Helposti rasvoittuvat hiukset

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja deko »

"Kerran viikossa pesu" ei ole autuaaksi tekevä asia.

Jos päänahkasi haluaa päivittäisen pesun niin kannattaa etsiä hellävarainen kosteuttava shampoo ja pestä se päänahka joka päivä. Latvat saa suojattua kyllä shampoolta, ihan vain levittämällä hoitista (hutiostokset kelpaavat tähän) pituuksiin ennen pesua ja levittämällä shampoon laimennettuna pituuksiin.

Hiukset saa joissain tapauksissa totutettua harvempaan pesuväliin ja se tietenkin helpottaa latvojen tilannetta, mutta jos päänahka ei pienen totuttelun jälkeen tähän suostu niin ihan turha yrittää väkisin.

Avalon Organics Grape Seed sulfaatiton kosteuttava shampoo on ainakin minun hiuksistolleni mainio tuote päivittäiseen pesuun. Sipaisen latvoihini ennen shampoota jotain (ihan mitä tahansa)  hoitista suojaamaan ja tukka voi hyvin.
this too shall pass.
Kauris
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2846
Liittynyt: 24 Syys 2011, 16:47

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja Kauris »

Mä en tiedä onko tätä käsitelty tässä ketjussa jo vai onko tästä oma ketjunsa, mut mitkä asiat saattais aiheuttaa tukan rasvoittumisen kiihtymistä? En oo koskaan pitänyt tukkaani erityisen herkästi rasvoittuvana, joka toinen tai joskus kolmaskin päivä on ollut normaali pesutahti. Nyt musta tuntuu kuitenkin, että hiusten juuri pitäisi pestä päivittäin, tuntuu jotenkin rasvaiselta.
Vyötärö-alaselkämitassa.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.
tipson
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1338
Liittynyt: 03 Tammi 2012, 20:04

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja tipson »

^ ekaks tulee mieleen hormonit ja toiseksi kyse voi olla kuivasta ihosta, jolloin iho alkaa tuottamaan talia. Ei välttämättä heti kannata alkaa käyttään tujuimpia "rasvoittuvalle päänahalle" nimitystä kantavia shampooita, vaan hellävaraisia ja kosteuttavia. Jos päänahka tuntuu kiristävälle, kutiavalle tms. ennen ravoittumista niin kuivuus vois olla se ongelma. Varsinkin näin ilmojen kylmetessä ja huoneilman kuivuessa vois ehkä kyse olla siitä.. Jos sitten tulee lisäksi finnejä yleisiin hormonifinnipaikkoihin nii sitten luultavasti hormonit kyseessä.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.
tsupp
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 14:16

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja tsupp »

^ Hormoneja minäkin lähtisin ensimmäisenä syyttämään. Tähänhän viittaa sekin, että yleensä rasvoittumisongelmasta ruvetaan kärsimään vasta esipuberteetti-iässä, kun hormonit alkavat hiljalleen hyrräämään. En itsekään lapsena pessyt hiuksia shampoolla, elleivät ne olleet jostain ulkoisesta syystä päässeet likaantumaan. Rasvaiset ne eivät olleet koskaan, se ongelma tuli vasta murrosiässä. Samoin äitini on maininnut päänahkan rasvaisuuden vähentyneen huomattavasti vaihdevuosien myötä.

E-pillerit saattavat vähentää myös päänahkan rasvoittumista samalla kuin muitakin iho-ongelmia. Näin oli muistaakseni myös itselläni. Henkilökohtaisesti en tosin koe pesuvälin pidentämistä niin tärkeäksi asiaksi, että olisin valmis sen takia pillereitä popsimaan, kun haitat omalla kohdallani ohittavat hyödyt.
elämänkevät
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 13:22

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja elämänkevät »

tipson kirjoitti: ^ ekaks tulee mieleen hormonit ja toiseksi kyse voi olla kuivasta ihosta, jolloin iho alkaa tuottamaan talia. Ei välttämättä heti kannata alkaa käyttään tujuimpia "rasvoittuvalle päänahalle" nimitystä kantavia shampooita, vaan hellävaraisia ja kosteuttavia. Jos päänahka tuntuu kiristävälle, kutiavalle tms. ennen ravoittumista niin kuivuus vois olla se ongelma. Varsinkin näin ilmojen kylmetessä ja huoneilman kuivuessa vois ehkä kyse olla siitä.. Jos sitten tulee lisäksi finnejä yleisiin hormonifinnipaikkoihin nii sitten luultavasti hormonit kyseessä.
Mulla ainaki näin talvella nimenomaan kosteuttava ja hellävarainen shampoo auttaa rasvoittumiseen, kun kesällä taas tarvii tujummat mömmöt.
Mitkä alueet on tyypillisimpiä hormonifinnipaikkoja? Mulla meinaa kukkii nyt toinen poski ja suunympärys (tulee tuohon huulen rajaan finnejä kokoaika ja ne on kipeitä)
Oman värin ja pituuden kasvattelua. Hennot hiukset, herkkä päänahka ja hiusväriallergia rajoitteina.
Kauris
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2846
Liittynyt: 24 Syys 2011, 16:47

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja Kauris »

Mistäköhän mun hormonit nyt ois innostuneet. 0_0 Mulla nimittäin on tullut myös muutamia finnejä, jotka luultavasti on hormonifinnejä. Voihan tää toki olla hetkellistäkin ja normalisoitua ajan kanssa. Luultavasti on monen asian kombo. No, ei tää nyt oo niin vaarallista, tukanpesu on vaan mulle ärsyttävää hommaa kun tää karvapehko kuivuu niin kauan, enkä haluais ruveta kuivashampoon kanssa enempää läträämään kun pelkään sen vahingoittavan hiusta.

No, ehkä kokeilen enemmän co-pesua ja tarkastelen tilannetta.
Vyötärö-alaselkämitassa.
Hiukset normaalit <3 Mill Creek keratin conditioner, Giovanni Smooth as Silk, Alba Botanica jätettävä
Iho vaikea: herkkä, punoittava, näppylöivä, epäpuhdas, pintakuiva, rasvoittuva <3 yksinkertaiset herkän ihon tuotteet, Xyliderm, öljyputsarit.
tsupp
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 71
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 14:16

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja tsupp »

elämänkevät kirjoitti: Mitkä alueet on tyypillisimpiä hormonifinnipaikkoja? Mulla meinaa kukkii nyt toinen poski ja suunympärys (tulee tuohon huulen rajaan finnejä kokoaika ja ne on kipeitä)
Itsellä niitä tulee yleensä nimenomaan suun ympärille, poskille ja otsaan. Toisinaan sellainen saattaa putkahtaa yläselkäänkin. Paikat vähän vaihtelevat, mutta ei niistä voi erehtyä, koska ovat nimenomaan ihan pirullisen kipeitä paukamia! Niitä jos erehtyy puristelemaan niin kiukustuvat vaan lisää. Auts.
sininen kissa
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 287
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 09:52

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja sininen kissa »

Dekolla ja evergreenilla on edellisellä sivulla hyvät pointit: jos päänahka kaipaa päivittäisen pesun, se sille suotakoon.

Minulla on melko rasvoittuva päänahka. Vuosikausia yritin taistella sitä vastaan, ja pesin hiukset vain joka toinen päivä. Minulla oli takkuuntuvat pitkät hiukset, joiden pesu ja selvitys oli oma operaationsa - siksi en jaksanut pestä joka päivä. Aina toisena päivänä pesusta hiukset olivat näkyvästi rasvaiset, ja hiukset piti laittaa kiinni. Usein käytin myös perunajauhoja rasvaisuuden häivyttämiseen. Ne toimivat kosmeettisesti, mutta eivät vieneet pois KUTINAA. Hävetti kun koulussakin piti vähän väliä rapsuttaa päänahkaa, mietin että luulevatko muut että minulla on täitä... Se lähmäinen tunne päänahassa myös tekee koko olon likaiseksi ja tunkkaiseksi.

Tänä syksynä leikkautin kivan polkkamallin, ja samalla aloin pestä hiukset päivittäin. Hiustenpesu on nyt helppoa ja nopeaa, tukka ei kaipaa hoitoainetta eikä mitään selvittelyä pesun jälkeen, ja kuivuu tosi nopeasti. Mikä parasta, päänahka on aina puhdas ja raikas. Kutina on loppunut. Tunnen, että päänahka voi hyvin.

Minun päänahkani ei koskaan tottunut siihen pesuvälin pidentämiseen. Nyt annan sille päivittäisen pesun, jonka se kaipaa.
1a Mii. Liukkaat ja lasimaiset, vaalennetut solisluumittaiset hiukset. Kasvatusta BSL:ään. Lempisarjat XZ ja Joico.
Vaseline

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja Vaseline »

Hei, erittäin rasvoittuva päänahkani ja kuivat hiukseni eivät hylänneet Johnsonin vauvashampoosta (keltainen shampoo, no more tears). Tukka on kuivemman tuntuinen, mutta samalla mattainen ja öljyisen tuntuinen. Hiukset ovat hauraat, joten ajatus syväpuhdistavasta shampoosta kauhistuttaa. Ei enää vauvashampoota tähän päähän:(
Louna
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 724
Liittynyt: 30 Syys 2012, 14:41

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja Louna »

^ Mä olen satunnaisesti pessyt hiukseni lasten shampoolla, kun om aon ollut lopussa, ja ne yleensä pesee hiukset liian kuiviksi. Päänahkaa ne eivät kuitenkaan ole kuivattaneet liikaa, ja ihmettelin, miten lasten hiukset on liukkaat ja kiiltävät, vaikka mulla sama shampoo kuivattaa hiuksia liikaa.
2c F ii
Vaseline

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja Vaseline »

Olen itse ihmetellyt ihan samaa, oman lapseni tukka suorastaan kiiltää ja hehkuu vauvashampoon jäljiltä! En laittanut shampoota kuin muutamiin kohtiin ja ne kohdat ovat kummallista hamppua, mutta kuitenkin öljyiset ja rasvaiset >:( Pahinta on, että kyseessä ovat etuhiukset. Olen huomannut, että minulle eivät sovi polyquaternium 10:a sisältävät shampoot, ne tekevät hiuksista silikonimaiset. Kaapissa on Dermosilin syväpuhdistavaa ja Herbinan sp, edellisessä on tosin sitä polyquatia....huoh, millähän sitä saisi nämä hiukset puhtaaksi?
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja evergreen »

Mulla on samankaltaisia kokemuksia supermiedoista shampoista. Olen ajatellut, että ehkä se johtuu siitä, että lasten päänahka (kuten muukaan iho) ei tuota rasvaa, toisin kuin meidän isompien. Hyvin miedolla shampoolla pestessä tuntuu siltä, ettei se pysty liuottamaan suurinta osaa rasvasta, vaan jää talin kanssa jonkinlaisena tahmana hiuksiin. Hiukset jäävät toisiinsa takertuviksi ja likaisen mattaisiksi. Hiukset eivät välttämättä ole kuivuneet, vaikka ne tuntuvat siltä - joskus huono pesu jättää vastaavan tunteen. Lasten shampoot eivät välttämättä ole hyvä vaihtoehto niillekään aikusille, jotka haluavat varjella hiuksiaan, kun niitä ei ole suunniteltu rasvan liuottamiseen.

Olen kokeillut monia kampaamon syväpuhdistavia kertymien poistamiseen, ja kaikki ovat olleet liian kuivattavia hiuksille, mutta silti liian tehottomia poistamaan töhnää. Parasta on ollut Lushin I Love Juicy, jolla mun tukka jää jopa pehmeän ja kosteutetun tuntuiseksi, kunhan en ihan joka päivä käytä. Siinä ei ole polyquaterniumeja. Mulla on siis rasvoittuva päänahka ja kuivat ja hennot hiukset.
1cFii, oma väri.
elämänkevät
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Maalis 2011, 13:22

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja elämänkevät »

evergreen kirjoitti: Mulla on samankaltaisia kokemuksia supermiedoista shampoista. Olen ajatellut, että ehkä se johtuu siitä, että lasten päänahka (kuten muukaan iho) ei tuota rasvaa, toisin kuin meidän isompien. Hyvin miedolla shampoolla pestessä tuntuu siltä, ettei se pysty liuottamaan suurinta osaa rasvasta, vaan jää talin kanssa jonkinlaisena tahmana hiuksiin. Hiukset jäävät toisiinsa takertuviksi ja likaisen mattaisiksi. Hiukset eivät välttämättä ole kuivuneet, vaikka ne tuntuvat siltä - joskus huono pesu jättää vastaavan tunteen. Lasten shampoot eivät välttämättä ole hyvä vaihtoehto niillekään aikusille, jotka haluavat varjella hiuksiaan, kun niitä ei ole suunniteltu rasvan liuottamiseen.

Olen kokeillut monia kampaamon syväpuhdistavia kertymien poistamiseen, ja kaikki ovat olleet liian kuivattavia hiuksille, mutta silti liian tehottomia poistamaan töhnää. Parasta on ollut Lushin I Love Juicy, jolla mun tukka jää jopa pehmeän ja kosteutetun tuntuiseksi, kunhan en ihan joka päivä käytä. Siinä ei ole polyquaterniumeja. Mulla on siis rasvoittuva päänahka ja kuivat ja hennot hiukset.
Heippa hiuskaima! Rasvoittuuko sullakin se osuus pahemmin mitä et värjää (siis jos yhä kasvatat omaa väriä)? Itse kasvatin n.10cm omaa väriä kunnes maaliskuussa 2013 kyllästyin jatkuvasti rasvaiseen hiuksistoon ja vaalensin päällimmäiset hiukset. Nyt on alla omaa väriä pelkästään, joka on ihan ok, mutta tuo päälliosio on ihan toivoton...taas on noin 10cm tyvikasvu, joka rasvoittuu ja värjätyt latvat taasen kuivat.&nbsp;

Elikkä kysymys kaikille hentohiuksisille joiden pää rasvoittuu: etsin silikonitonta shampoota (silikoni saa päänahan punoittamaan ja kutisemaan), joka ei lässäytä, eikä kuivata liikaa (jolloin myöskin päänahka kutisee), olisko vinkkejä?
Oman värin ja pituuden kasvattelua. Hennot hiukset, herkkä päänahka ja hiusväriallergia rajoitteina.
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja evergreen »

^ Heippa hei!&nbsp; :) Kasvatan yhä omaa väriä, ja vaalennettua on jäljellä enää kasvoja reunustavien alueiden latvoissa. En ole sitä vaalennettuakaan mitenkään tässä viimeisen parin vuoden aikana kasvatellessa sävytellyt tai muuta, joten viimeisin vaalennus/värjäyskokemus on koko pään vaalennus joitakin vuosia sitten. Kyllä ainakin vaalennus ehdottomasti piti päänahan kuivempana jonkin aikaa, ja hiukset ilmavampina kun karheutuivat. Sen lisäksi olen huomannut, että päänahkani ei muutenkaan rasvoitu niskan puolelta ollenkaan niin paljoa kuin päältä ja takaraivolta, siis ihan liittymättä värjäämiseen.

Mun mielestä ihan loistava silikoniton arkishampoo on Lushin Fair Trade Honey. Mä käytän sitä nykyään päivittäin, ja välillä jos haluan tehokkaamman pesun niin käytän saman merkin rasvoittuville hiuksille tarkoitettua I Love Juicy -shampoota tai tuuheuttavaa Big-shampoota. Tuo hunajashampoo antaa runsauden tuntua ja pehmeyttä - on siis hellä, mutta hyvä ilmavuutta kaipaavalle. Kehun tätä varmaan liikaa, mutta se on poikkeuksellisen hyvä shampoo ihan ainesosiltaankin. Tilasin omani Britannian verkkokaupasta yli puolet Suomen hintoja halvemmalla.
1cFii, oma väri.
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Helposti rasvoittuvat hiukset

Viesti Kirjoittaja Liina »

^^Mulla ainakin värjäämätön juurikasvu rasvottuu selkeästi nopeemmin. Riittää että sitä on sentin verran. Värjään siis kuukauden välein.

Pesuvälin pidennyksestä: Pesin pari vuotta hiukset sitkeesti vain joka toinen päivä ja joskus venytin joka kolmanteen päivään. Hiukset oli tokana päivänä juuresta rasvaset ja oli pidettävä kiinni. Lisäksi päänahka kutisi. Kun leikkasin lyhyen mallin oli pakko siirtyä pesemään joka päivä. Lopputulos: hiukset rasvattuu saman verran kuin ennenmin, päänahka kutisee vähemmän ja tukka näyttää joka päivä hyvältä. Olen alistunu kohtalooni. Mulla on vaan sellanen hiustyyppi että rasvasuus näkyy ihan heti.

Mulla tärkeintä on käyttää sopivasti pesevää shampoota, jotta päänahan saa puhtaaksi, mutta ei kuivata liikaa. Kaikki rasvottuville hiuksille tarkotetut shampoot ja toisaalta liian kosteuttavat on pahentanu rasvottumista. Vältän myös silikonia shampoissa ja poishuuhdottavissa hoitoaineissa.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
Vastaa Viestiin