Päänahkakipu

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
tepitepi

Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja tepitepi »

Päänahkani tulee usein kipeäksi pesun jälkeen ja sitä voi kestää pari päivääkin. Päänahka on arka esim. kammattaessa tai jopa kun tuuli liikuttelee hiuksia.

Minulla on kyllä allergiaakin, voisiko johtua ärsyttävistä aineosista, tai tukan selvittelystä myös osittain?

Mikähän olisi hyvä shampoo rasvoittuvalle mutta aralle päänahalle?

Kuulin myös eräältä kampaajalta että jotkut pesevät munankeltuaisella hiuksensa. Auttaako tällainen hiuksiin? Onko kokemuksia?
Viimeksi muokannut tepitepi, 17 Elo 2006, 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marylee
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 327
Liittynyt: 07 Helmi 2006, 13:26

Vs: PÄÄNAHKAKIPU

Viesti Kirjoittaja Marylee »

Ja onko päänahkasi punainen ja kutiseeko se?

Jos päänahka on kovin kireä, pesu ja sen yhteydessä tapahtuva hieronta voi sattua ja tuntua todellakin pari päivää. Tiedän tämän siitä, että minulla itselläni on kireähkö päänahka ja käyn sen vuoksi silloin tällöin kampaajalla ottamassa jonkin tehohoidon, johon kuuluu hieronta. Hieronta tekee hyvää, mutta päänahka tosiaan voi olla muutaman päivän arka.

Jos sinulla sen sijaan on punainen päänahka, se on selvä ärsytyksen merkki. Helpointa olisi mennä kosmetiikka-allergiatesteihin, niin saisit tietää mille aineelle olet allerginen. Itse sitä voi olla vaikea tietää. Voit olla allerginen esim. hajusteille, formaldehydin vapauttajille, lanoniinille tms.

Kutina taas voi olla allergian merkki, tai sitten merkki joko kuivasta tai rasvaisesta hiuspohjasta. Molemmissa tilanteissa on kutinaa.

Viimeksi muokannut Marylee, 17 Elo 2006, 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iida
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 328
Liittynyt: 05 Helmi 2006, 16:52

Vs: PÄÄNAHKAKIPU

Viesti Kirjoittaja Iida »

Minulla kipeytyi päänahka joskus hiusten värjäämisestä tosi pahasti. Ei kirvellyt varsinaisesti vaan oli tosi arka esim. just harjatessa. Olen varmaankin allerginen jollekkin hiusvärin ainesosalle.. Lisäksi se värin hierominen päähän aika väkivaltaisesti pahensi asiaa..  :P En enää värjää hiuksia tuon takia. Samaa ongelmaa aiheuttaa joskus myös jotkut shampoot. Ja CO-pesun jälkeen päänahka oli arka, mutta sillloin mulla taisi jäädä jotain päänahkaan, kun huuhdoin huolimattomasti. Eli minulla tuo kipeytyminen johtuu allergiasta..
Mii-

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Mii- »

Mulla tuli mieleen että olisitkohan sä allerginen silikonille? Kannattais varmaan kokeilla jotain LV:n tai Erisanin shampoota, eikös ne ole vähän niinkuin herkälle päänahalle?  :)
Ishamael
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 538
Liittynyt: 21 Tammi 2006, 12:37

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Ishamael »

Onko muuten muita joilla menee päänahka kipeäksi toisinaan kun pitää hiuksia kiinni?
silloin kun mulla oli vielä pitkät hiukset niin mökillä tai himassa tuli joskus pidettyä hiuksia melko ylhäällä joko poninhännällä tai sitten jonkinlaisella retkujuoppotaiteilijanutturalla, eli ne oli vain sutaistu lenkille.
Yhtään jos oli rasvainen päänahka niin illalla oli yhtä tuskaa kun aukaisi hiukset, hiusten liikkuminen sattui ihan tosissaan päänahassa.
Yhtään jos erehtyi heilauttamaan lettiä niin se hiusten liikkuminen tuntui päänahassa selliasena selvänä kipuna, joskus tuota liikeherkkyyttä saattoi kestää useampiakin tunteja.
Jännä juttu kyllä sinänsä, että aivan puhtaissa ja juuri pestyissä hiuksissa tuota ei koskaan tapahtunut. (Ei sillä että mä olisin aina kävellyt letti megarasvaisena  ;D)
Dark nights, silvery moon in the frozen sky.
Black cape over the world where nobody waits the dawn, thats where i live.
-Ishamael, betraitor of hope-
dhaniwali
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 607
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 21:38

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja dhaniwali »

Ishamael kirjoitti: Onko muuten muita joilla menee päänahka kipeäksi toisinaan kun pitää hiuksia kiinni?
silloin kun mulla oli vielä pitkät hiukset niin mökillä tai himassa tuli joskus pidettyä hiuksia melko ylhäällä joko poninhännällä tai sitten jonkinlaisella retkujuoppotaiteilijanutturalla, eli ne oli vain sutaistu lenkille.
Yhtään jos oli rasvainen päänahka niin illalla oli yhtä tuskaa kun aukaisi hiukset, hiusten liikkuminen sattui ihan tosissaan päänahassa.
Yhtään jos erehtyi heilauttamaan lettiä niin se hiusten liikkuminen tuntui päänahassa selliasena selvänä kipuna, joskus tuota liikeherkkyyttä saattoi kestää useampiakin tunteja.
Jännä juttu kyllä sinänsä, että aivan puhtaissa ja juuri pestyissä hiuksissa tuota ei koskaan tapahtunut. (Ei sillä että mä olisin aina kävellyt letti megarasvaisena  ;D)
Mulla on sama juttu ollut. Varsinkin lapsena hiukset oli ponnarilla/saparoilla ja päänahka tuntui aralta hiuksia avatessa ja hiusten liikkuessa sen jälkeen kun ne oli ollut pitkään kiinni. Mistälie johtuu. Varsinaisesta kivusta nyt ei sentään voi puhua mun kohdalla.
Ice
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3853
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 19:21

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Ice »

etkä siis revi hiuksia ja sitä kautta päänahkaa selvitettäessä, pesussa tai huuhdellessa? ihan perinteinen ärsytys voisi johtua tästä. Kokeile vaihtaa shampoo hajuttomaan ja sellaiseen missä ei ole pahemmin ylimääräisiä aineita, esim. hedelmäuutteita sun muita. Apteekissa on on ainakin yksi sarja, merkkiä en tosin muista, mutta tietävät kyllä siellä :) hyvin aneemisen ruskeissa pulloissa myytäviä..

munankeltuaisella pesu antaa ryhtiä hetkeksi, eipä tuo oikein muuta vaikuta

**

kiinnipitokipu on tuttu täälläkin :) vähän samanlainen kuin pidennyksien kanssa usein alkuunsa on
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.
Bembo
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 420
Liittynyt: 13 Helmi 2006, 17:22

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Bembo »

Mulla kutisee ja kihelmöi päänahka usein pesun jälkeen. Tästä päättelin että se voisi olla kuiva tai kuivua pesussa vaikka onkin helposti rasvoittuvaa sorttia ja pesen siksi joka päivä. Hellävaraisemmat sampoot aiheuttavat nekin kutinaa mutta toisaalta taas syväpuhdistavankin jälkeen voi kutista. Kaikki ovat nykyään hajusteettomia. Aloin käyttämään hoitoainetta (en ole käyttänyt vähään aikaan kun on niin lyhyt tukka) ja laitoin myös päänahkaan mutta eipäs tykännyt vaan kutisi vaan entistä enemmän. Hilsettä ei ole mutta ostin lv:n hilsesampoon kun jostain oon lukennu että ne vois hillitä myös hiusväreille joten en voi niitä enää käyttää. KOkeilin alkukesästä kevytväriä ja siitäkin niska ärty....tosi tylsää....
calypso
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2457
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 11:49

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja calypso »

Mullakin on joskus tuota että kun hiukset ovat olleet kauan ponnarilla tai saparoilla niin päänahkaan sattuu kun aukaisee hiukset ja ne pääsee liikkumaan. Ihan lapsesta saakka ollut, eikä sillä ole merkitystä onko hiukset puhtaat vai likaiset. En sitten tiedä mistä se johtuu, ehkä liian kireällä ponnari  ;D
Iida
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 328
Liittynyt: 05 Helmi 2006, 16:52

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Iida »

Kyllä mullakin tulee kipeäksi jos on tukka kiinni, tosin nyt se ei edes ylety kiinni. Sama juttu, jos vaihtaa vaikka jakauksen paikkaa ja "pakottaa" hiukset toiseen suuntaan, kuin mihin ovat tottuneet..
NekoNeko
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 862
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 00:09

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja NekoNeko »

Minäkin liityn päänahkakipuisten joukkoon, nimen omaan silloin kipeytyy jos on vähän likaisempi tukka kiinni. Ihan kummallista, mistähän sekin johtuu. Sattuu oikeasti aika ikävästi:'(
Hang out the chick habit
Daniela
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 490
Liittynyt: 06 Touko 2006, 16:42

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Daniela »

Juu mulla kanssa sattuu joskus päänahkaan, kun avaa ponnarin ja hiukset vapautuvat. Ne eivät jotenkin "halua" laskeutua millään, vaan itsepintaisesti yrittävät vängätä vastaan.... ;) 
1b M ii, vaalennetut puoleen selkään asti, vino otsis.
Amilo
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1386
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 18:49

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Amilo »

Mulla on myös tuo ponnari ongelma, että päänahka on joskus todella kipeä. Nyt kyllä kesällä, kun on pitänyt hiuksia paljon kiinni tuntuu, että se on tottunut ja nyt en ole huomannut kipristelyä juuri lainkaan. Silloin oli myös yhtä tuskaa, kun oli pidennykset tai pikkuletit, meni pari päivää päänahka ihan tulessa. Jännää, että tämä on näinkin yleinen vaiva. Luulin olevani ainokainen :)
Lilly Missy

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja Lilly Missy »

Mulla sama juttu tuon ponnarin kanssa. Mä oon joskus lukenut jostain selityksenkin siihen, mutta arvatkaa vain muistanko enää ::) En tiedä onko tämä nyt ihan puutaheinää, mutta kun oikein mieltä kaivaa, tuli tälläinen mieleen. Jokaisen karvan yhteydessä on jokin lihas/lihaksia(?), jotka nostavat karvan pystyyn esim. kun tulee kylmä. Sitten kun ne hiukset vedetään ponnarille ja ovat samassa asennossa monta tuntia, niin kyllähän se tuntuu kun nopeasti siirretään toiseen asentoon. Vähän sama kun istuisi putkella kuusi tuntia ja yhtäkkiä lähtisi kävelemään.
tepitepi

Vs: Päänahkakipu

Viesti Kirjoittaja tepitepi »


Huomasin erään syyn päänahkakipuun, en tiedä sittn johtuuko nimenomaan tästä? Sain kampaamosta sellaisen näytepullon Silkkitippoja, laitoin sitä hieman latvoihin ja kammatessani aine on sitten levinnyt muuallekkin hiuksiin ja päänahkaan.

Kun pesin hiukset en laittanutkaan sitä enää (käytin pari kertaa) ja nyt päänahan arkuus väheni huomattavasti ja ei oikeastaan nyt tunnu juuri lainkaan. Aiemmin kun käytin hiuneste suihkeita, niitä Bonacuren latvasuoja nesteitä niin silmät ärsyyntyivät valtavasti, kuin olisivat olleet täynnä roskia vaikka panin suihketta silmät kiinni.

Niin katsoin tuon silkkitippojen inkin, se sisälsi seuraavia aineita. DIMETHICONE, DIMETHICONOL, DENAT ALCOHOL, SILK AMINO ACID, eli näköjään minulle ei sovi silikonipohjaset tuotteet lainkaan.

Eli nyt pitäisi löytää hyvä tehohoitoaine, jossa ei kuitenkaan saisi olla minkäänlaista silikonia.

TIetäiskö kukaan.

MIllaista on CUTRIN SENSITIVE hoitoaine värjätyille hiuksille, ajattelin että voisko käyttää sitä vaikka hiukseni eivät ole värjätyt, mietin että olisi hoitavampi. Olisiko muita hyviä ehdotuksia, katsoin sitä Oatmel&Honey hoidetta mutta oli niin kallis ja ja räikeän värinen ja sisälsi tuoksua, eli ei oikein ehkä minule.
Vastaa Viestiin