Keskustelua silikoneista

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Kosmetiikkakissa
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:05

Vs: Silikonien kertyminen

Viesti Kirjoittaja Kosmetiikkakissa »

Supervixen kirjoitti: INCI-listassa samalla nimellä esiintyvillä silikoneilla, ja muillakin  raaka-aineilla, ON eroja. Dimethicone Pirkan shampoossa ei (välttämättä) ole sama kuin dimethicone Redkenin shampoossa. Kemisti selitti juurikin noista molekyylien kokoeroista ja sanoi että jopa ihan silläkin on merkitystä miltä valmistajalta joku kosmetiikan raaka-aine tulee. Hän sanoi ettei ole mitään "yhtä" dimethiconea, vaan rakenne-erot muuttavat aineen ominaisuuksia.
Nämä INCI-nimet ovat monin paikoin sellaisia yleisnimiä, että saman nimen alla voi olla tietyntyyppistä ainetta, josta sitten on olemassa hyvinkin eritavalla käyttäytyviä versioita. Eroina saattaa usein olla esim. juuri tuo molekyylipaino (kuten juuri dimethiconen kohdalla), partikkelikoko, partikkelin muoto, partikkelien kokojakauma, raaka-aineen puhtausluokitus/epäpuhtauksien määrä, prosessointimenetelmät jne. Toisaalta sitten taas esim. tämän dimethiconen kohdalla, vaikka eroa on siinä kuinka juoksevaa tai paksumpaa tavara on molekyylipainostaan riippuen niin ei se välttämättä tuo sitä eroa tuotteeseen, että toinen olisi parempi kuin toinen vaan pikemminkin niin, että toinen sopii paremmin toiseen tarkoitukseen kuin toinen. Ja siis samassa tuotteessa voi toki olla useampaa kuin yhtä dimethiconea, mutta INCI-listassa se esiintyy vain kerran (tai joskus näkee virheitä, että sama INCI-nimike toistuu listassa, tällöin listan tekijä ei ole huomannut laskea yhteen aineen kokonaismäärää, kuten olisi tarkoitus).

Monesti silikonisia hoitoaineita tunnutaan kritisoivan argumentilla, että ne eivät hoida hiusta. No, kyseessä on kuitenkin kuollut hius eli eihän sen kuntoon voi muutoinkaan vaikuttaa kuin vain tilapäisesti tai ennaltaehkäistä lisävaurioita (vrt. rakennepaikaavien aineiden sitoutuminen hiuksen rakenteeseen tilapäisesti, tai öljyn pehmittävä vaikutus, kunnes peseytyy hiuksesta pois tai silikonin lämpöuojavaikutus). Riippuu sitten tietty hiustyypistä, että kaipaako se silikonin antamaa siloitusta vai ei. Oma ohut hiuksistoni latistuu liiasta silikonista eli en ole mikään silikonin puolestapuhuja, vaikka niin tästä voisi ymmärtääkin.

Lisäksi kannattaa huomioida, että kaikki silikonit eivät käyttäydy samalla tavalla. Täällä on toki ollut puhetta vesiliukoisista ja vesipakoisista silikoneista, mutta lisäksi on merkitystä aineen haihtuvuudella. Monissa tuotteissa on käytetty cyclomethiconea tai cyclopentasiloxanea, jotka auttavat tuotteen levittämisessä ja esim. märkien hiusten kammattavuudessa, mutta nuo haihtuvat hiuksesta (ja iholta), eivätkä siis jätä jälkeensä silikonista suojaavaa kalvoa kuten dimethicone.

Ja sitten vielä sekin, kun joskus törmää väitteisiin halvoista silikonimössöistä niin eipä nuo halvimmatkaan silikonit ole sen halvempia kuin halvat kasviöljyt ja sitten kun puhutaan esim. meikkivoiteissakin käytettävistä silikonielastomeereistä niin nuo ovat jo niin kalliita, että eivät mahdu halvempien brandien budjetteihin ja harvemmin käytetään esim. vartalovoiteissa juuri kustannussyistä, vaikka noilla upean ihotuntuman saisikin.

Omat hiukseni eivät siis tykkää liiallisesta määrästä haihtumattomia silikoneja ja helposti tukkeutuvan ihoni pahin painajainen ovat nuo ihanantuntuiset silikonielastomeerit eli siis ymmärrän toki monien nihkeän suhtautumisen silikoneihin, kun eipä niistä monet sovi itsellenikään, mutta ymmärrän toki, että näiden käytölle on syynsä, ei niitä siksi tuotteisiin tungeta, koska olisivat erityisen halpoja tms. vaan siksi, että niillä saadaan aikaan tietyntuntuinen tai tietyllä tavalla käyttäytyvä tuote.

Mutta nyt menen suojaan ennenkuin silikoninvihaajat kivittävät ;D.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

^ Wow, meillähän taitaa olla ihan täällä foorumillakin oma kemisti...!  :) *haaveilee siitä että itsekin tajuaisi noin paljon*

Munkaan kirjoitus ei siis ollut mikään silikonien puolesta puhuva, vaan ihan vaan halusin tuoda tietoa tuohon kysymykseen silikonien koostumuseroista.

Vaikka kuinka jonkun tuotteen silikonit olisivat pienimolekyylisempiä ja siten jotenkin "parempia", tulen silti vastaisuudessakin välttelemään voimakkaasti silikonipitoisia shampoita ihan vaan oman negatiivisen kokemuksen perusteella.
Stationery
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 3902
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 21:48

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Stationery »

Ihan älyttömän mielenkiintoista tietoa taas tänään täällä, kiitos siitä! Kiva saada vahvistus tuohon, ettei samalla nimellä kulkeva aine tosiaan aina ole ihan sama käytännössä.

Muutun päivä päivältä yhä kateellisemmaksi Vixenille hänen koulustaan ;)
20-vuotiaana sinulla on kasvot, jotka luoja sinulle loi,
40-vuotiaana kasvot, jotka olet hankkinut ja 60-vuotiaana kasvot, jotka olet ansainnut.
Strix

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Strix »

Olin yhteen aikaan täysin silikoniton. Oikeastaan senkin vuoksi että pesin pelkästään EHS:llä.  Olin tullut siihen tulokseen, että se jatkuva kutina mikä päätä oli riivannut oli silaripahis itse. Enkä ole onnistunut kumoamaan sitä tähän päivään mennessä.

Nyt latvat on kuitenkin värinpoistojen jälkeen sellaisessa kunnossa, että olen antanut itselleni myötä käyttää CWC-pesun yhteydessä silaripitoisia tuotteita. Koska niin, ne kuitenkin tulee leikattua jossain vaiheessa pois niin miksei siihen asti meikkaa niitä jokseenkin hyvännäköisiksi.

Se on kuitenkin vissi että silarittomuus on tehnyt vain hyvää päälle ja tukalle. Se muovinen rasvoitus loppui samantien ja tukkaa tuntuu olevan kaksi kertaa enemmän (kun se ei liimaannu yhteen).
Se on vain myönnettävä että silikonipitoiset lämpösuojat vaan lunastavat niin paljon paremmin kuin mitkään muut :/ 
Nanette
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 153
Liittynyt: 02 Marras 2008, 03:27

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Nanette »

Kovin paljon täällä ollaan vastaan silikoneja, mutta ilman niitä en tulisi toimeen :D Mitä enemmän sitä parempi hiuksilleni tai niiden ulkonäölle. Välillä teen haudehoitoja silikonittomilla tuotteilla, mutta sitten taas kaikki jätettävät hoitoaineet joissa silikonia, lämpösuoja eli paljon silikonia ja vielä latvasuojaa eli silikonia runsain määrin. Hyvältä näyttää ja tuntuu, että eipä mitään huonoa sanaa.
Parturi-kampaaja opiskelija jolla on ainainen ongelma omien hiusten kanssa.
Kronia
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2144
Liittynyt: 07 Helmi 2007, 08:22

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Kronia »

Kiva tosiaan kuulla asiantuntevaa tekstiä silikoneista.

Itse olen ilman ollut reilun puolivuotta, mutta en itsekään kuulun niihin, jotka kuvittelevat silikonien olevan jotain kammottavaa. Oma tukka vaan näyttää ja tuntuu paremmalta ilman, koska mulla silikonit tekevät siitä suoremman ja latteamman, mikä ei mun päässä ole kiva juttu.

Toinen seikka, miksi itse vältän silikonia on se, että pyrin käyttämään sulfaatittomia shampoita, mitkä eivä ainakaan tämän hetkisen ymmärrykseni mukaan ole tarpeeksi tehokkaita pesemään kaikkia silikoneja pois. Tästä kuitenkin mielelläni kuulisin, että onko ihan faktaa vai ei, vaikkei se omaan hiustenhoitooni vaikutakaan  :)
“Another belief of mine: that everyone else my age is an adult, whereas I am merely in disguise.” -Margaret Atwood
Hyx
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 367
Liittynyt: 17 Loka 2009, 18:02

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Hyx »

Mitä mieltä olette silikoneista kasvojenhoitotuotteissa? (Saattaa olla väärässä theardissa)

Niitä on ihan hemmetisti.

Töissä katsoin niin valtaosassa kasvovoitessa (ja seerumeissa ym.) oli silikonia jossain muodossa.

Luulisi että naamalle silikoni tekee vieläkin pahempaa, esim. tukkii huokosia, ei anna ihon hengittää, jää ihon pinnalle eikä anna muiden aineiden imeytyä. Ja "sulaa" vielä pois kasvoilta. Toinen on mineraaliöljy mikä pahentaa ihon kuntoa.

Olen huomannut tuotteita käyttäessäni ihon kunnon menevän huonompaan, joten otan rankan kuurin ja käytän kuukauden pelkkää silikonitonta puhdistusmaitoa sekä Aqualan L:lää.

Voin lyödä vaikka vetoa että ihon kunto paranee. Nimittäin nyt on tullut lotrattua jos minkälaista ravitsevaa ja kosteuttavaa voidetta, niin iho on silti jokatapauksessa pintakuiva, nyt asia on vielä pahentunutkin. Tuntuu ettei tähän imeydy mikään.
Kiitos vyötärömittani ja neitsythius! <3 <3

iHerb FOD387

Remember the secret!
The Siren
Pahatukkapäiväläinen
Pahatukkapäiväläinen
Viestit: 96
Liittynyt: 30 Touko 2009, 12:48

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja The Siren »

Mulla ainakin alkaa naama niin sanotusti kukkimaan,jos erehdyn laittaan jotain silikonipläjäyksiä.Enkä kyllä tajua,miten silikoni voisi hoitaa ihoa,ei niin mitenkään,sontaa se on.Ja pää alkaa välittömästi syyhyämään silikonilitkuista,ja niskaan ilmestyy rupi raapimisen seurauksena.Ei silikoneja enää kiitos mulle missään muodossa&nbsp; :)
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

Hyxsoap kirjoitti: Luulisi että naamalle silikoni tekee vieläkin pahempaa, esim. tukkii huokosia, ei anna ihon hengittää, jää ihon pinnalle eikä anna muiden aineiden imeytyä. Ja "sulaa" vielä pois kasvoilta. Toinen on mineraaliöljy mikä pahentaa ihon kuntoa.
Mä olisin varmaan vielä puolitoista kuukautta sitten ollut sun kanssa samaa mieltä, mutta nyt kosmetiikan kemian intensiivi-kurssin käytyäni joudun hämmennykseksesi paljastamaan, että ihoa ei voi tukkia. Ja iho ei hengitä. Mitään happea ei mene ihosta sisään ja ulos. Tiedän, tämä on järkyttävää. Niin minustakin.

Itse asiassa jopa sana 'ihohuokonen' on hieman epäpätevä. Ne, mitä nimitämme huokosiksi, ovat hiki- ja talirauhasten aukkoja. Ja niitä ei voi millään kosmeettisella aineella tukkia. Talirauhasesta tulee talia vaikka väkisin.

Silikoni on puhdas, pehmentävä aine. Se ei sinällään tee iholle mitään pahaa, muttei juuri mitään muutakaan. Sen läsnäolo ihovoiteissa auttaa voidetta levittymään paremmin, ja tekee ihon pinnan pehmeäksi. Se jää ihon pinnalle, mutta tällä on tarkoitus; silikonien muodostama kalvo aiheuttaa okkluusion, eli kosteutta läpäisemättömän pinnan, ja niinpä kosteuttavat ainesosat pääsevät vaikuttamaan pinnan alla paremmin kun eivät heti haihdu. (Myös öljyt tuottavat okkluusion, silikonit ei siis ole mikään must.)

Silikoneja ei siis tarvitse mitenkään vältellä tai pelätä, eivät ne ole kosmetiikassa mitään hirveitä pahiksia. Mutteivat hyviksiäkään. Niitä voi oikeastaan pitää täysin neutraaleina. Tuotteessa voi yhtä hyvin olla pehmentävinä ainesosina pelkkiä rasvoja, mutta on makuasia tykkääkö silikonien jättämästä, vähemmän "tahmeasta" pinnasta, vai öljyjen tuomasta rasvaisuudesta. Öljyt ovat tehokkaampia pehmentäjiä ja varmasti monien mielestä miellyttävämpiäkin aineita kun ne tulevat luonnosta (ihmisillähän on taipumus ihan jo emotionaalisella pohjalla pitää enemmän luonnon raaka-aineista), mutta silikonit ajavat periaatteessa ihan saman asian kosmetiikassa. Niin se vain on.

Mineraaliöljyillä on kosmetiikassa hyvin pitkälle sama funktio kuin rasvoilla ja silikoneilla. Ne eivät myöskään ole mitenkään vaarallisia, eivätkä tuki ihoa, mutta toisten iho voi ärsyyntyä mineraaliöljyistä. Ärsytys ilmenee näppyinä tai ihottumana, ja sitten luullaan että "no tämä aine nyt tukki mun ihon". Jos iho reagoi, niin tietysti kannattaa vaihtaa tuotetta. MUTTA, usein voi olla niin että ärsytys on johtunut ihan muusta raaka-aineesta kuin mineraaliöljystä. Ihmiset vain helposti laittavat oireet mineraaliöljyjen nimiin, kun niistä on kirjoitettu niin paljon negatiivista. Jos ärsytystä oikein alkaisi tutkia, saattaisi ilmetä että sen aiheuttikin vaikka joku tuotteessa ollut säilöntäane tai hajuste (jotka ovat eniten ärsytystä ja allergioita aiheuttava ainesosaryhmä).

Silikoneja ja mineraaliöljyjä käytetään kosmetiikassa runsaasti koska ne ovat halpoja, ja yleisesti hyvin siedettyjä. Siinä ne syyt. Kuten sanottua, ihan yhtä hyvin joka purkissa voisi olla silikonin sijaan vaikka avokadoöljyä, mutta a) se olisi kalliimpaa ja b) monet vain oikeasti tykkäävät enemmän silikonien kevyen liukuvasta tunnusta. Joskus asiakkaat ihan vaativat silikoneja. Näinhän kävi ymmärtääkseni esim. Nivean hiustuotteille.
Viimeksi muokannut Supervixen, 02 Marras 2009, 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chaos
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4148
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 17:53

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Chaos »

Mun ihoa ainakin silikoni suojaa, oon huomannut, että kasvot ovat paremmassa kunnossa, kun palasin takas niihin. Mä saan monesta luonnontuotteesta allergiaa tai hajusteista. Ja mä olin ennen tosi vastaan silkkareita kasvotuotteissa vaan en ole enää. Kasvot kiittää. Toki laitan silikonikalvon alle kosteuttavaa ja hoitavaa.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset alaselässä. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Hue »

Supervixen kirjoitti: Itse asiassa jopa sana 'ihohuokonen' on hieman epäpätevä. Ne, mitä nimitämme huokosiksi, ovat hiki- ja talirauhasten aukkoja. Ja niitä ei voi millään kosmeettisella aineella tukkia. Talirauhasesta tulee talia vaikka väkisin.

....silikonien muodostama kalvo aiheuttaa okkluusion, eli kosteutta läpäisemättömän pinnan, ja niinpä kosteuttavat ainesosat pääsevät vaikuttamaan pinnan alla paremmin kun eivät heti haihdu. (Myös öljyt tuottavat okkluusion, silikonit ei siis ole mikään must.)
Supervixenin kertoma on varmasti pitkälti ihan faktaa, mutta mä en voi noin vaan purematta niellä ihan kaikkea - ilman että saan pätevän vastauksen muutamaan kysymykseeni.

Miksi silikonin aiheuttama kalvo ei voisi estää talin normaalia erittymistä? En nyt puhu ohuesta voiteen sisältämästä silikonista, mutta jos kuvitellaan paksua meikinalusvoiteen (esim. lumene) kaltaista tuotetta, joka on käytännössä kokonaan sellaista paksua töhnä silikonia. Kasvoilla se todellakin tuntuu ahdistavalta ja sellaiselta maskilta. Miksi sitä käyttäessä nenään alkaa muodostumaan mustapäitä tai muita pieniä sulkeutuneita ihotukkeumia muutamissa päivissä, jotka saa puristamalla pois ja niiden sisältä tulee talia. Miten ne syntyvät, jos silikoni ei kerta häiritse ihon normaalia talintuotantoa yhtään? Samanlainen reaktio voi aiheutua sheavoistakin tai muista vastaavista paksuista töhnistä. Luonnollisesti ongelmasta pääsee eroon viikossa parissa, kun tuotteen käytön lopettaa.

Siis eikö se ole loogista, että mikä vain iholle laitettava tuote/ainesosa voi jollain tapaa häiritä ihoa? Eihän ihmisen ihoa ole tarkoitettua meikattavaksi ja silikoneilla päällystettäväksi luonnostaan.

Mitä tarkoitetaan _ärsytyksellä_? Eikö ihon ärsyytyminen voi olla juuri merkki ihon luonnollisen mekanismin häiriintymisestä? Eikö ihon luonnollisen puhdistusmekanismin häiriintyminen voi tarkoittaa juuri sitä, että tali, kuona-aineet(?) ja kuollut ihosolukko eivät pääse poistumaan iholta luonnollisesti, koska päällä on silikonikalvo -> aiheutuu näppylöitä.

Siis jonkuhan ne tukkeumat (vai eikö näitäkään ole olemassa?) aiheuttaa, joita kosmetologi nyppii komedoraudalla. Itselläni ei ole näkyviä mustapäitä, mutta joskus pienen pieniä kohoumia/näppyjä ihossa, joista puristamalla tulee ulos valkoista töhnää. Nämä näpyt nimenomaan lisääntyvät, jos käytän epäsopivaa kasvotuotetta pidempään - kuten esim. sheavoita paksulti jatkuvasti.

Aiheesta varmaan löytyy satoja tutkimuksia puoleen ja toiseen. Olisi mielenkiintoista tutkia asiaa oikein kunnolla. Oliko teillä Supervixen oppikirjaa vai mistä tieto on peräisin?
Viimeksi muokannut Hue, 03 Marras 2009, 00:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

Emi-lyn kirjoitti: Aiheesta varmaan löytyy satoja tutkimuksia puoleen ja toiseen. Olisi mielenkiintoista tutkia asiaa oikein kunnolla. Oliko teillä Supervixen oppikirjaa vai mistä tieto on peräisin?
Tieto on peräisin kosmetiikan kemian opettajalta Raija Karalta, joka on kirjoittanut alan oppikirjojakin. Jos siis menet vaikka amk:hon opiskelemaan estenomiksi, on siellä tämä samainen Raija Kara opettamassa kosmetiikan kemiaa ja oppikirjoina hänen tuotantoaan. Erittäin pätevästä lähteestä on siis kysymys.

Voin luvata että Stationery ja minä esitimme Karalle kaikki samat kysymykset kuin sinä hämmästyksestä soikeina. "Miksi silikonin aiheuttama kalvo ei voi estää talin normaalia erittymistä"? Koska tali ja muut kuona-aineet puskevat ihosta sellaisella "voimalla" (en nyt keksi sopivaa sanaa), että mikään kosmeettinen kalvo ei voi sitä estää. Mä yritin piipittää jotain ihomadoista sun muista, mutta ne eivät kuulema ole mitään tukkeumia, vaan talin liikaerityksestä seuraavia luonnollisia kertymiä jotka kyllä ajan kanssa pusertuvat lopulta nekin omin avuin pinnalle. Jos tämä selitys ei mene läpi, en voi enää antaa muita argumentteja vaan sun kannattaa ottaa Karaan itse yhteyttä. &nbsp;:D Mä en osaa näitä paremmin perustella, koska olen tosiaan asioista yhtä hämmästynyt kuin sinä. Mutta miksi ihmeessä alan asiantuntija opettaisi kouluissa palturia?
Siis eikö se ole loogista, että mikä vain iholle laitettava tuote/ainesosa voi jollain tapaa häiritä ihoa? Eihän ihmisen ihoa ole tarkoitettua meikattavaksi ja silikoneilla päällystettäväksi luonnostaan.
Ei niin. :) Ja kyllä voi häiritä. Mutta tukkiminen on väärä ilmaisu. Samoin väitteet ihon hengittämisestä.
Mitä tarkoitetaan _ärsytyksellä_? Eikö ihon ärsyytyminen voi olla juuri merkki ihon luonnollisen mekanismin häiriintymisestä?
Tästäkin Kara antoi pitkän selityksen. Valitettavasti en enää pysty muistamaan kaikkea sanasta sanaan, etenkään kun en ymmärrä solubiologiaa molekyylitasolla, mutta ehkä Stationerylla on tästä paremmat muistiinpanot? Mutta siis yksinkertaistettuna ärsytys on yhtä kuin ihon pieni tulehdusreaktio, ne solut reagoi "väärään" aineeseen tuottamalla jotain vasta-aineita joka sitten näkyy iholla punoituksena ja näppylöinä.
Hue
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 4497
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 13:02

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Hue »

Supervixen kirjoitti: Mä yritin piipittää jotain ihomadoista sun muista, mutta ne eivät kuulema ole mitään tukkeumia, vaan talin liikaerityksestä seuraavia luonnollisia kertymiä jotka kyllä ajan kanssa pusertuvat lopulta nekin omin avuin pinnalle. Jos tämä selitys ei mene läpi, en voi enää antaa muita argumentteja vaan sun kannattaa ottaa Karaan itse yhteyttä. &nbsp;:D Mä en osaa näitä paremmin perustella, koska olen tosiaan asioista yhtä hämmästynyt kuin sinä. Mutta miksi ihmeessä alan asiantuntija opettaisi kouluissa palturia?
Mikään ei kuitenkaan selitä nimenomaan ihonhoito-/meikkituotteiden aiheuttamaa epäpuhtauksien lisääntymistä. Jos normaalisti ei epäpuhtauksia oikeastaan ole (kuten mulla), mutta sheavoin joka öisestä käytöstä nenän alue menee kyllä näpyille muutamissa päivissä, ja näistä näpyistä puristamalla tulee talia. Jos eivät tukkeumia ole, niin mitä sitten? Niillä on kuitenkin täysin selvä yhteys paksuihin/vahamaisiin tuotteisiin, kuten paksut silikonit tai luonnonöljyt. Ärsytysnäppyjä tuskin ovat: eivät punoita ja niistä tulee puristamalla talia. En keksi kertakaikkiaan muuta syytä kuin sen, että silikonin/sheavoin aiheuttaman kalvon takia iho ei pysty erittämään talia normaalisti.

Miten kyse voisi olla pelkästä talin liikaerityksestä (-> näpyt), kun näppyjä ei esiinny ilman että iholle levittää vaikka sitä meikinalusvoidesilaria tai sheavoita?

Joku tässä nyt ontuu... :P
Viimeksi muokannut Hue, 03 Marras 2009, 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Supervixen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2603
Liittynyt: 11 Touko 2006, 13:56

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Supervixen »

^ Tosiaan, ota yhteyttä Raijaan. Hän opettaa ainakin Turun amk:ssa ja Valkeakosken ammatti- ja aikuisopistossa, varmaan löytyy sähköpostiosoite jostain. Mä esitin itse monta kertaa nuo ihan samat kysymykset, ja Raija katsoi meitä vähän sellaisella "voi teitä ressukoita" -ilmeellä ja kerta toisensa jälkeen kumosi meidän väitteet.

Miksikään asiantuntijaksi en itse tietenkään tullut pari kuukautta kestävän kurssin aikana, joten siksi en pysty sulle näitä asioita itse perustelemaan. But ask "the devil" herself. :)

Muoks. Sitäpaitsi, eihän faktaa tarvitsekaan uskoa, tai alkaa väkisin muokkaamaan tottumuksiaan toisenlaisiksi!&nbsp; :D Jos omat kokemukset osoittavat toisin, niin toimii sitten niiden mukaan. Nämä esitetyt jutut ovat kemiallisesti ja biologisesti(?) faktaa, mutta esim. itse aion omasta kokemuksesta vastaisuudessakin vältellä silikonia sisältäviä shampoita ja parafiiniöljyä sisältäviä voiteita.
Viimeksi muokannut Supervixen, 03 Marras 2009, 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liina
Hiushörhö
Hiushörhö
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Huhti 2008, 12:51

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Liina »

^Itse uskon niin, että silikonit muodostaa pelkän suojakalvon, eikä pehmennä ihoa yhtään syvemmältä. Eli iho näyttää hyvältä, mutta voi olla samalla yhtä kuiva kuin ilman voidetta. Samalla se ehkä edistää uloimpien kuolleiden ihosolujen jäämistä ihon pinnalle, jolloin ne tukkii talirauhasia. Tämä perustuu lähinnä ihan vaan omiin kokemuksiin eikä ole ollenkaan aukoton teoria. Itse käytän vain vähän silikonia.

Oma kokemukseni silikoneista ovat:

- Hiuksissa: Muodostavat muovimaisen kalvon, joka tekee hiuksista vaikeasti hallittavat ja muotoiltavat + nopeasti rasvoittuvat ja kovat. Tekevät hiuksista ennemmin tahmeat kuin kiiltävät ja silkkiset. Jotkut hoitoaineet jämähtävät hiuksiin niin, että saa pestä monta kertaa ennen kuin lähtee pois (esim. jotkut hiusvärien mukana tulevat).

- Kasvoissa: Kärsin monta talvea tosi pintakuivasta ja epäpuhtaasta ihosta, kunnes tajusin, että kaikki kun voiteet (sekaihon/kuivan ihon) oli lähes pelkkää silikonia. Vaihto silikonittomiin/vähäsilikonisiin auttoi paljon pintakuivuuteen, iho ei ole pesun jälkeenkään koppura ja epäpuhtauksia on vähemmän. Kesällä taas kun iho on rasvainen ja epäpuhdas niin silaripommivoiteetkin toimii hyvin, ei tuki yhtään eli niiden antama kalvo riittää.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet
Vastaa Viestiin