Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

^ voi toivottavati ei ole seborreaa! :(
(mikähän siinäkin on kun aina kun sinne lääkäriin menee niin iho on just sillon paremmassa kunnossa kuin koskaan?)


Ja tuo hiusten lähdön kyttääminen tän seborrean kanssa on kaikkein kamalinta :( mulla ei kai ole lähtenyt, mutta ohimot ei varmasti oo vuosiin ollu niin tuuheet kuin ennen - tai sitten vaan kuvittelen. Sekin tässä on kun ei osaa ajatella objektiivisesti. Jos muilta kysyy, niin sanoo, että ihan normaalituuheet on. Epätoivon hetkinä, kun olen varma, että hiuksia on varmasti lähtenyt, niin otan kylmästi piikkikamman käteen ja käyn hiuksistoa jakaus jakaukselta läpi ja tsekkailen onko harventunu - eikä koskaan oo. Eli korvien välissä on se kammotus hiusten lähdöstä. Perseestähän tämä on, hiukset on kuitenkin niin tärkeät.

Mutta tahdon nyt vielä korostaa ja toistaa, että nyt pari vuotta ja etenkin viimeisen vuoden ajan ekseema on ollut tosi villinä mulla ja on ollu kunnon punaisilla laikuilla koko päänahka täynnä, jotka on saattanut märkiä tulehtuneina JA kaikkein paras hoito on ollut kuivata ne tyven hiukset kuivaajalla välittömästi suihkun jälkeen. Punaset läikät katos ohimoilta viikossa, päälaelta puolessatoista ja niskassa on vielä pieni laikku. En ole enää edes tarvinnut ihmehoitoja. LV:n kosteuttava shampoo käytössä. Kuivaa hilseilyä vielä on vähän, mutta luulen, että nahka uusiutuu tässä nyt mukavasti kun on terveempi aikoihin! Hilseilyyn auttaa mulla kovasti kosteusvoiteet yöksi ja kuorinta TT:llä. Kohta 2 vk sitten otin tuon kuivaajan käyttöön ja ah! Päänahka ei ole edes kutissut koko aikana. Olen niin huojentunut! Välillä myös ihmettelen miksen aiemmin tätä tehnyt vaikka olen tiennyt, että seborrea tykkää kosteasta ja joka päivä kuitenkin hiukset pesen.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

^Aion ottaa tuon kuivaamisen käyttöön. Eihän tästä tule mitään, että pää syyhyää ihan hulluna n. vuorokausi pesun jälkeen. Oli muuten hyvä syy ostaa uusi hiustenkuivain  :3
Vanhassa kun ei ole viileäpuhallusta ollenkaan.

Varmaan leikattavakin reippaalla kädellä tätä reuhkaa, että on ilmavampi sitten. Ehkä jopa olkapäille asti, kasvaahan se takaisin.

edit. Vielä ei voi olla varma, mutta iho on ollut rauhallisempi, kun lopetin helokkiöljyn syömisen. Iho ei hilseile läheskään niin paljon ja kutinakin väheni merkittävästi. Aika näyttää.
Päänahkaa kyllä auttoi tuo hiusten föönaaminen.
Viimeksi muokannut muori Pippuri, 20 Marras 2012, 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
versicolori
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 277
Liittynyt: 17 Loka 2011, 15:07

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja versicolori »

tipson kirjoitti: ^ voi toivottavati ei ole seborreaa! :(
(mikähän siinäkin on kun aina kun sinne lääkäriin menee niin iho on just sillon paremmassa kunnossa kuin koskaan?)
Ihan samaa tässä olen miettinyt, loistava ajoitus tällä päänahalla ::)  Onneksi oot tainnut välttyä hiusten lähdöltä, samaa toivon itsellenikin vaikken ole vielä uskaltanut alkaa tarkistamaan päätä sentti sentiltä. En oo aiemmin pahemmin tarkkailut päänahkaa niin voi olla vähän hankala hahmottaa, että onko jotenkin tavallisuudesta poikkeavan näköinen nykyään.

Multa löytyi kaapista tuota LV:n kosteuttavaa shampoota ja sun viestin innoittamana kokeilin heti tänään&nbsp; :D sitä ennen kuorin päänahkaa omalla seoksella (sokeria ja kosteusvoidetta), mutta TT:ä kokeilen tähän tarkoitukseen seuraavalla kerralla. Täällä myös kuivataan päänahka joka päivä föönillä, thank god for the cold setting&nbsp; <3
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

Varma en ole, mutta luulen, että hiusten värjäämisen lopettaminen on pahentanut tätä ekseemaa. Kyllähän noi hiusvärit on aika happamia ja kun kerran kuussa tuli värjättyä niin se varmaan piti jotenkin kurissa ton rasvahiivan. Nyt siis yli vuoden oon ollu värjäämättä ja vuoden alusta alkoi hiuspohja mennä pahempaan kuntoon.. ehkä pitäis tehdä jotain happamia muhitushoitoja säännöllisesti päänahalle.. kellään ehdotuksia ? :p
föönaus auttaa, mutta oman värin ja värjätyn latvan raja takkuuntuu mulla ja sitten toi raja korostuu entiestään&nbsp; ::) pöh. kyllähän ton saa jätettävällä hoitoaineella selvitettyä, mutta olen laiska :D ja raskaiden hiusten alla niska muhii vaikka hiukset oiskin kuivat eli jotain hoitoa ehkä tarvis tuonne niskaan, kun siellä vielä on vähän punaista ihottumaa.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
tsupp
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 14:16

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tsupp »

Olen alkanut epäillä päänahkani kutinan olevan jotain seborrean tyyppistä. Mulla on aina ollut pikemminkin helposti rasvoittuva kuin kuiva päänahka, ja n. viimeisen vuoden aikana ennen aina täysin oireeton hiuspohjani on ruvennut kutisemaan. Syksyllä kutina oikein riehaantui. Pesun jälkeen pää tuntuu hyvältä suunnilleen päivän, sen jälkeen huomaan taas raapivani. Hilsettäkin on ilmaantunut, vaikka ennen mulla ei ollut hilseen palaakaan. Se ei ole kuivaa ja pöllyävää, vaan näkyy päänahassa tai hiusjuuriin takertuneena. Tämähän käsittääkseni viittaa nimenomaan rasvaiseen hilseeseen.

Mulla on valitettavasti taustalla myös geneettistä rasitetta hiuspohjan ongelmille. Isälläni on psoriasis, joka puhkesi suunnilleen sen ikäisenä kuin itse olen nyt. Vaarini ja setäni ovat ilmeisesti myös kärsineet päänahan kutinasta, mutta heillä se ei koskaan yltynyt psoriksi asti. Elättelen toivetta, että mullakin on "vain" jotain seborrean tapaista, koska mieluummin otan sen kuin isälläni välillä kammottavan näköisenä riehuneen psoriasiksen. Kolmella sisaruksellani ei ole ollut mitään oireita, mutta suurella todennäköisyydellä joku meistä saa tämän ristin kannettavakseen. Taidan olla minä tällä kertaa...

Kuvaan sopii myös hiustenlähtö. Olen syönyt oikeastaan terveellisemmin kuin ikinä ja nappaillut lisäravinteitakin, mutta ohimot vaan paistavat kaljuina. Tuntuu, että hiuksia on ihan joka paikassa, mutta ajattelin sen johtuvan vain siitä, että tukka alkaa olla jo aika pitkä. Pitkiin irtohiuksiin kiinnittää enemmän huomiota. Kai se on kuitenkin myönnettävä itselleen, että hiuksia taitaa lähteä normaalia enemmän. Tuntuu, että koko aika vaan joutuu enemmän ja enemmän peittelemään kaljuja kohtia hiusten ollessa esim. ponnarilla. Luulin vain kyttääväni tukkaani aiempaa kriittisemmin, mutta kai se on myönnettävä, että kaljuus on todellista eikä kuviteltua.

Oikeastaan syytin päänahkan riehaantumisesta ensin palashampoita ja sulfaatittomia shampoita. Ensioireet ajoittuvat aika hyvin niihin siirtymisen jälkeen. Ajattelin niiden olevan liian mietoja suht helposti rasvoittuvalle päänupilleni. Tätä tuki sekin, että varsinkin palashampoon jälkeen tuntui kynsien alle jäävän kauheasti töhkää, jos erehtyi yhtään rapsuttelemaan. Tuumailin siis, että käyttämäni shampoot eivät puhdistaneet tarpeeksi hyvin ja päänahka ärtyi, koska siihen pääsi kertymään talia. Tämä teoria on varmaankin hylättävä tässä vaiheessa, kun olen jo tovi sitten siirtynyt sulfaattishampoisiin eikä muutosta ole tapahtunut parempaan tai huonompaan.

Oikeastaan varsinainen ahaa-elämys tuli tipsonin viimeisimmästä viestistä. Mähän lopetin myös hiusten värjäämisen ja ihan ensimmäiset oireet tulivat puolen vuoden sisällä siitä! Onpa jännä juttu. Pitääkin varmaan kokeilla tunkea päänahkaan jotain ihan superhapanta.
Heiku
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Tammi 2011, 19:01

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Heiku »

Mulla on päänahassa välillä hyvinkin villiintyvä psoriasis, mutta tosiaan jokapäiväinen hiustenpesu ja tosiaan tuo tyven kuivaaminen hiustenkuivaajalla on tehneet mullekkin ihmeitä. Toki tulee kausia jolloin päänahka villiintyy niin että tarvitsee kortisonia, mutta parhaimmaksi keinoksi olen huomannut sen, että ei anna päänahan "likaantua" eikö myöskään hautua märän tukan takia. Jos tukkaa halua muhitella laitan hiukset ponnarille, kastelen ponnariosion ja laitan siihen hoitista ja tämän jälkeen käärin ponnariosion muovipussiin ja laitan toisella ponnarilla kiinni. Näin päänahkaa ei tarvitse kastella ja sen ei tarvitse hautua muhitusmyssyjen alla mutta latvat saavat kaipaamaansa tehohoitoa :)
loko
Haiven
Haiven
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Huhti 2012, 16:19

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja loko »

mulla on ollut seborrea ekseema vaivana jo monta vuotta. nyt kävin muutama viikko sitten uudella kampaajalla, jolla oli paljon tietoa päänahan ongelmista. antoi ohjeet, että heti kun ihottumaan tulee/pää kutiaa niin hiukset tulee pestä vähintään joka päivä ja hinkata päänahka oikeen puhtaaksi. ja että hoitoainetta tulee käyttää myös päänahkaan!&nbsp; Kun päänahka kuivuu se tietenkin pukkaa talia lisää, mikä taas edesauttaa tuota ekseemaa.
Olen nyt pessyt hiuksia suunnilleen joka toinen päivä ja laittanut hoitsikkaa päänahkaan. Eipäs ole ollut hilsettä tuon kampaamokäynnin jälkeen :)
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Olisko sulla, loko, tai jollakulla muulla, vinkata joitakin hoitiksia, jotka sopivisivat hyvin seborrooiseen päänahkaan laitettavaksi? Voisin kuvitella että on vaikea löytää sellaista, joka ei tuki tai rasvoita tai kosteuta liikaa, kun pelkästään hiuksiinkin käytettynä moni jättää lismaa päänahkaan.
1cFii, oma väri.
Jonsu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2334
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 20:21

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Jonsu »

Mä käytän Cutrin sensitive sarjan hoitista päänahkaan. Oon kans kärsinyt seborreasta ja muuten vaan kutisevasta päänahasta.
loko
Haiven
Haiven
Viestit: 24
Liittynyt: 16 Huhti 2012, 16:19

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja loko »

Lama Glama kirjoitti: ^ Olisko sulla, loko, tai jollakulla muulla, vinkata joitakin hoitiksia, jotka sopivisivat hyvin seborrooiseen päänahkaan laitettavaksi? Voisin kuvitella että on vaikea löytää sellaista, joka ei tuki tai rasvoita tai kosteuta liikaa, kun pelkästään hiuksiinkin käytettynä moni jättää lismaa päänahkaan.
käytössä on faith in naturen suklaa shampoo ja hoitis. hyvin toimii :)
xz:n suklaa&vanilja hoitis ollut käytössä co-pesuissa aikaisemmin, joten miksei se normaalistikin toimisi. Lv:tä olen ajatellut kokeilla...
huolellinen hinkkaus sitten mekaanisesti eli käsillä :)
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Parina tosi pahana kutina-köhnä-kautena olen löytänyt pelastukseni Yves Rocherin Pure systemin Clean pore- kuorivasta puhdistusgeelistä. ;D Harmi vaan että putkiloni oli jo valmiiksi puolillaan ja tuota riittää enää yhteen päänahan jynssäämiskertaan.
Tämähän on tarkoitettu tietenkin kasvoille, mutta keksin kokeilla kun manailin etten ole mistään aikoihin löytänyt päänahalle tarkoitettuja kuorinta-aineita missä olisi salisyylihappoa. Mulla nämä kutinaköhnäkaudet ja kuivuuttaan hilseilevä päänahka vuorottelevat, mutta kun olin tällä pessyt, niin hilseilykään ei ollut ongelmana. Pienet kuorivat rakeet mitä geelissä on mukana, eivät ole ainakaan mulla olleet mikään ongelma. Ei ole jäänyt hiekkaista tunnetta päänahkaan, tai löytynyt hitusia hiuksista.
Hinta ei ole tosiaan mikään päätä huimaava, ja olenkin miettinyt että tätä voisi hankkia lisää ihan vaan päänahkaa varten.
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
versicolori
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 277
Liittynyt: 17 Loka 2011, 15:07

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja versicolori »

Vieläkin elän siinä luulossa, että seborrea riivaa mun päänahkaa, vaikka siis lääkäriltäkään en saanut oikein kummempaa diagnoosia. Tai apua vaivaan :P vai kuuluuko eri vahvuisten kortisoniliuosten saada aikaan päänahassa vahva punoitus, kutina ja hilseilyn lisääntyminen? Tuossa vuodenvaihteessa käytin liuoksia yhteensä varmaan 2-6 viikkoa eikä minkäänlaista positiivista vaikutusta ollut havaittavissa.
Rasvaisesta ja kuivastakaan hilseestä en ole enää viime talven jälkeen kärsinyt pahemmin. Mulla auttaa tiuha pesutahti ja hiusten kuivaaminen föönillä, mutta pää ei ole villiintynyt, jos joskus pidennän pikkuisen pesuväliä tai jättänyt päänahan kuivaamisen. Hyviä tuotteita mulle on olleet tervashampoot, Dermosilin hilseshampoo ja Simin System 4 climbazole.

Voisi itsekin hankkia jonkun kätevän kuorinnan ihan vaan päänahalle, vaikkapa tuon YR:n puhdistusgeelin&nbsp; :) tähän asti oon käyttänyt vaan sokeria ja oliiviöljyä.

evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

Meidän taloudessa on viime aikoina saatu hyviä tuloksia Four Reasonsin Healing-shampoolla rasvaisen hilseen poistossa ja kutinan vähentämisessä herkästä päänahasta. Shampoossa ei ole ollenkaan hajusteita, vaan tuoksussa häivähtää vaan hyvin kevyenä shampoon pienissä määrin sisältämä mentoli. Mukana on myös climbazolea ja piroctone olaminea. Inci on moniin ongelmapäänahalle tarkoitettuihin shampoisiin verrattuna lyhyt ja simppeli, mikä varmaan on osittain syynä siihen, ettei ärsytystä ole ilmaantunut. Meillä useimmat hilseshampoot ovat pahentaneet ihottumaa, kun ovat liian rajuja. Myös vahvat hajut ovat olleet ongelma. Jos kuulostaa tutulta, niin kannattaa ehkä kokeilla!
1cFii, oma väri.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ZEN »

^^En tiedä kävitkö ihan yleislääkärillä vai missä, mutta munkaan päänahkaan lääkäri ei osannut antaa mitään diagnoosia. Kuitenkin olen itse sen verran vakuuttunut siitä, ettei tämä voi muutakaan kuin seborreaa olla, etten sittemmin ole vaivautunut hakemaan diagnoosia, kun kerta olen löytänyt jo toimivat tuotteet ja hoitomuodot. Mulle toimii parhaiten säännöllinen pesu sulfaattisilla shampoilla, ja aina kun iskee pahempi kausi niin pesen muutaman päivän putkeen täällä puhutulla Ducrayn Kelual DS shampoolla.

Vähän aihetta sivuten niin olen äskettäin myös ruvennut pesemään kasvoja tuolla shampoolla, ja näyttäisi, että sillä onkin vaikutusta mun "akneen". Jatkan kokeiluja ja päivittelen siitä tuloksia.
Cogito ergo doleo.
Jenje
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1146
Liittynyt: 21 Syys 2011, 17:55

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Jenje »

Mun isälläni on seborreaa päänahassa, ja sillä on parhaiten toiminut Cutrinin Bio+ -sarjan shampoo. Ennen se käytteli kaikenlaisia apteekin litkuja, mutta kuulemma pelkkä tuo shampoo pitää päänahan paremmassa kunnossa kuin aiemmat aineet.
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397
Vastaa Viestiin