Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Nienna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1109
Liittynyt: 24 Marras 2006, 14:54

Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Nienna »

Ajattelin olla sotkematta "kotitekoiset hiusnaamio"-aihetta. :)

Minulla on jonkin aikaa muhinut päässä ajatus antaa lähisukulaisille jotain itsetehtyä yrttikosmetiikkaa joululahjaksi. Googlettamalla löytyy tällaiset sivut: www.yrttitarha.com
Shampoon tekeminen vaikuttaisi suhteellisen helpolta. Keräsin paperille yrttejä ja niiden vaikutusta samalla suunnitellen mitä kenenkin pulloon laittaisi - tuli ihan tuotesuunnittelija-fiilis.  ;D
Sivuilla puhutaan "kasvipohjaisesta shampoosta", jotai laimennetaan suhtessa 1/7 yrttiuutteeseen. Olisko jollain antaa konkreettista esimerkkiä tästä? Shampoo tulee luultavasti läpikuultavaan pulloon ("Danielan yrttitarha: Rosmariini-koivu-shampoo isälle, estää hiustenlähtöä ja syventää hiusten väriä." :3) joten mielellään kirkasta shampoota ettei litkusta tule epäämääräistä rumaa miltei-valkoista mössöä jossa uiskentelee pari hassua lehteä.

Onko joku muu kokeillut esim. tuolla sivulla annettuja ohjeita? Kiinnostaisi tietää, pesevätköhän nuo shampoot miten, onko yrtit tarpeeksi peseviä shampootilkan kanssa?
yvi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 53
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:07

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja yvi »

Kyllä minä ainakin olen pitkään hyvin pärjäillyt kaiken maailman yrttishampoiden kanssa, omia sekoituksia en tosin ole vielä saanut aikaan, mutta sekin kiinnostaa. :)

Tuli mieleen, että Urtekramilla on niitä mietoja luonnonshampoita jotka eivät ole mitenkään hajustettuja tai mitään, ihan pelkkää perus tavaraa vain, sellaistahan kai voisi käyttää. Ja se on laatumerkki. Shampoo on myös kirkasta.
Pussisusi

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Pussisusi »

Onpas tämä mielenkiintoinen aloitus päässyt pahasti pölyttymään.  ;) Mahtaisko jotakuta vielä kiinnostaa jatkaa?

Huomasin, että tuolla INCI-inhokki/suosikki-ketjussa hieman unelmoitiin oman superihanuusshampoon kehittämisestä ja mainittiin jenkkiläinen tee-se-itse-kosmetiikkasivusto http://www.makingcosmetics.com/.

Onkos kukaan harrastelijakemisti päässyt tuumasta toimeen? Saiskohan noita ainesosia hankittua Suomesta tai jostain eurooppalaisesta nettikaupasta?
Nienna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1109
Liittynyt: 24 Marras 2006, 14:54

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Nienna »

Shampoiden valmistus tyssäsi sievän pullon löytämiseen ja rahapuaan.  ::) Mua kyllä kutkuttaisi kovin tehdä mm. itse saippuaa.

Voisin ryhtyä kemistiksi ja tehdä taikalitkuja, tosin se saattaa olla vaikeampaa kuin "aineet pulloon ja sekoittamaan". Tällä hetkellä nuo sivut ovat maassa tai jotain.
Fantti
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1056
Liittynyt: 22 Syys 2006, 13:58

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Fantti »

Mä olen meinannut tehdä itse saippuaa ja kaikenlaista, mutta kun ensin hankittava kaikki välineet ja siihen menee aikaa kun tekee noita tuotteita, niin olen päätynyt valmiiseen. Saan jopa halvemmalla kun ostan muualta eikä mene aikaa, mulla kun ylimääräistä aikaa ei oikein olekaan.

Saippuaa olen ostanut mm. solalta ja shampoot ja hoitsikat urtekramia, ennen elokuuta ostelin myös. Lapsena tein mm. nokkoskasvovesia tai jotain vastaavia ja jäi kyllä traumat. Koko iho meni ihan punaiseksi ja kipeäksi kun on couperosakin. Paremmin pärjännyt ihan ostotuotteilla.
Mella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 994
Liittynyt: 23 Syys 2006, 17:03

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Mella »

Mulla on muutamassa kirjassa ihan hirveä kasa luonnonmukaisia kauneudenhoito-ohjeita. Hiuksille olen käyttänyt jauhonaamiota ja toimii kyllä hyvin, hiukset tulevat siloisiksi, tooosi kiiltäviksi ja pehmeiksi.
( ^^)_且~~ Green tea, Anyone?

Ensin opettele tuntemaan itsesi: ja sen jälkeen kaunistaudu sen mukaisesta -Epiktetos-
Nienna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1109
Liittynyt: 24 Marras 2006, 14:54

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Nienna »

En mä noilla pyrkinytkään saamaan taloudellista voittoa. Pullomeri ja oma kuluttaminen on joskus vaan niin ankeata. Mella, voisitko laittaa kirjojen nimiä tai vaikka kirjoittaa jonkun ohjeen? :)
Lauretta

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Lauretta »

Mella, mullakin on joku kirja, jonka nimi oli muistaakseni "Luonnonmukainen kauneudenhoito", ja olen useaan otteeseen aikonut tehdä hius- tai kasvonaamion, mutta kaikki on sitten tyssännyt siihen, että mulla ei ole ollut tarvittavia aineita.
Kimara
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1214
Liittynyt: 26 Joulu 2006, 20:27

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Kimara »

Onko kukaan tehnyt itse hoitoaineita käyttäen muutakin kuin jääkaapin sisältöä ?
Katselin tuossa pienen tuoksukaupan sivuja ja kiinnostaisi tilata emulgaattoreita ja setyylialkoholia ja miksata niitä öljyihin ja karitevoihin. Oikeastaan mielessä oli järkätä ensi lauantain polttareihin morsmaikulle pieni hoitsikankeittelysessio entiseen kampaajataustaan viitaten, joten jos joku on kokeillut tehdä hoitoainetta ja tietää toimivan sekoitussuhteen vesi-öljyt-emulgaattori-muut aineet niin ohjeita otetaan kiitollisena vastaan. Katsoin noita makingcosmeticsin ohjeita mutta ne menevät tähän tarkoitukseen vähän liian kemistihommiksi.
1a F ii Tukkakuva
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hue »

^ Tuoksukaupan sivuilta löytyy helpon ja yksinkertaisen hoitoaineen ohjeet. :)
Kimara
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1214
Liittynyt: 26 Joulu 2006, 20:27

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Kimara »

Joo, katsoin sen kanssa, mutta siinä ei ole muuta kuin emulgaattoria ja öljyä. Lähinnä mietin että paljonko setyylialkoholia voi tilavuudesta laittaa ja jos käyttää esim. karitetta niin kuinka paljon vähemmän emulgaattoria tarvitsee ettei tule kiinteää.
1a F ii Tukkakuva
Hensku

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hensku »

Moi Keltis!
Luin tuolta sivuilta, että haluat alkaa tekemään shampoota (ja hoitoaineita) terveystuotteita, mutta pullo ja rahat vain puuttuvat.
Miten olis jos mää auttaisin sua jotenkin..
Laitappa mulle viestiä niin keskustellaan asian tiimoilla..  :ts
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Mua kiinnostaa aihe ihan kauheasti, siis myös muun kauneudenhoidonkin osalta.. Harmi etten ole törmännyt koskaan kirjoihin missä olisi ko. aiheesta mitään.. Täytynee ryhdistäytyä ja käydä kyselemässä kirjastosta, eiköhän sieltä joku opus löydy.

Asiaan. Olen itse käyttänyt useasti hoitoaineen poishuuhtelun jälkeen, viimeisenä huuhteluna vihreän teen ja omenaviinietikan sekoitusta. Tekee tukasta kiiltävän, sileän, jäntevän ja painavan. Jopa XZ-hoitoaineiden jälkeen, jotka mulla jättävät tukan vähän ylipehmeäksi ja hallitsemattomaksi. En tiedä mitä tee tekee jäädessään hiuksiin ja päänahkaan, koska en kerran huuhtele seosta pois, mutta mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia. Mä olen iholtani ja päänahalta aika herkkis. Mahdollisesta värjäytymisestä ei ole mitään tietoa.
Keksin sekoituksen kun yritin miettiä mihin käyttäisin erään kauheanmakuisen maustetun vihreän teen, mitä mulla on iso pussillinen. Aikaisemmin käytin sitä hennamössön nesteenä, ja nyt kun en värjäile, niin ihan vaan huuhteluna.

Haudutan teen pienessä teekannussa (siihen menee max. kolme mukillista..), laitan teelehtiä 4-5 teelusikallista, eli vahva satsi. Yleensä unohdan teen hautumaan vähintään puoleksi tunniksi koska keksin aina jotain muuta tekemistä. Tee on silloin sopivan jäähtynyttä... ;D Kippaan teen parilitraiseen kulhoon, sekoitan joukkoon lopun puhtaan keitetyn veden (+kylmää vettä, mikäli vesi on liian kuumaa) ja 1-2 ruokalusikallista omenaviinietikkaa.
Viime satsilla lorahti hiukan liikaa etikkaa ja nyt kuivana tukka tuoksahtaa hieman teeltä ja etikalta. Aiemmin ei ole jäänyt mitään tuoksua. Ehkä jos mun teeni tuoksuisi paremmalta niin tämäkään ei häiritsisi...

Ensi kerralla voisin kokeilla huuhtelua ruusunmarjateellä...
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Marie Corelli
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2355
Liittynyt: 10 Loka 2010, 18:05

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja Marie Corelli »

^Löysin nuorempana jostakin kirjan, jossa oli neuvoja oman kosmetiikan tekemiseksi. Koskaan en kokeillut mitään voiteiden tekemistä, koska en tiennyt, mistä raaka-aineita saa. Siankärsämöitä jne. tuli kyllä haudutettua. Muistaakseni kirjan oli kirjoittanut Jill Nice. Toinenkin kirja minulla oli, joka oli uudempi. Nimeä en kuitenkaan muista, eikä kirja muuttanut kanssani. Tuo ensimmäinen taisi olla jokin kirpputorilöytö.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Kotitekoiset shampoot yms. hiustuotteet

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

^Jill Nice (1988): Luonnonmukaista kauneutta. (Engl. alkuteos: Looking good naturally)

Löytyy yllättäen mun kirjahyllystäni. Kirja kuului alunperin äidilleni, mutta hän ei kokenut tarvitsevansa sitä ja lahjoitti sen minulle, joka taas olen enemmän innostunut tuollaisista jutuista. Enpä ole silti tehnyt mitään juuri kyseisen kirjan ohjeilla.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Vastaa Viestiin