Hiukset ja ravinto (proteiini)

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Fry

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Fry »

Keiju kirjoitti: Oletteko huomanneet muutosta hiuksissanne sen jälkeen kun ryhdyitte kasvissyöjäksi?
Kyllä jotain muutosta on tapahtunut.. Olen ollut kasvissyöjä noin puolet elämästäni, aloitin n. 10-vuotiaana.. Pienempänä sain paljon kehuja kiiltävästä, paksusta tukastani.. Nyt saa harvoin mitään kehuja  :-X Tukka haaroittuu todella nopeasti ja on kaikkea muuta kuin kiiltävä.. Huoh.. Pelkästään tuosta syystä voisi alkaa syömään kalaa tai kanaa, sitten joskus EHKÄ.. Tukka tuntuu myös kasvavan tuskaisan hitaasti.. En tiedä, mutta luulisin tämän johtuvan kasvissyönnistä, ainakin osittain  :P

En tosin syö mitään lisäravinteita/vitamiinivalmisteita tms (pari vuotta sitten vedin kalaöljykapseleita + piimaxeja), että niitä voisi kokeilla taas..
Keiju

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Keiju »

Olen ollut samanmittainen n. 11-vuotiaasta asti  (olen vain 153 cm pitkä.)  Ajattelin aloittaa vitamiinitablettien lisäksi myös kalakapselien syönnin.  Kävin kasvissyöjäksi ryhdyttyäni kerran ravintoterapeutilla ja täytin ruokapäiväkirjan jonka perusteella terapeutti arvioi ruokavalioni hyväksi. Eikä se ole siitä  huonommaksi  muuttunut. Päinvastoin, soijaa olen alkanut syödä enemmän.
Ryövärintytär
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 540
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 06:30

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Ryövärintytär »

Mä olin kasvissyöjä pari vuotta, ja silloin jo valmiiksi hyvin pitkä tukkani saavutti polvipituuden. Silloin (ja ennen sitä) söin kyllä paljon terveellisemmin ja monipuolisemmin kuin nyt.. Pitäisi ryhdistäytyä..!
Hiuksistoni on metrinen, suht paksu ja punainen. Toisin sanoen värjätty, melko karkea ja kuiva, onnekseni kuitenkin kiiltävä. :) Luokitelma jotakin tähän suuntaan: 1c C iii.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja ellen »

Ajankohtainen aihe meidän taloudessa: lisäproteiini kuntosaliharrastusta varten ja näköjään hiustenkasvuakin varten  :D

Kuten joku edellä mainitsikin, Ehrmann-rahka on erittäin hyvä proteiinin lähde. Jos sitä ei sellaisenaan pysty syömään, vaikka siinä onkin aivan ällistyttävän paljon luonnonjugurttia muistuttava koostumus ja maku, niin kannattaa kokeilla erimakuisten sokerittomien juomatiivisteiden lisäämistä rahkaan. Funlightilla ja monilla muilla merkeillä on kaikenlaisia makuja mansikasta eksoottisempiin hedelmiin. Loraus tällaista sokeritonta litkua rahkan sekaan ja rahka maistuu marja- tai hedelmäjugurtilta  :P

Ehrmannissa on proteiinia 9,8 g sataa grammaa rahkaa kohden ja yhden purkin (250 g) kun syö, proteiinia on saanut jo melkein 25 g. Toisen purkillisen jälkeen alkaa jo n. 50-kiloisen naisen protskutarve olla tyydytetty. Ylimääräistä lisäähän voi sitten hankkia syömällä tummaa viljaa ja pastaa, leikkeleitä, juustoa, lihaa yms. Mutta kyllä toi rahka on helppo tapa saada proteiinia ruokavalioon, jos vain voi syödä maitotuotteita.
Eufonia
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Elo 2006, 08:23

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Eufonia »

Vähän ehkä OT, mutta onko tuo Ehrmann-rahka laktoositonta? Tai saako siitä laktoositonta versiota?
1b M i
Nuppu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1175
Liittynyt: 23 Tammi 2006, 12:31

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Nuppu »

Lily kirjoitti: ^eikös tuo ehrmann rahka ole saksalaista..? eli silloin siitä tuskin on olemassa laktoositonta versiota, mutta veikkaisin että se on laktoositon luonnostaan (kuten muutkin saksalaiset maitotuotteet).
Mä en oikein ymmärrä tätä väitettä. Laktoosihan on yhtä kuin maitosokeri, ja maitotuotteet sisältävät sitä automaattisesti, ellei sitä erikseen poisteta tai pilkota. Selliasta juttua olen tosin kuullut, että laktoosi olisi ulkomaalaisissa tuotteissa jotenkin erilaista kuin suomalaisissa.  ???

Tämä laktoosikeskustelukin varmaan kuuluisi ihan johonkin muuhun ketjuun  ::)
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja ellen »

Eufonia kirjoitti: Vähän ehkä OT, mutta onko tuo Ehrmann-rahka laktoositonta?
Pakkauksessa ei asiasta puhuta mitään, kerrotaan vain mitä tuote sisältää, missä tehty ja minkälaiset ravintoarvot rahkassa on. Ravintoarvoissa ei puhuttu mitään laktoosista  :-\ Kokeilemallahan se selviää, paitsi jos oot tosi herkkävatsainen. Ainakaan kallis kokeilu se ei ole, sillä yksi Ehrmann maksaa n. 0,6 €.
Lauretta

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Lauretta »

Tutkiskelin tänään kaupassa makrilli"pakkausta", ja huomasin siinä olevan 17 g proteiinia 100 g kohden. Ja siinä oli vielä 125 g koko pakkauksessa! Vai katsoinkohan väärin... ??? Voisi kyllä ostaa joku päivä... ::)

Paljon proteiinia pitäisi saada päivittäin, jos mitat on esim. 164/46? Vai vaikuttaako mitat edes siihen mitenkään? :P
petomaani

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja petomaani »

Runsaasti kalaa (rasvaista, esim. lohta) ja tukka tykkää. Olen itse sekasyöjä ja tukka on hyvässä kunnossa. Kalaa syön ainakin kolmesti viikossa (kalaksi en laske purkkitonnikalaa, jota syön "normikalan" lisäksi).
keijukainen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1010
Liittynyt: 13 Joulu 2007, 13:26

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja keijukainen »


^^ KTL:n suositusten mukaan päivän energiamäärästä 10-15% tulisi olla proteiinia. Jos nyt otetaan raakaesimerkki sinun painosta niin tarvitsisit ihan peruskulutukseen arviolta 1610 kcal/vrk (tähän ei siis ole vielä laskettu mitään liikkumista, vain peruskulutus), josta proteiinia tulisi olla n. 161-241,5 kcal eli n. 40,25-60,4g. Proteiinintarve on sinänsä suhteellista, että esim. kehonrakentajat voivat pitää tarpeellisena saada proteiinia jopa yli 2g/painokg/vrk.
Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva
Lauretta

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Lauretta »

^ Ok, kiitos. Tuo 40 g on kyllä aika paljon... vaikka kyllähän sitä proteiinia saa ruuankin mukana ihan tietämättään, kun ei mulla ole tapana tutkiskella pottupussien ravintosisältöä. :D

Edit: Keijukainen, minun oli ihan pakko huomauttaa, että sinulla lukee allekirjoituksessa "hiuset" eli siitä puuttuu k-kirjain. Taidan olla vähän liian tarkka, kun tuntemattomillekin tulen juttujani tuputtamaan... :D
Viimeksi muokannut Lauretta, 30 Kesä 2008, 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maarit

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja maarit »

Lauretta kirjoitti: Paljon proteiinia pitäisi saada päivittäin, jos mitat on esim. 164/46? Vai vaikuttaako mitat edes siihen mitenkään? :P
Juu, suosituksia on monenlaisia, mutta lähtevät ehkä määrästä 0,8 g proteiinia painokiloa kohti päivässä.

Mä olen aina syönyt varsin vähän proteiinia, ja jo kauan olen ollut lakto-ovo-vege. (Tosin suurimmasta osasta maitotuotteita en tykkää enkä kananmuniakaan oikein mielelläni syö...) Hiukseni ovat aina voineet hyvin ja kasvaneet hyvin nopsaan, paitsi kerran oli vaihe jolloin en saanut tarpeeksi b-vitamiinia ja hiukset ohenivat ja varmaan kiiltoakin menettivät.

edit. (Mulla ei oikein pää toimi kun on kuumetta mutta) haluan vielä lisätä, että mä syön kyllä terveellisesti ja monipuolisesti ja kiinnitän huomiota mm. ruoka-aineiden yhdistelyyn saadakseni tarpeeksi proteiinia.
Viimeksi muokannut maarit, 30 Kesä 2008, 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tiiti2
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 496
Liittynyt: 03 Huhti 2006, 23:09

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja tiiti2 »

Lauretta kirjoitti: Tutkiskelin tänään kaupassa makrilli"pakkausta", ja huomasin siinä olevan 17 g proteiinia 100 g kohden. Ja siinä oli vielä 125 g koko pakkauksessa! Vai katsoinkohan väärin... ??? Voisi kyllä ostaa joku päivä... ::)

Paljon proteiinia pitäisi saada päivittäin, jos mitat on esim. 164/46? Vai vaikuttaako mitat edes siihen mitenkään? :P
Täällä voi tutkiskella elintarvikkeiden ravintoarvoja:
http://www.fineli.fi/
Lihassa ja kalassa on ylipäätään jotakuinkin 20 g proteiinia 100 g kohden.

Mitatkin vaikuttavat proteiinin tarpeeseen. Tarvetta voidaan laskennallisesti määrittää monella tavalla, kuten sulle on jo kerrottukin. Tosi pitkälle yksinkertaistettuna tarve on noin gramma per painokilo. Jos on selvästi yli- tai alipainoinen, niin silloin tuo tarve arvioidaan ihannepainon mukaan (200 kg painava ei siis tarvitse 200 g proteiinia päivässä). Alikunnossa ollessa, laihduttaessa tai liikuttaessa tosi paljon proteiinin saantia kannattaa tuosta vielä kasvattaa. Perusterve liikuntaa harrastamaton ihminen taas pärjää hyvin vähän vähemmälläkin.
2bFii, olkapäille, tyvessä oma väri ja raitoina 9.0
Lauretta

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Lauretta »

Raejuustossa on 16 g proteiinia 100 g, ja kun siinä purkissa on 200 g, niin hyvä tulee. :P Eikun siis tässä lähiaikoina makrillia ja raejuustoa ostamaan.
petomaani

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja petomaani »

kirmeli kirjoitti: en nyt jaksanut lukea läpi viestejä,että oisin katsonu oliko aiheesta asiaa jo kerrottu..eli siis proteiiniahan ei saa liikaa saada,sillä se aiheuttaa hiustenlähtöä.
Hui!  :o Hittolainen, tuleekohan mun arkisafkaani liikaa protskua nykyään. Meinaan kun oon nuo hiilarit puottanu suht minimiin (max 70g/pvä) ja protskuja sen sijaan vetelen aika armotta (reeninkin takia).. :(
Vastaa Viestiin