Keskustelua silikoneista

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
Varjotar

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Silikonisten shampoiden käyttö kielletty mun päässä ;D
Hiukset ei kestä, päänahka ei kestä, muu iho ei kesstä..

Mä tunnistan silikonit näistä:
- SIL ( silanetriol, silalyl, siloxane jne.)
- CONE ( dimethicone, amodimethicone jne.)
-OXANE ( siloxane, cyclopentasiloxane, trisiloxane jne.)
- dimethiconol on silikoni myös, vaikka OL- pääte viittaakin alkoholiin.
Jenje
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1146
Liittynyt: 21 Syys 2011, 17:55

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Jenje »

En tiedä mistä johtuu, mutta mä olen huomannut cyclopentasiloxane-merkinnällä olevan silikonin pahimmaksi omalle päälleni. Se tuntuu jotenkin jämähtävän ja kerrostuvan tukkaan, niin että lopputulos on lähmäinen, samea, sähköinen ja muutenkin aivan kamala. Sitä siis eniten välttelen.
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397
evergreen
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1688
Liittynyt: 14 Maalis 2012, 18:59

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja evergreen »

Minä välttelin silikoneja niin hiusten- kuin ihonhoidossakin vuosia, mutta hiukset vaan pysyivät heikkokuntoisina, eikä ihollekaan sopinut ikinä mikään. Epätoivossani aloin taas jossain vaiheessa varovasti testailla silaripitoisiakin tuotteita ja tuli kyllä yllätyttyä. Hiuksistolle on löytynyt helpotusta erityisesti Joicosta ja olen todella yllättynyt, että tukkeutuva ja rasvoittuva päänahkani sietää jopa shampoota, jossa on silikoneja. Aiheesta lueskeltuani tulin siihen tulokseen, että tämä on varmaankin sen ansiota, että silikoniyhdisteet käyttämissäni tuotteissa ovat todellakin vesiliukoisia, ja shampooni yleisesti ottaen tarpeeksi peseviä. Rasvapään kun saa tietenkin aikaiseksi ihan ilman silikonejakin, jos ei shampoo oikeasti pese... Esim. (amo)dimethiconea tai cyclo--neja en päähäni (siis shampoon muodossa) edelleenkään laita, koska tuloksena on useimmiten limainen rotanhäntä, mutta jotkut monimutkaisemmat, vesiliukoiset silikoniyhdisteet olen todennut omaan päähäni aivan sopiviksi ja hiusten kunnolle ilmeisesti hyödyllisiksi.

Myös ihonhoidon puolella olen käynyt läpi saman silikonivallankumouksen. Kärsin todella hankalasta, allergisesta ja tukkeutuvasta ihosta, ja olen vuosikaudet etsinyt sopivia tuotteita perus ihoinhoitoon - lähinnä tuloksetta. Viime aikoina olen kuitenkin ollut ekstaasissa havaittuani pari Vichyn silaripommikosteusvoidetta loistaviksi itselleni. Näidenkään aiemmat versiot eivät iholleni sopineet - oletin syyksi muiden muassa silikonit, kun useimmat muutkaan silarivoiteet eivät ole sopineet, mutta eipä tainnut olla kuitenkaan silareiden syytä, tai ainakaan kaikenlaisten silareiden. Taisi ennemmin auttaa väriaineettomuus ja parabeenittomuus.

Kaiken kaikkiaan voin siis suositella avoimuutta silikonien suhteen - niillä todella on eroja. Mutta tietenkin homma on lopulta aina yksilöllistä!
1cFii, oma väri.
ainokainen

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Olen ihan samaa mieltä. Silikoneissa on hyviä ja huonoja. Tuote kokonaisuutena ratkaisee, ei se, onko siinä silikonia vai ei.
Itse sain omat hiukseni ihan kamalaan kuntoon, kun vältin silikoneja noin vuoden ajan. Käytin rekkuja ym. hoitavia tuotteita mutta latvat murenivat. Olen todellakin kantapään kautta todennut sen, että ainakin omat, pitkät ja herkästi kuivuvat hiukseni todellakin tarvitsevat niitä silikoneja sinne latvaan. Shampoissa yritän välttää niitä, koska päänahkani on rasvaisuuteen taipuvainen.
Varjotar

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Höh, kotiin tuli juuri lisää kosteuttavia tuotteita ( KC Professional Let Me Be) ja huuhdeltavassa hoitarissa on Polysilicone- 18 Cetyl Phosphate jo 5. INCI:ssä >:(
Mieluiten käyttäisin kokonaan silarittomia hoitareitakin, mutta menköön tuo sarja nyt sitten vaikkapa varastoon köyhien aikojen varalle.
deko
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 2744
Liittynyt: 19 Tammi 2006, 18:14

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja deko »

Olen huomannut että silikonipitoiset hoitikset melkein vaativat kaverikseen sulfaattipitoisen shampoon.

Slikoniton hoitis + sulfaatiton shampoo = ok pesutulos.

Mietosilikoninen hoitis (EHS mustikka testattu) + tavallinen shampoo = ok pesutulos.

Päänahkani tuntuu haluavan sulfaattipitoisia shampoita pari kertaa viikossa eli käytän välillä hoitiksia joissa on silikoniyhdisteitä. Hiuslaatuni pitää tästä yhdistelmästä eli muulla ei ole väliä.

win-win.

Mutta tuli todettua kun viime viikonloppuna pidin hiuksiani auki muutaman päivän (messut) niin jokapäiväinen silikonihoitisten käyttö kyllä tuntui muovittavan pituuksiani vähän turhan paljon eli pyrin säästelemään silarifiilistä vain pakollisiin edustustilaisuuksiin. Onneksi syväputsari on keksitty.
this too shall pass.
Varjotar

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Just koklasin eilen, kestääks mun pää shampoota, jossa on vähänkää silikonia.
No ei kestä, kutina on sietämätön :# Silikonishampoot siis ehdottomasti pannassa täällä.
LP_Alice

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Täällä oli joskus aikaisemmin keskustelua siitä, onko marketti- ja kampaamotuotteissa erilaisia ne silikonit, ja mua on vähän nyt ruvennut ihmetyttään, että onkohan niissä oikeasti eroja? ??? Tyyliin ehkä jotain, että ovatko yhtä "puhtaita" tms. Mä rupesin markettituotteita käyttäessä epäilemään, että Dimethicone on mulle se kutinan aiheuttaja, ja olen karttanut sitä jo jonkin aikaa. Kuitenkin nyt ihan äskettäin olen muutaman kerran käyttänyt TiGin Sleek Mystique hoitoainetta joka on täyteen survottu vaikka mitä silikonia, ja yllätyin, kun Dimethicone onkin aika alkupäässä. Ei ole kyllä iho oireillut tuosta mitenkään!

Pitäisiköhän hankkia joku markettihoitis jossa on tuota Dimethiconea ihan vain siksi, että heräsi uteliaisuus...
Puf
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 481
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 17:32

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Puf »

^ Karkkipäivä-blogissa oli tuosta maininta silikoneja käsittelevässä postauksessa :) Vahvistin tuon postauksen myötä epäilyni siitä että dimethicone ei ole sen "vesiliukoisempi" kampaamotuotteissakaan jos se on samalla nimellä incissä markettituotteessa. Tympii huomata että sitä on joskus laittanut hirveästi rahaa kampaamotuotteisiin kuvittelemalla että ne on kovastikin markettikamaa parempia.

http://karkkipaiva.indiedays.com/2012/0 ... -pahiksia/
Jenje
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1146
Liittynyt: 21 Syys 2011, 17:55

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Jenje »

^ Mä olen nyt vähän hämilläni luettuani tuon Karkkipäivän postauksen. ???

Siis syklisten silikonien ei pitäisi kerrostua hiukseen lainkaan, vaan haihtua hiuksista ihan itsekseen. Mun hiuksilleni ne kuitenkin tuntuvat aiheuttavan eniten ongelmia ja nimenomaan kerrostuvan niin, että apuun tarvitaan syväputsaria. Ja taas kaikkein "vaarallisin" silikoni eli dimethicone ei ole mulla aiheuttanut suurempia ongelmia. Mun hiuksistoni taitaa olla vähän omituinen...
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397
Varjotar

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Se on jännä, että silikonia sisältävien kampaamotuotteiden välillä on niin hurjasti eroja. Toiset on ihan roskistavaraa, toiset yllättää todella korkealla laadullaan.
Miia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 830
Liittynyt: 25 Helmi 2007, 17:21

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Miia »

^Eihän tuo nyt sinänsä ole mitenkään yllättävää, jos toiset tuotteet toimivat omassa päässä ja toiset eivät. Olisiko mahdollista antaa vaikka esimerkkejä ja perustella hieman, eikä vain todeta tuollaista asiaa? Se on muutenkin tämän foorumin idea, että jaetaan tietoa ja saadaan vinkkejä.
Viimeksi muokannut Miia, 14 Huhti 2012, 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varjotar

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Varjotar »

Goldwellin silikonia sisältävä jätettävä on huomattavasti parempi kuin Four Reasonsin Repair. Molemmat näistä sisältää montaa erilaista silikoniyhdistettä, mutta Goldwell ei jätä hiuksia limaisiksi, haiseviksi ja saa niitä rasvoittumaan, runsaamminkaan laitettuna.
Mä en oo saanut hiuksiani koskaan yhtä hirveiks millään silarittomalla tuotteilla kuin mitä saan jos tuote sisältää vähänkään MITÄÄN silikonia.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Jos oikein muistan niin amodimethicone on vesiliukoinen silikoni ja cyclo jne haihtuu hiuksista parin tunnin päästä. En nyt muista onko amodimethiconen vesiliukoisuus urbaani legenda mutta olen huomannut että amodimethicone auttaa selkeästi hiuksia selviintymään takuista.
Ihmettelen kyllä, mitenkä cyclomethicone voi lähmäyttää, koska sehän haihtuu hiuksista. Olen enemmän huomannut, että kerrostumista tapahtuu öljyistä, rasva-alkoholeista sekä erilaisista vahoista.

Nykyään olen alkanut käyttämään enemmän silikoneja apuna hiustenhoidossa, huomattavasti aikaisempaa enemmän.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
Jenje
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1146
Liittynyt: 21 Syys 2011, 17:55

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Jenje »

Mua alkoi nyt niin kiinnostaa tuo, että mikä ainesosa se on oikeasti, joka mun hiuksilleni ei sovi, jos se kerta ei voi olla cyclopentasiloxane.

Urban Culturen hiusnaamio on ainakin sellainen tosi huono mun hiuksilleni, ja siinä incin alkupäässä on juurikin tuo cyclopentasiloxane. Toisaalta heti seuraavana listassa on amodimethicone, joten sekin voi olla ongelman syynä. Muita syklisiä silikoneja sisältäviä tuotteita multa ei taida löytyäkään, kun olen tosiaan jo jonkin aikaa koettanut niitä vältellä. Ilmeisesti niissä kaikissa on sitten ollut jotain muuta sopimatonta tuon cyclopentasiloxanen lisäksi. Mielenkiintoista, ehkä täytyykin kokeilla taas jotain tuollaista hoitista ja tarkastella incia tarkemmin, jos ongelmia ilmaantuu.

Tietääkö joku, yhdistetäänkö tuollaisen syklisen silikonin kanssa tyypillisesti jotain tiettyä ainetta, esim. juuri amodimethiconea? Nimittäin yleensä mun makuuni huonoissa tuotteissa on incin alkupäässä juuri tuo cyclopentasiloxane. Ja tosiaan dimethiconea sisältävät tuotteet eivät ole mulla erityisemmin aiheuttaneet ongelmia.
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397
Vastaa Viestiin