Hiusongelmat

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Ice »

Jos olet vaikka yöllä raapaissut päätäsi. Rupeen, irronneeseen, voi olla sekoittunut myös talia jolloin se vaikuttaa todellista suuremmalta. Ei siellä nykyihmisellä mitään elä, jollei edes kutita :)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Livia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1714
Liittynyt: 11 Syys 2007, 16:32

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Livia »

No hyvä, kiitos Realicer. Nyt voin nukkua yöni rauhassa. :P Katoais nyt pois tuo rupi, kiva jos räplään sitä koko ajan ettei edes parane. Täytyy pitää näpit erossa.
muori Pippuri
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3826
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 11:35

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja muori Pippuri »

Jos noita rupia alkaa ilmestymään enemmänkin niin psoriasis on tietty yksi mahdollisuus. Ehkä joku allerginen reaktiokin(?)

(psori) Ihottuma esiintyy useimmin taiveiholla tai päänahassa. Oireina iholla on tarkkarajainen, paksuuntunut ja punoittava läiskä. Ihottumakohdat hilseilevät ja melko usein myös kutiavat. Hilseen kuorimalla alta paljastuu punoittava laikku, jolla voi esiintyä myös tihkuvaa verenvuotoa. Läiskät saattavat olla hyvin pistemäisiä tai niitä voi esiintyä hyvinkin suurina läiskinä.
(wikipedia tietää  ;D)

Eläimellisyys
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3186
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 12:28

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Eläimellisyys »

No ni, nyt taisi löytyä syy mun päänahan ruville, jotka ei tahdo parantua mitenkään  :-\ En ole tullut ajatelleeksi psoriaasista... Voikohan se olla pelkässä päänahassa? Mun isällä oli psoriasis, ja tuo on perinnöllinen tauti.
Fantti
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1056
Liittynyt: 22 Syys 2006, 13:58

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Fantti »

Mulla rupia oli vaikka kuinka teini-iässä, lähti vaan rapsuttelemalla. Nykyään etenkin talvisin kova kutina, olen todennut, että karppaus helpottaa sitä. Aluksi auttoi apteekin decubal hoitoaine, muttei se pidemmän päälle tehoa enää hirveän hyvin. Jossain apteekki nettikaupassa oli jotain toisenlaista kunhan löydän sen nyt taas, sitä voisi kokeilla jos ei tänä talvena niin viimeistään ensi syksynä.
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Hue »

Kuukumina kirjoitti: No ni, nyt taisi löytyä syy mun päänahan ruville, jotka ei tahdo parantua mitenkään  :-\ En ole tullut ajatelleeksi psoriaasista... Voikohan se olla pelkässä päänahassa? Mun isällä oli psoriasis, ja tuo on perinnöllinen tauti.
Nimenomaan psoriasis saattaa esiintyä vain päänahassa. Ajan kuluessa se tosin saattaa levitän muuallekin.

Munkin äidillä on psoriasis (tällä hetkellä pieni läikkä jalkaterässä). Se jää nähtäväksi tuleeko mullekin! :-\
Hipsu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1701
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 21:37

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Hipsu »

Muakin on viime aikoina kutitellut päänahasta ja siellä on ollut rupiakin. Mun iskällä on psori, joten vastaus voi löytyä siitä..  :-\ Toisaalta, olen huomannut että varsinkin nexxujen käytön jälkeen kutina yltyy eli vastaus vois olla myös hoitiksen sisältämissä mineraaliöljyissä. (Ainakin muistelisin, että niitä siitä löytyy..)
"Life comes with many challenges. The ones that should not scare us are the ones we can take on and take control of." -Angelina Jolie
Fantti
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1056
Liittynyt: 22 Syys 2006, 13:58

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Fantti »

Kutinaa voi myös parantaa sulfaaniton shampoo ja silikonit pois jne. Itse käytän luontaistuote puolen juttuja pääosin, niin on vähän parempi olla.
Villis
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 08:52

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Villis »

Märkänä takkuinen tukka yhdistettynä siihen, että mulla on pitkät hiukset ja hiuslaatu, joka kuivuu käsittämättömän hitaasti. Siinä mun ongelmani. Kampaamossa yleensä aina ensin kampaaja kehuu, että mulla on suorat, sileät, hyväkuntoiset ja kiiltävät hiukset, joissa ei ole pahemmin kaksihaaraisia, ja vaikka ne ovat hentoja, niin niitä on paljon. Varoitan ennen pesupaikalle menoa, että ei kannata sotkea hiuksia ja tarvitaan tosi hyvin selvittävä hoitoaine. Sitten kun kampaaja on pessyt ja laittanut hoitoainetta ja alkaa selvittää ja föönailla, niin ilme vaihtuu epäuskoiseksi. Föönata saa kymmeniä minuutteja, ja märkinä selvittäminen on väkivaltaista toimintaa. Menevät ne kyllä kuivinakin aika helposti takkuun.

Itse onnistun hiukan paremmin, väkivaltaa ei tarvita, mutta aikaa mieluummin muutamia tunteja ennen kuin tarvitsee näyttäytyä kellekään. Tän palstan suosituimpia hoitoaineita en ole kokeillut, kampaajien suosittelemia monia muita kyllä. Pesen hiuksiani enimmäkseen eri merkkien hopeashampoilla ja hoitoaineena on nyt käytössä Goldwellin Live Blonde. Se on tähänastisista yrityksistä paras takkujen selvittäjä. Annan hoitoaineen vaikuttaa aina suositellun ajan ja teen loppuhuuhtelun kylmällä vedellä. Jos haluan hiusten näyttävän hyviltä, en tee niille pesun jälkeen mitään pariin tuntiin. Usein pesen illalla ja föönaan vasta aamulla. Käyn kuitenkin uimassa tai salilla 2-3 kertaa viikossa eikä mun päänahkani kestä hikoamista ilman pesua. Suuri osa pesuista tapahtuu siis jossain muualla kuin kotona. Föönaamista pukuhuoneessa en nykyään edes yritä, selvitän vain pahimmat takut varovasti ja menen märillä hiuksilla kotiin.

Tarvitsisin kaiketi tosi hyvät arkituotteet (joilla saisin ylläpidettyä viileänvaaleaa hiusväriä). En oikein tiedä, MIKSI mun hiukseni ovat niin takkuiset, joten ei aavistustakaan, mitä sen hoitoaineen pitäisi sisältää. Täällä monet tuntuvat suosivan sellaisia merkkejä, joissa on paljon kasviperäisiä juttuja ja hajusteita. Mun päänahkani ei varmaankaan kestä esim. Tigiä, en ole kyllä uskaltanut kokeillakaan. Kutisee, kutisee, ja välistä tulee ihan kunnon reaktioitakin eri aineille. Jätettävien pelkään rikkovan ihon niskasta, yläselästä ja kasvoista. Tämmöistä täällä. :(
Viimeksi muokannut Villis, 16 Tammi 2008, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.
ellen
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4528
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 11:20

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja ellen »

Villis, jos sulla on tosiaan yliherkkyyksiä palstan suosituimmat tuotteet eivät välttämättä sulle silloin sovi. Toisaalta palstan monet hajusteyliherkät voivat käyttää joitain tiettyjä suosittuja tuotteita, kannattaa lueskella ketjuja, sillä tuosta tietoa on vähän ympäriinsä. Hajusteyliherkkyyksistä kärsivien tuotteita kannattaa tsekata hajusteettomien tuotteiden ketjusta. Myös luontaistuotekosmetiikan puolelta löytyy todella hoitavia ja kosteuttavia hiustenhoitotuotteita, esim. Al'chemy. Shi Shi ainakin kehui hajustamatonta hoitoainetta todella selvittäväksi.

Pesetkö muuten kaikki hiukset jokaisella pesukerralla? Takuttomampaan karvastoon auttaa myös se, ettei joka pesukerralla pese hiuksia kokonaan, vaan pesee pelkästään päänahan ja hiusjuuret. Entä levitätkö hoitoainetta ja hiuksiin jätettävää päänahkaan ja hiusten juuriin? Hoitoaine kannattaa levittää vain hiusten pituuksiin, samoin kuin jätettävä. Ainakin mulla tämä vähensi epämääräisiä kutinoita selvästi.

Monet takkutukat ovat saaneet helpotusta luonnonöljyistä, myös monet yliherkkyyksistä kärsivät. Esim. karitevoi auttaa pitämään hiukset kurissa, kun sitä käyttää jätettävän tavoin. Monia muitakin öljyjä ja voita voi käyttää jätettävänä kosteisiin tai kuiviin hiuksiin. Marketista saatavaan hajustamattomaan LV:n tehohoitoon voi sekoittaa öljyjä tai voita, hyviä kosteuttajia ovat esim. avokadoöljy, jojobaöljy ja kaakaovoi, ja noita sekoituksia uskaltaa levittää ihan päänahkaankin saakka.

Jätettäväksi käy myös ihan tavallinen silikonipohjainen liukastusvoide, jota saa myös hajusteettomana, jos tykkää silikonipinnasta hiuksissa tai tuntuu, etteivät hiukset selviä ilman silikonia.
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Ice »

^ Pakko suositella niinkin hullulta kuulostavaa ainetta kuin Goldwell moisture definition light -hoitoaine. Tähän asti paras selvittävä pikahoitoaine johon olen törmännyt. Selvittää paremmin kuin Joicon ALTima, kosteuttaa huomattavasti paremmin. Tätä saa mm. saksanmaalta 1500ml pulloissa, joten riittoisaakin siitä saa jollei tykkää suomen ylikiskurihinnoilla ostaa.

Tähän voi sekoittaa öljyjä, rasvoja sun muita ja selvittävä vaikutus senkun säilyy :)
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Luna
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1946
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 00:04

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Luna »

Hmm, oletko kuinka yliherkkä? Mielestäni jos iho kestää säännöllistä pesua hopeashampoolla niin ei voi olla kovin yliherkkä, se on kuitenkin aika "aineita sisältävää" tavaraa. En tiedä onko viileänvaalea hiusvärisi purkista vai luonnollinen oma värisi, mutta jos se on värjätty niin varmasti silläkin on suuri merkitys hiusten takkuuntumiselle. Kun käytät hopeashampoitakin niin uskaltaisin sinuna kyllä kokeilla todella hyviä hoitavia hoitoaineita ja öljyjä mitä täällä on suositeltu ja paljon testattu, saat ainakin myytyä eteenpäin jollei ne sovikaan sulle  :)

hellu

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja hellu »

en nyt tiedä sopiiko tämä ihan täysin tähän ketjuun, mutta hiusongelma tämä kuitenkin on!

minulla on pitkät ja suht kiiltävät ja "hyväkuntoiset" hiukset muuten, mutta latvat tuppaavat menemään nopeasti huonokuntoiseksi ja hapsottaviksi.

olen käyttänyt tähän mennessä käytännössä vaan silikonittomia shampoita ja sen lisäksi satunnaisesti jotain jätettävää ja latvahoitoa.

ongelmana on nyt siis se, että kaikki nykyiset tuotteet alkaa olla lopussa ja uusia pitäisi saada. ongelmaksi tässä tekee sen, että asun kehittymättömässä maassa missä ainoa käytetty kampaamosarja tuntuu olevan l'oreal ja tämän lisäksi tunnetut kansainväliset markettimerkit, pantene, elvital jne. Nettikaupasta tilaaminen ei ole mahdollisuus koska perille tuotteet ei koskaan tulisi. Tämän lisäksi pesuvesi on todella rautaista ja kalkkista ja hiukset altistuu päivittäin paljolle auringolle.. mahtava yhdistelmä! minkähänlaisia tuotteita kannattaisi oikein käyttää? Toisaalta tuntuu mahdottomalta ajatella hiustenhoitoa niin tärkeänä kun olosuhteet on epähygieeniset muutenkin, mutta haluaisin hoitaa hiuksia mahd hyvin ettei tarvitisi pätkästä kaikkea kun kotiin tulee..
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja deko »

^ jätä shampoonkäyttö minimiin, tutustu co-pesun onneen ja autuuteen, käytä latvasuojaa jokaikisen pesun jälkeen (joku pantene tms silikoninenkin hoitis tarkasti annosteltuna ellei muuta löydy?), suojaa latvat ennen normaalia pesua hoitoaineella ja pese vain tyvi, ja varaudu metallinpoistokuuriin palattuasi.

Löytyykö öljyjä? Niillä haudehoitoja ennen pesuja ja lisäpotkuja kevyempiin hoitoaineisiin. Suojaa tukka auringolta, hatut ja huivit käyttöön. Aurinko on yksi kovista tukantuhoajista.
this too shall pass.
Villis
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Tammi 2008, 08:52

Vs: Hiusongelmat

Viesti Kirjoittaja Villis »

Hupsis, olen unohtanut lukea tähän ketjuun tulleet vastaukset. Kiitos Ellen, Realicer ja Luna! Ellenin vastauksessa oli niin hurjasti asiaa, että mulla menee vuosi tällä foorumilla noihin juttuihin perehtyessä. :)

Mulla on päänahka jostain kohtaa rikki varmaan 350/365 päivää vuodessa, joten suhtellista tuo kestäminen... Käytin viitisen vuotta atopian takia Protopic-lääkevoidetta, joka teki ihosta aika immuunin kaikelle ja poisti kutinat. Kun päätin viime keväänä lopettaa sen käytön toistaiseksi, niin huomasi taas, miten kaikki kutittaa ja ärsyttää. Tiedän kyllä perusohjeet, ts. shampoo päänahkaan jne. ja yritän noudattaa niitä. Shampoo on minusta lopulta helpoin hiustuote, koska se pestään nopeasti pois, paitsi hopeashampoon annan vaikuttaa hetkisen. Minulla on luonnostaan ehkä ysisävyn tuhkanvaaleat hiukset, ja niihin on laitettu hieman ohuita folioraitoja kirkastamaan väriä pari kertaa vuodessa, eli mitään supertaittoa en tarvitse. On paljon shampoita, joita tiedän kokemuksesta varoa, mutta ihan viime vuosina kokeilemistani vain Wellan hopeashampoo tuntuisi kutittavan enemmän kuin "normaalisti".
ellen kirjoitti: Hoitoaine kannattaa levittää vain hiusten pituuksiin, samoin kuin jätettävä. Ainakin mulla tämä vähensi epämääräisiä kutinoita selvästi.
Tavallisen hoitoaineen suhteen minusta tuntuu, että ihokosketuksen varominen tosiaan auttaa aika pitkälle. Jos hiukset pesee suihkussa, niin on kyllä hankala varoa korvia, hiusrajaa niskassa ja yläselkää, joissa mulla sitten onkin aina vähän ihottumaa. Voisin ehkä silti uskaltaa kokeilla tuota Realicerin ehdottamaa hoitoainetta, koska mun hopeahoitsikkani taitaa olla sen sukua ja se on takkujen kannalta parhaita mitä olen kokeillut. Jätettävät hoitoaineet ja muotoilutuotteet ovat minusta ihon kannalta kamalimpia. Jätettäviä en ole uskaltanut aikoihin käyttää ollenkaan ja arkilook on muutenkin melko vähäaineinen. Kun lähden ulos, niin sitten laitan enemmän aineita ja kärsin seuraukset.

Olen tehnyt pientä listausta tämän foorumin suosikkituotteista ja ehkä tässä hiljalleen alkaa hahmottua, mitä kannattaisi kokeilla. Yritän joka tapauksessa ainakin vähentää noiden hopeashampoiden käyttöä eli mieluummin jotain hopeoivaa pitkällä vaikutusajalla silloin tällöin ja muutoin sitten jotain hellempää ainetta. Kunhan nyt keksisin kivoja vaihtoehtoja (mun vika tavallinen kosteuttava shampooni loppui juuri). Ottaen huomioon perhetaustan, on tuntunut suurelta edistykseltä tämä nykytilakin, että on kuitenkin kampaamotuotteita ja hiustenhoidon perusohjeet tiedossa. Mun ihoni on nyt ilman varsinaisia lääkkeitä paremmassa kunnossa kuin ennen tätä koskaan varsinkaan tähän aikaan vuodesta. Mun ongelmani taitaa silti olla pelkistetysti se, että mulla on edelleen huonot kompromissiaineet suhteessa siihen, mitä iho kestää ja hiukset vaativat. Luulen itse asiassa, että mun kutinoistani ja ihottumistani iso osa saattaa johtua juuri hiustuotteista, koska voiteet, meikit, pesuaineet, tekstiilit, ruoka-aineet yms. ovat hallussa paljon paremmin.
Viimeksi muokannut Villis, 04 Helmi 2008, 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.
Vastaa Viestiin