Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Juu, minäkin olen lukenut pillereiden aiheuttavan hiustenlähtöä ja erityisen usein kyseessä on ollut juuri Yasmin -merkki. Yasminien pakkausselosteissa on muutenkin kamalan suppeat ne haittavaikutukset, selasin kaverin Yasminelle vihkosta (ja huom, Yasminellessa taisi olla 1mg vähemmän estrogeenia mikäli oikein muistan eli melkein sama valmiste, hieman vaan matalahormoisempi) ja haittavaikutuksia oli listattuna varmaan 100 ja listasta löytyi myös hiustenlähtö. Tosin se oli siellä aika harvinaisten joukossa.

Yleensä hiustenlähtöä esiintyy e-pillereiden aloitus - ja lopetusvaiheessa. Mutta e-pillerithän tosiaan vaikuttaa esim vitamiinien imeytymiseen. Pitäisi syödä aika monta kertaa enemmän vitamiineja e-pillereiden aikana kuin ennen niitä koska ne niin tehokkaasti estävät imeytymistä. Itse syön todella paljon hedelmiä + purkkivitamiineja että luulisi kyllä sen määrän riittävän mutta ei kai sitten jos hiustenlähtö siitä on kiinni. Lisäksi e-pillerit varmaan aika helposti saa nuo kilpirauhasarvotkin vähän sekaisin josta voi aiheutua hiustenlähtöä. Moniko tajuaa epäillä e-pillereiden aikaista hiustenlähtöään esim kilpirauhashäiriöksi (oireina hiustenlähdön lisäksi mm. armoton väsymys, jaksamattomuus) kun about puolet kilpirauhashäiriön oireista on lueteltuna myös e-pillereiden haittavaikutukseksi?

Syötkö Antonella tällä hetkellä sitten jotain toista merkkiä? Ja siis esiintyikö sinulla vaan alussa hiustenlähtöä eli helpottiko kun olit muutaman liuskan syönyt vai jatkuiko vaan?
yvi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 53
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:07

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja yvi »

Hei tiedättekös, mikä minulla on auttanut tähän vaivaan. ;)

Se karppaus! Vajaan kuukauden tässä olen yrittänyt parhaani mukaan vähähiilihydraattisesti syyä, eli jätän pois vehnän, perunan, riisin, yms.. Sokeria en käytä ollenkaan, paitsi mitä nyt hunajaa välillä pienissä määrin. Paljon vihanneksia, lihaa ja rasvaa. Karppaus.info-sivustolla on paljon infoa jutusta, olen lukenut ne sivut ja foorumin läpi ja olen täysin vakuuttunut että näin on hyvä elää. Saattaa kuullostaa varsin oudolta jos on tottunut syömään "virallisterveellisesti", mutta kannattaa silti tutustua.

Niitä semmoisia "laattoja" päänahassa ei ole enää ollenkaan, enää vain vähän alueita jossa on aavistuksen verran hilseilyä ja sekin tuntuu vähenevän koko ajan. Loisto juttu! Hiuksiakaan ei tunnu irtoavan yhtään ylimääräisiä. Miksen ole keksinyt aiemmin.. Ja tähän liittyy myös se hiivattomuus. Omasta puolestani voin suositella, toimii nopeammin ja paremmin kuin mikään ulkoinen hoitotuote, shampoo yms ja uskon olevan myös pysyvämpää. :)

Kun Yasmin-pilleireistä on tässä puhe, niin itse olen syönyt niitä yli vuoden enkä missään vaiheessa ole huomannut niillä olevan mitään vaikutusta mihinkään suuntaan kun on kyse hiuksista. Että täysin henkilökohtaista siis. :)
Viimeksi muokannut yvi, 06 Joulu 2007, 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marge
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 605
Liittynyt: 13 Maalis 2006, 19:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Marge »

Mullakin on vaivana tuo päänahan rasvaisuus ja taliköhnän muodostuminen. Tiedostin tuon asian peremmin vasta pari vuotta sitten tutustuttuani hiustenhoitoon tarkemmin, joten en ihan osaa sanoa, kauanko asia on jo vaivannut. Hiukseni ovat kuitenkin aina olleet helposti rasvoittuvat ja päänahka alkaa kutista, jos sitä ei pese tarpeeksi usein sopivilla aineilla. Daignoosi asiasta on ihan omaa tuotantoa, kun en ole lääkärissä asian tiimoilta käynyt.

Nizoralia ja muita vastaavia shampoita olen käyttänyt välillä kuuriluontoisesti ja tavallisten shampoopesujen välissä. Niillä tilanne paranee hetkeksi, mutta ei mene kauaakaan, kun päänahka alkaa tuntua lähmäiseltä pesusta huolimatta. Syväpuhistavat shampoot auttavat myös, mutta tokikaan niitä ei uskalla usein päähän lotrata, koska vaikutus on sama Nizoralin ja muiden kanssa, eli ne tuppaavat syömään väriä aika tehokkaasti. Juurikasvun värjääminen kestovärillä tuntuu vähentävän rasvoittumista hetkellisesti. Nyt on kokeilussa myös tuo Joicon biojoba-shampoo (tai mikä se nykyiseltä nimeltään on, joku daily treatment), mutta toistaiseksi se ei ole oikein vakuuttanut. Saa nähdä miten jatkossa.

Olen nyt ollut syksyn opiskelijavaihdossa ja täällä hiustenlähtö on saavuttanut aika uskomattomat mittasuhteet, luultavasti osansa siinä on ollut myös päänahan innokkaammalla rasvoittumisella. Täällä karppihenkinen ruokavalioni kun on muuttunut ihan olosuhteiden pakosta takaisin hiilareiden mussuttamiseen ja hiusten hoito on jäänyt vähän retuperälle. Siirryttyäni karppaukseen viime vuodenvaihteessa hiusten ja naaman rasvoittumisen vähenemisen todellakin huomasi, joten kokemykseni ovat hyvin samanlaisia kuin yvillä  :) Toki stressi ja elämänmuutoksetkin ovat varmasti osasyyllisiä tähän nykytilanteeseen, joten toivon todellakin, että Suomeen palatessani elämä ja sitä mukaan hiusten rasvoittuminen rauhoittuvat ja tukkakin alkaa pysymään taas päässä.
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Joo, mulla on vaan se että harrastan niin paljon liikuntaa ja kaikkea että en voi noin radikaalisti ruokavaliotani rajoittaa. Lisäksi olen aina ollut pienikokoinen ja alipainoinen, joten en todellakaan voi tuolle linjalle lähteä.

Ainoa mitä voin jättää pois ja olenkin jättänyt aika paljolti kaikenlaiset herkut. Suolaiset ja makeat. Muuta vähennystä en oikein voi tehdä.
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Miten ymmärrätte jos shampoopullossa lukee teksti "ei pitkäaikaiseen käyttöön"? Jonkin aikaa sitten ostamassani Bio+ aktiivishampoossa lukee näin ja en oikein itse ymmärrä, mikä on sitten lyhytaikainen käyttö. Muutama viikko, kuukausi, useampi kuukausi?
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Kävin nyt ihan yksityisellä sisätautilääkärillä joka tulkitsi nuo kilpirauhasarvot ihan normaaleiksi. TSH on kyllä hieman korkea, mutta kuulema sellainen vaihtelu voi olla ihan normaalia esim sen takia, että syön e-pillereitä. Aika jännä kun täällä taisi joku sanoa että vasta-aineiden määrä ei kaikilla edes muutu niin tämä lääkäri vaan sanoi että ei ole mitään syytä tulehdukseen tai häiriöön koska vasta-aineiden määrä on ihan normaali o_O Aika hassua. Ja kyllä ihan tosi osaava lääkäri oli, kyseli kaiken mahdollisen ja kokeili kaikki mahdolliset nivelet, kilpirauhasen, imusolmukkeet ja lihakset :D Lisäksi myös katsoi hiuspohjaa ja ei kyllä huomannut mitään merkkiä edes hiustenlähdöstä ja kuulema uutta hiustakin kasvaa tosi hyvin sieltä että en sitten tiedä.

Onneksi sentään ei ollut sellainen vanhanaikainen lääkäri joka olisi heti ensimmäisenä sanonut syyksi hiusten värjäämisen o_O Kyllä lääkäri senkin otti puheeksi mutta sanoi että jatkossa kannattaa ehkä kysyä toisenlaista väriä jos tämä hiustenlähtö edes siitä johtuu.

Blaah, enpä tiedä mitä nyt sitten tekisi, tein kyllä selväksi että hiuksia tosiaan lähtee ihan liikaa irti mutta lähtöpisteessä ollaan taas :/
dripple

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja dripple »

^Mä en voi kuin hämmästellä tuon lääkärin kommentteja. Kerrohan miten sulle sitten tulevaisuudessa käy hiustenlähdön ja arvojen kanssa. Mulla on sellainen lääkäri itselläni että se kyllä antaa lääkityksen jos tsh on viiterajojen yli (tai allekin kuten mulla kun oireita kerran oli ja lääkitys auttoi, sen lääkkeen olisi voinut lopettaa jos ei auta). Mua kyllä pelotti kummitätini kohtalo kun sen vajaatoimintaa ei havaittu ajoissa eikä hiukset enää palautuneet päälaelta vaikka se otti lääkitykset. Varmaan kuolisin jos joutuisin pitämään peruukkia.
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Lääkäri sanoi että tuo tsh-arvon kohoaminen on niin vähäistä kohdallani että se vois olla terveelläkin ihmisellä tilapäisesti noin korkea. Ja kuulema hiustenlähtöni ei oikein edes voi johtua kilpirauhasen toiminnasta sillä vasta-aineet ja se hormonipitoisuus arvo oli ihan normaali.

Lääkäri vaikutti kyllä hyvin osaavalta, selitti tarkkaan kaiken ja perusteli hyvin, kyseli hirveästi asioita ja sanoi että tietenkin tilannetta seurataan, mutta tässä vaiheessa se ei näytä mitenkään siltä että kilpirauhashäiriöstä olisi kyse. Sanoi että kannattaa 3-6kk päästä mennä uudestaan verikokeisiin ja tietenkin aiemmin jo jos ilmenee jotain tosi pahoja oireita. Lääkäri katsoi päänahkaani ja todella tarkkaan ja sanoi että mulla ei ole yhtään aluetta päässä mistä edes näyttäisi että olisi lähtenyt hiuksia ja hiuksia kuulema oli niin paljon että muille jakaa  :D

Mutta dripple, ehdottomasti seuraan tilannetta koska minäkään en kaljuksi todellakaan halua tulla kaljuksi tai muutenkaan leikkiä terveydellä. Mä kuitenkin kävin erikoistuneella lääkärillä ja vielä yksityisellä että kyllä luulisin tuon lääkärin ihan oikeassa olevan (?). Syötkö sä siis nyt lääkkeitä?
dripple

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja dripple »

Juu, syön kyllä. Koetin joskus vähentää (äitini väitti että syön niitä turhaan >:() mutta alkoi heti samat oireet ja kuukautiset sekoili, oli kamalat pms oireet jne. kuten vajiksessa usein on. Tiedän olevani vajaalla jos mulla on "kylmänkipua" eli kylmä tavallaan sattuu iholle ja esim. suihkuun on ikävä mennä tai etenkin ikävää tulla sieltä lämpimästä pois. Avantoon meno ei olisi ennen onnistunut  ;D
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Mä nyt olen kilpparifoorumillakin kierrellyt tästä mun tuomiostani kertoilemassa eivätkä porukat sielläkään voineet kuin ihmetellä lääkärin ratkaisua :s Vielä oudompaa on kuulla että monet ovat paremmilla arvoilla saaneet lääkityksen.. Jotenkin hassua että itse tietää ettei kaikki ole OK mutta mitään ei oikein voi tehdä :/

Minkälainen sun lääkeannostuksesi on? Mulla on kanssa oireiluna tuota kylmän"kammoksumista", saatan olla lämpimässä suihkussa puolisenkin tuntia kun ei vaan pääse lähtemään suihkusta pois. Yöllä nukun hemmetinmoisen peiton alla villasukat jalassa, muuten tulee kylmä. Aina koulussa täytyy valitella miten kylmä on, välillä saatan oppitunnilla ihan alkaa täristä kylmässä. Tuntuu että jo muutaman asteen pakkasessa tarvitsisin vähintäänkin villahousut ja paksun toppapuvun housuineen ja silloinkin olisi kylmä, ajatus avantouinnista saa jo kohmeen partaalle :-D

Dripple, kiinnostaisiko sua vaihdella mun kanssa vaikka sähköpostia? Tämä palsta kun on vähän kurja tällaiselle kun menee meidän kaksinpuhelun puolelle ja olisi kiva kysellä enemmänkin kaikista käytännönjutuista ja sellaisesta :)
dripple

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja dripple »

Sulla on kyllä niin tyypilliset oireet että! Mutta lääkärien on pakko antaa sulle lääkitys jos se tsh-arvo ei tipahda koska ei ole normaalia jos se on pitkään niin korkea. Harmi vaan jos joudut odottelemaan ja kärsimään oireista.

Olisi kiva kirjoitella (ja kun mulla itsellä on myös tuota seborrean tapaista vaivaa) mutta "valitettavasti" olen loppuviikosta lähdössä 3 viikon thaimaanreissulle (hyvästi pimeys ja kylmyys, tervetuloa aurinko ja lämpö 8) ) joten kyselenpä vaikka yksärillä sun kuulumisia kun palailen.   

Yleisesti tähän seborrea/talikohnäketjuun voisin sanoa että sim system 4 sarjan tuotteet auttavat ongelmaa. Mulla on "therapeutic shampoo, rasvoittuville hiuksille ja aralle kutiavalle hiuspohjalle" missä on jotain hiivasientä tappavaa climbazolea. Ja sitten saman sarjan "mild climbazole shampoo" joka miedompi ja sopii jatkuvaan käyttöön. Sarjan hoidot ovat tosi huonoja omalle tukalle joten niitä en käytä. Mutta nuo shampoot toimii aika hyvin.

Lisäys: puhun siis näistä shampoista: http://www.meditex.fi/shop/product_details.php?p=194
Viimeksi muokannut dripple, 17 Joulu 2007, 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Hehe juu kyllä näitä oireita löytyy vaikka muille jakaa! En edes niitä kaikkia saanut lääkärille kerrottua, olisi varmaan täytynyt vähän värittää näitä oireita että olisi lääkityksen saanut :p

Oii, ihanaa, pääset lämpimään! Kelpaisi _todellakin_ myös tällaiselle vilukissalle ja iho-ongelmaiselle! Mä olen nyt jonkin aikaa käyttänyt Bio+ aktiivishampoota, heitin ne lääkärin määräämät Nizoral ja kortisoni mömmöt sivuun, ei niistä mitään hyötyä ollut. Tämä Bio+ on ollut aika hyvää, ainoa vaan että hiukset jää kauhean kuivan tuntuisiksi ja ah ennen niin kauniit luonnonkikkurani menevät heti päätä myöten :/ Ehkä rukouksiini suorista hiuksista on vihdoin vastattu! Niin ja tänään ostin Cutrinin (valmistaa kai myös bio+ mikäli oikein muistan?) allergiatestatun hajusteettoman, erittäin miedon shampoon, ajattelin että vois nyt vaikka joululoman ajan sillä pestä hiuksia ja sitten tilanteen mukaan taas tuo Bio+ kehiin.

Mutta jos ei tässä enää kirjoitella niin oikein ihanaa reissua ja muistappa sitten antaa kuulua itsestäsi kun olet taas maisemissa! Have fun ;)
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Ilmoittaudun myös päänahan(kin) taliköhnästä vuosikaudet kärsineisiin, joskin tilanne on viimeisen vuoden aikana rauhoittunut paljon. Ei kutise enää eikä iho ole rikki, mutta rasvoittuu tietysti edelleen niin, että pesu joka toinen päivä on pakollinen (okei, viikonloppuisin joskus menee 3 päivää, jos ei käy ihmisten ilmoilla). Ainakin mulla pesuvälien pidennysyritykset (esim. vain 3-4 päivän välein) saavat kutinan palaamaan, joten siksikin on täytynyt pestä usein. Ei sentään joka päivä.

Kävin pari vuotta sitten iholtautilääkärillä, joka diagnosoi taliköhnän sekä hiuspohjassa, kasvoilla että yläkropan iholla rinnassa, selässä ja olkavarsissa. Hän suositteli itse asiassa leikkaamaan hiukset ihan lyhyiksi  :o eli kerralla puoli metriä pois, mutta siitä kieltäydyin. Hoito on nimittäin vaikeampaa pitkien hiusten kanssa. Päähän määrättiin 1-2- kertaa viikossa laitettavaksi voideseosta (rikki- ja salisyylihappoa Apobaseen sekoitettuna, vaikutusaika 6-12 h eli esim. yän yli) sekä pesujen välillä käytettäväksi 1-2 krt/vko Elocon-liuosta (=joku kortisonijohdannainen). Se oli yhtä läträämistä. Lisäksi pesin Cutrinin (Bio+?) ja muistaakseni myös Wash 'n' Go- hilseshampoilla. Kun tein tuota vuoden, huomasin että oireita oli enää hyvin vähän. Muualle iholle määrättiin Skinorenia ja Sibicortia, joista Sibicortia (10%) joudun käyttämään ajoittain ylävartalolle vieläkin.

Ylävartalolle ja kasvoille tulee edelleen välillä tulehtuneita paukamia ja ne ilmestyvät aina samaan aikaan kun astmani pahenee. Joku yleistulehdusreaktio? Ihon huononemisesta voi joka tapauksessa yleensä päätellä, että 1-2 päivän sisällä myös astma pahenee, ja mitä huonompaan kuntoonja nopeammin  iho menee, sitä rajumpi ja huonommin hoitoon reagoiva on myös astman pahenemisvaihe. Jossain vaiheessa epäiltiin juuri tuon ihon ja hengityksen samanaikaisen reagoinnin takia sarkoidoosia astman asemesta, mutta onneksi todettiin vain astmaksi... Laajalle levinnyt yläkropan iho-ogelma on esteettinen rasite, joka saa minut välttämään riisuutumista toisten nähden. Ongelmaa ei saa ilmeisesti kokonaan pois, vaikka hoitaa miten hyvin, joten ei voi mitään. 

Pelkäsin vähän vähentäessäni shampoon käyttöä, että hiuspohjan taliköhnäpalaa ja  pahenee. Pesin ensin vähän aikaa CWC-metodilla, sitten niin että sekoitin sen shampoo-osaankin hoitoainetta ja vettä, ja lopuksi siirryin kokonaan CO-pesuihin. Onneksi ihottuma ei riehaantunut siitä, vaan hiuspohja tuntuu edelleen ok:lta. En ole varma, mutta epäilen että se saattoi ärtyä aikaisemmin pesevämmistä aineista. Toisaalta iho ei ärry muualla siitä, että pesen sitä pesuaineella.

Luin jostain, että jos on seborroinen ekseema tai yleensäkin seborrea, se on pysyvä juttu. Se ajatus vähän masentaa, koska olen odottanut jostain 15-vuotiaasta asti, että kasvojen rasvoittuminen rauhoittuisi. Sehän kiiltää jo tunnin kuluttua puhdistamisesta ja sitä saa painella kuivemmaksi päivän mittaan monet kerrat kasvopaperilla tai vaikka vessapaperilla. Ikää on jo yli 30 vuotta ja iho rasvoittuu edelleen samaan malliin, eli ei taida olla toivoa sen kuivumisesta? Jotain hyvää tässäkin: jos ei viitsi lähteä viikonloppuna minnekään eikä siis myöskään meikata, saa itselle halvan käsivoiteen, jota saletisti riittää: pyyhkii vain käsillä omia kasvoja  :P.
Viimeksi muokannut pitkätukka, 30 Elo 2008, 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

^ Ilmeisesti olet lääkärillä asioinut tuon suhteen, joten onko sulle tarjottu Roaccutania? Mullehan se määrättiin juurikin seborreaan. Mulla oli todella rajua hiustenlähtöä takana, rasvainen epäpuhdas iho ja etenkin kulmakarvat ihan rasvahilsettä täynnä, muuten tilanne ei ollut mitenkään paha, ei siis sellainen perinteinen "akneakne" mutta epämiellyttävä kumminkin.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Joo, ihotautilääkärillä on tullut asioitua useitakin kertoja ja joudun asioimaan varmaan vielä joskus jatkossakin. Roaccutania meni vuosituhannen vaihteessa suunnilleen vuosi. Silloin vaivaa pidettiin aknena (silloin ei vielä juurikaan ollut hiuspohjan oireita) ja vasta melkein 10 vuotta myöhemmin diagnoosi vaihtui seborroiseksi ekseemaksi. En mä siinä välillä käynytkään lääkärillä, vaan tyydyin kohtalooni :P. Mullakin juuri hilseili kulmakarvat ja posket sekä ohimoilta hiuspohja (vaikka iho oli niissä kohdin rasvainen  :o). Lääkäri sanoi, että seborroinen ekseema ja akne ovat melko samanlaisia tapauksia, joten niitä voi hoitaakin melko samalla tavalla. Ei sentään Roaccutania enää tunkenut. Sanoin kyllä silloin, ettei se auttanut edellisellä kerralla. Olisi ihanaa, jos noihin iho- ja hiuspohjan pulmiin olisi jokin pomminvarma ja pysyvä ratkaisu  ;D.

Roaccutanista oli silloin vuosia sitten iloa vähäksi aikaa (n. puoleksi vuodeksi), mutta iho alkoi palautua entiseen malliinsa jo Roaccutanin syömisen aikana. Kun se sitten lopetettiin, tilanne oli pian aivan sama kuin ennen sen käytön aloittamista. Tai kasvot rauhoittuivat kyllä pysyvämmin, mutta muu kroppa ei. Oli siis ilo kuulua siihen 30 %:iin tai jotain sinne päin, jolle Roaccutanista ei ole pysyvää apua. Ei tähän tehoa kyllä kortisonivoidekaan silloin, kun homma aina hetkellisesti pahenee. Samalla tavalla myös astmahoito lakkaa puremasta silloin hetkellisesti.

Teen nyt testiä hiuspohjan osalta. Yritän hillitä likaisuutta ja pidentää vähän pesuväliä siten, että kampaan/harjaan iltaisin rasvaa hiuspohjasta hiuksiin. En ole yrittänyt tätä ennen ja tein niin vasta eilen ensimmäisen kerran. Se vaikuttaisi toimineen kuten toivoinkin eli imeytyi hiuksiin yön aikana. Olen pessyt hiukset viimeksi torstai-iltana. Jos tällä tavoin menisi yleensäkin 3 päivää pesemättä, olisi se aivan mahtavaa. Tai että pesisin vain 2 kertaa viikossa nykyisen 3 kerran sijasta. Tilauksessa on iltaharjaustarkoitukseen myös luonnonharjaksinen harja, koska en vielä omista sellaista. Se tulee joskus ensi viikolla. Käytin nyt tiheää kampaa, joka sekin taisi toimia ihan hyvin.

Ihmettelen nyt, etten ole hoksannut kokeilla tuota harjaamista aikaisemmin. Se  on kuulostanut ajatuksena jotenkin ällöttävältä. Pikemminkin olen välttänyt kampaamasta niin, että tali leviäisi hiuspohjasta hiuksiin. Olen ajatellut, että se lähinnä vain nopeuttaisi likaantumista. Olin kai väärässä  ;D.
Viimeksi muokannut pitkätukka, 31 Elo 2008, 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
Vastaa Viestiin