Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
yvi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 53
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:07

Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja yvi »

Tälle ei omaa topiccia löytynyt, niimpä ajattelin perustaa sellaisen, kun tämä vaiva on kuulema ihan yleinen. Ja omalla kohdalla se on alkanut nyt häirtsemään todella paljon hiustenlähdön muodossa. Paksu tukka on ollut koko ajan, mutta nyt se on ohentunut kun vertaa vaikka vuoden takaiseen, ja toisella puolella päätä lähtö on selkeästi suurempaa. Tällä puolella on myös enemmän tuota ihottumaa vai mitä hilsettä nyt onkaan. Joten ei ole vaikea päätellä mistä oheneminen johtuu. Luin jostain, että tähän liittyvä hiustenlähtö on usein ohimenevää, mutta että naisilla hiuskato on hyvinkin yleistä. :(

Luin myös, että hiivaton ruokavalio auttaisi. Mutta tietoja etsiessäni se tuli yllätyksenä, että kotihoitona on päivittäinen pesu. Luulisi että jatkuva pesu vain ärsyttäisi päänahkaa...  ???

Talvea kohti mennessä tämä aina pahenee, vaikka kesät onkin suht huomaamaton ja vaivaton, ja siksi ajattelinkin nyt kysellä vähän teiltä onko täällä kenties jollain samaa vaivaa ja että miten olette pärjäilleet. Lääkärin määräämiä litkuja ei huvita käyttää, niitä on kokeiltu jo aikoja sitten, eikä vaikutusta. Luonnontuotteet ovat olleet hyväksi mutta ei niilläkään mitään mullistuksellista saa aikaan. Ei huvittaisi ollenkaan että näin pitkäksi (80 cm) kasvatettu tukka nyt tästä enää ohenemaan rupeaisi.

Ice muksaili otsikon hakuystävällisemmäksi
Viimeksi muokannut yvi, 20 Marras 2006, 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Seborrea ekseema ("taliköhnä")

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

http://juurikasvu.org/smf/http://localh ... ic.php?t=4
http://juurikasvu.org/smf/http://localh ... ic.php?t=1
http://juurikasvu.org/smf/http://localh ... ic.php?t=6

ainakin näissä ketjuissa on ollut juttua tästä vaivasta. Kunnollisen pesun lisäksi tuohon auttaa apteekista ostettava shampoo joka sisältää ketokonatsolia.


Iida
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 328
Liittynyt: 05 Helmi 2006, 16:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Iida »

Mitenkä tuo vaiva todetaan? Olen vähän epäillyt, että jos miehellä olisi tuollainen vaiva. Häntä ei kyllä kirveelläkään saa mihinkään hiuspohjatutkimuksiin..

Jos ei ole varma siitä, että päänahkavaivat johtuvat tuosta taliköhnästä, onko sen hoitoon tarkoitettujen aineiden käyttö haitallista? Tais siis, että jos niitä shampoita jotka sisältää ketokonatsolia käyttää ns. turhaan tai varmuuden vuoksi, niin putoaako karvasto?
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ice »

^ei putoa mutta ei se koskaan hyväksikään ole. Kannattaisi käydä asiantuntijalla näyttämässä joka sanoisi samantien onko vaiva sitä vai normaalia rasvoittumista. Sanot vaan että vuotaa talinsa keskenään jollei tutkimus kiinnosta ;D

tähän väliin muuten sanon, esimerkiski rikkiä sisältävät aineet estävät permanentin ja joissian määrin värien kunnollista toimimista hiuksessa (eli hilseshampoot esim bio+, nizoral)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
mäyräkoira

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja mäyräkoira »

MOI,

Täällä yksi ilmoittautuu,jolla on yli 10v. kokemus hiuspohjan aknesta.Se nyt on varmaan aika lailla samantapainen kuin seborrea,paitsi hilseilyä ei ole niin paljon.Hiukset on aina limaisen ja rasvaisen oloiset ja niitä lähtee kokoajan.Hiusakatemian hoidot kävin läpi ja vaikka mainostavatkin olevansa "hiustutkijoita",eivät osanneet sanoa,mikä päätäni vaivasi.Tehtiin hapanhoidot ja turvehoidot,ostin sadoilla euroilla tuotteita...vaikutus hetkellistä.Lopulta sattumalta löysin omalta paikkakunnalta ihotautilääkärin joka on erikoistunut hiuspohjan ongelmiin.Hän vilkaisi kerran päätäni ja totesi että mulla on akne.Ilmeisesti alunperin stressin aiheuttama,äitini nimittäin kuoli äkillisesti ja sen jälkeen tää hiusongelma alkoi v.1994.Lääkäri määräsi Roaccutan-kuurin,jolla hoidetaan erittäin pahaa aknea.Kuuri oli kova,iho kuivui kovasti,mutta rasvoittuminen väheni.Tosin kuurin jälkeen n.2-3kk kuluttua rasvoittuminen kiihtyi taas.OOn kuullu että seborreaan ja akneen pitää monesti syödä useita Roaccutan kuureja ennenkö helpottaa.Se on kuitenkin kai ainoa aine,joka todella auttaa.En oo saanu mentyä lekuriin pyytämään uutta kuuria.Oon yrittäny hoidella kans luonnontuotteilla,nyt käytössä Acomax-shampoo ja hoitoaine,se on nimenomaan seborrean hoitoon.Sit täällä palstalla suositeltiin Joicon Daily Care shampoota.Biotiinia ja kalaöljyä oon alkanu ottaa.Pesuväli n. joka toinen pvä.
Fii
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1202
Liittynyt: 06 Elo 2006, 19:02

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Fii »

jos en nyt ihan väärin muista niin eivätkös e-pillerit auttaneet seborreaan... on nyt hyvin vahva tunne...
hiukset: 2a Fii
"I know that you believe you understand what you think i said, but i'm not sure you realize that what you heard is not what i meant"
-Robert McCloskey
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ice »

Fii kirjoitti: jos en nyt ihan väärin muista niin eivätkös e-pillerit auttaneet seborreaan... on nyt hyvin vahva tunne...
jotkut kyllä,mutta toisilla pahentavat
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Fii
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1202
Liittynyt: 06 Elo 2006, 19:02

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Fii »

eli joko auttaa tai ei auta  ;D joo oompas hauska  :P
hiukset: 2a Fii
"I know that you believe you understand what you think i said, but i'm not sure you realize that what you heard is not what i meant"
-Robert McCloskey
Ishamael
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 538
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 12:37

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ishamael »

olisko niin että samat pilleirt auttaisivat, jotka auttavat myös akneen?
Juuri meinasin ehdottaa, että kannattaa käydä ihotautilääkärillä ja edottaa Roaa, mutta se onkin sinula jo kerran kokeiltu.
Kannattaa se kyllä ottaa uudestaan jos mikään ei ala toimia, suotta kärsiä sairaudesta kun siihen on hoitokin.
Seborrean hoidossa varmaan pätee sama sääntö kuin aknenkin, oma akneni parani kertaheitolla ensimmäisellä roa kuurilla ja rasvaa tihkuva ihoni muuttui normaaliksi.
Tilanne kyllä muuttui loppujen lopuksi ennalleen, ja edessä oli toinen kuuri jonka jälkeen iho ei ole enää muuttunut entiselleen, kasvot ja hiuspohja eivät enää rasvoitu entistä vauhtia eli kylä se auttoi ihan "lopullisestikkin."

Ihotautitohtori  muuten sanoi ettei ensimmäinen kuuri toiminut koska se oli liian lyhyt (3kk) vaan paremman hoitovasteen saamiseksi vaaditaan pidempää (väh 6kk) kestävää kuuria, jonka jäljiltä ihon ei pitäisi enää palautua ennalleen.
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-
Lilly Missy

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Lilly Missy »

Miten toi seborrea ilmenee kasvojen iholla? Musta tuntuu, että tää mun rasvoittuminen( ;D) on jo ihan sairasta...
Diane Novat on ne pilsut jotka auttaa akneen ja seborreaan, mulla ei tosin auttanut mihinkään :-\ En sit tiedä kun söin "vaan" 8 tai 9 kk:ta, luulis siinä ajassa...
mäyräkoira

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja mäyräkoira »

Mä olen syöny Diane Novia ainakin 6-7 vuotta,eikä ne tätä rasvoittumisongelmaa ole mitenkään parantaneet,lienevätkö peräti pahentaneet?Roaccutan kuurikin kesti n.6kk ja silti oireilu palasi.Rupesin täs kyl miettimään et pitäiskö uusia se kuuri,jospa toinen kerta tehoaisi paremmin.Ei tähän vaivaan ole mitään muuta apua.Kuurin aikana päänahka ja hiukset todella palautuivat normaaliksi,ei tarvinnut pestä kun pari kertaa viikossa.Oli aika uskomaton olo kun oli tottunut vuosikausien ajan pesemään joka päivä ja silti hiukset tuntu "limaisilta".Lisäks mulla kuulu taudin kuvaan hiuspohjan tulehdus,päänahka punotti,kutisi ja siihen tuli vetistäviä näppylöitä.Tätä oiretta tuli heti kun oli enemmän stressiä.Nyt ei viime aikoina kyl oo punottanu eikä kutittanu,ehkä noi kalaöljykapselit on jotain auttanu.Mut hiuksia lähtee....ja tuntuu et mitä enemmän asiaan kiinnittää huomioo,sitä enemmän karvoja varisee.Eilen muuten ku kävin saunassa,hetken mielijohteesta pesin tukan koiran luomushampoolla,hih...siinä on rypsiöljyä eikä mitään ylimääräsiä myrkkyjä pitäs olla.Katoin vielä pullon kyljestä että "sopii kaikille karvalaaduille".Iskin päähän ja hieroin kunnolla.Tuli muuten puhtaat hiukset ja tuuheat!!
Lilly Missy

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Lilly Missy »

Mulla kans rasvoittuu hiukset tosi nopsaan, joka toinen päivä on ihan pakko pestä, toki ne kyllä näyttää ihan hirveiltä tokana päivänä pesusta.(Paitsi nyt, kun oon taas pari kertaa pessyt Tigin DB:llä, pysynyt suht hyvinä kaks päivää, kauankohan tätä kestää ::) )
Mulle tuli aikasemmin kans päänahkaan jotain pikkunäppyjä, ihotauti lääkäri meinas, että ovat  karvatupen tulehduksia. Mutta nyt kun oon syönyt pari kuukautta antibiootteja akneen, niin niitä ei oo oikeastaan enää ilmaantunut.
dripple

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja dripple »

Mulla ei seborreaa ole vaikka rasvoittuukin nopeasti ja on ollut pakko pestä joka päivä. Mutta kyllä se päänahka tulehtuisi ja menisi vaikka millaiseksi jos en pesisi... Mutta nyt olen pessyt joka toinen kerta nizoralilla ja joka toinen cutrinin sensitive shampoolla (silikoniton, hajusteeton). Ja näyttäisi toimivan... tosin en tiedä kuinka kauan tuota nizoralia voi käyttää. Jos joku sitä kokeilee niin suojatkaa muu tukka ehdottomasti hoitoaineella ja se shampoo sinne päänahkaan vaan, hiuksissa se ei tee muuta kuin kuivattaa. 
Kemuli
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 03 Elo 2006, 19:02

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Kemuli »

Itselläni alkoi myöskin n. vuosi sitten kutista päänahka AIVAN KAUHEESTI ja siihen ilmaantui sellaisia hilseklönttejä, jotka eivät onneks näkyneet vaatteissa yms, ainoastaan sormissa, kun rapsutin oikein kovasti. Kun lopulta vaiva alkoi tulla sietämättömäksi ja heräilin yölläkin raapiakseni takaraivoani (siellä sitä oli eniten), lähdin lääkäriin, joka sitten totesi kyseessä olevan jokin pintakuivuminen tai vastaava (?) ja suositteli ACO-shampoota apteekista. Tätä siis suosittelen, auttoi parin viikon sisällä, kun pesin joka toinen päivä sillä hiukset  ;) Tämän jälkeen vaiva väheni ja melkein katosi kokonaan, jolloin aloin taas käyttämään ns. normaaleja shampoita. Nytten sitten tuosta ajasta on kulunut puoli vuotta ja on taas alkanut kutiamaan  :-\ Huomasin, että silarittomat shampoot auttavat pikkasen, mutta varsinkin kun päänahka hikoilee/on likainen kutiaa aika lailla  :-[ Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että Kerastasen Bain Antigras tuon vaivan aiheutti, kun oli niin "tehokas", että poltti koko päänahan!  >:( Nyt päästään varsinaiseen asiaani  :D Eli: lääkäri suositteli paikallisesti niihin kohtiin jotka kutiavat joitain tippoja, oliskohan ollut kortisonia tai jotakin sinnepäin, olisikohan jollain kokemusta tuosta aineesta? Ja onko mahdollista saada nuo kutinat ja hilsekasat pois päästä lopullisesti? Aiemmin ei ole ollu minkäänlaisia päänahkaongelmia, muuta kuin rasvoittumista ja haluaisin sen kuntoon  :'(
Hiukset: 1c M iii, n. 55 cm. L'Anza <3
mäyräkoira

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja mäyräkoira »

Moi,

Mulla on kokemusta päänahan kortisoniliuoksesta,sitä saa apteekista ilman reseptiä.Käytin jonkin aikaa mut mulla se aiheutti vaan enemmän päänahan rasvoittumista.

Jostain palstalta luin että jos päänahka on arka ja kutiseva,sen voi pestä apteekin pesunesteellä.Oonkin kokeillu, ostin Lactacydia.Hiukset tuli ihan puhtaiksi(siis niin puhtaiksi kun ne vaan mulla voi tulla!)ja päänahka ei ärsyyntynyt yhtään.Jos pesee joka päivä,toi pesuneste vois olla hyvä vaihtoehto.

Oon kyllä alkanu miettiä et tää mun sulkasato voi olla perinnöllistä,kammottaa ajatuskin koska sille ei voi mitään....äidin puolelta kaikilla suvun naisilla on ohuet hiukset.Ens viikolla menen käymään gynekologilla,häneltä vois kai saada jotain apua tähänkin,mulla on hormoonivaivoja,hiustenlähtöhän johtuu niistäkin.

En sit tiedä,onko Diane Nova lisänny mulla hiustenlähtöä.Pitäs päivittäisessä hoidossa kiinnittää huomioo siihen ettei käytä liian kovia aineita pesussa,silikonit ne kai pahimpia tukkijoita on.
Viimeksi muokannut mäyräkoira, 04 Tammi 2007, 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin