Tyvien takuttaminen on minusta rastojen tekemisessä aina se hankalin homma ja viimeksi omaan päähän takkuja vääntäessä keksin parhaan tekniikan tyville eli "solmiminen". Otetaan vaan käsiin hiusosio, josta halutaan rastan muodostuvan, jaetaan se kahtia ja vedetään reippaasti eri suuntiin. Sitten osio takaisin yhdeksi nipuksi, jaetaan kahteen osioon vähän eri kohdasta ja vedetään taas kunnolla erilleen ja tätä toistetaan niin kauan, kun on haluamansa pituinen pätkä takkua päässä. Olin itse tämän tekniikan suhteen hyvin epäuskoinen, kun luin tästä enkä uskonut saavani mitään aikaiseksi näin. Istuin koneella ja lueskelin jotain ja samalla takutin hiusosiota tällä tekniikalla, koska "eihän siitä kuitenkaan mitään rastaa synny" ja yhtäkkiä huomasin, että päässä on 5cm tosi tiukkaa pötköä ihan suorassa ja sileässä tukassa.

Kannattaa siis ehdottomasti kokeilla!
Itse en mitään aineita ole käyttänyt kotitekoisissa rastoissa, mutta kampaajalla laitettaessa tukka ensin takutettiin pötköihin ja sen jälkeen siihen heitettiin vahva permisaine päälle. Paras tekniikka takuttaa on mielestäni tupeeraamisen ja pyörittelyn yhdisteleminen eli ensin tupeeraa aika pallomaiseksi möykyksi ja sitten käsien välissä tiukasti pyöritellen tekee rastasta tiiviimmän ja pitkulaisen. Itse pesin tukan narskuvan puhtaaksi ilman mitään hoitiksia ja käytin jotain huonoa hiuslakkaa tekemään osioista vielä karkeampia ja helpommin takuttuvia. Takuttaessa kannattaa olla huolellinen, sillä rastoihin jäävät suorat osiot on hankala korjata jälkikäteen ja myöhemmin rastat helposti katkeilevat niistä suorista kohdista.
Ja kaverille vinkiksi, että rastojen laiton jälkeen vaan pyörittelyä niin paljon kun ikinä jaksaa ja rastoja kannattaa ja melkein täytyy ehdottomasti repiä tyvestä erilleen miltei päivittäin. Muuten tuloksena on helposti koko päänahan peittävä rastalaatta, jonka joutuu todennäköisesti aukomaan saksilla. Toiset tykkää käyttää vahoja, omasta melestäni ne vaan keräävät kamalasti pölyä ja likaa rastoihin ja kerääntyvät rastojen sisään aikojen saatossa keräten myös sinne kaikkea mukavaa kuonaa kaveriksi.
Jokuset rastat on tullut omaan ja kavereiden päähän väännettyä eli jos on vielä kysyttävää, niin voi kysyä.