Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Ophelia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 365
Liittynyt: 12 Elo 2008, 14:49

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Ophelia »

Mäkin voin kyllä suositella Selukosia.

E-pillerien lopettamisen jälkeen mun päänahka villiintyi ihan täysin ja kaikki seborrean oireet löytyi... hillitöntä kutinaa, iho hilseili ja oli ärtynyt, punainen ja rikki erityisesti otsalla hiusrajassa ja korvien takana. Peseminen (millä tahansa shampoolla) auttoi hetkellisesti kutinaan, mutta tuohon hilseilyyn ja ärtymiseen sillä ei ollut juurikaan vaikutusta. Harmittaa että kärsin siitä kuukausitolkulla ennen kuin tajusin kokeilla Selukosia. Ekan pesun jälkeen kutina loppui kuin seinään, ja parin pesun jälkeen hiuspohja on ollut melkolailla normaali. Rasvoittuu kyllä lähes entiseen tahtiin, mutta ne punaiset hilseilevät läiskät ovat poissa. Käytän Selukosia ehkä parin viikon välein (heti kun tuntuu että vähänkin kutiaa), ja muuten voin käyttää ihan mitä vaan shampoota. Ihanaa!
aubergine
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 12:37

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja aubergine »

Mä alan olla neuvoton ja toivoton iho-ongelmieni kanssa. Isoin ongelma on päänahan todella voimakas hilseily. Juurikin sellaista laattamaista kökköä etenkin ohimoilla ja pään etuosassa. Jonkinasteista hilseilyä myös korvissa, kulmakarvoissa ja otsassa. Päänahka myös kutiaa ajoittain, mutta suurin ongelma on siis tuo hilseen määrä. Kynnellä kun raaputtaa pois hilsekökköä, niin samantien on päänahka verillä.

En liioittele ongelmaani, koska asiasta on huomauttanut paitsi läheiseni myös työkaverit! Kampaaja oli myös viimeksi ihan kauhuissaan. Sen koommin en ole kampaajalle kehdannut mennäkään.  :(

Olen käynyt asiasta kaksi kertaa (työterveys)lääkärillä. Diagnoosi molemmilla kerroilla  seborrea ja lääkkeeksi kortisoniliuos ja Nizoralin shampoo. Muita keinoja ei kuulemma vaan oikein ole. Nyt taas pari viikkoa noita käyttäneenä voin todeta, että ne vaan pahentavat vaivaa. Jos ennen pesua on siellä täällä hilsekakkuja, niin pesun jälkeen koko pää on täynnä hilsettä. Lisäksi olen kokeillut varmaan kymmeniä eri shampoita, joita täälläkin on kehuttu. Mikään ei auta.

Hoidanko siis vaivaa ihan väärillä tuotteilla ja voiko lääkäri olla noin väärässä vaivani laadun suhteen? Hiuspohjani ei ole mielestäni koskaan ollut rasvainen, ongelma on vaan tuo hilse. Ominaisuuksiltaan se on kyllä juuri tyypillistä seborreaa.

Mulla on kutisevia ihottumalaikkuja ihossa myös muualla kuten kämmenissä ja selässä. En tiedä liittyykö nämä kaikki yhteen. Seuraavaksi on varmaan marssittava ihan ihotautilääkärille, eihän näin voi elää.
Sinimusta
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1534
Liittynyt: 05 Marras 2009, 09:42

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Sinimusta »

Ostin joku aika sitten tuon Selukos shampoon ja olin kovin skeptinen. Koko tämän vuoden päänahka oli oikkuillut ilman minkäänlaista taukoa. Yleensä päänahka rauhoittui vähäksi aikaa, mutta ei nyt. Pesin aluksi kaksi kertaa viikossa tuolla aineella ja kutina hävisi  :ts Nyt olen käyttänyt tarvittaessa. Eli silloin, kun alkaa tuntumaan siltä, että tekee mieli raapia.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^^ Kyllähän tuo ihan seborrooiselta ekseemalta kuulostaa, ne kulmakarvat ja korvatkin ovat niitä perinteisiä kohdealueita. Ei meillä kaikilla muillakaan ole öljyisen rasvainen ihotyyppi, vaan ennemmin kuivarasvainen ja tukkeutuva "sekaiho".

Ehkä Nizoral on sulle vain sopimaton. Jaksaisitko vaikka listata joitakin niistä shampoista, joita olet kokeillut? Onko Selukos myös yksi niistä? Sitäkin suositellaan seborreaan, ja siitä on täällä monella hyviä kokemuksia. Vaikuttava aine on eri kuin Nizoralissa. Voisitko siis kokeilla eri lääkeshampoota ja jättää vaikka sen kortisoninkin alkuun pois?

Mulla (ja miehellä, sama vaiva) on sopinut normikäyttöön muutamat Faith In Naturen shampoot, joista oli juttua rasvoittuvien hiusten ketjussa. Paha tilanne vaatii ensin kuitenkin lääkeshampookuurin.

Mulla on ärhäkkä seborrooinen ekseema myös kasvoissa, ja se pysyy parhaiten kurissa tehokkaan pesun, BHA-liuoksen ja rasvattoman kosteutuksen yhdistelmällä. Käytän Paula's Choicen tuotteita. BHA (salisyylihappo) sopii hyvin myös päänahan hoitoon shampoon lisänä.
1cFii, oma väri.
aubergine
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 12:37

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja aubergine »

^ Viimeisen vuoden aikana kokeiltuja ainakin Selukos, Ducray Kelual DS, Ducray Kertyol P.S.O. ja Nizoralilta paria eri shampoota. En valitettavasti muista kaikkia nimeltä.

Lisäksi kampaamotuotteista useampaa, ainakin Bio+ Active ja System 4 Shale Oil Shampoo (pahensi radikaalisti). Muita kokeiltuja esim. apteekin Rausch ja Santen savishampoo. Ei mitään apuja :(

Kokeilut on aika kalliita, niin siksikin harmittaa tämä ylitsepääsemätön vaiva.

Hilseily ja kutina on aina pahinta juuri pesun jälkeen, siksi tuntuu niin vastenmielisestä noudattaa lääkärin ohjetta ja pestä mahdollisimman usein, jopa päivittäin. Kutina menee yleensä ohi päivän kuluessa pesun jälkeen, mutta hilseily jatkuu.

Käytän myös Paulan BHA-tuotteita, mutta eipä ole tullut mieleen laittaa päänahkaan  :)
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja almiros »

Olen ymmärtänyt, että Roaccutania käytetään myös vaikean seborrean hoitoon. Silloin kun mä söin sitä aknen takia, niin samalla katosi kuurin ajaksi myös seborrea päänahasta. Palasi kuitenkin kuurin jälkeen...

Jos menet aubergine ihotautilääkärille, niin kysäise lääkehoidon mahdollisuudesta.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^^ Kestitkö sä noiden lääkeshampoiden kanssa koko kuurin loppuun? Voisiko minkään shampoon kohdalla olla kyse siitä, että hilse alkaa irrota ja kutina siksi hetkellisesti pahenee? Meillä on tällaista koettu, ja nopeutettu irtoamista esim. Tangle Teezerillä rapsutellen. Tietenkin voi vain olla, että ne shampoot ovat sulla jostain syystä ärsyttäviä tai tehottomia.

Kehotan testaamaan Faith in Naturen shampoita. Niissä ei ole pesevänä aineena SLS eikä SLES, kuten lähes jokaisessa shampoossa, vaan ALES. Meillä nämä tekivät radikaalin eron. Mieskin kasvattaa taas hiuksiaan ekaa kertaa moneen vuoteen. Sopivinta on ollut Pineapple & Lime. Itselläni tuntuu toimivan myös ainakin Seaweed, mutta miehellä vain tuo edellinen. Meilläkin on kokeiltu useimmat noista mainitsemistasi (Rausch, Sante, Bio+ -sarja, System 4 -sarja jne) ilman pysyvää apua.
1cFii, oma väri.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

Mulla on toistaiseksi ollut suuri apu Selukosista. Vuodesta 2010 mulla oli ollut jatkuvasti ihottumaläikkiä päänahassa ilman mitään taukoa ja toi Selukos vei noi punaset läntit tosi tehokkaasti pois (yhteensä olen kärsinyt jo 14 vuotta ekseemasta, mutta aiemmin se välillä parantui). Hurjaa, kun ne oli olleet samassa kohden jo ikuisuuden välillä enemmän tai vähemmän tulehtuneina. Edelleen pesen kerran viikossa Selukosilla, koska muuten ne ihottumaläikät tulee aika nopaa takaisin. Toivottavasti toi Selukoksen teho säilyy, pelkään jo sitä, ettei se enää toimiskaan  :-\. Toisaalta päänahka hilseilee vielä jonkin verran, mutta murto-osan siitä, mitä ennen Selukos-kuuria.

aubergine: en sulkisi pois atooppisen ekseeman mahdollisuutta. Mulle lääkäri on sanonut, että seborreaa ja atooppista ekseemaa on hankala erottottaa ilman koepalaa ja on vähän outoa lääkäriltä heittää varmaa diagnoosia. Itse olen näyttänyt ekseemaani neljälle eri lääkärille ja kolme on ollu 90% varmuudella seborrean kannalla ja yksi oli 50/50, että kyse ois seborreasta tai atooppisesta ekseemasta. Lisäksi päänahan psoriasis on myös samankaltainen, mutta harvinaisempi. Toisaalta käypähoito kaikissa on sama, mutta atoopikoilla on usein myös allergioita, joista ei välttämättä ole edes tietoinen, ja jotka hoitamattomina voi lisätä oireilua.

Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Ainakin Terveyskirjaston artikkeleissa sanotaan, ettei noita voi koepalasta erottaa. Auberginen tapauksessa suuntaa antaa varmaan esim. se, että ongelma-alueet ovat nimenomaan seborrooiset alueet.

Kyllähän yhdellä ihmisellä voi kuitenkin olla molemmatkin vaivanaan. Ja ärsytys/herkistyminenkin voi olla ongelma, jos voimakkaat shampoot vaihtuvat käytössä tiuhaan. Varmaan tuossa tilanteessa kannattaa välttää pahiten ärsyttäviä aineita joka tapauksessa. Jos nyt mikään ei auta, ja ihottumaa on kämmenissäkin asti, niin ehkä sitä ihotautilääkärillä käyntiä kannattaa vielä harkita.
1cFii, oma väri.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja tipson »

^OK. Terveyskirjaston artikkelissa myös sanotaan, ettö aikuisilla atooppinen ekseema esiintyy noilla talialueilla. Hankalaa noita on erottaa, mutta tärkein ois löytää sopiva hoitokeino ja parhaiten varmaan lääkäri osaa neuvoa, jos omahoito ei tehoa.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
aubergine
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 85
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 12:37

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja aubergine »

On tosiaan myönnettävä, että jos joku lääkeshampoo on tuntunut vaan pahentavan vaivaa, en ole jatkanut käyttöä ihan ohjeiden mukaan vaan saattanut pitää taukoa ja pestä välillä jollain ihan markettikamalla.

Sitä olen juuri pohtinut, että voiko se kuulua asiaan, että lääkeshampoo ensin pahentaisi vaivaa. Mutta mistään en löytänyt tukea tälle teorialle, minkä vuoksi olenkin sitten saattanut lopettaa kuurin kesken.

Lääkäri antoi tosiaan viimeksi ohjeet käyttää päivittäin Nizoralia ja Bemetson-liuosta. Tuntuu hurjalta ja turhalta, kun mitään apua niistä ei tunnu olevan. Yritin kyllä sanoa, että tuntuvat vaan villitsevän päänahkaa enemmän, mutta ei oikein vastannut siihen juuta eikä jaata.

Mulla on ollut lapsena vaikea atooppinen ihottuma. Lisäksi suvussa on psoriasista. Kerroin näistä luonnollisesti lääkärille ja tiedustelin voisiko ihottumani liittyä sittenkin näihin. Kuulemma mikään ei viittaa siihen. Selvä  :T

Työterveyslääkäri nyt ei ehkä ole paras asiantuntija tällä saralla, joten jatkan kyllä ihotauteihin, jos tämä nyt ei tästä millään rauhoitu.
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

^Ootko kokeillut jotain kosteuttavaa shampoota? Esim. Ducrayn, Cutrinin Bio+ tai Simin kosteuttavia shampoita? Simillä on myös sellainen haudehoitonaamio joka kuorii päänahkaa. Jos päänahkasi hilseileekin kuivuuttaan?
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Liina »

Mulla on atooppinen iho ja taipumusta taliköhnään, samoin tyttärellä. Jos iho on tulehtunut ja hilseilevä, niin siinä on todennäköisesti hiivainfektio tai sekainfektio (atopia-hiiva-bakteeri). Silloin Sibicort voi olla hyvä apu, siinä on mieto kortisoni ja lisäksi bakteereja ja hiivoja tappavaa ainetta. Varsinkin tyttärelläni, joka on perinyt atopian, se on ollut suuri apu. Allergialääkärikään ei tunnistanut hänellä päänahassa olevaa hilseilevää ihottumaa hiivaksi vaan kokeilujen kautta löytyi tuo Sibicort suureksi avuksi kun kortisonit pelkästään ei auttanu.

Mulla on toiminut myös Sim 4-system Mild shampoo + Oil cure mask compo. Tuo shampoo auttaa mulla hyvin varsinaisena köhnäkautena, on reilusti pesevä nimestään huolimatta, mutta ei ole ärsyttänyt ihoa. Ja muuten säännöllinen pesu ALES-shampoolla (Faith in Nature Seaweed) on pitänyt päänahan paljon puhtaampana ja paremmassa kunnossa.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja evergreen »

aubergine kirjoitti: On tosiaan myönnettävä, että jos joku lääkeshampoo on tuntunut vaan pahentavan vaivaa, en ole jatkanut käyttöä ihan ohjeiden mukaan vaan saattanut pitää taukoa ja pestä välillä jollain ihan markettikamalla.

Sitä olen juuri pohtinut, että voiko se kuulua asiaan, että lääkeshampoo ensin pahentaisi vaivaa. Mutta mistään en löytänyt tukea tälle teorialle, minkä vuoksi olenkin sitten saattanut lopettaa kuurin kesken.

Lääkäri antoi tosiaan viimeksi ohjeet käyttää päivittäin Nizoralia ja Bemetson-liuosta. Tuntuu hurjalta ja turhalta, kun mitään apua niistä ei tunnu olevan. Yritin kyllä sanoa, että tuntuvat vaan villitsevän päänahkaa enemmän, mutta ei oikein vastannut siihen juuta eikä jaata.

Mulla on ollut lapsena vaikea atooppinen ihottuma. Lisäksi suvussa on psoriasista. Kerroin näistä luonnollisesti lääkärille ja tiedustelin voisiko ihottumani liittyä sittenkin näihin. Kuulemma mikään ei viittaa siihen. Selvä  :T

Työterveyslääkäri nyt ei ehkä ole paras asiantuntija tällä saralla, joten jatkan kyllä ihotauteihin, jos tämä nyt ei tästä millään rauhoitu.
Mulla ei ole mitään faktatietoa siitä, minkälainen oirehtiminen niiden lääkeshampoiden kanssa on normaalia tai asiaankuuluvaa, mutta oma kokemus on ollut se, että hilseen irtoaminen voi aiheuttaa väliaikaisesti kovaakin kutinaa ja lääkeaineetkin voivat tuntua ärsyttäviltä alkuun ilman että aiheuttavat mitään pitkäkestoista pahaa. Niillä hilseshampoillahan yritetään nitistää niitä hiivoja sun muuta, joten onhan sen kuurin jättäminen kesken tai muokkaaminen omin päin aika arveluttavaa. Jättäisikö sitä sisäistä antibioottikuuriakaan kesken tai ottaisi annoksia silloin tällöin? ;)

Mullakin on ollut atooppista ihottumaa ja lähisuvussa on paljon psoriasista, mutta itselläni on kuitenkin suurimpana ongelmana rasvainen iho ja seborrooinen ekseema. Suomessa nyt ihan jokaisella on itsellä tai suvussa atopiaa ja psoriasista, joten ei sillä perusteella oikeastikaan voi oikein tehdä mitään päätelmiä. Moneen vaivaan on myös yhteinen alttius. Ekseemat diagnosoidaan oireiden perusteella, ja sun kohdalla lääkäri varmasti tarkoitti, että oireesi muistuttavat selvästi seborrooista ekseemaa, eivätkä viittaa ensisijaisesti muuhun.

Totta kai kyse voi yhä olla jostain muusta, mutta olen (itsekin välillä ohjeita uhmanneena :3) oppinut sen, että ensimmäinen asia, jonka se ihotautilääkärikin kuitenkin luultavasti määrää tekemään, on käyttää lääkeshampoota tiukka kuuri, jos et vielä ole niin tehnyt. (Ellei nyt sitten ole jo alkuun ihan eri mieltä koko vaivasta.) Toki sinne voi silti mielensä rauhoittaakseen mennä vielä varmistuttamaan asian.
1cFii, oma väri.
ZEN
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 491
Liittynyt: 15 Heinä 2013, 07:52

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja ZEN »

Tämä voi ehkä olla tyhmä kysymys, mutta halusin varmistaa kun ei aikaisemmista kirjoituksista tullut esille, että kuinka usein aubergine peset hiukset? Tilanteesi kuullostaa kieltämättä aika vaikeaksi äityneeltä, joten varmasti voi kahdestikin päivässä pestä, jos siitä olisi yhtään helpotusta.
Cogito ergo doleo.
Vastaa Viestiin