Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Mulla on tuntunut viimeaikoina auttavan kutinaan ja mähmäisyyteen omakätisesty kyhäämä viinihaude. Hyvän viinin haaskausta ehkä, mutta oli vaan pakko kokeilla. Sekoittelin jokin aika sitten purkkiin valkkaria, yrttejä, lirauksen öljyä ja vähän glyseriiniä, ja annoin sekoituksen muhia pöydällä vuorokauden. Sen jälkeen siivilöin ja kaadoin nokkapulloon. Säilytän tuota coctailia jääkaapissa, ja vaikka se on ollut siellä kohta kuukauden, niin mitään pilaantumisen merkkejä ei ole. Enkä mä ole juomassa sitä, vaan laitan vaan nahkaan...
Hieroskelen sekoitusta päänahkaan ennen pesua, ja annan vaikuttaa sen verran kun jaksan, eli puolesta tunnista vuorokauteen. Alkoholi ehkä kuivattaa hiusta, mutta omassa hiuksessa ei ainakaan tunnu missään.

Olin unohtanut koko möhmön olemassaolon, kunnes yksi päivä huomasin päänahan villiintyneen ihan täysin. Siellä täällä oli niitä kivasti rapsuteltavia kokkareita ::), korvan edestä eli pulisonkien kohdalta iho oli täysin laattamaisen hilseen peitossa. Ohimoitten yläpuolella olevat pahimmat paikat loistivat punalaikullisina ja puskivat sekä hilsettä että niitä kokkareita. Teki niin kovasti mieli ottaa avon partatrimmeri ja ajaa koko karvasto pois hautomasta noita länttejä. :( En mä oikein tiedä miksi päänahan vaivaksi tän luokittelisi, kun tuntuu että tässä on kaikki mahdolliset ongelmat kohta... Ohimoitten yläpuolelta on lähtenyt hiuksetkin silloin joskus kun ensimmäisen kerran tajusin, että hapetteelliset hiusvärit ei sovi mun nahalle... Sen jälkeen on pukannut vauvahiusta, mutta ne tippuu aina kun tuo ihottuma innostuu uudelleen. Onneksi on lähtenyt vaan pieniltä alueilta, mutta silti potuttaa ja kovaa.

EDIT.
Olen pessyt viimeiset kolme kertaa hiukseni niin, että olen ensin levittänyt viinihaudetta nahkaan ja antanut vaikuttaa jonkin aikaa. Sitten olen hieronut reilulla kädellä Aqualan L:ää päänahkaan (ja hoitista latvaan..), antanut olla maksimissaan puolisen tuntia ja sitten pessyt kunnolla emulgoiden pois.
Ei kutise, ei kähmäänny ja hilseilee paljon vähemmän kuin yleensä. Tosin joka toinen päivä pitää silti tuokin hoito-operaatio tehdä, en halua edes päästää nahkaa kutisemaan jos se vaan on mahdollista pitää rauhallisena... Tukka on ehkä hiukan raskaampi tyvestä, mutta ei missään nimessä rasvainen tai muuten lähmäinen. Toivon että tuo raskaammalta tuntuminen on jotain samankaltaista kuin palashamppoitten kanssa, eli ohimenevää... ;D Toivon niin hartaasti että edes tämä toimisi niin että saisin tuon kirotun nahan rauhoittumaan!
Viimeksi muokannut Hallonnikas, 06 Loka 2011, 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
utas
Haiven
Haiven
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 19:47

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja utas »

Moi!
Onko kukaan löytänyt apuja näihin köhniin tuolta i Herbin ihme maasta!
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Kokeilin vielä tuota vihreää savea teepuuöljyn kera, ja oi!  Helpotti heti kun sain lätkäistyä kutiavaan hiuspohjaan. :) Ihanan viilentävä ja rauhoittava käsittely, valitettavasti hiukset eivät edelleenkään tykkää. :( Pesin hiukset savinaamion jälkeen kolme kertaa (2x shampoopesu, sitten vähän avokadoöljyä ja uudestaan pesu shampoolla), mutta hiukset tuntuvat edelleen hiukan kovilta. Toisaalta tuon saven ansiosta pysyy hiuspohja kuosissa 1-2 viikkoa, joten saattaapa olla sen arvoista.

Onko kenelläkään kokemusta, helpottaako tuo TiGin treat me right -naamio seborrean aiheuttamaa kutinaa? Olisi kiva saada tuon saven rinnalle jotain vähemmän hiusta tuhoavaa, jota voisi käyttää hätätapauksissa tai vaikka kyläilessä jossain. :P
lynx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3032
Liittynyt: 01 Syys 2006, 15:32

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja lynx »

Mun seborrean piinaamaan päänahkaan auttaa yllättävän hyvin se, että hautoo päässä jotain öljyä pari tuntia ennen kun pesee hiukset. Ei tietenkään kovin usein tule tehtyä, koska käsittely on vähän työläs... Mutta ei tosiaan väliä edes mitä öljyä käyttää. Mä olen ihan ruokaöljyn (oliivi, rypsirapsi, auringonkukka, mikävaan...) hieronut päänahkaan ja pessyt sitten hiukset huolella. Eli ei ole tarvis läträtä mitään hienompia öljyjä tähän, jos haluaa kokeilla. Jotenkin toi öljy liuottaa niitä tali-ihottumakokkareita. Tosi viheliäinen vaiva tämä kyllä on :( Helpottaa kyllä se, että on saanut ihan diagnoosin kutinalleen niin tietää edes mistä johtuu. Mulla oireilee myös korvakäytävät ellen jynssää niitä joka päivä ihan saippualla.
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

^Kiitos vinkistä, tuota pitää ehdottomasti kokeilla! Kuinka pitkäkestoinen helpotus suunnilleen on ollut? Öljyä olisi paljon mielekkäämpää käyttää kuin tuota savea, siitä jää niin kauhean tuntuiset hiukset ettei niitä meinaa oikein hiuksiksi edes tunnista... :(
lynx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3032
Liittynyt: 01 Syys 2006, 15:32

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja lynx »

Mulla toi öljyhaude on auttanut ihan hyvin jos sen viitsii edes kahdesti viikossa tehdä. Ainakin se on tosi halpa keino. Jotenkin tää seborrea on niin järjetön vaiva, kun iho on yhtäaikaa kuiva sekä rasvainen. Toi nyt vähentää ainakin sitä kuivaa hilseilyä. Aika sotkuistahan toi on...

Tulipa käytyä pitkästä aikaa lääkärissäkin tämän takia, ja eipä sieltä tosiaan mitään uusia kikkoja löydy :( Sain kuitenkin Bemetson kortisonilitkua jälleen, ja se kyllä tehoaa mulla ihanasti melkein heti. Tietenkään kortisonia ei ihan jatkuvasti voi käyttää, mutta ihanaa taas pitkästä aikaa kun nuppi on täysin kutinavapaa.
LP_Alice

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Mullakin rauhoittui päänahka vähäsen kun avokadoöljyä muhittelin. :) Huomattavasti mukavempaa kuin tuo savella sotkeminen! Onkohan joku muuten kokeillut Neem-öljyä seborreaan? Itse tilasin tuota seborrean/aknen taltuttamiseen naamassa, ajattelin kokeilla myös hiuspohjaan. Ihan järkyttävän hajuistahan tuo on, mutta pakko kai se on kokeilla...
purppura
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1735
Liittynyt: 28 Touko 2006, 11:36

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja purppura »

Minä olen myös nyt jonkin aikaa levittänyt kookosöljyä hiuspohjaan monena päivänä ennen hiustenpesua. Luulen, että tällä tavalla hiuspohja ainakin puhdistuu paremmin, samoin miten kasvotkin tuntuvat pohtaammilta kun pohjalle ennen geelipesua on levittänyt öljyä. Ainakin olen huomannut, ettei hiuspohja kutise niinkään seuraavina päivinä tällaisen pesun jälkeen. Yleisesti muuten olen jättänyt nyt kuivashampoonkin harvinaisempaan käyttöön tai käytän sitä mahdollisimman vähän.

Nyt hiuspohjani on ollut tietyiltä alueilta pitkän aikaa ärtyneempi tai oikeastaan kutina aiheuttaa ärtymistä ja jokin muukin parannuskeino olisi varmasti hyvä lisä kookosöljyn rinnalle. Sinällään hiuspohjani kuntoon saamiseksi olen valmis maksamaan vähän enemmän, mutta etsin kuitenkin kohtuuhintaista ratkaisua. Onko naamio paras hoitokeino hoitaa ihoa ja onko silloin varteenotettava vaihtoehto vain SIM Oil Cure? Olen jotenkin ihan pihalla miten tällaista ongelmaa tulisi hoitaa, ja myyjät eivät aina ole myöskään ratkaisu asiaan.  :D  :-\  IHerbista en voi tilata myöskään.

Edit. Ja olen kokeillut itsekin savea! Pari kertaa nyhräsin aineen kanssa, mutta saven levittäminen on ihan liian vaivalloista ja niin on myös sen peseminenkin pois hiuspohjasta. Tuolloin en myöskään kokenut varsinaista helpotustakaan savesta.
Viimeksi muokannut purppura, 12 Loka 2011, 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hallonnikas
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Loka 2006, 14:34

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Hallonnikas »

Nyt kun kerron päänahkani paremmasta tilasta niin taatusti tapahtuu kummia...

Pesin viimeisen kirjoitukseni jälkeen pitkään pelkästään Aqualan L-voiteella ja hoitoaineella ja päänahka voikin yllättävän hyvin, kunnes päätin kokeilla kunnolla lantrattua Urtekramin hajusteetonta shampoota teepuuöljyllä tehostettuna. Seurauksena hilseilyä koko päässä ja punoittavat ohimot. Shampoot siis ilmeisesti eivät vaan sovi missään muodossa mun nahalleni, tai alan heti raapia itseäni verille ja ohimoilta lähtee tukka. No nyt se on selvitetty: elämä ilman shampoota (ja kutinaa!) alkakoon.

Käytän siis päänahan hoitoon:

- itse tekemiäni päänahkaliuoksia (sotken niihin yrttejä, viiniä, teetä, vihanneksista ja hedelmistä puristettua mehua, glyseriiniä, öljyjä...)
- Aqualan L:ää (mihin mulla onneksi on resepti, tätä nimittäin kuluu aika tahtia...)
- XZ suklaa&vanilja hoitoainetta (mitä myöskin kuluu hillittömiä määriä)

Siinäpä se arsenaali. Jätettävät ja muut nyt on asia erikseen, ne kun ei koske päänahkaan kumminkaan. Kummasti noillakin aineilla saa mm. öljyt pois latvoista. Olen pitkän aikaa harrastanut latvojen uittelua seesamiöljyssä ennen pesua, eikä mistään lähmästä ole tietoakaan CO/voidepesun jälkeen.
Tukka on ihana ja pehmeä pesujen jälkeen, mutta toisena päivänä alkaa tyvi näyttää vähän litistyneeltä ja raskaalta. Ei kuitenkaan niinkään rasvaiselta. Myöskään hiusten tuntuma ei ole rasvainen. Edelleen pesen siis tukkani joka toinen päivä, alkuun se tuntui kovin tympeältä kun tukanpesun esivalmisteluihin voi jo saada menemään aikaa sen puoli tuntia... Nyt kun päänahka on pitkästä aikaa kunnossa, niin voin kyllä todeta että uhraan mieluusti sen verran aikaa kun vain kunnossapitoon tarvitsen. Rahaakin tuntuu menevän hieman enemmän kun kokoajan joutuu hakemaan lisää rasvaa ja hoitista, mutta kyllä senkin nyt kestää.
Vielä tovi sitten mietin että millähän ilveellä selviän kaikista kyläilyistä tms. mutta CO-pesunhan voi hoitaa myös pikaversiona, kun on kysymys vaan puhdistamisesta eikä niinkään muhittelusta. Pitää vaan kuljettaa omaa pulloa mukana ettei kyläilypaikan hoitikset ole muisto vain käyntini jälkeen. ;D
1bFii. Omanvärinen tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa.
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Chaos »

Mulla on ollut tämä seborrea niin pahana, että syön kolme kuukautta Tetralysalia (auttaa myös akneen) ja lääkäri sanoi, että voin aina tuon kuurin syödä pari kolme kertaa vuodessa, jos vaan tuosta on apua. Tuloksia odotellessa. Pari viikkoa kohta vasta syönyt. Voin raportoida myöhemmin, miten on ollut apua.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

^Onko tuo joku antibiootti vai mikä kuuri tuo on?
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^ Juu, nimenomaan antibiootti. Otetaan kerran päivässä.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
pinkpepper
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2736
Liittynyt: 27 Heinä 2006, 18:23

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja pinkpepper »

^Ok. Hui, aika pelottavalta kuulostaa että voit syödä parikin noin pitkää antibioottikuuria vuodessa. Tai no ei kai siinä mitään jos auttaa vaivaan. Mietin vaan että mahtaako poistaa vaivan lopullisesti, vai palaako aina kuurin loputtua? Itse söin joskus antibioottikuurin iho-ongelmiin, mutta ei postanut ongelmaa vaan se palasi kuurin loputtua. (Söin sitten toisen kuurin joka tehosi, mutta se olikin jo todella rankka ja pitkä kuuri.)
PoohBear
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 193
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 19:17

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja PoohBear »

Chaos, syöthän kuurin kanssa vahvoja probiotteja? Itse jouduin syömään samaa lääkettä useampi vuosi sitten, enkä tajunnut syödä sillon samalla maitohappobakteereja ja siitä alkoi ruoansulatusvaivojen ongelma vyyhti. Tällä hetkellä pystyn syömään vain muutamaa ruoka-ainetta ilman, että vatsa menee moneksi päiväksi sekaisin. Hyvän bakteeri kannan korjaamiseen menee n.2 vuotta jos se pääsee tuhoutumaan.
Hiukset: 1c M iii. Hajusteettomat luomu tuotteet käytössä.
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Seborrea, seborroinen ekseema, taliköhnä

Viesti Kirjoittaja Chaos »

^ Juu syön päivittäin :) Ei huolta! Mulla on tosi herkkä vatsa ja siksi noita syön aina muutenkin vaikkei antibioottikuuria olisikaan päällä!

Pitää ehkä joskus pyytää jotain muuta antibioottia testiin, jos vaikka auttais niin, ettei tarttis syödä kuin kerran vuodessa kuuri, jos sitäkään. pinkpepper, minkä kuurin sä sait? Siis se rankka kuuri, joka tehosi.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Vastaa Viestiin