Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
choc-au-lait

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja choc-au-lait »

Taalla myos yksi ajoittain tasta vaivasta karsiva, jo monen vuoden ajan. Itse asiassa luulin ensin etta kyseessa saattaisi olla paanahan psoriasis, mutta talikohna (mika nimi - hrrrr...!) vaikuttaa yleisemmalta... Talvisin, ja jos karsin stressista, paanahka vaikuttaa oireilevan enemman. Kesaisin, ja etenkin nykyisessa etelaisessa asuinmaassa, asiat ovat paremmin varsinkin jos uin saannollisesti meressa, suolavesi ilmeisesti auttaa (tekee vaan hallaa hiuksille...). Shampoista en pysty kayttamaan mitaan ns. hoitavia, silikoinisia enka edes useimpia silarittomiakaan. Weledan rosmariinishampoo on pitkaan ollut luottotuote. Bio+ auttaa myos mutten halua kayttaa sita kuin joskus kuuriluontoisesti. Sarjan paanahkaan laitettava liuos on ihan pelastus jos paanahka on pahan ja olen raapinut ihon rikki - kirvelee, mutta toimii! Laakarilla en toistaiseksi ole asian vuoksi viitsinyt kayda.
zubi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3496
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 08:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja zubi »

Mulla on aivan uudenlaisia ongelmia hiuspohjani kanssa. En tiedä olisiko tämä seborreaa, mutta ehkä te osaatte auttaa.

Pesen hiukset pääasiassa aina aamuisin, näin olen tehnyt jo useita vuosia. Pidän pesuttomia päiviä vain viikonloppuisin. Käytän mietoja shampoita ja/tai co-pesua ja melko kevyitä hoitoaineita nyt tähän lyhyeen tukkaan. Silloin tällöin teen tehohoitoja plus käytän syväpuhdistavaa shampoota ehkä noin kerran kuussa.

Nyt mulle on ilmaantunut sellainen outo ongelma, että hiukset tuntuvat pesun jälkeen kosteina ihan puhtailta, mutta kun alan föönata niistä, irrottaa lämpö päänahasta jotenkin aivan ihmeellisesti rasvaa ja tyvestä tulee todella klähmäinen - ihan kuin olisin laittanut vähän liikaa vahaa sinne, vaikka en ole laittanut ollenkaan. Aiemmin mulla oli melkeinpä päinvastoin eli hiukset olivat tyvestä liiankin kuivakat ja laittelin aina vahaa föönauksen jälkeen. Nyt sitten olen tällainen kävelevä talipää enkä viitsi vahapurkkiin koskeakaan. Samanaikaisesti latvat tuntuvat aivan normaaleilta, eli jotenkin tämä liittyy nyt päänahan toimintaan, jotain häikkää siellä on. Ja samaa reaktiota ei tule, jos annan hiusten kuivua vapaasti enkä föönaa. Kuitenkaan föönaamattomuus ei oikeastaan ole mikään vaihtoehto mulle, koska vapaasti kuivuessaan nämä haivenet sojottavat ihan minne sattuu enkä viihdy moisessa "lookissa" ollenkaan.

Olen vaihdellut tuotteita ahkerasti löytääkseni syyn niistä, mutta eipä siitä ole juuri ollut apua. Kuvittelin jo, että tämä hassu rasvoittuminen johtuisi värjäämättömästä tyvestäni ja hetkeksi hiusten värjäys auttoikin, mutta nyt pari-kolme viikkoa värjäyksen jälkeen tilanne on taas ennallaan, eikä mulle nyt vielä ole ehtinyt juurikasvuakaan edes tulla.
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Liina »

Mulla oli joitain juosia sitten useiden vuosien ajan lievä taliköhnä. Varsinkin kevättalvella päänahka oli kutiseva, kuiva ja rasvanen/kökkönen yhtä aikaa. Raapiessa siitä irtosi pieniä vaaleita hilsekokkareita. Käytin hoitoon Bio+ shampoota, mikä auttoikin, mutta vaiva tuli aina takaisin. Myöhemmin selvisi sitten syykin: käytin tuohon aikaan tosi peseviä shampoita ja silikonisia hoitoaineita. Shampoot kuivatti ihan kauheesti, jolloin päänahka rasvottu koko ajan enemmän ja silikoni tukki, muttei kosteuttanut. Vaihdoin kosteuttavampaan shampooseen ja vähäsilikonisempiin hoitoaineisiin niin ongelma katosi kokonaan. Käytin myös Diane Novaa samaan aikaan, mikä saattoi edesauttaa tuota kuivumista. Mulla ei onneks koskaan tullu hiustenlähtöä.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
zubi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3496
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 08:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja zubi »

Mulla sitten pääsi yltymään tuo syyskuussa ihmettelemäni kumma rasvoittuminen kunnon taliköhnäksi. Päänahkaan alkoi kertyä ihanaista hilsemönjää, jota sitten raavin pois kutisevasta päänahasta päivän mittaan. Melko epämiellyttävää.  :-\ Ensin vaihtelin tuotteita muuten vain, mutta onneksi tajusin ostaa Bio+ Erikoisshampoon ja nyt käytän sitä kuuriluontoisesti ainakin jonkin aikaa. Olen pessyt sillä nyt kaksi kertaa niin, että annan shampoon vaikuttaa jonkin aikaa päänahassa ennen huuhtelua. Hiuspohja tuntuu heti paljon paremmalta, eikä tukka ole rasvainen heti pari tuntia pesun jälkeen, joten vaikuttaisi toimivan hyvin. En oikein tiennyt, minkä noista Bio+:n tuotteista olisin valinnut, mutta otin sitten tämän "keskivahvan" aineen eli en kuitenkaan sitä erittäin vaikealle hilseelle tarkoitettua. Ajattelin, että jos tämä tehoaa hyvin, niin voisin siirtyä käyttämään taas tavallisia shampoita ja tätä sitten vaikka silloin tällöin tukena.

Onko kenelläkään kokemusta myös Bio+ sarjan hoitoaineista? Hypistelin joitain hoitsikkapullojakin, mutta en sitten ostanut kuitenkaan. Tuossa shampoossa on ainakin niin kauhea miehekäs haju, että en välttämättä halua käyttää enää yhtä kamalan tuoksuista hoitoainettakin.

Mulle tuli tässä mieleen, että taisin jossain vaiheessa ala-asteen loppuvaiheilla (varmaan kun murrosikä alkoi) kärsiä taliköhnästä. Muistan, että raavin aina päänahkaa ja kynsien alle jäi töhnää. Aika pitkään kärsin siitä ennen kuin uskalsin asiasta sanoa äidille ja sitten äiti ostikin minulle kampaajaltaan kunnon tuotteita, joilla ongelma parani. Eli mulla taitaa olla jotain taipumusta taliköhnään...
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Liina »

^Mä käytin aikoinaan Bio+ Special Shampoota, joka on se tehokkaampi versio ja sopii myös värjätyille hiuksille. Tässä oli hyvä raikas tuoksu (koivu?) ja oli muutenkin mukavan tuntuinen. Kohtuu voimakas pesuteho, mutta tuntui myös kosteuttavan hiuksia. Ja päänahka alkoi rauhottumaan muutaman pesukerran jälkeen.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
zubi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3496
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 08:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja zubi »

^ Joo, siis mulla on tuo juurikin sama! Mutta omaan nenääni tuoksu on kuitenkin voimakas ja miehekäs.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Jaaha, lääkäri totesi mulla tänään olevan tällaisen vaivan.. ::) Voi miten kivaa! Nyt sentään tiedän mitä tää sietämätön kutina on, ja miksi myös posket sekä otsa hilseilee ja kutisee.. Mitään ylenmääräistä rasvaisuutta en ole havainnut missään.
Lääkäri katsoi tietokoneeltaan että tätä vaivaa pitäisi hoitaa pesemällä pää joka päivä, ettei hilse pääse jämähtämään kiinni päänahkaan. Pitäisi myös kuulemma rasvata joka pesun jälkeen ja käyttää kortisoniliuosta kuuriluontoisesti..
Nyt tässä vaan ihmettelen että miten mun päänahkan pitäisi parantua sillä että hinkkaan sitä päivittäin shampoolla, kun se on aina muutenkin ollut kuiva.. Pitäiskö mun nyt keksiä joku järkevämpi ratkaisu kuin shampoo? Toimisikohan vedellä shampoon lantraaminen ja kunnon hieronta pesuissa? Ja miten ihmeessä laitan jotain perusvoidetta pesun jälkeen, ilman että tukka on limainen ja nihkeä jatkuvasti?
Vaikuttaa niin oudolta kun olen tässä monen monta vuotta yksinkertaisesti yrittänyt selvitä pidentämällä pesuväliä, koska luulin kutinan johtuvan ylettömästä ihon kuivuudesta.. *huokaus*
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Sanguine
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1283
Liittynyt: 16 Huhti 2006, 15:54

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Sanguine »

Minulla on ollut taliköhnän kanssa ongelmia varmaan kuudennelta luokalta asti. Olen kokeillut ketokonatsoli-shampoota, mutta siitäkään ei ole apua. Olen myös kokeillut kosteuttavampia shampoo-tuotteita ja CO-pesuja, mutta nekään eivät tunnu auttavan merkittävästi. Alkaa todella paljon ärsyttämään tämä vaiva, voi kun siitä pääsisi jotenkin eroon.  :-\
Viimeksi muokannut Sanguine, 01 Loka 2011, 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä. 
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

^ Roaccutan. Ei auta kaikilla pysyvästi mutta jos tilanne on oikeasti hankala, niin kannattaa ainakin harkita.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
Confession

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Confession »

Oli pakko rekisteröityä tänne, kun näin tämän topiikin...

Tässä myös pähkäilen hoitoa seborrooiseen ekseemaan ja vinkiksi sain kampaajalta kokeilla, Bonacure sarjaan tullutta uutta kuorivaa Pre- shampoota ja sitten samasta sarjasta hilseshampoo ja hiuspohjaseerumia (eihän nää paranna sitä mutta jospa auttais pitää ainakin hieman oireettomampana).

Ainakin ekan pesun jälkeen kutina helpotti hieman mutta katellaan kuinka käy jatkossa. :)
bast
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1561
Liittynyt: 10 Helmi 2007, 13:12

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja bast »

Oho, tälle on ihan nimikin...
Mulla on päänahkaa raapiessa irronnut valkoista töhnää aina niin kauan kun muistan. Luulin, että se on normaalia, mutta mies kun rupesi kauhistelemaan ja ällöttyi, niin tajusin, että eipäs olekaan.  :-\
XZ hilseshampoota tuli jo kokeiltua ilman tuloksia. Mitähän seuraavaksi? Joskus sain päänahan hetkellisesti puhtaaksi öljyhoidon avulla ja ai että oli raikas olo! Mutta ei ole enää onnistunut.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977
long hair

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja long hair »

Hei!

Täällä yksi seborreasta kärsivä. Nyt Tetralysal-kuurilla, jotta rasvoittuminen saataisiin kuriin. Päänahka ihan omituinen, tuntuu että mikään shampoo ei puhdista sitä vaan pesun jälkeen hiukset märkinä jo likaiset ja vahamaiset. Puuh, Bio+:t, syväpuhdistavia käytetty yms.....onko tali tukkinut päänahan kokonaan? Pitäisikö mennä mikrokameratutkimukseen?
harvahapsi

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja harvahapsi »

Täällä on myös yksi 29-vuotias nainen, joka kärsii todella pahasta päänahan seborreasta. Minulle seborrea tuli aivan yllättäen seitsemän vuotta sitten ja erilaisin linimentein, shampoin, sporanox-kuurein ja oricyclin-kuurein vaivaani hoidettiin eri ihotautilääkäreiden toimesta kaksi vuotta tuloksetta. Myös päänahan tutkimuksessa sekä akupunktiossa kävin, eikä mistään ollut apua. Myös bio+, system4, vitalia ja apteekin lukuisat lääkeshampoot kokeilin. Vaiva oli minulla tuolloin todella pahana ja ennen niin paksut ihanat hiukseni ohenivat puolella, päänahka kiilteli, oli todella punainen, voimakkaasti kutiseva, arka, jonkin verran hilseilevä ja muutamia karvatupentulehduksiakin oli. Sitten löysin omatoimisesti avun Paul Mitchellin tea tree shampoosta ja samanaikaisesti sain aerius-merkkisen allergialääkkeen kutinaan. Näillä vaiva helpotti ja päänahka palautui yllättäen lähes normaalitilaan, hiustenlähtö väheni ja pystyin värjäämään ja käsittelemään hiuksia normaalisti. Tea tree shampoolla ja allergialääkkellä vaivani pysyi poissa 5 vuotta ja olin todella iloinen ja kiitollinen, että olin selättänyt vaivan...kunnes sitten tänä keväänä päänahkani alkoi kutista ja hiuksia alkoi taas lähtemään. En aluksi kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, kunnes huomasin, että hiukseni olivat ohentuneet päälaelta yhdestä kohtaa niin, että päälaki jo alkoi paistamaan. Tämän jälkeen alkoikin sitten taas tuskien taival: päänahkaa kutisee ja kuumottaa älyttömästi, hiuksia lähtee tukoittain varsinkin päälaelta, ohimoilta ja niskasta ja hilseilyä on jonkin verran, päänahka haisee pahalle ja päälaki, josta hiukset ovat lähteneet on talia tunkeva ja rasvainen. En enää oikein edes pysty peittämään päälaen ohentuneita kohtia ja päänahka näkyy niistä läpi. Hiukseni ovat myös tummat, joten päälaki näkyy todella hyvin. Tätä vaihetta on nyt jatkunut vajaan kuukauden ja siinä ajassa päälaen hiukset ovat ohentuneet todella paljon ja uudet vähäiset kasvavat hiukset tippuvat myös :(.
Varasin kaksi viikkoa sitten ihotautilääkärille ajan ja hän katsoi päätäni ja sanoi, ettei siellä juuri mitään näy, hiusten ohenemista on kyllä tapahtunut, mutta sanoi ettei kannata vielä huolestua ja stressaaminen pitäisi lopettaa. Ongelma päänahassani onkin aina ollut se, että se ulkopuolisen silmin näyttää ihan ok:lta, mutta kun valossa hiuspohjaani tutkii niin se on ihan punainen ja näppyjä myös näkyy. Ja itse en todellakaan kuvittele polttelua ja kirvelyä päänahassani enkä hiustenlähtöä, sillä minulta lähtee hiuksia 100-200 kpl/päivä eikä se todellakaan ole normaalia, varsinkaan, kun uutta hiusta ei kasva. Epäilen, että kyse on miestyyppisestä kaljuuntumisesta myös, sillä isäni on päälaelta ja aivan kalju. Lääkäri ei osannut tähän sanoa mitään. Lääkäri määräsi minulle vahvempaa antihistamiinia ja suositteli kalanmaksaöljyä ja luomu kylmäpuristettua rypsiöljyä sekä multivitaa sekä suositteli päivittäistä pesua, niinkuin olen tähänkin asti tehnyt. Tiedän, että seborrean uudelleen puhkeamiseen on vaikuttanut kova stressi, puolen vuoden sisällä on ollut kaikenlaista: mursin jalkani, vaihdoin työpaikkaa, uuden työpaikan paineet ja lisäksi koirani jatkuva yövalvottaminen, sillä sekin kärsii pahoista iho-ongelmista. Ja lisäksi laihdutin neljässä kuukaudessa reilu kymmenen kiloa. Kaikki nämä tekijät vaikuttivat varmasti seborrean puhkeamiseen. Stressi on nyt vaan pahentunut hiustenlähdön ja päänahan kivun myötä. Olen todella masentunut asian vuoksi, enkä pysty keskittymään oikein mihinkään. Pelkään niin kovasti kaljuuntuvani miestyyppisesti :(! Soitin lääkärille tällä viikolla, koska en pystynyt edes nukkumaan päänahan kivun vuoksi ja hän määräsi minulle tetralysal-antibioottikuurin tulehdusta hillitsemään. Vähätteli kuitenkin ongelmaani ja kertomaani, epäili lähinnä, että olen hulluksi tulossa. Sen kyllä myönnän, että tällaisen tuskan kanssa eläminen ei todellakaan helppoa ole. Olisin niin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa jotain helpotusta vaivaan, tuskin enää hiuksiani takaisin saan, kun ei ne edellisen seborreankaan jälkeen takaisin kasvaneet, mutta toivoisin edes voivani pitää nämä vähäiset hiukseni päässäni. Tetralysal-kuurista tuskin apua on, epäilen, että se korkeintaan auttaa hieman hetkellisesti, mutta kun kuuri loppuu niin vaiva palaa entistä pahempana. Näin oli ainakin Oricyclinin kanssa. Niin ja diane novat ovat olleet käytössä jo 12-vuotta eli jo ennen ongelman alkua ja humektan-perusrasvaa käytän myös joskus hiuspohjan tilannetta lieventämään. Nyt siitäkään ei kyllä ole ollut apua. Pesin tällä viikolla selukos-shampoolla hiukseni ja se vaan pahensi tilannetta. Kutina pesun jälkeen oli kamala ja hiuksia lähti todella paljon. Minua myös ärsytti shampoon todella vahva haju. Muita shampoita en pysty käyttämään, kun tea treeta, sillä muut tuotteet alkavat kutittamaan entistä enemmän. En tiedä onko tämän ongelman puhkeamiseen ollut osasyynä myös hiusten värjäys, sillä vajaa kaksi viikkoa ennen päänahan kipuilun alkamista värjäsin hiukset itse (tummanruskealla värillä) ja normaalisti olen värjäyttänyt kampaamossa hiukseni. Hiusvärin haju oli myös todella vahva. Allegiatestit minulta on otettu oireiden ollessa vuosia sitten pahimmillaan, eikä minun pitäisi olla millekään allerginen. Alunperin, kun minulla vaiva alkoi seitsemän vuotta sitten, olin myös kaksi viikkoa aiemmin värjäyttänyt hiukseni vaaleaksi kampaajalla. Tuolloin minulla ei stressiä muistaakseni mistään asiasta ollut, joka olisi voinut oireet laukaista. Lääkärit eivät kuitenkaan ole tuota värjäystä yhdistäneet mitenkään ongelman aiheuttajaksi. Mielestäni päänahan tilanne onkin pysynyt viisi vuotta hyvänä säännöllisellä värjäämisellä, eikä mitään rektioita ole tullut. Nyt kuitenkin tilanne on niin paha, etten voisi kuvitellakaan hiusväriä päähäni laittavan. Palaisi varmasti koko pää ja hiukset lähtisi lopullisesti :(. Tuskainen on kaikenkaikkiaan tilanteeni, eikä valoa tunnu tunnelin päässä näkyvän!
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

Mulle iski nyt toden teolla seborrea, kun Roa-kuuri loppui kuukausi sitten >:(  Hiukset on ihan uskomattomassa lähmässä jo pari päivää pesun jälkeen, päänahkaa kutittaa ja toissapäivänä raaputin pois sellaisen kuukausia lojuneen "talilaatan" jakauksen kohdalta. Nyt siinä on iho rikki ja se suorastaan märkii. Ihanaa!
En oikein tiedä, pitäisikö suosiolla hakea tänään jotain apteekkikamaa, tai Simiä.
Postissa pitäisi kohta tulla "vanhaa kunnon" L'anza remedya (joka ei edes ole kovin kummoista, kun takuttaakin), ja jotain Goldwellin herkän päänahan shampoota. Hätävaraksi hankin siksi aikaa XZ 2-teho -shampoon.

On ollut huono tapa pitää aina sisälläkin huppua päässä, kun se lämmittää  ::) Nyt tuli ainakin sille stoppi.
Mietin jo hiusten radikaalia lyhentämistä, että voisin pestä ne useammin - lavuaarissa.
Mulla on aivan varmasti ollut seborrea jo useita useita vuosia, koska kasvojen alueelta se rasvainen karstoittuminen on Roan jälkeen poistunut, ainakin toistaiseksi.
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Jess, täällä vielä yksi ilmottautuu joukkoon. ::) Lyhythiuksisena tuon ongelman melkein jo unohdin, mutta nyt kun päänahka (mulla siis tätä köhnää lähinnä niskassa) muhii pitkien hiuksien alla niin tuo saamarin kutiaminen on taas alkanut. Joudun pesemään hiukset 1-2 kertaa päivässä, joka tekee tietysti erittäin huonoa tälle vaalennetulle risupehkolle.

Itsellä siis ongelmaan toimii jokapäiväinen pesu shampoolla ja syväputsaria vähintään kerran viikossa. Ai niin, paras apuhan oli Yasmin e-pillerit, mutta olivat muuten niin huonoja mulle, että saivat jäädä pois. Lisäksi XZ suklaa-vanilja hoitoaine päänahkaan rauhoittaa kutinaa jonkun verran shampoopesun jälkeen.

Toinen tärkeä tekijä on yksinkertaisesti pitää näpit poissa sieltä, missä ihottumaa esiintyy. Mä ihan huomaamattani välillä räplään ja raavin niitä mitälie kertymiä, ja siitä lähtee sitten kutina. Ja mitä enemmän raapii, sitä enemmän tuo leviää ja kohta koko takaraivo on liekeissä. >:( Jos vain mahdollista käyn pesemässä hiukset heti, jos alka kutittamaan, etten vain ehtisi raapia enempää.

Eli näpit kuriin ja säännöllinen pesu, niihin mä turvaudun.
Vastaa Viestiin