Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Hiusmuutokset, hiuslaatuketjut yms.
Luna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1946
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 00:04

Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Luna »

Miten voi olla mahdollista että suorista hiuksista alkaakin kasvaa kiharat hiukset?

Yhdellä ystävälläni oli suora tukka, ja n. vuoden aikana se muuttui selkeästi kiharaksi. Mitään elintapa ym muutoksia hän ei mielestään tehnyt enkä varmaan uskoisi koko juttua  ellen itse olisi vierestä seurannut! Ei ole mahdollista että hän olisi käynyt kampaajalla tai joka aamu laittaisi tukkaansa kiharat/permanenttaisi joka kk ja kertoisi kaikille olevansa kiharatukkainen  ::) ollut siis kiharatukkaisena nyt jo useamman vuoden.

Sama kävi äidilleni mutta hieman eri tavalla. Hän sai sädehoitoa jonka seurauksena tukka tippui päästä, ja uusi mikä alkoi myöhemmin kasvaa oli täysin kiharaa.

Teorioita?
Ulpu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2290
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 15:18

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Ulpu »

Meiän äidillä kihartui tukka, kun se odotti mua. Nuorena sillä oli ihan suora tukka ja nykyään oikein kunnon luonnonmummupermis. Mutta toihan onkin yleistä, että raskauden aikana hiukset muuttuu hormonitoiminnan ansiosta.

Ja tuosta sädehoidon vaikutuksestakin olen kuullut. Mutta että ihan ilman syytä alkavat kihartua. 
Ken unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.   - Arvo Ylppö
Luna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1946
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 00:04

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Luna »

Musta on kans  tosi outoa että ilman syytä, tai siis ilman näkyvää syytä alkaa hiukset kihartua.

Onko siihen tieteellistä selvitystä miksi esim raskauden ja sädehoidon vaikutuksesta hiukset kihartuvat? Tai mikä ylipäänsä aiheuttaa hiusten kiharuden/suoruuden, siis mikä kohta jossain geenissä tms (menee jo hifistelyksi...)

"Pienenellä" tutkimuksella ja kehittelyllä voisi syntyä jonkin sortin valmiste että hiukset alkaa kihartua jo kasvaessaan, ja miljuunat kolahdella keksijän pankkitilille  ;)
Twinkley
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4590
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 20:23

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Twinkley »

Luna kirjoitti: Musta on kans  tosi outoa että ilman syytä, tai siis ilman näkyvää syytä alkaa hiukset kihartua.

Onko siihen tieteellistä selvitystä miksi esim raskauden ja sädehoidon vaikutuksesta hiukset kihartuvat? Tai mikä ylipäänsä aiheuttaa hiusten kiharuden/suoruuden, siis mikä kohta jossain geenissä tms (menee jo hifistelyksi...)
Muistaakseni Ishamael joskus puhui tästä ja muistaakseni kiharasta tukasta (oliko nyt sitten hiustupesta) puuttuu jokin osa, mikä suorassa tukassa on.

Tietynlaiset muutokset ihmisen hormonitasossa saattavat vaikuttaa tähän. Esim. vaihdevuodet, raskaus, sädehoito, murrosikä etc, jotka muuttavat radikaalisti ihmisen kehon omaa hormonisäätelysysteemiä, voivat vaikuttaa hyvinkin tukkaan. Esim. minun tukkani oli hieman lainehtiva, mutta suora ennen murrosikää, kunnes murrosiässä tukka alkoi kihartua selvästi ja nyt onkin sitten ihan kikkara. :D Toinen selitys on sitten se, että jos tukassa on ollut pientäkään lainetta ja tukka saa yhtäkkiä enemmän kosteutta (esim. vaihdetaan tehohoitoa tai shampoota, ruvetaan syömään enemmän rasvoja ja nämä yhdessä) saattavat  aiheuttaa tukan kihartumista. Onhan aika moni täälläkin foorumilla sanonut, että tukka on esim. kunnolla kosteuttavien tuotteiden jälkeen alkanut selvästi kihartua enemmän.
Käy kurkkaamassa vegaanista ruokablogiani joka sopii ihan kaikille: www.satnamnam.com
loota
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1712
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 21:18

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja loota »

Mulla oli ihan samanlainen tukka kuin Twinkleyllä (no yllättävää, kun meillä on muutenkin tukka niin samanlainen :D ). Mulla on sellainen mielikuva, että lapsitukassa oli korkkiruuviakin, mutta sen jälkeen hiukset oli oikeastaan laineilla lähinnä latvoista ja etummaisista hiuksista johonkin 11-13 -vuotiaaseen asti. Nykyään menee sitten ihan kunnon kiharoille, osakiitos kuuluu kyllä oikeanlaiselle leikkaukselle ja tuotteille, mutta kylläpä tuo muutenkin kihartuisi selvästi.
Viimeksi muokannut loota, 29 Syys 2006, 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rory
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1731
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 17:17

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Rory »

Äidilläni oli lapsena suora tukka ja hieman vanhempana se alkoi yht'äkkiä kihartua. On sitten sen jälkeen ollut tosi luonnonkihara. Mulla oli kanssa lapsena ihan suora tukka ja teini-ikäisenä se alkoi vähitellen menemään laineille. Ihan kihara se ei ole, mutta luonnon taipuisa, lainehtiva kuitenkin.
Aika jännä juttu toi hiusten kihartuminen aikuisena.
Lapanen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1577
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 14:47

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Lapanen »

Mulla myös hiukset alkoi kihartua murrosiän jälkeen. Tosin ei ne vieläkään mitkään kiharat ole, mutta laineille kyllä vetäytyvät aika hanakasti. Mun alahiukset kihartuvat enemmän kuin päälihiukset, jotka varmaan on kuivemmat ja huonokuntoisemmat.
Hiukset karkeat, kuivat ja aika voimakkaasti laineikkaat. Tällä hetkellä kerrostettu puolipitkä tukka. Kasvattelen hitaalla tahdilla.
Luna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1946
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 00:04

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Luna »

Twinkley kirjoitti: Tietynlaiset muutokset ihmisen hormonitasossa saattavat vaikuttaa tähän. Esim. vaihdevuodet, raskaus, sädehoito, murrosikä etc, jotka muuttavat radikaalisti ihmisen kehon omaa hormonisäätelysysteemiä, voivat vaikuttaa hyvinkin tukkaan. 
Mitähän hormoneja kannattaisi alkaa syödä että saisi kiharat hiukset?  ;D No joo taidan kokeilla ihan vaan tehokosteutusta, vähän kyllä epäilen ettei mulla tuo lainetta kun on aivan piikkisuora lasimainen tukka  :-\

Jos jollain on tietoa mikä muu kuin kosteutus ja hormoneissa tapahtuva määrittelemätön (?) asia voisi edesauttaa sitä että tulisi edes laineita niin kertokaa ihmeessä!  :)
Amilo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1386
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 18:49

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Amilo »

Mulle myös käynyt tämä "ihme" kihartuminen noin parikymppisenä, kun kasvatin pidemmän tukan. Välillä menee hyvin isolle kiharalle ja välillä on laineilla, riippuu tuotteista ja hormonikierrosta. Ihmettelin tätä itsekin suuresti, koska lapsena ja murrosiässä hiukset olivat kyllä suorat, ehkä aavistuksen taipuisat. Äitinikään ei millään uskonut todeksi. Mutta tämä onkin yllättävän yleistä mitä olen kuullut, ihminen on ihmeellinen eliö ;D
Tuskinpa noita laineita millään ihme keinoilla saa.
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Ice »

joillekin alkaa kasvaa raskauden tms aikana myös niin, että on puoli päätä kikkurassa ja toinen puoli suorana.. eli autuus ei välttämättä ole hormonikuurin arvoista  :D
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
sipe
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 977
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 08:38

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja sipe »

Mulla on ruvennut tukka selvästi suoristumaan. Eli ehkäpä hormonitoiminta on jo hidastumaan päin tai jotain...

Niin ja tilanne oli siis myös mulla se, että ihan pikkulapsena kihara tukka, sitten muuttui suoraksi ja teini-iässä rupesi kihartumaan. Kiharimmillaan se oli 17-30 -vuotiaaksi, ja nyt siis selvästi vähenemään päin.
Hiukset: 3b iii. Luonnonkihara, paksu, värjätty ja älyttömän kuiva.
Suosikkituotteet: MOP Hydrating shampoo, Joico K-Pak-sarja kokonaisuudessaan, Joico Moisturizer, Nexxuksen Therappe, Humectress, Luxxtress ja Keraphix; Redken ASHC, sekä Tigin O&H -hoitis CO-pesuun.
Euphoria

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Euphoria »

Minun tukka taas ei ole muuttunut miksikään murrosiässä. Samanlainen piikkisuora tukka on ollut aina. :(
Lyx
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1666
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 19:29

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Lyx »

Minulla on nyt viimeisen vuoden aikana tukka alkanut kihartumaan. Aiemmin on ollut suora tai korkeintaan taipuisa hius, nyt on hiusten alaosa pesun jälkeen kunnon korkkiruuveilla jos saa kuivua itsekseen.
Päälliosa ei ole ihan kerinnyt vauhdissa mukana joten se on laineilla. ::)
Beatrix
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 777
Liittynyt: 03 Marras 2006, 19:27

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Beatrix »

Mulle on käynyt sama ilmiö kuin monelle muulle tällä, eli lapsena ollut piikkisuora hius, joka on murrosiässä alkanut kihartumaan. Kauneimmillaan tukka oli tietenkin kihartumisen alkuvaiheessa, kun otsis taipu kohti taivasta, mutta muuten oli suorat hiukset.  ;D Isälläni kävi tuo ilmiö juuri toisinpäin, eli lapsena oli kihara tukka, joka kuitenkin murrosiässä suoristui.
2c F ii
Hipsu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1701
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 21:37

Vs: Suorista hiuksista luonnostaan kiharat

Viesti Kirjoittaja Hipsu »

Hmm.. mäkin muistelisin että mulla oli kakarana sellaiset silkkisen suorat, latvoista hiukan taipuvat, vaaleat hiukset..  ::)

Murrosiässä rupes mullakin vetään ihan kunnolla käkkärään ja värikin oli tummunut maantien väriseksi. Siitäpä ne kiharat on oikeastaan vaan kihartunut ja nyt  onkin osittain ihan sellaista vahvaa korkkaria.

Hiukset olen perinyt aivan 100% isiltä ( ::)). Hänellä oli nuorena ihan vaalea, paksu ja korkkarikiharainen pitkä tukka. Nyt viidenkympin kynnyksellä tukka on tumma (harmahtava), suora ja ohut mutta edellen pitkä.. :P

Toivottavasti mulla ei oo samallainen tulevaisuus  :-X
"Life comes with many challenges. The ones that should not scare us are the ones we can take on and take control of." -Angelina Jolie
Vastaa Viestiin