Sivu 1/1

Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 01 Elo 2006, 15:57
Kirjoittaja Iida
Olen aiemmin leikkauttanut tukkaani suoran polkkamallin, enkä ole sitä ikinä mitenkään laittanut. Nyt kumminkin halusin jotain pirteämpää. Tukan pituus on leukalinjassa. Kampaaja leikkasi sen melkein pelkästään veitsellä ja kerrostusta on aika runsaasti. Tykkään tukasta nyt tosi paljon, mutta tiedän sen olevan ilman muotoilutuotteita kamalan näköinen.

Siispä, toivoisin selkokielisiä neuvoja tukan laittamiseen. Omistan kyllä lakkaa ja muotovaahtoa, tarrarullat ja fööninkin.. :) Eli aivan aakkosista tässä lähdetään.. :)

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 02 Elo 2006, 09:20
Kirjoittaja zubi
Se, minkä verran joudut tuota laittamaan, riippuu aika paljon hiuslaadustasi. Jos hiuksissasi on sopivasti tuuheutta (ei liikaa eikä liian vähän), eikä pahoja pyörteitä, niin selviät vähällä.

Itse tekisin niin, että laittaisin pyyhekuiviin hiuksiin jotain föönausta helpottavaa ja volyymia tuovaa tuotetta, jossa olisi mielellään myös lämpösuoja (esim. Cutrinin alkoholiton muotovaahto toimii omassa päässäni hyvin) ja föönaisin tuuheaksi ja latvoja ehkä pikkuisen eri suuntiin käännellen. Pyöröharja on hyvä, mutta itse en ole koskaan sitä oppinut hyvin käyttämään ja käytänkin ihan perus-fööniharjaa. Makuasioita varmaankin...

Tuote, joka sun kannattaisi ensi tilassa ostaa, on vaha! Vahojahan on satoja erilaisia ja on ihan omasta mielipiteestä kiinni, tulisiko siinä olla kiiltoa vai mattaa ja miten voimakas pito. Täydellistä vahaa etsiessä tuhlaantuu aikaa ja rahaa, sillä tuntuu siltä, että jokaisen pitää se oma täydellinen tuote itse etsiä. Itse tykkään, että vaha tuo joustavuutta ja kiiltoa tukkaan, medium-pidolla, ja käytänkin jo kolmatta purkkia tyytyväisenä marketin halpaa Wella shock waves massive wonder waxia. Eli vahalla vain pöyhimään ja erottelemaan, niin että saat haluamasi lopputuloksen.

Itse suihkuttaisin vielä päälle lakkaa, joka antaa hieman kiiltoa ja samalla pitoa ja a-vot! Tuollainen sinunlaisesi leikkaushan on sikäli helppo, että se voi olla millainen vain (pöyhitty, sileä, pörröinen, tuuhea, mitä vain...) joten ei paineita. :)

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 02 Elo 2006, 15:20
Kirjoittaja Tuikkuli
Lisäilen jotain Zubin hyvään viestiin...

Tuuheaksi föönaus onnistuu joko niin, että heittää pään alaspäin ja föönaa sitten hiukset kuiviksi. Jos kovin jää huonosti törröttämään, niin kannattaa nostaa pää ylös siinä vaiheessa, kun tukka on melkein kuiva ja sitten harjan kanssa viimeistellä kriittiset paikat.

Lämpöävaraava pyöröharja (harjan sisällä on jotain metallia, joka lämpenee föönin lämmöstä) on oiva apu muotoilussa. Itse en ilman sitä tulisi toimeen! Harja kierretään hiuksiin ja puhalletaan föönillä päälle. Jos harjaa pyörittää föönauksen ajan, saa liikkuvampaa tuuheutta, mutta jos antaa harjan olla paikoillaan, saa enemmän muotoa. Mitä pienempi harja, sitä enemmän muotoa ja taivutusta saa. Isommalla harjalla taas saa tuuheutta. Mulla noita harjoja on erikokoisia ja monesti föönaankin päällyshiukset isolla pyöröharjalla ja niskahiukset taivutan ulospäin pienemmällä harjalla. Aluksi saattaa olla vaikeaa, kun toisessa kädessä on fööni ja toisella pitää pyörittää harjaa, mutta nopeasti siihen oppii.

Polkkamallissa on tosiaan monta vaihtoehtoa. Voit föönata pää alaspäin, jolloin saat perustukan, mutta enemmän volyymia. Takaraivolta kannattaa yleensä föönata tukkaa ylöspäin, koska harvalle sopii lattea takaraivo. ;) Latvoja voi sitten taivuttaa maun mukaan sisään- tai ulospäin.

Ja ehdottomasti vahaa minunkin mielestä! Jos taivutat latvoja, niin vahaa kannattaa nyppiä föönauksen jälkeen latvoihin. Rakennetta ja vähän villimpää ilmettä saa, kun pörröttää hiuksia käsillä, joissa on ensin lämmittänyt vahaa. Itse tykkään voimakkaan pidon antavista vahoista, jotka saa mielellään antaa vähän kiiltoakin.

Jos taas niitä tarrarullia haluat käyttää (niillä saa kiharanmallista muotoa), niin ne kannattaa laittaa pesun jälkeen jo vähän kuivuneisiin hiuksiin. Pohjalle esim. muotoilusuihketta tai ihan vain muotovaahtoa. Isot rullat päälle, pienemmät alle, jos sulla on erikokoisia. Annat kuivua itsekseen tai nopeutat föönillä. Sitten vain harot (tai hellävaraisesti harjaat) tukan kuosiin ja viimeistelet.

Lakan päälle voi suihkuttaa vielä jotain kiiltosuihketta. Itse tykkään!

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 02 Elo 2006, 15:51
Kirjoittaja calypso
Tuikkuli kirjoitti:
Polkkamallissa on tosiaan monta vaihtoehtoa. Voit föönata pää alaspäin, jolloin saat perustukan, mutta enemmän volyymia. Takaraivolta kannattaa yleensä föönata tukkaa ylöspäin, koska harvalle sopii lattea takaraivo. ;) Latvoja voi sitten taivuttaa maun mukaan sisään- tai ulospäin.
Hihhih, minulla on varmasti maailman littein takaraivo  ;D Ja se ei kyllä kovin hyvältä näytä.. Aina saa miettiä kampaukset takaraivon mukaan, kuten ponnarin korkeus ja letit ym. Polkkamittaisessa tukassa sitä ei niin edes huomaa, mutta nyt kun on pitkät hiukset niin aina ei viitsi auki edes pitää koska se oikein korostaa litteää takaraivoa, tai siis sitä ettei ole takaraivoa oikeastaan ollenkaan  :D

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 02 Elo 2006, 16:11
Kirjoittaja pinkfrank
calypso kirjoitti: Hihhih, minulla on varmasti maailman littein takaraivo  ;D Ja se ei kyllä kovin hyvältä näytä.. Aina saa miettiä kampaukset takaraivon mukaan, kuten ponnarin korkeus ja letit ym. Polkkamittaisessa tukassa sitä ei niin edes huomaa, mutta nyt kun on pitkät hiukset niin aina ei viitsi auki edes pitää koska se oikein korostaa litteää takaraivoa, tai siis sitä ettei ole takaraivoa oikeastaan ollenkaan  :D
Sama! Mun pää loppuu takaata melkein samaan kohtaan ku korvatkin, näyttää niinku takaraivo vaan olis vedetty sirkkelillä pois... Ei kauheen imartelevan näkönen, pää näyttää ihan kummalliselta kun on hiukset kiinni, pitää aina tupeerata takaraivolta että näyttää ihmisen päältä...  :-\

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 02 Elo 2006, 16:28
Kirjoittaja calypso
Minä laitan aina ponnarin niin ylös että siinä kohtaa missä takaraivon kuuluisi olla korkeimmillaan (vai miten sen nyt sanoisi) niin siihen kohti laitan ponnarin, alapuolelta en vedä hiuksia niin tiukalle joten pää näyttää melkein normaalilta sitten.
Onhan siinä aina kauhea taiteilu, mutta en koskaan ole saanut tupeerattua itselleni tekotakaraivoa siististi  :D

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 02 Elo 2006, 16:32
Kirjoittaja pinkfrank
Pitääkin kokeilla tota, saattaa olla vähän nopeampi. Siinä tupeerauksessa tosiaan menee aikaa kun pitää kattoo just tarkkaan ettei näytä tupeeratulta...  :P

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 03 Elo 2006, 08:12
Kirjoittaja Tuikkuli
Vahaa laitetaan ihan pikkuriikkinen nokare ja kannattaa aloittaa tosi vähäisestä määrästä, sillä lisättyä aina saa, mutta pois sitä ei saa tukasta kuin pesemällä. Esim. pikkurillin kynsi ois jo melko paljon, joten lähde liikkeelle pienemmällä määrällä, vaikka puolikkaalla kynnellä.

Vahanokare hierotaan lämpimäksi ja joustavaksi kämmenten välissä. Laitat siis nokareen kämmenelle ja hinkkaat käsiä yhteen niin maan perusteellisesti! Saa hinkata niin kauan, että tuntuu kuumalta. Näin vahan rakenne sulaa eikä se näytä hiuksissa rasvaiselta tönköltä. Ja jos on jonkinlainen kuituvaha, kuidut yleensä aktivoituvat toimimaan tässä hinkkausvaiheessa.

Lämmitettyä vahaa nypitään sitten esim. hiusten latvoihin tai sillä pörrötetään haluttua osaa. Mulla vaha toimii ainakin niin, että sen levityksessä pitää olla tosi nopea, koska muuten hiuksista tulee helposti rasvaiset. Älä siis jää lääppimään esim. latvoja viideksi minuutiksi, vaan sutaiset vahan nopeasti. Jos on pakko fiksailla, niin pese vaikka kädet välillä ja nypi lisää puhtailla sormilla.

Vahan käyttöön harjaantuu kyllä ja sitten siitä ei enää voi luopua! Vaikeinta on todellakin sen oikean löytäminen. Mulle ei ole marketista hyvää vahaa vielä löytynyt, koska en tykkää rasvapää-efektistä. Tosin joskus ois pakko ostaa kokeiluun Zubin mainostama purkki... ;) Mulla on toiminut ehdottomasti parhaiten Paul Mitchellin Wax Works. Nyt olen oppinut tykkäämään myös Goldwellin Mello Goosta, vaikka aikaisemmin sain sillä vain rasvapään. Molemmat kampaamotuotteita.

Ai niin, ehkä tähän sopii taas ensimmäinen kauhukertomukseni vahoista: Kampaaja suositteli minua ostamaan vahan, mutta köyhänä opiskelijana ostin halvimman H&M:n hyllyltä. Laitoin sitä mielestäni vähän ja ohjeen mukaan ja lähdin poikaystävän luo kylään. Anoppi tuli avaamaan ovea ja kysyi, sataako ulkona vettä. Ei todellakaan satanut, mutta minun hiukset näyttivät jostain syystä märiltä! :-[

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 03 Elo 2006, 11:04
Kirjoittaja zubi
Tuikkuli kirjoitti: Tosin joskus ois pakko ostaa kokeiluun Zubin mainostama purkki... ;) Mulla on toiminut ehdottomasti parhaiten Paul Mitchellin Wax Works. Nyt olen oppinut tykkäämään myös Goldwellin Mello Goosta, vaikka aikaisemmin sain sillä vain rasvapään.
Meillä voi olla vähän erilainen "vahamaku" koska en ole taas tykännyt tuosta Mello Goosta itse. Wax worksia tekisi todella kovasti mieli kokeilla, mutta en ole vielä raaskinut, sen verran hintavaa kamaa. Joskus vielä... :)

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 03 Elo 2006, 12:15
Kirjoittaja Tuikkuli
Iida kirjoitti: En saa latvoja ulospäin yhtään millään.
Miten yritit? Millä vempeleillä, millä aineilla ja millaiseen tukkaan (märkään, kuivaan...)?
Iida kirjoitti: Ensin tukka oli valtava pallo ja nyt se lässähti.
Ilmeisesti föönasit palloksi, mutta mitä teit tukalle sen föönauksen jälkeen? Minkälaista viimeistelyä?

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 03 Elo 2006, 12:38
Kirjoittaja Hermione
Mulla oli jokunen vuosi sitten hieman olkapäiden yläpuolelle ulottuva kerrostettu tukka. Hiukset ovat siitä hankalat, että ovat todella pörröiset ja karheat, mutta jos laittaa jotain ainetta taltuttaakseen pörröä, niin pörrö jää, mutta juuresta tukka putoaa ihan päänahkaan kiinni.

Parhaat kampaukset olen saanut kuivaamalla ensin tukan kokonaan kuivaksi pää alaspäin. Kuiviin latvoihin muotoilusuihketta, jotka sitten olen kääntänyt ilmakihartimella tai föönin ja harjan kanssa ylöspäin. Hiusten viilennyttyä nypin latvoihin vahaa, jolla myös hieman pörröttelin ylempääkin. Viimeistely suihkauksella lakkaa.

Oman kokemuksen pohjalta sanoisin, että kannattaa kuivattaa tukka ihan kunnolla ennen kun alkaa väkertää harjan kanssa.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 03 Elo 2006, 12:40
Kirjoittaja Tuikkuli
Mutta minkälainen harja sulla oli? Itse en sellaisella normiharjalla saa taivutettua latvoja ylös, vaan siihen tarvin nimenomaan sen pyöröharjan, jossa sisus on metallia, ja joka on kooltaan aika pieni. Suurella harjalla ei saa taivutusta. Vielä tehokkaamman taivutuksen sais ilmakihartimella, sillä kampaaja laittaa aina multa. Mutta tosiaan pyöröharja ja fööni ajaa saman asian.

Oliko sinun tukka sitten niin liukas, ettei se siksi pysynyt harjassa? Jos pysymättömyys johtuu liukkaudesta (eikä harjaantumisen puutteesta ;)), niin voimakkaamman tuen antava muotovaahto tai muotoiluneste voi auttaa. Voimakkaampi tuki tekee yleensä hiuksista jotenkin tahmeammat, niin niitä on helpompi muotoilla.

Jos hiukset jää föönauksen jälkeen yhtään kosteiksi mistään, niin kampaus lätsähtää ihan takuuvarmasti. Eli jos kuohkeuden haluaa säilyttää, on tukka föönattava ihan kuivaksi. Lakkaa ei kannata suihkia vain kampauksen päälle, koska silloin saa hiuksista yleensä liikkumattoman kypärän, josta kaiken lisäksi voi tulla niin raskas, että kampaus lätsähtää jo sen takia. Sen sijaan kannattaa nostella hiuksia osioissa ja suihkuttaa lakkaa ihan hiusten tyveen ja sinne hiusten "sekaan". Näin saa pidettyä tuuheutta paremmin yllä.

Vahalla saa hyvän tuloksen vasta, kun on ensin onnistunut tekemään kunnon pohjan föönillä. Mulla ainakin muuten lätsähtää ja rasvoittuu.

Nyt ei kuule muuta kuin treenaamaan ihan urakalla, ei auta lannistua! :D

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 03 Elo 2006, 13:10
Kirjoittaja Tuikkuli
Mulla on ollut joskus Wellaflex-nestettä marketista ja se antoi kyllä mukavan luonnollisen tuen, mutta tiukkaa muotoilutukea siitä ei saanut. Nyt myydään monessa kampaamossa tarjoushintaan Trendline-sarjan tuotteita, kun sarja on vasta uudistunut. Siinä sarjassa on hyvä volyymisuihke ja sitten vielä sellainen voimakkaan tuen antava Creative Spray, joka toimii tosi hyvin. Jos sattuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, niin noita tuotteita saa tosi edullisesti (tyyliin 5 € / pullo)!

Latvojen taivutukseen voi auttaa sekin, että kun pyöröharjan tai ilmakihartimen on asetellut hiuksiin niin suihkauttaa siihen päälle jotain tuollaista muotoilusuihketta ja antaa sen kuivua siihen. Näin siitä taivutuksesta tulee parempi ja kestävämpi.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 03 Elo 2006, 20:09
Kirjoittaja Hermione
Mä olen käyttänyt XZ kampausnestettä. Ihan toimiva tuote! Parempi käyttämistäni on kuitenkin Sim Dermasydin kampausneste, oliskos joku Pump lotion nimeltään. Tässä on voimakkaampi tuki, mutta XZ:kin on aika voimakas.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 04 Elo 2006, 09:22
Kirjoittaja Lilly Missy
Iida, Tuuli/ilmakiharrin on kätevä väline. Siinä on se pyöröharja ja fööni samassa ;) , ensin kannattaa tosin tavallisella föönillä kuivattaa lähes kuivaksi ja sitten muotoilla ilmakihartimella. Mulla on joku halppisversio, joka maksaa varmaan 10e, toiminut moitteettomasti jo ainakin viis vuotta. Sillä saa kyllä todella kuohkean tukan. Nykyään käytän lähinnä suoristusrautaa latvojen kääntelyyn, kun sellainenkin on hankittu ::)

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 14 Syys 2006, 11:03
Kirjoittaja Husky
Mulla on tainnut olla tuollainen samanlainen tukka joskus. Veitsellä leikattu polkka. Vikana tässä oli tietysti se, että hiuslaatuni on sellainen, että veitsellä ei saisi leikata ollenkaan, mutta tämä on sivuseikka.

Itse käytin Osiksen spray-vaahtoa, eli muotoilunesteen ja vaahdon sekoitus. En tiedä saako tuota enää. Se kait on tarkoitus suihkuttaa suoraan hiuksiin, mutta sitten sitä menee liikaa, joten ensi käsiin ja sitten vasta hiuksiin, erityisesti tyveen. Sitten föönailin pää alaspäin ja lopuksi harjan avulla. Ilmakihartimella sitten käänsin latvoja ulospäin ja viimeistelin vahalla. Tällä konstilla pysyi aika hyvin. Mutta tuo viimeistely kihartimella ja vahalla ehdotonta. Muuten lässähti aivan omituisesti koko tukka. Niin  ja tuo vaahto märkään tukkaan.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 23 Marras 2007, 15:25
Kirjoittaja pipsu
Mulla on aivan samanlainen tilanne kuin ketjun aloittajalla, paitsi etten vielä ole leikannut tukkaa puolipituiseksi. Kysyinkin neuvoja tuolta sekalaisista kysymyksistä ja lueskelin vahat-ketjua. Eli voisiko selvitä tukan föönaamisella alaspäin (pohjalla muotovaahto tai muotoiluneste) ja jonkun voimakkaan pidon antavan lakan (esim. tigi maxxed-out) suihkuttamisella? Hiukseni ovat paksut ja lasimaiset, toivottu malli kerrostettu puolipitkä. Vahan käyttäminen onnistunein lopputuloksin tuntuu toivottomalta prosessilta...

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 08 Loka 2008, 22:36
Kirjoittaja Caprella
Osaisiko joku kertoa jotain perustietoa lämpöaktivoituvista tuotteista?

Kuinka kuumassa aine aktivoituu?
Kuinka kauan lämpöaltistusta tarvitaan jotta se aktivoituu?

Riittääkö siis kevyt föönin näyttäminen aineen aktivoitumiseen vai tarvitaanko hyvään tulokseen pitkää ja kuumaa käsittelyä? Kokemuksia?

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 04 Helmi 2009, 23:14
Kirjoittaja lip_eh
^En ole varma lämpötilasta, missä aine varsinaisesti aktivoituu. Esimerkiksi big&bigger:in toiminnan huomaa sitten, kun on föönannut hiukset niin, etteivät ne ole enää kosteat. Eli 1600w föönilla menee muutama minuutti.
Sanoisin, että lyhyen ja pitkän välimaastossa olisi se paras aika aktivointiin, sillä hyvin lyhytaikainen föönittely ei ehdi välttämättä vaikuttaa mitenkään ja liian pitkä rasittaa hiuksia ihan turhaan. Kertokoon joku joka tietää paremmin :)

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 23 Heinä 2009, 21:05
Kirjoittaja RedHair
EI HÄTÄÄ! Iida.. täältä löytyy myös yksi, joka ei vieläkään ole tukkaguru. Tosiaan olen vasta  vuoden sisällä alkanut käyttämään muotoilutuotteita. Siskoni käyttää pitkin hiuksiinsa vaikka mitä tököttejä ja kyselen ihmeissäni "Miten ihmeessä saat tukan tuuheaksi?" No isosysteri sitten neuvoo, mutta en vieläkään ole oppinut ;D ;D :-\ Vahaa tosiaan tulee laitettua liikaa ja tulos on RASVALETTI...

Muotovaahtoakaan en oikein taida osata käyttää.. sopiiko se myös lyhyisiin hiuksiin vai kannattaisiko pysytellä vahassa? Onko kumpikaan haitallista tukalle? En joka muotoilun jälkeen jaksaisi pestä tukkaani, mutta tämä kenties välttämätöntä? vai onkos sellaisia pitäviä muotoilutuotteita, jotka eivät rasvota tukkaa  niin kovin?

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 17:23
Kirjoittaja Lalla
^
Mulla ei oo lyhyestä tukasta kokemusta, mutta ootko kokeillu jotain mattavahaa? Saattaa auttaa siihen liikakiiltelyyn. Kuivashampoota kannattaa kans kokeilla hiustenvirkistäjänä, jos haluaa jättää pesuja väliin.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 17:37
Kirjoittaja Husky
Mä käytän lyhyeen tukkaan pääasiassa vaan vahaa, tällä hetkellä d:fin sinikorkkinen vaha, joka on jotain kiiltoa antavan ja matan välillä. Ei kauhean kuivaa mutta ei myöskään sellaista liisteria kuin vaikkapa Tigin Manipulator. Jos tulee liimalettiefekti vahalla niin vähennä vahan määrää ensin, sitä kannattaa laittaa aluksi tosi vähän ja lisätä sitten sen mukaan mitä tarvitsee, ja aloita aina takaa muotoilu vahalla. Jos rasvaisuus jatkuu, kokeile jotain kuivempaa vahaa, varsinkin hentoon tukkaan ei kannata mitään kauhean "märkää" vahaa käyttää, tulee liimaletti helposti.

En yleensä arkena käytä oikeastaan mitään muuta enkä föönaile. Joskus tulee laitettua Tigin Small Talkia, joka antaa kivasti rakennetta, mutta sitäkään en koskaan föönaa vaan annan kuivua itsekseen ja harjaan. Jos föönaan, laitan yleensä joko tosi tosi vähän vaahtoa tai jotain kampausnestettä, esimerkiksi Tigin Spoil me, joka on kyllä monen mielestä hukkatuote, mutta mulla toimii.

Kokeilemalla löytää ne sopivimmat muotoilutuotteet, mutta jos ongelmana on rasvoittuminen tai liimalettiefekti niin kannattaa todellakin kokeilla pienentää määriä. Eli lyhyeen tukkaan tarvii muotoilutuotteita kerralla tosi vähän, lisätä on helpompi kuin ottaa pois.  ;)

Kuivashampoon hankinta on mullakin edessä, se varmasti on näppärä.

Tässä jotain vinkkiä lyhyeen tukkaan ja sen muotoiluun, mutta kokeilemalla ja muiden vinkeillä löytää ne parhaat tuotteet ja itselleen sopivimmat. Ja tosiaan tässä asiassa minusta less is more, eli aloita vähällä ja lisää sitten tarpeen mukaan. Kunnon vahalla ja lakalla pääsee jo pitkälle!

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 07 Elo 2009, 12:56
Kirjoittaja Liina
Jos on todella suora ja lasimainen hiuksi niin kuin mulla, niin föönaus pyöröharjalla on ihan vitsi. Edes kampaaja ei onnistu, joten taidoista se ei ole kiinni. Ainoastaan permistukkaan onnistuu.

Mä teenkin näin: Ensin föönaus puolikuivaksi ja sitten muotoilu ilmakihartimella tai tarrarullat TAI föönaus täysin kuivaksi ja muotolu suoristusraudalla. Pohjalla keskivahva nestemäinen föönausgeeli (esim. Tigi Superstar) tai föönausneste, laiton välkeen vahaa tms. ja lopuksi lakkaa hiusten "sisälle" ja päälle.

Mun suurin ongelma on päälaella oleva pyörre. Vaikka kuinka hyvin saan sen aamulla peitettyä niin iltäpäivällä se on aina "auennut". Varsinkin kun tukkaa kasvaa vähemmän pyörteen kohdalla niin esim tupeerus ei oikein onnistu, kun se jää näkyviin.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 07 Elo 2009, 13:32
Kirjoittaja Butterfly
Liina kirjoitti: Mä teenkin näin: Ensin föönaus puolikuivaksi ja sitten muotoilu ilmakihartimella tai tarrarullat
Kannattaa muuten tarrarullia käytettäessä föönata tukka täysin kuivaksi, puolikuivaan tukkaan laitetut rullat eivät juurikaan tuo hiuksiin nostetta. Tai sitten föönaat hiukset täysin kuivaksi rullien ollessa päässä :)

Edit. Ja rullien laitosta vielä sen verran, että tukkaosio kannattaa harjata/kammata aina ikäänkuin vastakkaiseen suuntaan, kuin mihin on rullaa laittamassa. Jos tekee esim. keskijakauksen ja tarkoituksen on pyörittää rulla jakauksen vasemmalle puolelle, niin kampaa osion suoraksi jakauksen oikealle puolelle ja siitä lähtee sitten vasta rullaamaan. Eli  ei tee niin, että kampaa osion vasemmalla puolella suoraan alaspäin ja pyörittää siitä. Hankala selittää, toivottavasti edes joku ymmärsi, mitä ajan takaa :)

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 10 Elo 2009, 13:34
Kirjoittaja Liina
^Jos mä föönaan hiukset kuiviksi ja laitan sitten tarrarullat niin tukka kihartuu huonosti eikä nostetta tuu. Tää on taas näitä piikkisuoran tukan ihania ominaisuuksia.  ;D Ainoastaan suoristusrauta puree mulla kuivaan tukkaan kunnolla.

Eli laitan rullat puolikuivaan tukkaan ja kuivaan ne sitten föönillä ihan kuiviksi. Näin laitettuna kiharat ja kuohkeus säilyy kaksi päivää.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 13 Elo 2009, 13:01
Kirjoittaja Charleen
pinkfrank kirjoitti:
calypso kirjoitti: Hihhih, minulla on varmasti maailman littein takaraivo  ;D Ja se ei kyllä kovin hyvältä näytä.. Aina saa miettiä kampaukset takaraivon mukaan, kuten ponnarin korkeus ja letit ym. Polkkamittaisessa tukassa sitä ei niin edes huomaa, mutta nyt kun on pitkät hiukset niin aina ei viitsi auki edes pitää koska se oikein korostaa litteää takaraivoa, tai siis sitä ettei ole takaraivoa oikeastaan ollenkaan  :D
Sama! Mun pää loppuu takaata melkein samaan kohtaan ku korvatkin, näyttää niinku takaraivo vaan olis vedetty sirkkelillä pois... Ei kauheen imartelevan näkönen, pää näyttää ihan kummalliselta kun on hiukset kiinni, pitää aina tupeerata takaraivolta että näyttää ihmisen päältä...  :-\
mulla sama! jos kädellä koittaa niin ei melkein erota että mikä on päätä ja mikä niskaa  ;D
kampaaja sai leikattua mulle joskus talvella aika kivan rikotun polkan, näytti ihan niinku mulla ois ollut takaraivo  ;D

oma tukka on nyt yli olkapäiden, kerroksittain leikattu (tosin noita kerroksia nyt kasvattelen pikkuhiljaa pois).
lasimainen ja ohut tukka :(
mutta kieron taipuisa / luonnonkihara.

mun rituaalit on:
hiustenpesun jälkeen laitan pyyhekuiviin hiuksiin pari teelusikallista about Tigin Superstar-nestettä.
sitten harjaan läpi ja teen todella sivuun sivujakauksen, suihkutan siihen Tigin Supersta-suihketta. sitten teen toisen jakauksen parin sentin päähän ja suihkutan ainetta jne kunnes tyvessä on tasaisesti suihketta. sitten pää alaspäin föönaan kuumalla ilmalla tyveä, kun se alkaa kuivua niin vähennän lämpöä ja föönaan kuivaksi.
lopuksi vielä kylmällä ilmalla.
jos haluan ekstratuuheutta niin sekoitan tuon SS-nesteen sekaan herneen verran Tigin Cockya tai sitten käytän pelkästään Tigin Big&Biggeriä.

yleensä pesen hiukset illalla ja föönaan kans. aamulla tukka on yleensä ihan hyvä, tarvii vaan harjata ja otsista asetella ja suihkuttaa lakkaa.
jos on ihan pörrössä niin laitan tarrarullat meikkauksen ajaksi tai sit suoristelen tai kiharran GHD:llä.

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 17 Elo 2009, 23:06
Kirjoittaja Lizine
Miten annostelet tuota big&biggeriä, tuo suihkeen käyttö kuulosti niin huolelliselta. Itsellä on vähän kökkö tapa vaan läiskiä kaikki käsien kautta päänahkaan. Tuo jakauksittain laittaminen kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta mutta big&biggeriä tuskin sillälailla saa?

Vs: Hiusten muotoilun ABC

Lähetetty: 19 Elo 2009, 14:02
Kirjoittaja Charleen
^ periaatteessa voisihan big&biggeriäkin niin laittaa jos oikein huolellisesti sormilla levittäisi mutta tuskin kärsivällisyys kestäis  ;D
b&b:tä annostelen niin, että hieron sitä kämmeniin ja pää alaspäin vien sormet päänahkaan ja yritän hieroa sen oikein tasaisesti tyveen.
tuo superstar-neste on kyllä niiin paljon helpompi kun se on suihke. tosin eihän sillä yhtä muhkeaa tulosta saa mutta ainakin on koppuraton tukka ja ihan kelpo arkikampaukseen :)