Hiukset ja ravinto (proteiini)

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
kirmeli
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 138
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 16:54

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja kirmeli »

en nyt jaksanut lukea läpi viestejä,että oisin katsonu oliko aiheesta asiaa jo kerrottu..eli siis proteiiniahan ei saa liikaa saada,sillä se aiheuttaa hiustenlähtöä.
eOwyn
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 237
Liittynyt: 27 Helmi 2006, 15:53

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja eOwyn »

Soijarouhe ei todellakaan ole kallista, ison pussin saa parilla-kolmella eurolla, ja siitä riittää vaikka kuinka pitkään! Turpoaa silmänräpäyksessä valmiiksi, kun sekottaa kuumaan veteen ja sen voi maustaa melkein millä lailla vain, tai lisätä sellaisenaan esim. mysliin ja jukurttiin. Soijarouhe on teksturoitua soijapapua, joten siinä on vielä enemmän proteiinia ja kuitua kuin tavallisissa papujutuissa. Jos proteiinia pitää saada lisää, niin ehdottomasti suosittelen soijarouhetta. Jos tarvitsee myös kalsiumia, on rasvaton maitorahka ihan ykkönen, kotimaisten marjojen kanssa vieläpä varsinainen herkku ja vitamiinipommi. Kala on kanssa hyvä proteiinin lähde, mutta kalassahan ei kannata edes laihduttajan etsiä sitä vähärasvaisinta vaihtoehtoa, kalarasvojen omegakolmoset kun ovat vain hyväksi sydämelle ja aivoille ja hiuksille jne. :) Itse tosin juon pellavansiemenöljyä kalarasvojen sijaan.
Suomineito

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

eOwyn kirjoitti: Itse tosin juon pellavansiemenöljyä kalarasvojen sijaan.
Onko muuten tuossa pellavansiemenöljyssä noita omegakolmosia, vai mitä siinä on sellaista terveellistä? Voisin itsekin kokeilla sitä jokatapauksessa jos se on jotenkin hyväksi tukalle. :) Mua on kiinnostanut nyt jonkin aikaa että mistähän saisin noita omega3-rasvahappoja tarpeeksi(?) kun en mitään kalatuotteita (edes kapseleina) pysty syömään. Omegakolmosta tiedän olevan ainakin sinisessä Keiju-margariinissa (vegaaninen) jota käytän aina levitteenä/rasvana. Mutta sitä pitäisi varmaan melkolailla syödä että saisi tarvittavan määrän tuota omega3-rasvahappoa...en tiedä pitäisikö, mietiskelen tässä vain ;) ... Toisaalta olen ollut lihattomalla/kalattomalla/kanattomalla ruokavaliolla (lakto-ovo-vegetaarisella) jo sellaiset 8 vuotta enkä ole puutostaudeista kärsinyt vaikken ole koskaan ennen nykyistä hiustenkasvatusinnostustanii ruokavaliooni kiinnittänyt mitään muuta huomiota kuin sen etten ole noita lihoja/kaloja/kanoja syönyt. Mutta nyt olen vaihtanut vähän vegaanisempaan (ja siis itselleni yhä hieman vieraampaan) suuntaan, en täysin vegaaniseen kuitenkaan kuten edellisessä viestissäni laitoin, niin olen enempi kiinnostunut noista terveellisistä ei-eläinperäisistä tuotteista. Varmaan mun kannattaisi kyllä kääntyä vaikkapa Vegaaniliiton puoleen näissä kysymyksissäni. ;D Mutta ajattelimpa kysyä täältä nyt ainakin tuosta pellavansiemenöljystä kun siitä tuli puhe. :)
michelangelo
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 242
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 16:17

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja michelangelo »

Pellavansiemenöljyssä on lyhytketjuisia omega-3, omega-6 ja omega-9 ja näitä vähän(? en taida nyt tarkistaa) enemmän kuin kalaöljyssä. Tohtori Tolosen mukaan ihmisen elimistö pystyy kuitenkin "vain vaivoin" muuttamaan näitä pitkäketjuisiksi ja nimenomaan pitkäketjuisilla omega-3:silla on hyviä terveysvaikutteita. Muttei hukkatavaraa tietenkään.

Omasta puolestani voin sanoa, että käytän pellavansiemenöljyä koska kalaöljykapseleissa on liivatetta, eikä makunsakaan ja muistaakseni hintansa puolesta kalaöljy houkuttanut olkootkin että olisin ostanut öljynä sitä.
Pellavansiemenöljy ei maistu kyllä hyvälle, alkuaikoina oli suhteellisen hankala niellä sitä, mutta asennehan siihen vain vaikutti. Kun ei enää ajattele, että nyt tulee pahanmakuista suuhun, niin siinähän se menee.
Hiusten takia minä ainakin olen sitä niellyt, en itse asiassa osaa sanoa miten se on vaikuttanut kuontalooni. Jos nyt totta puhutaan niin kyseisen aineen nielemisessä on ollut pitkiäkin taukoja jostain kumman syystä ;)

Täydentäkää muut jos mieleen tulee jotain.
Viimeksi muokannut michelangelo, 11 Syys 2007, 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suomineito

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

Kiitti vastauksesta! No parempihan se on että siitä pellavansiemenöljystä edes vähän saa niitä omegoja, kuin että jäisi kokonaan niitä saamatta, eli taidampa minäkin sitten joskus sitä ostaa ja kokeilla! Pahaan makuun pitää siis varautua. :P :)
Lilja

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Lilja »

Ostin alkuvuonna lisäproteiiniksi tarkoitettua maustamatonta soijaproteiinia kilon säkin (13 €). Sekoitan sitä noin ruokalusikallisen jugurttiin tai puuroon keskimäärin viitenä päivänä viikossa. Ei se minusta maistu millekään. ??? En tosin ole koskaan yrittänyt tehdä siitä juotavaa tai tunkea desilitraa(!) omiin pikku ruoka-annoksiini. 8) Paketti kesti reilu puoli vuotta. Nykyinen säkki (800 g, noin 10 €) kestää vielä ensi vuoden puolelle.

Mielestäni pikkuinen proteiinilisäys vaikutti positiivisesti. Keksin foorumin ansiosta nyt syksyllä myös toisen mahdollisen syyn proteiinin lisäksi: Tri Tolosen mukaan
"Hyviä biotiinin lähteitä ruuassa ovat:
hiiva (100-200 µg/100g),
soijajauho (60-70 µg),
viljatuotteet (3-30 µg),
maksa ja munuainen (27-39 µg),
munankeltuainen (16 µg)."

:)

Tämän lisäksi täytyy tietysti noin keskimäärin syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Joka (no, ok, lähes joka ;)) päivä lautaseltani löytyy soijatuotteita tai kananmuna. Soijaproteiini on minulle vain extra-lisäys.

Tosiaan. Proteiinia, ja nimenomaan eläinperäistä proteiinia, ei tulisi saada liikaa. Länsimaat ovat ainoita maita, joiden väestöllä on merkittävästi osteoporoosia - siitä huolimatta, että muualla maitotuotteiden kulutus on hyvin vähäistä. Maailman terveysjärjestöllä ei edes ole "ei-länsimaisille" ihmisille mitään päivittäistä kalsiumin saannin vähimmäisarvoa. Toinen syy osteroporoosiin lännessä on liikunnan vähäisyys. Liiallinen (eläin)proteiini muistaakseni haittaa kalsiumin imeytymistä tai kulkeutumista perille, ja jos se on pahaksi luustolle, lienee se huono asia myös hiuksille.
Todia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 521
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 19:38

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Todia »

mistä olet hankkinut tuota soijaprotskua?
hiukset huijausmitalla 79 cm,  laineikkaat ja helposti kuivuvat, mutta suht hyväkuntoiset. Kasvatus käynnissä- tavoitteena hip/classic. 2c M ii
Iherb alennuskoodi VEG903
LaBimba

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja LaBimba »

Humppasusi kirjoitti: Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D
OMG, mä en ikinä sais maitorahkaa alas raakana!  :o Mun on aina maustettava sitä vaikka jollakin sokeroidulla jogurtilla (esim. puolet rahkaa, puolet jogurttia) niin sen saa alas. Onhan siinä tosi hyvin proteiinia, mutta Humppasusi taidat olla melkoinen fakiiri kun saat sen alas yksinään.  ;D Myös raejuusto on hyvä proteiinin lähde ja minä syön usein myös kalaa, vaikkapa tonnikalaa.
Emmi
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 230
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 23:31

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Emmi »

Tonnikalassa on tosi paljon protskuja, samoin lihassa (kanassa on hyvä kalori/protsku -suhde), raejuustossa ja maitorahkassa. Kannattaa kokeilla Ehrmann-rahkaa, sitä on hieman blandattu jogurtilla, eli ei ole ihan niin hapanta kuin esim. Valion rahka. Soijarouhetta ja kananmunia suosittelen myös... Välipalaksi voi vetäistä protskupatukan, esim. Easy Body -merkkiset ovat tosi hyviä! T. Protskuhirmu  ;D
bbee

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja bbee »

Soijarouheessa on paljon protskuja  ;)
Tästä aiheesta olikin puhuttu täällä aiemmin. Mutta täytyy vielä mainostaa epäluuloisille. Vielä kuukausi sitten suhtauduin itse tähän hyvin varauksella. Nyt olen monesti käyttänyt tätä korvaamassa lihaa ja täydestä on mennyt! Meillä innostui poikkiskin tästä kun saa niin helposti/edullisesti protskuja ruoassa kun käyttää tätä.
Kaiken lisäksi on Todella, Todella, Edullista!
Viimeksi muokannut bbee, 23 Loka 2006, 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lilja

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Lilja »

Todia kirjoitti:mistä olet hankkinut tuota soijaprotskua?
Ensimmäisen ostin SinunKaupasta ja toisen jostain fitness storesta. :D Proteiinisäkkejä saa yleensä Sokoksen luontaistuoteosastolta, todennäköisesti myös vähänkään isommista marketeista.
Humppasusi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1026
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 17:48

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Humppasusi »

LaBimba kirjoitti:
Humppasusi kirjoitti: Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D
OMG, mä en ikinä sais maitorahkaa alas raakana!  :o Mun on aina maustettava sitä vaikka jollakin sokeroidulla jogurtilla (esim. puolet rahkaa, puolet jogurttia) niin sen saa alas. Onhan siinä tosi hyvin proteiinia, mutta Humppasusi taidat olla melkoinen fakiiri kun saat sen alas yksinään.  ;D Myös raejuusto on hyvä proteiinin lähde ja minä syön usein myös kalaa, vaikkapa tonnikalaa.
Juu, fakiiripa hyvinkin ;D Ei se ole yhtään mun mielestä vaikeaa, mulle maitorahka raakana on ollut herkkua ihan pikkulapsesta lähtien. Voishan tietysti ihan vaihtelun vuoksi kokeilla maustaa sitä vaikka jogurtilla.

Sopisikohan maitorahka pirtelö -tyyppisiin sotkuihin hyvin?
1cMiii Suosikkituotteet XZ-sarja kokonaisuudessaan. Kasvatan omaa väriä takaisin.
Todia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 521
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 19:38

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Todia »

Humppasusi kirjoitti:
LaBimba kirjoitti:
Humppasusi kirjoitti: Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D
OMG, mä en ikinä sais maitorahkaa alas raakana!  :o Mun on aina maustettava sitä vaikka jollakin sokeroidulla jogurtilla (esim. puolet rahkaa, puolet jogurttia) niin sen saa alas. Onhan siinä tosi hyvin proteiinia, mutta Humppasusi taidat olla melkoinen fakiiri kun saat sen alas yksinään.  ;D Myös raejuusto on hyvä proteiinin lähde ja minä syön usein myös kalaa, vaikkapa tonnikalaa.
Juu, fakiiripa hyvinkin ;D Ei se ole yhtään mun mielestä vaikeaa, mulle maitorahka raakana on ollut herkkua ihan pikkulapsesta lähtien. Voishan tietysti ihan vaihtelun vuoksi kokeilla maustaa sitä vaikka jogurtilla.

Sopisikohan maitorahka pirtelö -tyyppisiin sotkuihin hyvin?
Sopii. Maitorahka käy mun mielestä melkein ihna mihin vaan. Jugurtin kanssa, hunajan ja pähkinöiden kanssa kreikkalaiseen tyyliin, marjojen kanssa, pirtelönä...
hiukset huijausmitalla 79 cm,  laineikkaat ja helposti kuivuvat, mutta suht hyväkuntoiset. Kasvatus käynnissä- tavoitteena hip/classic. 2c M ii
Iherb alennuskoodi VEG903
Keiju

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Keiju »

Oletteko huomanneet muutosta hiuksissanne sen jälkeen kun ryhdyitte kasvissyöjäksi?
Minä aloitin kasvissyönnin n. 12-vuotiaana ja n. puoli vuotta sen jälkeen leikkasin pitkän tukkani olkapäille juuri ja juuri ulottuvaksi polkaksi  (tyhmänä teininä kuuntelee helposti muiden neuvoja  :-[).
Sen jälkeen vahingosta viisastuneena  aloin kasvattaa tukkaa uudelleen pitkäksi. Nyt olen 21-vuotias, latvoja lyhennetään pari kertaa vuodessa pari senttiä, mutta tukan pituus pysyttelee silti edelleen juuri ja juuri vyötärömittaisena. Ennen se kasvoi pidemmäksi. Latvat ovat kuivemmat ja murenevammat. Aloitin syömään monivitamiinivalmistetta muutama kuukausi sitten. Valmiste sisältää mm. kasvissyöjille tarpeellisia B6-ja B12-vitamiineja, rautaa sekä seleeniä, jonka sanotaan olevan hiuksille ja kynsille hyväksi. Proteiinia syön joka päivä soijatuotteiden muodossa.
Kokemuksia olisi kiva kuulla!  :)
Suomineito

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

Keiju kirjoitti: Oletteko huomanneet muutosta hiuksissanne sen jälkeen kun ryhdyitte kasvissyöjäksi?
Minä aloitin kasvissyönnin n. 12-vuotiaana ja n. puoli vuotta sen jälkeen leikkasin pitkän tukkani olkapäille juuri ja juuri ulottuvaksi polkaksi  (tyhmänä teininä kuuntelee helposti muiden neuvoja  :-[).
Sen jälkeen vahingosta viisastuneena  aloin kasvattaa tukkaa uudelleen pitkäksi. Nyt olen 21-vuotias, latvoja lyhennetään pari kertaa vuodessa pari senttiä, mutta tukan pituus pysyttelee silti edelleen juuri ja juuri vyötärömittaisena. Ennen se kasvoi pidemmäksi. Latvat ovat kuivemmat ja murenevammat. Aloitin syömään monivitamiinivalmistetta muutama kuukausi sitten. Valmiste sisältää mm. kasvissyöjille tarpeellisia B6-ja B12-vitamiineja, rautaa sekä seleeniä, jonka sanotaan olevan hiuksille ja kynsille hyväksi. Proteiinia syön joka päivä soijatuotteiden muodossa.
Kokemuksia olisi kiva kuulla!  :)
Oletko kasvanut pituutta sen jälkeen kun olit 12-vuotias? Tuo voi olla selitys siihen jos hiuksesi tuntuvat nykyään lyhyemmiltä kuin silloin, jos olet kasvanut pituutta sen jälkeen. Oletko tarkkaillut ruokavaliotasi vuosien mittaan, että kuinka terveellinen se on? www.vegaaniliitto.fi pitäisi olla ainakin hyvä tietosivusto vegaaniselle ruokavaliolle. Eikä tuosta sivustosta varmasti ainakaan haittaa ole vaikka et ihan vegaani olisikaan, vaan esim. lakto-ovo-vege. :) Itse olen ollut n. 8 vuotta lakto-ovo-vegetaristi, mutta en kyllä muista millään muuttuiko hiusteni laatu ruokavalion vaihdoksen myötä... Syön kuitenkin nykyään kaikenlaisia vitamiini-, sinkki-, rauta- jne. pillereitä hiusteni takia. Olen syönyt niitä reilun vuoden ajan, eli tulosten pitäisi näkyä nyt ehkä n.15cm juurikasvusta. Ja kyllähän tuo mun juurikasvu n.15cm paremmalta tuntuukin kuin nuo latvat siitä alaspäin. Tosin siihen vaikuttaa myös kemiallisten käsittelyiden lopettelu.
Viimeksi muokannut Suomineito, 26 Loka 2006, 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin