Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Tintu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2578
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:16

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Tintu »

Avolla kun on tuo järkky-laatta-köhnä-hilseilevä päänahka, ja ainoa shampoo mikä tehoaa on Cutrinin Bio-Active vaimikäsenytoli. Mutta heti kun shampoo loppuu/ pesee jollain muulla, hilse palaa. Pitääkö miehen pestä loppuikänsä kyseisellä shampoolla, saako sitä millään pois? ???
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

^ jos se on seborreaa niin taipumus siihen kyllä pysyy koko elinajan :/ joillain lääkeshampoilla ja kortisooneilla ekseeman voi saada muutamaksi kuukaudeksi oireettomaksi kuurin loputtuakin, mutta sitten se palaa kyllä. Kannattee ainakin vaihdella välillä shampoota, koska pitkässä käytössä itse olen ainakin huomannut, että tehot alkaa hiipua aina ja sitten pitääkin olla ettimässä uutta tuotetta.

Olen muuten nykyään pessyt päivittäin hiukset lacto linen hajusteettomalla pesunesteellä (ph 4.5) ja päänahka tykkää <3. Hieron sitä kunnolla päänahkaan ja ongelmakohtiin ja annan toisinaan vaikuttaa hetken. Toi happamuus kyllä tehoaa ainakin mun köhnään :) eikä kuiva iho kuten monien lääkeshampoiden kaa.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
Jonnuli

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Jonnuli »

Ostin eilen Cutrinin Bio+ oil control shampoon ja oil control seerumin. Pitäisi rauhoittaa talirauhasten toimintaa ja ehkäistä talin muodostumista. Onko kellään kokemuksia?
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Mä olen vähän suunnitellut lähteväni ihotautilääkärille kerjäämään roaa. :-\ Mulla on taas riistäytyny seborrea ihan käsistä, ei pysy enää kurissa shampoiden sun muiden litkujen kanssa. Lisäksi naaman lievä akneilu ei ota loppuakseen, ja mä olen nyt niin kyllästynyt koko touhuun, ettei roan sivuvaikutuksetkaan mua enää kovasti pelota.

Onko kellään kokemusta seborrean taltuttamisesta roan avulla? Almirosilla (?) taisi tulla seborrea juuri roan takia, joten vähän epäröin vielä, siinä pelossa, että tämä vain pahenisi entisestään jos edes sen roaccutanin onnistun saamaan.
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja almiros »

^ Juu, jotain sellaista vähän epäilin. Mutta Roa tosiaan kuitenkin auttaa ihan kivasti ja kuivattaa päänahkaa niin ettei tarvitse pestä kuin pari kertaa viikossa tukka. Ah, luksusta. Tekisi mieli mennä itsekin kerjäämään kuuria...
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

Mulla parani kasvot seborreasta huomattavasti. Aiemmin koko naama oli pesun jälkeen ihan suomuilla, jos ei heti laittanut rasvaa. Päänahka sen sijaan paheni, kun sinne tulee välillä samaan kohtaan sellainen "laatta", mikä pitää raaputtaa pois. Aiemmin ei ole mitään tuollaista ollut. Ja tuollainen laatta ilmestyi kuurin aikana.

Mene ja tiedä... netissä on kyllä juttua, että joillakin on puhjennut seborrea. En tuollaista tiennytkään.&nbsp; 0_0
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Kiitoksia kokemuksien jaosta, kuullostaa vähän siltä, ettei mulla vaiva ainakaan paranisi roaa syömällä... :P Kun on muutenkin vähän kuivahko ja etenkin herkkä iho, niin se hilseilyn yltyminen ja rasvoittumisen hidastuminen varmaan olisi ihan vika tikki.

Onko kellään kokemuksia/käsitystä, kannattaako seborrooista päänahkaa pestä happamalla vai emäksisellä shampoolla? Olen jonkun aikaa pessyt EHS:ällä, joka on aika hapan, mutta se ei ole enää viime aikoina pelittänyt, ei myöskään Ducrayn shampoo tai voide enää hoitanut homman kotiin. Kokeilin sitten eilen pestä oikein emäksisellä saippualla päänahan (sekoitin mukaan vähän öljyä, ettei olisi ihan liian stydiä), ja kyllä se ihan huomattavasti helpotti. Toisaalta en tiedä, viitsiikö tuota nyt ottaa tavaksi, rupeaa varmaan päänahkakin sitten rasvoittumaan aivan uutta tahtia jos sen rasvan joka päivä noin armottomasti pesee pois. Taidan nyt aluksi kokeilla pestä tuolla kerran tai pari viikossa. Teepuuöljyä on myös ihan mahtavaa lisätä shapooseen, mutta sekin valitettavasti kuivattaa aika reippaasti, ja hilseilyttää päänahkaa entisestään.
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Uusi posti, uusi hehkutus! ;D Pesin siis viime postauksen aikoihin, eli vajaa viikko sitten tuolla emäksisellä saippualla, ja kutina loppukin siihen. Mikä oli siis todella yllätys, koska siihen asti kutisi ihan vietävästi monta kertaa päivässä. Nytkin olen välissä pystynyt pesemään miedommilla shampoilla. Varmasti nopeaan parantumiseen on myös vaikuttanut näppien poissa pitäminen päänahasta, joka tietysti onnistui paljon helpommin em. saippuapesun jälkeen, kun pahin kutina oli tiessään.

Itse jatkan ehottomasti tällä linjalla, ja pesen heti taas tuolla LV:n saippualla (ph 9) jos vain tarvetta tulee. :)
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

Ostin Head and Shouldersia&nbsp; :o
Ja aion pestä sillä myös naamani ajoittain. Löysin monelta ulkomaiselta foorumilta juttua, että Classic clean auttaa seborrooiseen ekseemaan päässä sekä kasvoissa. Onpa joku päässyt selkäfinneistäkin eroon ko. shampoolla.
Sinkkipyritioni vähentää hiivan kasvua iholla ja sitä kautta vähentää hilseilyä.

Ei auta kuin kokeilla, alkaa käymään jo hermoon tämä rasvainen hilse hiusrajassa, korvien takana jne.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

^ kuullostaa melkein liiankin hyvältä, pitää varmaan itsekin kokeilla tuota.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja almiros »

Mä oon käyttänyt nyt Head & Shouldersin Cool Mentholia ja tuntuu, että päänahka on paremassa kunnossa. Rasvoittuu kyllä samaa tahtia, mutta ei kerry töhnää niin pahasti kuin mitä ennen. Ruokavaliollakin tietysti saattaa olla vaikutuksensa.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

Ainiin unohdin kertoa että hiusten, tai siis noin tyven kuivaaminen kuivaajalla heti suihkun jälkeen on todella nopeasti auttanut - ja huomattavan paljon! Tämän viikon olen joka pesun jälkeen kuivannut ja heti päänahka on parempaan päin, kun se ei muhi kosteana pitkään. Niin ja kylmällä puhalluksella kuivaan ettei niin paha ois hiuksille. Mutta itselle on tärkein että päänahka ois kunnossa (hiuksetkin vois kasvaa tuuheammin kun ei ole niin tulehtunut) niin en jaksa stressata kuivaajan käyttöä ja sen vaikutusta hiusten kuntoon. Latvat jätän kuitenkin kuivaamatta. 11 vuotta oon kuitenkin tapellut tän seborrean kanssa niin jos joku auttaa näin paljon niin&nbsp; :ts
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

Siis onks ton HS:n tarkoitus kihelmöidä päätä&nbsp; ;D Olin vaan eilen, että apua mikä reaktio tämä on. Ilmeisesti on tullut sen verran raavittua, että rikkoontuneet ihokohdat hieman ärsyyntyivät.
Kyllä tuo hilseen pesi pois, kun aiemmin sitä on pesun jälkeenkin ollut hiusrajassa. Hiukset on ihan ok, hieman länässä ehkä, mikä oli silikoniselta shampoolta odotettavaakin. On kuitenkin sellaiset jämäkän tuntuiset, että ponnarikin pysyy hyvin paikoillaan eikä liu'u pois.
Kutinaa on kyllä vielä.

Että sellainen on tämä mystinen Head & Shoulders.
hairwreck
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 282
Liittynyt: 07 Loka 2010, 12:07

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja hairwreck »

Mäkin oon miettiny HS:sää&nbsp; ;D

Onkohan mitään eroa noilla eri "laaduilla" eli classic clean, herkän hiuspohjan, tuuheuttava tms? Onko lähinnä hajusteilla yms saatu aikaan nuo ominaisuudet vai onko jotain merkittäviäkin eroja mikä oikeasti voisi vaikuttaa shampoon toimivuuteen/ hiuspohjan kuntoon?
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back
versicolori
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 277
Liittynyt: 17 Loka 2011, 15:07

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja versicolori »

Noni, lääkäri epäili päänahan hilseilyn syyksi seborreaa tai atooppista ihottumaa, mutta ei osannut sanoa varmasti, kun lääkärikäynnin aikaan pää oli parhaassa kunnossa viikkoihin. Sain uuden kortisoniliuoksen kokeiltavaksi (aiemmin käyttämäni taisi olla liian vahvaa ja siksi ärsytti eikä auttanut), mutta en ole vielä saanut aikaiseksi aloittaa kuuria todenteolla. Kaikkien kokeilemieni keinojen jälkeen päänahasta ei löydy enää näitä kökköjä hilsekertymiä, mutta hilseily ei vaan lopu kokonaan&nbsp; :'(&nbsp; pieni epätoivo alkaa olla, kun mikään ei auta kunnolla ja jos tähän on taipumus niin oon jumissa vaivan kanssa lopun ikääni, nice. Seuraavaksi ajattelin kokeilla tipsonin Hilse-ketjussa suosittelemaa ruokavaliota ja paria shampoota, joita täällä on suositeltu.
Onko seborreasta kärsivät huomanneet hiustenlähtöä? Lääkäri varoitti tästä, mutta en ollut huomannut omalla kohdalla tätä. Nyt oonkin alkanut epäillä ja miettiä itku silmässä josko hiuksia sittenkin olisi lähtenyt enemmän, onko ponnari ohuempi, pitäisikö alkaa laskea lähteneet hiukset...
Vastaa Viestiin