Hiukset ja ravinto (proteiini)

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Ego
Haiven
Haiven
Viestit: 49
Liittynyt: 22 Huhti 2006, 17:02

Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Ego »

Hmm... tämä aihe ei oikein minnekään sopinut kun täällä ei ollut mitään terveydenhoito tms. osiota. Kävin aikoinani hiusjuurianalyysissä ja osasta juurista puuttui proteiiniydin kokonaan... se on tämä köyhän opiskelijan ruokavalio kun ei ole varaa syödä säännöllisesti lihaa yms. ja maitotuotteista ei kroppa oikein pidä, soijatuotteet ja vastaavat taas kukkarolle liian kalliita. Nyt mietinkin jonkinlaisten urheilijoille tarkoitettujen proteiinilisien ostamista, onko kellään kokemuksia näistä? Mitään konkreettista vaikutusta hiusten kuntoon? Joskus kokeilin säännöllisesti soijajauhetta jokapaikkaan tunkea, mutta siitä tuli niin massiiviset ilmavaivat ja turvotukset että. Lisäksi en huomannut tuolla dieetillä mitään vaikutusta hiuksiin vaikka samanaikaisesti söin päivittäin 1-2 kananmunaa.
Hiukset: luonnonkihara hieno, kuiva hius, oma väri maantienvaalea, tällä hetkellä raidoitettu eri vaalean sävyillä. Pituus leukaan asti. Kuiva päänahka...
sipe
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 977
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 08:38

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja sipe »

Ei ole kokemusta proteiinilisisistä, mutta eikös ne vasta kalliita ole?

Luulisin, että edullisimmalla saat proteiinia Palkokasveista (osta kuivattuja papuja ja liottele & keitä niitä). Toinen hyvä vaihtoehto on myös tuo kananmuna ja kolmas suhteellisen edullinen on esim. Lidlin pakastesei/turska/mikälie. Jos en ihan väärin muista, niin tuossa kalassa on yksi parhaista proteiini/kalorisuhteista. Protskuja 100 grammassa yli 20 ja kaloreita about 80.

Vaikka söisit tuota kalaa 200 g joka päivä, niin ei se kuukaudessa kyllä paljoa yli 20 eur tule maksamaan. Eli ihan taatusti halvempaa, kuin nuo proteiinilisät. Ja jos lisäät vielä kuuriin esim. 2 kananmunaa päivässä, niin kokonaiskustannukset pysyttelee mun nähdäkseni vieläkin n 30 eur /kk. Niin ja jo näistä kahdesta saat yli 60 g proteiinia päivässä, joka on kyllä ihan kohtalaisen riittoisa satsi, sillä tuleehan sitä proteiinia muualtakin.

Joskus olen lukenut, että proteiinidiettiläisillä tukka on saanut tosissaan uutta puhtia runsaan proteiiniannostuksen myötä, joten kyllä proteiinien saannista kannattaa jo tukankin vuoksi huolehtia.
Hiukset: 3b iii. Luonnonkihara, paksu, värjätty ja älyttömän kuiva.
Suosikkituotteet: MOP Hydrating shampoo, Joico K-Pak-sarja kokonaisuudessaan, Joico Moisturizer, Nexxuksen Therappe, Humectress, Luxxtress ja Keraphix; Redken ASHC, sekä Tigin O&H -hoitis CO-pesuun.
Nove

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Nove »

En oo huomannut suuremmillakaan (3g per painokilo) proteiinimäärillä olevan niinkään hiusten kuntoon mitään vaikutusta, pikemminkin niiden kasvunopeuteen.

Hinta tietenkin riippuu aika paljon siitä minkä mieltää kalliiksi ja minkä ei, mutta kyllä maustamatonta perusheraproteiinia aika halvalla saa. Tuolla Sipen mainitsemalla 20 eurolla saa kuukauden proteiinit, jos ottaa sen 50-60g päivässä. Se on tietysti eri juttu mistä ne proteiinit haluaa ottaa, kyllä se kala/normaali ruoka kuitenkin paremmalta maistuu.
sipe
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 977
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 08:38

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja sipe »

No eipä ole proteiini kallista. :o Olisin kyllä luullut paljon hintavammaksi...

Tosin: tuon proteiininhan lisäksi pitää vielä syödä. Ja maksaahan se ruokakin... :-\

Eli jos proteiinit kerää ruoasta, niin siinä saa sekä energiaa että ravinteita. Lisäproteiineilla tuskin nälkää saa karkoitettua yhtä hyvin kuin oikealla ruoalla. (tai mistäs minä sen tiedän vaikka saisikin, omaa kokemusta ei siis ole). ;)
Hiukset: 3b iii. Luonnonkihara, paksu, värjätty ja älyttömän kuiva.
Suosikkituotteet: MOP Hydrating shampoo, Joico K-Pak-sarja kokonaisuudessaan, Joico Moisturizer, Nexxuksen Therappe, Humectress, Luxxtress ja Keraphix; Redken ASHC, sekä Tigin O&H -hoitis CO-pesuun.
Ego
Haiven
Haiven
Viestit: 49
Liittynyt: 22 Huhti 2006, 17:02

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Ego »

Niin kai se on... tosin kalaa ei voi joka päivä syödä raskasmetallien takia.

Tulikin juuri töiden, opiskelujen yms. suhteen muutos elämään... eli minusta tulee helsinkiläinen! ...ja näin Helsinkiä tuntemattomana ihmisenä kiinnostaisi ravinnon hankinnan suhteen seuraavat asiat (anteeksi aiheesta poikkeaminen... ;):

- Onkos Helsingissäkin joku toriaika jolloin saa kasviksia ja hedelmiä halvemmalla juuri ennen "sulkemisaikaa", eli euron pusseja tms.? Jos, niin millonkas kannattaisi mennä kärkkymään?

- Missäs olisi lähin Lidl tai muu halpamarketti ja miten sinne mennä julkisia kulkuneuvoja käyttäen?

edit: täytyykin tehdä ihan kunnon laskelma että miten paljon tulee mistäkin proteiinia ja miten paljon tulee mikäkin dieetti maksamaan... nyt kun budjetti entisestään tiukentuu Helsinki-asumisen takia... ilmoittelen sitten tuloksista! ;)
Viimeksi muokannut Ego, 17 Loka 2006, 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiukset: luonnonkihara hieno, kuiva hius, oma väri maantienvaalea, tällä hetkellä raidoitettu eri vaalean sävyillä. Pituus leukaan asti. Kuiva päänahka...
andel
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 181
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 21:21

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja andel »

Mulla on kanssa sama dilemma, opiskelijabudjetin ja terveellisen, tasapainoisen ruokavalion yhteensovittaminen. Suosittelen myös opettelemaan papujen, linssien, pähkinöiden ja siemenien käytön ruuanlaitossa: kun ostaa kuivattuja papuja ja liottelee ja keittelee ne itse, tulee todella halvaksi. Etnisistä ruokakaupoista saa etenkin tosi halvalla erilaisia papuja, mutta eipä ne tavallisessa kaupassakaan suuria summia maksa. Mä oon bongaillut hyviä kasvisruokaohjeita netistä, etenkin Eläinoikeusfoorumin reseptiosio on tosi hyödyllinen. Siemeniä laitan itse ainakin leipiin ja paahdetut auringonkukansiemenet on myös tosi hyviä naposteltavia, pähkinöitä voi laittaa wokkeihin jne.

Noissa pavuissa yms. pitää vaan ottaa huomioon, että niiden sisältämä proteiinin koostumus ei vastaa ihan täysin ihmisen tarpeita, joten niiden kanssa pitää yhdistellä täydentäviä proteiinin lähteitä. Eli esim. viljavalmiste+pavut täydentävät toisiaan. Täältä löytyy lisätietoa, ja tosiaan niitä täydentäviä ruoka-aineita ei tartte välttämättä syödä samalla aterialla, samana päivänä riittää että keho pystyy hyödyntämään ne aineet.

Tuosta proteiinijauheesta saisi varmaan helposti ne tarvitsemansa proteiinit, mutta ei kai siinä vitamiineja tms. hirveästi ole? Senkin takia on parempi mun mielestä käyttää vähän vaivaa sen lihan proteiinien korvaamiseen ja tehdä oikeaa ruokaa, pavut&kumppanit sisältää niin paljon muitakin tarpeellisia ravintoaineita  :)
Jonakin aikaisena aamuna Nuuskamuikkunen heräsi teltassaan Muumilaaksossa ja huomasi että ilmassa oli syksyn ja lähtemisen tuntu.
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Ananas »

Proteiinijauheet olisi varmasti opiskelijan tai muiden säästäväisten ravintoon ihan hyvä lisä, mutta täysin niille ei kannata proteiinin saantia jättää. Alkaa herkästi maistumaan puulta ne jauhot.  Suunnilleen 30g voisi olla ihan hyvä satsi, loput sitten inhimillisemmistä lähteistä. Vitamiineja taitaa laadukkaimmissa jauhoissa ainakin olla jonkin verran.

Halvimmat prodejauhot taitavat olla heraproteeinia, mikä sisältää aika paljon laktoosia. Jos se ei ole este, niin maustamatonta perusheraa saa 8,9e/800g, eli aika vähän jää hintaa annokselle. Lähes laktoositonta heraproteeinia on ionisoitu hera, joka onkin sitten jo n.20e/800g. Maitoproteiini on nimestään huolimatta vähälaktoosista, siinä taitaa olla n. 0,3g laktoosia sadassa grammassa. Se on kalliimpaa, n.22e/100g. Soijasta saatu protsku on halvimmillaan alle 10e/800g ja tuo on laktoositonta. Proteeinilisät sisältävät n. 80-90g proteiinia/100g jauhoa.

Nuo maustamattomat maistuvat usein aika pahalle, mutta oppii niitäkin varmaan alas saamaan. Maustettujakin vaihtoehtoja on tarjolla ja tuurilla sieltä voi löytyi ihan kivojakin makuja. Pääasiassa maistamani ovat olleet tosi keinotekoisen ja imelän makeutusaineen makuisia, joten mieluummin vetelen maustamattomia.
Ego
Haiven
Haiven
Viestit: 49
Liittynyt: 22 Huhti 2006, 17:02

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Ego »

Hei, tuo 8,90 € / 800 g heraa kuulostaa hyvältä, mistäs niin halvalla saa...? Sinänsä keho ei hirveästi laktoosista tykkää mutta ei nyt järkyttäviä ongelmiakaan tule... voisi mennä maitohappobakteerien kera (nehän pilkkovat myös laktoosia jonkin verran).

Niin, papujen kanssa minulla vaan on sellainen ongelma että aiheuttavat hiukan ilmavaivoja / turvotusta... valmistustavallakaan ei taida siihen olla vaikutusta? Suoraan sanoen en ole hirveästi kokeiluja noiden suhteen tehnyt juuri edellä mainitun syyn takia, ehkä pitäisi kokeilla eri valmistusmenetelmiä ja suhteellisia määriä ja pitää "ilmavaivapäiväkirjaa", heh...  ;D
Hiukset: luonnonkihara hieno, kuiva hius, oma väri maantienvaalea, tällä hetkellä raidoitettu eri vaalean sävyillä. Pituus leukaan asti. Kuiva päänahka...
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

Ananas kirjoitti: Nuo maustamattomat maistuvat usein aika pahalle, mutta oppii niitäkin varmaan alas saamaan. Maustettujakin vaihtoehtoja on tarjolla ja tuurilla sieltä voi löytyi ihan kivojakin makuja. Pääasiassa maistamani ovat olleet tosi keinotekoisen ja imelän makeutusaineen makuisia, joten mieluummin vetelen maustamattomia.
Mulla on hyvä vinkki protskujauheen alassaamiseen! :) Ne maustetut voi tosiaan unohtaa, ne on IHAN kamalia ja ennemmin tai myöhemmin niiden juominen alkaa todella etomaan. Maustamattomatkin on kuitenkin aika tympeän makuisia sellaisenaan, siis jos sekoittaa pelkkään veteen tai maitoon tai vaikka puuroon (voin kertoa että puurokin alkaa maistua aikas pahalta), mutta meitsi on löytänyt täydellisen ratkaisun mehusta ja rasvattomasta maidosta, eli 1,5dl mehua (tykkään eniten Marlin appelsiinimangosta ja mustikka-aranonia-punaisesta teestä, jälkimmäisellä etenkin tulee uskomattoman raikas tulos!) ja 1,5dl maitoa ja 1dl proteiinijauhetta. Vatkaus ja a vot! Maistuu raikkaalle pirtelölle, maustettujen protskujauheiden tunkkaisesta keinoimelyydestä ei tietoakaan! Suosittelen lämpimästi.
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Ananas »

Ego kirjoitti: Hei, tuo 8,90 € / 800 g heraa kuulostaa hyvältä, mistäs niin halvalla saa...? Sinänsä keho ei hirveästi laktoosista tykkää mutta ei nyt järkyttäviä ongelmiakaan tule... voisi mennä maitohappobakteerien kera (nehän pilkkovat myös laktoosia jonkin verran).
Ufsilta löytyy, osoitteesta http://www.ufs.fi/ saa tilattua ja ketjun liikkeitäkin on ympäri suomen. Samoin noita saa monista luontaistuoteliikkeistä.
tnn
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 629
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 18:31

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja tnn »

Supervixen kirjoitti:
Ananas kirjoitti: Nuo maustamattomat maistuvat usein aika pahalle, mutta oppii niitäkin varmaan alas saamaan. Maustettujakin vaihtoehtoja on tarjolla ja tuurilla sieltä voi löytyi ihan kivojakin makuja. Pääasiassa maistamani ovat olleet tosi keinotekoisen ja imelän makeutusaineen makuisia, joten mieluummin vetelen maustamattomia.
Mulla on hyvä vinkki protskujauheen alassaamiseen! :) Ne maustetut voi tosiaan unohtaa, ne on IHAN kamalia ja ennemmin tai myöhemmin niiden juominen alkaa todella etomaan. Maustamattomatkin on kuitenkin aika tympeän makuisia sellaisenaan, siis jos sekoittaa pelkkään veteen tai maitoon tai vaikka puuroon (voin kertoa että puurokin alkaa maistua aikas pahalta), mutta meitsi on löytänyt täydellisen ratkaisun mehusta ja rasvattomasta maidosta, eli 1,5dl mehua (tykkään eniten Marlin appelsiinimangosta ja mustikka-aranonia-punaisesta teestä, jälkimmäisellä etenkin tulee uskomattoman raikas tulos!) ja 1,5dl maitoa ja 1dl proteiinijauhetta. Vatkaus ja a vot! Maistuu raikkaalle pirtelölle, maustettujen protskujauheiden tunkkaisesta keinoimelyydestä ei tietoakaan! Suosittelen lämpimästi.
Myös kaakaohon sekoittaminen saattaisi olla kokeilun arvoista :). Isäni tuota harrasti kun noita jauheita käytti nuorempana, alas näytti menevän hyvin. En kyllä vain osaa sanoa tuosta maistuvuudesta muuten mitään, koska itse ei ole koskaan tullut koetettua.
1bMii, virallisella huijausmitalla 78 cm pitkä tukka. Vaalea, hieman sekavärinen kuontalo.
Ananas
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 744
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 15:33

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Ananas »

Ja jos välttämättä haluaa ostaa valmiiksi maustettua protskua, niin monilla merkeillä kaakaon makuiset on vähiten kamalia.  :)
Aurelle
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 479
Liittynyt: 29 Huhti 2006, 22:14

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Aurelle »

Minä en ole tykännyt noista mehuun tai kaakaoon proteiinien sekoittelusta. Ostan proteiinini valmiiksi maustettuna, tykkään esim. Fastin Hera 80 vaniljana ja suklaana. Mansikka ja vadelma on siltä sarjalta ällöjä.
Suomineito

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Suomineito »

Olen tuossa hiusten kasvatuksen myötä alkanut kiinnittää huomiota myös proteiinin saantiin. Eräänä päivänä laskin saanko ruokavaliostani tarpeeksi proteiinia, ja huomasin etten todellakaan saa tarpeeksi. Suositus minun painoiselleni naiselle olisi ehkä vajaa 50 grammaa proteiinia vuorokaudessa. Jossain sanotaan että 1 gramma per painokilo päivässä olisi sopiva, jossain sanotaan taas yleistäen että 50 g päivässä naisille olisi sopiva. Painan vähän alle sen 50 kg, joten otan tavoitteeksi lähes 50 g proteiinia päivässä (vaikka en kyllä useinkaan jaksa ihan siihen määrään yltää, samalla kun tarkkailen ettei paino paljoa nousisi [olen pienikokoinen, normaalipainoinen]).

Normaalisti söin ennen melko vähän ja epäterveellistä ruokaa (tosin yhäkin välillä käy niin), mutta nykyään yritän mahduttaa sen proteiinin mukaan niin että saisin edes melkein tarpeeksi sitä päivittäin. Siihen proteiiniin juuri kiinnitän ruokavaliossani eniten nykyään huomiota, sen lisäksi että syön kaikenlaisia monivitamiini-, sinkki-, biotiini- ym. tabletteja. Ruokavaliooni ei kuulu minkäänlainen liha, ja syön kohtalaisen vähän mitään muitakaan eläinkunnan tuotteita, tosin noista maidosta ja munista en ole ollut kovin tarkka, eli voin välillä syödä ruokia/valmisteita joissa on käytetty maitoa/munia tai muita eläinperäisiä ainesosia lukuunottamatta mitään lihajuttuja.

Olen alkanut syödä paljon papuja, herneitä, kikherneitä, linssejä ja soijatuotteita. Niissä kun on paljon hyviä proteiineja. Ja niiden kanssa myös esim. makaronia ja hapankorppua, joissa tuntuisi olevan jonkinlaisia proteiineja myöskin, hiilihydraattien lisäksi. On mulla myös sellainen iso purnukka tuota proteiinijauhetta (suklaanmakuinen), en muista paljonko se maksoi, mutta totta että se ei meinaa oikein alas mennä. Olen sekoitellut sitä soijakaakaoon, mutta siihenkin sitä voi laittaa vain vähän jotta saisin sen alas. Välillä teen niin että sekoitan sitä hyvin vähän kerrallaan pieneen lasilliseen vettä, ja kulautan sen lasillisen haistelematta ja maistelematta alas. Sitten jonkin ajan päästä uusi lasillinen, päivän mittaan. Niin se on mulla parhaiten sujunut sen jauheen alas saanti.

Nyt sitten kun seuraavan kerran pääsen tästä lähtemään kaupungille asti niin katselen eräästä luontaistuotekaupasta proteiinipatukoita ja tutkailen muutkin proteiinivalmisteet läpi.
Viimeksi muokannut Suomineito, 19 Loka 2006, 02:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Humppasusi
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1026
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 17:48

Vs: Hiukset ja ravinto (proteiini)

Viesti Kirjoittaja Humppasusi »

Maitorahka on myös mainio proteiinin lähde, jos mausta tykkää. Jotkut kaverit maustavat hilloilla yms, mutta meikä vetelee raakana!  :D
1cMiii Suosikkituotteet XZ-sarja kokonaisuudessaan. Kasvatan omaa väriä takaisin.
Vastaa Viestiin