Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^ Mä raputtelen kans, päivittäin ja vielä useastii, siitäkö vasta taliköhnä tai mikä onkaan riemastuu. Osittain kuivaa, osittain rasvaista ja ainakin raivostuttavaa. Kutina, argh. Mä en millään jaksa hiuksiani päivittäin pestä, varsinkin kun kasvatan ja väriä haalistaa ja lisäksi, kun mun on pakko rasvata kroppani aina suihkun jälkeen, muuten pistelee ja kutittaa. Mutta pyrin pesemään neljästi viikossa. Se on kyllä totta, jos pesee harvemmin niin jotenkin ärtyy. Ihan tyhmää. Välillä käytän noita "lääkeshampoita" mitä nyt on apteekissa. Ne auttavat hyvin. Pitäs hommata taas.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Hyi hyi.. Tein viime hiustenpesun CO:na, ja mikä ihana kutina ja köhnäisyys siitä seurasikaan!  :-X Sulfaatiton shampoo toimii tässä päässä onneksi hyvin, ja ärsyttää kiukkuista päänahkaa vähemmän kuin pesevämmät shampoot, mutta CO ei ilmeisesti mulle sovi. Nyt kun vielä muistaisi sen, tämä rapsutellessa irtoava paksu köhnä kun ei oikein mieltä ylennä.
Hiusten puolesta hieman harmittaa kun välillä olisi kiva helliä niitäkin noin... Täytyy sitten tyytyä vaan satunnaisiin öljymuhituksiin ja muihin päänahankin kannalta hyviksi todettuihin omiin kokkauksiin. ::)
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Unnu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1303
Liittynyt: 03 Maalis 2010, 23:18

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Unnu »

Kävinpäs sitten ihotautilääkärillä osittain päänahan ja osittain aknen takia. Ensin vielä ajattelin että kehtaako sitä mennä ollenkaan kun toisilla on varmaan paljon pahempiakin kun mulla mutta onneksi menin! Sain siis aknelääkityksen (josta ei tässä ketjussa sen enempää) ja päänahan osalta hoito-ohjeeksi pestä joka päivä. Ja kyllä muuten auttaa, tosin pitkä blondattu hiuksisto huutaa apuvaa joka kerralla. Sen lisäksi sain ohjeen käyttää kerran viikossa Konact 20mg-shampoota. Se on sopinut hyvin mun päälle, tykkään! Aika narskuvaksihan se pesee, mutta ajattelin että otan ennemmin terveen päänahan kuin terveet hiukset. :)  Muutoin suositteli esim. sebamed shampoota joka ei mulle sovi yhtään, kuivattaa pään ja kutina sen kuin yltyy. Decubal-shampoota kokeilin muutamia kertoja joskus talvella ja se oli musta kanssa aika hyvä. Tosi miedonoloista. Suosittelen siis sitä myös!

Yhteenvetona siis lääkärin ohjeet: päivittäinen pesu, miedot ja hajusteettomat shampoot ja kerran viikossa hilseen/seborrean hoitoon tarkoitettu tuote. Mulla on auttaneet kutinaan tosi paljon, talipalleroita vielä vähän tulee mutta ehkä nekin siitä ajanmyötä häviää pois.
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.
almiros
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 965
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 18:38

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja almiros »

Mulla on toiminut melko hyvin Selukos-shampoo. Nizoralista taas ei ollut mitään hyötyä. Selukosin haju vaan jää ikävästi hiuksiin ja käsiin. Mutta sen kestää kun tietää, että päänahka voi paremmin. Eikä sitä hajua varmaan muut haista.
hennaaja
iherb alekoodi DUW569
Luurankka
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1661
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:12

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Luurankka »

^ Miehellä helpottui vaiva ratkaisevasti juuri tuolla shampoolla. Mun mielestä tuo haju tuntuu vaan kosteana ja silloinkin aika mietona, tosin lyhyet hiuksethan sillä on ja jos on pitkä letti, niin ehkä pituuksiin saattaa jäädä vähän tuoksua. Siihen vois auttaa se, että keskittää sen tökötin päänahkaan ja juuriin ja latvoihin laittaa vaikka jonku hoitoaineen, joka suojaa pituuksia vähän huuhteluvaiheessa?
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Liina »

Mulla kans sama vaiva. Päänahka on yhtä aikaa kuiva, rasvanen ja kökkönen. Onneksi oli pitkään oireeton, mutta tänä keväänä on taas vaivannut. Mulla auttaa pesu miedolla, mutta tarpeeksi pesevällä shampoolla päivittäin ja sitten kun kutina yltyy niin käsittely Simin Oil Cure haudehoidolla. Oil cure on aivan mahtavaa, vie kutinan (ja kököt) pois 1-2 käyttökerralla pitkäksi aikaa, mutta haalistaa hiusväriä ikävästi. Muuten käyttäsin sitä säännöllisesti kerran-pari viikossa. Hilseshampoo (Cutrin bio+ special) toimi mulla aikaisemmin ihan hyvin, mutta nyt ei lainkaan.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

^ Mun on pakko käydä ostamassa tota Simin Oil curea... Olen lueskellut että monilla se on auttanut, ja piipahdinpa itsekin taannoin kampaajalla haudehoidossa, missä käytettiin juuri tuota tököttiä. Kauppalistalla se on ollut jo kauan, mutta on päässyt harmillisesti unohtumaan. ::)
Itselläni pysyi tuon kampaamokäynnin jälkeen päänahka kököttömänä varmaan parisen viikkoa, ja kutinakin oli tiessään. Sitten se alkoi uudelleen. Olisi kyllä kokeilemisen väärti säännöllisessä käytössä, vaikkapa viikon välein... Mun päänahkani selvästi kaipaa jotain tuollaista kuorivaa ainetta, tällä hetkellä on taas katastrofikausi päällä. Eli hilseilee, kutisee ja köhnästyy. Yhh... :-X
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Unnu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1303
Liittynyt: 03 Maalis 2010, 23:18

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Unnu »

^ Ooh, kaks viikkoa!  :o Mun täytyy myös saada tota Simiä, millään muulla ei kököt pysy poissa kun max 2 päivää. Onko kallista?
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

^ Nopea googlettelu selvitti että 215ml pullo maksaa 12 - 18€... Eli aika vaihtelevalta näytti. Varmaan jostain saattaa saada halvemmallakin. Eikös tätä sarjaa ollut myynnissä apteekeissakin? Jostain muistan kuulleeni tuollaista, ja jos pitää paikkaansa niin on ainakin helpommin saatavilla.
Täytynee mennä läheiseen kauppakeskukseen ihmettelemään, jahka kaupat nyt pääsiäisen jälkeen aukeavat...
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Liina »

Itse ostin Simin Oil Curen Sitruunasta (Helsinki, tunneli) ja matkakokoisena (oisko 100 ml?), se oli n. 7 €. Vaikuttaa tosi riittosalta. Normikokoisena tais olla 15 € ja Rautatieaseman apteekissa oli normipullot samoissa hinnoissa.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
purppura
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1735
Liittynyt: 28 Touko 2006, 11:36

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja purppura »

Mullakin taitaa olla jonkinlaista töhnää päänahka täynnä. Ainakin teiniajoista saakka päänahka on ollut aina rasvoittuva ja on mulla ollut pari pahempaa ihottumajaksoakin päänahassa, tosin usean vuoden aikavälillä. Kuitenkin olen aina voinut heti pesun jälkeisenä päivänä kaapia jo kynnellä tietynlaista töhnää hiuspohjasta, joka näyttää oikeastaan ihotukkeumilta tai joiltain pieniltä rakeilta. Päänahka on sinällään kuiva, mutta samalla se tuottaa rasvaisuutta.

Olen joskus käyttänyt jonkun purkin 4systemin tmv. hoitopurkkeja, mutta yleisesti olen mennyt hiusten hoidossa ajatuksella vain kosteuttaa hiuspohjaa naamioiden avulla ja pestä hiuspohja säännöllisesti eli n. joka toinen päivä. Tällöin hiuspohja ei ole vielä ehtinyt ärsyyntyä. Olen oikeastaan ajatellut päänahkani olevan sinällään pintakuiva samoin kuin kasvojeni ihonkin ja siten pyrkinyt kosteuttamalla tasapainottamaan rasvoittumista, tosin vielä en ole siinä ilmeisesti onnistunut parhaalla tavalla. Koko ajan olen menossa hiustenhoidossakin luonnollisempaan suuntaan, joten toivon siitäkin löytyvän apua rasvoittumiseen.  

Itselläkin on todella paha tapa tunnustella aina kynnellä rasvoittumista ja kynsiä niitä rakeita pois. Pelkään kyllä hiustenlähtöä ja yritän tämän ajatuksen voimin pitää käteni erossa hiupohjasta.  :D Nytkin on pari pientä rupea joita on niin kiva aukoa aina uudestaan.  ::)

Hiuspohjani tila ei kyllä näin kirjoitettuna kuulosta kovin houkuttelevalta, mutta esim. kampaajilla en ole kyllä koskaan saanut mitään kommenttia sen kunnosta tai sitten he eivät koe asiakseen mainita siitä. Eipä hiuspohjani rasvoittumista varmaan huomaakaan jos sitä vain katsoisi ja siten en ole osannut suhtautua itsekään asiaan niin vakavasti. Rasvoittumiseen olen kyllä miettinyt jonkinlaista kuorintanaamiota, joiden mainoksia näin viime syksyn aikaan jossain lehdessä. En vain ole sattumalta törmännyt kuorintanaamioihin, mutta täällä mainittu kuorija voisikin olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Jollain tapaa olisi kuitenkin kiva antaa hiuspohjallekin "happea".  :)
Viimeksi muokannut purppura, 19 Touko 2011, 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viliina

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Viliina »

Mulla oli joskus pienesti jotain hiuspohjaongelmaa, hiuspohja rasvoittui tosi pian pesun jälkeen yms. Kokeilin vaikka mitä; pesin rasvaisten hiusten shampoilla, mutta latvathan siinä kärsi, kun ne taas on mulla aika kuivat ja ei se hiuspohjakaan sen kummemmin pysynyt rasvoittumattomana, sitten kokeilin apteekista Vichyn dercos Oil control treatment shampoota, jonka pitäisi hidastaa hiusten rasvoittumista ja puhdistaa hiuspohjaa, mutta ei toiminut mulla, sitten kokeilin hilseshampoota, ei muuta kuin hetkellinen apu siitäkään ja eihän sillä nyt koko ajan voi pestä :) Ostin myös SYSTEM4 1 Climbazole shampoota normaalelille ja rasvoittuville hiuksille ja saman merkin hiuspohjan hoitoon tarkoitetun scalp tonicin, mutta en saanut niistäkään apua.

Lopulta löysin avun savesta ! Netistä ensin löysin tämän artikkelin: http://www.chica.fi/ongelmapaanahkaan-savea ja sen innoittamana läksin etsimään savea luontaistuotekaupoista, kolmannesta löytyi 430 gramman purkki ja hintaa vain 5 euroa, mielettömän halpaa kun miettii miten paljon olin tuhlannut kaiken maailman shampoisiin löytämättä apua. Kotona sitten tein purkissa olevasta savijauheesta ja vedestä sellaista litkua ja levitin päänahkaan, yläaikaraja aei kuulemma ole, mutta vähintään vartin sanoi myyjä, että olisi hyvä pitää päässä. Pidin 2 tuntia, vähän se kutitti päänahassa kun savi kovettui. Pesin pois sitten parin tunnin päästä ja tuli ihanan puhtaan ja tuuhean tuntuiset hiukset ja päänahka puhdistui tosi hyvin eikä ole ongelma takaisin tullut, vaikka olen pessyt sen jälkeen ihan normishampoilla. On se hassua, että ihminen kokeilee kaikkia kalliita shampoita ja sitten apu löytyy ikivanhasta, tuhansia vuosia sitten keksitystä konstista, joka maksaa vain 5 euroa :)
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Ooo... Savea voisikin kokeilla seuraavaksi! Nimittäin Sim Oil curen taikavoimat tuntuvat ehtyneen, eikä mokoma enää auta kutinaan ja köhnääntymiseen kuin hetken. Itseasiassa usein jo naamiota pois huuhdellessa alkaa kutittaa. :-\ Laittaisin päähäni vaikka porkkanaraastetta ja sammalta, jos se veisi tämän hermoja raastavan kutinan tiehensä. Toivon myös että kun ilmat kylmenevät niin nahka rauhoittuisi, jotenkin tänä kesänä tämä köhnäongelma on taas lähtenyt lapasesta. Ehkä kuumuus ja hikoilu oikein muhittavat sitä päänahkaan kerääntyvää rasvaa ja köhnää.. Yök.. :-X
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Mä olen nyt ehkä noin viitisen kertaa lisännyt hoitoaineeseen c-vitskua ihan värinhaalistusmielessä, mutta yllättävää kyllä se taitaa purra myös päänahan kutinaan. Ei ole päänahka kutianut yhtään pesujen välissä, mikä on todella poikkeuksellista. Taidan ottaa tämän c-vitamiinin käytön hoitsikoiden seassa tavaksi, on se vaan niin mahtava fiilis kun tajuaa, ettei koko päivän aikana ole kertaakaan joutunut hiuspohjaa hipelöimään ja tuskastelemaan. :) Olohan on miltei normaali!
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Nyt sain minäkin Viliinan innoittamana hankittua tuota savea. :D Ruohonjuuresta löytyi 200g purkki vihreää savea, joka purnukan mukaan sopii rasvoittuvan ja ongelmallisen ihon/hiuspohjan hoitoon. Ei maksanut kuin alle kympin! Huomenna testailen ja päivittelen tuloksia... ;)

Edit. Noniin, nyt on savea kokeiltu. Sekoitin mukaan tilkan avokadoöljyä kun purkissa niin ehdotettiin. Seuraavan kerran kun hiuspohjaan laitan, jätän kyllä öljyt lisäämättä, jäi vähän tahmasen tuntuiseksi. Levittäminen oli varsin hankalaa niinkuin saattaa kuvitellakin kun kyseessä on savi. ;D Annoin liejun vaikuttaa n. 10-15 minuuttia ja huuhtelin. Huuhteluvaiheessa tuntui, kun hiuksiin olisi jäänyt jokin kuorrutus, joten "huuhtelin" hiukset Tresemmen Naturals hoitsikalla (levitin koko kuontaloon ja huuhtelin heti pois). En käyttänyt mitään shampoota kun ajattelin, että tuo savi puhdistaa sen verran tehokkaasti. Latvoihin laitoin EA:ta ja XZ:n Xylitolitehohoitoa vaikuttamaan suihkun ajaksi. Jätettäväksi vielä Surya Henna Color Fixation voidejätettävää ja TiGin Let it Be:tä.

Tulos hieman askarruttaa. En tiedä johtuuko saveen lisäämästäni avokadoöljystä, mutta tyvi on varsin rasvaisen tuntuinen. Muutenkin hiukset ovat hyvin karheita ja omituisen tuntuisia. No, ainakaan hiuspohjaa ei kutita yhtään! :-* Ja kasvoille tämä oli mahtava löytö, puhdisti ja pehmitti ihanasti. <3 Kokeilen siis seuraavaksi hiuspohjaan ilman lisättyä öljyä, päivittelen vielä sitten... :3

Edit2.
Noh, eipä tällä mitään ihmeitä saa aikaan. :-\ Laitoin eilen naamion hiuspohjaan ilman lisättyä öljyä, mutta hiuksista tuli edelleen niin kamalan tuntuiset, että piti pestä shampoolla heti perään ja tänään vielä syväputsarilla. Olin toivonut voivani tämän saven avulla venyttää pesuvälejä edes joka toiseen päivään, mutta eipä siitä kyllä siihen ollut. Voi olla, että tämä on vähän auttanut kutiamiseen, mutta koska joudun naamiota käytettäessä pesemään hiukset ihan yhtä usein kuin ennen, niin tuntuu aika turhalta sinnitellä saven aiheuttaman tahmaisen ja "kovan" tukan kanssa.

Taidan käytellä tätä tyytyväisenä ihan vain kasvoilla. :P
Viimeksi muokannut LP_Alice, 16 Syys 2011, 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin