Keskustelua silikoneista

Hiusten hoito ja kaikenlaiset hiushärpättimet
ainokainen

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja ainokainen »

Kyllä niissä FP -tuotteissa on silikonia, mutta ei sitä tavallisinta (dimethicone) vaan jotain muuta. Kannattaa kaupassa lukaista tuoteseloste ja tarkistaa vielä ennen kuin ostaa.

FP-tuotteilla on muuten ihan oma ketjukin täällä. Mun mielipide: Ei kannata ostaa.
tragedia
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 687
Liittynyt: 13 Heinä 2009, 22:56

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja tragedia »

^^ Hoitsikoista ainoastaan se wannabe-rakennepaikkaava on silikoniton, muissa on silikonia. Shampoot saattavat olla silikonittomia, en tiedä kun en ole niiden incejä koskaan tutkaillut.
Mulla on se kosteuttava hoitis, jonka jossain mielenhäiriössä ostin ja ihan samaa kamaa on kuin jotkut sunsilkit, ei tää pönikkä tuu varmaan loppumaan koskaan...
1cFii
Sikses iha nätti naine.
Antur
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1510
Liittynyt: 04 Marras 2008, 04:08

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Antur »

^Mie käyttelin omani pois siten, että "jatkoin" sillä jotain parempia hoitiksia, toimi ihan kivasti jopa ;D Ei kuitenkaan niin hyvin, että uutta olisin ostanut vaikka olisikin vielä pitkät hiukset. Loppui juuri sopivasti ennen kuin pätkäisin letin pois, tähän päähän en enää silikonisia tuotteita tarvitse.

Pitkän tukan pituuksiin amodimethicone oli ihan hengenpelastajaa, sitten lopulta kun opin käyttämään sitä sisältäviä tuotteita sopivassa määrin. Halusin hiuksista nimenomaan raskaat ja laskeutuvat, sitä niistä tosiaan sainkin. Dimethicone puolestaan oli aivan turhaa tavaraa. Näin siis vyötärömittaisissa, paksuissa (jopa hiukan jouhimaisissa) hiuksissa.
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."


Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.
Strix

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Strix »

Musta on itse asiassa tulossa paljon sallivampi silikonien suhteen, nyt vuosien silikonittomuuden jälkeen. Haluaisin mm. kokeilla miten joicon tuotteet vaikuttaisivat, erityisesti IHT jossa on amodimethiconea. Shampooseen en yhäkään halua silikoneja koska se on joka kerta osoittautunut huonoksi ideaksi.
Lisäksi ajattelen että se voisi tuoda lisäsuojaa pakkaskeleille ja helteille. Olisin utelias näkemään, että kun hius on muuten tervettä niin voiko siitä hieman meikkaamalla saada vielä nätimmän  ;D
Sikäli tämä ei salliminen ei ulottuisi kovinkaan pitkälle, suosikkituotteet on aika pitkälti silikonittomia itsessään, mutta erityistilaisuuksia ajatellen voisi pistää parastaan.

Kasvoille ja muualle iholle olen alkanut käyttämään silikonipitoisia tuotteita koska ne ei tunnu vaikuttavan huonompaan ja tekee usein ihosta hieman tasaisemman meikkiä varten.
Luciana
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 534
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 15:25

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Luciana »

En ole koskaan ymmärtänyt silikonin välttelemistä. Silikonia sisältyy mm. luomiväreihin ja ripsiväreihinkin joita ihmiset laittavat silmiensä lähelle. Sitä on myös tutkittu laajasti. En ole nähnyt yhtäkään virallista tutkimusta, jonka mukaan silikonin käyttö kosmetiikassa aiheuttaa terveydellisiä ongelmia tms. Silikoni muodostaa suojaavan pinnan hiuksen ympärille ja mm. tämän takia ennen värjäystä hiukset tulisi puhdistaa syväpuhdistavalla shampoolla. En koe tätä kuitenkaan ongelmana. Olisi ihan mielenkiintoista tietää miksi jotkut kammoavat silikonia niin paljon tai mihin se perustuu? Saattaahan se olla, että olen missannut jotakin.
Arnella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 954
Liittynyt: 02 Maalis 2010, 15:53

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Arnella »

Minulla silikonien välttely perustuu ihan siihen, miltä hiukset näyttävät ja tuntuvat pesun jälkeen. Silikoniset hoitikset korostavat hiusteni lasimaisuutta ja suoruutta, kun taas tykkään enemmän hiuksistani ilmavina, pehmeinä ja keveinä. Toivomani tulos onnistuu oikeastaan ainoastaan silloin, kun käytän silikonittomia tuotteita. Erityisesti amodimethiconea kartan, koska se lässäyttää pahiten ja tekee hiuksista todella raskaat. Kuten ylempää huomaa niin toisille tuo onkin juuri toivottu ominaisuus.  :)

Minulla on tällä hetkellä käytössä joitakin silikonisia hoitiksia ja käytän ne kyllä pois, mutta jatkossa ostan lähinnä vain silikonittomia. Ehkä niin, että suihkuhyllyllä olisi varalla yksi silikoninen hoitis, jota voi tarvittaessa käyttää pikahoitiksena.
1bMii, vaalennettu.
kraula
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Elo 2009, 16:25

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja kraula »

^^ Aiheesta on aika paljon keskustelua tälläkin foorumilla, jos jaksaa kaivella. Itse saan (ja käsittääkseni moni muukin) silikonipitoisista tukkatuotteista helposti kutinaa päänahkaan, käytönkin niitä hyvin rajoitetusti ja vain pituuksiin ja latvoihin. Esim. silikonia runsaasti sisältävä shampoo on iso ei-ei.

Ihonhoidon puolella olen ymmärätnyt että monet silikonit tukkivat helposti ihohuokosia monilla ihmisillä. Itse en ole tällaista huomannut, mutta voiteissani silikonia onkin hyvin vähän (incin loppupäässä).

Ehkä se isoin juttu on se, että silikonit ei (käsittääkseni) varsinaisesti hoida hiuksia mitenkään, vaan ainoastaan "meikkaavat" ne väliaikaisesti hyvännäköisiksi. Mikäs siinä, jos sellaista haluaa, en mä tuomitse, mutta monella juureksella lienee päätarkoituksena hoitaa tukkaa oikeasti eikä vain saada siitä instant-kiiltävää. Siitä silikonikammo :)
Ei saa edes kunnollista KAAAHVIA.
Luciana
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 534
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 15:25

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Luciana »

kraula kirjoitti: Ehkä se isoin juttu on se, että silikonit ei (käsittääkseni) varsinaisesti hoida hiuksia mitenkään, vaan ainoastaan "meikkaavat" ne väliaikaisesti hyvännäköisiksi. Mikäs siinä, jos sellaista haluaa, en mä tuomitse, mutta monella juureksella lienee päätarkoituksena hoitaa tukkaa oikeasti eikä vain saada siitä instant-kiiltävää. Siitä silikonikammo :)
Kaikki ainesosat saattavat aiheuttaa allergiaa tai yliherkkyyttä. Hiukseni ovat vahvat, pitkät ja terveet, joten siinä mielessä minulle on aivan sama vaikka tuomitsisitkin silikonin käytön :D Mikäli kyseessä on mutu-tuntumaan perustuvaa toimintaa niin ei sitten mitään, mutta jos joku on lukenut aiheesta tehtyjä tutkimuksia, niin niitä olisi mielenkiintoista lukea. Toistaiseksi kaikki lukemani tutkimukset päätyvät tähän loppupäätökseen http://thebeautybrains.com/2007/02/16/d ... cate-hair/ mutta jokainen tavallaan.
pitkätukka
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 945
Liittynyt: 05 Heinä 2008, 19:25

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja pitkätukka »

Käytän silikonisia tuotteita jonkin verran (en koko aikaa, vaan esim. joka toisessa pesussa joko hoitis tai shampoo) ihan siksi, että ne auttavat pitämään hiukseni melko takuttomina. Sormet ja kampa liukuvat hiuksissa paremmin. Arvostan sitä ominaisuutta tällä ei-liukkaalla hiuslaadullani eikä ole suurta väliä, millä saan sen aikaan. Vähemmän tai ei  lainkaan takkuja --> vähemmän katkeilua. Jännä juttu kyllä, että monta silikonista pesukertaa peräkkäin ei ole kuitenkaan hiuksilleni hyvä asia, mutta ei myöskään monta silikonitonta peräkkäistä pesukertaa. Käytän siksi eri kerroilla eri hoitiksia ja homma toimii näin. Kokeilin kyllä juurestelun alkuvaiheessa sekä ehdotonta silikonittomuutta että ahkeraa silarien käyttöä, joista kumpikin osoittautui itselleni sopimattomaksi tavaksi.

Päänahkani kettuili vuosikaudet kutisemalla kaikkien shampoiden jälkeen, oli niissä silikonia tai ei. Se ei ilmeisestikään tykkää sulfaateista, mutta valitettavasti saan hyvän pesutuloksen varmasti vain sulfaatillisella shampoolla. Sain ongelman kuriin pesun lopuksi tehtävällä valkoviinietikkahuuhtelulla. Jätän laimean etikkaveden päänahkaan, mutta huuhdon sen pikaisesti pois pituuksista. Tässä ovat näköjään mulla toimivat kompromissit.
Viimeksi muokannut pitkätukka, 12 Tammi 2011, 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.
muutettu
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1432
Liittynyt: 21 Maalis 2008, 06:14

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja muutettu »

Eihän kukaan tässä ole toisten silikonin käyttöä tuominnut! :)

Itse välttelen jossain määrin silikonia. Hoitiksia ostan mielummin silikonittomia, koska hiukseni ovat aika ohuet. Silikoni pidemmän päälle tuntuu kerrostuvan niin, että hiukset "puikottuvat" ja siten hieman takuttuvat. Pieni määrä silikonia taas ehkäisee takkuja. Myöskään hiustenhoitofilosofiaani ei kuulu ensin jonkun aineen kerrostaminen ja sitten vahva syväputsauspesu, vaan mielummin hoitaisin hiuksiani tasaisen hellästi. Viime aikoina kuitenkin, erityisesti näin talvella, pieni silikonimäärä hoitoaineessa on ollut ihan ok (Eco Awesome on niin huippu), kun ennen hennausta syväputsaan kuitenkin kolmen viikon välein. Joka pesussa en silikonista hoitista käytä. Käytän silikonia kyllä lämpösuihkeessa ja siitä en luopuisi mistän hinnasta, suihkeiden silikoni ei tunnu kerrostuvan yhtä pahasti kuin hoitiksen silikoni. Mielummin kyllä käyttäisin kokonaan silikonittomia tuotteita enkä syväputsaisi kovin usein, mutta kun kerran haluan muotoilla tukkaa ja hennata niin pakko mikä pakko. Silikoninen shampoo on täälläkin ei-ei, sellaista käyttäessä tukkani näyttäisi tosi ohuelta, rasvoittuisi vieläkin nopeammin ja menisi päätä pitkin. Myöskään hyvin silikonipitoiset hoitsikat ei tunnu korjaavan/kosteuttavan tukkaa siinä mielessä kuin esimerkiksi öljypitoiset tekevät.

Ihoivoiteissa en voi käsittää silikonia. Sen jälkeen kun aloin käyttää silikonittomia voiteita, en ole voinut sietää sitä silikonikalvoa iholla. Meikeissä silikoni taas on ihan ok, koska meikki onkin tietynlainen kalvo. Ihovoiteiden odotan kuitenkin oikeasti imeytyvän ihoon kosteuttamaan, en pelkästään feikkaamaan sileää pintaa.

Periaatteessa olen siis löytänyt silikonin käyttöön tietynlaisen idean, että mikä toimii mulla. Mahdollisimman pieni määrä silikonia sinne, missä tiedän sen olevan hyödyksi. Ja nämä ovat ihan omia kokemuksiani, toisilla on varmasti toisenlaisia. Kuten tuossa linkissäkin sanottiin: "Shampoos and conditioners that contain a high level of high molecular weight, water insoluble silicones can build up on hair, that much is true. And if you over-use products like this everyday, it is possible to end up with hair that feels weighed down and limp." Se onkin yksilöllistä, kuinka paljon silikonia on liikaa. :)
Viimeksi muokannut muutettu, 12 Tammi 2011, 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
So it goes.
Horros
Tukkaguru
Tukkaguru
Viestit: 1878
Liittynyt: 04 Touko 2010, 22:48

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Horros »

En kovin neuroottisesti välttele silikoneja, mutta käyttämäni shampoot ovat kuitenkin silikonittomia - silarinen shampoo on ajatuksena vähän epämiellyttävä, vaikken ole huomannut päänahkani reagoivan mitenkään ihmeellisesti silikoneihin. Hoitoaineissa silikoni on ihan ok toisinaan, mutta näissäkin pyrin käyttämään mahdollisimman hoitavia silikonittomia, jollaisia onneksi olen löytänytkin. En halua kuorruttaa hiuksiani silikonilla, ellei ole tarvetta. Välillä sitten voi laittaa silikonisempaa, en ole näiden kanssa niin turhantarkka kun kutinaa en ole huomannut ja haluan todella pörröisistä hiuksistani raskaat ja laskeutuvat.
Jätettävien kanssa taas mennään silarisemmalla linjalla, enemmän tai vähemmän. Vakiojätettävässäni Tigin Let it Be:ssä on hieman silikonia, lämpösuojissa enemmän (jos suoristan), jos jätän suoristamatta niin voimakkaan takkuuntumisen takia kuontalooni menee kyllä kaikenlaisia coneja melkoinen määrä. Muutoin pehkosta tulee helposti jo päivän aikana päänahan läheltä sotkussa oleva "luomukarvalakki", jonka selvittäminen raastaa hermoja.

Lyhyesti sanottuna silikonit ei haittaa, mutta en niitä suosi, jos ilmankin pärjää. Naamajuttuja taas en oikein käytä, eli siihen en ota kantaa.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.
Luciana
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 534
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 15:25

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Luciana »

armi kirjoitti: "Shampoos and conditioners that contain a high level of high molecular weight, water insoluble silicones can build up on hair, that much is true. And if you over-use products like this everyday, it is possible to end up with hair that feels weighed down and limp." Se onkin yksilöllistä, kuinka paljon silikonia on liikaa. :)
Käyttöominaisuuksiin perustuva suhtautuminen on mielestäni loogista. Mikäli silikoni vetää hiukset päätä pitkin tai tekee ne liian liukkaiksi, niin siinä tapauksessa onkin ihan järkevää käyttää jotakin muuta. Käytän itse erilaisia tehohoitoja, luonnon omista öljyhoidoista aina silikonipitoisiin tehohoitoihin asti. Silikonilla on myös tärkeitä ominaisuuksia ja tehtäviä kuten tasalaatuistaa tuote, suojata hiusta ulkoiselta rasitukselta jne. Olen lukenut tutkimuksen, jonka mukaan silikoni kertyy hiuksen pinnalle, mutta lähtee pois muutamassa tavallisessa shampoopesussa. Ilmeisesti saman johon joku muukin ketjussa jo viittasi. Tämän lisäksi olen lukenut ja kuullut tavattoman paljon kauhistunutta ja faktoihin perustumatonta höpöhöpöä aiheesta. Tuntuu, että moni silikonifoobikko unohtaa, että hius on kuollutta ainetta. On mahdotonta, että silikoni aiheuttaisi milloin mitäkin ongelmaa, jos sitä käytetään vain pituuksiin. Mikäli silikonia käytetään päänahkaan, niin siinä tapauksessa välttely on perustellumpaa. Pituuksiin käytettynä silikonipitoiset tehohoidot ovat kuitenkin oivallisia, suojaavat hiusta ja säilyttävät kosteutta tehden hiuksesta kiiltävän. Silikoneja käytetään muuten myös luomi-ja ripsiväreissä. Itse olen kultaisen keskitien kulkija silikonien suhteen, mutta utelias radikaalimman linjan valinneiden mielipidettä kohtaan :)

Strix

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja Strix »

^Noin juuri  ;D Silikonittomuus oli hyvä idea kun alkoi kasvattamaan hiuksia ja hoitamaan niitä muuten oikein. Luonnollisesta kiillosta ja tekstuurista sai hyvin seurattua muutosprosessia. Nyt se on vihdoin saavutettu ja kun kunnosta ei tarvitse huolehtia, niin nyt voi vain panostaa näyttävyyteen.
Silloin kun latvat olivat kehnonlaiset, silikonipitoisen hoitoaineet tuntuivat takuttavan niitä jopa enemmän. Ehdin olemaan vuosikausia EHS:n ja XZ:n tyytyväinen käyttäjä. Sain lievän silikonikammon fructiksen hoitoaineista jotka sai hiukset entistä likaisemmiksi, kesti hetken ottaa asiasta paremmin selvää.
Silikonit ei ole myöskään tarpeen muotoilussa koska en lämpökäsittele hiuksia. Hätätapauksia varten on silikonillisia lämpösuojia, ei sitä koskaan tiedä jos haluaakin supermallisuorat hiukset.
EllaBella
HAIRahtanut
HAIRahtanut
Viestit: 836
Liittynyt: 11 Tammi 2010, 09:44

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja EllaBella »

Minulla nyt ei silikonit liiemmin päätä palele, oikeastaan pidän niitä aika välttämättömänä tällä hetkellä. Vähän lyhyemmällä letillä olin fanaattisempi silikonien suhteen. Minusta pituuksille saa olla silikonia. Silikoni saa omat hiukseni niin helposti selvitettäviksi ja tässä päässä sitä takkua riittää jos niikseen tulee.
Öljyt kun joskus saa hiukseni pahempaan takkuun, se on niin niistä tähdistä kiinni millä tuulella sitä taas ollaan..

Shampoissa en halua olevan silikoneja, tosin olen varovasti kokeillut niitäkin päänahkapuolelle. Minulla kun on aika herkkä päänahka reagoimaan kaikelle.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.
LP_Alice

Vs: Keskustelua silikoneista

Viesti Kirjoittaja LP_Alice »

Mä olen tässä lähiaikoina alkanut välttelemään silikoneja enemmän, sekä kosmetiikassa että hiustenhoidossa. Jotkut silikonit aiheuttaa mulle ihon kutiamista, ja kosteusvoiteisiin en kyllä enää salli pienintäkään määrää silikoneja. Ne aiheuttavat mulle todella paljon tukkeutumia ja finnejä, joista kaiken lisäksi jää pahemmat arvet kuin ns. hormoonifinneistä. Olen varsin vakuuttunut, että tämän sai aikaan silikonit, koska käytin 3-4 eri voidetta, joista kaikki sisälsivät enemmän tai vähemmän silikonia. Heti kun hankin silikonittoman rasvan nassulle, niin katosi finnit ja iho on puhtaan ja terveen näköinen.

Hiustenhoidossa käytän kyllä jonkun verran silikoneja, mutta lähinnä latvoihin jos on vähänkään tujumpaa. Silarit saavat hiuksistani nopeasti likaisen näköiset, enkä pidä siitä yhtään, kun hiukset klimppiintyvät, vaan haluan, että ne ovat hieman lentävät ja tosiaan puhtaan näköiset.
Vastaa Viestiin