Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
ThinkAboutIt

Taliköhnä (hiusten liiallinen rasvoittuminen)

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Olen kovasti koittanut kyseisestä aiheesta etsiä topicceja ja tuotesuosituksia mutta turhaan. Teen nyt uuden, valvoja siirtäköön jos aiempia löytyy.

Eli, n. kuukaus sitten kävin ihotautilääkärillä hiustenlähdön takia ja hän huomasi sitten päänahassa taliköhnän mikä oli mielestäni hyvin outoa, koska olen atoopikkona kärsinyt koko elämäni hirvittävän kuivasta päänahasta eikä koskaan hiukset ole rasvoittuneet pahasti ja nyt sitten talia pukkaa niin että melkein joka päivä pitäisi olla pesemässä (aiemmin olen pessyt joka toinen tai kolmas) :/ Luultavasti johtuu e-pillereistä ja stressistä että tällainen tila päänahkaani on tullut.

Lääkäri määräsi Nizoral -shampoota jolla olenkin pessyt hiukset 2 kertaa viikossa ja sitten 10 pvän kortisoniliuoskuurin. Nizoralin lisäksi olen pessyt ihan vain normaali shampoilla ja nyt tarvitsisinkin apua oikean shampoon valinnassa, koska tuolla Nizoralilla ei liian usein saa pestä. Katselin yliopiston apteekin sivuilla system 4:n shampoita, tarkemmin climbazole no 1, jonka tuoteselosteessa sanottiin shampoon tasoittavan päänahan toimintaa, rauhoittavan kutinaa ja ärsytystä sekä auttavan juuri taliköhnän ja liiallisen rasvoittumisen kanssa. Kellään kokemusta tästä? Kävin tänään parissa apteekissa sekä sokoksella että stokkalla katselemassa mutta kaikkialta tuote oli loppu eli en päässyt vielä ostamaan :/

Periaatteessa voisin ostaa vaan jonkun yksinkertasen miedon, hajustettoman ja ehdottomasti silikonittoman shampoon, koska tuo Nizoralhan on jo aika tujua kamaa ja estää aika hyvin tulehdusta ja sillä joudun vielä luultavasti jonkin aikaa pesemään. Päädyin tänään ostamaan four reasonsin (4r) jonkun syväpuhdistavan shampoon, ajattelin sillä pestä nyt muutaman kerran että kaikki mömmöt lähtisi viimeistään nyt päänahasta ja sitten jos ostan jonkun erikoisshampoon pääsisi se vaikuttamaan paremmin kun ei ole kaikenmaailman mömmöjä välissä.

Viesti yhdistetty tähän ketjuun, jossa keskustelua aiheesta. - Kikka
Viimeksi muokannut ThinkAboutIt, 27 Marras 2007, 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiizku
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1154
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 16:55

Vs: Taliköhnä (hiusten liiallinen rasvoittuminen)

Viesti Kirjoittaja Tiizku »

Kannattaa tutustua bio+ sarjaan. Sieltä löytyy esim.päänahalle hyvä kuorintanaamio. Merkkiä saa kampaamoista. System 4 on kopio Bio+ sarjasta mutta tuotevalikoima ei ole yhtä kattava.
ThinkAboutIt

Vs: Taliköhnä (hiusten liiallinen rasvoittuminen)

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Okei. Löytyykö Bio+ sarjasta kanssa joku hyvä shampoo? Ja onhan ne tarpeeksi mietoja? Kun mulla lähtee nyt enemmän hiuksiakin kuin ennen tämän taliköhnän takia niin en mitään tujua kamaa päänahkaan enää enempää kaipaisi :/

Ja onko hintaluokka suunnilleen sama kun system4?
Jadey
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 439
Liittynyt: 23 Elo 2006, 17:13

Vs: Taliköhnä (hiusten liiallinen rasvoittuminen)

Viesti Kirjoittaja Jadey »

ThinkAboutIt kirjoitti: Lääkäri määräsi Nizoral -shampoota jolla olenkin pessyt hiukset 2 kertaa viikossa ja sitten 10 pvän kortisoniliuoskuurin. Nizoralin lisäksi olen pessyt ihan vain normaali shampoilla ja nyt tarvitsisinkin apua oikean shampoon valinnassa, koska tuolla Nizoralilla ei liian usein saa pestä. Katselin yliopiston apteekin sivuilla system 4:n shampoita, tarkemmin climbazole no 1, jonka tuoteselosteessa sanottiin shampoon tasoittavan päänahan toimintaa, rauhoittavan kutinaa ja ärsytystä sekä auttavan juuri taliköhnän ja liiallisen rasvoittumisen kanssa. Kellään kokemusta tästä? Kävin tänään parissa apteekissa sekä sokoksella että stokkalla katselemassa mutta kaikkialta tuote oli loppu eli en päässyt vielä ostamaan :/
Mulla on käytössä tuo Simin System 4 Climbazole shampoo ja siitä on säännöllisessä käytössä ollut apua. Olen nyt melko täsmälleen puolet käyttänyt tuosta pullosta ja vasta viimeaikoina alkanut oikeasti auttamaan. Ja se on jopa rauhoittanut mun rasvoittumistakin niin ettei tarvi joka päivä pestä hiuksia. :) Voin siis suositella kokeilemaan!

Toinen tehokkaaksi osoittautunut tuote on TukkaCuren Acid treatment hoitotuote. http://www.tukkashop.com/hoitotuotteet/acid-treatment/ Tuolta löytyy siitä lisätietoa. Oon käyttänyt tuota pari kertaa viikossa ja antanut vaikuttaa saunan lämmössä vajaa puoli tuntia. Se hajottaa hyvin tuota taliköhnää ja puhdistaa päänahkaa.

Bio+ sarjaa olen myös kokeillut ja niiltä löytyykin muutama tuote mm. tuo kuoriva naamio, mutta melko vähäiselle käytölle ovat jääneet, koska olen nuo yllämainitut todennut paremmaksi.

Edit. piti vielä sanomani että olen ensin kokeilin tähän vaivaan Nizoralia ja siitä ei kyllä ollut mitään apua. Ihotautilääkäri määräsi myös kortisoniliosta, joka oli myöskin yhtä tyhjän kanssa. :-\
Pelätä ei saa jos tahtoo milloinkaan onnen saavuttaa
Zippo
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 345
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 21:29

Vs: Taliköhnä (hiusten liiallinen rasvoittuminen)

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Mä sain tosi hyvän avun apteekin Selukos-shampoosta. Pesin sillä pari kertaa ohjeen mukaan ja kutina hävisi, samoin rasvainen hilse. Pesuvälikin piteni joka toisesta päivästä joka 4. päivään  :).
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Taliköhnä (hiusten liiallinen rasvoittuminen)

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

^ Onko tuo minkä hintaista? Voisi testata kun tuntuu vanha vaiva nostavan taas päätään.

Mulle lääkäri kirjoitti suoraan Roaccutan-kuurin ja suositteli apteekin hilseshampoita. Omassa tapauksessa tuohon taliköhnään liittyi myös rasvainen ja tukkeutunut iho sekä hilseilevät kulmakarvat ja erittäin runsas hiustenlähtö. Shampoota en ostanut eli tilanne parantui tuolla Roalla.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
-j-
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2285
Liittynyt: 21 Syys 2006, 16:15

Vs: Taliköhnä (hiusten liiallinen rasvoittuminen)

Viesti Kirjoittaja -j- »

Musta tuntuu, että mun miehellä voi olla myös tuo taliköhnä  :(

Sillä kertyy osaan päänahkaa sellaista paksua ja rasvaista kellertävää hilsettä. Sillä on myös epäpuhdas iho, tulee näppyjä ja paukamia. Hiustenlähtöäkin on. Kun se kävi lääkärissä, lääkäri sanoi, että ei saa käyttää hilseshampoota, kun on liian vahvaa (kai niitäkin on erilaisia..?) ja sitten se sanoi, ettei saa pestä useammin, kuin kerran viikossa! Onkohan tuo nyt ihan hyvä neuvo? Voitte kuvitella, minkä näköiset ne hiukset on sen viikon jälkeen... Varsinkin, kun joutuu treeneissäkin hikoilemaan.

Jotenkin tuntuu, että mies saa aina ihan ihme lääkäreitä, jotka tekee vääriä diagnooseja ym.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ice »

^ Tukka tippuu kokonaan jos pään antaa tukkiutua sillä talilla eli kuuntelemalla lääkäriä. Nykyään sanotaan kuivaihoisillekin että peskää hyvät ihmiset useammin että siitä rasvastakin on hyötyä, noita vanhanaikaisia lekureita on silti aina. Bio+ aktiivishampoo, voidepesut ja kuorivat hoitoaineet ovat joillekin tehonneet.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Juu kerran viikossa kuullostaa kyllä ihan hirveältä, yök! :s

Ääh, ärsyttävää kun tuota System4 shampoota ei mistään tästä meidän apteekeista/kaupoista löydy:/ Mikä Bio+ sarjassa olisi tuota Cimbozalea vastaava tuote?

Ja milloin teillä alkoi tämä hiustenlähtö vähentyä? Pelottaa että musta tulee ihan kalju :(
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Hommasin nyt Bio+ sarjan aktiivishampoon. Aluksi kauhistutti se voimakas tervantuoksu kun en ikinä siitä ole pitänyt, mutta eipä se nyt hiuksissa onneksi tuoksu yhtään. Toivon että tästä olisi apua, jätän nyt Nizoralin tauolle kun sitä melkein kolme viikkoa käytin ilman mitään tuloksia ja periaatteessa toi bio+ ajaa ihan saman asian. Tuntuu vaan että hiukset olisi nyt entistä rasvasemmat vaikka juuri eilen pesin, voisiko mahdollisesti johtua siitä että vihdoin löysin oikeanlaisen tuotteen joka avaa kunnolla tukkeutumat ja päästää talin valloilleen?

Miten usein taliköhnäpäänahkaa sitten pitäisi pestä? En ole koskaan joutunut päivittäin pesemään hiuksia eläessäni enkä haluisi ruveta siihen koska pelkään, että hiukset ei sitten ikinä palaa siihen että joka toinen tai kolmas pvä pitää pestää vaan että rasvoittuvat jatkossakin heti..
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ice »

^ Kyllä välin saa tarpeen vaatiessa harvennettua lähes mihin vaan, on vaan riittävän kauan pesemättä ja kestää limapäätä :) Kumminkin tämän sairauden/ominaisuuden ollessa kyseessä suosittaisin nahan pitämistä mahdollisimman puhtaana ettei tukkeutumista tulisi, joka päivä pesu ensin kuurinomaisesti tuolla aktiivishampoolla, ohjeiden mukaan, hoitoaine vain latvoihin. Jatko sen mukaan mitä pää sanoo, pukkaako töhnää vai eikö ja kuinka paljon.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Juu, kai sitä sitten täytyy. Hirvittää vaan kun hiustenpesunyhteydessä lähtee niin helvetisti hiuksia :(
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ice »

Ei niitä määräänsä enempää kumminkaan lähde, ainoastaan ne jotka ovat jo juuresta löysällä ja lähtisivät muutenkin mekaanisesta ärsytyksestä, jollei ole jotain erityistä erillistä syytä lähdölle :)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
ThinkAboutIt

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ThinkAboutIt »

Mä oikeasti melkein meinaan alkaa vääntämään itkua jokaisen hiustenpesun jälkeen. Äsken lähti varmasti yhden pesun yhteydessä sellaiset 200 hiusta... :( Jotenkin lähti tosi paljon, voiko toi shampoo vaikuttaa jotenkin?

En tiedä enää mitä voisin tehdä. Tätä hiustenlähtöä on kestänyt jo noin 3 kk ja hiuksia lähtee joka päivä vähintään 200. En uskalla harjata muuta kuin pahimmat takkupesäkkeet joihin kertyy aina sellaiset 100 hiusta.. ja lääkäri sanoi että tämä hiustenlähtö olisi normaalia? Ja vitut, multa lähtee hiuksia koko ajan ja tämä alkaa oikeasti aika paljon masentaa kun en tiedä mistä johtuu ja onko tälle mitään ratkaisua ja mitä jos olen kohta kalju :( Pelottaa että tali ( jos se nyt tähän hiuskatoon edes on syynä) tukkii päänahan niin pahasti että vanhojen hiusten tilalle ei edes kasva uutta...

Eikä tämä 24/7 stressaaminen ja murehtiminen varmaan paljonkaan auta asiaa..
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ice »

Ihmiseltä lähtee välillä enemmän, välillä vähemmän, joskus kausittain jumalattomasti. 50-150 keskimäärin, riippuu hiusten määrästä, vuodenajasta, kohtelusta ja päänahan kunnosta. Keskimäärä ei ole lopullinen totuuskaan.

Shampoo ei vaikuta jollet ole sille vakavasti allerginen. Oletko oikeasti laskenut juurineen irtoavat hiukset joka päivä, myös silloin kun olet harjannut/et ole harjannut, pessyt/et ole pessyt/, hiukset olleet letillä vuorokauden ja avaat letin harjaten/sormin. Konkreettinen vertailu on nyt tarpeen.

Päänahan hiustenkasvua voi parantaa ihoa ohentamalla, kortisonilla, joissain tapauksissa. Älä tee tätä jollet ole varma siitä että syytä on. Onko hormonimuutoksia (ehkäisyt, lapset etc), elämäntilannemuutoksia, kuolemia, muita stressejä tms. ollut viimeisen 9kk sisään? Kilpirauhaset, veret ja niskat kunnossa, ravinnonsaanti (- vitamiinit, hivenaineet, kaikenmaailman partikkelit, proteiinit, rasvat, hiilarit -) optimissaan, ei säännöllisiä lääkityksiä, ei väkivaltaista hiusten tai muunkaan kohtelua (siis fyysinen stressi, vammat etc) -> dieettejä, esmes rasvainen atkins, karppaus tms.

Kannattaa listata hiusten päivittäinen juurnupin kanssa irtoava kappalemäärä paperille eikä heittää arvalla minään päivänä, käydä läpi kaikki mahdolliset muutokset edeltävään ja taliköhnäongelman alun ajoittumiseen ja siitä vuoteroinen taaksepäin.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Vastaa Viestiin