Sivu 1/1

Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 17 Loka 2006, 11:39
Kirjoittaja Ego
Hmm... tämä aihe ei oikein minnekään sopinut kun täällä ei ollut mitään terveydenhoito tms. osiota. Kävin aikoinani hiusjuurianalyysissä ja osasta juurista puuttui proteiiniydin kokonaan... se on tämä köyhän opiskelijan ruokavalio kun ei ole varaa syödä säännöllisesti lihaa yms. ja maitotuotteista ei kroppa oikein pidä, soijatuotteet ja vastaavat taas kukkarolle liian kalliita. Nyt mietinkin jonkinlaisten urheilijoille tarkoitettujen proteiinilisien ostamista, onko kellään kokemuksia näistä? Mitään konkreettista vaikutusta hiusten kuntoon? Joskus kokeilin säännöllisesti soijajauhetta jokapaikkaan tunkea, mutta siitä tuli niin massiiviset ilmavaivat ja turvotukset että. Lisäksi en huomannut tuolla dieetillä mitään vaikutusta hiuksiin vaikka samanaikaisesti söin päivittäin 1-2 kananmunaa.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 17 Loka 2006, 12:50
Kirjoittaja sipe
Ei ole kokemusta proteiinilisisistä, mutta eikös ne vasta kalliita ole?

Luulisin, että edullisimmalla saat proteiinia Palkokasveista (osta kuivattuja papuja ja liottele & keitä niitä). Toinen hyvä vaihtoehto on myös tuo kananmuna ja kolmas suhteellisen edullinen on esim. Lidlin pakastesei/turska/mikälie. Jos en ihan väärin muista, niin tuossa kalassa on yksi parhaista proteiini/kalorisuhteista. Protskuja 100 grammassa yli 20 ja kaloreita about 80.

Vaikka söisit tuota kalaa 200 g joka päivä, niin ei se kuukaudessa kyllä paljoa yli 20 eur tule maksamaan. Eli ihan taatusti halvempaa, kuin nuo proteiinilisät. Ja jos lisäät vielä kuuriin esim. 2 kananmunaa päivässä, niin kokonaiskustannukset pysyttelee mun nähdäkseni vieläkin n 30 eur /kk. Niin ja jo näistä kahdesta saat yli 60 g proteiinia päivässä, joka on kyllä ihan kohtalaisen riittoisa satsi, sillä tuleehan sitä proteiinia muualtakin.

Joskus olen lukenut, että proteiinidiettiläisillä tukka on saanut tosissaan uutta puhtia runsaan proteiiniannostuksen myötä, joten kyllä proteiinien saannista kannattaa jo tukankin vuoksi huolehtia.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 17 Loka 2006, 13:15
Kirjoittaja Nove
En oo huomannut suuremmillakaan (3g per painokilo) proteiinimäärillä olevan niinkään hiusten kuntoon mitään vaikutusta, pikemminkin niiden kasvunopeuteen.

Hinta tietenkin riippuu aika paljon siitä minkä mieltää kalliiksi ja minkä ei, mutta kyllä maustamatonta perusheraproteiinia aika halvalla saa. Tuolla Sipen mainitsemalla 20 eurolla saa kuukauden proteiinit, jos ottaa sen 50-60g päivässä. Se on tietysti eri juttu mistä ne proteiinit haluaa ottaa, kyllä se kala/normaali ruoka kuitenkin paremmalta maistuu.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 17 Loka 2006, 13:58
Kirjoittaja sipe
No eipä ole proteiini kallista. :o Olisin kyllä luullut paljon hintavammaksi...

Tosin: tuon proteiininhan lisäksi pitää vielä syödä. Ja maksaahan se ruokakin... :-\

Eli jos proteiinit kerää ruoasta, niin siinä saa sekä energiaa että ravinteita. Lisäproteiineilla tuskin nälkää saa karkoitettua yhtä hyvin kuin oikealla ruoalla. (tai mistäs minä sen tiedän vaikka saisikin, omaa kokemusta ei siis ole). ;)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 17 Loka 2006, 16:19
Kirjoittaja Ego
Niin kai se on... tosin kalaa ei voi joka päivä syödä raskasmetallien takia.

Tulikin juuri töiden, opiskelujen yms. suhteen muutos elämään... eli minusta tulee helsinkiläinen! ...ja näin Helsinkiä tuntemattomana ihmisenä kiinnostaisi ravinnon hankinnan suhteen seuraavat asiat (anteeksi aiheesta poikkeaminen... ;):

- Onkos Helsingissäkin joku toriaika jolloin saa kasviksia ja hedelmiä halvemmalla juuri ennen "sulkemisaikaa", eli euron pusseja tms.? Jos, niin millonkas kannattaisi mennä kärkkymään?

- Missäs olisi lähin Lidl tai muu halpamarketti ja miten sinne mennä julkisia kulkuneuvoja käyttäen?

edit: täytyykin tehdä ihan kunnon laskelma että miten paljon tulee mistäkin proteiinia ja miten paljon tulee mikäkin dieetti maksamaan... nyt kun budjetti entisestään tiukentuu Helsinki-asumisen takia... ilmoittelen sitten tuloksista! ;)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 17 Loka 2006, 17:06
Kirjoittaja andel
Mulla on kanssa sama dilemma, opiskelijabudjetin ja terveellisen, tasapainoisen ruokavalion yhteensovittaminen. Suosittelen myös opettelemaan papujen, linssien, pähkinöiden ja siemenien käytön ruuanlaitossa: kun ostaa kuivattuja papuja ja liottelee ja keittelee ne itse, tulee todella halvaksi. Etnisistä ruokakaupoista saa etenkin tosi halvalla erilaisia papuja, mutta eipä ne tavallisessa kaupassakaan suuria summia maksa. Mä oon bongaillut hyviä kasvisruokaohjeita netistä, etenkin Eläinoikeusfoorumin reseptiosio on tosi hyödyllinen. Siemeniä laitan itse ainakin leipiin ja paahdetut auringonkukansiemenet on myös tosi hyviä naposteltavia, pähkinöitä voi laittaa wokkeihin jne.

Noissa pavuissa yms. pitää vaan ottaa huomioon, että niiden sisältämä proteiinin koostumus ei vastaa ihan täysin ihmisen tarpeita, joten niiden kanssa pitää yhdistellä täydentäviä proteiinin lähteitä. Eli esim. viljavalmiste+pavut täydentävät toisiaan. Täältä löytyy lisätietoa, ja tosiaan niitä täydentäviä ruoka-aineita ei tartte välttämättä syödä samalla aterialla, samana päivänä riittää että keho pystyy hyödyntämään ne aineet.

Tuosta proteiinijauheesta saisi varmaan helposti ne tarvitsemansa proteiinit, mutta ei kai siinä vitamiineja tms. hirveästi ole? Senkin takia on parempi mun mielestä käyttää vähän vaivaa sen lihan proteiinien korvaamiseen ja tehdä oikeaa ruokaa, pavut&kumppanit sisältää niin paljon muitakin tarpeellisia ravintoaineita  :)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 17 Loka 2006, 17:37
Kirjoittaja Ananas
Proteiinijauheet olisi varmasti opiskelijan tai muiden säästäväisten ravintoon ihan hyvä lisä, mutta täysin niille ei kannata proteiinin saantia jättää. Alkaa herkästi maistumaan puulta ne jauhot.  Suunnilleen 30g voisi olla ihan hyvä satsi, loput sitten inhimillisemmistä lähteistä. Vitamiineja taitaa laadukkaimmissa jauhoissa ainakin olla jonkin verran.

Halvimmat prodejauhot taitavat olla heraproteeinia, mikä sisältää aika paljon laktoosia. Jos se ei ole este, niin maustamatonta perusheraa saa 8,9e/800g, eli aika vähän jää hintaa annokselle. Lähes laktoositonta heraproteeinia on ionisoitu hera, joka onkin sitten jo n.20e/800g. Maitoproteiini on nimestään huolimatta vähälaktoosista, siinä taitaa olla n. 0,3g laktoosia sadassa grammassa. Se on kalliimpaa, n.22e/100g. Soijasta saatu protsku on halvimmillaan alle 10e/800g ja tuo on laktoositonta. Proteeinilisät sisältävät n. 80-90g proteiinia/100g jauhoa.

Nuo maustamattomat maistuvat usein aika pahalle, mutta oppii niitäkin varmaan alas saamaan. Maustettujakin vaihtoehtoja on tarjolla ja tuurilla sieltä voi löytyi ihan kivojakin makuja. Pääasiassa maistamani ovat olleet tosi keinotekoisen ja imelän makeutusaineen makuisia, joten mieluummin vetelen maustamattomia.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 18 Loka 2006, 17:04
Kirjoittaja Ego
Hei, tuo 8,90 € / 800 g heraa kuulostaa hyvältä, mistäs niin halvalla saa...? Sinänsä keho ei hirveästi laktoosista tykkää mutta ei nyt järkyttäviä ongelmiakaan tule... voisi mennä maitohappobakteerien kera (nehän pilkkovat myös laktoosia jonkin verran).

Niin, papujen kanssa minulla vaan on sellainen ongelma että aiheuttavat hiukan ilmavaivoja / turvotusta... valmistustavallakaan ei taida siihen olla vaikutusta? Suoraan sanoen en ole hirveästi kokeiluja noiden suhteen tehnyt juuri edellä mainitun syyn takia, ehkä pitäisi kokeilla eri valmistusmenetelmiä ja suhteellisia määriä ja pitää "ilmavaivapäiväkirjaa", heh...  ;D

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 18 Loka 2006, 17:08
Kirjoittaja Supervixen
Ananas kirjoitti: Nuo maustamattomat maistuvat usein aika pahalle, mutta oppii niitäkin varmaan alas saamaan. Maustettujakin vaihtoehtoja on tarjolla ja tuurilla sieltä voi löytyi ihan kivojakin makuja. Pääasiassa maistamani ovat olleet tosi keinotekoisen ja imelän makeutusaineen makuisia, joten mieluummin vetelen maustamattomia.
Mulla on hyvä vinkki protskujauheen alassaamiseen! :) Ne maustetut voi tosiaan unohtaa, ne on IHAN kamalia ja ennemmin tai myöhemmin niiden juominen alkaa todella etomaan. Maustamattomatkin on kuitenkin aika tympeän makuisia sellaisenaan, siis jos sekoittaa pelkkään veteen tai maitoon tai vaikka puuroon (voin kertoa että puurokin alkaa maistua aikas pahalta), mutta meitsi on löytänyt täydellisen ratkaisun mehusta ja rasvattomasta maidosta, eli 1,5dl mehua (tykkään eniten Marlin appelsiinimangosta ja mustikka-aranonia-punaisesta teestä, jälkimmäisellä etenkin tulee uskomattoman raikas tulos!) ja 1,5dl maitoa ja 1dl proteiinijauhetta. Vatkaus ja a vot! Maistuu raikkaalle pirtelölle, maustettujen protskujauheiden tunkkaisesta keinoimelyydestä ei tietoakaan! Suosittelen lämpimästi.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 18 Loka 2006, 17:12
Kirjoittaja Ananas
Ego kirjoitti: Hei, tuo 8,90 € / 800 g heraa kuulostaa hyvältä, mistäs niin halvalla saa...? Sinänsä keho ei hirveästi laktoosista tykkää mutta ei nyt järkyttäviä ongelmiakaan tule... voisi mennä maitohappobakteerien kera (nehän pilkkovat myös laktoosia jonkin verran).
Ufsilta löytyy, osoitteesta http://www.ufs.fi/ saa tilattua ja ketjun liikkeitäkin on ympäri suomen. Samoin noita saa monista luontaistuoteliikkeistä.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 18 Loka 2006, 18:25
Kirjoittaja tnn
Supervixen kirjoitti:
Ananas kirjoitti: Nuo maustamattomat maistuvat usein aika pahalle, mutta oppii niitäkin varmaan alas saamaan. Maustettujakin vaihtoehtoja on tarjolla ja tuurilla sieltä voi löytyi ihan kivojakin makuja. Pääasiassa maistamani ovat olleet tosi keinotekoisen ja imelän makeutusaineen makuisia, joten mieluummin vetelen maustamattomia.
Mulla on hyvä vinkki protskujauheen alassaamiseen! :) Ne maustetut voi tosiaan unohtaa, ne on IHAN kamalia ja ennemmin tai myöhemmin niiden juominen alkaa todella etomaan. Maustamattomatkin on kuitenkin aika tympeän makuisia sellaisenaan, siis jos sekoittaa pelkkään veteen tai maitoon tai vaikka puuroon (voin kertoa että puurokin alkaa maistua aikas pahalta), mutta meitsi on löytänyt täydellisen ratkaisun mehusta ja rasvattomasta maidosta, eli 1,5dl mehua (tykkään eniten Marlin appelsiinimangosta ja mustikka-aranonia-punaisesta teestä, jälkimmäisellä etenkin tulee uskomattoman raikas tulos!) ja 1,5dl maitoa ja 1dl proteiinijauhetta. Vatkaus ja a vot! Maistuu raikkaalle pirtelölle, maustettujen protskujauheiden tunkkaisesta keinoimelyydestä ei tietoakaan! Suosittelen lämpimästi.
Myös kaakaohon sekoittaminen saattaisi olla kokeilun arvoista :). Isäni tuota harrasti kun noita jauheita käytti nuorempana, alas näytti menevän hyvin. En kyllä vain osaa sanoa tuosta maistuvuudesta muuten mitään, koska itse ei ole koskaan tullut koetettua.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 18 Loka 2006, 18:59
Kirjoittaja Ananas
Ja jos välttämättä haluaa ostaa valmiiksi maustettua protskua, niin monilla merkeillä kaakaon makuiset on vähiten kamalia.  :)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 18 Loka 2006, 20:26
Kirjoittaja Aurelle
Minä en ole tykännyt noista mehuun tai kaakaoon proteiinien sekoittelusta. Ostan proteiinini valmiiksi maustettuna, tykkään esim. Fastin Hera 80 vaniljana ja suklaana. Mansikka ja vadelma on siltä sarjalta ällöjä.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 19 Loka 2006, 02:04
Kirjoittaja Suomineito
Olen tuossa hiusten kasvatuksen myötä alkanut kiinnittää huomiota myös proteiinin saantiin. Eräänä päivänä laskin saanko ruokavaliostani tarpeeksi proteiinia, ja huomasin etten todellakaan saa tarpeeksi. Suositus minun painoiselleni naiselle olisi ehkä vajaa 50 grammaa proteiinia vuorokaudessa. Jossain sanotaan että 1 gramma per painokilo päivässä olisi sopiva, jossain sanotaan taas yleistäen että 50 g päivässä naisille olisi sopiva. Painan vähän alle sen 50 kg, joten otan tavoitteeksi lähes 50 g proteiinia päivässä (vaikka en kyllä useinkaan jaksa ihan siihen määrään yltää, samalla kun tarkkailen ettei paino paljoa nousisi [olen pienikokoinen, normaalipainoinen]).

Normaalisti söin ennen melko vähän ja epäterveellistä ruokaa (tosin yhäkin välillä käy niin), mutta nykyään yritän mahduttaa sen proteiinin mukaan niin että saisin edes melkein tarpeeksi sitä päivittäin. Siihen proteiiniin juuri kiinnitän ruokavaliossani eniten nykyään huomiota, sen lisäksi että syön kaikenlaisia monivitamiini-, sinkki-, biotiini- ym. tabletteja. Ruokavaliooni ei kuulu minkäänlainen liha, ja syön kohtalaisen vähän mitään muitakaan eläinkunnan tuotteita, tosin noista maidosta ja munista en ole ollut kovin tarkka, eli voin välillä syödä ruokia/valmisteita joissa on käytetty maitoa/munia tai muita eläinperäisiä ainesosia lukuunottamatta mitään lihajuttuja.

Olen alkanut syödä paljon papuja, herneitä, kikherneitä, linssejä ja soijatuotteita. Niissä kun on paljon hyviä proteiineja. Ja niiden kanssa myös esim. makaronia ja hapankorppua, joissa tuntuisi olevan jonkinlaisia proteiineja myöskin, hiilihydraattien lisäksi. On mulla myös sellainen iso purnukka tuota proteiinijauhetta (suklaanmakuinen), en muista paljonko se maksoi, mutta totta että se ei meinaa oikein alas mennä. Olen sekoitellut sitä soijakaakaoon, mutta siihenkin sitä voi laittaa vain vähän jotta saisin sen alas. Välillä teen niin että sekoitan sitä hyvin vähän kerrallaan pieneen lasilliseen vettä, ja kulautan sen lasillisen haistelematta ja maistelematta alas. Sitten jonkin ajan päästä uusi lasillinen, päivän mittaan. Niin se on mulla parhaiten sujunut sen jauheen alas saanti.

Nyt sitten kun seuraavan kerran pääsen tästä lähtemään kaupungille asti niin katselen eräästä luontaistuotekaupasta proteiinipatukoita ja tutkailen muutkin proteiinivalmisteet läpi.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 19 Loka 2006, 10:15
Kirjoittaja Humppasusi
Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 19 Loka 2006, 15:42
Kirjoittaja kirmeli
en nyt jaksanut lukea läpi viestejä,että oisin katsonu oliko aiheesta asiaa jo kerrottu..eli siis proteiiniahan ei saa liikaa saada,sillä se aiheuttaa hiustenlähtöä.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 20 Loka 2006, 00:58
Kirjoittaja eOwyn
Soijarouhe ei todellakaan ole kallista, ison pussin saa parilla-kolmella eurolla, ja siitä riittää vaikka kuinka pitkään! Turpoaa silmänräpäyksessä valmiiksi, kun sekottaa kuumaan veteen ja sen voi maustaa melkein millä lailla vain, tai lisätä sellaisenaan esim. mysliin ja jukurttiin. Soijarouhe on teksturoitua soijapapua, joten siinä on vielä enemmän proteiinia ja kuitua kuin tavallisissa papujutuissa. Jos proteiinia pitää saada lisää, niin ehdottomasti suosittelen soijarouhetta. Jos tarvitsee myös kalsiumia, on rasvaton maitorahka ihan ykkönen, kotimaisten marjojen kanssa vieläpä varsinainen herkku ja vitamiinipommi. Kala on kanssa hyvä proteiinin lähde, mutta kalassahan ei kannata edes laihduttajan etsiä sitä vähärasvaisinta vaihtoehtoa, kalarasvojen omegakolmoset kun ovat vain hyväksi sydämelle ja aivoille ja hiuksille jne. :) Itse tosin juon pellavansiemenöljyä kalarasvojen sijaan.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 20 Loka 2006, 01:34
Kirjoittaja Suomineito
eOwyn kirjoitti: Itse tosin juon pellavansiemenöljyä kalarasvojen sijaan.
Onko muuten tuossa pellavansiemenöljyssä noita omegakolmosia, vai mitä siinä on sellaista terveellistä? Voisin itsekin kokeilla sitä jokatapauksessa jos se on jotenkin hyväksi tukalle. :) Mua on kiinnostanut nyt jonkin aikaa että mistähän saisin noita omega3-rasvahappoja tarpeeksi(?) kun en mitään kalatuotteita (edes kapseleina) pysty syömään. Omegakolmosta tiedän olevan ainakin sinisessä Keiju-margariinissa (vegaaninen) jota käytän aina levitteenä/rasvana. Mutta sitä pitäisi varmaan melkolailla syödä että saisi tarvittavan määrän tuota omega3-rasvahappoa...en tiedä pitäisikö, mietiskelen tässä vain ;) ... Toisaalta olen ollut lihattomalla/kalattomalla/kanattomalla ruokavaliolla (lakto-ovo-vegetaarisella) jo sellaiset 8 vuotta enkä ole puutostaudeista kärsinyt vaikken ole koskaan ennen nykyistä hiustenkasvatusinnostustanii ruokavaliooni kiinnittänyt mitään muuta huomiota kuin sen etten ole noita lihoja/kaloja/kanoja syönyt. Mutta nyt olen vaihtanut vähän vegaanisempaan (ja siis itselleni yhä hieman vieraampaan) suuntaan, en täysin vegaaniseen kuitenkaan kuten edellisessä viestissäni laitoin, niin olen enempi kiinnostunut noista terveellisistä ei-eläinperäisistä tuotteista. Varmaan mun kannattaisi kyllä kääntyä vaikkapa Vegaaniliiton puoleen näissä kysymyksissäni. ;D Mutta ajattelimpa kysyä täältä nyt ainakin tuosta pellavansiemenöljystä kun siitä tuli puhe. :)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 20 Loka 2006, 10:46
Kirjoittaja michelangelo
Pellavansiemenöljyssä on lyhytketjuisia omega-3, omega-6 ja omega-9 ja näitä vähän(? en taida nyt tarkistaa) enemmän kuin kalaöljyssä. Tohtori Tolosen mukaan ihmisen elimistö pystyy kuitenkin "vain vaivoin" muuttamaan näitä pitkäketjuisiksi ja nimenomaan pitkäketjuisilla omega-3:silla on hyviä terveysvaikutteita. Muttei hukkatavaraa tietenkään.

Omasta puolestani voin sanoa, että käytän pellavansiemenöljyä koska kalaöljykapseleissa on liivatetta, eikä makunsakaan ja muistaakseni hintansa puolesta kalaöljy houkuttanut olkootkin että olisin ostanut öljynä sitä.
Pellavansiemenöljy ei maistu kyllä hyvälle, alkuaikoina oli suhteellisen hankala niellä sitä, mutta asennehan siihen vain vaikutti. Kun ei enää ajattele, että nyt tulee pahanmakuista suuhun, niin siinähän se menee.
Hiusten takia minä ainakin olen sitä niellyt, en itse asiassa osaa sanoa miten se on vaikuttanut kuontalooni. Jos nyt totta puhutaan niin kyseisen aineen nielemisessä on ollut pitkiäkin taukoja jostain kumman syystä ;)

Täydentäkää muut jos mieleen tulee jotain.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 20 Loka 2006, 21:09
Kirjoittaja Suomineito
Kiitti vastauksesta! No parempihan se on että siitä pellavansiemenöljystä edes vähän saa niitä omegoja, kuin että jäisi kokonaan niitä saamatta, eli taidampa minäkin sitten joskus sitä ostaa ja kokeilla! Pahaan makuun pitää siis varautua. :P :)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 22 Loka 2006, 13:52
Kirjoittaja Lilja
Ostin alkuvuonna lisäproteiiniksi tarkoitettua maustamatonta soijaproteiinia kilon säkin (13 €). Sekoitan sitä noin ruokalusikallisen jugurttiin tai puuroon keskimäärin viitenä päivänä viikossa. Ei se minusta maistu millekään. ??? En tosin ole koskaan yrittänyt tehdä siitä juotavaa tai tunkea desilitraa(!) omiin pikku ruoka-annoksiini. 8) Paketti kesti reilu puoli vuotta. Nykyinen säkki (800 g, noin 10 €) kestää vielä ensi vuoden puolelle.

Mielestäni pikkuinen proteiinilisäys vaikutti positiivisesti. Keksin foorumin ansiosta nyt syksyllä myös toisen mahdollisen syyn proteiinin lisäksi: Tri Tolosen mukaan
"Hyviä biotiinin lähteitä ruuassa ovat:
hiiva (100-200 µg/100g),
soijajauho (60-70 µg),
viljatuotteet (3-30 µg),
maksa ja munuainen (27-39 µg),
munankeltuainen (16 µg)."

:)

Tämän lisäksi täytyy tietysti noin keskimäärin syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Joka (no, ok, lähes joka ;)) päivä lautaseltani löytyy soijatuotteita tai kananmuna. Soijaproteiini on minulle vain extra-lisäys.

Tosiaan. Proteiinia, ja nimenomaan eläinperäistä proteiinia, ei tulisi saada liikaa. Länsimaat ovat ainoita maita, joiden väestöllä on merkittävästi osteoporoosia - siitä huolimatta, että muualla maitotuotteiden kulutus on hyvin vähäistä. Maailman terveysjärjestöllä ei edes ole "ei-länsimaisille" ihmisille mitään päivittäistä kalsiumin saannin vähimmäisarvoa. Toinen syy osteroporoosiin lännessä on liikunnan vähäisyys. Liiallinen (eläin)proteiini muistaakseni haittaa kalsiumin imeytymistä tai kulkeutumista perille, ja jos se on pahaksi luustolle, lienee se huono asia myös hiuksille.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 22 Loka 2006, 20:47
Kirjoittaja Todia
mistä olet hankkinut tuota soijaprotskua?

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 22 Loka 2006, 21:33
Kirjoittaja LaBimba
Humppasusi kirjoitti: Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D
OMG, mä en ikinä sais maitorahkaa alas raakana!  :o Mun on aina maustettava sitä vaikka jollakin sokeroidulla jogurtilla (esim. puolet rahkaa, puolet jogurttia) niin sen saa alas. Onhan siinä tosi hyvin proteiinia, mutta Humppasusi taidat olla melkoinen fakiiri kun saat sen alas yksinään.  ;D Myös raejuusto on hyvä proteiinin lähde ja minä syön usein myös kalaa, vaikkapa tonnikalaa.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 23 Loka 2006, 02:45
Kirjoittaja Emmi
Tonnikalassa on tosi paljon protskuja, samoin lihassa (kanassa on hyvä kalori/protsku -suhde), raejuustossa ja maitorahkassa. Kannattaa kokeilla Ehrmann-rahkaa, sitä on hieman blandattu jogurtilla, eli ei ole ihan niin hapanta kuin esim. Valion rahka. Soijarouhetta ja kananmunia suosittelen myös... Välipalaksi voi vetäistä protskupatukan, esim. Easy Body -merkkiset ovat tosi hyviä! T. Protskuhirmu  ;D

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 23 Loka 2006, 08:25
Kirjoittaja bbee
Soijarouheessa on paljon protskuja  ;)
Tästä aiheesta olikin puhuttu täällä aiemmin. Mutta täytyy vielä mainostaa epäluuloisille. Vielä kuukausi sitten suhtauduin itse tähän hyvin varauksella. Nyt olen monesti käyttänyt tätä korvaamassa lihaa ja täydestä on mennyt! Meillä innostui poikkiskin tästä kun saa niin helposti/edullisesti protskuja ruoassa kun käyttää tätä.
Kaiken lisäksi on Todella, Todella, Edullista!

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 23 Loka 2006, 09:58
Kirjoittaja Lilja
Todia kirjoitti:mistä olet hankkinut tuota soijaprotskua?
Ensimmäisen ostin SinunKaupasta ja toisen jostain fitness storesta. :D Proteiinisäkkejä saa yleensä Sokoksen luontaistuoteosastolta, todennäköisesti myös vähänkään isommista marketeista.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 26 Loka 2006, 02:56
Kirjoittaja Humppasusi
LaBimba kirjoitti:
Humppasusi kirjoitti: Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D
OMG, mä en ikinä sais maitorahkaa alas raakana!  :o Mun on aina maustettava sitä vaikka jollakin sokeroidulla jogurtilla (esim. puolet rahkaa, puolet jogurttia) niin sen saa alas. Onhan siinä tosi hyvin proteiinia, mutta Humppasusi taidat olla melkoinen fakiiri kun saat sen alas yksinään.  ;D Myös raejuusto on hyvä proteiinin lähde ja minä syön usein myös kalaa, vaikkapa tonnikalaa.
Juu, fakiiripa hyvinkin ;D Ei se ole yhtään mun mielestä vaikeaa, mulle maitorahka raakana on ollut herkkua ihan pikkulapsesta lähtien. Voishan tietysti ihan vaihtelun vuoksi kokeilla maustaa sitä vaikka jogurtilla.

Sopisikohan maitorahka pirtelö -tyyppisiin sotkuihin hyvin?

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 26 Loka 2006, 08:17
Kirjoittaja Todia
Humppasusi kirjoitti:
LaBimba kirjoitti:
Humppasusi kirjoitti: Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D
OMG, mä en ikinä sais maitorahkaa alas raakana!  :o Mun on aina maustettava sitä vaikka jollakin sokeroidulla jogurtilla (esim. puolet rahkaa, puolet jogurttia) niin sen saa alas. Onhan siinä tosi hyvin proteiinia, mutta Humppasusi taidat olla melkoinen fakiiri kun saat sen alas yksinään.  ;D Myös raejuusto on hyvä proteiinin lähde ja minä syön usein myös kalaa, vaikkapa tonnikalaa.
Juu, fakiiripa hyvinkin ;D Ei se ole yhtään mun mielestä vaikeaa, mulle maitorahka raakana on ollut herkkua ihan pikkulapsesta lähtien. Voishan tietysti ihan vaihtelun vuoksi kokeilla maustaa sitä vaikka jogurtilla.

Sopisikohan maitorahka pirtelö -tyyppisiin sotkuihin hyvin?
Sopii. Maitorahka käy mun mielestä melkein ihna mihin vaan. Jugurtin kanssa, hunajan ja pähkinöiden kanssa kreikkalaiseen tyyliin, marjojen kanssa, pirtelönä...

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 26 Loka 2006, 17:13
Kirjoittaja Keiju
Oletteko huomanneet muutosta hiuksissanne sen jälkeen kun ryhdyitte kasvissyöjäksi?
Minä aloitin kasvissyönnin n. 12-vuotiaana ja n. puoli vuotta sen jälkeen leikkasin pitkän tukkani olkapäille juuri ja juuri ulottuvaksi polkaksi  (tyhmänä teininä kuuntelee helposti muiden neuvoja  :-[).
Sen jälkeen vahingosta viisastuneena  aloin kasvattaa tukkaa uudelleen pitkäksi. Nyt olen 21-vuotias, latvoja lyhennetään pari kertaa vuodessa pari senttiä, mutta tukan pituus pysyttelee silti edelleen juuri ja juuri vyötärömittaisena. Ennen se kasvoi pidemmäksi. Latvat ovat kuivemmat ja murenevammat. Aloitin syömään monivitamiinivalmistetta muutama kuukausi sitten. Valmiste sisältää mm. kasvissyöjille tarpeellisia B6-ja B12-vitamiineja, rautaa sekä seleeniä, jonka sanotaan olevan hiuksille ja kynsille hyväksi. Proteiinia syön joka päivä soijatuotteiden muodossa.
Kokemuksia olisi kiva kuulla!  :)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 26 Loka 2006, 22:49
Kirjoittaja Suomineito
Keiju kirjoitti: Oletteko huomanneet muutosta hiuksissanne sen jälkeen kun ryhdyitte kasvissyöjäksi?
Minä aloitin kasvissyönnin n. 12-vuotiaana ja n. puoli vuotta sen jälkeen leikkasin pitkän tukkani olkapäille juuri ja juuri ulottuvaksi polkaksi  (tyhmänä teininä kuuntelee helposti muiden neuvoja  :-[).
Sen jälkeen vahingosta viisastuneena  aloin kasvattaa tukkaa uudelleen pitkäksi. Nyt olen 21-vuotias, latvoja lyhennetään pari kertaa vuodessa pari senttiä, mutta tukan pituus pysyttelee silti edelleen juuri ja juuri vyötärömittaisena. Ennen se kasvoi pidemmäksi. Latvat ovat kuivemmat ja murenevammat. Aloitin syömään monivitamiinivalmistetta muutama kuukausi sitten. Valmiste sisältää mm. kasvissyöjille tarpeellisia B6-ja B12-vitamiineja, rautaa sekä seleeniä, jonka sanotaan olevan hiuksille ja kynsille hyväksi. Proteiinia syön joka päivä soijatuotteiden muodossa.
Kokemuksia olisi kiva kuulla!  :)
Oletko kasvanut pituutta sen jälkeen kun olit 12-vuotias? Tuo voi olla selitys siihen jos hiuksesi tuntuvat nykyään lyhyemmiltä kuin silloin, jos olet kasvanut pituutta sen jälkeen. Oletko tarkkaillut ruokavaliotasi vuosien mittaan, että kuinka terveellinen se on? www.vegaaniliitto.fi pitäisi olla ainakin hyvä tietosivusto vegaaniselle ruokavaliolle. Eikä tuosta sivustosta varmasti ainakaan haittaa ole vaikka et ihan vegaani olisikaan, vaan esim. lakto-ovo-vege. :) Itse olen ollut n. 8 vuotta lakto-ovo-vegetaristi, mutta en kyllä muista millään muuttuiko hiusteni laatu ruokavalion vaihdoksen myötä... Syön kuitenkin nykyään kaikenlaisia vitamiini-, sinkki-, rauta- jne. pillereitä hiusteni takia. Olen syönyt niitä reilun vuoden ajan, eli tulosten pitäisi näkyä nyt ehkä n.15cm juurikasvusta. Ja kyllähän tuo mun juurikasvu n.15cm paremmalta tuntuukin kuin nuo latvat siitä alaspäin. Tosin siihen vaikuttaa myös kemiallisten käsittelyiden lopettelu.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 27 Loka 2006, 10:28
Kirjoittaja Fry
Keiju kirjoitti: Oletteko huomanneet muutosta hiuksissanne sen jälkeen kun ryhdyitte kasvissyöjäksi?
Kyllä jotain muutosta on tapahtunut.. Olen ollut kasvissyöjä noin puolet elämästäni, aloitin n. 10-vuotiaana.. Pienempänä sain paljon kehuja kiiltävästä, paksusta tukastani.. Nyt saa harvoin mitään kehuja  :-X Tukka haaroittuu todella nopeasti ja on kaikkea muuta kuin kiiltävä.. Huoh.. Pelkästään tuosta syystä voisi alkaa syömään kalaa tai kanaa, sitten joskus EHKÄ.. Tukka tuntuu myös kasvavan tuskaisan hitaasti.. En tiedä, mutta luulisin tämän johtuvan kasvissyönnistä, ainakin osittain  :P

En tosin syö mitään lisäravinteita/vitamiinivalmisteita tms (pari vuotta sitten vedin kalaöljykapseleita + piimaxeja), että niitä voisi kokeilla taas..

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 27 Loka 2006, 14:28
Kirjoittaja Keiju
Olen ollut samanmittainen n. 11-vuotiaasta asti  (olen vain 153 cm pitkä.)  Ajattelin aloittaa vitamiinitablettien lisäksi myös kalakapselien syönnin.  Kävin kasvissyöjäksi ryhdyttyäni kerran ravintoterapeutilla ja täytin ruokapäiväkirjan jonka perusteella terapeutti arvioi ruokavalioni hyväksi. Eikä se ole siitä  huonommaksi  muuttunut. Päinvastoin, soijaa olen alkanut syödä enemmän.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 27 Loka 2006, 21:13
Kirjoittaja Ryövärintytär
Mä olin kasvissyöjä pari vuotta, ja silloin jo valmiiksi hyvin pitkä tukkani saavutti polvipituuden. Silloin (ja ennen sitä) söin kyllä paljon terveellisemmin ja monipuolisemmin kuin nyt.. Pitäisi ryhdistäytyä..!

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 23 Helmi 2007, 09:19
Kirjoittaja ellen
Ajankohtainen aihe meidän taloudessa: lisäproteiini kuntosaliharrastusta varten ja näköjään hiustenkasvuakin varten  :D

Kuten joku edellä mainitsikin, Ehrmann-rahka on erittäin hyvä proteiinin lähde. Jos sitä ei sellaisenaan pysty syömään, vaikka siinä onkin aivan ällistyttävän paljon luonnonjugurttia muistuttava koostumus ja maku, niin kannattaa kokeilla erimakuisten sokerittomien juomatiivisteiden lisäämistä rahkaan. Funlightilla ja monilla muilla merkeillä on kaikenlaisia makuja mansikasta eksoottisempiin hedelmiin. Loraus tällaista sokeritonta litkua rahkan sekaan ja rahka maistuu marja- tai hedelmäjugurtilta  :P

Ehrmannissa on proteiinia 9,8 g sataa grammaa rahkaa kohden ja yhden purkin (250 g) kun syö, proteiinia on saanut jo melkein 25 g. Toisen purkillisen jälkeen alkaa jo n. 50-kiloisen naisen protskutarve olla tyydytetty. Ylimääräistä lisäähän voi sitten hankkia syömällä tummaa viljaa ja pastaa, leikkeleitä, juustoa, lihaa yms. Mutta kyllä toi rahka on helppo tapa saada proteiinia ruokavalioon, jos vain voi syödä maitotuotteita.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 07 Maalis 2007, 21:25
Kirjoittaja Eufonia
Vähän ehkä OT, mutta onko tuo Ehrmann-rahka laktoositonta? Tai saako siitä laktoositonta versiota?

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 08 Maalis 2007, 10:28
Kirjoittaja Nuppu
Lily kirjoitti: ^eikös tuo ehrmann rahka ole saksalaista..? eli silloin siitä tuskin on olemassa laktoositonta versiota, mutta veikkaisin että se on laktoositon luonnostaan (kuten muutkin saksalaiset maitotuotteet).
Mä en oikein ymmärrä tätä väitettä. Laktoosihan on yhtä kuin maitosokeri, ja maitotuotteet sisältävät sitä automaattisesti, ellei sitä erikseen poisteta tai pilkota. Selliasta juttua olen tosin kuullut, että laktoosi olisi ulkomaalaisissa tuotteissa jotenkin erilaista kuin suomalaisissa.  ???

Tämä laktoosikeskustelukin varmaan kuuluisi ihan johonkin muuhun ketjuun  ::)

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 08 Maalis 2007, 17:02
Kirjoittaja ellen
Eufonia kirjoitti: Vähän ehkä OT, mutta onko tuo Ehrmann-rahka laktoositonta?
Pakkauksessa ei asiasta puhuta mitään, kerrotaan vain mitä tuote sisältää, missä tehty ja minkälaiset ravintoarvot rahkassa on. Ravintoarvoissa ei puhuttu mitään laktoosista  :-\ Kokeilemallahan se selviää, paitsi jos oot tosi herkkävatsainen. Ainakaan kallis kokeilu se ei ole, sillä yksi Ehrmann maksaa n. 0,6 €.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 30 Kesä 2008, 22:39
Kirjoittaja Lauretta
Tutkiskelin tänään kaupassa makrilli"pakkausta", ja huomasin siinä olevan 17 g proteiinia 100 g kohden. Ja siinä oli vielä 125 g koko pakkauksessa! Vai katsoinkohan väärin... ??? Voisi kyllä ostaa joku päivä... ::)

Paljon proteiinia pitäisi saada päivittäin, jos mitat on esim. 164/46? Vai vaikuttaako mitat edes siihen mitenkään? :P

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 30 Kesä 2008, 23:03
Kirjoittaja petomaani
Runsaasti kalaa (rasvaista, esim. lohta) ja tukka tykkää. Olen itse sekasyöjä ja tukka on hyvässä kunnossa. Kalaa syön ainakin kolmesti viikossa (kalaksi en laske purkkitonnikalaa, jota syön "normikalan" lisäksi).

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 30 Kesä 2008, 23:09
Kirjoittaja keijukainen

^^ KTL:n suositusten mukaan päivän energiamäärästä 10-15% tulisi olla proteiinia. Jos nyt otetaan raakaesimerkki sinun painosta niin tarvitsisit ihan peruskulutukseen arviolta 1610 kcal/vrk (tähän ei siis ole vielä laskettu mitään liikkumista, vain peruskulutus), josta proteiinia tulisi olla n. 161-241,5 kcal eli n. 40,25-60,4g. Proteiinintarve on sinänsä suhteellista, että esim. kehonrakentajat voivat pitää tarpeellisena saada proteiinia jopa yli 2g/painokg/vrk.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 30 Kesä 2008, 23:13
Kirjoittaja Lauretta
^ Ok, kiitos. Tuo 40 g on kyllä aika paljon... vaikka kyllähän sitä proteiinia saa ruuankin mukana ihan tietämättään, kun ei mulla ole tapana tutkiskella pottupussien ravintosisältöä. :D

Edit: Keijukainen, minun oli ihan pakko huomauttaa, että sinulla lukee allekirjoituksessa "hiuset" eli siitä puuttuu k-kirjain. Taidan olla vähän liian tarkka, kun tuntemattomillekin tulen juttujani tuputtamaan... :D

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 30 Kesä 2008, 23:14
Kirjoittaja maarit
Lauretta kirjoitti: Paljon proteiinia pitäisi saada päivittäin, jos mitat on esim. 164/46? Vai vaikuttaako mitat edes siihen mitenkään? :P
Juu, suosituksia on monenlaisia, mutta lähtevät ehkä määrästä 0,8 g proteiinia painokiloa kohti päivässä.

Mä olen aina syönyt varsin vähän proteiinia, ja jo kauan olen ollut lakto-ovo-vege. (Tosin suurimmasta osasta maitotuotteita en tykkää enkä kananmuniakaan oikein mielelläni syö...) Hiukseni ovat aina voineet hyvin ja kasvaneet hyvin nopsaan, paitsi kerran oli vaihe jolloin en saanut tarpeeksi b-vitamiinia ja hiukset ohenivat ja varmaan kiiltoakin menettivät.

edit. (Mulla ei oikein pää toimi kun on kuumetta mutta) haluan vielä lisätä, että mä syön kyllä terveellisesti ja monipuolisesti ja kiinnitän huomiota mm. ruoka-aineiden yhdistelyyn saadakseni tarpeeksi proteiinia.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 01 Heinä 2008, 02:26
Kirjoittaja tiiti2
Lauretta kirjoitti: Tutkiskelin tänään kaupassa makrilli"pakkausta", ja huomasin siinä olevan 17 g proteiinia 100 g kohden. Ja siinä oli vielä 125 g koko pakkauksessa! Vai katsoinkohan väärin... ??? Voisi kyllä ostaa joku päivä... ::)

Paljon proteiinia pitäisi saada päivittäin, jos mitat on esim. 164/46? Vai vaikuttaako mitat edes siihen mitenkään? :P
Täällä voi tutkiskella elintarvikkeiden ravintoarvoja:
http://www.fineli.fi/
Lihassa ja kalassa on ylipäätään jotakuinkin 20 g proteiinia 100 g kohden.

Mitatkin vaikuttavat proteiinin tarpeeseen. Tarvetta voidaan laskennallisesti määrittää monella tavalla, kuten sulle on jo kerrottukin. Tosi pitkälle yksinkertaistettuna tarve on noin gramma per painokilo. Jos on selvästi yli- tai alipainoinen, niin silloin tuo tarve arvioidaan ihannepainon mukaan (200 kg painava ei siis tarvitse 200 g proteiinia päivässä). Alikunnossa ollessa, laihduttaessa tai liikuttaessa tosi paljon proteiinin saantia kannattaa tuosta vielä kasvattaa. Perusterve liikuntaa harrastamaton ihminen taas pärjää hyvin vähän vähemmälläkin.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 29 Heinä 2008, 23:06
Kirjoittaja Lauretta
Raejuustossa on 16 g proteiinia 100 g, ja kun siinä purkissa on 200 g, niin hyvä tulee. :P Eikun siis tässä lähiaikoina makrillia ja raejuustoa ostamaan.

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 25 Elo 2008, 22:17
Kirjoittaja petomaani
kirmeli kirjoitti: en nyt jaksanut lukea läpi viestejä,että oisin katsonu oliko aiheesta asiaa jo kerrottu..eli siis proteiiniahan ei saa liikaa saada,sillä se aiheuttaa hiustenlähtöä.
Hui!  :o Hittolainen, tuleekohan mun arkisafkaani liikaa protskua nykyään. Meinaan kun oon nuo hiilarit puottanu suht minimiin (max 70g/pvä) ja protskuja sen sijaan vetelen aika armotta (reeninkin takia).. :(

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 25 Elo 2008, 23:32
Kirjoittaja Lilja
Joo, olen itse sitä mieltä, että jos ihminen ei liiku, keho ei tee yhtään mitään runsaalla proteiinilla (tai kalsiumilla - kyllä osteoporoosi iskee, jos istuu TV:n ääressä napsimassa kalkkitabletteja). Käsittääkseni nimenomaan "punaisen" lihan eläinproteiini on pahin ylimääräisenä proteiinina, koska se haittaa kalsiumin imeytymistä.

Jotten puhuisi läpiä päähäni, otin Googlen käteen ja löysin Kunto- ja terveys -lehden sivuilta ihan pätevältä vaikuttavan artikkelin Hiukset pääosassa:
Hius rakentuu pääasiassa proteiinista. Aminohappojen, proteiinin ja valkuaisaineiden puute aiheuttaa hiusten ohentumista ja hiustenlähtöä. Edellä mainittuja ravintoaineita saadaan mm. kalasta, kanasta ja kananmunista. Punainen liha ei ole hiusten kannalta suositeltavaa, sillä eläinproteiinit (tryptofaani, tyrosiini ja metioniini) saattavat kerääntyä kehon "kuona-ainevarastoihin", mikä ei ole hyvä asia.

- Vaikka hiukset sisältävätkin runsaasti proteiinia, liiallinen proteiinin saanti lisää virtsahapon määrää, jolloin elimistön on "puskuroitava" happo ja siihen keho käyttää kalsiumia. Hiukset ja munuaiset rasittuvat tästä, eikä proteiini imeydy. Imeytymätön proteiini kerää suolistoon mm. indoleita, skatoleja ja vetysulfaatteja. Etenkin paljon liikkuvilla ja kuntosalitreenaajilla on tapana syödä liian paljon proteiinia ja siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, Annikki Hagros-Koski kertoo.
Toisena Google löysi Juurikasvun. :D

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 26 Elo 2008, 18:40
Kirjoittaja petomaani
No mie kyllä liikun päivittäin runsaasti, että siinä mielessä.. Mut kieltämättä hieman alko mietityttää, tuleeko sitä veettyä sitte ihan liikaa.  :-\

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 08:37
Kirjoittaja Palmikko
Heips!

Täällä on ollut puhetta kasvissyönnin vaikutuksesta hiuksiin... Minä olin reilu puolitoista vuotta vegaani, mutta pari kuukautta sitten aloin taas syömään munia ja joitakin maitotuotteita (luomuna) sekä (ekologisesti tuotettua) kalaa... ja näin siis mm hiusteni takia.

Minulle kävi siis niin, että viime syksynä hiusteni kunto romahti: ne kihartuivat ja takkuuntuivat helposti, tuntuivat karheilta ja "leijuvilta" sekä olivat kiillottomat. Sitten hiustenlähtö lisääntyi, ja tukka oheni yli kolmasosan.

Aloin syömään lisäravinteita (biotiini, pii, kupari, evonia, e-epa, MSM rikki yms) ja lisäsin proteiinien ja hyvien rasvojen määrää ruokavaliossani. (Toki aika kasvispainotteisena mennään edelleen.) Nyt hiustenlähtö on normaalin rajoissa ja kuntokin on parempi. :) Toki olen myös panostanut hiusten ulkoiseen hoitoon (tehohoidot yms).

En ole varma, oliko syynä juuri vegaanius vai vain huono syöminen... Tai kyllä minä ihan terveellisesti söin, mutta en aina (joskus vähemmän ravintorikkaasti) ja usein turhan vähän. Minä käytännössä laihdutin pari vuotta putkeen, ja syömistottumukseni hipoivat syömishäiriöisyyttä.  :-\  Minulla rasvahappojen ja aminohappojen puutos johtui siis todennäköisesti tuosta, eikä välttämättä itse vegaaniuudesta. Halusin kuitenkin varmistaa proteiinien mahdollisimman hyvän saannin, joten laajensin ruokavaliotani. Lisäksi huomasin vegaaniuuteni liittyvän turhan paljon syömisogelmiini, eli laihdutuyrityksiin...Nyt olenkin sitten hieman  paksummassa kunnossa, mutta kestän sen hiusteni vuoksi.  ;)

Hiukset ovat edelleen ohkaset, mutta uutta kasvua on ihan kivasti. Ehkä se tukka siitä pikku hiljaa toipuu...  :D

Paasto/kehonpuhditus

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 11:28
Kirjoittaja Pulla
Itselläni on takana pitkä lääkitys - antibiootteja, kortisoneja ja tulehduskipulääkkeitä. Näiden vaikutus hiuksiin ja ihoon näkyy, yleensä nopeasti kasvava hiuksisto tuntuu kasvavan nyt hitaasti. Sen vuoksi olenkin alkanut miettiä, olisiko joku paasto paikallaan - vaiko vain hömppää?  ;)

Mietinkin onko jollain teillä kokemusta paastoista tai "kehonpuhdistuskuureista" (esim probiooteista) ja niiden vaikutuksesta hiusten kasvuun?

Paasto/kehonpuhditus

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 12:20
Kirjoittaja Kauris
Mä olen ollut joskus vaan muutaman päivän raakapaastolla, eli pelkästään raakoja kasviksia ja hedelmiä, vähän pähkinöitä ja ihan hiven suolaa (oli pakko, tottumus suolaan oli niin kova, että suolanhimo äityi ihan hirveeksi). Keho tuntui ihanalta ja toimi tosi hyvin, tosin paasto oli liian lyhyt vaikuttaakseen selkeästi esim. ihon kuntoon. Mutta varmasti teki hyvää. Luulin, että vatsa menisi ihan sekaisin valtavasta vitamiinian, mineraalien ja hivenaineiden hyökyaallosta, mutta kävi täysin päinvastoin, vatsa ja keho rakasti tuota kuuria. Liikuntaa en tuolloin arkiliikunnan lisäksi harrastanut, ihan kun en ollut ennen paastonnut.

Tavallaan paasto toimii hyvin kyllä jonkinlaisena ikävän kierteen katkaisemisena ja aloituksena puhtaalta pöydältä.

Paasto/kehonpuhditus

Lähetetty: 02 Helmi 2013, 15:05
Kirjoittaja tsupp
Oletko syönyt probiootteja lääkityksen aikana? Nykyäänhän suurin osa lääkäreistä suosittelee niitä antibioottikuurin kylkeen, ainakin itselleni niistä on muistettu lähes joka kerta mainita. Ilman probiootteja suoliston bakteerikannalla kestää kauan normalisoitua, jotkut puhuvat muistaakseni jopa parista vuodesta.

Itse ajauduin angiinakierteeseen yo-kirjoitusten jälkeisenä syksynä. Antibiootteja tuli talven ajan syötyä kuin leipää ennen kuin pääsin kierteestä eroon. Sen jälkeen aikaisemmin moitteettomasti toiminut vatsani oli muisto vain, olo oli karmean väsynyt ja pienimmätkin flunssat tarttuivat heti. Hain luontaistuotekaupasta järeimmän maitohappobakteerivalmisteen mitä löytyi ja otin käyttöön myös vatsaa ja suolistoa suojaavan piihappogeelin. Jotain muitakin lisäravinteita muistelisin käyttäneeni, mutta noilla kahdella oli ehdottomasti dramaattisin vaikutus yhdessä ruokavalion kanssa. Jätin sokerin ja valkoisen vehnäjauhon kokonaan pois ja pian olo alkoi kohentua huomattavasti. Nykyään popsisin lisäksi varmaan ainakin kehoa puhdistavia "superfoodeja", kuten chlorellaa ja spirulinaa.

Toki kehon yleiskunnolla on vaikutusta myös ihoon ja hiuksiin. Hiukset varsinkin saavat vain jämät, sen mitä elimistö ei käytä tärkeämpiin tehtäviin. Jos suolisto on epätasapainossa, ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy ja se alkaa pian näkyä hiuksissa. Vaikuttaahan psyykkinenkin stressi hiuksiin, joten miksei vielä suuremmalla todennäköisyydellä fyysinenkin epätasapaino. Pitkät lääkekuurit, erityisesti antibioottien ja kortisonin käyttö, ovat aina ylimääräistä rasitetta keholle. Itse ainakin näytin kamalalta antibioottikierteen jälkeen, iho oli kalpea ja samea ja hiukset harventuneet ohimoilta. Ne lähtivät siitä kyllä elpymään, kun sain korjailtua antibioottien tekemiä tuhoja. Jotkut uskovat myös hiivan villiintyvät pitkäaikaisesta antibioottien käytöstä, joten siihen perustui tuo sokeriton ja vehnäjauhoton ruokavalioni. Huomasin kyllä voivani paremmin, kun jätin ne pois.

Omat kokemukseni siis ainakin täysin puoltavat jonkinlaista "puhdistuskuuria". Ei siinä voi oikein hävitä (paitsi tietysti ne eurot, jotka käyttää mahdollisiin lisäravinteisiin), mutta voittaa voi sen sijaan aika paljonkin.

Paasto/kehonpuhditus

Lähetetty: 03 Helmi 2013, 10:56
Kirjoittaja Pulla
^ Perus apteekista saatavia maitohappobakteereja koko ajan käytössä, mutta mietin lisäksi jotain vahvempaa puhdistusta nyt kun antibioottikierteestä on tullut päästyä (kahdeksan kuuria noin putkeen..) Kiitos vinkistä, luenpa tuosta piihappogeelistä lisää!


Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 09:51
Kirjoittaja Marie Corelli
Katsoin eilen hiuksiani ja yksittäiset hiukset näyttivät todella ohuilta, josta syystä hiukset ovat siis yleisesti ohuemman tuntuiset. Aloin miettiä ravinnon vaikutusta hiusten kuntoon ja mietin ruokailutottumuksiani. Töissä sain ruuan, mutta sen laatu oli huono. Kasvisruoan proteiinisisältö oli pieni, enkä myöskään juonut maitoa (laktoositontakaan), sillä pidän enemmän kasvimaidoista. Työn aloitin maaliskuussa ja hiusten ohenemisen huomasin toukokuussa, eli oheneminen voi hyvinkin johtua ravinnosta. Toivon todella, että tämä ei olisi vielä mitään ikään liittyvää hiusten ohenemista.

Aloitin jo piimaa-tabletit. Otan puolet annoksesta. D-vitamiinia olen syönyt purkista vegaaniajoista asti. Olen lisännyt tuoreiden kasvisten syömistä ja omassa taloudessa kiinnitän paljon huomiota ravitsemukseen. Olen myös hieronut hiuspohjaa silloin tällöin, että stressin tuoma kireys helpottaisi ja veri kiertäisi paremmin.

Nyt saa antaa ohjeita.

Pari aiheeseen liittyvää linkkiä:

http://www.kauneusjaterveys.fi/kauneus- ... ukan-tuska
http://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/ ... ka_kuntoon
http://uusimusta.squarespace.com/etusiv ... ukset.html

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Lähetetty: 12 Heinä 2015, 11:52
Kirjoittaja Aivina
Nuppu kirjoitti:
Lily kirjoitti: ^eikös tuo ehrmann rahka ole saksalaista..? eli silloin siitä tuskin on olemassa laktoositonta versiota, mutta veikkaisin että se on laktoositon luonnostaan (kuten muutkin saksalaiset maitotuotteet).
Mä en oikein ymmärrä tätä väitettä. Laktoosihan on yhtä kuin maitosokeri, ja maitotuotteet sisältävät sitä automaattisesti, ellei sitä erikseen poisteta tai pilkota. Selliasta juttua olen tosin kuullut, että laktoosi olisi ulkomaalaisissa tuotteissa jotenkin erilaista kuin suomalaisissa.  ???

Tämä laktoosikeskustelukin varmaan kuuluisi ihan johonkin muuhun ketjuun  ::)
Jos en ihan väärässä ole, niin Saksassa on tapana iskukuumentaa kaikki maitotuotteet, jolloin niistä tulee vähälaktoosisia. Myös saksalaisten lehmien maito syystä tai toisesta sopii joillekin, joille suomalaisten lehmien maito ei sovi. Tämä väittämä tosin on peräisin vähän lähteiltään epäilyttävästä dokumentista, joten en mene varmaksi väittämään mitään.

Mikään maito ei kuitenkaan luonnostaan ole laktoositonta. Useimmat eläimet kehittävät laktoosi-intoleranssin sen jälkeen, kun eivät enää juo äitinsä maitoa. Useimmilla ihmisillä on mutaatio, jonka vuoksi luontaista laktoosi-intoleranssia ei kehity.