Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

Lush-ketjussa tuli puheeksi seborrea, niin voisi täälläkin mainita saman asian: glyserolia sisältävät käsidesit ja Paula's Choicen BHA-geelit (miksei nesteet tai lotionitkin, jos tykkää) ovat näppärä apu seborreaan. Levitetään pesun jälkeen ja jätetään päänahkaan. On voinut tulla montakin kertaa mainituksi, mutta eipä nyt ollut pitkä juttu.  :)
1cFii, oma väri.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

Mä en ole koskaan kuullut terveysalan ammattilaisen suosittelevan kroonisesti tulehtuneen ihon hoitoon desinfektioaineita. Luulisin sen johtuvan siitä, että ihon terveydelle on tärkeää, että ihon hyvää bakteerikantaa ei tuhota. Epäilen, että käsidesin käyttö voi pitkässä, säännöllisessä käytössä aiheuttaa enemmän vaurioita kuin hyvää. Ja krooninen ihotauti tarvitsee säännöllistä hoitoa. En tiedä kummat ilmestyvät iholle nopeampaa uudelleen desinfektioinnin jälkeen, hiivat vai normaalit bakteerit. Jos hiiva niin voisi päätellä, että hoito ei paranna vaivaa. Keskustelupalstoilla kyllä törmää tähän käsidesikikkaan usein, mutta missään terveysjulkaisussa ei. Toki, jos on turvallinen hoito eikä huononna ihon vastustuskykyä niin miksi ei.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Kylläpä tuohon terveysjulkaisuissakin törmää. Lush-ketjussa mainitsinkin, että esimerkiksi Terveyskirjaston "Tali-ihottuma (seborrooinen ekseema)" -artikkelissa, jonka on kirjoittanut ihotautien erikoislääkäri Matti Hannuksela, mainitaan seuraavaa:

"Kasvojen, päänahan, korvalehtien ja vartalon tali-ihottuman hoitoon riittää usein glyserolia sisältävä desinfektioliuos. Se laitetaan pesun jälkeen."

Mulla ei ole asiantuntemusta arvostella tuota hoitotapaa tieteellisesti suuntaan tai toiseen, mutta meidän taloudessa siitä on ainakin saatu apua. En kyllä itsekään suhtaudu mitenkään huolettomasti desinfektioaineisiin tai antibiootteihin tms, mutta on se tullut käytännössä huomattua, että niillekin on käyttötarkoituksensa, ja aina ei kannata vältellä. En väitä, että esimerkiksi käsidesi kaikille sopii, mutta joillekin se desinfiointi on avuksi ja tarpeen.

Lisäys: Meillä ainakin esimerkiksi karvatupentulehduksen pahin vaihe saatiin melko nopeasti hallintaan käsidesillä, eikä desiä ollut tarpeen käyttää yhtäjaksoisesti kovinkaan pitkään. Iho jäi parempaan kuntoon, ja desin käyttöä on jatkettu kesäkausina, kun hikoilu ja hankaus saavat tulehduksen taas pahenemaan.
Viimeksi muokannut evergreen, 26 Tammi 2014, 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1cFii, oma väri.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Korjatkaa mua jos olen väärässä, mutta mun jonkun hieman hataraisen käsityksen mukaan seborreassa ongelma on juuri se oma bakteerikanta, tai sen toiminta.
Cogito ergo doleo.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

^^ Ok! Kuulostaa vaan melko rajulta toi käsidesihoito.

^ Seborreassa on lyhyesti kyse liiallisesta talista ja rasvahiivan lisääntymisestä.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

zeprah kirjoitti: Korjatkaa mua jos olen väärässä, mutta mun jonkun hieman hataraisen käsityksen mukaan seborreassa ongelma on juuri se oma bakteerikanta, tai sen toiminta.
Siinä on kai ongelmana sekä runsas tali että iholla elävät bakteerit ja hiivat, kuten tipson tuossa mainitseekin. Joillakin ihmisillä rasvahiivat lisääntyvät kovasti ja pilkkovat talia vauhdilla. Härskiintynyt tali ärsyttää ihoa ja johtaa ekseemaan. Ei ilmeisesti tiedetä, miksi näin toisilla käy ja toisilla ei.

Mutta joka tapauksessa on tosiaan totta, että monet ongelmat eivät ratkea sitä "luonnontilaa" ylläpitämällä tai suojelemalla. Rasvaiseen päänahkaan ei auta pesuvälin pidentäminen, eivätkä pitkittyneet tulehdukset katoa itsekseen kehon omien bakteerien avulla. (Oman kehon häiriötilahan ne ongelmat on usein juuri saanut aikaan.) Jos vaivan haluaa kontrolliin (eroonhan ei aina pääse), niin jollain tapaa siihen on sekaannuttava. Rasvainen iho kyllä kestää esim. käsidesin, ja tulehduksen hillitseminen kannattaa, koska se tulehdus sitä kuivuutta ja ärtymistä nimenomaan aiheuttaa. Tietenkään kaikki hoitotavat eivät sovi kaikille, ja varovaisuutta ja harkintaa toki tarvitaan aina.

Tulee mieleen vielä esimerkiksi se, että kun aloitin BHA:n käytön rasvaiselle ja tulehtuneelle kasvojen (seborrooiselle) iholle, niin koin kyllä alkuun kiristelyä ja hilseilyä, kuten tavallista on, ja tuntuihan se vähän rajulta. Ei mennyt kuitenkaan kauan, kun pahin tulehdus hävisi, ja siitä asti iho on ollut merkittävästi vähemmän kuiva pinnalta, ja vähemmän herkkä kaikelle. Ennen oli pakko mättää tukkeutuneellekin iholle paksuja rasvoja, kun pinta oli tulehduksen takia niin kuiva ja kiristävä, mutta nyt riittää rasvaisen ihon kosteusgeelit.
1cFii, oma väri.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

^ Mulla itsellä ei ole rasvainen vaan kuiva hilse. Uskaltaakohan tällaiseen päänahkaan käsidesiä laittaa.. Apua kyllä saan tällä hetkellä parhaiten siitä, että laitan yöksi antibakeerista/mikrobista kosteuttavaa geeliä päänahkaan reippaasti. Päänahan pesen joka päivä miedolla, maitohappoa sisältävällä pesuaineella. Auttaa punoitukseen ja hilseilyyn. Mulla tää päänahan (kuten useimmilla onkin) ihottuma on edelleen epäselvä, että mistä tässä onkaan kyse. Tammikuussa viimeksi lääkäri katsoi ja olikin sitä mieltä, että se voisikin olla atopiaa, mutta varma ei voi olla. Joka tapauksessa hoito on sama. Toisaalta päänahassa on krooninen ihottuma silloinkin, kun muualla kropassa ei ole atopiaa ja myös kesäisin, milloin atooppista ekseemaa mulla ei koskaan ole.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Jos sulla on jo jokin antibakteerinen kosteuttava geeli käytössä, niin ei siihen varmaan ole tarpeen muita desinfektioaineita kokeillakaan. Siinä Terveyskirjaston artikkelissakin sanotaan siitä käsidesistä, että glyseriini jää kosteuttamaan ihoa, eli tarkoitus on lievittää tulehdusta ja estää kuivumista, ja senhän tuo sun nykyinen tuote ilmeisesti jo tekeekin. Seborreaan voi hyvin liittyä kuiva hilse rasvaisen sijaan, tai molempiakin esiintyä. Oletko lukenut Iholiiton seborrea-oppaan? (www.iholiitto.fi/@Bin/17277/seborrooine ... maopas.pdf) Siinä on perusjuttuja kasattu lyhyeen muotoon.

On ne vaivat tosiaan usein hankalasti erotettavia, vissiin etenkin aikuisten atopia vs. seborrooinen ekseema. Toisaalta hoito on sitten just pitkälti samanlainen, joten jotain voi yrittää tehdä, vaikkei tietäisikään tarkkaa nimeä/syytä. Minäkään en tiedä, eikä tiennyt ihotautilääkärikään, oliko mun kasvojen kamala ikuisuusihottuma atooppista (jota mulla on muualla kropassa) vai seborrooista ekseemaa, joka olisi helppo veikkaus mun ultrarasvaisen naamavärkin takia. Salisyylihappo sen joka tapauksessa hoiti.
1cFii, oma väri.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Mäkin vähän virkistelin nyt muistia, ja tosiaan, hiivaahan siinä epäillään syylliseksi. :ts Mikä saakin mut nyt ensimmäistä kertaa pohtimaan, että kärsinkö seborreasta sitten alkuunkaan, kun ilmeisesti anti-fungaalituotteiden pitäisi purra siihen. Mä sain joskus muinaisina vuosina lääkäriltä reseptiä johonkin anti-fungaaliseen tököttiin, jota sitkeästi käyttelin päänahan hoitoon. Ei auttanut tippaakaan. Olisikohan mulla sitten kyste tuosta atooppisesta ekseemasta...
Cogito ergo doleo.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Sen ei kuitenkaan ajatella olevan pelkästään hiivojen aiheuttama, koska ne samat elävät kaikkien iholla, ja vain osalle aiheutuu ongelmia. Jos jollakulla on talintuotanto runsasta ja taipumusta seborreaan, niin ei ne antifungaaliset aineet välttämättä suurta apua tuo, tai ainakaan pitkäaikaista. Ei meilläkään ole niistä saatu juuri apua.

Katsoin uudelleen Terveyskirjaston artikkeliakin aiheesta, ja vaikka siellä tosiaan selostetaan bakteerien ja rasvahiivojen rooli ongelmassa, niin mitään antifungaaleja ei mainita hoitotavoissa. Hoitoina luetellaan päivittäinen pesu, kosteutus (mielellään sisältäen propyleeni-, butyleeni- tai pentyleeniglykolia väh. 5 % sekä glyserolia), desinfektioliuos, ja tarvittaessa hydrokortisonivoide. Iholiiton oppaassa ja monessa muussakin paikkaa kyllä mainitaan ketokonatsoli- ja seleenisulfidishampoot, mutta meillä kokemus noista shampoista oli huono. Salisyylihappo taas on kyllä ollut hyvä juttu, vaikka ei artikkelissa tulekaan mainituksi.

Voi tietty olla että sulla, zeprah, on kyse atopiasta, mutta ei välttämättä kannata sen tökötin toimimattomuudesta vielä vetää ihan varmaa johtopäätöstä.  :)
1cFii, oma väri.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ZEN »

^Ok, kiitos taas informaatiosta! Mä törmäsin tuohon antifungaalien suositukseen wikipediassa (taisi olla enkunkielinen artikkeli), josta mun epäilys heti heräsi. Hyvä kuitenkin tietää, että ne eivät ole mikään ehdoton ratkaisu. :)
Cogito ergo doleo.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Tyven kuivaus föönillä pesun jälkeen on paljastunut mulle parhaaksi ratkaisuksi pitää kutina poissa hiuspohjasta. Joskus aikaisemminkin olen ollut huomaavinani, kuinka tehokasta tuo on, mutta koska olen hiusten kuntoa yrittänyt säästellä niin olen unohtanut sen päivittäisen föönaamisen. Nyt taidan kuitenkin ottaa tämän ihan rutiiniin, en voisi pitää pitkiä hiuksia alkuunkaan jos antaisin kuivua luonnollisesti. Olkoot sitten vähän haperommassa kunnossa, kenties.

Ihanaa, kun voi olla viikkotolkulla ilman kutinaa! Tuo käyttämäni Ducrayn shampoo kuitenkin on sen verran arvokasta, ettei sillä ihan joka päivä viitsi pestä. Föönaamalla pystyy venyttämään tuota pesuväliä aika roimasti.
Cogito ergo doleo.
Occhi verdi
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 67
Liittynyt: 08 Heinä 2014, 16:39

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Occhi verdi »

Miehelläni on tämä ongelma ja käyttää tyytyväisenä Erittäin suomalaista hilseshampoota  :ts pesee hiukset joka päivä, silloin tällöin nizoralilla.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Voihan perse. En pysty enää käyttämään tuota ducrayn shampoota. Ihan pientäkään hetkeä ei voi antaa vaikuttaa ilman, että naama leimahtaa tuleen, ja seuraavana päivänä on ihan kauhean kivuliaat valkopääryöpyt pärstässä. Hiuspohja ei sano mitään, mutta naama kyllä vaikka laitan tuota vain takaraivoon.

En tiedä seborreaan tarkoitetusta shampoista sitten mitään... Pitänee ruveta etsimään taas. Head&Shoulders toimii pahaan hätään helpotuksena, mutta pitänee kokeilla, millaisia tuloksia tuolla saa pitkäaikaiskäytössä.
Cogito ergo doleo.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Mitä se Ducrayn shampoo sisältää, tai mikä Ducrayn shampoista se siis tarkalleen on? Harkitse vaikka Simin System 4 -sarjan Shale Oil -shampoota: http://sim.fi/fi-system4-4. Siinä on aika voimakas haju (ei jää pahana päähän), mutta ei sinänsä mitään ihon kannalta kamalan radikaalia, enkä usko että siitä kasvot kärsisivät.

EDIT: No, osasin mennä sivun taaemmas ja lukea 'Ducray Kelual DS', eli siitä vissiin kyse. Kyllähän tuo aika ärmyltä vaikuttaa, varmaan noille vaikuttaville aineille voi herkistyä. Tuossa Simin shampoossa ei ainakaan ole mitään muuta yhteistä tuon Ducrayn kanssa kuin vesi ja sulfaatti.
Viimeksi muokannut evergreen, 12 Elo 2014, 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1cFii, oma väri.
Vastaa Viestiin