarpeeseen menee.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja -j- »

Mella kirjoitti: Mulla on muutamassa kirjassa ihan hirveä kasa luonnonmukaisia kauneudenhoito-ohjeita. Hiuksille olen käyttänyt jauhonaamiota ja toimii kyllä hyvin, hiukset tulevat siloisiksi, tooosi kiiltäviksi ja pehmeiksi.
Mitä jauhonaamioon tulee?

Mulla olisi vähän tuoreita luomuruisjauhoja, jotka pitäisi käyttää pois, enkä voi nyt syödä ruista.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

No mulla oli nyt sekotuksessa about teelusikallisen verran. Ihan ok tulos, mutta niinkun jossain jo mainitsin, en edes odota hirveän huimaa eroa ennekuin saan sitä rakennepaikkaavaa hiuksiin. Ehkä sitten se glyseriini vähän pääsisi toimimaan.

Kleio, mulla on myös kuivat ja käsitellyt pituudet (tosin nykyään alkaa olla pelkästään se latva, joka on sitä totaalisen kuollutta osaa, vähän kasvanut pois) Voisihan sitä kokeilla ihan kunnolla läträtä, ehkä sitten ostan isomman purkinkin seuraavaksi. Tuli muuten vaan mieleen, että mitähän se loppu 15% siitä aineesta on, kun purkissa lukee Vitabalans Glyseroli 85%..
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
WilloTheWisp
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 312
Liittynyt: 05 Tammi 2010, 18:16

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja WilloTheWisp »

Hallonnikas kirjoitti: No tiedän melko varmasti että 3. ja 4. vaikuttaisivat kosteuttavasti  mun tukkaan, ainakin aineksista päätellen. Viinietikkaahan ei ole pakko laittaa tuohon naamioon jos ei tahdo, sen voi laittaa tukkaan vaikka huuhteluveden seassa, koska mulla se tuntuu vaan tuovan kiiltoa ja siis sulkevan hiussuomuja.
Kokeilemaan vaan, ties vaikka löytäisit itsellesi HG-sekoituksen! :)
Tässä vaiheessa on hyvä kysyä, onko viinietikalla (tai ohjeessa mainitulla omenaviinietikalla) mitä eroa väkiviinaetikan kanssa? Wikipedia auttoi asiassa vain sen verran, että väkiviinaetikka valmistetaan käymismenetelmällä, mutta eipä se auta yhtään  :-\
kleio
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2017
Liittynyt: 17 Marras 2008, 19:13

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja kleio »

hairwreck kirjoitti: Kleio, mulla on myös kuivat ja käsitellyt pituudet (tosin nykyään alkaa olla pelkästään se latva, joka on sitä totaalisen kuollutta osaa, vähän kasvanut pois) Voisihan sitä kokeilla ihan kunnolla läträtä, ehkä sitten ostan isomman purkinkin seuraavaksi. Tuli muuten vaan mieleen, että mitähän se loppu 15% siitä aineesta on, kun purkissa lukee Vitabalans Glyseroli 85%..
Jos iHerbistä tilailet juttuja, niin tässä olisi kaksi hyvää glyseriiniä: Nature's Answer ja Now Foods. Itse olen ostanut tuota Nature's Answeria, koska tuommoinen pikkupullo riittää mulle joka tapauksessa noin puoleksi vuodeksi, tuota puolen litran jättipakkausta saisinkin sitten käytellä muutaman vuoden ajan ja se taitaisi mennä vanhaksikin siinä vaiheessa kun ehdin puolet siitä käyttää. Tuommoinen voisi olla järkevä tilata vaikka parin kaverin kanssa porukalla.
Iherbin alennuskoodi ensitilaajalle KOR084. Vitacostin 10$ alennuskoodi ensimmäistä kertaa tilaavalle: http://goo.gl/YZ3A3v
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

WilloTheWisp kirjoitti:
Hallonnikas kirjoitti: No tiedän melko varmasti että 3. ja 4. vaikuttaisivat kosteuttavasti  mun tukkaan, ainakin aineksista päätellen. Viinietikkaahan ei ole pakko laittaa tuohon naamioon jos ei tahdo, sen voi laittaa tukkaan vaikka huuhteluveden seassa, koska mulla se tuntuu vaan tuovan kiiltoa ja siis sulkevan hiussuomuja.
Kokeilemaan vaan, ties vaikka löytäisit itsellesi HG-sekoituksen! :)
Tässä vaiheessa on hyvä kysyä, onko viinietikalla (tai ohjeessa mainitulla omenaviinietikalla) mitä eroa väkiviinaetikan kanssa? Wikipedia auttoi asiassa vain sen verran, että väkiviinaetikka valmistetaan käymismenetelmällä, mutta eipä se auta yhtään  :-\
Saman tiedon mäkin löysin, ja: "Etikka on hapan neste, joka syntyy viinin tai väkiviinan alkoholin hapettuessa etikkahapoksi."
Fineli.fi taas tiesi kertoa että väkiviinaetikassa on enemmän orgaanisia happoja, ja vähemmän imeytyviä hiilihydraatteja kuin viinietikassa.

Mun mielestä väkiviinaetikka on huomattavasti väkevämmän makuista ja hajuista kuin esim. omenaviinietikka. Muistaakseni joskus kauan sitten kokeilin sitä tukan huuhteluun ja käytin aika runsaalla kädellä vesi-etikkaseokseen.. Seurauksena koko asunto tuoksahti etikalta. Mutta mun seoksessa väkiviinaetikkaa oli hyvä loraus. Ruokalusikallinen tai vähemmän suuressa vesimäärässä voisi toimia paremmin. ;D
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
WilloTheWisp
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 312
Liittynyt: 05 Tammi 2010, 18:16

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja WilloTheWisp »

Hallonnikas kirjoitti:
Fineli.fi taas tiesi kertoa että väkiviinaetikassa on enemmän orgaanisia happoja, ja vähemmän imeytyviä hiilihydraatteja kuin viinietikassa.
Eli mitäköhän käytännän eroa tuolla "enemmän happoa, vähemmän imeytyviä hiilihydraatteja" on hiuksille? :D onko hiilarit hyväksi hiuksille vai hapot?

Pitää aloittaa kokeilut siis pienellä etikkamäärällä, sen ominaistuoksu ei viehetä meikäläistä alkuunkaan  :P
Vastaa Viestiin